Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla autokuume

Kuinka ostat edullisen auton

maanantai 29.04.2019 Avainsanat: Autokauppa , Autokorjaamo , Autokuume , Katsastus , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Näin kovimman autokuume kauden aikaan joillakin saattaa nousta mieleen ajatus, että miksi ei hankkisikin oikeasti huoletonta autoa. Sellaista autoa, joka on hampaaton lompakkoa ja pankkitiliä vastaan. Välitön edullisuus olisi auton ainoa kriteeri. Miten ostetaan oikeasti edullinen auto? Tähän on kuitenkin olemassa Esson baarissa pöydän alta toiselle liikkunut salainen kaava, jolla autoilun saa pidettyä valtiovaltaa halveksivan halpana. Halpaa ei ole edelleenkään, mutta edullisempaa kuin muilla, joten tavoite ja henkinen niskaote muista on saavutettu.

Salaisuus on siinä, että ostaa juuri katsastetun auton noin 500 euron hintaan. Suomalaisessa vaihtoautoissa 500 on maaginen luku, jonka alapuolella myydään usein autoja vain korjattavaksi. Laajin puolen tonnin valikoimasta löytyy sellaisista merkeistä kuin Opel, Nissan tai Mazda. On hyvä ottaa huomioon, että autosta pitää löytyä lailliset ja autoon sopivat renkaat niin kesäksi kuin talveksi. Tuoreet öljyt koneessa ja tuore akku ovat ehdottomasti bonuksia.

Voin luvata, että autonpolttoaineen kulutus on hyvin maltillista ja melkein kilpailukykyistä uusimpien hybridiautojen kanssa, koska tämän hintaluokan autot ovat 90-luvulta pienellä moottorilla ja kevyellä korilla. Auton keveys johtuu siitä, ettei autossa ole esimerkiksi painoa lisäävää tekniikkaa turvallisuuteen tai ajo-ominaisuuksiin liittyen. Autossa ei ole mitään ylimääräistä ellei kuski sitä itse autoon kanna.

Valmistaudu siihen, ettet tule korjaamaan mitään itse ellei vika estä ajoa. Kohtele kuin museoesinettä. Yksi korjaamolasku tuhoaa auton edullisuuden. Auto on mennyt katsastuksesta läpi, joten kaikki pitäisi olla täysin kunnossa. Polttimon voi vaihtaa itse. Jos kuitenkin ilmenee sellainen korjausta vaativa vika tai osan kuluminen, että ammattilaisen apu on tarpeen, valmistaudu myymään auto heti puoleen hintaan. Tällaisissa kaupoissa yritä pitää vuodenajasta riippuen toiset renkaat itselläsi ja myydä ne jälkeen päin.

Verot ja vakuutukset ovat näissä autoissa edullisimmasta päästä. Auto, jossa ei ole mitään eikä kuluta mitään, ei tällöin omaa niitä tilastollisia ominaisuuksia, joista valtiovalta pääsisi ottamaan omansa.

Tällaisella autolla lähtiessä viettämään tiellistä elämää on hyvä olla tekemättä suurempaa tunnesidettä ajokkiin. Auton on tarkoitus kestää melkein seuraavaan katsastukseen asti. Noin kuukausi ennen katsastusta auto laitetaan myyntiin, koska katsastus on aina riski. Katsastusmiehen vaatimuksen saattavat korjauksineen ja uusinta katsastuksineen nostaa laskua sietämättömän korkeaksi verrattuna siihen, mitä autosta on alun perin maksettu.

Auto myydään, saadaan muutama satanen tai jopa päästään omilleen ja ostetaan samanhintainen kottero kuluttamaan farkkujen takataskuja.

Mitä tällainen edullisin kokonaisuus maksaa vuodessa? Vakuutukset ja verot ovat 500€ ylöspäin pyöristettynä. Katsastuksesta ja huolloista ei tarvinnut huolehtia, koska autoon koko omistajuutesi aikana yksikään ammattilainen ei tule koskemaan. Ajellessasi noin tuhat kilometriä kuukaudessa hintaa kaikkine kuluineen ajeluille tulee päälle 200€ kuukaudessa. Suurin osa summasta on pelkästään polttoainekuluja, joten kuukausihinta on helposti kontrolloitavissa. Tämän halvemmalla et voi aloittaa autoilua. Vuosi vuodelta ajaminen halpenee vakuutusbonusten ja mahdollisten onnistuneiden autokauppojen ansiosta.

Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.

keskiviikko 12.09.2018 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Lopulta on päästy paikan päälle katsomaan myytävänä olevaa autoa. Muutama lyhyt muistilapun kaltainen tekstiviesti on lähetetty ja puhelimessa on keskusteltu myytävästä autosta, autoista yleensä, säästä ja polttoaineen hinnoista.

Myyjä kohdatessa tervehtimisen yhteydessä kätellään kevyt hymy huulilla silmiin katsoa tunnelman keventämiseksi ja luottamuksen rakentamiseksi. Hyvänä merkkinä on, jos myyjä tekee samoin samanaikaisesti.

Myytävänä oleva auto näyttäytyy aina houkuttelevana, mutta myös hiukan epäilyttävältä. Tässä vaiheessa on erityisen tärkeää muistuttaa itselleen mieleen, ettei auto ole vielä oma, vaan täysivaltaisesti myyjän omaisuutta. Auto on samalla tavalla tuntematon auto kuin mikä tahansa auto vaikka marketin parkkipaikalla. Tärkeää on pitää käytöstavoista kiinni, vaikka silmään pistäisi mahdollinen myyjältä mainitsematon hintaan vaikuttava vika. Autoon ei saa koskea ilman lupaa. Renkaanpotkija pilkkasanana ei tule tyhjästä. Potkisitko satunnaisten autojen renkaita marketin parkkipaikalla? Renkaiden potkimiseenkin pitää pyytää lupa. Samalla tavalla pitää kysyä lupaa saada avata auton ovi ja tutkia auton sisätiloja tai helmojen kovuuden tarkistamiseen puristelemalla.

Vaikka auto olisikin autokaupan omistuksessa ja täten auto tuntuisi olevan vapaammin tavoitettavissa, ei autoon voi tässäkään tapauksessa kajota. Auto on edelleen yksityisessä omistuksessa. Tilannetta voisi verrata samaan kuin marketissa avaisi tuotteen pakkauksen uteliaisuuttaan. Myyjä pitää pyytää paikalle esittelemään autoa ja myyjä antaa luvan lähempään tutkailuun.

Ennen koeajoa myyjän kanssa sovitaan, että kumpi ajaa. Ihanteellisimmillaan niin myyvä kuin ostava osapuoli myyntitilanteessa ajaa autoa. Myyjä ajaessaan esittelee autoa ja sen historiaa samalla, kun ostaja hiukan rentoutuu ja tarkkailee autoa matkustajan näkökulmasta. Ostajan ajaessa ostajaa pääsee kyselemään auton yksityiskohdista ja tutustumaan auton erityispiirteisiin.

Jos koeajolla ei ole tapahtunut tai löytynyt mitään katastrofaalista ja käyttäytymistavoista on pidetty kiinni, voi olla mahdollisuus vielä pieneen hintaneuvotteluun ellei ennen koeajoa hintaa ole lyöty lopullisesti lukkoon. Myyjä kuin myyjä taipuu hinnan kanssa hiukan, kun ostajana on asiallinen tapaus.

Ostokrapula on tavallinen jälkitauti käytetyn auton ostamisen jälkeen. Tauti iskee joskus jo samana päivänä tai viikon sisällä ostotapahtumasta. Auto käyttäytyy, tuntuu ja kuulostaa täysin erilaiselta kuin kaikki edelliset autot. Koeajolla on jäänyt moni asia tarkistamatta tai jännittävän tilanteen takia huomaamatta. Pahimmassa ostokrapulassa saattaa syntyä tunne, että olet juuri tullut huijatuksi autokaupassa ja pihassasi seisoo loputtomasti rahauhrauksia vaativa Moolok, jonka luotettavuus on samaa luokkaa kuin poliitikkojen puheet vaalien alla.

Taudin ollessa pahimmillaan on hyvä muistuttaa itselleen, että käytetty auto on täynnä kuluneita osia, joita on tarkoituskin vaihtaa ajoittain. Näin auto on alun perin suunniteltukin. Viimeisin katsastusraportti voi antaa vihjeitä seuraavista vaihdettavista osista. Autokaupasta ostetun auton moottorin tai vaihteiston yllättävä hajoaminen muutamien ensimmäisten kuukausien aikana on aihe ottaa myyjään yhteyttä. Yksityiseltä henkilöltä ostaessa olet todennäköisesti omillasi ellei kyseessä ole selvästi viasta, jonka myyjä on tiennyt ja jättänyt kertomatta. Tällöin kyseessä voi olla jopa petos. Jarruremontin tai iskunvaimentimien uusimisen yhteydessä voi pohtia, onko merkitystä, tapahtuuko osien vaihtaminen hiukan auton ostamisen jälkeen vai vuoden päästä. Tavallisesti ostokrapula katoaa muutaman viikon aikana pois ja autoon voi hiljalleen orientoitua realistisesti. Tämän ajan jälkeen voi olla aika pohtia, onko enää aihetta olla myyjään yhteydessä.

Haulikkohäät - ostin Mersun

tiistai 05.06.2018 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume , Mercedes-Benz , Mersu , Opel Omega , Tinder

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Lopulta pakittomalla Saabilla ajelulle tuli seinä vastaan. Piti lähteä pienen kaupunkimme ulkopuolelle tuntemattomille autoteille. Olin nimittäin sopinut tietoteknistä sovellusta apuna käyttäen kaksinkeskisen sosiaalisten suhteiden neuvotteluhetken. Neuvotteluhetki oli sovittu kahvilaan ison kaupungin keskustaan. Ilman peruutusvaihdetta ei ollut asiaa isolle kirkolle. Pieni keskittymisen herpaantuminen voisi johtaa siihen, että peruutusvaihteelle olisi käyttöä. En luottanut, että kiireisistä kaupunkilaisista löytyisi helposti riuskoja työntäjiä Saabille.

Otinkin käyttöön juonikkaan suunnitelman, jota olin vuosia pitänyt takataskussa pahan päivän varalle. Nyt oli tämä paha päivä. Suunnitelma menisi niin, että menisin autoliikkeeseen hiukan ennen lauantain sulkemisaikaa ja pyytäisin miellyttävää autoa koeajoon loppuviikoksi. Selasin nopeasti paikallisten autoliikkeiden tarjonnan. Yhdestä näistä oli jopa kaksi mielenkiintoista autoa tarjolla: Opel Omega ja Mercedes-Benz E230. Kumpainenkin auto vaikutti juuri sellaiselta, että voisin ostaa omakseni, jos koeajon tulos olisi positiivisen puolella. Fakta kuitenkin oli, että uuden auton tarve oli kriittinen eikä vapautta valita rauhassa uutta autoa tällä kertaa ollut.

Liikkeessä onnisti, koska tuttu myyjä tuli vastaan. Kerroin, että olin uuden auton tarpeessa ja liikkeestä löytyisi jopa kaksi kiinnostavaa autoa. Myyjä suositteli suoraan parempimaineista saksalaista. Tarpoessamme kohti Mersua ehdotin, että ottaisin auton koeajolle nyt heti ja tekisimme mahdollisesti kaupat maanantaina heti liikkeen auettua. Myyjä tokaisi, että antaa autosta minulle sellaisen hinnan, ettei mitään koeajoa edes tarvittaisi. Myyjä latasikin sellaisen kolminumeroisen luvun hinnaksi Mersulle, että olin samaa mieltä: koeajo on turha, otan auton.

Myyjä kuitenkin esitteli nopeasti auton ja ajoimme autokaupan pihassa pienen kierroksen. Menimme takaisin liikkeeseen, täytimme paperit, myyjä luovutti avaimet ja toivotti kovaa ajoa. Auto lähti liikkeelle käsissäni hyvin raskaasti ja sammui melkein samoin tein. Uudemmat yritykset toivat saman tuloksen. Menin takaisin myyjän pakeille. Myyjä tuli autolle vaikea ilme kasvoillaan ja ohjeisti kuinka Mersun polkimella operoiva käsijarru toimii ja kuinka käsijarrun saa pois päältä. Kiitin mitä kohteliaammin. Auto liikkui nyt allani kuin rasvattu.

Mersu kulki kauniisti ja tasaisesti kohti kaupunkia. Tunsin olevani melkein kuin kippari huolettomilla mainingeilla. Satunnaisesti vastaantulevat autot vilauttelivat valoja. Opinkin, että saksanylpeyteen ei teknologinen kehitys vielä ollut riittänyt siihen asti, että auto osaisi omatoimisesti kytkeä ajovalot päälle, vaan kuljettaja kytki itse valot manuaalisesti päälle.

Päästyäni kaupungin ahtaille teille huomasin, miten eri logiikalla takavetoinen Mese kääntyy kuin etuvetoinen Saab. Lisäksi auton ulottuvuudet olivat alle tunnin tuttavuuden jälkeen noppalukujen varassa. Tästä johtuen päätin viedä auton säilöön tuttuun parkkihalliin. Tämä oli virhe. Parkkihalli oli uuden auton myötä kutistunut kuin rippipuku. Kylmä hiki otsalla kertasin hallin ohuissa väleissä hitaasti ajamista manuaalivaihteistolla automaattivaihteistoisten vuosien jälkeen. Lopulta tuli mutka, jossa olin pysähdyksissä puolittain nokikkain vastaantulevan auton kanssa. Tuulilasin läpi katselin kuinka sain viittomalla epäselviä ohjeita tilanteen ratkaisemiseksi ja hetken päästä takana joku painoikin jo tööttiä. Halusin kaivaa kännykän esille ja hakukoneesta etsiä vastauksen siihen, kuinka avaan tukkeutuneen parkkihallin. Hetken käsien huitomisen jälkeen edessäni auto antoi periksi ja peruutti minulle reilusti tilaa kääntyä rauhassa.

Kahvilassa pyysin myöhästymistäni anteeksi. Kerroin rehellisesti, ettei myöhästeleminen ollut tapaistani, mutta ostin matkalla Väyrys-mallisen Mersun, joka toi yllättäviä hidasteita saapumiselleni.

JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow

tiistai 20.03.2018 Avainsanat: Autokuume , JMK ralli , mopoilu , ralli , Tieliikenne , tulevaisuus

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Kuukausia sitten sain puhelun. Puhelimessa puolituttu mies kysyi, jos haluaisin tulla mukaan tekemään kahdeksi päiväksi ralliradiota. Saisin oman perjantaille oman ohjelman ja lauantaina pääsisin haastattelemaan kuskeja erikoiskokeiden jälkeen. Olin ehdottomasti kiinnostunut. Ihmisen elämässä harvoin tulee tilaisuuksia päästä radiojuontajaksi ja -toimittajaksi.

Radio-ohjelma olisi irti suurista mediataloista ja alusta loppuun iloista amatööritoimintaa. Laitteisto ja muu kalusto raavittaisiin kasaan sieltä mistä saataisiin. Antenni asetettaisiin paikallisen laskettelukeskuksen huipulle, jolloin kaksi päivää elävän radiokanavan pitäisi kuulua noin maakunnanlaajuisesti.

Muutaman puhelun jälkeen sovimme, että perjantain radio-ohjelma olisi kestäisi parin tunnin verran ja olisin kahdella erikoiskokeella haastattelemassa kuskeja. Tunnustin kuitenkin, että en tiennyt rallimaailmasta mitään, vaikka kiinnostus oli suuri pienestä pojasta lähtien. Rallia on nimittäin hyvin paljon hankalampi seurata kuin esimerkiksi rataa ympäripyöriviä formula-autoja. Televisiossa muutenkin niin harvoin näytetään rallia.

Vision radio-ohjelmaani työnimellä musiikkia, ei urheilua, vaan autoja. Ohjelmani sisältäisi pelkkää paikallista musiikkia. En halunnut ylläpitää yksin radioshowta. Sain houkuteltua kaksi nuorta ja paikallista naismuusikkoa mukaani New Glasses New Me -yhtyeestä. Toinen muusikoista oli juuri saanut ajokortin ja toinen oli kokenut mopoilija. Studio olisi täynnä kokemusasiantuntijuutta. Keskustelisimme kaikesta siitä, mikä oikeasti on tärkeää autoilussa ohi kaikkien autoteollisuuden markkinointiosastojen mielikuvista.

Olin tyytyväinen kombinaatioon. Keskustelu autoista ja autoilusta näkemykseni mukaan on yleisesti jumiutunut jonnekin valkoihoisten, keski-ikäisten ja nörttiytyneiden miesten suihin. Ei mitään tätä ihmisryhmää vastaan. Olenhan itsekin kovaa kyytiä matkalla tähän samaan kategoriaan. Kuka kuitenkaan lopulta on kiinnostunut hevosvoimista, peräkontin litramääristä tai kinasteluista liikenteeseen liittyvästä lainsäädännöstä? Kuinka paljon hevosvoimilla ja litramitoilla on merkitystä, kun arkipäivänä istut autoosi ja lähdet rullaamaan pitkin maita ja mantuja? Puheenvuorot tuntuvat hyvin pinnallisia. Harvoin puhutaan siitä, mistä autoilussa on lopulta oikeasti kyse. Mitä tapahtuu, kun ihminen istuu autoon?

Nyt yhden ohikiitävän hetken kaikki oli toisin. Antennit hiihtokeskuksen päällä lähettivät kaikella voimallaan viestiä ympäri maakuntaa ja internet tukena puheenvuorot olivat kuultavissa ympäri maailmaa. Alkuun kiitin Tommi Mäkistä ja Marcus Grönholmia suomalaisen englanninosaamisen tukemisesta. Ralliradiossa sain vihdoin rauhassa lausua englanninkieliset kappaleiden nimet omalla vahvalla aksentillani. Keskustelu allekirjoittaneen ja nuorten muusikoiden välillä autoista ja autoilusta oli hämäläisen kepeää. Jaoimme asiantuntijakokemusta taiteellisesta ilmaisusta autossa, totuuden siitä mikä oikeasti vaikuttaa auton valinnassa, mitä kolmio tarkoittaa mopoilijalle sekä ennustimme tulevan trendin autoilussa.

Kuuntele parhaat palat.

https://soundcloud.com/newglassesnewme

Kuinka kohdata jobbari

lauantai 15.04.2017 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume , Katsastus , Rahoitus , Saab 9-5

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Kevät on kuuminta autokaupan aikaa. Myyntipalstat pullistelevat keväisin erilaista tarjontaa kesän rientoihin. Monen tekee mieli päästä eroon raskaan talven jälkeen ajokistaan ennen kesää ja rientää kohti kesäisiä karkeloita uudella ja raikkaalla menopelillä. Tämä on aikaa, jolloin myös jobbarit aktivoituvat. Tilanne yksittäisten autonmyyjien kohdalla saattaa olla yhtä epätoivoinen kuin deittipalstalla, jossa kymmentä sinkkumiestä kohti on vain yksi nainen, kun hätäpäissään uuden auton ostaneille on jäänyt vanha auto käsiin, eivätkä tarjonta ja kysyntä kohtaa. Tämä on jobbareiden temmellyskenttää ja kulta-aikaa. Haluan nyt selvittää jobbarin tai jobbauksen konseptin.

Pohjimmiltaan jobbari on kuin kuka tahansa kauppamies, joka myy kalliimmalla kuin on ostanut. Tällä tavalla jobbari tavoittelee hiukan leveämpää elantoa. Jobbari ei ilkeyttään tai pahuuttaan osta halvalla ja myy kalliilla autoa, vaan inhimillisesti tavoittelee parempaa elämänlaatua, kuten hyvin moni muukin meistä.

Jobbarin tärkeimpiä ja ensimmäisiä tunnusmerkkejä ovat hyvin nopea yhteydenotto myynti-ilmoituksen jättämisen jälkeen. Jobbari tarjoaa nopeaa kauppaa käteisellä. Jobbari ei punnitse auton taloudellisuutta, huippunopeutta tai sisustan kangasmateriaaleja. Jobbarille on vain tärkeää saada hyvät kaupat nopeasti lukkoon, jotta myyjä ei ehtisi tulla toisiin ajatuksiin. Tärkeää on myös, ettei kilpaileva jobbari ehdi viedä muutamien satasien voittomahdollisuutta nokan edestä.

Käteiseen liittyvät lausahdukset ovat näiden ostotarjousten yhteydessä hiukan erehdyttävä sananparsia, jotka eivät tarkoita juuri mitään. Alkuperää on vaikea arvioi, mutta käteinen kliseenä elää edelleen jobbareiden ja muidenkin ostajien suussa. Käteismaksu tarkoittaa, että tavaran vaihtaessa omistajaa ostaja ei jää velkaa myyjälle. Käteismaksu voisi myös tarkoittaa, että ostaja ei ole tarjoamassa vaihdossa ruohonleikkuria, mopoa, polttopuita tai muutakaan irtaimistoa, vaan vaihdonvälineenä on pelkästään rahaa, jolla suoritetaan maksu kokonaisuudessaan samalla, kun tavara vaihtaa omistajaa. Käteisen ei siis välttämättä tarvitse olla seteleitä tai kolikoita, vaan verkkopankissa voi tehdä myös käteismaksun. Uskoisin kuitenkin, että jobbareiden tarjouksessa käteinen tarkoittaa lähes poikkeuksetta juuri kahisevaa ja kilisevää.

Jobbarin ottaessa yhteyttä antaen melkein häpäisyltä kuulostavan ostotarjouksen suosittelen pohtimaan tilannetta rauhallisesti menettämättä hermoja. Voi kysyä itseltäsi, haluatko olla mestarimyyjä ja ehkä muutaman viikon odottamisen ja useiden renkaanpotkijoiden katselemisen jälkeen saada pari satasta enemmän vai päästä autosta eroon mahdollisesti jo samana päivänä huomattavasti alhaisemmalla hinnalla mitä toivoit. Kumpikin ovat hyviä vaihtoehtoja riippuen tilanteesta.

Jobbarin ostajana siis tunnistaa salaman nopeista ostotarjouksista ilman suurempia kyselyjä ja harkintoja. Myyjänä jobbari on hiukan hankalampi tunnistaa. Ensiveikkauksella jobbarin voisi tunnistaa hiukan ylihintaisesta vanhemmasta autosta, mutta tosiasiassa yksityiset myynti-ilmoitukset ovat täynnä ylihintaisia ruttuhelmoja. Jobbari eroaa innokkaista sunnuntaimyyjistä siinä, että jobbarilla on aikaa odottaa, että autolle löytyy ostaja. Jobbarilla ei ole tulenpalava kiire päästä autosta eroon uuden jo nököttäessä pihalla eikä jobbari lankea alhaisiin tarjouksiin. Samalla tavalla kuin jobbari vaanii hyvää ostomahdollisuutta, jobbari vaanii myös oikeanlaista ostajaehdokasta. Jobbarille ei ole ongelma sivuuttaa renkaanpotkijat.

Keskusteluyhteyteen jobbarin kanssa päästyään jobbari on hyvä tarinaniskijä. Oman Saabini edellinen omistaja oli sairastunut vakavasti ja tarvitsi toisenlaista autoa. Saabini piti tulla jobbarille edustusautoksi, mutta remontin takia jobbarin piti luoda hiukan lisää rahaa myydessään Saab. Lähes varmasti täyttä paskapuhetta, mutta myyntihetkeen sopivaa turinaa. Sivullinen olisi voinut nauraakin jutuille, mutta autokuumeinen käsittää kaiken kuulemansa totena myönteisessä valossa.

Mitä tehdä tapauksessa, jossa huomaat mahdollisesti olevasi jobbarin asiakkaana? Suosittelen vain ostamaan auton, jos tarjottu moottoriajoneuvo tuntuu omalta. Jobbarin etuna satunnaismyyjään on, että jobbari puunaa auton, korjaa pikkuviat pois sekä katsastaa auton tutulla katsastajalla. Se on ihan hyvä diili, vaikka helposti voikin kauppojen jälkeen katsoa maksaneensa käytettyyn autoon arvokkaan pikkuhuollon. Miellyttävä oma auto on kuitenkin aina käyttöarvoltaan enemmän kuin myyntiarvoltaan.

Jobbaria pidetään paheellisena osana suomalaista autokauppaa. Näen kuitenkin, että jobbari on olennainen osa suomalaista autonvaihtorumbaa eikä jobbaruudessa ole mitään syntistä. Jobbarit ovat olemassa vain ja ainoastaan, koska jobbareille on tarvetta. Jos ihminen haluaa päästä nopeasti eroon vanhasta autostaan, jobbari on vastaus tähän tarpeeseen. Autoliikkeethän eivät välttämättä ota vanhoja rutkuja vastaan edes vaihdossa, mutta jobbari voi kyllä haluta kokeilla onneaan autollasi. Jobbarit ovatkin eräänlaisia uhkapelureita. Jobbari tulee vain kokeneella silmällä heittämään noppaa autollasi, eikä siinä ole mitään henkilökohtaista.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (5)
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!