Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla autokauppa

Kuinka ostat edullisen auton

maanantai 29.04.2019 Avainsanat: Autokauppa , Autokorjaamo , Autokuume , Katsastus , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Näin kovimman autokuume kauden aikaan joillakin saattaa nousta mieleen ajatus, että miksi ei hankkisikin oikeasti huoletonta autoa. Sellaista autoa, joka on hampaaton lompakkoa ja pankkitiliä vastaan. Välitön edullisuus olisi auton ainoa kriteeri. Miten ostetaan oikeasti edullinen auto? Tähän on kuitenkin olemassa Esson baarissa pöydän alta toiselle liikkunut salainen kaava, jolla autoilun saa pidettyä valtiovaltaa halveksivan halpana. Halpaa ei ole edelleenkään, mutta edullisempaa kuin muilla, joten tavoite ja henkinen niskaote muista on saavutettu.

Salaisuus on siinä, että ostaa juuri katsastetun auton noin 500 euron hintaan. Suomalaisessa vaihtoautoissa 500 on maaginen luku, jonka alapuolella myydään usein autoja vain korjattavaksi. Laajin puolen tonnin valikoimasta löytyy sellaisista merkeistä kuin Opel, Nissan tai Mazda. On hyvä ottaa huomioon, että autosta pitää löytyä lailliset ja autoon sopivat renkaat niin kesäksi kuin talveksi. Tuoreet öljyt koneessa ja tuore akku ovat ehdottomasti bonuksia.

Voin luvata, että autonpolttoaineen kulutus on hyvin maltillista ja melkein kilpailukykyistä uusimpien hybridiautojen kanssa, koska tämän hintaluokan autot ovat 90-luvulta pienellä moottorilla ja kevyellä korilla. Auton keveys johtuu siitä, ettei autossa ole esimerkiksi painoa lisäävää tekniikkaa turvallisuuteen tai ajo-ominaisuuksiin liittyen. Autossa ei ole mitään ylimääräistä ellei kuski sitä itse autoon kanna.

Valmistaudu siihen, ettet tule korjaamaan mitään itse ellei vika estä ajoa. Kohtele kuin museoesinettä. Yksi korjaamolasku tuhoaa auton edullisuuden. Auto on mennyt katsastuksesta läpi, joten kaikki pitäisi olla täysin kunnossa. Polttimon voi vaihtaa itse. Jos kuitenkin ilmenee sellainen korjausta vaativa vika tai osan kuluminen, että ammattilaisen apu on tarpeen, valmistaudu myymään auto heti puoleen hintaan. Tällaisissa kaupoissa yritä pitää vuodenajasta riippuen toiset renkaat itselläsi ja myydä ne jälkeen päin.

Verot ja vakuutukset ovat näissä autoissa edullisimmasta päästä. Auto, jossa ei ole mitään eikä kuluta mitään, ei tällöin omaa niitä tilastollisia ominaisuuksia, joista valtiovalta pääsisi ottamaan omansa.

Tällaisella autolla lähtiessä viettämään tiellistä elämää on hyvä olla tekemättä suurempaa tunnesidettä ajokkiin. Auton on tarkoitus kestää melkein seuraavaan katsastukseen asti. Noin kuukausi ennen katsastusta auto laitetaan myyntiin, koska katsastus on aina riski. Katsastusmiehen vaatimuksen saattavat korjauksineen ja uusinta katsastuksineen nostaa laskua sietämättömän korkeaksi verrattuna siihen, mitä autosta on alun perin maksettu.

Auto myydään, saadaan muutama satanen tai jopa päästään omilleen ja ostetaan samanhintainen kottero kuluttamaan farkkujen takataskuja.

Mitä tällainen edullisin kokonaisuus maksaa vuodessa? Vakuutukset ja verot ovat 500€ ylöspäin pyöristettynä. Katsastuksesta ja huolloista ei tarvinnut huolehtia, koska autoon koko omistajuutesi aikana yksikään ammattilainen ei tule koskemaan. Ajellessasi noin tuhat kilometriä kuukaudessa hintaa kaikkine kuluineen ajeluille tulee päälle 200€ kuukaudessa. Suurin osa summasta on pelkästään polttoainekuluja, joten kuukausihinta on helposti kontrolloitavissa. Tämän halvemmalla et voi aloittaa autoilua. Vuosi vuodelta ajaminen halpenee vakuutusbonusten ja mahdollisten onnistuneiden autokauppojen ansiosta.

Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla

tiistai 16.10.2018 Avainsanat: Autokauppa , Jobbari , Koeajo , Mercedes-Benz , Mersu , Volvo C70

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Lyhyt kesäromanssi Väyrys-Mersun kanssa sai päätöksen. Mersun ja allekirjoittaneen viimeiset yhteiset päivät ja niihin liittyvät tapahtumat olivat sen kaltaisia, että tulevaisuudessa saattaa olla tarvetta ammattilaisen apuun käsitellessäni myyntitapahtuman aiheuttamia posttraumaattisia jälkikaikuja. Katsos, kun myynnissä on saksalainen premium-auto ja hintana kolminumeroinen rahasummalla, mitä vain voi tapahtua. Ehkä myöhemmin pystyn avautumaan yksityiskohtaisemmin kokemastani.

Yritin aluksi myydä Väyryskää autoliikkeille, mutta kukaan ei huolinut autoa. Katsastus oli armottomasti liian lähellä. Aina sama vastaus: katsasta ensin ja sitten tarkastellaan tilannetta uudelleen. Väyryskä oli sen luokan auto, että oli parempi laittaa nettikirpputorille ilman kuvaa myynti-ilmoitus, jossa kerroin lähistöllä kummittelevasta katsastuksesta.

Internetin autosankareita, suuria vanhempien autojen pelastajia ja nopeiden käteiskauppojen mestareita katsastuksen kauhut eivät pelottaneet. Eri vuorokauden aikoihin sain tekstiviestien kautta uteluita. Vanhan liiton kauppamiehenä en juurikaan reagoinut niihin, koska ajattelin, että vain tosiostaja voittaa katsastusarvan rohkeasti soittamalla.

Sain voittajan puhelimen päähän. Heti kättelyssä tarjottiin nopeaa käteiskauppaa. Tiesin välittömästi keskustelevani Väyrysen seuraavaan omistajan kanssa. Kävimme suusanallisesti mahdollista vikalistaa läpi. Keskustelin aidon jobbarin kanssa, joka selvästi oli tottunut puunaamaan ja kevyesti rassaamaan auton kuin auton katsastuksesta läpi.

Sain luvatut nopeat käteiskaupat.

Yhdentekevää enää. Sain ylimenokauden auton tilalle sen, mitä olin jo vuosia sitten itselleni tavoittelemassa, mutta päädyin Saabiin. Tämä auto oli ruotsalainen pyöräilykypärän ja tykinkuulan sekasikiö Volvo C70. Pieni, epäkäytännöllinen ja hiukan liikaa tehoja ulkonäköpisteillä mitattuna. Itseäni on kuitenkin aina houkuttanut ristiriitaiset autot. Tylsän ulkonäön alla tehokas moottori, joka saa saippuakotelosta inspiroituneen muotoilun rimanalituksen liitämään bemarikuskia päänvaivaksi. Tällöin autoilussa on myös yhteiskunnallista merkitystä, kun osoittaa kovapäisimmille, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää.

Sain siis unelmieni Volvon itselleni. Koeajolla autossa oli vanhan ja kokeneen auton tuntua. Auto puhutteli minua. En tosin saanut sanoista selvää, mutta kuuntelin herkällä korvalla. Autolla oli rutkasti salaisuuksia, joita saisin salapoliisin lailla selvitellä vielä pitkään. Pidin autosta ja auto vastasi samalla mitalla tunteeseeni.

Volvon ohjaamossa oli yksi suurempi leimallinen jälkiasennettu laite, johon en koeajolla jaksanut kiinnittää huomiota. Alkuperäisen radion tilalle oli asennettu kosketusnäytöllinen monitoimilaite, jonka avulla pystyi musiikinkuuntelun lisäksi navigoimaan ja katselemaan valokuvia. Soittimen ruutua tökkimällä löytyi valikkoa valikon perään, joiden tarkoitukseksi arvioin siirtää kuljettajan mahdolliset adhd-oireet liikenteen seasta ohjaamoon ja tätä kautta lisätä hiukan liikenneturvallisuutta.  Radio toimi laitteessa heikosti ja olin tottunut kuuntelemaan c-kasetteja autoillessa, joten kosketusnäyttö keskikonsolissa sai olla rauhassa ja jatkoin koeajolla alkanutta auton tarinoinnin kuuntelua.

Eräs lauantai istuin autoon tutkaillakseni, mitä ohjaamo pitäisikään sisällään. Saattaisin löytää huomaamatta jääneen napin tai jopa edellisen omistajan pudottaman kolikon. Löysin kuitenkin kaukosäätimen. Kosketusnäyttö totteli kaukosäätimen käskyjä. Painelin kaukosäätimen nappeja kuin pelatakseni videopeliä ensimmäistä kertaa. Aikani pelattua tätä bingoa kosketusnäyttö ilmoitti virittävänsä tv-kanavia. Hymyilin vienosti kuin olisin kuullut huonon mutta potentiaalisen vitsin. Odotin hetken ja autoradion näytölle ilmestyi nuoria miehiä pelaamassa pesäpalloa. Järkytyin hiukan ja tarkistin kännykän avulla senhetkisen tv-tarjonnan. Tarjontaan kuului tosiaan pesäpalloa. Seuraavaksi suutuin. Kysyin kovaan äänen, miksi autoon oli asennettu televisio. Mikä ohjelma voi olla niin tärkeä, että ajaessa se pitäisi nähdä?

Tuohtumus vaihtui huoleksi. Otin yhteyttä maamme johtaviin autobloggareihin sosiaalisen median välityksellä saadakseni televisiolle selityksen. Julkinen virka-apupyyntö tuotti vain hajanaisia tykkäyksiä. Olin edelleen yksin suurimman autoiluun liittyvän ristiriidan äärellä.

Hiljalleen järjen valo kirkasti mieltäni ja kevyt hätäännys kaikkosi. Ehkä televisiolle autossa oli looginen selitys. Tuote oli varmasti asennettu tarpeeseen. Kuvittelin perheellisen miehen yrittämässä seurata suosikki urheilutapahtumaansa. Lapset olivat vaatimassa muuta mediasisältöä ja vaimo jakamassa tiukkoja käskyjä. Mies nousee sohvalta ja ilmoittaa menevänsä hoitamaan autolla jonkin asian. Todellisuudessa mies hakee huoltamolta kupin kahvia, ajaa auton metsän reunaan, avaa telkkarin ja nauttii kuvan välityksellä hetken muiden miesten rehkimisestä.

Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.

keskiviikko 12.09.2018 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Lopulta on päästy paikan päälle katsomaan myytävänä olevaa autoa. Muutama lyhyt muistilapun kaltainen tekstiviesti on lähetetty ja puhelimessa on keskusteltu myytävästä autosta, autoista yleensä, säästä ja polttoaineen hinnoista.

Myyjä kohdatessa tervehtimisen yhteydessä kätellään kevyt hymy huulilla silmiin katsoa tunnelman keventämiseksi ja luottamuksen rakentamiseksi. Hyvänä merkkinä on, jos myyjä tekee samoin samanaikaisesti.

Myytävänä oleva auto näyttäytyy aina houkuttelevana, mutta myös hiukan epäilyttävältä. Tässä vaiheessa on erityisen tärkeää muistuttaa itselleen mieleen, ettei auto ole vielä oma, vaan täysivaltaisesti myyjän omaisuutta. Auto on samalla tavalla tuntematon auto kuin mikä tahansa auto vaikka marketin parkkipaikalla. Tärkeää on pitää käytöstavoista kiinni, vaikka silmään pistäisi mahdollinen myyjältä mainitsematon hintaan vaikuttava vika. Autoon ei saa koskea ilman lupaa. Renkaanpotkija pilkkasanana ei tule tyhjästä. Potkisitko satunnaisten autojen renkaita marketin parkkipaikalla? Renkaiden potkimiseenkin pitää pyytää lupa. Samalla tavalla pitää kysyä lupaa saada avata auton ovi ja tutkia auton sisätiloja tai helmojen kovuuden tarkistamiseen puristelemalla.

Vaikka auto olisikin autokaupan omistuksessa ja täten auto tuntuisi olevan vapaammin tavoitettavissa, ei autoon voi tässäkään tapauksessa kajota. Auto on edelleen yksityisessä omistuksessa. Tilannetta voisi verrata samaan kuin marketissa avaisi tuotteen pakkauksen uteliaisuuttaan. Myyjä pitää pyytää paikalle esittelemään autoa ja myyjä antaa luvan lähempään tutkailuun.

Ennen koeajoa myyjän kanssa sovitaan, että kumpi ajaa. Ihanteellisimmillaan niin myyvä kuin ostava osapuoli myyntitilanteessa ajaa autoa. Myyjä ajaessaan esittelee autoa ja sen historiaa samalla, kun ostaja hiukan rentoutuu ja tarkkailee autoa matkustajan näkökulmasta. Ostajan ajaessa ostajaa pääsee kyselemään auton yksityiskohdista ja tutustumaan auton erityispiirteisiin.

Jos koeajolla ei ole tapahtunut tai löytynyt mitään katastrofaalista ja käyttäytymistavoista on pidetty kiinni, voi olla mahdollisuus vielä pieneen hintaneuvotteluun ellei ennen koeajoa hintaa ole lyöty lopullisesti lukkoon. Myyjä kuin myyjä taipuu hinnan kanssa hiukan, kun ostajana on asiallinen tapaus.

Ostokrapula on tavallinen jälkitauti käytetyn auton ostamisen jälkeen. Tauti iskee joskus jo samana päivänä tai viikon sisällä ostotapahtumasta. Auto käyttäytyy, tuntuu ja kuulostaa täysin erilaiselta kuin kaikki edelliset autot. Koeajolla on jäänyt moni asia tarkistamatta tai jännittävän tilanteen takia huomaamatta. Pahimmassa ostokrapulassa saattaa syntyä tunne, että olet juuri tullut huijatuksi autokaupassa ja pihassasi seisoo loputtomasti rahauhrauksia vaativa Moolok, jonka luotettavuus on samaa luokkaa kuin poliitikkojen puheet vaalien alla.

Taudin ollessa pahimmillaan on hyvä muistuttaa itselleen, että käytetty auto on täynnä kuluneita osia, joita on tarkoituskin vaihtaa ajoittain. Näin auto on alun perin suunniteltukin. Viimeisin katsastusraportti voi antaa vihjeitä seuraavista vaihdettavista osista. Autokaupasta ostetun auton moottorin tai vaihteiston yllättävä hajoaminen muutamien ensimmäisten kuukausien aikana on aihe ottaa myyjään yhteyttä. Yksityiseltä henkilöltä ostaessa olet todennäköisesti omillasi ellei kyseessä ole selvästi viasta, jonka myyjä on tiennyt ja jättänyt kertomatta. Tällöin kyseessä voi olla jopa petos. Jarruremontin tai iskunvaimentimien uusimisen yhteydessä voi pohtia, onko merkitystä, tapahtuuko osien vaihtaminen hiukan auton ostamisen jälkeen vai vuoden päästä. Tavallisesti ostokrapula katoaa muutaman viikon aikana pois ja autoon voi hiljalleen orientoitua realistisesti. Tämän ajan jälkeen voi olla aika pohtia, onko enää aihetta olla myyjään yhteydessä.

Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.

maanantai 27.08.2018 Avainsanat: Autokauppa

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Suomalainen käytettyjen autojen kauppa on kokemuksistani poikkeavaa muuhun käytetyn tavaran ostamisesta ja myymisestä. Tavat ja tyylit ovat hyvin kirjavia nojautuen osittain niin ostajan kuin myyjän kokemuksiin ja taustaan. Suomalainen autokauppa onkin vaikeimmillaan sekoitus huonoimmista puolista itämaista basaaria ja Kekkosen aikaista neuvostobyrokratiaa, joka tarkoittaa molemminpuolista vedätystä ja jäykkämielistä ilkeilyä.

Päätinkin kirjoittaa lyhyen etikettioppaan auton ostajille.

Kaikki alkaa luonnollisesti yhteydenotosta myyjään, kun tarpeita vastaava auto on saatu jyvälle. Ajat muuttuvat hiljalleen, mutta nykyaikana kaksi suosituinta tapaa olla myyjään yhteydessä on joko viestin välityksellä tai soittamalla puhelun. Useimpiin autoliikkeeseen voi kävellä tarkistamaan mielenkiintoisia autoja liikkeen aukioloaikoina, mutta yksityishenkilöt sopivat tapaamisen aina kahdenkeskisesti.

Jos myyjänä ei ole autoliike, myyjälle on tarpeellista etukäteen soittaa tehdäkseen tiedustelua autosta sekä selvittää vastaukset kysymyksiin, joita autonmyynti-ilmoitus on herättänyt. Puhelun alkuun tervehditään reippaasti, kerrotaan oma nimi sekä ilmaistaan selkeästi kiinnostus myytävää autoa kohtaan.

Puhelinkeskustelu voi venyä pitkäksi ja keskustelun aiheet voivat ajoittain irtaantua kokonaan myytävästä autosta. Tätä ei tarvitse säikähtää, mutta ei myöskään välttää. Puhelun tarkoituksena on myös arvioida, onko kyseessä rehellinen myyjä, vaikkakaan tätä arviointia ei saa tuoda auton myyjälle ilmi.

Puhelun aikana on hyvä pitää mielessä, että olet kyselemässä toisen omaisuuden perään. Toisen ihmisen omaisuutta ei ole edes auton ostoon liittyvän tilanteen yhteydessä soveliasta parjata, vaikka kyseessä olisi vain kevyt yritys pohjustaa myöhempää tinkausta. Pidä puhelu muodollisena. Yleispätevät kysymykset auton nykyisestä kunnosta sekä auton historiasta kannattaa kirjoittaa ylös etukäteen ennen puhelua. Älä ota myöskään myytävää autoa tai myyjän puheita henkilökohtaisesti puhelun aikana. Jos epäilys autoa kohtaan tai vainoharhaisuus myyjän mahdollisesta petollisuudesta nousevat liiaksi mielenpäälle, on hyvä muistaa, että muitakin autoja on tarjolla. Puhelun ja sitä kautta kaupankäynnin voi päättää koska vain.

Liikkeellä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa, kun kyseeseen tulee sopimipisesta auton hinnasta. Toiset ostajat tykkäävät, että tinkaus tapahtuu puhelimitse, kun taas toiset haluavat tingata koeajon yhteydessä. Itse kuulun koulukuntaan, joka tinkaa puhelimessa. Toiset taas näkevät, että on rehellisempää tingata ostettavan auton ääressä myyjän kanssa kasvotusten. Kumpikin tapa käy, mutta vain toista on hyvä käyttää. Ei siis ole korrektia tinkiä ensin puhelimessa ja vielä koeajon yhteydessä varsinkaan tilanteessa, josssa auto on sellainen kuin myyjä oli etukäteen kertonut.

Muutama sananen viestittelystä. Ensisijainen yhteydenpitotapa on puhelut, mutta kevyttä viestittelyäkin voi käyttää. Ensimmäisenä yhteydenottona voi tekstiviestin välityksellä udella, onko auto edelleen myytävänä. Tämä antaa mahdollisuuden olla kohteliaasti myyjään yhteydessä poikkeavinakin kellonaikoina. Pitää kuitenkin muistaa, että esimerkiksi viikonloppuyönä lähetetty viesti saattaa antaa myyjälle kuvan, ettei viestinlähettäjä ole tosissaan.

Viestittelyllä ei kuitenkaan pidä yrittää tehdä kauppaa. Viestien vaihtaminen on hidasta, informaatioköyhää sekä antaa mahdollisuuden väärinymmärryksille. Tunnin viestittelyn voi puhelimessa hoitaa muutamassa minuutissa. Pelkkien viestien lähettäminen saattaa antaa myös kuvan, että ostaja ei olisi oikeasti aikeissa ostaa autoa, vaan kaipaa juttuseuraa yksinäisiin hetkiinsä.

Jos puhelimitse käydyt keskustelut autosta ovat olleet hedelmällisiä ja inspiroivia, niin puhelun lopuksi sovitaan aika ja paikka koeajolle. Tiedon voi vielä välittää tekstiviestitse. Jos auto ei ole ollutkaan puhelun perusteella mieleinen, on kohteliasta puhelun lopuksi kertoa, että auto ei ollutkaan mitä etsit, ja kiittää ajasta sekä tarjolla olevasta autosta.

Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen

maanantai 09.07.2018 Avainsanat: Autokauppa , Mercedes-Benz , Mersu

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

On aika esitellä uusin suojattini Mercedes-Benz E230. Tämä 90-luvun puolivälissä markkinoille ilmestynyt Mersu on saanut lempinimekseen Väyrynen. Maineeltaan Mersujen seassa liikutaan omassa sarjassaan luokassa Multipla. Tähän mahdollisesti syinä ovat edellisen mallin lyömättömyys sekä uskomaton herkkyys ruostua. Auto muuten saattaisi tekniikaltaan olla passeli, mutta auton kori sulaa syliin. Toki ikuinen stigma tiettyyn poliitikkoon saattaa verottaa suosiota.

Internetin keskustelupalstoilta annetaan kahta eri selitystä lempinimen alkuperälle. Vähemmän suosiota saaneen selityksen mukaan tämä Mersu sai katunimensä Väyrynen, koska auton keulan piirteet ja poliitikko Paavo Väyrysen kasvonpiirteet joidenkin mukaan muistuttavat toisiaan. Tässä on kyse varmaankin väärinymmärryksestä. Oikean legendan mukaan on tosiaan mahdollista nähdä tämän Mersu-mallin keulassa Paavo Väyrynen, mutta tietyin ehdoin. Nämä ehdot täyttyvät silloin, kun ihminen on tullut juuri Keskustan puoluekokouksen jälkeisistä juhlista keskikesäisenä aamuyönä ja sisään on syttynyt laskuhumalan aiheuttama kaipuu keskustella kansallisista maataloustuista. Silloin tämän Mersu-mallin konepellille voi ilmestyä Paavo Väyrysen lempeät kasvot ja ihminen voi saada hetkellisen keskustelukumppanin ennen nukkumaan menoa.

Toinen ja ehkä todennäköisempi selitys lisänimelle johtaa myös poliitikko Paavo Väyryseen. Tarinan mukaan Paavo Väyrynen oli poseerannut auton kanssa lehtikuvassa juuri, kun tämä Mersu-malli oli ilmestynyt markkinoille. Poliitikon salamarakkaus uuteen autoonsa ja tunteidensa paljastuminen välittömästi lehtikuvassa sai ihmiset kutsumaan tätä Mersun korimallia nimellä Väyrynen.

Oma Väyryskäni on yli kaksikymmentä vuotta vanha, joten alkujaan valmistajan ilmoittamat tekniset speksit voi hiljalleen jättää omaan arvoonsa ja kiinnittää huomiota siihen, mitä autolla yksilönä on tarjota. Autoni on oletetun kahden ja puolensadan tuhannen kilometrin aikana ainakin ehtinyt lataamaan itseensä runsaasti sielukuutta niin pinnalle kuin sisälle. Minne nimittäin ikinä silmä osuukin, on mahdollista löytää nippusiteitä. Moottoritila on niin kylvetty nippusiteillä, että pelkään kohta moottoritilaan itävän nippusidepuun. Nippusiteitä olen löytänyt myös oven sisästä laittaessani takaisin paikoilleen tipahtanutta takaikkunaa ja vaihtaessani cd-soittimen asiallisempaan c-kasettisoittimeen. Uskon, että tulen löytämään näitä pieniä onnenamuletteja vielä monista paikoista. Joku edellisistä omistajista on ollut ihailtavan omistautunut tälle autolle eikä ole pihistellyt nippusiteistään, kun kyse on ollut piuhojen ja letkujen omavaltaisessa lisätuennassa.

Autoni on myös saanut niin paljon karismaa ja taisteluarpia pintaansa, että rekisterikilvet ovat vain byrokraattinen muotoseikka, kun kyse on auto tunnistamisesta. Tuntuukin, että olen saanut ennemminkin uuden kaverin kuin uuden auton. Tämän kaverin johtotähdestä on sakarat karanneet, takalasin tummennuksissa on kurkkausreikiä ja kattoluukku on uudestaan tiivistetty ilmastointiteipillä.

Auton maineen takia rohkeuteni ei ole vielä riittänyt tarkempaan tarkasteluun siihen, miten paljon ruostetta löytyy. Kojetaulun valoshow kielii myös siitä, että autosta varmaankin löytyy bingo-huutoon oikeuttava määrä pieniä tyyppivikoja. Kaiken tämän lisäksi kaupanpäälle tuulilasi on halki. Uuden EU-säädöksen mukaan haljenneella tulilasilla auto tulee ansaitsemaan hylkäyksen. Katsastuksessa onkin siis yksi jännittämisen aihe vähemmän.

Olen kuitenkin hyvin vaikuttunut uudesta autostani, kaverista. Voisin ehdottomasti myös poseerata yhdessä häpeilemättä lehtikuvassa, niin hauskaa seuraa autovanhus on.  Auto lepää kuin hylje, mutta liikkuu ketterästi kuin napakettu. Jos joku ei usko tätä, pyydän lähtemään ajelulle. C-kasettivalikoimana on Hurriganes ja Kake Randelin.

Kokonaisuutta katsoen ja velitieteellisten tutkimuksieni kautta olen tullut lopputulokseen, että pikaistuksissa ostamani auto on katsastettu peltoauto. Täten kastan autoni nimellä Pelto-Väyrynen.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (7)
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!