Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla anne berner

Näin vältät ylinopeuden

maanantai 22.05.2017 Avainsanat: Anne Berner , liikenneturvallisuus , liikennevalvonta , nopeudenvalvontakamera , poliisi , Tieliikenne , Tieliikennelaki

Teksti ja kuvat: Arttu Lustig

Äskettäin ilmitulleen esityksen mukaan moottoritiellä saisi tulevaisuudessa sakot nopeuden ylitettyä nopeusrajoituksen yhdellä kilometritunnilla. Kyseessä olisi siis ylinopeudelle nollatoleranssi. Liikenneministeri Berner tosin ehti samalla viikolla kumoamaan ehdotuksen eikä pienestä ylinopeudesta ainakaan toistaiseksi tulla sakottamaan. Ehdotus kuitenkin nostatti esille lähes ikiaikaisen ongelman: auton ajaminen nopeusrajoituksen mukaan. Tämä näytti monille olevan ylitsepääsemätön haaste, mutta allekirjoittaneella on halpa ja tehokas ratkaisu tähän ongelmaan.

Suurimpana ongelmana nopeusrajoituksen toteutumisessa ihmisten mukaan on, että auton nopeutta on vain mahdoton säätää nopeusrajoituksen mukaisesti. Kulkuneuvon nopeus nimittäin hyvin helposti humpsahtaa nopeusrajoituksen yli ilman, että autoilija voi tilanteelle mitään. Joiden arkiautoilijoiden mukaan nopeuden pitäminen nopeusrajoituksen mukaisena vaatisi jatkuvaa nopeusmittarin tarkkailua. Tämä heidän mukaansa häiritsisi keskittymistä itse ajamiseen ja tätä myötä on vain turvallisempaa antaa auton nopeuden ylittää nopeusrajoituksen vaatima luku. Kaikkien onneksi kuitenkin niin että kulkuneuvon nopeus ylittää kuljettajan mukaan vain hiukan vallitsevan nopeusrajoituksen sääolosuhteet huomioon ottaen. Taajama-alueella auto kulkee siis hiukan yli sallitun taajamanopeuden ja moottoritiellä hiukan yli moottoritien nopeuksien. Onneksemme ongelmana ei ole, että auto liikkuisi aina yli moottoritienopeuksien vallitsevasta nopeusrajoituksesta välittämättä.

Viimeisen Alfan innovaatiohautomossa on kuitenkin löytynyt tehokas ratkaisu tähän ongelmaan. Ratkaisu jopa pieniin ylinopeuksiin löytyi käytännön elämästä. Ajaessani taajama-alueella autoletkassa, autoletkan seassa oli yksi poliisiauto. Koko autoletkalla oli mittarini mukaan ihailtavan tarkasti nopeus juuri nopeusrajoituksen mukainen. Tosin pieniä alituksia syntyi muutaman kerran. Tätä efektiä ei ole tapahtunut poliisin ollessa näkymättömissä, vaan autoilijoiden nopeudet samalla tieosuudella ovat olleet yli sallitun nopeuden.

Tämä tilanteen saattamiseen vallitsevaksi tarvitaankin tulostin, yksi A4-arkki, sakset ja sinitarraa tai läpinäkyvää teippiä. Kirjoituksen alla on kuva poliisiauton keulasta, joka tulostetaan paperiarkille. Tulostettu kuva leikataan siististi irti paperista. Tulostettu ja leikattu kuvat poliisiauton keulasta viedään autoon. Siististi leikattu tuloste poliisiauton keulasta kiinnitetään joko sinitarralla tai läpinäkyvällä teipillä ohjaamon sisällä sijaitsevaan taustapeiliin. Näin poliisin maagisesti nopeutta säätävä vaikutus saadaan autoon jatkuvaksi eikä nopeusrajoitus tule ylitetyksi koskaan. Auto kulkee mitä turvallisimmin ja sakkovapaasti tästä eteenpäin.

Innovaatiohautomossa ehdotettiin myös, että tuulilasiin voisi samalla tekniikalla kiinnittää kuvan nopeusvalvontakamerasta. Toimikunta kuitenkin hylkäsi esityksen, koska nopeusvalvontakameran kuva saattaisi aiheuttaa jatkuvia äkillisiä jarrutuksia ja tätä myöten auton pumppaavaa etenemistä riippuen mihin kohtaan autoilijan silmä kullakin hetkellä osuu ajaessa.

Toimikunnan mietinnön mukaan uusin innovaatio kiinnittää poliisiauton kuva taustapeiliin voi olla jopa sakkoa tehokkaampi säätämään auton nopeuden tarkasti nopeusrajoituksen mukaiseksi. Lisätutkimuksia ja -selvityksiä tosin vielä kaivataan ennen kuin innovaatio voidaan ottaa laajempaan käyttöön ja teolliseen tuotantoon. Toistaiseksi keksintöä saa käyttää ilman lisenssimaksuja oman harkinnan mukaan.

Tämän innovaation ansiosta nopeus pysyy aina sellaisten toleranssien sisällä ilman, että autoilija joutuisi vahtaamaan nopeutta jatkuvasti liikennettä vaarantaen. Autoilija voi kulkea tämän innovaation ansiosta tien päällä hiukan pienempi stressi ohimoillaan.

Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos

perjantai 20.01.2017 Avainsanat: Anne Berner , laki , liikennekaari , Rahoitus , Tieliikenne , tulevaisuus

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö / Arttu Lustig

Ministeri Anne Bernerin liikenneverkon kehittämisajatusten taustalla täytyy olla jotain uskomattoman ihmeellistä. Helsingin Sanomien mukaan Berner lupasi, että uudistuksen aiheuttama muutos on suurempi kuin auton keksiminen[1]. Tämä lupaus on jotain mieltä räjäyttävää. Tunnustan kuitenkin heti alkuun, etten ole penaalin terävin kynä, mutta toisaalta en varmaan tylsinkään. Olen yrittänyt ottaa selvää, mitä tämä voisi tarkoittaa. Ongelmanani rajallisen ymmärryksen lisäksi on rajallinen aika, joka estää kaiken asiaan liittyvien seikkojen laajamittaisen tiedon omaksumisen. Uskon kuitenkin, että nykyisillä tiedoillani osaan arvata, mitä koko suuren kohun aiheuttamassa hankkeessa on oikeasti takana.

Mitä autoa suurempi muutos voisi tarkoittaa? Ensin pitää pohtia mitä auto yhteiskunnassa on tarkoittanut ennen ja nyt. Ennen autoa liikkuminen tavalliselle ihmisellä tapahtui pelkällä joko omalla tai eläimen lihasvoimalla. Liikkuminen nykyautoon verrattuna oli hidasta. Nyt vaatimattoman sadan kilometrin matkan taittamiseen meni ennalta arvaamattomasti aikaa, mutta matkaan kannatti varata tuntien sijaan päiviä. Matkaa vaikeuttivat, elleivät jopa estäneet vallitseva vuodenaika ja säätila. Matkaan piti mukaan ottaa myös varusteita ja ruokaa, jotta päivien matkasta selviäisi ilman ulkopuolista apua. Matkalla saattoi myös altistua lukemattomiin vaaroihin ilman, että apua olisi lähimaillakaan tarjolla. Tästä on tietenkin poissuljettu joukkoliikenneyhteydet kuten autoa ennen toimineet höyryjuna ja -laiva.

Viimeisen viiden- tai kuudenkymmenen vuoden aikana matkaaminen on saanut auton ansiosta scifimäisiä ulottuvuuksia vanhaan verrattuna, ihan jokaista kansalaista koskien. Nyt saman sadan kilometrin matkaaminen lasketaan tunneissa. Tämä lukema olisi jo järisyttävä verraten muutoksen nopeuteen. Matka-ajan lyhentymisen lisäksi auto on saanut meidät irtaantumaan myös vuodenaikojen ja sään vaikutuksesta matkaamiseen. Kovinkaan pakkanen ei estä sadan kilometrin matkaamista, vaan matka taittuu 20 asteen lämpötilassa auton sisällä. Sade ei myöskään kastele vaatteita eikä aurinkokaan paahda ilmastoinnin puskiessa viileää ilmaan sisätiloihin. Lisäksi monesti unohtuu, että autolla pääsee matkaamaan paikasta toiseen nopeammin kuin yksikään eläin koskaan aikaisemmin maapallon historiassa. Lisäksi autolla pystyy ottamaan vastaa törmäyksiä, jotka ovat totaalisen luonnottomia. Äärimmäisenä esimerkkinä on formula-auto, jolla voi törmätä seinään satojen kilometrien tuntivahdilla, ja kuski jatkaa välittömästi normaalia elämäänsä suihkun ja housujen vaihtamisen jälkeen. Tavalliselle autoilijallekin mukana kulkevalla viestintävälineellä saadaan nopeasti apua tarvittaessa paikalle. Tietenkin autoillessa voi sattua kaikenlaista eivätkä asiat etene ihanteellisesti, mutta autolla matkatessa on normina laajojen etäisyyksien tavoittaminen säiden vaikuttamatta kuskiin ja matkustajiin.

Ihanteellisissa lämpötiloissa ja kuivissa olosuhteissa jokainen ihminen Suomessa on pystynyt siis matkaamaan jo vuosikymmenien ajan. Tällä on ollut valtava vaikutus koko yhteiskuntaan niin hyvässä kuin pahassa. Nyt Bernerillä on jotain vielä mullistavampaa luvassa, kunhan vain hiukan yhtiöitetään. Tämä on vain henkilökohtainen arvaus, mutta veikkaan teleportaatiota. Ministeri Bernerillä on tarjota teleportaatio. Teleportaation on pakko olla syy uusiin järjestelyihin. Kohta pääsemme matkaamaan paikasta paikkaan nappia painamalla, mutta asiaa pidetään vielä hetken salassa. Maksan mielelläni autoilusta sen 500€ vuodessa lisää, jotta teleportaatio on kohta mahdollista.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (11)
lokakuu (1)
Eläköön rallienglanti!
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!