Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla alinopeus

Maailma ilman suojateitä

perjantai 05.05.2017 Avainsanat: alinopeus , jalankulkijat , liikenneturvallisuus

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Eräs ulkopaikkakuntalainen työkaveri ihmetteli, miksi Jämsässä taajama-alueella ajetaan lähes aina reilusti alle nopeusrajoituksen. Taajama-alueella ihmiset jatkuvasti ajelevat kolmea kymppiä. Tämä ärsytti suunnattomasti työkaveriani. Hän jatkoi, että kun yhdestä köröttelijästä pääsee eroon, on seuraava hetken kuluttua taas edessä. Ulkopaikkakuntalaisen mielestä tapa oli erityisen mieltä raastavaa varsinkin töistä lähtiessä ja pohtikin, että Jämsässä on pakko olla käynnissä loputon pappojen sunnuntaiajelu. Vastasin, että jämsäläisessä autoilukulttuurissa voi olla hyvinkin tätä pappojen pohdiskelevaa ja ympäristöä tutkailevaa ajoa, mutta paikalliseen autokulttuuriin liittyy toinen erikoinen piirre, jota ulkopaikkakuntalaisen voi olla hankalaa äkkiseltään huomata. Jämsässä on nimittäin totuttu siihen, että jalankulkija voi puikahtaa tien yli aina halutessaan välittämättä onko tiehen merkattu suojatietä tai onko edes tulossa autoa. Tätä ei paikallisessa autoilukulttuurissa katsota pahalla eikä jalankulkijoille siitä äänimerkkiä soiteta.

Jalankulkijoiden vapaasta liikkuvuudesta johtuen Jämsässä autoilijan pitää olla taajama-alueella jatkuvasti varpaillaan jalankulkijoiden suhteen. Nopeuden pitää laskea alhaiseksi, tarkkaavaisuus suunnataan enemmän tien reunoilla kuin horisonttiin tai edellä ajavan auton takalasiin liimatuissa tarrateksteissä. Oikeaa jalkaa on hyvä pitää alituisesti valmiina painamaan jarrua, jos silmään osuu yksikin jalankulkija. Toinen syy Jämsän keskustan verkkaiseen autokulttuuriin ei löydy myöskään hämäläisyydestä, vaan muutamasta tasa-arvoisesta risteyksestä, jotka valpastavat autoilijan tarkkaavaisuutta asteen lisää. Tasa-arvoisten risteyksien kauneutenahan onkin, että niiden liikennetilanteen pystyy täysin ymmärtämään vasta ollessasi risteyksen keskellä, joten niihin on hyvä tulla hitaasti ihmettelemään.

Kerroin pitäväni tästä tyylistä kovasti. Autoilijat antavat herkästi tilaa jalankulkijoiden lisäksi myös muille autoilijoille, vaikka olisivatkin lainvoimaisesti etuoikeutettuja autollaan. Varsinkin Jämsän keskustassa on tästä syystä hyvin ystävällismielinen tunnelma liikkuessa niin jalan kuin autolla. Autoillessa liikennekulttuurin tunnelma on seesteinen ja hiukan pysähtynyt ihmisten hissutellessa autoillaan liikenneympyrästä toiseen. 

Innostuin viisastelemaan, että rapakon takana autojen tullessa kaduille viime vuosisadan alussa, kolarin sattuessa autolla ei ollut erityissuojelua, vaan auto oli esine siinä missä muutkin. Auton osuessa jalankulkijaan kyseessä saattoi olla pahoinpitely tai jopa tappo, jos heikompi osapuoli sattui menehtymään auton osumasta. Ehkä Jämsässä on ollut autoilun alkuaikoina tiukka ja takakireä vallesmanni, joka on ottanut ahnaasti haltuun suuren maailman tavat kohdella autoilijoita liikenneonnettomuuksissa. Vallesmanni on katsonut, että jalankulkijan pieni töytäisy voitiin rinnastaa voimakkaaseen iskuun astalolla. Ehkä vallesmannin haamu elää vieläkin Jämsän kaduilla ja siksi autoillaan hyvin hissukseen jalankulkijoita peläten. Jämsässä saattaa pienen papparallin sijaan olla menossa vain liikennekäyttäytymisen historic-ajot.

Suosittelin suurelta kirkolta asti matkaavaa työkaveriani vetämään aina henkeä hiukan ennen kuin saapuu ajokkinsa kanssa keskeisen Suomen San Franciscoon. Autoilun tavat ja tyylit voivat poiketa kiireisien katujen ja väriä vaihtavien pylväiden kaupungin tyyleistä, mutta ei kuitenkaan ihmisten ilkeydestä tai matalamielisyydestä johtuen, vaan jostain sellaisesta, jota ei kuviin pysty tallentamaan. Kehotinkin suhtautumaan paikkakuntaan kuin teillä ei olisi ainuttakaan suojatietä. Tämän jälkeen pitäisi autoilun maistua siinä kuin muuallakin.

Poliisi alinopeudesta

maanantai 27.06.2016 Avainsanat: alinopeus , laki , liikenneraivo , liikenneturvallisuus , Nettikeskustelut , ohittaminen , poliisi , rattiraivo , Tieliikenne , Tieliikennelaki

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Tullessani kaupunkimme uimahallin kuntosalille huomasin, että paikalla oli kuntoaan kohottamassa myös tuttu poliisi, Elina, joka paikkakunnallamme toimii vanhempana konstaapelina. Näin, että tämä oli hetkeni päästä ammattilaisen kanssa puhumaan pelastajasta ja vapahtajastamme: alinopeudesta. Lain mukaan alinopeutta ei ole olemassa. Asia ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen, koska ajamalla liian hitaasti voi liikenteessä myös töppäillä sakonarvoisesti. Lisämutkana kanssa-autoilijoiden suussa alinopeus pyörii vilkkaasti ja leimaavana käsitteenä ikään kuin se olisi virallisten tahojen säätämä termi. Näiden kaikkien seikkojen vuoksi halusin saada tavalliselta autoilijoita kaitsevalta poliisilta pikaisen lausunnon autoilijan hitauteen varsinkin, kun yksi paheistani liikenteessä on ollut nopeusrajoituksen reilu alittaminen.

Lähestyin vapaa-ajallaan toimintakykyään ylläpitävää poliisia ja pyysin mitä nöyrimmin puheenvuoroa saadakseni vastauksen muutamaan mieltäni askarruttaneeseen asiaan liittyen alinopeuteen. Elina laski käsipainot alas, ja sanoi suostuvansa vastaamaan pikaisesti muutamaan kysymykseen. Kysymyksen esitettyäni Elina katsoi hetken kaukaisuuteen ja vastasi, että koskaan ei ole kyse hitaasta ajosta, vaan siitä estääkö kuljettajan ajo liikennevirtaa kulkemasta sujuvasti. Jos hidas ajo tai syyttä jarruttelu estää muiden tiellä liikkujien etenemistä, voi kuljettaja päästä keskustelemaan virkavallan kanssa liikennekäyttäytymisestä. Elina lisäsi, että asia erikseen on tietysti vaikea ajokeli, johon nopeus on tärkeää suhteuttaa. Tiedustelin, kuinka usein kylillämme pysäytetään autoilijoita hitauden ansiosta. Elina tilastotieteili, että hyvin harvoin, ja merkittävästi alle nopeusrajoituksen ajavat kuljettajat ovat yleensä vanhuksia, jotka eivät vain jostain syystä uskalla ajaa kovempaa.

Kerroin tarinan, jonka perusteella epäilin, että tulin kerran poliisin pysäyttämäksi, koska ajoin runsaasti alle nopeusrajoituksen kuin bensapihein ja pelokkain papparainen. Tapaukseni eteni jotenkin näin. Olin ajamassa hiukan tuntematonta tietä ja poliisi oli ajanut pitkään perässäni kuin yksi muista ajoneuvoista. Muistin, että nopeusrajoitus vaihtuisi suurempaan jossain vaiheessa kyseisellä tiellä. Olin kuitenkin liian kiireinen seuratessani poliisin ajoa peileistäni, joten uskoin ohittaneeni liikennemerkin, jossa nopeusrajoituksen muuttumisesta ilmoitettiin. En ollut kuitenkaan varma, joten en uskaltanut nostaa nopeuttani, koska perässäni kuitenkin ajoi poliisi. Päätin ottaa varman päälle ja ajaa mieluummin reilusti alle nopeusrajoituksen kuin mahdollisesti runsasta ylinopeutta. Lopulta poliisiauton valot vilkahtivat ja aikani oli pysäyttää auto tienreunaan. Poliisi puhallutti, tarkisti ajokorttini ja toivotti hyvää päivän jatkoa. Elina arvioi tarinastani, että pysäyttämisen syynä saattoi olla hitaus, mutta ajoni on voinut myös kokonaisuutena näyttää epävarmalta tai muuten poikkeavalta.

Elina kertoi lopuksi salaisuutena, että joskus hän itsekin ajelee hissukseen Yariksella, mutta jonoa kertyessä taakse pysähtyy bussipysäkille antamaan kiireisimmille tilaa. Ei pidä provosoida muita tienkäyttäjiä hitaudellaan, vaan antaa tilaa, jos se vain on mahdollista, Elina ohjeisti. Kiitin ajasta sekä sanoista ja annoin poliisin rauhassa jatkaa kunnonkohottamistaan. Elinan sanoista valaistuneena järkeilin, että autoa pitää ajaa kuin suomalainen yleisurheilija kilpailee: teet parhaasi ja katsot mihin se riittää. Vaikka oikealta ja vasemmalta menisi ohi miten kovia suorituksia tahansa, ei saa antaa itsetunnon murentua ja yrittää epätoivoisia kikkoja. Keskitytään siihen omaan tekemiseen ja mennään tuloksellisempien edestä pois.

Tunnustan, että en saanut selventävää vastausta siihen, milloin vauhtia on liian vähän. Tämä vain johtui seikasta, ettei oikeaa vastausta ollut, vaan moitittava hitaus liikenteessä on tilanteesta ja poliisin näkökannasta kiinni. Ehkä ratkaisuna omalle kohdalleni vain on, että poliisin tai Yariksen osuessa horisonttiin painan varmuuden vuoksi hiukan lisää kaasua. Enhän haluaisi poliisin kuvittelevan, että ratissa olisi vanhus.

Teksti perustuu keskusteluun jämsäläisen poliisin kanssa. Tieliikennelaissa aiheesta löytyy lisää ainakin pykälistä 24 ja 25.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (5)
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!