Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla akku

Ensi kesän autoilun trendit

perjantai 21.02.2020 Avainsanat: 2cv , akku , Autokauppa , Autokorjaamo , Autokuume , citroen , Fiat , laki , parkkipaikka , pyyhkijänsulat , rättisitikka

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Olematon talvi on jo saanut ajatukseni kohti tulevaa kesää. Vain hetkellisiksi jäivät tänä talvena nauttiminen ruuduttomista parkkipaikoista, jännittäminen akun pakkaskestävyydestä tai taistelut umpeen jäätynyttä tuulilasia vastaan. 

Kevään renkaiden vaihto sytyttää monien sisällä liekehtivän autokuumeen, mutta myös saa pohtimaan minkälainen autoilukesä onkaan edessä. Hieno ja ikimuistoinen autoilukesä ei välttämättä tarkoita, että alla pitäisi eri auto kuin talven päävihollinen. Auto voi pysyä samanakin, mutta viereen hankkia toisenkin auton. Toisaalta trendikkäänä voi pysyä samalla tutulla ja turvallisella autolla.

Kesän trendit voi jakaa kolmeen kategoriaan: pitkäaikaiset ja monia kesiä vakiona pysyneet trendit, ajankohtaiset trendit sekä yllättävät ja nuorekkaat trendit.

Pitkäaikaiset trendit - museoautot

Kevään puhjetessa kukoistukseensa tallien nurkista teiden estradeille ilmestyvät yksitellen vanhat jo museoikää nauttivat autot. Kestosuosikkeja ovat sellaiset klassikot kuin rättisitikka, kupla ja miksei myös punaisena helottava Fiat 600. Autoilu näillä klassikoilla on aina leikkisää ja vapaamielistä. Pitkälle tai kiireellä ei matkata, mutta tarkoitus onkin vain nauttia tunnelmasta ja tuoda ympärillä oleville ihmisille hyvää mieltä.

Osa näistä autoista on itse kunnostettuja talven aikana, osa annettu ammattilaisten työstettäväksi ja osa ostettu suoraan ehostettuina.

Ajankohtaiset trendit - EcuRun

Erilaiset polttoaineavusteiset ja täysin sähköistetyt autot ovat lyöneet itsensä läpi suomalaisessa liikennekulttuurissa. Enää hybridimallia ei tarvitse piilotella, sähköautoa kalliina harrastuksena tai avustavana välineenä liikkuessaan julkisilla kulkuvälineillä. Tämä tulee vuosi vuodelta muuttamaan autoilijoiden keskinäistä vertailua auton suorituskyvystä. Ennen suorituskykyä vertailtiin hevosvoimien, kiihtyvyyden ja huippunopeuksien välillä. Nyt suorituskyky liitetään energiatehokkuuteen ja auton kantaman mukaan. Ensi kesän trendinä onkin energiapiheydellä nokittelut.

Tämän trendin pioneerina on ollut Autoliiton järjestämä EcoRun, jossa kilpaillaan kaasupoljinta vältellen siitä, kuka kuluttaa vähiten polttoainetta. Autoblogaaja POLOinen on ollut hyvin aktiivinen polkemaan kulutuslukemia ja hyvin avoin kertomaan kokemuksistaan.

Uusin trendi - parkkisakot

Ne ajat, jolloin ihmisiin pystyi tekemään vaikutuksen hienolla urheiluautolla, ovat ohi. Hienon urheiluauton omistaminen saattaa, varsinkin miehestä tehdä hiukan yksinkertaisen vaikutelman. Urheiluauton omistaminen ei ole myöskään nykypäivänä erityinen saavutus eikä anna kuvaa rohkeasta ja hiukan röyhkeästä persoonallisuudesta. Erilaisia autoja on runsaasti saatavilla edullisestikin eikä lainan saaminen autoa varten ole kovinkaan hankalaa.

Kysymys kuuluukin, miten nuori menestyvä mies voi esitellä tyylikkäästi ja vaivihkaa runsaita kassavirtojaan ja yrittää houkutella sopivia morsiusehdokkaita luokseen. Vastaus on, että kesän uusin pullistelun väline tulee olemaan vaatimattomasti väpättävät parkkisakot tuulilasinpyyhkimissä. Hoteinta hottia on siis yli 20 vuotta vanha kiesi, jonka tuulilasinpyyhkimet ovat koristeltu pysäköintivirhemaksuilla. Tämä huoleton ilmestys tulee näyttelemään isoa roolia ensi kesän parkkiruuduilla. Illan hämärtyessä voi kuullakin tokauksen: ”beibe, noita vielä lisää hansikaslokerossa ja kaikki on jo maksettu”.

 

Luonnollisena perinteenä autoilukesään kuuluu roadtripit, joissa tarkoituksena on vain matkata autolla ilman suurempaa päämäärää. Kulkijat nauttivat vain kesäisistä maisemista ja eri paikkakuntien tunnelmista ohikiitävistä nähtävyyksistä. Matkaan voi kuulua telttailua grillauksineen tai aikaisin aamulla aloitettu reissu voi päättyä samana päivänä omaan sänkyyn.

Urban Survivor

tiistai 27.02.2018 Avainsanat: akku , talvi , viimeinen alfa , öljy

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Olen tyytyväinen, että talvi on laskeutunut tiestön päälle. Saab on miellyttävämpi auto talvella kuin kesällä. En tiedä johtuuko tämä kesärengaskokoelmasta, joita autostani löytyy kolmea eri merkkistä, vai siitä, että Saab sisältää salaista teknologiaa, joka aktivoituu vain pakkaskeleillä.

Muutin omakotitaloon. Pihassani ei ole autotallia. Useat suosittelivat, että pystyttäisin autolleni katoksen tai edes pressutallin. Tähän en sorru. Olen kolme vuotta karaistunut Saabiani alastoman taivaan alla kaikkiin olosuhteisiin enkä halua tätä herkkää ja vaivalla vaalittua tilaa keikauttaa. Auto saa nyt vain uuden alustan kotiparkkiin, kun kerrostalon edustan asfaltti on muuttunut soraan. Auto ottaa uuden askeleen jäntevöityessään taas hiukan lisää.

Pihasta löytyy myös pistoke, josta saisi virtaa auton esilämmitykseen pakkaspäivinä. Jätän pistokkeenkin rauhaan. Käytän sitä mahdollisesti joihinkin muihin ulkopuuhiin tai jätän sähköpuuhat kokonaan sisätiloihin. Auton kanssa tehty diili tuoreesta öljystä ja asiallisesta akusta talveksi pitää edelleen enkä siihenkään tee muutosta. Saab on myös pitänyt oman osuutensa diilistä ja auto on aina käynnistynyt kuin palmun alta.

Mieleni on näin talvella uponnut syvälle Lapin erämaihin, joissa kasvusto on matalaa ja kivikko loputonta. Mitä jos tulee se reissu Lapin erämökille saunomaan keskellä kylmintä talvea, niin kuin siinä vanhassa Saab-mainoksessa? Erämökillä ei ole pressutallia ja lämmitystolppaa pistokkeella. Kuinka voisi lähteä sellaiselle reissulle, jos autolla ei ole kokemusta muusta kuin kaupungin mukavuuksista? Auton pitääkin ollakin siis vahva ja sellainen, ettei se edes huomaa olosuhteiden muuttuneen, vaikka valosaaste ei enää kadottaisi tähtiä tai bensiinikäyttöisten puutarhatyökalujen sinfonia olisi hiljentynyt.

Olemme kuitenkin tiimi autoni kanssa. Ei riitä, että vain auto kestää vaihtelevat sääolosuhteet, vaan kuski pitää olla myös yhtä karaistunut. Olen panostanut runsaasti myös itseni karaistumiseen. Kyykistyessäni tarkistamaan renkaan pulttien kireyttä annan viiman rauhassa viheltää jostain nahkatakin ja farkkujen jättämästä raosta suoraan rekkamiehen pajatsoon ilmeen värähtämättä. Luonta antaa lunta, siivoan omin käsin suurimmat pois kuin olisin kaukanakin sivilisaation armollisuudesta.

Tällä tavoin Saab-ratsun sisältä pitäisi herätä cromagnon, jonka edessä jokaiseen ilmansuuntaan on täysi vapaus liikkua paikasta paikkaan ilman luonnonilmiöistä inspiroituja teennäisiä esteitä. Rattia puristaa autoilija, joka yllättää talven. Liukas ei ollutkaan liukasta ja loskakin kuivaa, kun on silicageeliä sukassa penkin alla. Urban survivor vapaana kaupunkilaisuuden kahleista.

Vaikka talvi kaikkine pienine kepposineen on nautinnollista kilvoittelua, en toisaalta myöskään malta odottaa tunnelmallista syksyä ja marjaisia metsiä. Heti lumien sulettua aionkin valmistautua jo syksyyn. Syksyä odotellessa ostan kymmenen pussia herne-maissi-paprikaa ja levitän pussien sisällön tasaisesti pihalleni. Tämän jälkeen asettelen kannellisen ämpärin repsikan penkille ajellen Saabilla noin kymmenen kilometrin lenkin. Lenkin jälkeen kerään herne-maissi-paparikat ämpäriin, siivoan ne roskista ja leivon maittavan piirakan.




Raaka Diili

perjantai 03.03.2017 Avainsanat: akku , autohuolto , polttomoottori , Saab 9-5 , saasteet , talvi , öljy

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

En ole koskaan käyttänyt lisälämmittimiä käynnistyksen apuna edes kovimmilla pakkasilla. Kaikki autoni ovat kuitenkin aina käynnistyneet, jos vain olen täyttänyt auton kanssa tehdyn sopimuksen. Tämäkään talvi ei ollut poikkeus. Se on tulos auton kanssa tehdystä raa’asta diilistä, joka kestää koko talven alusta loppuun. Auto on nimittäin luvannut käynnistyä aina ilman piuhan välityksellä tuotua lisälämpöä ja minä olen luvannut antaa autolle sen vaatimat hyödykkeet. Sovitun diilin omalta puoleltani toteutumisen edellytykset löytyvät autoilun perusraaka-aineista: tuoreesta öljystä, kunnollisesta akusta sekä riittävästä määrästä polttoainetta. Vain nämä ehdot pitää auton vaatimuksesta täyttää sopimuksen toteuttamiseksi. Hyvä voitelu ja tarpeeksi virtaa onkin iäisyyksistä asti ollut konepellin alla syttyvän liekin tae. Säkenöivä virta kitkattomille pinnoille saa jokaisen pellin alta löytyvän osan eloon lannistavimmankin kylmyyden edessä.

Tunnustan, että askeltaessani kohti autoani kirpeimmän pakkasyön jälkeen mieleni täyttää kevyt epäusko sekä hiukan kaukainen haave, että peräpeilistä näkyisi hiljalleen pakoputken luoma usvan täyttämä käänteinen maailma. Tiedän, että diili auton käynnistykseen pätee kaikissa sääolosuhteissa, mutta oma ajoittainen lepsuuteni on saattanut tehdä sopimuksesta mitättömän. Oven aukeaminen ja sisätiloihin syttyvä valo antaa kuitenkin aina suurta toivoa, koska koko kombinaation heikoin lenkki, akku, on kestänyt purevan pakkasen. Hengityksestä nouseva höyry täyttää hiljalleen kabinettia, kun kylmyyden vapisuttamilla sormilla tähtää avainta virtalukkoon. Hetkeä ennen avaimen kääntöä virtalukossa silmät sulkeutuvat kuin sanatta lausutuksi lyhyeksi rukoukseksi. Ikään kuin myöntäisin epäileväni tarvittavan mahdollisesti henkimaailmasta ulkopuolista apua auton käyntiin saattamiseksi. 

Avaimen kääntyessä tulipalopakkasen keskellä ääriasentoon moottori nytkäyttelee itsensä lähes väkivallalta tuntuvalla tavalla irti epäinhimillisestä kylmyydestä. Sopimuksen ehdot ovat täyttyneet ja kone tietää, mitä se on tekemässä. Kuskina annan vain luvan suoritukseen. Kovissa pakkaslukemissa koneen käynnistäminen on omistajansa kanssa yhteistyönä tehty todellinen voimannäyte. Kone puristaa itsestään kaiken irti välittämättä, mitä lehtien sivuille on kirjoitettu tai pelokkaiden suusta varoiteltu, näyttäen todellisuuden ilman kitsiä.

Pakoputkesta puskeva usva matalalta paistavaa auringon valoa vasten tuntuu voitonkarjaisulta, joka on aistittavissa komeana ja elävänä patsaana pitkän matkan päähän. Tässä vaiheessa aina tekisi mieli nousta autosta ylös ja taputtaa auton konepeltiä kuin koiraa päälaelle kiitokseksi hyvästä käytöksestä. Tulee myös kiusaus antaa kevyesti lisäkaasua käynnistyneelle moottorille, mutta en tee niin, koska se olisi vain osoitus epävarmuudestani. Konehan ei lisäkaasua tarvitse enää mihinkään, se on jo tässä vaiheessa omillaan. Usva pakenee moottorista pakoputken kautta kohti vapautta. Raikas ulkoilma on täynnä tuoksuja bensasta, vesihöyrystä ja öljystä. Tämä hajucocktail leviää hiljalleen nenään merkkinä siitä, että kaikki on auton puolesta valmiina matkaan, jos vain kuski on siihen vielä halukas.

Öljyn, sähkön ja bensiinin sotkema diili siis toteutuu. Saan vastineeksi matkan ja mahdollisuuden kerskailla naapureille, kuinka autoni lähtee käyntiin kovimmillakin pakkasilla kuin palmun alta. Tämän matkan voi kulkea sopimuksen voimaanastumisesta maaliin asti omilla renkailla ilman pintoihin hierottuja eteerisiä litkuja tai seinään kiinnitettyä muovista taikavarpua, vaikka kuskin ulkopuolelta tuleva paine näiden käyttöön ja sopimusrikkomukseen on ajoittain ilmeinen.

 

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2020 (3)
helmikuu (1)
Ensi kesän autoilun trendit
tammikuu (2)
Alinopeusmerkki
Alinopeusmerkki
2019 (16)
joulukuu (4)
Bensan verotus
Veronkorotukset kaikkien hyväksi
Veronkorotukset kaikkien hyväksi
Veronkorotukset kaikkien hyväksi
marraskuu (1)
Tesla Cybertruck näyttää mahtavalta!
lokakuu (1)
Eläköön rallienglanti!
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!