Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla Mersu

Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla

tiistai 16.10.2018 Avainsanat: Autokauppa , Jobbari , Koeajo , Mercedes-Benz , Mersu , Volvo C70

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Lyhyt kesäromanssi Väyrys-Mersun kanssa sai päätöksen. Mersun ja allekirjoittaneen viimeiset yhteiset päivät ja niihin liittyvät tapahtumat olivat sen kaltaisia, että tulevaisuudessa saattaa olla tarvetta ammattilaisen apuun käsitellessäni myyntitapahtuman aiheuttamia posttraumaattisia jälkikaikuja. Katsos, kun myynnissä on saksalainen premium-auto ja hintana kolminumeroinen rahasummalla, mitä vain voi tapahtua. Ehkä myöhemmin pystyn avautumaan yksityiskohtaisemmin kokemastani.

Yritin aluksi myydä Väyryskää autoliikkeille, mutta kukaan ei huolinut autoa. Katsastus oli armottomasti liian lähellä. Aina sama vastaus: katsasta ensin ja sitten tarkastellaan tilannetta uudelleen. Väyryskä oli sen luokan auto, että oli parempi laittaa nettikirpputorille ilman kuvaa myynti-ilmoitus, jossa kerroin lähistöllä kummittelevasta katsastuksesta.

Internetin autosankareita, suuria vanhempien autojen pelastajia ja nopeiden käteiskauppojen mestareita katsastuksen kauhut eivät pelottaneet. Eri vuorokauden aikoihin sain tekstiviestien kautta uteluita. Vanhan liiton kauppamiehenä en juurikaan reagoinut niihin, koska ajattelin, että vain tosiostaja voittaa katsastusarvan rohkeasti soittamalla.

Sain voittajan puhelimen päähän. Heti kättelyssä tarjottiin nopeaa käteiskauppaa. Tiesin välittömästi keskustelevani Väyrysen seuraavaan omistajan kanssa. Kävimme suusanallisesti mahdollista vikalistaa läpi. Keskustelin aidon jobbarin kanssa, joka selvästi oli tottunut puunaamaan ja kevyesti rassaamaan auton kuin auton katsastuksesta läpi.

Sain luvatut nopeat käteiskaupat.

Yhdentekevää enää. Sain ylimenokauden auton tilalle sen, mitä olin jo vuosia sitten itselleni tavoittelemassa, mutta päädyin Saabiin. Tämä auto oli ruotsalainen pyöräilykypärän ja tykinkuulan sekasikiö Volvo C70. Pieni, epäkäytännöllinen ja hiukan liikaa tehoja ulkonäköpisteillä mitattuna. Itseäni on kuitenkin aina houkuttanut ristiriitaiset autot. Tylsän ulkonäön alla tehokas moottori, joka saa saippuakotelosta inspiroituneen muotoilun rimanalituksen liitämään bemarikuskia päänvaivaksi. Tällöin autoilussa on myös yhteiskunnallista merkitystä, kun osoittaa kovapäisimmille, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää.

Sain siis unelmieni Volvon itselleni. Koeajolla autossa oli vanhan ja kokeneen auton tuntua. Auto puhutteli minua. En tosin saanut sanoista selvää, mutta kuuntelin herkällä korvalla. Autolla oli rutkasti salaisuuksia, joita saisin salapoliisin lailla selvitellä vielä pitkään. Pidin autosta ja auto vastasi samalla mitalla tunteeseeni.

Volvon ohjaamossa oli yksi suurempi leimallinen jälkiasennettu laite, johon en koeajolla jaksanut kiinnittää huomiota. Alkuperäisen radion tilalle oli asennettu kosketusnäytöllinen monitoimilaite, jonka avulla pystyi musiikinkuuntelun lisäksi navigoimaan ja katselemaan valokuvia. Soittimen ruutua tökkimällä löytyi valikkoa valikon perään, joiden tarkoitukseksi arvioin siirtää kuljettajan mahdolliset adhd-oireet liikenteen seasta ohjaamoon ja tätä kautta lisätä hiukan liikenneturvallisuutta.  Radio toimi laitteessa heikosti ja olin tottunut kuuntelemaan c-kasetteja autoillessa, joten kosketusnäyttö keskikonsolissa sai olla rauhassa ja jatkoin koeajolla alkanutta auton tarinoinnin kuuntelua.

Eräs lauantai istuin autoon tutkaillakseni, mitä ohjaamo pitäisikään sisällään. Saattaisin löytää huomaamatta jääneen napin tai jopa edellisen omistajan pudottaman kolikon. Löysin kuitenkin kaukosäätimen. Kosketusnäyttö totteli kaukosäätimen käskyjä. Painelin kaukosäätimen nappeja kuin pelatakseni videopeliä ensimmäistä kertaa. Aikani pelattua tätä bingoa kosketusnäyttö ilmoitti virittävänsä tv-kanavia. Hymyilin vienosti kuin olisin kuullut huonon mutta potentiaalisen vitsin. Odotin hetken ja autoradion näytölle ilmestyi nuoria miehiä pelaamassa pesäpalloa. Järkytyin hiukan ja tarkistin kännykän avulla senhetkisen tv-tarjonnan. Tarjontaan kuului tosiaan pesäpalloa. Seuraavaksi suutuin. Kysyin kovaan äänen, miksi autoon oli asennettu televisio. Mikä ohjelma voi olla niin tärkeä, että ajaessa se pitäisi nähdä?

Tuohtumus vaihtui huoleksi. Otin yhteyttä maamme johtaviin autobloggareihin sosiaalisen median välityksellä saadakseni televisiolle selityksen. Julkinen virka-apupyyntö tuotti vain hajanaisia tykkäyksiä. Olin edelleen yksin suurimman autoiluun liittyvän ristiriidan äärellä.

Hiljalleen järjen valo kirkasti mieltäni ja kevyt hätäännys kaikkosi. Ehkä televisiolle autossa oli looginen selitys. Tuote oli varmasti asennettu tarpeeseen. Kuvittelin perheellisen miehen yrittämässä seurata suosikki urheilutapahtumaansa. Lapset olivat vaatimassa muuta mediasisältöä ja vaimo jakamassa tiukkoja käskyjä. Mies nousee sohvalta ja ilmoittaa menevänsä hoitamaan autolla jonkin asian. Todellisuudessa mies hakee huoltamolta kupin kahvia, ajaa auton metsän reunaan, avaa telkkarin ja nauttii kuvan välityksellä hetken muiden miesten rehkimisestä.

Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen

maanantai 09.07.2018 Avainsanat: Autokauppa , Mercedes-Benz , Mersu

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

On aika esitellä uusin suojattini Mercedes-Benz E230. Tämä 90-luvun puolivälissä markkinoille ilmestynyt Mersu on saanut lempinimekseen Väyrynen. Maineeltaan Mersujen seassa liikutaan omassa sarjassaan luokassa Multipla. Tähän mahdollisesti syinä ovat edellisen mallin lyömättömyys sekä uskomaton herkkyys ruostua. Auto muuten saattaisi tekniikaltaan olla passeli, mutta auton kori sulaa syliin. Toki ikuinen stigma tiettyyn poliitikkoon saattaa verottaa suosiota.

Internetin keskustelupalstoilta annetaan kahta eri selitystä lempinimen alkuperälle. Vähemmän suosiota saaneen selityksen mukaan tämä Mersu sai katunimensä Väyrynen, koska auton keulan piirteet ja poliitikko Paavo Väyrysen kasvonpiirteet joidenkin mukaan muistuttavat toisiaan. Tässä on kyse varmaankin väärinymmärryksestä. Oikean legendan mukaan on tosiaan mahdollista nähdä tämän Mersu-mallin keulassa Paavo Väyrynen, mutta tietyin ehdoin. Nämä ehdot täyttyvät silloin, kun ihminen on tullut juuri Keskustan puoluekokouksen jälkeisistä juhlista keskikesäisenä aamuyönä ja sisään on syttynyt laskuhumalan aiheuttama kaipuu keskustella kansallisista maataloustuista. Silloin tämän Mersu-mallin konepellille voi ilmestyä Paavo Väyrysen lempeät kasvot ja ihminen voi saada hetkellisen keskustelukumppanin ennen nukkumaan menoa.

Toinen ja ehkä todennäköisempi selitys lisänimelle johtaa myös poliitikko Paavo Väyryseen. Tarinan mukaan Paavo Väyrynen oli poseerannut auton kanssa lehtikuvassa juuri, kun tämä Mersu-malli oli ilmestynyt markkinoille. Poliitikon salamarakkaus uuteen autoonsa ja tunteidensa paljastuminen välittömästi lehtikuvassa sai ihmiset kutsumaan tätä Mersun korimallia nimellä Väyrynen.

Oma Väyryskäni on yli kaksikymmentä vuotta vanha, joten alkujaan valmistajan ilmoittamat tekniset speksit voi hiljalleen jättää omaan arvoonsa ja kiinnittää huomiota siihen, mitä autolla yksilönä on tarjota. Autoni on oletetun kahden ja puolensadan tuhannen kilometrin aikana ainakin ehtinyt lataamaan itseensä runsaasti sielukuutta niin pinnalle kuin sisälle. Minne nimittäin ikinä silmä osuukin, on mahdollista löytää nippusiteitä. Moottoritila on niin kylvetty nippusiteillä, että pelkään kohta moottoritilaan itävän nippusidepuun. Nippusiteitä olen löytänyt myös oven sisästä laittaessani takaisin paikoilleen tipahtanutta takaikkunaa ja vaihtaessani cd-soittimen asiallisempaan c-kasettisoittimeen. Uskon, että tulen löytämään näitä pieniä onnenamuletteja vielä monista paikoista. Joku edellisistä omistajista on ollut ihailtavan omistautunut tälle autolle eikä ole pihistellyt nippusiteistään, kun kyse on ollut piuhojen ja letkujen omavaltaisessa lisätuennassa.

Autoni on myös saanut niin paljon karismaa ja taisteluarpia pintaansa, että rekisterikilvet ovat vain byrokraattinen muotoseikka, kun kyse on auto tunnistamisesta. Tuntuukin, että olen saanut ennemminkin uuden kaverin kuin uuden auton. Tämän kaverin johtotähdestä on sakarat karanneet, takalasin tummennuksissa on kurkkausreikiä ja kattoluukku on uudestaan tiivistetty ilmastointiteipillä.

Auton maineen takia rohkeuteni ei ole vielä riittänyt tarkempaan tarkasteluun siihen, miten paljon ruostetta löytyy. Kojetaulun valoshow kielii myös siitä, että autosta varmaankin löytyy bingo-huutoon oikeuttava määrä pieniä tyyppivikoja. Kaiken tämän lisäksi kaupanpäälle tuulilasi on halki. Uuden EU-säädöksen mukaan haljenneella tulilasilla auto tulee ansaitsemaan hylkäyksen. Katsastuksessa onkin siis yksi jännittämisen aihe vähemmän.

Olen kuitenkin hyvin vaikuttunut uudesta autostani, kaverista. Voisin ehdottomasti myös poseerata yhdessä häpeilemättä lehtikuvassa, niin hauskaa seuraa autovanhus on.  Auto lepää kuin hylje, mutta liikkuu ketterästi kuin napakettu. Jos joku ei usko tätä, pyydän lähtemään ajelulle. C-kasettivalikoimana on Hurriganes ja Kake Randelin.

Kokonaisuutta katsoen ja velitieteellisten tutkimuksieni kautta olen tullut lopputulokseen, että pikaistuksissa ostamani auto on katsastettu peltoauto. Täten kastan autoni nimellä Pelto-Väyrynen.

Haulikkohäät - ostin Mersun

tiistai 05.06.2018 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume , Mercedes-Benz , Mersu , Opel Omega , Tinder

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Lopulta pakittomalla Saabilla ajelulle tuli seinä vastaan. Piti lähteä pienen kaupunkimme ulkopuolelle tuntemattomille autoteille. Olin nimittäin sopinut tietoteknistä sovellusta apuna käyttäen kaksinkeskisen sosiaalisten suhteiden neuvotteluhetken. Neuvotteluhetki oli sovittu kahvilaan ison kaupungin keskustaan. Ilman peruutusvaihdetta ei ollut asiaa isolle kirkolle. Pieni keskittymisen herpaantuminen voisi johtaa siihen, että peruutusvaihteelle olisi käyttöä. En luottanut, että kiireisistä kaupunkilaisista löytyisi helposti riuskoja työntäjiä Saabille.

Otinkin käyttöön juonikkaan suunnitelman, jota olin vuosia pitänyt takataskussa pahan päivän varalle. Nyt oli tämä paha päivä. Suunnitelma menisi niin, että menisin autoliikkeeseen hiukan ennen lauantain sulkemisaikaa ja pyytäisin miellyttävää autoa koeajoon loppuviikoksi. Selasin nopeasti paikallisten autoliikkeiden tarjonnan. Yhdestä näistä oli jopa kaksi mielenkiintoista autoa tarjolla: Opel Omega ja Mercedes-Benz E230. Kumpainenkin auto vaikutti juuri sellaiselta, että voisin ostaa omakseni, jos koeajon tulos olisi positiivisen puolella. Fakta kuitenkin oli, että uuden auton tarve oli kriittinen eikä vapautta valita rauhassa uutta autoa tällä kertaa ollut.

Liikkeessä onnisti, koska tuttu myyjä tuli vastaan. Kerroin, että olin uuden auton tarpeessa ja liikkeestä löytyisi jopa kaksi kiinnostavaa autoa. Myyjä suositteli suoraan parempimaineista saksalaista. Tarpoessamme kohti Mersua ehdotin, että ottaisin auton koeajolle nyt heti ja tekisimme mahdollisesti kaupat maanantaina heti liikkeen auettua. Myyjä tokaisi, että antaa autosta minulle sellaisen hinnan, ettei mitään koeajoa edes tarvittaisi. Myyjä latasikin sellaisen kolminumeroisen luvun hinnaksi Mersulle, että olin samaa mieltä: koeajo on turha, otan auton.

Myyjä kuitenkin esitteli nopeasti auton ja ajoimme autokaupan pihassa pienen kierroksen. Menimme takaisin liikkeeseen, täytimme paperit, myyjä luovutti avaimet ja toivotti kovaa ajoa. Auto lähti liikkeelle käsissäni hyvin raskaasti ja sammui melkein samoin tein. Uudemmat yritykset toivat saman tuloksen. Menin takaisin myyjän pakeille. Myyjä tuli autolle vaikea ilme kasvoillaan ja ohjeisti kuinka Mersun polkimella operoiva käsijarru toimii ja kuinka käsijarrun saa pois päältä. Kiitin mitä kohteliaammin. Auto liikkui nyt allani kuin rasvattu.

Mersu kulki kauniisti ja tasaisesti kohti kaupunkia. Tunsin olevani melkein kuin kippari huolettomilla mainingeilla. Satunnaisesti vastaantulevat autot vilauttelivat valoja. Opinkin, että saksanylpeyteen ei teknologinen kehitys vielä ollut riittänyt siihen asti, että auto osaisi omatoimisesti kytkeä ajovalot päälle, vaan kuljettaja kytki itse valot manuaalisesti päälle.

Päästyäni kaupungin ahtaille teille huomasin, miten eri logiikalla takavetoinen Mese kääntyy kuin etuvetoinen Saab. Lisäksi auton ulottuvuudet olivat alle tunnin tuttavuuden jälkeen noppalukujen varassa. Tästä johtuen päätin viedä auton säilöön tuttuun parkkihalliin. Tämä oli virhe. Parkkihalli oli uuden auton myötä kutistunut kuin rippipuku. Kylmä hiki otsalla kertasin hallin ohuissa väleissä hitaasti ajamista manuaalivaihteistolla automaattivaihteistoisten vuosien jälkeen. Lopulta tuli mutka, jossa olin pysähdyksissä puolittain nokikkain vastaantulevan auton kanssa. Tuulilasin läpi katselin kuinka sain viittomalla epäselviä ohjeita tilanteen ratkaisemiseksi ja hetken päästä takana joku painoikin jo tööttiä. Halusin kaivaa kännykän esille ja hakukoneesta etsiä vastauksen siihen, kuinka avaan tukkeutuneen parkkihallin. Hetken käsien huitomisen jälkeen edessäni auto antoi periksi ja peruutti minulle reilusti tilaa kääntyä rauhassa.

Kahvilassa pyysin myöhästymistäni anteeksi. Kerroin rehellisesti, ettei myöhästeleminen ollut tapaistani, mutta ostin matkalla Väyrys-mallisen Mersun, joka toi yllättäviä hidasteita saapumiselleni.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (3)
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!