Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Zen ja autoilu

torstai 02.04.2015 Avainsanat: Tieliikenneviimeinen alfa

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Ajan siis suurta punaista 90-luvun alun Volvoa. Juuri sitä autoa, joka on muotoiltu pelkästään kynällä ja viivoittimella joskus 1980-luvun alkupuolella. Auto, jonka renkaatkin kai olisivat neliskanttiset, jos fysiikan lait antaisivat periksi.

Volvosta nostetaan purjeet. Volvo ottaa kurssin, jota kohti se lipuu. Kova vastatuuli on pahinta: silloin matkan päätä kohti luovitaan kevyellä siksakilla väylän reunasta reunaan. Sisäilman puhallin luo tropiikin ilmaston muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen ja kuumankostea ilma-ala valtaa komentokeskuksen tyydyttääkseen pohjoisen auton etelänkaipuun.

Punainen Volvoni on majakka, joka liikkuvana varoitusmerkkinä ohjeistaa muita tielläliikkujia suureen varovaisuuteen, antaen mahdollisuuden vielä muuttaa kurssiaan. Kun minä ajan, torvet soivat ja jarrut viheltävät. Kun minä ajan, ajan hitaasti. Ajotavan olen perinyt äidiltäni.

Rakastan ajaa suurella vaihteella pientä nopeutta. Autoni on silloin lähes äänetön: aavelaiva pyörillä. Kuuntelen useasti klassista musiikkia ajaessani autoa, koska klassinen musiikki antaa elokuvallisen sävyn autoiluun. Muuten en klassisesta musiikista välitä.

Aamupalalla luen autoni huoltokirjaa. Löydän aina jotain uutta autostani. Paskalla opiskelen Bilteman katalogia. Bilteman katalogi on loputon labyrintti täynnä salaperäisiä muttereita sekä edullisia Volvon varaosia. Tässä vaiheessa kiitän Biltemaa viheltävistä jarruista, jotka tuovat turvallisuutta äänimerkillään jalankulkijoille.  Päivisin ajan autolla paikkoihin, joista saan lisää rahaa autoiluun. Iltaisin selaan Internetistä käytettyjä autoja, ja suunnittelen uutta valloitusta, uutta salarakasta. Kun öisin kirjoitan, kirjoitan autoista.

Vain harvoin kohtaan voittajaani tiellä. Ylämäkeen matkaavat täysperävaunurekat, traktorit, mopot sekä mopoautot pois lukien harva tielläliikkuja pystyy ylläpitämään ajonopeuttani. Joskus kuitenkin käy niin, että saavutan edellä ajavan auton. Minua hitaammalle kuskille olen antanut nimen zen master. Zen master on kuski, joka pystyy ajamaan reilua alinopeutta välittämättä ympäröivän liikenteen painostuksesta ajaa nopeusrajoituksen äärirajoilla tai sen yli. Itsekään en aina kykene tähän.

Kerran en kestänyt tappiota. Ajoin omaa arvokasta ajovauhtiani kuunnellen Schumannin 4. sinfoniaa. Edessä oleva auto lähestyi. Ajoin ehkä noin kilometrin verran auton perässä, kunnes mieleeni heräsi epäilys, että edessäni olisi mahdollisesti luun kova zen master. Lähdin seuraamaan, koska halusin nähdä miltä zen master näyttää.

Oli 40 alue, zen master ajoi 40 km/h. Oli 60 alue, zen master ajoi 40 km/h. Oli 80 alue, zen master ajoi 60 km/h. Seuraaminen oli hankalaa, koska zen masterin reilun alinopeuden ylläpitäminen raastoi jopa minun hermojani. Zen masterilla nopeudet olivat usein välimaastossa, jossa vaihdetta teki mieli vaihtaa. Olin varma, ettei hänen autossa ollut automaattivaihteistoa. Edessä ajava autoilija oli muuttanut ajosuorituksensa taiteeksi, johon itse en kyennyt. Muutaman kilometrin jälkeen mieleni teki kääntyä takaisin ja antaa auton mennä menojaan. En pystynyt ajamaan hänen tahdissaan.

Sisälläni syttyi toivon kipinä. Oli mahdollista, että edessäni ei olekaan zen master, vaan rikkinäinen auto matkalla huoltoon tai eksyksissä oleva turisti, joka kinastelee ajonaikana matkustajan kanssa kartanlukemisesta. Päätin jatkaa seuraamista, koska halusin ratkaista auton arvoituksen.

Liikenneympyrässä auto käänsi vilkun vasemmalle ja sain varmuuden, että edellä ajava auto oli sitä mitä kuvittelin sekä pelkäsin sen olevan. Lopulta auto kääntyi kaupan pihaan. Ajoin omani parkkiin. Kiirettä ei ollut, annoin moottorin käydä. Istuin autossa, avasin ikkunan raolleen ja jäin seuraamaan millaiselta zen master näyttää. Sytytin savukkeen. Hennon savuverhon läpi näin kuinka autosta nousi silmälasipäinen vanha mies beigessä takissa ja fiebig päässä. Ymmärsin katsovani ylivoimaista voittajaani.

Kiukku häviöstä vaihtui nopeasti äänettömään kunnioitukseen. Hetken platonista ihailua, kun mies tarkisti autonsa oven olevan lukossa ja avaimen taskussa. Vanha mies antoi toivoa. Kaikki ei ollutkaan vielä tässä. Vielä olisi paljon saavutettavaa, vielä voisin oppia jotain uutta. Vielä voisi olla matalampia kierroslukuja ja harkitsevampaa liikehdintää kiertoliittymässä.

Poltin savukkeen loppuun ja tiputin tumpin ikkunan raosta ulos. Auto lähti liikkeelle ja tutut sisätilojen kuluneiden muoviosien nitinät saattelivat matkaan. Uuden oivallus ja ihailu haihtuivat häviön hiljalleen nostattamaan masennukseen. Mietin vanhusta: samoilla vaatteilla 50 vuotta nuorempana menisi konservatoriossa opiskelevasta jazzmuusikosta, jonka soittimena olisi trumpetti tai jotain. Liikenneympyrän ajoin ensimmäisellä vaihteella ja laitoin vilkun vasempaan, vaikka ei huvittanut.

Olin tullut takaisin kuolevaisten autoilijoiden sekaan, jossa sosiaalinen elämä saa voimaa kahdesta lähteestä: kielloista ja rajoituksista sekä ennakkoluuloista toisia autoilijoita kohtaan. Liikennesäännöt ovat pelkästään kieltoja ja rajoituksia. Mikään ei ole sallittua, vaan toimimme rajoituksien sisällä. Kerran laitoin skootterin parkkiin metsään ison kiven taakse. Sekin oli myös väärin. Kahden päivän päästä poliisit olivat ovellani kertomassa, että mopo pitäisi siirtää muualle. En varsinaisesti tiedä mitä tein väärin, mutta hain skootterin pois metsästä. Talvesta pidän, koska kesällä ahdistavat parkkiruudut ovat lumen alla ja auton voi asetella haluamallaan tavalla. Liikenne on jatkuva sosiaalinen koe, jossa toisen ihmisen luonne ja mieliala arvioidaan hänen ajamansa auton merkin mukaan. Toisinaan tämä tarkoittaa bemarit vastaan muu maailma. Koe on ilmeisesti kesken, koska tuloksia ei ole julkaistu. Tööttiä ei voi painaa keskellä kaupunkia, vaikka kaveri kävelisikin kadulla ajatuksissaan pizzalaatikko kainalossa. Tämän olen oppinut maaseutuliikenteen ja kaupunkiliikenteen eroista. Ajoin toisella vaihteella koko matkan kotiin.

Auto on lupaus vapaudesta. Auto on pääsylippu, ovi ja ikkuna. Auto on silta sekä lossi. Auto yhdistää ja erottaa. Vanhus oli katkonut kahleet, joissa itse olin vielä kiinni. Vanhus oli vapaa, ja minä sivustakatsoja ja imitaattori – yleisöä ruudun takana. Hitain tiellä on kuningas, kaahari on karussa.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (9)
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!