Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Papa Swag

keskiviikko 06.05.2015 Avainsanat: GriffinSaab 9-5viimeinen alfa

Teksi: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö

Jokin autossani tuntui väärältä, vaikka kaikki oli päällisin puolin kunnossa. Auto pelasi pitkän korjaamoputken jälkeen viimein toivomallani tavalla, mutta sisimmässäni tunsin, että jokin minussa ja autossani ei kohtaa. Autossa oli jotain vierasta, joka ei kuulunut minulle eikä minun maailmaani. Auto oli jollain tavalla väärä minulle, vaikka ostaessani sitä se toteuttikin asettamani tarpeet auton suhteen.

Nauttiessani lämpimistä nahkapenkeistä ruokamarketin parkkipaikalla tuijottaen ihmisvirtaa tajusin, kenelle autoni olisi täydellinen. Auto olisi täydellinen naisteniskuväline yli 70-vuotiaalle herrasmiehelle. Autoni on eläkeläismiehen sinkkuluola, johon voi napata saaliita. Minulla autoni on merkki päähänpistosta, mutta eläkeläismiehelle sama menopeli olisi saalis ja miesluola, josta pitää huolta ja viedä näytille paikkoihin salaa toivoen kateellisia katseita.

Suomessa on mahdollista iskeä naisia auton avulla. Kaksi tiukassa segmentissä majailevaa autoilijaryhmää kuuluu näihin etuoikeutettuihin miehiin. Ensimmäinen ryhmä on ammattikoulussa opiskelevat, juuri ajokortin saaneet miehet, jotka arki-illat personoivat eli kansankielellä tuunaavat autoaan. Viikonloppuiltaisin he saalistavat arkipäivien raadannan tuloksilla. Toinen ryhmä on pitkään eläkkeellä viihtyneet miehet, joilla on lääkärin armosta ajokortti ja auto. Kolmatta ryhmää ei maassamme ole, vaikka yleisenä harhaluulona näin ajatellaan. Suomessa naista ei voi saada omakseen hienolla urheiluautolla. Rytsölän Lamborghini osoitti, että suomalaiset pitävät kallista urheiluautoa tilataideteoksena, jonka kylkiin voi jokainen oman puumerkkinsä jättää.

Juuri kortin saaneet nuoret miehet saavat nyt odottaa vuoroaan. Heillä saattaa olla kiireitä selvittää tarkasti niin tytön vanhemmille kuin virkamiehillekin, mitä tapahtui, missä, kenen kanssa, milloin ja miksi, minkä jälkeen pohditaan onko kolme vuotta ja neljä kuukautta sopiva ikäero seurustelusuhteelle, ja oliko sellaista edes olemassa.

Autossani on kolmen litran ja 200 hevosvoiman V6-moottori. Minulle on tullut selväksi, ettei moottoria ole tarkoitettu ampumaan autoa räjähtävään lähtöön ja painamaan ihmisiä syvälle istuinten sisään. Moottori on laitettu keulalle tuottamaan mahdollisimman paljon painoa. Tämän painon avulla kuljettaja voi harrastaa kokeellista pysäköintiä esimerkiksi marjapuskan taakse. Painava keula yhdistettynä automaattivaihteistoon ja ison moottorin vääntöön vie auton varmasti hitaallakin nopeudella mihin tahansa kohtaan pihassa. Toinen vaihtoehto on raivata muhkealla keulalla näköesteitä liikenneympyrästä ja sen läheisyydestä. Tämä ominaisuus autossa sopii erinomaisesti vanhemman miehen tarpeisiin.

Sisätilan ominaisuuksista löytyvät luonnollisesti ilmastointi ja kattoluukku. Mikään ei ole vanhalle ihmiselle tärkeämpää kuin tasainen lämpötila. Lämpimillä ilmoilla saadaan viileää ilmaa matkustamoon samalla kun ruumiin lämmön tuottamat ominaishajut nousevat kattoluukun kautta liikennevirtaan. Istuimien sisään on asennettu tuulettimet, jotta ajokortilla hurmatun friidun nahkahousut eivät kinnaisi istuinta vasten. Kinkku pysyy koko matkan ajan juuri oikean lämpöisenä ja mieto Mennenin tuoksu pääsee esille raikkaana ja puhtaana. Neuletakki, baskeri tai ivy, silmälaseihin liukuva tummennus, tummaa vaaleaa vasten ja kokonaisuus valmis vietäväksi kierrokselle.

Vanhat miehet eivät koskaan osta nopeaa autoa, vaan jättävät ne viisaudessaan nuorille. Vanhat miehet ostavat painavia autoja. Mitä painavampi auto on, sitä helpompi se on parkkeerata minne tahansa. Autoilun tuoman viisauden mukana on opittu, ettei mikään ole tärkeämpää kuin saada auto hyvään paikkaan odottamaan seuraavaa ajelua.

Vallitsevien faktojen pohjalta Saab Griffinini kantaa tästä eteenpäin nimeä Papa Swag.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (7)
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!