Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä

sunnuntai 31.03.2019 Avainsanat: Kolariturvavyö

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Volvo 1960-luvun taitteessa kehitti kolmipisteturvavyön, siis tämän saman, jota autoissa edelleen käytetään. Volvo näki, että kolmipisteturvavyö oli niin merkittävä parannus autoilijan turvallisuuteen, että päätti antaa muidenkin autonvalmistajien käyttää keksintöään ilmaiseksi. Nykymallinen turvavyö on saanut inspiraationsa hävittäjälentäjien käyttämistä turvavöistä.

Kaikki eivät kuitenkaan ole vakuuttuneet keksinnöstä, ja vastalauseita turvavyön tarpeellisuudesta on vieläkin ilmassa.


Matkan pituus

Poliisin tehdessä tehovalvontaa autoilijoille tavallisin saalis on turvavyöttä matkustava kuski. Selitysklassikoksi on syntynyt, että autoilija on matkannut vasta niin lyhyen matkan, ettei tämän takia turvavyötä ole vielä kytketty asianmukaisesti ja valmistajan ohjeistuksen mukaan. Poliisin mielestä turvavyö pitää kytkeä käyttöön ennen kuin auto lähtee liikkeelle. Poliisi ei luonnollisesti ole tilastotieteen asiantuntija toisin kuin monet turvavyöttömät autoilijat. Todennäköisyys kolariin nimittäin kasvaa sitä mukaan kuin matkan pituus lisääntyy. Lyhyellä matkalla todennäköisyys onnettomuuteen on pienimmillään, joten tilastollisesta näkökulmasta turvavyötä ei ole tarpeellista kytkeä heti matkan alussa käyttöön.

Kolari

Tämä vastalause on raaputettu Esson baarin pöydän alta jostain 80-luvun loppupuolelta. On nimittäin ollut tapauksia rekkamiesten puheiden mukaan, joissa kolarin sattuessa turvavyötön rekkamies on päässyt sujahtamaan turvalliseen jalkatilaan. Jalkatilan turvassa kuski on säilynyt kolarista lähes vahingoittumattomana. Tästä syystä rekkamies on valinnut, ettei turvavyötä kannata käyttää oman turvallisuuden takia.

Uskon kuitenkin, että raskaan kaluston kolariturvallisuus näistä ajoista on parantunut niin paljon, ettei kuskin tarvitse kolaritilanteessa enää piilotella jalkatiloissa, vaan voi suoraselkäisesti istua penkillään turvavöihin kiinnittyneenä niin ennen kuin jälkeenkin onnettomuuden.

Kaitselmus

Tilastotieteen tuolla puolen on paljon tilaa sattumuksille ja arvaamattomuudelle, joihin pieni ihminen ei vaikuttaa, vaikka kuinka yrittäisi. Onnettomuudet sattuvat, kun niiden on aika tapahtua. Onnettomuuden vakavuuteenkaan ei ennalta voi vaikuttaa. Kuolonkolareita tapahtuu edelleen, vaikka koko autoteollisuus jatkuvasti panostaa merkittävästi turvallisuuden eteen. Turvavyö on vain säälittävä yritys pyristellä omaa kohtaloaan vastaan. Vakava loukkaantuminen tai kuolema tulee, on turvavyö kytkettynä tai ei.

Kohteliaisuus

Kuskin kunnioittaminen ja ajorauhan antaminen kuskille on yksi liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia, vaikka tästä harvoin puhutaankaan, vaan olemme vain hurmaantuneita uusista härveleistä liittyen ajoturvallisuuteen. Kuskia ei ajon aikana saa häiritä ylimääräisellä toiminnalla, vaan matkustajien on istuttava asiallisesti ennalta sovituilla paikoillaan. Yksi tapa luoda kuskille ajorauha on antaa täysi luottamuksenosoitus kuskin ajotaitoihin. Mikä voisi ollakaan sen parempi tapa tähän kuin jättää turvavyö käyttämättä. Matkustajan mielestä kuskin ajotaidot ovat niin korkealla tasolla, ettei turvavyölle ole tarvetta. Kuski voi siis ajaa rauhassa tietäen, ettei hänen ajotaitojaan kyseenalaisteta. Jos jotain sitten sattuukin, niin mahdollisesti voidaan pohtia, miten tapahtunut oli toisen kuskin tai olosuhteiden syytä.


Allekirjoittanut käyttää turvavyötä aina koko matkan ajan. Vaikka itsekin olen hiukan kaitselmukseen sortuva, niin syyt löytyvät muualta. Pahin pelkoni autoillessa on, että pienessä kolarissa tai vain äkkijarrutuksessa naamani kolahtaa rattiin. Vastenmielinen ja iljettävä ajatus, vaikkakaan tällaisesta ei olekaan kokemusta. Kiitos Volvo naaman ja ratin erillään pitämisestä!

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (5)
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!