Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Naisautoilijat

maanantai 13.04.2015 Avainsanat: Autokauppanainen ratissaNaisetviimeinen alfa

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö

Saabissani on automaattivaihteisto. Naiseni pääsi kokeilemaan ensimmäistä kertaa elämässään autoa automaattivaihteistolla. Se oli hänestä epämiellyttävä kokemus. Kysyin syytä. Naiseni mukaan manuaalivaihteistolla kuskin pitää tehdä jatkuvasti jotain sen eteen, että auto liikkuu. Kuljettajalla on autoon jatkuva kontrolli. Automaattivaihteistolla taas auto on liikkeessä koko ajan, ellei paina jarrua. Kuskin suurimpana tehtävänä on tällöin pysäyttää auto. Naiseni ei halunnut ajaa automaatilla uudestaan, jos ei olisi välttämätöntä. Vastavuoroisesti ajoin naiseni autolla muutaman kuukauden automaattiajeluiden jälkeen. Kone huusi ja sammutin auton parkkipaikalla nostamalla jalan pois kaasulta. En muista tehneeni samaa sitten autokoulun ajokokeen.

Naiset ovat parempia autoilijoita kuin miehet. Tähän tulokseen olen tullut. Naiset pystyvät autojen suhteen suorituksiin, joihin miehet kykenevät vasta lähentyessään eläkeikää. On turha laskea miesten eduksi, että autourheilu on täynnä miehiä. Kilpa-autojen ja kilpakuskien kanssa sinulla tai minulla autoinemme ei ole mitään yhteistä. Autot voivat muistuttaa autojamme ja kuskeilta löytyä sama kromosomipari kuin sinulta ja minulta, mutta siihen loppuvat kaikki yhteiset tekijät.

Meidän tehtävämme autolla on ajella siellä täällä ja tulla turvallisesti kotiin nukkumaan. On koko autourheilun pilkkaamista väittää miehiä naisia luontaisesti paremmiksi kuskeiksi, koska valtaosa kilpa-ajajista on miehiä. Kilpa-ajaminen on jotain muuta kuin meidän väsynyt ajamisemme väsyneillä autoillamme. Kilpa-ajaminen vaatii pitkäjännitteistä harjoittelua sekä omistautumista asialle samalla tavalla kuin soittimen ammattimainen hallitseminen. Meidän köröttelymme, satunnainen auton tekniikan ronkkimisemme sekä Esson baarista tietona omaksutut juorumme autoista eivät ole verrannollisia millään tasolla siihen, minkä eteen kilpa-ajat tekevät taukoamatta töitä vuodesta toiseen. Kuskeina olemme kuin lähipubin karaokelaulaja. Joku voi pitää laulamista miellyttävänä, mutta uutta uraa ei sen takia kannata suunnitella.

Totuus on, ettei miesten ja naisten väliltä edes voida arvioida paremmuuseroja liikennetaidossa. Tieliikenne on suuri maailmanlaajuinen kaaos, jossa Utsjoella tehty ratkaisu risteyksessä vaikuttaa lopulta tokiolaisen lasitaiteilijan ajoaikaan kodin ja hammaslääkäriaseman välillä – perhosefekti pätee asfaltillakin. Kukaan ei ole taitava kuski tiellä. Ajotaitoja voidaan vertailla vain autokilpailuissa, joissa olosuhteet ovat kontrolloituja. Tieliikenteessä ei ole kontrollia, vaikka eri viranomaistahot yrittävätkin sen eteen tehdä kaikkensa. Tästä johtuen liikenteessä on lopulta kyse vain tuurista, joka ei armahda kuskin sukupuolta. Jokainen yksilönä rakentaa oman onnensa liikenteessä.

Olen keskustellut useiden naisten kanssa autoista. Kuulen aina saman mieltäni järkyttävän tarinan. Naiselle ei ole mitään omistaa sama auto yli viisi vuotta. Keskustelin työpaikallani erään naisen kanssa autoista. Nainen kertoi, että hänen tekisi mieli ostaa uusi auto. Kysyin kauanko hän oli omistanut nykyisen autonsa. Kymmenen vuotta, oli vastaus. Toinen naispuolinen työkaverini osti auton uutena, ajoi sillä puoli miljoonaa kilometriä, ja tämän jälkeen osti uuden auton. En tunne yhtään miestä, joka olisi pystynyt samaan auton kanssa. Naisten kyky omistaa auto on jotain, jota miesmieleni ei voi käsittää. Naisten kyky pysyä samassa autossa on ylivoimaista miehiin verrattuna. Tämän takia naiset ovat miehiä parempia autoilijoita.

Olen udellut naiseltanikin usein eikö hän haluaisi vaihtaa autoa. Minulla olisi moniakin sopivia ehdokkaita netistä valittuna. Kieltävän vastauksen perusteluna on ollut, että seuraava auto voisi olla huonompi. Huonompi tässä tapauksessa tarkoittaa, että seuraavassa autossa olisi enemmän vikoja. Naiseni auto on nähnyt minulla neljä autoa. Kun itse olen ollut pulassa auton kanssa, olen ajanut naiseni autolla. Koskaan ei tilanne ole ollut toisinpäin. Minun täytyy kunnioittaa naiseni tapaa hoitaa autonsa, koska jotain hän tekee paljon paremmin autonsa eteen kuin minä yhdenkään autoni eteen olen koskaan tehnyt.

Naiseni on kuitenkin tyytyväinen, että autossani on automaattivaihteisto. Kyydissäni on hänen mukaansa vihdoin miellyttävä istua. Mielestäni kyydissäni on aina ollut miellyttävä istua. Olen saanut kunnian kyyditä uudella autollani jopa naiseni ystäviä, mitä pidän saavutuksena. Näin ei aina ole ollut. Ehkä joku onnekas päivä pääsen vielä kyyditsemään naiseni äitiä, ihmistä, joka opetti minulle kuinka autoon vaihdetaan renkaat.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (5)
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!