Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Lottovoitto

torstai 02.04.2015 Avainsanat: AutokauppaKoeajoRahoitusviimeinen alfaVolvo 740

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Eero Laitila

Naapuritalon mies kehui ostaneensa uusimman autonsa mustikoilla. Minunkin tekisi mieli uutta autoa, mutta ei ole mustikoita. Sen sijaan minulta löytyy toistaiseksi luottotiedot, joita naapuritalon mieheltä ei löydy. Kun katsastusmies oli antanut autolle tuomion, jonka perusteella auto oli parempi vain viedä romutettavaksi, naapuritalon miehen oli pakko kerätä ne mustikat. Mies täytti ämpärin toisensa jälkeen niin kauan, että rahat uuteen autoon oli koossa. Tämä on tarina vaihtoehtoisista rahoitusmalleista ja autokaupan kylmästä realismista.

Olin levoton ja hätäinen. Täytin kioskilla lottolapun, josta toivoin uuden auton evankeliumia. Naapurin mummo on elätellyt samoja haaveita lottovoiton tuomista mahdollisuuksista kuin minäkin, mutta ilman Internetiä paikallislehtien autotarjontaa seuraten. Erään kesäisen parkkipaikalla käydyn autoaiheisen keskustelun jälkeen teimme suusanallisen sopimuksen: ostamme toisillemme uudet autot, jos lotosta tulee täyspotti.

Arvontaa odottaessani valitsin netistä valmiiksi uuden autoni. Naapurin mummo saisi valita itse autonsa. Valitsin autoja varmuuden vuoksi kaksi, joista toinen olisi ulkomailta tuotu ja ainoastaan kesäkäyttöön tarkoitettu. Talvet auto viettäisi järven rannalla omistamani kelohonkamökin autotallissa.

Lottoarvonta oli turmiollinen. Tunnelma arvonnan jälkeen oli kuin olisi katsonut televisiosta ohjelmaa elämäntaparemonttista ja syönyt samalla pakastepizzaa. Lauantai-illan tappion jälkeen olin rehellinen itselleni sekä rahatilanteelleni. Päätin laittaa autoni myyntiin.

Halusin kauppatavarana olevan Volvon 700-sarjan hengessä olla alkukantainen. Kiinnitin myynti-ilmoituksen lyhyellä esittelytekstillä muutamalle kaupan ilmoitustaululle. Toinen puoli totuudesta tosin oli, että en yksinkertaisesti kehdannut laittaa nettiin ilmoitusta valokuvalla auton rumuuden takia. Autoni ulkokuori muistutti 24 vuoden suomalaisten maanteiden kyntämisen jälkeen lähinnä rokkarin kirpputorilta ostamaa vanhaa nahkatakkia. Karismaa ja ajanpatinaa oli levittäytynyt jokaiselle neliösenttimetrille. Vanhan koulukunnan lähestymistapa tuotti kaksi tiedustelua vanhanliiton autoilijoilta, mutta kauppoja ei kuitenkaan syntynyt.

Häpeästä huolimatta päätin laajentaa markkinoinnin maanlaajuiseksi. Otin kaksi kuvaa autostani ja laitoin nettiin ilmoituksen. Yhteydenottoja sain samana iltana. Sovin kahdesti koeajot, mutta kummastakaan ostajaehdokkaasta ei kuulunut mitään puhelun jälkeen. Ihmettelin ihmisten käytöstä. Miksi ihminen on ostamassa autoa, jos seuraavana päivänä ei enää olekaan? Kuinka vaikeaa voi olla ennustaa huomista tällaisessa asiassa? Tulin tulokseen, että autoni tiedoissa oli oltava jotain vialla. Vika oli noin 40€ verovelkaa ajoneuvoni kohdalla.

Maksoin verot yhteisön sanattoman paineen alla ja kerroin verottomuudesta ilmoituksessa. Puhelin alkoi taas soida. Lopulta puhelimen toisessa päässä kuului nuoren miehen ääni. Vastasin kysymyksiin autostani parhaani mukaan. Pystyin tosin vain kertomaan, mitä autoon oli korjattu minun aikanani sekä tarinat edelliseltä omistajalta. Auto muuten oli minulle täysi mysteeri, tulevasta en osannut kertoa mitään muuta kuin seuraavan katsastuksen ajankohdan. Sovimme ajan koeajolle.

Pihaan ajoi asiallinen harmaa Nissan jostain laman kulta-ajoilta. Autosta nousi kolme nuorta miestä. Hetken keskustelun jälkeen kävi ilmi, että henkilö, jonka kanssa olin käynyt kaikki keskustelut puhelimitse autostani, ei ollut ostamassa autoani. Nissan-kuskikin oli vain kuski. Autoani oli ostamassa mies, joka ei ollut puhunut mitään minulle koko aikana. Suomalaisen autokulttuurin metodi Mizaru, Kikazaru ja Iwazaru. Se oli tiimityöskentelyä itämaisen filosofian pohjalta.

Konepelti nostettiin ja moottoritilaa arvioitiin silmämääräisesti. Annoin avaimet ja autoni lähti koeajolle. Reissulta palattuaan koeajajat vahvistivat minulle, että auto oli toiminut niin kuin pitikin. Herrojen katseesta näki, että autokuume oli ajon aikana kroonistunut autokiimaksi. Mikään vika autossa ei olisi voinut heitä estää ottamasta tätä autoa itselleen. Ei haitannut, että yksi peileistä oli halki, lasipesuri toimi karmalla, bensamittari eli omaa psykoottista elämäänsä, kuskinpenkki näytti silmittömän katuväkivallan uhrilta, keskuslukitus toimi vain kuskin oveen, pelkääjän paikan ovessa oli pitkä ruosteinen naarmu ja takakontissa piilotteli uusi iskunvaimennin. Nuorten miesten oli kuitenkin saatava tämä auto. Tunnustan, että muuten auto toimi, mutta kehuja sille ei voinut antaa muusta kuin kilometreistä ja katsastuksen läpäisemisestä.

Ostaja ilmaisi halunsa saada auton omistusoikeuden itselleen ja löimme kättä päälle. Kaupat eivät kuitenkaan olleet koeajopäivänä mahdollista, koska ostajalla ei ollut ajokorttia vasta kuin ensi maanantaina. Ensimmäisenä mieleeni tuli, että tämä oli uusin kikka kieltäytyä ostamasta auto. Sovimme kuitenkin, että tulisivat seuraavalla viikolla uudestaan, kun ostajalla olisi ajokortti. Näin myös tapahtui, mitä pidin pienenä ihmeenä.

Minulla ei ollut enää autoa. Kättä päälle oli lyöty, rahat olivat vaihtaneet omistajaa ja paperit täytetty. Olin kärry ilman hevosta. Kieletön kitara. Olin kulissiavioliitto. Araljärvi. Tuulikaappi. Olin kaatuva puu kuuron edessä. Kuiva mustekynä. Kukkakimppu ilman miehisiä toiveita. Apostolin kyyti. Tammikuinen joulukuusi. Siipirikko sekä sitaatti Samuli Putron laulusta. Mikään ei toisi minua minnekään eikä kenellekään. Olin tilan vanki, muiden armoilla ja sattumusten varassa. Vain muut päättäisivät minne menisin ja mistä palaisin.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (2)
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!