Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle

maanantai 25.09.2017 Avainsanat: liikenneturvallisuusTieliikenne

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Juhlien jälkeen en jaksanut kuunnella enää musiikkia ajellessani takaisin kotiin. Korvani olivat altistuneet usean tunnin ajan äänekkäälle musiikille sekä kovaääniselle keskustelulle. Pimeitä teitä yksin ajellessani kohti kotia täysi hiljaisuus ei kuitenkaan ollut vaihtoehto, koska hiljaisuus saisi tuntemaan itseni yksinäiseksi. Halusin matkaseuraa vaikkakin jostain radiotaajuuksien takaa sellaisilta ihmisiltä, joka eivät välttämättä tienneet olemassaolostani tai matkastani kohti kodin lämpöä. Yleisradion pelkästään puheeseen keskittynyt radiokanava tuntui täydelliseltä vastaukselta yöllisen yksinäisyyden karkottamiseen.

Kymmenien kilometrien pimeiden reittien kyntämisen jälkeen pääni hiljalleen pehmeni. Vainoharhaisuus otti ajatukseni kolkkoon syleilyynsä ja radiosta kantautuva keskustelu sai uuden merkityksen. Liian monen kahvikupillisen hapattamat aivoni olivat varmat, että Yleisradio yritti suistaa ojaan niin minut kuin muutkin autoilijoita, jotka kehtasivat matkata viikonloppuyön pikkutunneilla ilman tekijänoikeuskorvausten alaisuuteen kuuluvaa ohjelmasisältöä.

Radio-ohjelman sisältönä oli nimittäin suomalaisten yritysten kaupankäyntiongelmat ulkomailla. Radio-ohjelma ei ollut suoralähetys tai pikauusinta kuluvalta viikolta, vaan nauhoite oli jostain 1990-luvun alkupuoliskolta. Tohtorishenkilö kertoi akateemisella kuivuudella ja fakkiuntuneella hartaudella, miltä asiat näyttivät tutkijan kammiosta tiirailtuna. Jokainen sana oli kuin tyrmäystippa, joka ääniaaltoja hyväksikäyttäen kulki korvakäytävän kautta suoraan käpyrauhaseen erittämään maksimaallisen määrän melatoniinia ja tätä kautta heikensi roimasti ajosuoritusta.

Tietenkin joku voisi väittää, että ohjelma on tarkoitettu niille, joilla on vaikeuksia saada unta ja kaipaavat sisältököyhää puhetta edistääkseen nukahtamista. Tämä olisi täysin kurantti argumentti jonain toisena viikonpäivänä, mutta kukaan ei ole huolissaan nukahtamisestaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Yleisradiolla ei ollut mitään hyväntahtoista ajatusta lähettää sellaista ohjelmasisältöä sellaiseen kellonaikaan sellaisena viikonpäivänä. Täysin edesvastuutonta toimintaa nostaa tällä tavalla onnettomuusriskiä autoilijoiden keskuudessa.

Radiossa olisi vähintään pitänyt olla äänessä koomikot ja muut huumori-ihmiset kaskuttelemassa keskenään. Matka tällöin sujuisi hekotellen mutkasta mutkaan, kunnes kotiparkki asettuisi auton alle.

Kaikki järkevät ihmiset tietävät, että tehokkainta palvelus yölliselle liikenneturvallisuudelle olisi, että radiosta tulisi radioteatterin toteuttamana kylmäveristä kauhua. Kauhun pitäisi olla sellaisilla tavoilla toteutettu, ettei autoilija uskaltaisi nukahtaa vielä edes omassa sängyssään. Radioteatterin äänitykset olisivat vuodenaikaan sopivia sekä teemaltaan autoiluun liittyviä. Valoisina kesäöinä aiheina olisivat ufot ja sähköviat autossa. Pimeän aikaan aaveet ja eksyminen navigaattorin sekoamisen takia. Hiukan kilinöitä ja kolinoita ääniefekteinä aivan kuin autoon olisi tullut jokin vika sekoitettuina ilmoituksiin autoiluun liittyvien maksujen korotuksista. Tällainen saisi kovahermoisimmankin autoilijan valpastumaan ja valuttelemaan kylmän hien mukana kaiken melatoniinin paitansa kaulukseen.

Pääsin kuitenkin turvallisesti kotiin suistumatta tieltä. Matkalla laskelmieni mukaan oli tullut vastaan seitsemän autoa ja yksi ajoi hetken perässäni sekä tien yli juoksi kettu. En väitä, että näkkärin rapasakka tutkija olisi ollut täysin turha tai matka olisi ollut pelkkää kärsimystä. Olin nimittäin sänkyyn rojahtaessani nyt tietoinen, kuinka mahdollisesti toimisin, jos sattuisin aikakoneella joutumaan keskelle 1990-luvun alun ulkomaankaupankäyntiä.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (11)
lokakuu (1)
Eläköön rallienglanti!
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!