Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Koeajossa: Johannan Lada

keskiviikko 27.05.2015 Avainsanat: KoeajoLadaviimeinen alfa

Teksti: Arttu Lustig

Kuvat: Johanna Suominen

Tuttu toimittaja antoi minulle juttuvinkin. Minun pitäisi tehdä koeajoraportti Ladasta, erityisesti hänen kesäautonaan toimivasta Ladasta. Lehtialan ammattilaisena hän oli lukenut kirjoituksiani autoista ja ilmeisesti halusi tietää, mitä olin miehiäni. Toisekseen taisin olla Johannalle yhden jos toisenkin velkaa. Vuosien saatossa Johanna on joutunut tekemään lehtijuttuja minun mieltymyksieni ja intressieni mukaan, ja nyt oli minun vuoroni. Epäröin, koska en ole koskaan ollut hyvä koeajaja, mutta päätin ottaa haasteen vastaan.

Papallani oli aina Lada. Kaikista autoista juuri Ladaan liittyvät omat lämpimimmät muistoni. Lapsuuden kesiin liittyy vahvasti papan Ladan takapenkillä istuminen matkalla erilaisiin eräseikkailuihin.

En tiedä miksi pappani omisti aina juuri Ladan. Syyt saattoivat olla käytännölliset. Jos mies oppii yhden auton läpikotaisin, on järkevää pidättäytyä samassa merkissä ja mallissa. En muista, että Lada olisi koskaan jättänyt tienvarteen, vaikka lukemattomia matkoja Ladan takapenkillä istuinkin. Ladassa vallitsi tiukka kuri. Kyydissä oli kielletty syöminen, juominen sekä ikkunoiden avaaminen. Joskus kesähelteellä muutaman kymmenen kilometrin matka mökille tuntuikin loputtomalta.

Johannan Lada 1200 L:n ominaisuuksiin kuului kermanvalkoinen väritys, takalasin lämmitin sekä pyöreät lamput. Polttoaineenkulutus on noin kahdenkymmenen euron luokkaa kuukaudessa. Tehoja Johannan Ladasta on löytynyt riittämiin, koska perille on päästy jokaisella kerralla, oli autoon tullut vikaa tai ei. Tilaa tavaroille on aina löytynyt. Jos jotain ei ole mahtunut mukaan, ilman sitäkin on tultu toimeen. Itseäni viehätti autosta löytyvä käsikäyttöinen ryyppy eli köyhän miehen turbo. Kysyin Johannalta, oliko hän käyttänyt ryyppyä apuna jyrkissä ylämäissä tai ohitustilanteissa. Johanna ei tiennyt tässä mahdollisuudesta, mutta otti tiedon ilomielin vastaan.

Ehdotin Johannalle, että tekisimme testin. Testaisimme kuinka paljon nopeammin Lada kulkisi ryyppy päällä verrattuna ilman ryyppyä. Testaus paikaksi sopisi Haaralankankaan suora. Risteyksen jälkeen alkava kilometrin pituinen suora 80 km/h rajoituksella riittäisi tarpeisiimme.

Johanna halusi itse suorittaa Ladan kiihdytysajon. Tämä sopi minulle. Saisin itse varmistaa, että mittaustulos olisi luotettava. Risteyksestä lähti Johannan ohjastamana kova kiihdytys ilman ryyppyä, sitten pieni pyörähdys teollisuusalueen läpi takaisin risteykseen ja uusi mittaus köyhän miehen turbo kytkettynä päälle. Mittaustulos oli kummaltakin kerralta lähes sama, vaikkakin köyhän miehen turbon antama tulos oli hiukan heikompi. Veikkasin, että tuuliolosuhteet olivat ratkaisevalla hetkellä muuttuneet. Ladan aerodynamiikka on hyvin herkkä tuulelle.

Illalla Johanna soitti minulle. Johanna kertoi puhelimessa, että miehensä oli sanonut, ettei ryyppy anna autolle lisätehoja. Ryyppy päällä ajaminen vain kuluttaa enemmän polttoainetta eikä ryyppyä kuuluisi käyttää kuin auton käynnistyksessä. Vastasin tietäväni, ettei ryyppy ollut köyhän miehen turbo, vaan pelkästään apu käynnistykseen. Ladasta on kirjoitettu jo kaikki enkä halunnut toistaa vanhoja fraaseja. Minun piti saada uutta sisältöä tekstiini. Johanna päätti puhelun ilmoittamalla, että minulla on tästä eteenpäin ikuinen porttikielto Ladaan.

Itsekin olen haaveillut kesäautosta. Suomalaisen kesän juhlallisuuden kruunaisi juhla-auto. Olen löytänytkin täydellisen kesäauton: saunallinen pakettiauto. Saunalliset pakettiautot ovat yllättävän harvinaisia Suomessa. Erillistä valmistajaa tuotteelle ei löydy, vaan kaikki ovat ihmisten itse rakentamia. Minulle kelpaisi sellainenkin. Hiljaisena heinäkuun iltana ajaisin saunallisen pakettiauton järven rannalle ja saunan lämmetessä grillaisin jotain pientä. Lopulta saunoisin ja kävisin järvessä pulahtamassa.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (3)
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!