Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Jobbari

torstai 02.04.2015 Avainsanat: AutokauppaAutokuumeJobbariKoeajoSaab 9-5viimeinen alfa

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Oli aika ostaa uusi auto. Vanha oli myyty. Parkkipaikkaani täyttivät naapureiden vieraat sekä satunnaiset kulkijat. Minun piti vallata tila takaisin itselleni. Koko ostoprosessin jälkeen jäin miettimään, mikä lopulta on ostajan vastuu autokaupoissa. Kuinka paljon auton ostajalta voidaan vaatia tietämystä tai taitoa autojen suhteen?

Ostin Saabin. Saab on ollut haaveissani jo tovin. Kyllä, olen kuullut ensimmäisten viikkojen aikana, että saabismi on sairautta ja turbo-saabismi mielisairautta sekä suabi edest ja suabi takkaa. Miksi pitää mennä näin monimutkaisesti? Bemari- ja Miato-kuskeille ollaan suorempia, eikä heille viittailla potilassalaisuuden suojan alla oleviin tietoihin. Miksi ei vain voida sanoa, että autosi viittaa siihen, että naisten alushousut eivät tee tiukkaa nivusissasi, tai että ammatinvalintatesteissä saat tulokseksi parturikampaajan ja chat-juontajana toimivan entisen BB-tähden? Asia olisi sillä hoidettu ilman 70-luvulta peräisin olevia sutkauksia.

Luonnollisesti olen huolissani ilmastonmuutoksesta, niin kuin moni muukin. Otin huomioon ilmastonmuutoksen ja sen tuomat haasteet ostaessani Saabia. Valitsin auton suurimmalla koneella, joka auton malliin oli aikanaan asennettu ja kehitetty. Olen lukenut, että mutavyöry voi edetä yli 100 km/h, joten on hyvä omistaa auto, jolla varmasti pääsee nopeasti kiihdyttämään pois mutavyöryn alta. Luonnollisesti autostani löytyy myös ilmastointi, koska kesät alkavat hiljalleen olemaan polttavan kuumia. En halua kokea nestehukkaa kuumuuden takia ajaessani pitkää matkaa. Auto kuluttaa sekalaisessa ajossa noin 10 litraa sadalla kilometrillä, joten turhat ajelut jäävät välistä. 

Kerron nyt miten tyhmä olen, kun ostan autoa. Varoitan, että seuraava tekstinpätkä saattaa herkkähermoisimmille olla liikaa. Ensinnäkin ostin auton pirkanmaalaiselta autokauppiaalta, jonka autokauppa toimii toiminimen alla. Kansankielellä ostin auton jobbarilta. Esittelyteksti autosta oli lyhyt, yksi lause. Annoin kauppiaan laulaa puhelimessa korvaani ne laulut, jotka halusin kuulla. Uskoin kaiken, mitä hän minulle kertoi, eikä minua haitannut, etä myyjä ei ihan tarkalleen tiennyt vastausta kysymyksiini. En omistanut autoa koeajohetkellä. Tein koeajon ennen töihin lähtemistä. Jos en olisi ostanut autoa, en olisi päässyt töihin. En lukenut huoltokirjaa koeajon yhteydessä. Luin sen myöhemmin. Viimeisin merkintä oli kymmenen vuoden takaa saksaksi, jos huoltokirjalla on kokonaisuuteen suurempaa merkitystä. Myyjä kertoi Check Engine –valon välillä palavan, mutta siitä ei kannattanut välittää. Enkä minä välittänyt.

Jälkeenpäin mietin, miten olisin voinut ostaa itselleni auton vielä huonommin. En keksinyt. Hälytysmerkkejä oli ilmassa enemmän kuin raketteja taivaalla vuoden vaihtuessa, mutta minä pidin tukevasti hitsausmaskin naamalla ja peltorit korvilla, jotta todellisuus ei pääsisi häiritsemään hyvää ostostunnelmaa. Toivonkin nyt, että minulla olisi ollut kaksi kaveria mukana, joista toinen olisi tarkastellut auton samalla kun itse olisi katsonut toiseen suuntaan. Miksi ostan auton aina yksin? Milloin opin ottamaan viisaamman mukaan autokaupoille?

Käytettyä autoa ostettaessa usein ohjeistetaan, kuinka auto pitää tutkia tarkoin. Autoliiton mukaan ostajalla on vastuu tarkistaa auto huolellisesti. Miten minunlaiseni, autojen tekniikasta heikosti tietävä voi tarkistaa auton huolellisesti? Tässä lista kaikesta, mitä osaan autosta tarkistaa: auton neljässä renkaassa on silmin nähden tarpeeksi ilmaa. Kyljestä ei saisi löytyä reikiä, vaikka sekään ei estänyt edellisen auton omistajien vaihtoja useaan kertaan. Suuret kyhmyt ja kuopat auton ulkokuoressa kertoisivat auton olleen kontaktissa. Voin katsella peileihin kaasua painaessa ja varmistaa, ettei pakoputkesta tule koko maiseman verhoavaa savuvallia. Tunnistan talvirenkaat renkaan pintaan asennetuista metallipalasista. On myös mukavaa, jos auto ei hirveästi haise. Autosta on myös hyvä löytyä toimiva radio. Papereista tarkistan, että käyn kauppaa papereihin merkityn henkilön kanssa.

Jos auto käynnistyy, lähtee liikkeelle ja sitä on mahdollista hallita liikenteessä, niin se on minulle kunnossa. Tässä on kaikki mitä voin tarkistaa käytetystä autosta. Miten minulta voidaan edes vaatia enempää? Miten minulle voi jäädä muita vaihtoehtoja kuin luottaa myyjän sanaan, koska en voi mitenkään varmistaa myyjän sanojen todenperäisyyttä tai sanomatta jättämisiä? Kuinka tyhmä saan olla ostaessani autoa?

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (9)
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!