Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Heijastinliivimies

tiistai 20.10.2015 Avainsanat: heijastinjalankulkijatliikenneturvallisuusTieliikenne

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Viime vuosien aikana huomioni on kiinnittynyt heijastinliivimiehiin ja heidän kasvavaan joukkoonsa. Heijastinliivimiehillä en tarkoita työmiehiä, jotka työturvallisuusmääräysten sanelemana käyttävät heijastinliiviä, tai pyöräilijöitä, jotka taiteilevat jalankulkijuuden ja ajoneuvon ohjastamisen välimaastossa. Tarkoitan niitä miehiä, jotka käyttävät vapaa-ajallaan ulkoillessaan heijastinliiviä. Heidän määränsä tuntuu vain kasvavan vuosi toisensa perään.

Ensimmäiset ajatukseni näistä heijastinliivimiehistä olivat pilkallisia. Miksi pelkästään heijastinliivi, kun lisäksi ulkoillessa voisi olla vielä kypärä ja polvisuojat, ajattelin. Luovuin lopulta lapsellisesta ajatuksesta ja ymmärsin, että kyse oli jostain paljon syvemmästä ja kauaskantoisemmasta ilmiöstä kuin silkan kaupan suurimman heijastimen käyttämisestä.

Tulin siihen tulokseen, että heijastinliivimiesten on oltava pitkän linjan romantikkoja. Heijastinliivimies tuntee autoilijat ja heidän heikkoutensa. Heijastinliivimies tietää, ettei miljoona kilometriä autoilua tee miehestä parempaa autoilijaa, ainoastaan paremman selittelijän. Lähes systemaattisesti autoilija oppii tien päällä selittämään, miten ja miksi muut autoilijat ajoivat huonosti häiriten liikennettä. Tämä asenne autoiluun ei (yllättävästi) paranna autonhallintaa eikä tee kenestäkään parempaa autoilijaa.

Harvoin autoilija lähtee liikkeelle ajatellen, että tänään liikenteessä muodostan lihavia ja elämäntäyteisiä turvavälejä, sään heikentyessä ajan reilua alinopeutta tai jalankulkijoiden ei tarvitse takiani pysähtyä. Heijastinliivimies tietää, että liikenteessä autoilijan mielenmaisema on pohjimmiltaan päinvastainen, eikä heijastinliivimiehellä ole aikomusta kuunnella autoilijan selityksiä siitä, miksi ja miten onnettomuus olisi jalankulkijan aiheuttama.

Heijastinliivillä on myös laajempia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen kuin pelkästään heijastinliiviin pukeutuneeseen mieheen. Heijastinliiviä käyttävät myös ulkona työskentelevät ammatti-ihmiset. Tästä seikasta johtuen miehinen uteliaisuus herää heti, kun mieli yhdistää jotain työhön liittyvää. Tällaisessa tilanteessa on pakko vähentää auton nopeutta, koska pienemmällä nopeudella näkee paremmin mitä työtä tehdään ja mistä syystä. Heijastinliivimies ei siis paranna pelkästään omaa liikenneturvallisuuttaan, vaan kaikkien heijastinliivin näköetäisyydellä olevien liikenneturvallisuutta, kun heijastinliivi refleksinomaisesti aiheuttaa autoilijalle nopeuden pudottamisen. Tämä on salaisuus, jota heijastinliivimiehet kantavat sisällään ja hiljaa kävellen levittävät ympärilleen.

Itse en käytä heijastinta. Tämä johtuu käytännön syistä. Hakaneula aiheuttaisi nahkatakkiini reiän, jota ei voisi enää korjata. Luotan siihen, että huomaan kovaa ääntä pitävän, pahalle haisevan sekä kirkkailla valoilla varustetun auton ja pystyn väistämään lähestyvän vaaran pienellä loikalla tai muutamalla juoksuaskeleella. Tämän ei pitäisi olla vaikeaa, koska en omista älykännykkää tai kuuntele musiikkia liikkuessani jalan. Ei mitään heijastimia vastaan. Heijastin on parhaimmillaan kaunis koriste kantajansa takissa.

En halua nyt muistuttaa ihmisiä pitämään heijastinta, vaan haluan lähettää sanoman kanssa-autoilijoille. Syksyisin ja varsinkin ennen lumentuloa ulkona on hyvin pimeää. Pimeällä näkyvyys on huomattavasti heikompi kuin kirkkaina kesäpäivinä. Pimeän ja siitä johtuvan heikomman näkyvyyden takia kannattakin ajaa erityisellä huolellisuudella. Tätä huolellisuutta voi korostaa itselleen ajamalla hiukan alinopeutta. Jalankulkijan turvallisuus liikenteessä on lopulta autoilijasta, eikä jalankulkijan pukeutumisesta, kiinni.

Heijastinliivimiesten tihentyminen jalankulkijoissa on mukava lisä yleiseen liikenneturvallisuuteen, mutta taustalla voi olla kuitenkin vakava trendi, joka on hiljalleen syntynyt nykyautojen ohjaamoissa viime vuosien aikana. Viekö navigaattorit ja muut suuret näytöt kuljettajan huomiota jo liiaksi auton sisäpuolelle? Onko heijastinliivimies vastaveto saada autoilijoiden huomio lämpimästä ohjaamosta takaisin syksyiseen pimeyteen ja jalankulkijoihin?

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • kari pennanen - 20.10.2015 klo 18:42

    onhan taas älynpalaa liikenteessä! "minä en heijastinta käytä kun menee nahkatakki rikki"

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (9)
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!