Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen

maanantai 09.07.2018 Avainsanat: AutokauppaMercedes-BenzMersu

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

On aika esitellä uusin suojattini Mercedes-Benz E230. Tämä 90-luvun puolivälissä markkinoille ilmestynyt Mersu on saanut lempinimekseen Väyrynen. Maineeltaan Mersujen seassa liikutaan omassa sarjassaan luokassa Multipla. Tähän mahdollisesti syinä ovat edellisen mallin lyömättömyys sekä uskomaton herkkyys ruostua. Auto muuten saattaisi tekniikaltaan olla passeli, mutta auton kori sulaa syliin. Toki ikuinen stigma tiettyyn poliitikkoon saattaa verottaa suosiota.

Internetin keskustelupalstoilta annetaan kahta eri selitystä lempinimen alkuperälle. Vähemmän suosiota saaneen selityksen mukaan tämä Mersu sai katunimensä Väyrynen, koska auton keulan piirteet ja poliitikko Paavo Väyrysen kasvonpiirteet joidenkin mukaan muistuttavat toisiaan. Tässä on kyse varmaankin väärinymmärryksestä. Oikean legendan mukaan on tosiaan mahdollista nähdä tämän Mersu-mallin keulassa Paavo Väyrynen, mutta tietyin ehdoin. Nämä ehdot täyttyvät silloin, kun ihminen on tullut juuri Keskustan puoluekokouksen jälkeisistä juhlista keskikesäisenä aamuyönä ja sisään on syttynyt laskuhumalan aiheuttama kaipuu keskustella kansallisista maataloustuista. Silloin tämän Mersu-mallin konepellille voi ilmestyä Paavo Väyrysen lempeät kasvot ja ihminen voi saada hetkellisen keskustelukumppanin ennen nukkumaan menoa.

Toinen ja ehkä todennäköisempi selitys lisänimelle johtaa myös poliitikko Paavo Väyryseen. Tarinan mukaan Paavo Väyrynen oli poseerannut auton kanssa lehtikuvassa juuri, kun tämä Mersu-malli oli ilmestynyt markkinoille. Poliitikon salamarakkaus uuteen autoonsa ja tunteidensa paljastuminen välittömästi lehtikuvassa sai ihmiset kutsumaan tätä Mersun korimallia nimellä Väyrynen.

Oma Väyryskäni on yli kaksikymmentä vuotta vanha, joten alkujaan valmistajan ilmoittamat tekniset speksit voi hiljalleen jättää omaan arvoonsa ja kiinnittää huomiota siihen, mitä autolla yksilönä on tarjota. Autoni on oletetun kahden ja puolensadan tuhannen kilometrin aikana ainakin ehtinyt lataamaan itseensä runsaasti sielukuutta niin pinnalle kuin sisälle. Minne nimittäin ikinä silmä osuukin, on mahdollista löytää nippusiteitä. Moottoritila on niin kylvetty nippusiteillä, että pelkään kohta moottoritilaan itävän nippusidepuun. Nippusiteitä olen löytänyt myös oven sisästä laittaessani takaisin paikoilleen tipahtanutta takaikkunaa ja vaihtaessani cd-soittimen asiallisempaan c-kasettisoittimeen. Uskon, että tulen löytämään näitä pieniä onnenamuletteja vielä monista paikoista. Joku edellisistä omistajista on ollut ihailtavan omistautunut tälle autolle eikä ole pihistellyt nippusiteistään, kun kyse on ollut piuhojen ja letkujen omavaltaisessa lisätuennassa.

Autoni on myös saanut niin paljon karismaa ja taisteluarpia pintaansa, että rekisterikilvet ovat vain byrokraattinen muotoseikka, kun kyse on auto tunnistamisesta. Tuntuukin, että olen saanut ennemminkin uuden kaverin kuin uuden auton. Tämän kaverin johtotähdestä on sakarat karanneet, takalasin tummennuksissa on kurkkausreikiä ja kattoluukku on uudestaan tiivistetty ilmastointiteipillä.

Auton maineen takia rohkeuteni ei ole vielä riittänyt tarkempaan tarkasteluun siihen, miten paljon ruostetta löytyy. Kojetaulun valoshow kielii myös siitä, että autosta varmaankin löytyy bingo-huutoon oikeuttava määrä pieniä tyyppivikoja. Kaiken tämän lisäksi kaupanpäälle tuulilasi on halki. Uuden EU-säädöksen mukaan haljenneella tulilasilla auto tulee ansaitsemaan hylkäyksen. Katsastuksessa onkin siis yksi jännittämisen aihe vähemmän.

Olen kuitenkin hyvin vaikuttunut uudesta autostani, kaverista. Voisin ehdottomasti myös poseerata yhdessä häpeilemättä lehtikuvassa, niin hauskaa seuraa autovanhus on.  Auto lepää kuin hylje, mutta liikkuu ketterästi kuin napakettu. Jos joku ei usko tätä, pyydän lähtemään ajelulle. C-kasettivalikoimana on Hurriganes ja Kake Randelin.

Kokonaisuutta katsoen ja velitieteellisten tutkimuksieni kautta olen tullut lopputulokseen, että pikaistuksissa ostamani auto on katsastettu peltoauto. Täten kastan autoni nimellä Pelto-Väyrynen.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (2)
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!