Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa

Auton korjaamisen raskassarja

keskiviikko 13.07.2016 Avainsanat: autohuoltoAutokauppaAutokuume

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Vain parkkipaikalla erotellaan tosiremontoijat huoltamoiden kahvipöytiin kuuluvista suupalteista. Parkkipaikka näet näyttää keneltä löytyy niin luovuutta kuin paineensietokykyä tyydyttäessään autonsa huomionkipeyttä uusien varaosien avulla. Luovuutta tarvitaan sovellettaessa yllättävissä tilanteissa rajallista määrää kulahtaneita työkaluja sellaisiin tarkoituksiin, joihin työkaluvalmistaja ei olisi työkalua kehitellessään osannut villeimmissäkään visioissaan kuvata. Paineensietokykyä taas testataan ruosteisilla pulteilla ja muttereilla, vaihtelevilla sääolosuhteilla sekä satunnaisesti paikalle eksyneiden miesten katseilla ja kommenteilla.

Pääsin todistamaan tämä korjaamisen raskaimman sarjan, kerrostaloparkkipaikkakorjaamisen, huippuottelua, kun nyt tuntemattomaksi jäävä mies naapurustosta näytti, kuinka auto kesytetään parkkipaikalla ilman säänsuojaa ja laajaa työkaluvalikoimaa. Kyseessä oli järjestetty ottelu Citroen Picasson kanssa. Korjaustilanne ei tässä tapauksessa syntynyt yllättäen akuuttiin tarpeeseen, vaan tilanteeseen oli varauduttu etukäteen analysoimalla autoa myyneen yksityisen tahon antamia tietoja. Vastus ja otteluareena olivat kovia, mutta niin oli nähtävästi ottelijakin.

Muutama sananen vastustajasta. Vuosituhannen vaihteen rapeaksi ajetulla Picassolla oli hintaa 150 euroa ja auto oli haettu noin 50 kilometrin päästä. Ajoaikaa seuraavaan katsastukseen oli vielä runsaasti, mutta asevelihinnan salaisuutena oli vaihteisto. Vaihteista toimivat vain kaksi ensimäistä vaihdetta. Jotta peli ei olisi liian helppoa, kumpikin toimiva vaihde hyppäsi ajossa pois paikoiltaan. Autoa ei raukkamaisesti haettu trailerilla tai hinaamalla, vaan puupalikan avulla toinen vaihde saatiin pysymään paikoillaan koko 50 kilometrin matkan aina kerrostalon parkkipaikalle asti. Yhteishintaa vaihteiston korjaamiseen tarvittaville varaosille tuli 60 euroa, joten auto tuli pikaisella päässälaskulla maksamaan 210 euroa.

Tiedän, että monille vastaavan tilanteen edes ajatteleminen silittäisi vastakarvaan järkinystyröitä. Haluan kuitenkin kysyä näin: haluatko mieluummin ostaa auton halvalla ja korjata sen kulkupeliksi itsellesi vai viedä nykyisen autosi kytkinremonttiin korjaamolle. Tietenkin jokainen meistä on tasa-arvoinen ja jokaisen auton kilometrimittarin eteen voidaan laittaa paperilippunen mielenrauhan turvaamiseksi, mutta kumman tarinan kytkimestä kertoisit mieluummin saunaillassa kavereillesi?

Lukijan kuva (Jeppe Airaksinen)

Pitkä tovin katselin syvällä kunnioituksella vierestä, kun Picassoa parsittiin takaisiin elävien kirjoihin kerrostalon parkkipaikalla. Auto seisoi ilman eturenkaita kahden pienen pukin päällä kuin olisi valmiina liitämään seuraavaan seikkailuun. Puuttuvat eturenkaat olivat sijoitettuna auton alle turvallisuussyistä, jos roudan hapertama asfaltti sattuisikin pettämään tukien alta. Muutama muukin mies tuli tarkkailemaan viereeni tilannetta, mutta poistuivat omiin kiireisiinsä vedoten.

Seuratessani ottelua Picassoa vastaan en voinut olla ajattelematta, että nyt kerrankin edessäni on mies, jonka laisia yhteiskuntamme tarvitsee lisää. Tämän miehen sisällä oli voimaa ja rohkeutta, jota yksikään kuntosali, personal trainer, proteiinijuoma tai kamppailulaji ei koska tule tarjoamaan ihmiselle. Tämä mies on sellainen, jollainen jokainen mies syvällä sisimmässään haluaa olla, mutta vain harva enää pystyy. Pankkitilin saldo ja ympäröivän yhteiskunnan vaatimukset ovat sulattaneet pallit ja pudottaneet pallon käsistä lähes tavoittamattomiin tällä elämän alueella. Kyky haastaa itsensä ja antautua tällaiseen seikkailuun lähiympäristössä ovat kadonneet jonnekin avokonttorien sokkeloihin, ilmaisjakelulehtien mainoksiin ja valkoiseksi valehdeltuun kiireeseen.

Lukijan kuva (Ahonen Joonatan) MotorClips Productions

Kysyin korjaajalta hänen noustessaan auton alta huollon valmistuttua, kuinka paljon tällainen Picasso ajokuntoisena ja katsastettuna maksaisi, jos sellaisen itselleen haluaisi saada. Arviona oli, että jotain tuhannen euron luokkaa. Utelinkin, että onko tarkoituksena tehdä pieni tili jobbarityylisesti, kun auto on nyt valmis. Sain kieltävän vastauksen sekä vastakysymyksen, että miksi juuri kunnostettu auto pitäisi myydä. Ja tottahan se on, ei ehjästä autosta pidä luopua.

Vaikka olenkin suuri parkkipaikkakorjaamisen ystävä ja sitä silloin tällöin hetkellisesti lähestynkin, ymmärsin, että parkkipaikkakorjaamiseni on ollut hyvin harrastelijamaista, koska kanttini ei kestä puolta tuntia pidempää huoltoa tai edes kevyttä vesisadetta. Näkemäni ja kokemani jälkeen rohkaistuin ja asetin itselleni uusia tavoitteita omaehtoisen autohuollon suhteen. Seuraavat öljyt vaihdan itse Saabiini niiden valkoisten viivojen välissä, josta olen taloyhtiölle maksanut. Tämä ei siis sen takia, että säästäisin rahaa, vaan näyttääkseni, että pallo pysyy käsissäni.


Lukijan kuva (Jemina Malin)

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Vekanpää - 19.7.2016 klo 0:00

    Täähän on loistava blogi! Kuinka mä en oo tänne aikasemmin löytänyt! Oon yrittäny etsiä kaikkien tuhansien Ruoka/sisustus/muoti blogien joukosta jotain semmosta, jota jaksais lukea. nyt sen löysin.
    Hetken kyllä pelkäsin tätäkin lukiessa, et kohta varmaan tulee kuva, missä on tehty kermavaahdosta keko konepellille ja lyöty siihen huipulle kirsikka koristeeksi, tai vähintäänkin penkit on päällystetty jollain Merimekon kankailla, mut ei onneks.

    Tohon sun jutuusi: Noi on muuten ihan oikeesti arjensankareita, tommoset Mackraiverit, jotka korjaa autonsa kerrostalon parkkipaikalla pelkkää Bilteman räikkäsarkaa apunaan käyttäen. Olen itekkin tota auton korjaamista vähän yritellyt ja tullut siihen tulokseen, että korjattavista kaikkein pahimpia on Citikat. Mä luulenkin et kaikki ranskalaiset autonasentajat on naisia! Joo, joo ei sinne Citikan konepellin alle kukaan mies saa käsiään tungettua, ellei pura ensin puolta autoa edestä pois. Blogiakin oon yrittänyt noista toheloinneistani kirjoittaa, enempi kylläkin kirjoitan muusta kuin autoilusta, mut huumoria koitan kaikissa jutuissani viljellä. En tiiä onko tänne luvallista linkata mitään, mut laitan tähän linkin Citikan korjaamisesta kertovaan juttuuni, ota sitten pois jos alkaa ahdistamaan. http://vekanpaa.blogspot.fi/2016/06/ranskalaiset-on-mailman-kieroin-kansa.html

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (8)
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!