Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella marraskuu

Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen

tiistai 27.11.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto

Verottaja on nyt tehnyt ratkaisunsa sähköauton työpaikkalataamisen verotuksesta.
30 euroa kuukaudessa on työnantajan mahdollistaman ja työnantajan sähköllä tapahtuvan työpaikkalataamisen verotusarvo 1.1.2019 alkaen.
 
Tuo päätetty verotusarvo on sen verran korkea, että aika pitkä työmatka pitää olla 5pv/vko työpaikalla käyvälläkin, että taloudellisesti on kannattavaa ladata työpaikalla.
  • Jos työnantaja soveltaa verotusarvoa siten, että se laitetaan palkan päälle, niin esimerkiksi 30 veroprosentin omaavalle työntekijälle aiheutuu 9 euron kulu tästä. Jos lasken tuon omalla kotitalouteni 11 senttiä/kWh hinnalla, niin sillä saisi noin 82 kWh sähköä. Se taasen riittäisi 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella noin 497 kilometrin ajoon. Jos käy töissä työpaikalla 20 päivänä viikossa, tuo kuittaantuisi noin 25 kilometrin työmatkaa säännöllisesti ajavalla hyvin vielä kannattavaksi.
  • Jos työnantaja soveltaa verotusarvoa rankemmin, eli siten että verotusarvo pidätetään suoraan vanhasta olemassa olevasta palkasta, on sen vaikutus käsittääkseni suoraan tuo 30 euroa. Silloin hyötypotentiaali muuttuu aika merkittävästi. 30 eurolla saa noin 272 kWh kotona ladattua sähköä. Sillä taasen ajaisi 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella noin 1649 kilometriä, joka tarkoittaisi 20 työpäivälle jaettuna noin 82 kilometriä työmatkana. Eli melko pitkää matkaa jo yhdensuuntaisesti.
Hyvää tässä on mielestäni se, että tämä nyt antaa useille työnantajille mahdollisuuden tarjota sähköauton lataamista työntekijöilleen pelkäämättä veroseuraamuksia. Kieltämättä olisin toivonut edes hieman maltillisempaa verotusarvoa. Esimerkiksi 15 euroa kuukaudessa olisi ollut jo pluginhybridiautoilijoillekin reilumpi.
Edelleen työnantajalla on olemassa kaksi lähtökohtaista vaihtoehtoa valittavana:
  1. Kieltää lataaminen tai
  2. Mahdollistaa lataaminen.
Jos työnantaja valitsee kohdan 2, eli mahdollistaa lataamisen, on sillä taasen oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:
  1. Tarjota sitä verotettuna etuisuutena 30e/kk tai
  2. Tarjota työntekijälle latausta, jossa työntekijä itse maksaa latauksen.
Jos työnantaja valitsi edellisestä kohdasta 2, voi se edelleen tehdä asian useilla tavoilla, joista otan kaksi mielestäni parasta vaihtoehtoa:
  1. Järjestää mittaroinnin ja maksun itse, joka on aika työlästä, enkä siksi pidä tätä hyvänä vaihtoehtona kovin monelle työnantajalle.
  2. Tehdä sopimus yhteistyökumppanin, kuten Parkkisähkö Oy:n kanssa, jonka kautta työnantaja saa tarpeenmukaiset kartoitukset, laitepäivitykset, mittaukset pöytäkirjoineen sekä täydellisen vaivattomuuden, jossa työntekijä maksaa lataamastaan sähköstä suoraan sopimusyhteistyökumppanille. Parkkisähköllä olen nähnyt mm varsin edullista 12 senttiä/kWh hinnoittelua.

Työntekijällä on lähtökohtaisesti varmasti oltava mahdollisuus itse valita, ottaako työnantajan mahdollisesti tarjoaman työpaikkalataamisen työnantajan tarjoamalla sähköllä vastaan. Eli työntekijä voi myös kieltäytyä tarjotusta latausmahdollisuudesta. Jo 40 kWh akkuinen Leaf tarjoaa melko pitkääkin työmatkaa ajavalle realistisen mahdollisuuden olla lataamatta töissä. Nimittäin sillä ajaa kyllä ihan käytännössäkin yli 200 kilometriä yhdellä akullisella. 

Jos työnantaja tarjoaa ainoastaan Suko-pistorasialatausta, josta EU-suosituksen mukaisella sähköauton mukana tulevalla latauskaapelilla voi ottaa vain 8A:n virtaa, eli noin 1,8 kW:n lataustehoa kannattavuus taas saattaa muuttua työntekijän kannalta merkittävästi. Kahdeksan tunnin työpäivän aikana saa ladattua siis noin 15 kWh:n verran energiaa. Siis 20 työpäivän aikana noin 300 kWh:n verran, eli sähkön hinnaksi muodostuisi kovimmillan noin 10 senttiä/kWh. Mutta jos työntekijä tekee vaikka kuuden tunnin päiviä tai työpaikalla olopäiviä toteutuu merkittävästi vähemmän, on taloudellinen kannattavuus taas kovin kyseenalaista.

Oliko tämä nyt hyvä vai huono asia sähköisen liikenteen kehittymiselle? Mielestäni on hyvä asia että ratkaisu ja toimintamalli verotukseen liityen saatiin, mutta verotusarvo on hiukan turhan korkea. Pelkään, että etenkään pluginhybridien haluttavuutta tämä ei lisää Suomessa.

Itse olen jo esittänyt työnantajalleni, että haluan omalta osaltani heti 1.1.2019 alkaen tuon verotusarvon käyttöön ihan vain jo vaivattomuuden takia. Voin aina lähteä töistä täydellä akulla ja olla murehtimatta 40 kWh Leafini akun riittävyyttä illan ajoihin.

Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla

lauantai 24.11.2018 Avainsanat: BEV , Model 3 , sähköauto , Tesla

Teslan kansanautomalli Model 3 on vihdoin saatu ihmeteltäväksi myös Suomeen Teslan Vetokujan liikkeeseen. Auto on USA-malli ja on vain 30.11. saakka näytteillä Suomessa. Pitkä on ollut odottavien aika. Kirjoitin maaliskuussa 2016 ensin Model 3 ennakkotietoja ja sitten 31.3.2016 seurattuani Model kolmosen julkistus eventtiä kirjoitin, että Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X. Tuon eventin jälkeen heti varauksia tehtiin valtaisat määrät ympäri maailman, myös Suomessa. Itse tein tuolloin aktiivisen päätöksen olla varaamatta tätä autoa, koska halusin pitää mieleni täysin riippumattomana milloin sitten haluankin sähköautoani päivittää uuteen.

Minäkin kävin Model 3:sta nyt sitten kylmätyyppäämässä Vetokujalla. Lauantaina 24.11.2018 heti aamusta alkaen paikalla oli väkeä kahdessa jonossa autoa katsomassa. Toisessa jonossa oli ne, joilla on tehtynä varaus Model3:sta ja toisessa sitten me, joilla ei varausta ole. Ensinmainittu jono oli tuntuvasti pidempi koko käyntini ajan, vaikka siitä otettiin useammin vuorollaan autoa ihmettelemään. Koeajomahdollisuuksia ei tällä USA-mallilla ollut.

 

Model 3 näytti S:n takaa pilkottaessaan hiukan pieneltä, vaikka ei se nyt niin kovin pieni auto olekaan. Pituutta sillä on 4694 mm, joka on Audi A4:n ja vastaavien kokouokassa. Leveyttä autolla on 1933 milliä peilit taitettuina. 

Lyhyydestä johtuen Model 3 on menettänyt isomman S-mallin linjakkuudesta ulkomuodoissaan aavistuksen, mutta ainakin minun silmiini näytti edelleen hyvin miellytävän menevältä. Keulassa lokasuojien ja valaisimien muodostamia pyöreitä muotoja hallitsee Teslan tyyliin perinteisten autovalmistajien suosiman jäähdyttimengrillin puuttuminen kokonaan. Vain puskurin alla spoilerissa on matala ilmanottoaukko auton nestejäähdytykselle.

Tuulilasi jatkuu yhtenäisenä kaarevana lasina katon puoliväliin saakka josta saman tien alkaakin jo takalasi yhtä kaarevana ja yhtenäisenä. Alkuvaiheen autot on varustettu suurilla kiinteillä kattoikkunoilla. Pitäisin uskottavana, että edullisimpiin versioihin tulisi tarjolle myös peltikatto. Kattotelineet mahdollistavaa versiota ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla, eikä vetokoukkuakaan.

Ovenkahvat eivät ole tässäkään Teslassa kovin perinteistä mallia. Kahvasta painetaan ensin peukalolla paksumpi pää oven sisäänpäin, jolloin kahvan toinen pää taittuu ulos ja oven voi vetäistä auki. Yllättävän luonteva tapahtuma tuo tuntui olevan. Kaikissa Teslan malleissa on ikkunakarmittomat ovet. Ne ovat näyttävän näköiset, mutta valitettavan usein merkistä riippumatta talvella aiheuttavat harmeja käyttäjlleen.

Istuin autoon sisälle ensin takapenkille kuljettajanpenkin taakse ja ihmettelin hetken tosi pientä jalkatilaa. En meinannut mahtua millään sinne, mutta kun menin kuljettajan paikalle huomasin että istuin oli käytännössä taaimmaisessa asennossaan. Minua ennen kuljettajan istuimen oli itselleen säätänyt joku huomattavasti pidempi, koska noin 176 senttisenä en oikeastaan edes ylettynyt polkimille. Minun mittaiseni taakse tässäkin autossa jää riittävät jalkatilat suurimmalle osalle ihmisistä.

Kojelaudassa silmiinpistävää on perinteisen mittariston puuttuminen kokonaan ja muutoinkin korostetun pelkistetty olemus. Toiminnot on keskitetty ratissa oleviin pariin pallukkaan, kahteen viikseen ratin takana sekä suureen ja hyvin näkyvään keskinäytöön. Keskinäytöstä siis paitsi ohjaillaan lähes kaikkia auton toimintoja, myös seurataan nopeutta ja se toimii myös erittäin suurena ja selkeänä navigaattorina. Säilytystilaa matkustamossa on reilusti. Keskikonsolista löytyy syvää lokeroa toisensa perään ja kun niiden kannet laittaa kiinni, muodostuu siisti ja tasaisen pelkistetty pianolakkausta muistuttava keskikonsolin pinta.

Ratin säätökin tehtiin keskinäytöstä ensin ratin pyörylöiden toiminnallisuuden valitsemalla ja sitten niitä pyöryläitä pyörittelemällä ja painelemalla. Pienen kokeiluhetken jälkeen aika intuitiivisesti käytettävissä ja ajoasennon sain sähkösäädöillä erinomaiseksi. Kuljettajan istuin oli mukavuuspainotteisen oloinen tueltaan ja pehmusteiltaan, mutta istuinosan pituus näyttää siltä, että minua pidemmät saattaisivat kaivata enemmän reisitukea.

Peräkontti on saranoitu ylhäältä kattopilareista ja se poistuu vähintään riittävän kauas pois kuormauksen tieltä. Tavaratilan aukko ei ole liftback-mallinen, vaan ennemminkin sedanmallinen ja saattaa rajoittaa joidenkin kaikkein suurimpien kappaleiden kuljetettavuutta. Itse tavaratila on suuri ja pohjan alla on vielä syvä ja tilava lisälokero. Tavaratilan kyljessä on myös syvennys esimerkiksi latauskaapelin säilyttämiseen. Lisää tavaratilaa löytyy auton keulapellin alta, eli frunkista. Sinnekin sopii helposti yksi lentomatkustamolaukku. Frunkin takaosassa lähellä tuulilasia on lasinpesunesteen täyttöaukko. 

Latausluukku tässäkin Teslan mallissa löytyy takavalon sivusta. Koska kyseessä oli USA-malli, oli autossa sikäläinen latausliitin. Suomeen tuotavat mallit tulevat olemaan CCS-liittimellä varustettuja. Tesla päivittää Superchargerit kahdelle kaapelille Euroopassa, joten latailun sujuvuus säilyy jatkossakin Teslailijoille.

Vakiona autossa on 18 tuuman vannekoko, mutta esittelyauto oli varustettu järeämmällä rengastuksella. Tekniikaltaan näytteillä ollut auto oli käsittääkseni Dual motor, All-wheel Drive, Long range -versio. Eli kaksimoottorinen ja pidemmän toimintamatkan auto. Tämä tarkoittanee mm seuraavia speksejä:

  • noin 496 kilometrin toimintamatka
  • noin 230 km/h huippunopeus
  • Hiukan yli 4,6 sekuntia 0-100km/h nopeuteen kiihtyvyys.

Model 3:ssa urheiluautotasoista kiihtyvyyttä ja huippunopeutta riittää kaikkiin tilanteisiin Suomen oloissa yllin kyllin. Pidemmän toimintamatkan autossa on arveltu olevan noin 74 kWh:n akku ja lyhyemmän toimintamatkan autossa on ilmeisesti 62 kWh:n akku. Näistä en löytänyt Teslan omilta sivuilta faktaa. Toimintamatkakin näyttäisi hyvältä, kun käyttäjät ovat kirjoittaneet maantienopeuksissa noin 488 kilometrin todellisesta toteutuvasta toimintamatkoista ja moottoritienopeuksissakin noin 450 kilometrin toimintamatkoja ovat käyttäjät kertoneet kesäisissä olosuhteissa toteutuneiksi.

Kokonaisuutena Model 3 on sellainen auto, että sitä on helppo haluta jo ennen kuin on päässyt edes koeajamaan ja nauttimaan sen voiman tunteesta ja ajettavuudesta saati autopilottiominaisuuksista.

Tarkkaa hintaa tai toimitusaikaa ei vielä Suomeen kerrottu, mutta uskon itse toimitusten alkavan ensi vuoden kevään aikana. Hinta ei taida kuitenkaan jäädä ihan yleisesti Suomessa mielletylle kansanauton tasolle. Tein hiukan vertailua USA:n ja Suomen Model S P100D hinnoilla ja itse lähtisin ennakoimaan hinnoille hiukan seuraavan suuntaista:

  • Model 3 kaksimoottorinen, nelivetoinen, pidemmällä toimintamatkalla maksaa USA:ssa ennen paikallisia alennuksia 53 000 USD. Kun suhteutan tuon Model S:än eurohintojen perusteella, se saattaisi Suomessa maksaa noin 63 000 euroa. Kun auton varustaa vielä autopilotilla ja vaikka esittelyauton punaisella erikoisvärillä, niin hinta saattaisi olla noin 72 000 euroa.
  • Keskipitkän toimintamatkan malli, maksaa perus-mustalla värillä ja ilman mitään lisävarusteita, kuten Autopilottia ennen paikallisia alennuksia 46 000 USD ja sille uskottava hinta Suomessa voisi olla noin 55 000 euroa.
  • Näiden lisäksi Elon Musk on Twiittaillut perusmallista, joka tulisi olemaan 35 000 USD-hintaluokassa.

Miten tämä Model 3 nyt sitten avartaa Suomalaisten autonostajien kukkaron, rahoituksen, leasingin tai muiden auton hankkimisen nyörit? Se nähtänee parin seuraavan vuoden aikana. Helppo olisi kuitenkin uskoa hintaluokkaansa nähden melko suurta suosiota.

Tarjoaahan tämä nyt merkittävästi edullisempaan hintaluokkaan Teslan suorituskykyä, hifistelijä-tason teknologiaa ja supercharger-verkoston käytön vaivattomuuden myös ulkomaanmatkailuun. Tällä hetkellä lähin kilpailija sähköautoissa on Hyundai Kona EV 64 kWh akullaan. Kona maksaa alkaen noin 43 000 euroa ja paremmin varusteltu versio on noin 47 000 euroa. Autot ovat kuitenkin niin eri tyylisiä ja tarjoavat niin erilaisia ominaisuuksia, että hintaerokin on varmasti useimpien Model 3:sta harkitsevien mielestä perusteltu. 

Pidän melko varmana, että Model 3 tulee olemaan Suomessakin kova kilpailija useille polttomoottorisille autoille. Juuri nyt WLTP-säädöissään kiemurtelevien polttomoottoriautojen valmistajien nettisivuilta oli oikestaan mahdoton edes löytää varteenotettavia kilpailijoita. Mutta esimerkiksi BMW:n 300-sarjan nelivetoinen malli Teslaan verrattuna laiskalla moottorilla maksaa alkaen noin 56 000 euroa ja sähköautolla kannattaa myös aina huomioida ajamiseen kuluvan liikenne-energian säästöpotentiaali.

Omasta noin 40 000 euron kipurajasta Model 3:sten hinnat karannevat sen verran, että taidan jäädä odottelemaan joskus saataville tulevia käytettyjä long range -versioita autopiloteillaan. 

Tervetuloa pian Model 3 Suomeen!

 

 

Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km

tiistai 20.11.2018 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , ilmansaaste , ilmastonmuutos , sähköauto

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla ajamiseni liikenne-energia on ollut syys- ja lokakuussa 2018 paikallisesti päästötöntä, kuten aina ennenkin ja tästä eteenkin päin. Tämähän ei tietenkään ole koko totuus ja selvitän tähän nyt syys- ja lokakuun ajojeni liikenne-energian päästöt huomioiden Suomen sähköntuotannon CO2-päästön kyseisellä ajalla. 

Energiateollisuuden kuukausiraportista (14.11.2018 sivulta 15) ilmenee, että sähköntuotannon CO2-päästöt olivat syys- ja lokakuussa samalla 97g/kWh(e) tasolla.

Syyskuu 2018

Syyskuussa ajoin 3480 kilometriä ja ajamiseni kulutti 552,7 kWh energiaa, eli syyskuun keskikulutus ajoillani oli 15,88 kWh/100km. Leafini laskennallinen toimintamatka syyskuun kulutuksella olisi ollut 239 kilometriä.

Syyskuun ajoni siis aiheutti laskennallisesti 53 611 grammaa CO2-päästöjä, eli 15,4 g/km

Lokakuu 2018

Lokakuussa ajoja tuli 4498 kilometriä ja sähköä kului ajamisessa 797,7 kWh, eli lokakuun keskikulutus toteutui 17,73 kWh/100km. Nousua syyskuusta tuli lähinnä runsaammasta moottoritieajomäärästä ja etenkin kattotaakan käytöstä. Lokakuun kulutuksella Leafini laskennallinen toimintamatka olisi ollut 214 kilometriä.

Lokakuun ajoni aiheutti laskennallisesti 77 377 grammaa CO2-päästöjä, eli 17,2g/km.

Ovatko nämä 15,4g/km ja 17,2g/km paljon vai vähän?

Pelkästään bensiinin jalostuksen on arvioitu aiheuttavan 24g/km päästöt (lähde: Teknologiateollisuus) Sitten kun sitä bensiiniä poltetaan moottorissa, niin niitä CO2-päästöjä vasta alkaakin aiheutua. Esimerkiksi Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT N-Connectan WLTP-päästöt on merkitty hinnastossa 160g/km ja siihen jos lisätään tuo arvioiutu bensiinin jalostuksen päästö, niin ollaan 184g/km vertailuluvussa. Syys- ja lokakuun ajomäärälläni siis tuo esimerkkiauto olisi päästänyt 1467 kg CO2:sta ilmaan, eli 1337 kiloa enemmän! Ja näiden päästöjen lisäksi syntyy pakoputkesta sitten niitä myrkyllisiäkin pakokaasuja suoraan kaupunkilaisten hengitysilmaan.

Eli nuo sähköautoiluni kuluttamasta liikenne-energiasta aiheutuneet 15,4g/km ja 17,2g/km ovat erittäin vähän.

Todellisuudessa uskallan väittää oman ajoni päästöjen olevan vieläkin vähemmän! 

Nimittäin olen tehnyt kotiini sähkön ostosopimuksen uusituvista energioista. Eikä tuossa vielä kaikki. Lokakuussa oma aurinkovoimalani ehti tuottaa energiaa jo parin viikon ajan. Vaikka asennus oli juuri aurinkovoiman heikoimman kauden alkajaisiksi, niin silti se ehti vajaassa puolessa kuukaudessa tuottaa 127 kWh:n verran puhdasta energiaa. Kun vähennän tuon ostamastani energiamäärästä, niin ostin sähköautoni ajamiseen lokakuussa yhteensä 671 kWh energiaa ja sen päästö olisi ollut tuolla lokakuun 97g/kWh(e) sähköntuotannon päästöllä ja lokakuun ajomäärälläni enää 14,5 g/km.

Eikä tässäkään vielä ollut kaikki. Julkisten latauspisteiden latauksista valtaosa on tapahtunut Fortumin Charge&Drive -latauspisteistä, joka sekin on 100% uusiutuvaa energiaa. 

Niinpä pidän jokseenkin turhana spekuloida enää esimerkiksi sillä seikalla, että paljonko sähkön siirto ja autonlataaminen on aiheuttanut häviöitä ja paljonko sen vaikutus on ajamiseni liikenne-energian päästöihin. Eli en ole edes yrittänyt niitä huomioida ajamiseeni tarvitsemani liikenne-energian päästöissä.

Sitten on se tosiseikka, että autoilu päästää aina myös paikallisesti joitain pienhiukkasia, esimerkiksi renkaiden, tienpinnan ja jarrujen kulumisesta. Näitä ei sähköautokaan poista, joten päätän tämänkin tarinan toteamukseen, että vielä vähemmän päästöjä liikkumiseni olisi aiheuttanut kun en olisi ajanut autolla lainkaan, vaan olisin kävellyt tai pyöräillyt tai onnistunut ylipäätään vähentämään liikkumistani.

Aiemmat blogitarinani ajamiseni päästöistä:

Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa

maanantai 12.11.2018 Avainsanat: Autonäyttely , sähköauto

Helsingin messukeskuksessa 9.-11.11.2018 pidetty Auto 2018 -autotapahtuma osoitti käytännössä sähköautojen läpimurtoa. Itse keskityin messuilla pelkästään täyssähköautoihin, eli BEV-autoihin ja totesin niitä löytyvän jo lähes jokaiselta osastolta.

Kirjoitin jo aiemmin erilliset tekstit Hyundain ja Audin osastojen sähköautotarjoomasta omiin blogitarinoihinsa, koska olennaisimmat annit minulle koko Auto 2018 -tapahtumassa olivat Kona Electric ja Audi e-tron. Nyt koostan tähän kirjoitukseen muita sähköautoja.

Nissan

Nissan oli tuonut messusosastolleen Leaf 40 kWh:n kokonaisena sekä puolitettuna. Leafi on minulle jo niin tuttu auto, että en sinänsä siitä enää jaksanut tutustumiskohteena innostua, mutta sitäkin mielenkiintoisempi oli tarkastella puoliksi leikattua Leafia.

Halkaistusta autosta näkee myös asiaan aiemmin perehtymättömät, miten Leafissa on sijoiteltu akku ja voimansiirtotekniikka. Akku on matkustamon alla. Moottori,  kiinteävälitteinen perä, invertteri, laturi, 12 voltin apulaiteakku ja muu tekniikka on keskitetty auton etupellin alle.

Akkua ja sen ympäristöä katsellessani minun oli entistä helpompi ymmärtää miksi Leafissa akun ylikuumeneminen toistuvissa DC-pikalatauksissa ja jopa pelkässä moottoritieajossa on niin iso ja yleinen haitta. Akusto on tosiaan suljettu todella tiiviiseen koteloon, jossa ei näy minkäänlaisia jäähdytyskanavia. Ei myöskään säteilyjäähdytystä lisääviä rimoituksia ja tiedän, että akussa ei ole myöskään nestejäähdytystä. Lämpö ei vain kertaikkiaan pääse pois Leafin akustosta.

Oli Nissan tuonut noiden kahden Leafin lisäksi paikalle myös E-NV -sähköpakettiauton, josta kävijöille anniskeltiin jotain mehukeiton kaltaista juomaa kylmänä.

Leafieja olisi ollut myös koeajettavaksi, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi.

Opel

Opelin osastolle oli tuotu Norjan rekisterissä oleva Ampera-e, eli todellinen sähköautojen yksisarvinen. Olen nähnyt kerran aiemmin Ampera-e:n luonnossa ja se oli reilu vuosi sitten Frankfurtin autonäyttelyssä. Suomen teillä niitä ei yhtään olekaan, koska sitä ei ole koskaan tuotu Suomeen.

Silti kävin fiilistelemässä Amperan sisällä. Kyllä siinä olisi ollut sähköauto minun mieleeni, jos niitä vain olisi saanut, mutta siis tehdas on rajoittanut valmistumääriä jo alunperin ja nyt Peugeotin ostettua Opelin, taitaa käydä Ampera-e:lle vielä huonommin. Käytettynäkään näitä ei ole vielä kukaan arvannut Suomeen tuoda. Sisarmallia Chevrolet Bolttia varmasti kuitenkin saattaisi jo löytyä rapakon takaa käytettynä ostettavaksi sopuhintaan. Euroopassa olevat Mobile.de:ssä näkyneet yksilöt ovat olleet yksisarvisen hinnoissakin.

Ampera-e:ssä olisi juuri sopivat tilat omalle perheelleni ja 60 kWh akku olisi jo erinomaisen riittävä ajotarpeisiini. Nyt kuitenkin Opelille on käymässä myös siten, että esimerkiksi Kona ajaa ohi jo kovaa.

Nyt Helsingissä pääsin kurkistamaan myös Ampera-e:n konepellin alle. Frankfurtissa nimittäin messuesittelijät eivät millään suostuneet edes raottamaan keulapeltiä. Sieltä pellin alta löytyi todella tiiviisti pakattuna moottori, perä, invertteri, AC-laturi, ajoakku ja muut tekniikan komponentit. Ei siis etutarvaratilaa eli frunkkia, mutta eipä noin lyhyeen keulaan isoa tavaratilaa olisi mahtunutkaan.

Renault

Renault oli tuonut messuille kolme sähköautoa. Twizyn saa rekisteröityä L7e ajoneuvoksi, jolloin autossa on 13 kW:n tehot ja huippunopeus 80 km/h ja ajaa voi B-ajokortilla. Sen saa rekisteröityä myös mopoautoksi, jolloin teho on rajoitettu 4 kW:n tehoon ja siis ajaa saa 15-vuotta täyttänyt mopokortilla.

Kangoo ZE on sähkötavara-auto. Kangoossa on 33 kWh:n akku ja 44 kW:n tehoinen moottori välittää 225 Nm vääntöänsä etupyörille. Auto on varustettu energiatehokkaalla lämpöpumpulla kesäiseen viilennykseen sekä talven leutojen kelien lämmitykseen. Kovemmilla pakkasilla tarvitaan myös vastulämmitystä. Tavaratila on 3 tai 4 kuutiometriä riippuen valitseeko 4,28 vai 4,66 metriä pitkän version ja kantavuutta autolla on 625 kiloa. Oikeastaan todella iso harmi on, että Renault ei ole laittanut Kangoohon samaa laturia, kuin on Zoessa, vaan autossa on 7,4 kW:n tehoon yksivaihevirrasta kykenevä laturi.

Zoe oli paikalla minun makuuni hyvin makealla värityksellä. Nythän autoon on saatavilla myös R110-versio, jossa moottoriteho on nostettu 80 kilowatin tasolle väännön pysyessä 225 Nm lukemassa. Tällä tehokkaammalla moottorilla Zoe kiihtyy jo useimmille riittävän hyvin, eli 11,4 sekunnissa satasen lukemaan. Maajantuojan sivuilta en kuitenkaan edelleenkään löydä tälle tehokkaammalle versiolle mitään tietoja enkä hintaa.

Smart

Smart kuuluu Daimler-konserniin ja on Vehon maahantuoma moderni urbaanin ympäristön auto. Mesuilla oli esillä Smart Forfour EQ -sähköauto. Se olisi ollut myös koejattavana, mutta tuo selvisi minulle liian myöhään saadakseni itselleni koeajovuoroa.

Smartissa on vaiona 4,7 kW:n tehoinen AC-lataus, mutta lisävarustelistalta voi valita 22 kW:n tehoisen latuksen, jolla 16,7 kWh:n akku täyttyy selkeästi alle tunnissa.

Sähkö-Smarttiahan saa myös kaksipaikkaisena Smart Fortwo-versiona.

Volkswagen

Volkkari oli tuonut messuille e-UPin ja e-Golfin. Näistä e-Golfilla olenkin ajellut ja kirjoittanut koeajoraporttini. E-Up on ehkä lähinnä kaupunkiajoon suuniteltu 18,7 kWh:n akulla varustettu sähköauto.

Muuta messuilla vastaantullutta sähköiseen liikenteeseen liityvää

Messuilta oli tavattavissa myös latauslaiteoperaattorimme sekä latauslaitteiden maahtantuontia harjoittavat toimijat. InterControlin osastolla oli mielenkiintoista kuulla tekniikkaa Suomen ensimmäisen suurteholaturin sisältäkin.

Tesla ei panosta perinteisiin autovalmistajien markkinointimedioihin, eikä osallistu automessuillekaan tästä syystä merkkinä. Silti Auto 2018 -tapahtumaankin oli pari Teslaa päätynyt. Toisen oli tuonut OP-kulku, joka tarjoaa ladattavien autojen liisingpalveluita ja toinen löytyi korjaamomessujen puolelta.

Korjaamomessujen puolelta löytyi myös erallycross-projekti, jossa oppilaitostyönä muutetaan A-mersusta sähköistä rallicrossautoa.

Mielenkiintoinen nähtävä oli myös Hyundain vetyauto, jolla tosin taitaa olla aika pitkä ja kivikkoinen tie ainakin Suomen markkinoille. Nimittäin se ainoakin vetytankkausasema on jo suljettu Suomesta.

Oli hieno tilaisuus päästä messujärjestäjän tarjoamalla blogaajapassilla Auto 2018 tapahtumaan. Jään innolla odottamaan kahden vuoden päästä seuraavaa tapahtumaa.

Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot

lauantai 10.11.2018 Avainsanat: Audi , Autonäyttely , sähköauto

Auto 2018 -automessuille oli Audi tuonut kaksikin kiinnostavaa sähköautoa. Kirjoitan niistä tässä toisessa Auto 2018 -tapahtumaa käsittelevässä blogitarinassani.

Audi e-tron

Audin e-tron oli toinen ennalta minua erityisesti Auto 2018 -kohteista kiinnostavista (Konan lisäksi). E-tronia pääsin nyt siis ensimmäisen kerran kylmätyyppäämään, mutta koeajokappaleita autosta ei ollut tarjolla.

Auto on kuitenkin jo varattavissa ja kovasti tuntuu kiinnostusta olevan. Ja kiinnostus on helppo uskoa. Sen verran vakuuttavan oloinen auto oli luonnossa nähtynä.

E-tron ei ole kerrostalon kokoiselta vaikuttava möhkö, kuten isoimmat saksalaismerkkien katumaasturit näyttävät olevan, vaan oikeastaan aika sopusuhtaisen tuntuinen auto, vaikka mittojen mukaan ulottuuvuuksia piisaa tässäkin. Pituutta sillä on 4,9 metriä ja leveyttä vähän yli kaksi metriä ja korkeuttakin on reilut 1,6 metriä.

Ulkomuodoissa sähköautoihin jo tottuneena hiukan ihmettelen tuollaista valtaisaa fake-grilliä keulalla. Sillä kuitenkin on epäilemättä merkitystä Audistien halukkuuteen kokeilla täyssähköistä versiota suosikkimerkistään.

Sivuprofiilikin on selkeästi Audiksi tunnistettaavisa.

Takaapäin katoessa huomio kiinnittyy linjakkuutta korostavaan koko perän levyiseen takavalonauhaan.

Odotetusti sisällä on erinomaiset tilat joka paikalla ja takapenkillä jalkatilaa sekä pääntilaa riittää, vaikka kaikki matkustajat olisivat pidempiäkin.

Tavaratilaakin on erinomaisen paljon, takan jopa 600 litraa. Lisäksi autolle on sallittu vetokoukku ja vetomassa ja vetokoukku löytyikin esillä olevastakin autosta jo valmiiksi tavaratilan alla olevasta pienestä lisätilasta omasta saksalaisen jämäkästä pidikkeestään. 

Pientä lisätavaratilaa löytyy myös keulapellin alta niinsanotusta frunkista siis.

Kuljettajan paikalla saa varmasti lähes kaiken kokoiset kuljettajat haluamansa ajoaennon ja ylellisen tuntuisella istuimella pystyy istumaan pitkäänkin. Mietin että millaisen tunnelman Audin ohjaamo minulle välittää, niin ajatukseni vääjäämättä vertautui Teslaan sekä toisaalta Jagurain I-PACEen. Minulle tuli sellainen ajatus, että tämä on jotain noiden kahden väliltä. Ei yhtä teknohifi, kuin Tesla, mutta ei yhtä konservatiivinenkaan kuin Jaguar. 

Taustapeilit voi valita myös kameratoimisina.

Audin 95 kWh akun kerrotaan antavan WLTP-normin mukaan yli 400 kilometrin toimintamatkan ja suorituskykyäkin on reippaanlaisesti tarjolla kahden moottorin tarjoaman 300 kW ja 664 Nm voiman turvin älykkään nelivedon tiehen välittämänä. Audi kertoo auton kiihtyvän 0-100 km/h nopeuteen alle kuudessa sekunnissa.

Lataaminen hoituu vakiona 11 kW:n teholla kolmivaihe AC-laturin avulla ja tarjolla on lisävarusteena jopa 22 kW:n tehoinen AC-lataus. Lisäksi Audissa on ensimmäisen kerran latausportit tarjolla molemmin puolin autoa, mutta esittelijältä kysymäni jälkeenkin jäi hiukan epäselväksi, että onko tämän kaksipuoleinen lataus vakiovaruste, vai jokin lisävaruste. DC-pikalataaminen on parhaimmillaan 150 kW:n tehoista.

Olen myös ilokseni lukenut, että Audi pyrkii sähköutotuotannossaan C02-neutraaliuteen, joka tarkoittaa esimerkiksi aurinkosähkön tuotannon lisääämistä tuotantolaitosten yhteydessä.

Tämä Audi tulee olemaan mielenkiintoinen lisä laajentaen sähköautot nyt myös niinsanottujen saksalaisten premiummerkkien ylempään luokkaan. Lämpimästi toivotan Audin e-tronin mukaan sähköautotarjoomaan arviolta noin 90 000 euron lähtöhinnallaan. Näille varmasti löytyy oma käyttäjäkuntansa. Nimittäin tällä saa nyt sitten vaikka vedettyä sen veneen joka viikko Helsingistä Lappiin, kunhan malttaa ostaa välillä kahvia ja syödä sekä käydä vessassa :-)  Vakavammin sanoen, ei näitä vetokoukullisia sähköautoja tosiaan ole liikaa ollut tarjolla.

Audi Elaine

Audi oli tuonut Auto 2018 -tapahtumaan myös protoytyyppisähköautonsa Elainen. Kyseessä on varsin menevän näköinen sähköautoproto. Kyseessä on käytännössä saman kokoluokan auto, kuin e-tron, mutta tämä on hieman matalampi.

Tekniikkakin tuntuisi olevan paljolti samaa kuin e-tronissa, mutta Elainen ilmoitettu teho on nostettu 370 kW:n tasolle ja siten myös kiihtyvyys ilmoitetaan paremmaksi, eli 4,5 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen.

Upeaa nähdä, että suomalaiseen autotapahtumaankin oli tuotu prototyyppiautoja esille.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (1)
tammikuu (1)
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!