Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella lokakuu

Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni

perjantai 19.10.2018 Avainsanat: Aurinkosähkö , sähköauto

Sähköauto ja oma aurinkovoimala ne hyvin yhteen soppii!

Noin kuukausi sitten tein pitkään suunnittelemani päätöksen ja investoin kotiini ostamalla avaimet käteen toimituksella aurinkovoimalan. Vaihtoehtoisia toimittajia olisi ollut useitakin, mutta itse päädyin Fortumin pakettiin muutaman tyytyväisen sähköautoilijan suosituksien perusteella. Vastaavia löytyy useilta muiltakin toimijoilta. Tämä blogikirjoitus ei siis ole Fortumin mainos, vaan kirjoitan vain omista valinnoistani ja ensikokemuksestani. 

Aurinkopaneelipaketin valinta aurinkolaskurin avulla sekä asennus

Fortumin aurinkolaskurin sivuilla voi jokainen laskea omaan kiinteistöönsä aurinkopaneelien kuluja ja tuottoja eri kokoonpanoilla. Ennen lopullista tilauksen tekemistä asentaja kävi paikanpäällä tekemässä asennussuunnitelman ja suunnitelman perusteella lisäsin yhden paneelin netin perusteella tekemääni omaan suunnitelmaani ja päädyin tilaamaan omaan kiinteistööni 15 paneelin M-paketin, jonka laskennallinen vuosituotto on noin 4400 kWh. Nettilaskurinkin mukaan kesällä menee hieman myyntiin energiaa. Itse arvelen todellisuudessä kesällä menevän hiukan enemmänkin myyntiin, koska silloin myös irtaimiston kulutus on pienempi vähäisemmän kotonaolon johdosta.

Alla kuva Fortumin aurinkolaskurista oman kiinteistöni ja valitsemani paketin tuotto- ja kulutusarvioista.

Pakettiin kuuluvat 15 kappaletta 300 Watin Hanwha Q-CELLS yksikidepiipaneelia ja SMA:n invertteri asennettiin Fortumin yhteistyökumppanin toimesta ja saatiin käyntiin tiistaina 16.10.2018. Kattoni on jyrkkä, noin 37 astetta ja siinä on tiilipinnoite, joten asennukseen tarvittiin nosturia. Asennuksessa kattotiilien alle asennettiin kiinnikkeitä ja niihin kiskot, joihin paneelit tulivat kiinni. Kaapelointi tekniseen tilaani oli melko lyhyt ja suoraviivainen. Invertteri sopi tekniseen tilaan sisälle. Pienestä vesisateesta huolimatta tuotto lähti heti käyntiin. Kovin vähäisenä, mutta kuitenkin.

Tähän Aurinkopaneeliryhmään mahtuu vielä kolme paneelia lisääkin ennen kuin kattoikkunat tulevat vastaan. Asentajat informoivat minua myös, että ne kolme menevät vielä samalla kaapeloinnilla sekä invertterillä. Täytyy nyt ensi kesä seurailla, mitä tämä aurinkovoiman tuottamisen arki on ja sitten seuraavalle kesälle teen päätöksen mahdollisesta pienestä laajennuksesta.

Jotkut vääräleuat ehtivät heti kättelyssä väheksyä valintaani, koska heidän mielestään hyötyä olisi vain jos autoni olisi kotona latauksessa vain kun aurinko paistaa. Onneksi hyötypotentiaali ei ole aivan noin suoraviivaisen kehno.

Aurinkolataussopimus ja uusiutuvan sähkön ostosopimus

Minulla on jo ollutkin valmiiksi sopimus 100% uusiutuvasta sähkön ostamisesta ja Fortuminkin sähkön alkuperä varmennetaan Energiaviraston ohjeistuksen mukaisesti. Itse ainakin uskon, että näillä sähkösopimuksilla on vaikutus sähköntuotannon päästöjen kehittymiseen. Lähtökohtaisesti kotitalouteni pysyy edelleen nettokuluttajana sähkölle ja aurinkovoimalan tuotto käytetään siis ensisijaisesti kattamaan talouden kulutusta, joka sekin on aina puhtaita mahdollista sähköä.

Kesällä sähköä jää todennäköisesti myyntiin jopa enemmän kuin aurinkolaskuri ennakoi. Siitäkin syystä Aurinkolataussopimus oli merkittävä tekijä päätökseni taustalla.  aurinkolataussopimuksen, johdosta Fortum hyvittää aurinkovoimalani ylituotannon tuplahinnalla. Hyvitetty sähkö kertyy aurinkolataustililleni, josta voin sitä käyttää esimerkiksi matkaillessani sähköautoani käyttäen Fortum Charge & Drive pikalatureita tai Type2-asiointilatauspisteitä.

Esimerkki yhden käyttäjän arjesta: 

"Hinta on tuplahinta sähkön Nordpool pörssisähköhinnasta. Jos ko tunnin pörssisähköhinta on 5 snt/kWh ja tuotan ko. tunnin aikana 2 kWh aurinkovoimaa jota en itse pysty käyttämään, hyvittää Fortum aurinkolataajan lataustilille 2 * 0,05 €/kWh * 2 kWh = 0,20 €, kun normaalisti sähköyhtiö olisi hyvittänyt suoraan sähkölaskusta alennusta 0,10 €."

Esimerkin FB-sivulleni kirjoittanut herra jatkaa vielä: "Itselleni kertyi kuluneena kesänä 6 kWp voimalasta toistasataa euroa aurinkolataustlille"

Tuolla mainitulla sadalla eurolla Fortumin yleisellä pikalatauksen hinnoittelulla sähköautoa lataa noin 500 minuuttia. Se tarkoittaisi Leafini täydellä 45 kW:n teholla noin 375 kWh:n energiamäärää ja autoni toteutuneella kulutuksella se taasen tarkoittaisi noin 2300 kilometrin matkaa. Toki tuossa on suurimpana muuttujana Leafin lataustehon vaihtelu ennenkaikkea #rapdigaten, eli akun ylikuumenemisen takia. Pikalataus on nimittäin aikahinnoiteltua Fortumin pisteissä, ei kWh-perusteinen.

Nordpool spot hinta on hyvin esitetty esimerkiksi: http://sahko.tk/

Aurinkosähkön käyttäminen omaan kulutukseen on tietenkin taloudellisesti kannattavinta siirtohintojen ja verotuksen takia, joten itse en ainakaan suoraan lähtenyt kovin suuresti ylimitoittamaan aurinkovoimalaani.

Uudistuvaa energiaa sähköautoon myös julkisista latauspisteistä

Useimmissa sähköauton latauspaikoissa on maininta, että sähkö on 100% uusiutuvaa. Useimmiten tuuli- ja aurinkosähköä. Esimerkiksi Fortumin latureissa kaikissa on asiasta kertovat tarroitus. Sähköauton liikenne-enrgian päästöt ovat siis helposti ja uskottavasti jopa keskimääräistä Suomen sähköntuotannon päästöjä alhaisemmat.

Sähkön tuoton ja kulutuksen seurantaa reaaliajassa

Fortum tarjoaa myös eri tapoja seurata tarkastikin omaa sähkön tuottoa sekä kulutusta. En ole vielä ehtinyt näihin tutustua kuin yhden mobiilisovelluksen osalta. Asensin puhelimeeni Oma Fortum -sovelluksen. Se alkoi pari päivää asennuksen jälkeen näyttämään reaaliaikaista sähkön tuottoa. Kuitenkin esimerkiksi kuvan ottamishetkellä sovellus väittää kulutukseksi nollaa, joka ei voi millään pitää paikkaansa, koska kiinteistössä on aina päällä vähintään ilmanvaihtokone.

Nyt lokakuun 19 päivänä aamulla yhdeksän jälkeen tuottokin on kovin mitätöntä, mutta kuitenkin edes jotain.

Palaan näihin sähkön kulutuksen ja tuoton seurannan välineisiin kunhan ehdin paremmin niihin itse perehtyä.

 

Arvopohjainen valinta: aurinkovoimala

Paketille voi kuka tahansa tarkistaa tuolta aurinkovoimalaskurista hinnat. Omalle paketilleni hintaa kertyi 10920 euroa ja asennus noin 1300 euroa päälle. Asennuksessa on nosturilisä sekä tiilikattolisä. Asennuksen työstä saa tehtyä kotitalousvähennystä arviolta 1700 euron ansiosta.

Fortumin sivuilta kun katselin, niin näyttäisi voimalalleni noin 18 vuoden investoinnin kuoletusaikaa. En tule asumaan talossani niin kauaa ja sinnehän ne katolle jäävät sitten kiinteistön myytyäni ja jatkavat seuraaville asukkaille puhtaan energian tuottoa.  

Fortum tarjoaa korottoman ja kuluttoman 10 vuoden maksuajan aurinkopaketilleen. Tälle M15-paketille kuukausihinnaksi muodostui 91 euroa. Asennus pitää maksaa erikseen laskulla. Vaikka pakettiin olisi saanut peräti 15% käteisalennuksen, niin on tuo kuluton ja koroton maksuaika niin hyvä, että päätin ottaa kuukausimaksulla paketin.

Tämän investointini tavoitteena ei ole sijoitetun pääoman tuoton maksimointi. Tämä on puhtaasti minulle arvopohjainen valinta. Tein sen koska se oli minulle mahdollista ja haluan tehdä arjen pieniä ratkaisuja, jotka edistävät puhtaamman ilman saavuttamista ja hidastavat edes teoriatasolla ilmaston muutosta. Tiedän, ei tämäkään minun pieni valintani pysäytä ilmastonmuutosta. Ei se edes näy kotikyläni ilman laadussa suoraan. Mutta nämä eivät estä minua tekemästä omaa pientä valintaani. Eikä niistä valinnoistani ainakaan haittaa kenellekään ole. Sähköautoilu + aurinkovoimala.

Jälkikirjoitus 19.10 kello11.35

Kuten arvelinkin, kirvoitti tämä tarinani runsaasti viestejä. Niistä monissä kerrottiin, miten on saanut halvemmalla vastaavan tehoisia aurinkopaketteja asennutettuina saati itse asennettuna. Tämä onkin takuulla totta, että varmasti saa edullisemmin asennutetun paketin muualta saati itse tehden. Minun valinani perustui ensinnäkin siihen, että en asenna itse ja siihen on useita hyviä syitä. Toisekseen halusin ottaa itselleni uskottavasti varmimmalta toimittajalta ja suosituksien perusteella päädyin tähän. Halvin hinta ei ollut päällimmäinen ajuri, vaan uskomus että saan varmasti hyvän paketin hyvin ja kiinteistöäni arvostaen asennettuna. Sellaisen sain. 

Arvostan etenkin tee-se-itse -miehiä ja halvimman hinnan tinkijöitä myös ja kilpailun sekä yleisen hintatason kehityksen kannalta heillä onkin tosi tärkeä rooli omaa halvinta hintaakin laajemmin.

 

Suomen yleisin sähköauto on Tesla

tiistai 09.10.2018 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Syyskuun lopussa Suomessa oli liikennekäytössä yhteensä 2119 täyssähköistä henkilöautoa ja yleisin merkki oli Tesla 847 kappaleellaan. Teslat edustavat jopa 40% Suomen täyssähköautokannasta. Toiseksi yleisin oli Nissan 608 kappaleellaan ja on samalla kokonaismääräänsä eniten kasvattanut sähköauto. Nissaneita on kaikista sähköautoista noin 30%.

Täyssähköautojen määrä on kasvanut ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana, eli viime vuoden lopun tilanteesta 46%, eli 670 kappaletta. Tuo kehitys on merkittävästi suurempi, kuin alkuvuoden aikana uutena rekisteröityjen täyssähköautojen määrä. Erotus selittyy myös sähköautoissa kiihtyvällä käytettyjen tuonnilla.

Maakuntien kärkipäätä vahvalla etumatkalla pitää edelleen Uusimaa 1224 täyssähköauton määrällä. Peräti 58% Suomen täyssähköautoista on rekisteröity Uudenmaan alueelle. Jaetun toisen sijan jakavat Varsinaissuomi ja Pirkanmaa 179 täyssähköautolla (8% kumpikin).

Liikennekäytössä olevat täyssähköiset henkilöautot (ei mukana BMW i3 REX) lähde: Trafi Tilastotietokanta

Sähköautojen osuus kasvaa kiihtyvästi, vaikka onkin edelleen marginaalisen pieni

Täyssähköautojen osuus kasvaa kiihtyvässä tahdissa tällä hetkellä Suomessakin, silti osuus kaikista autoista on niin marginaalisen pieni, että grafiikkaa tehdessä sähköautojen määrä pitää laittaa eri akselille kuin kaikkien autojen kokonaismäärä, jotta sen edes saa näkyviin.

Täyssähköautojen osuus kaikista autoista on siis edelleen pitkästi alle prosentin. 

Ladattavien hybridien määrä on kuitenkin vielä huomattavasti voimakkaammalla kasvulla

Liikennekäytössä olevien ladattavien hybridien määrä on kasvanut vielä sähköautoja huomattavasti nopeammin. Niiden määrä on jopa tuplautunut yhdeksässä kuukaudessa. Nyt on yhteensä jo 11287 ladattavaa hybridiä liikenteessä.

 

Syyskuun ensirekisteröinnit olivat erinomaisella kehityksellä

Syyskuussa ensirekiströitiin 83 uutta täyssähköistä henkilöautoa (mukana BMW i3 REXit). Koko alkuvuoden kehitys on myös hyvällä tasolla. Tammikuun - Syyskuussa 2018 on jo ensirekisteröity uusia täyssähköautoja enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä.

Käytettyinä tuotujen veropäätöksiä kirjattiin runsaasti syyskuussakin

Käytettyinä tuotujen sähköautojen verotuspäätöksiä kirjattiin syyskuussa yhteensä 32 kappaletta. BMW i3:sia on koko vuoden aikana sekä syyskuussa tuotu selkeästi enemmän käytettyinä Suomeen, kuin mitä uusia rekisteröidään. 

Lisäys 1.12.2018 lukijan kommentin ansiosta: Lisäsin taulukkoon väeston määrän maakunnittain, jotta sain laskettua sähköautotiheyden maakunnittain suhteessa asukaslukuun. Uusimaalla on suurin sähköautotiheys suhteessa asukaslukuun.

 

Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla

maanantai 08.10.2018 Avainsanat: BEV , rata-ajo , sähköauto

Sunnuntaina 7.10.2018 oli tarjolla hieno mahdollisuus, johon tartuin poikani kanssa ja menimme Alastaron moottoriradalle ajelemaan sähköauto Nissan Leafillani. 

Sähkö- ja hybridiautoilijoille suunnattu tilaisuus alkoi ajajakokouksella, johon saapui myös radan omistaja Tero Tupala tuomaan tervehdystään ja pääsimme myös kiittämään häntä saamastamme ratapäivästä. Teron puheenvuorosta sai kuvan, että hän uskoo rata-ajon kilpaluokkiin sähköajoneuvojen tuloa lähivuosien aikana. Tähän ajavat jo pelkästään ympäristöseikat. Sähköautoista ja sähkömoottoripyöristä kun ei pääse valumaan rata-alueelle polttonesteitä, ne eivät aiheuta radan ulkopuolelle kuuluvaa melua eivätkä edes päästä rata-alueella lainkaan pakokaasuja.

Ajoin itse Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla ratapäivän aikana ja kuvaan tähän blogitarinaan nyt lyhyesti joitain havaintoja ja johtopäätelmiäni kokemuksen pohjalta. Minulla on aiempaa kokemusta useiden vuosien ajalta moottoripyörällä harrastelijoiden ratapäiviin osallistumisista, mutta koskaan ennen en ole ajanut radalla autolla. Kilpaillut en ole koskaan radalla millään laitteilla. Kirjoitan siis tätä tarinaa ennemminkin harrastelijana toisille vähän tai ei lainkaan radalla ajaneille. En yritä nyt päteä kovilla faktoilla ja mielelläni täydennän ja korjaan tekstiä saamieni kommenttien perusteella.

Rata-ajoon valmistautuminen

Rata-ajoon tulee ajoneuvo valmistella. Ennen radalle menoa on voitava varmistua, ettei autosta valu mitään nesteitä radalle. Leafissa tämä ei tosiaan ole ongelma. Autossa on perässä litra öljyä ja moottorille ja invertterille jäähdytysnestettä sekä jarruille nesteensä. Leafit eivät kuitenkaan valuta näistäkään mitään ja polttonestettä tai sitä tyypillisimmin polttomoottoriautoista tippuilevaa moottoriöljyä ei tästä voikaan vuotaa. Auton sisätiloista ja tavaratilasta tulee myös poistaa kaikki irralliset tavarat. 

Itse ajoin aivan normaaleilla katurenkailla ja menin radalle valmistajan suosituspaineilla. Leafista ei hyödytä poistaa ajovakauden hallintalaitteita käytöstä, koska niistä vain vetopyörän luistoneston saa merkittävissä määrin pois päältä.

Meille olisi ollut radalla tarjolla kypärät ja huput, mutta käytimme omia kypäriämme. Radalla siis ajetaan aina kypärä päässä. Muutoin mielestäni rata-ajopäivään on kuljettajan osalta hyvä valmistautua kuten olen aiemmin tehnyt moottoripyörälläkin radalla käydessä, eli hyvin levänneenä paikalle ja tavoitteena ajaa turvallisesti omia ajolinjoja hioen sekä omasta ajosta nauttien. Ratapäivillä ei saa ajaa kilpaa toisten kanssa.

Radalla ajaminen

Rata-ajopäivät alkavat ajajakokouksella, jossa kaikkien ratapäivään osallistuvien tulee olla paikalla. Siinä käydään rata-ajon ja päivän säännöt läpi ja allekirjoitetaan vastuuvapauslomakkeet. Radallahan jokainen ajaa omalla vastuullaan ja lähtökohtaisesti normaalit vakuutukset eivät ole siis voimassa.

Radalla ajetaan aina ehdottomasti vain yhteen suuntaan. Jokainen keskittyy vain omiin ajolinjoihinsa eikä perässä ajavaan. Takana ajava vastaa yksiselitteisesti turvallisesta ohituksesta. Radalta poistutaan sovitusta paikasta joka Alastaron tapauksessa on pääsuoran päästä vasemmalle vilkulla aikeet hyvissä ajoin ilmoittaen.

Me saimme kokeneelta ratakuljettajalta malliksi alussa hyvät ajolinjat letkassa ajaen. Tällä rataesittelyllä on merkitystä etenkin kaikille niille, jotka eivät ole koskaan käyneet radalla, mutta arvoa on myös esimerkiksi itselleni, koska Alastaron rataprofiili oli muuttunut siitä kun viimeksi olin käynyt siellä prätkälläni.

Itse noudatin samaa sääntöä aina radalle palatessani, että ensimmäisen kierroksen otin varovaisemmin, koska kylmemmät renkaat eivät pidä aivan yhtä hyvin ja samalla saa taas tarkistettua radan tilanteen.

Alla oleva kuva: Kirsi Immonen, ajajakokous pidettiin rakennuksen yläkerran VIP-tilassa.

Nissan Leaf 40 kWh -2018 rata-autona

Aivan ensimmäisenä täytyy todeta, että odotusteni mukaisesti Nissan Leaf 40 kWh ei ole kovinkaan hääppöinen rata-ajossa. Sähkömoottorin 100 kW:n tehon nopea reagointi tekee toki voiman säätelystä todella helppoa ja tuollakin teholla pääsee Alastaron radalla amatöörinä jo aivan riittävän mielekkäisiin haasteisiin mutkissa ja etenkin niistä ulostuloissa. Siihen oikeastaan taisivatkin hyvät puolet ratakäytössä loppua.

Radalla etenkin mutkissa Leafin 1520 kilon paino tuntuu haittana. Vertailukohdaksi hyppäsin 1080 kilon painoisen Mitsubishi i-MiEVin kyytiin. Vaikka autossa on vain 145 mm leveät eturenkaat, niin oli helppo kuvitella, että se menisi Leafiani nopeammin mutkat, jos siinä olisi edessä edessä vähän pitävämmät renkaat.

Leafin 100 kW:n teholla tosiaan pystyy hetken nauttimaan radalla melko lennokkaastakin ajosta, mutta siinäkin painosta on haittaa. Äsken mainitsemani i-MiEV tuntuu lähtevän mutkista 47 kW:n tehollaan lähes yhtä rivakasti. Kuinkahan ripeästi se lähtisikään jos siinä olisi sama 100 kW?

Leafin alusta on radalle oikeastaan aika toivottoman löysä. Tunne on alussa sellainen, että luottoa oli vaikea saada alustan kautta mutkiin, mutta tasaisesti kierros kierrokselta vauhtia nostaen oppi olemaan välittämättä auton huojumisesta ja kallistelusta. Radalla oli myös Volkswagen Golf GTE jossa oli rata-ajoon parannettu alusta ja rengastus. Onhan siinä jo silmämääräisesti valtava ero, missä asennossa nämä kaksi autoa kulkevat mutkassa. Alusta olisi helposti päivitettävissä ratakelpoisemmaksi Leafiinkin ja sillä olisi iso vaikutus mutkanopeuksiin sekä etenkin ulostulonopeuksiin.

Leafin istuimet eivät sovellu rata-ajoon laisinkaan. Poikani pääsi muutaman kierroksen ajan nauttimaan Teslan Model S:n ratakyydistä ja hän vahvisti saman, kuin oma aikaisempi kuva oli, että Teslassakin on huomattavasti paremmin tukea antavat jakkarat. Saati sitten jos olisi oikein kunnon rata-ajoon tarkoitettu istuin. Tämäkin asia on mihin tahansa autoon helposti päivitettävissä.

Akkujen nopea kuumeneminen on kuitenkin ehkä harmillisin Leafin ominaisuus rata-ajossakin. Ensimmäisellä ratalähdölläni ajoin seitsemän kierrosta joista ensimmäinen oli hidasta rataesittelyä ja toinen lämmittelykierrokseni. Viiden nopean kierroksen jälkeen akku oli jo niin paljon kuumentunut, että auto suostui antamaan enää 80 kW tehoa joten ajoin varikolle. Seuraavilla lähdöillä tehorajoitukset tulivat vielä aikaisemmin ja viimeisellä lähdöllä jo kolmannella kierroksella auto antoi enää 60 kW:n verran tehoa. Hauska ottaa taas vertailukohdaksi huomattavasti vanhempi i-MiEV, koska sen akun ylikuumenemisesta ei ollut merkkiäkään, vaikka auto ajoi huomattavasti enemmän kierroksia. Mitsubishi on ratkaissut akun jäähdytyksen jo vuonna 2009 hyvin yksinkertaisella tavalla: auton ilmastointilaitteen jäähdyttää myös akkuja.

Akkujen ylikuumeneminen on se syy, miksi en itse lähtisi Leaf 40 kWh:sta rakentamaan edes harrastepäiville sähköautoa. Sen sijaan i-MiEVistä saisi helpolla hauskan harrastelupelin rata-ajopäiviin. Säädettävä alustasarja hyvillä kallistuksenvakaajilla, esimerkiksi 225 mm leveä ratarengastus, loputkin ylimääräisestä painosta pois, kaaret, kuppipenkit ja vielä jos jollain saisi moottoriin taiottua vähän lisää tehoa. Matala painopiste ja keveys yhdistettynä välittämästi reagoivaan tehokkaampaan sähkömoottoriin saattaisivat olla takavetoisessa sähköauotossa sangen kiinnostava yhdistelmä.

kuva alla: Kirsi Immonen, poikani pääsi kokemaan Teslan voimaa radalla

Sähkön kulutus ja sähköauton lataaminen ratapäivällä

Meille oli järjestetty hienosti vähintään riittävästi sähköä latailua varten ratapäivälle. Paljon enemmänkin sähköautoja olisi pystytty ruokkimaan. Sähköä kyllä radalla kuluu, joten hyvä on saadakin latausta.

Omat kulutukset olivat radalla 39 - 44 kWh/100 km. Nuo vastaisivat noin 3,9-4,4 l/100km bensiiniauton kulutusta eli yllättävän vähän sittenkin. No sähköautoon energiaa ei tule bensiinistä vaan sitä pitää siis saada ladattua. Kevyempi i-MiEV kulutti varmasti vähemmän ja painvammat Teslat vastaavasti enemmän.

kuva alla: Kirsi Immonen, Leafit ja i-MiEV saamassa latausta

Mitä nämä kulutukset, akkujen kapasiteetit ja lataamisen nopeus sitten tarkoittaisivat käytönnössä ratapäivällä, jos sähköautoja olisikin radan täydeltä?

Tiedän, että seuraava laskelmani yksinkertaistaa paljon ja teen härskisti olettamuksia myös omaan ajooni ja Leaf 40 kWh -sähköautoon perustuen.

  • Alastaron rata on 3000 metriä pitkä ja
  • teen olettamuksen että kohtuullisella sähköautolla pitäisi tuo rata kiertää alle 1 minuuttia 30 sekuntia ajassa.
  • Jos ratapäivä jaettaisiin kolmeen nopeusluokkaan, kuten oli aina moottoripyöräpäivillä, niin kerran tunnissa olisi aina 20 minuuttia ajoa.
  • Silloin tuollaisella kierrosnopeudella ehtisi ajaa noin 13 kierrosta yhdellä ratalähtövuorollaan.
  • Jolloin matkaa kertyisi noin 39 kilometriä joka lähdöllä.
  • 45 kWh/100 km kulutuksella sähköä kuluisi silloin 17,55 kWh/ratalähtö.

Tuosta teen johtopäätöksen, että noin 24 kWh Leafin kokoinen akku olisi aika optimi reippaaseen rata-ajoon, jos sen saisi aina 40 minuutissa uudelleen täyteen tai vaihdettua. 24 kWh akku on edelleenkin vain sen verran raskas ja arvokas, että sitä ei ihan tuosta vain vaihdella. Mutta jo 27 kW:n tehoinen lataus tekisi sen, että autolla pystyisi ajamaan vaikka kuinka pitkän päivän putkeen. Missään sähköautossa ei ole Suomen tuontiohjelmassa noin tehokkaita latureita.

Tehokkaimmat AC-laturit ovat Teslan aiempien mallien tuplalatureilla varustetuissa ja Renault Zoe -sähköautoissa. Molemmissa on siis 22 kW:n tehoiset laturit.

Arvioin seuraavaksi paria sähköautoa pitkässä rata-ajopäivässä lataukset huomioiden.

Miten Renault Zoe 40 -sähköauto voisi toimia pitkällä rata-ajopäivällä 22 kW:n tehoisella laturillaan? Valitsin Zoen esimerkkiautoksi koska sen kulutus Leafiani kevyempänä tuskin olisi suurempi.

  • Oletetaan, että autossa on ensimmäiselle ratalähdölle lähtiessä akku ehtinyt täyttyä 100% asti, eli akussa on 40 kWh energiaa.
  • Ensimmäisen ratalähdön jälkeen akussa on 22 kWh energiaa jäljellä.
  • 40 minuutin tauolla akkuun ehtii latautua 14 kWh lisää energiaa, eli akussa on seuraavalle ajovuorolle lähtiessä 36 kWh energiaa.
  • Akku siis vajunee 4 kWh jokaisella tunnilla
  • eli akku ja taukolataukset riittäisivät kymmenen tunnin ratapäivään.
  • Mutta sitten viimeisen ratavuoron jälkeen pitää malttaa ladata sen aikaa, että pääsee jatkamaan matkaa kotia kohti.

Entä miten Volkswagen eGolfin 35,8 kWh akulla varustettu  sähkauto voisi toimia ratapäivällä? Autossa on kahta vaihetta hyödyntävä 7,2 kW:n tehoinen AC-laturi ja 40 kW:n tehoa enimmillän hyödyntää DC-laturi.

  • Jälleen olettamus, että akku on täysi ensimmäiselle ajovuorolle lähtiessä, eli akussa on 35,8 kWh enerigaa.
  • Ensimmäisen ajovuoron jälkeen akussa on energiaa 17,8 kW
  • 40 minuutin tauolla akkuun ehtii latautua 4,8 kWh, eli akussa on seuraavalle ajovuorolle lähtiessä 22,6 kWh energiaa.
  • Akku siis vajunee 13,2 kWh jokaisella tunnilla.
  • Volkkarilla pystyisi siis ajamaan vain noin kolme lähtöä jonka jälkeen pitäisi pitää pidempi lataus ja saada mielellään DC-latauksella akku mahdollisimman täyteen.

Rata-ajoon tarkoitetussa harrastesähköautossa olisi siis varmaan hyvä olla 22 kW:n tehoinen AC-lataus.

Kannustaisin myös ratayrittäjiä investoimaan jo muutamiin 3x32A Type2-rasiallisiin latauslaitteisiin. Niihin taitaisi edelleen saada investointitukeakin.

Tehokas DC-pikalataus on jo niin kallis investointi, että siihen pitäisi varmasti saada jos sitten muuta tulovirtaa asiakkaiden mukana. Toisaalta on olemassa myös tuntuvasti edullisempia DC-latureita, joista saisi juuri sopivasti tehoa ratakäyttöön.

Valtava yhtäaikaisen latauksen tarve

Jos oletetaan, että täysi ratapäivä tarkoittaisi vaikka 10 autoa kerrallaan radalla, eli kolmessa vuorossa yhteensä 30 autoa, niin kerrallaan olisi aina 20 autoa latautumassa. Lähtökohtaolettamuksena olisi syytä pitää, että kaikki lataisivat 22 kW:n teholla. Tuo siis tarkoittaisi 440 kW:n yhtäaikaista tehontarvetta, joka käsittääkseni taasen tarkoittaisi pelkästään latauskäyttöön noin 3 x 640 Ampeerin pääsulakkeita ja sisääntulokaapeleita. Siihen sitten toki vielä latauksen häviöt ja muu sähkön kulutus päälle. En tunne sähkötekniikkaan niin hyvin, että osaisin ottaa mitään kantaa tuon toteutuksen mahdollisuuksiin.

Sähköajoneuvot tulevat radalle

Vielä jonkin aikaa kuluu radoilla pääosin pakoputken pärinää kuunnellen. Pidän kuitenkin hyvin todennäköisenä, että noin kymmenen vuoden kuluessa tullaan näkemään sähköautojen ja sähkömoottoripyörien ryntäys moottoriradoille. Radalla ajaminen kuluttaa paljon sähköä ja sitä enemmän, mitä painavammasta ajoneuvosta on kyse. Moottoripyörillä varmasti kuluu vähemmän sähköä radallakin.

Minun olisi helppo kuvitella, että kilpaluokkiin autoihin tulee vastaavia käytäntöjä kuin on Formula E:ssä, eli koko auto vaihdetaan kilpailun keskivaiheilla täydellä akulla varustettuun. Kilpaluokissa ratalähdötkin voivat olla lyhyempiä sähköajoneuvoilla.

Akkutekniikka myös kehittyy koko ajan. Vuoden 2015 Leafissani oli 21,4 kWh käytettävissä olevaa energiaa ja vain kolme vuotta myöhemmin 2018 vuoden Leafissani on melko tarkoin saman painoinen ja kokoinen akku, jossa on noin 38 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Pidän todennäköisenä myös sitä, että jopa autoissa voidaan nähdä radalla vaihtoakkutekniikoita akkujen energiatiheyden parantuessa. Moottoripyörissä tämä on jo nyt helppo toteutus.

 

Kiitos vielä loppuun sähköautoilijoiden rata-autopäivästä Alastaron radan Terolle ja järjestelyistä vatanneille Kirsille sekä Petrille. Mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä tapahtuma, vaikka oma Leaf ei tosiaan odotusten mukaisesti rata-autoksi kuoriutunutkaan, niin tulen kyllä uudestaan jos saadaan toteutumaan ensi kesänäkin.

Jälkikirjoitus: miten sähköautoiluni ympäristöarvot sopivat rata-ajoon?

Olen kyllä jatkuvasti enenevässä määrin sitä mieltä, että kaikki turha ajaminen pitää loppua ja jäljelle jäävästäkin ajosta kannattaa harkita tarvetta sekä millä se kannattaa tehdä.

Rata-ajolla on kuitenkin useita hyötyjä, joiden toivoisin säilyvän ympäristöarvoista huolimatta ja kehittäyvän ympäristöä merkittävästi vähemmän rasittaviin tekniikoihin.

Kautta aikojen autokilpailut ovat tuoneet useita merkittäviä edistysaskelia siviiliautojen turvallisuuteen sekä käytettävyyteen. Rata-ajo on myös erittäin hyvä harrastus useille nuorille. Tunnen itsekin useita ihmisiä, jotka ovat pysyneet nuoruudessaan parhaiten kaidalla tiellä, kun heille on mahdollistunut moottoriurheilun harrastaminen. Lajejahan on pilvin pimein, mutta nuoria niissä kiinnostaa tekniikka, virittäminen, oman kehittymisen kokeminen sekä useilla myös kilpailuvietti ja monet muut asiat.

Moottoriurheilu on myös oikeasti urheilua. Nyt tämänkertainen ratakäyntini ei minun kuntoani koitellut eikä kehittänyt, mutta aiemmat kokemukset moottoripyörällä radalla ajosta ovat opettaneet, että sekin on todella rankka laji fyysisesti. Vaikka en koskaan ole ajanut oikeaa rata-autoa, niin minun on helppo uskoa, että se on aivan yhtä raskasta kuin moottoripyörällä radalla omien rajojen hakeminen.

Rata-ajolla on myös hyvä harjoitella keskittymistä. Näin aikuisiällä tuo keskittyminen on ollut se suurin syy miksi olen kokenut rata-ajopäivät niin mielekkäiksi. Tein niitä muutaminan kesinä jopa omana työviretoimintanani. Kun on pyörällä radalla ja vetää polvi maassa omaa täyttä, niin kypärän sisään ei kertakaikkiaan mahdu mitään muuta ajatusta, kuin se ajaminen. Ja se kaiken muun unohtaminen on usein ns ajattelutyötä tekevälle ainakin todella terapeuttista.

Rata-ajolla on myös liikenneturvallisuutta edistävä vaikutus. Nuoret pitäisi mielestäni lähes puolipakottaa kokeilemaan rajojaan turvallisilla rata-autoilla turvallisille radoille, jolloin selviäisi konkreettisesti, että mitä tapahtuu, kun tilannenopeutta vain on liikaa. Rata-ajoon kannattaa yhdistää myös ennakoivan ajon koulutusta sekä rata-ajon opetusta. Näillä on myös suora siviiliajon turvalliuutta henkilötasolla parantava vaikutus.

Onnea ja menestystä kaikille ratoja ylläpitäville, ratapäiviä järjestäville sekä kilpailussa millä tahansa tavalla mukana oleville.

kuva alla: vaikka ajoin turvallisuus edellä ja mutkiin ajoissa sopivaa nopeutta hakien, kuumenivat jarrut nopeasti, mutta eivät vielä mitenkään hälyttävälle tasolle, eikä jarrujen häipymistä ilmennyt.

 

Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!

tiistai 02.10.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona

Hyundain maahantuonnin ammattilaiset ovat hyvin mukana sähköautojen sosiaalisen median kanavissa. Tänään sain lukea, että sähköautoilijoiden pitkään odottamia Hyundain Kona Electric –sähköautoja on saapunut maahamme. Nämä ensimmäiset maahan saapuneet autot kiinnittyvät yleisen käytännön mukaan Hyundain oman verkoston kouluttamiseen sekä lehdistöautoiksi.

Hyundain maahantuojan edustaja kirjoittaa Sähköautot –Nyt! Facebook-ryhmässä: ”Olemme saaneet satoja ellei tuhansia kyselyitä liittyen sähkö-Konaan mm puhelimitse, sähköpostilla, FB-ryhmissä ja FB:n yksityisviesteillä.” Aika harvassa on autot, joiden odottamisesta Suomessa on ollut moista pöhinää maahantuojilla. Hyvä näin.

kuva: Hyundai Suomen sivustolta kuvakirjastosta

Mitä on odotettavissa?

Ensin meille on tulossa 64 kWh autoja ja maahantuojan internetsivustolla oli jo hinnastokin avattavissa. Siellä 64 kWh-version hinnat alkaen mallin hinnaksi oli kirjoitettu 42 990 euroa. Onko se paljon vai vähän? Minä kokeneena sähkautoilijana vertaan hintaa vain muihin markkinoilla oleviin sähköautoihin ja niihin verrattuna Kona on erittäin houkuttelevasti hinnoiteltu.

Auton 150 kW:n tehoinen ja 395 Nm vääntävä sähkömoottori takaa ripeän 7,6 sekunnin kiihtyvyyden paikaltaan satasen nopeuteen. 64 kWh:n akku ja maltillinen kulutus auton korkeudesta huolimatta antavat hintaluokkaan nähden todella makean 482 kilometrin toimintamatkan WLTP-normin mukaan, joten tuo on hyvin lähellä kesällä toteutuvaa todellisuuttakin. Konan varustelutaso on jo hinnat alkaen mallissa useimmille meistä enemmän kuin riittävä. Tämä 64 kWh-mallin hinnoittelu antaa aiheen odottaa todella mielenkiintoisesti hinnoiteltua pienempiakkuista mallia hiukan myöhemmin.

Kooltaan Kona EV on jonkin verran Leafia pienempi, mutta ainakin omaan käyttööni vähintään riittävä. Kattotaakka on sallittu, mutta saamieni tietojen mukaan vetomassaa ei ole sallittu. Itselleni olennaisin on tuo kattokuorman mahdollisuus ja pystyn vielä seuraavankin autoni kanssa elämään ilman vetokoukkua, vaikka omatkotitalossa asunkin.

Autossa on yksivaiheinen 7,2 kW:n tehoinen AC-laturi, joten omassa kodissani 20A:n latausvirralle säädetystä kotilatauslaitteestani sen akku täyttyisi tyhjästä vähän yli 14 tunnissa, mutta noin isolla akulla en käytännössä miltään matkalta tulisi kotiin tyhjällä akulla saati että seuraavana aamuna olisi tarvettakaan täydelle akulle. DC-pikalatureilla Kona pystyy hyödyntämään uusiempien CCS-latureiden korkeampaa tehoa jopa 100 kW:n tehoon asti. Siinä matkallakin saa jo lounastauolla reilusti lisää matkaa.

Riittävästi tilaa useimpien perheiden tarpeisiin

Kona on 4180 mm pituudellaan vain aavistuksen yhtä mittapuuna käytettyä eli Golfia lyhyempi. Leaf on 4490 mm pituudellaan jo tuntuvasti pidempi.

1800 mm leveys on käytännössä tuon mittapuuna pidetyn auton kanssa samaa tasoa, kuten on myös Leafi 1790 mm leveyskin.

Akseliväliä Konassa on 2600mm, joka päivittää mittapuuna pidetyn golfin jopa noin 20 sentillä ja jää vain hiukan Leafin 2700 mm akselivälistä.

Korkeutta Konalla on 1570 mm, eli Kona on kahta verrokkiaan hiukan korkeampi.

Tavaratilassa Kona jää näiden kahden verrokin jälkeen 322 litrallaan Golfin sekä etenkin Leafin 435 litran tilasta. Tosin Leafin tavaratila onkin kokoluokassaan aivan kärkiluokkaa. 

Mitä Kona käytännössä tarkoittaa?

Kirjoitin muutama päivä sitten, että Suurempi akku sähköautossa: pienempi latausteho kotona riittää! ja Kona todella tulee toteuttamaan tätä käytänössä. Konan 64 kWh akku antaa todella merkittävää joustavuutta sähköautoiluun esimerkiksi minulle, joka ajan yli 40 000 kilometirä vuosittain. 

Vaikka sähköautoilu perustuukin ensisijaisesti sujuvaan kotilataamiseen, niin tuo Konan 64 kWh akku myös runsaasti lisää potentiaalisia sähköautoilijoita niistäkin talouksista, joilla ei ole itsestään selvästi helppoa tai edes mahdollista järjestää sujuvaa kotilataamista. Nimitäin keskimääräistä 16 000 km/v tasoa ajavan talouden ei tarvitse ladata Konaansa edes ihan joka viikko.

Konan toimintamatka ja nopea pikalataaminen tekee alle 50 000 euron hintaluokassa sähköautomatkailusta aivan uuden tasoista helppoudellaan ja nopeudellaan, vaikka ajaisi Norjan Lofooteille asti. Itse ainakaan en jaksaisi noita yli 400 km etappeja ilman taukojen pitämistä milään. Ja nykyinen pikalatausverkosto toimii jo pääosin joustavasti näin pitkällä toimintamatkalla Suomessakin.

Omassa 287 kilometrin mökkimatka sujuisikin jo kelistä riippumatta ilman yhtään ainoaa välilatausta ja etenkin kesällä jäisi vielä akkuun varaustakin reilusti jäljelle. Päivän edestakainen reissu Tampereelta Helsinkiin ja takaisin tekee noin 350 kilometriä matkaa. Jos matka-ajon kulutus toteutuisi alle 18 kWh/100 km, niin tuon ajaisi edestakaisinkin ilman yhtään välilatausta tai perillä tapahtuvaa kohdelatausta. Toisaalta jos kovempaa ajo tai keli nostaa kulutuksen esimerkiksi 20 kWh/100 km tasolle, niin lisälatausta tarvittaisiin alle 10 kWh, jonka saisi perillä asiointilatauksesta 7,2 kW:n teholla alle 1,5 tunnin vierailulla tai pikalatauksesta jopa nopeammin kuin ehtii ostaa kahvin mukaan termariin ABC:ltä. (50 kW:n tehoisella laturilla 12 minuuttia ja 100 kW:n tehoisella sitten 6 minuuttia)

Sähköautojen toimintamatkan kehittyminen suhteessa hintaan nopeaa

Kun vuonna 2015 aloitin sähköautoilun Nissan Leaf 24 kWh:lla, niin oli kyseisen ajoneuvon hinta hiukan yli 40 000 euroa ja akun todellinen käytettävissä oleva kapasiteetti oli noin 22 kWh ja käytännön toimintamatka matka-ajossa noin 130 kilometriä. Silloisen auton hinta oli siis noin 1666 euroa / kWh.

Vuonna 2018 sähköautoni päivittyi Nissan Leaf 40 kWh Zero 2.0 -versioon, jonka hinta oli hiukan alle 40 000 euroa ja varustelu sekä suorituskyky olivat aivan eri maailmasta. Akun todellinen käytettävissä oleva kapasiteetti on noin 38 kWh, eli hinta tippui jo noin 1052 euroa/kWh tasolle merkittävästi paremmassa autossa.

Nyt käytännössä vuodelle 2019 Hyundai lyö aivan Konat lukemat pöytään. Tämä uutuus 64 kWh akullaan ja varustelullaan on vähintään nykyisen Leafini veroinen 42 290 euron hinnallaan ja vertailuhinta putoaa jo noin 660 euroa/kWh tasolle.

Ei taida kovin kaukana olla hetki, että noin 40 kWh akkukapasiteetilla varustettuja sähköautoja alkaa saada uutena jopa halvemmalla, kuin vastaavia automaattivaihteisia bensiiniautoja.

Toivottavasti saatavuutta riittää

On helppo ennustaa Kona Electricille suurta kysyntää. Toivottavasti tehtaalla riittää toimituskapasiteettia ja maahantuoja on uskaltanut varautua erittäin runsaalla ennakkotilaamisella Suomeenkin. Maahantuojalla on luvassa 8.10 lisää tietoa saatavuudesta.

Tervetuloa Kona Suomeen! Jään todella mielenkiinnolla odottamaan omaa koeajomahdollisuutta. Tällä hetkellä ilman koeajoa pidän Konaa myös varteenotettavimpana omana seuraavana autonani.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!