Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella lokakuu

100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen

sunnuntai 29.10.2017 Avainsanat: Akku , BEV , Leaf , Nissan , sähköauto

Sähköauton akku kestää kovaa käyttöä erittäin hyvin. Näin uskallan todeta omasta kokemuksestani. Olen nyt ajanut vuosimallin 2015 Nissan Leaf 24 kWh sähköautollani yli 100 000 kilometriä. Akku on edelleen täysin uudenveroisessa kunnossa. SOH100 lukema, eli State Of Health, on siis edelleen 100%. Tuo siis laskee akun kuntoisuutta suhteessa uuteen. Myös käytännön ajokokeet osoittavat, että todellinen toimintamatkakin on vähintään sama kuin uutena.

Akun kuntoisuudessa (SOH%) oli noin 95 000 kilometrin kohdalla hetkellinen notkahdus jopa 93% tasolle, mutta muutaman tuhannen kilomettin aikana lukema palautui takaisin 100-tasolle. Luultavimmin tuossa kohdassa muutaman kennon balanssointi ei toiminut hetkellisesti syystä tai toisesta riittävän hyvin, mutta ne ovat nyt siis palautuneet takaisin käyttöön.

Myös aivan uutena akun SOH-lukema haki hieman aikaa ennen kuin päätyi pitkäksi aikaa pysymään 100% tasolla. 

Ja nyt siis 100 000 kilometrin kohdalla akku on edellen 100% uuden veroinen.

Tätä autoa on käytetty rehellisesti sanoen kovalla kädellä suhteessa siihen, mikä on yleinen kuvitelma sähköauton akkujen kestosta ja siihen vaikuttamisen mahdollisuuksista. Auto on aina ladattu 100% täyteen ja akku ajetaan lähes viikoittain käytännössä lähes tyhjäksi asti, jopa kilpikonnamoodin asti. Tämä kaikki on vain seurausta runsaasta ajomäärästä suhteessa akun pieneen kokoon.

Akku on pikaladattu 193 kertaa ja AC-ladattu 3695 kertaa. Akku ottaa edelleen saman verran energiaa käytettäväksi, kuin uutenakin. Eli parhaimmillaan 22 kWh ja menohan loppuu 300 Wh:n kohdalla.

Totuuden nimissä haluan todeta kuitenkin, että tätä akun kestävyyttä ei voi täysin yleistää. Esimerkiksi vanhemmissa Nissan Leafeisa on ollut havaittavissa kapasiteetin heikkenemistä. Myös kuumat olosuhteet (paljon Suomea kuumemmat) ovat näytäneet heikentävän Leafin akkua. 

Muilta osin kokemukset Leafin toimivuudesta ovat edelleen samalla tasolla, kuin aiemmissa kertomuksissani. Lyhyesti sanottuna: kaikki vain toimii! Näiden linkkien takana ovat aiemmat kokemukset autosta.

Tesla on yleisin sähköauto

keskiviikko 18.10.2017

Liikennekäytössä olevien sähkökäyttöisten henkilöautojen lukumäärä jatkaa vääjäämätöntä nousuaan. Tosiasia on, että täyssähköautojen (BEV) kokonaismäärä on edelleen Suomessa kovin marginaalinen. Trafin Ajoneuvotilastot.fi Liikennekäytössä 30.09.2017 olevat henkilöautot alueittain tiedoista ilmenee, että syyskuun 2017 lopussa liikenteessä oli yhteensä 1289 sähkökäyttöistä henkilöautoa. Tässä luvussa siis ei ole hybridiajoneuvoja.

Tesla on selkeästi yleisin sähkökäyttöinen henkilöauto teillämme 572 kappalleellaan ja Nissan tulee toisena 383 kappalleellaan. Meille uudehkoista sähköautomerkeistä Hyundai (51kpl), Renault (47 kpl) ja BMW:n i3:set (46 kpl) ovat saaneet nopeasti jalansijaa teillämme. Etenkin Hyundain Ioniq Electriciä olisi varmasti rekisterissä enemmänkin, jos vain autoa olisi saanut edes hieman lyhyemmällä toimitusviiveellä. 

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten tilastot muuttuvat ensi vuonna, kun ainakin uusi 40 kWh akulla varustettu Nissan Leaf saapuu alkuvuoden aikana maahamme toimituksiin. Varmasti muitakin uutuuksia on jo ensi vuonna tulossa Suomenkin tuontiohjelmaan.

Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä

sunnuntai 15.10.2017 Avainsanat: BEV , Leaf , Nissan , sähköauto

Nissan Leaf 40 kWh tulee korvaamaan vuonna 2018 kunnioitettavaan malli-ikään ehtineen enimmäisen sukupolven Leafin. Nimittäin Leaf ensiesiteltiin jo vuonna 2010 Japanissa ja USA:ssa. Uudessa mallissa on keskitytty oikeiden kohtien parantamiseen, siksi uskon sen saavuttavan hyvää menestystä. Pääsin ottamaan autosta kylmätyypit torstaina 12.10.2017 ja kirjoitan tämän blogitarian nyt tuon tutustumisen pohjalta. Aivan ensimmäiseksi tunnustan, että täysin puoleeton en pysty olemaan, koska pidän sähköautoista ja ajan nytkin nykyisellä Leafilla, joten tässä on kovin paljon jo totutun tuttua.

40 kWh akku ja pidentyvä toimintamatka

Uusi Leaf tulee nyt alkuvaiheessa markkinoille 40 kWh akulla, joka on siis merkittävästi suurempi kapasiteetiltaan kuin vanhat 24 tai 30 kWh akut. Uudella akulla luvataan toimintamatkaksi 378 km NEDC, kun 30 kWh:lle luvattiin 250 km NEDC-toimintamatka. 33% akun kapasiteetin nostolla siis luvataan yli 50% toimintamatkan kasvua. Vaikka NEDC onkin surrealistinen toimintamatkalupauksena, niin tuosta voisin ottaa suuntaa. Ajoin 30 kWh Leafilla maantieajossa Viitasaaren mökille matkalla kesäisissä hyvissä olosuhteissa noin 200 km toimintamatkaa vastaavia kulutuksia. Tämän uuden siis pitäisi NEDC lukemien muutosten perusteella kyetä hieman yli 300 km toimintamatkaan.

Uudessa Leafissa on siis toiveita toimintamatkan nousuun enemmän, kuin akun kasvattaminen antaa odottaa. Nimittäin uusi moottori ja aerodynamiikka enteilevät mahdollisuutta hieman pienentyneeseen maantiejon kulutukseen.

Uudella 40 kWh akulla Leafin toimintamatka tulee esimerkiksi minun omissa ajoissani riittämään kaikkiin ajoihin hyvin. Kesäisessä kelissä noin 280 kesämökkimatkallani en suurella todennäköisyydelä tarvitse yhtään välilatausta. Talvella rankemmillakin keleillä uusi Leaf pystynee yli 200 km matkaan, joten tuolla samaisella kesämökkimatkallani tarvitseisin yhden, noin 10 minuutin mittaisen kahvi- ja lataustauon.

Uudesta Leafista on ollut hieman vaikea löytää varmaa tietoa sen painosta, mutta ainakin Insideevs.com sivusto näyttäisi tiedon löytäneen ja sen mukaan paino ei ainakana nousisi 30 kWh mallista. Tämä tieto olisi toki linjassa senkin kanssa, että esimerkiksi Renault Zoen paino ei noussut vastaavankokoisessa akun kapasiteetin kasvattamisessa. Lisäksi Nissan on kertonut, että uusi akku on saman kokoinen kuin vanhakin. Melkoista akkutekniikan kehittymistä siis.

Lisätty 14.1.2018: Itävallan Nissan julkaisi WLTP lukemat. Kaupunkiajon toimintamatka WLTP 389 km 17" renkailla ja 415 km 16" renkailla. Yhdistetty WLTP toimintamatka 270 km 17" renkailla ja 285 km 16" renkailla. Yhdistetty WLTP kulutus 20,6 kWh/100 km 17" renkailla ja 19,4 kWh/100 km 16" renkailla.

Onnistunut ulkoinen muotoilu

Uusi Leaf on ulkoisesti jopa onnistunut muotoilullaan. Se ei enää huuda erilaisuuttaan väkisin, kuten vanha Leaf tai Bemarin i3. Nyt se jo sulautuu hyvin tämän ajan katukuvaan. Muotoilua on parannettu keulan ja perän virtaviivaistamisella. Etenkin ajovalot ovat nyt huomattavasti paremmin autoon sopivat kuin aiemmin. Toivottavasti myös se olennaisin, eli valoteho olisi parantunut. 

Autosta on tulossa mielenkiintoisia värejä tarjolle. Oma suosikkini olisi kaksivärinen, jossa on musta katto ja muu auto valkoinen.

Sisällä vanhasta tuttua tunnetta ja uuttakin

Auton sisätilat ovat ennallaan mitoiltaan. Eteen ja taakse mahtuu erinomaisesti edelleen neljä aikuista. Taakse kolmannen tulee olla mielellään lapsi. Istuin on uudessakin Leafissa ainakin minun vartalolleni riittävän hyvä. Ohjauspyörää voi uudessakin Leafissa säätää vain korkeus suunnassa. Ryhdikkäällä takaistuimella istutaan melko korkealla, mutta pääntilaa riittää ainakin 176 cm miehellä vielä ylimäärin. Takaistuimen alla näkyy kohouma, joka johtuu lattian alla olevasta akustosta.

Mittaristossa on nyt perinteiseen viisarinäyttöön turvautuva nopeusmittari ja sen vieressä digitaalinen mittari, jonka tietoja voi vaihtaa. Keskikonsolin ajotietokoneen käyttö sujuu pitkälti samalla logiikalla, kuin vanha. 

Jo entuudestaan suuri Leafin tavaratila on kasvanut hieman. Tavaratilan muoto on edelleen selkeän laatikkomainen ja syvyys tuo sille hyvää käytettävyyttä.

Tehokkaampi moottori

Leafin uusi moottori on 110 kW ja 320 Nm tasaisen voiman antava vääntävä voimanpesä. Tehon nousua edellisestä mallista on runsaasti, nimittäin edellinen malli antoi 80 kW ja 254 Nm. Tämä tuntuu useiden Youtube-videoiden kertoman perusteella merkittävästi parempana kiihtyvyytenä. Tarkkaa 0-100 km/h kiihtyvyyslukemaan en ole vielä nähnyt Nissanin ilmoittamana.

Lisätty 14.1.2018: Itävallan Nissan julkaisi WLTP-kulutuslukemat ja siinä sivussa myös virallistetun o-100 km/h lukeman. Se on 7,9 sekuntia. Ei paha ollenkaan.

Uutta teknologiaa

Uusi malli tuo Leafiin myös listan uutta teknologiaa. On ajoavustimia, kehittyneitä pysäköintiavustimia, adaptiivinen vakionopeussäädin sekä aivan uudenlainen ajamisen mahdollisuus yhdellä polkimella, eli e-pedal. 

E-pedal on kytkettävissä päälle tai pois käytöstä. Kun se on käytössä, auto käyttää tehokkasti regeneroimalla moottorijarrutusta, mutta Nissan on mennyt tästäkin pidemmälle, nimittäin auto käyttää kaasupoljinta nostettaessa myös jarruja auton pysäyttämiseen. Vaikka e-pedal olisikin käytössä, niin aina on käytettävissä tavallinen jarrupoljin.

Nämä edistykselliset ajoavustimet ovat tuoneet autoon ison kasan lisää kameroita ja tutkia. Niitä löytyy esimerkiksi peileistä, tuulilasista, auton keulasta ja perästä.

 

6,6 kW Type2 tai 50 kW CHAdeMO -lataus

Autossa on sisäinen 6,6 kW:n tehoinen laturi, jonka käyttäminen muuttuu aiemmasta Type1-liittimestä nyt Type2-liittimeen. Tämä herättää pieniä toiveita, että jossain vaiheessa tulisi Euroopassa tarjolle kolmivaihelaturi, ehkä jopa 22 kW tehoinen, kuten Zoessa. DC-pikalataus on pidetty samana CHAdeMO-liitimenä, kuin aiemminkin.

6,6 kW:n latausteholla esimerkksi työpaikalla akku täyttyy tyhjästä täyteen kuudessa tunnissa. Joskin tuollainen tilanne on suurimmalle osalle teoreettinen. Harvoilla yhdensuuntainen työmatka on yli enempää kuin 50 km ja tuon matkan kuluttama energia latautuisi 6,6 kWn teholla vähän reilussa tunnissa. CHAdeMO-pikalatauksessa täysin tyhjä akku täyttyisi 80% tasolle 40 minuutissa ja sillä sähköllä sitten ajeleekin jälleen pari sataa kilometriä lisää.

Kuvassa on Japanin tuotantoversion liittimet ja siitä johtuen vielä ei vielä näy Eurooppaan tuleva Type2.

Tilattavissa jo nyt

Uusi Leaf on tilattavissa heti. Tarjolla on rajoitettu erä lanseerausmallia 39 300 euron hintaan. Auto on ladattu hyvällä varustelulla, mutta valintoja ei oikein ole tehtävissä kuin värin suhteen ja niitäkin on vain kaksi tarjolla. Musta tai spring cloud -niminen ja molemmat ovat metallivärejä.

Ennakoin hyvää suosiota

Leafille on helppo ennakoida sähköautojen mittakaavassa hyvää suosiota. Siinä on siis korjattu sähköautoilun kannalta olennaisimmat jo vanhentuneen Leafin puutteet. Auto on nyt vähintään vähemmän ruma. Siinä on useimmille riittävä akku ja hintakin on jopa laskusuunnassa etenkin kun huomioi hinnalla saatavat varusteet. Lisäksi Leafin etuna on historiaan perustuen pidettävä hyvää saatavuutta. Toki uuden mallin kanssa tuo nähdään vasta käytännössä. Nyt maahantuoja kertoo, että alkuruuhkan jälkeen olisi luvassa aiemmastakin mallista tuttu aika normaali muutaman kuukauden toimitusviive. Tervetuloa uusi Nissan Leaf 40 kWh sähköautomarkkinoille.

Hyvin suurella todennäköisyydellä palaan aiheeseen tammikuussa 2018 koeajoraportin merkeissä.

Hinnastot ja varusteet julkaistu 22.12.2017

Nissan julkaisi Suomen maahantuonnin hinnaston ja varusteet uudelle 40 kWh Leafille. Lyhyesti sanottuna uusi 40 kWh Leaf on samoissa hinnoissa edellisen 30 kWh -mallin kanssa, mutta tuntuvasti paremmin varusteltu ja huomattavasti paremmalla varustelulla.

Koska itselleni on tulossa 2.Zero, eli niinsanottu ennakkotilausmalli, niin lisään tähän kuvina muistiin tuon rajoitetun mallin hinnasto/varusteet PDF:n.

Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017

torstai 05.10.2017 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Syyskuussa 2017 täyssähköisten henkilöautojen ensirkisteröintien lukiumäärä jatkoi hyvää kehitystään useista tunnistettavissa olevista haasteista huolimatta. Ylivoimaisesti suosituin sähköuto koko alkuvuonna on ollut Tesla. Model S ja X pitävät kahta kärkipaikkaa kumulatiivisissa rekisteröintimäärissä. Jostain syystä Trafin merkki- ja mallikohtaisesta tilastosta katsottaessa Tesloja on rekisteröity yksi vähemmän, kuin ajoneuvotilastot.fi antaa tulokseksi. Olen tähän tilastooni ottanut merkki- ja mallikohtaisen tilaston määrät, koska en tiedä mikä tuo yksi auto on ollut. Ei näkynyt myöskään Model 3:selle vielä sitä yhtä kappaletta.

Nissan Leafin rekisteröinnit painuivat 2 kappaleen tasolle odotetusti uuden mallin saapumisen edeltä. Ioniq Electriciä on vihdoin saatu vähän edes reilummin Suomeenkin ja syyskuussa niitä rekisteröitiin 11 kappaletta. Zoen ja i3:n rekisteröintien kokonaan puuttuminen oli ehkä yllättäväintä syyskuussa. 

Syyskuussa rekisteröitiin 48 kappaletta täyssähköautoja (ed.v 32) ja yhteensä koko alkuvuonna on rekisteröity tänä vuonna 404 sähköautoa (ed.v 236 kpl).

Edelleen merkittävimmät rekisteröintimäärien voimakkaamman keittymisen jarrut liittyvät autojen saatavuuteen, mallien vähyyteen sekä pikalatausverkoston puuteisiin.

Tilastojen lähde: Ensirekisteröintien merkki- ja mallitilastot ja Ajoheuvotilastot.fi

Hyvästä kehityksestä huolimatta on sähköautojen ensirekisteröintien määrä edelleen hyvin marginaalisen pientä. Suunta on kuitenkin vahvasti selkeä. Sähköautot, hybridit ja varmasti myös kaasuautot yleistyvät. Bensiini- ja dieselautot menettävät. Syyskuussa dieselautojen rekisteröintimäärän muutos oli -10,4% ja bensiiniautoilla -6,4%. 

 

Käytettyinä maahantuodut

Käytettyinä maahantuoduista syyskuussa 2017 kirjattiin verotuspäätökset yhteensä 21 täyssähköautosta sekä 20 Amperasta. Teslan Model S -malleja näistä oli kuusi kappaletta ja niiden verotuspäätökset olivat 2613 ja 5093 euron välillä. BMW:n i3:sia näistä oli myös kuusi kappaletta ja niiden verotuspäätökset olivat 1200 ja 1800 euron välillä. Korkeammat olivat REX-malleja, joilla on korkeampi veroprosentti. Nissa Leafeja oli neljä kappaletta ja niiden verotuspäätökset oivat 1005 ja 1400 euron välillä. lähde: vero.fi

Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)

sunnuntai 01.10.2017 Avainsanat: Autonäyttely , BEV , IAA2017 , sähköauto

Sähköautot ovat kansainvälinen megatrendi

Frankfurtin autonäyttely IAA2017 tarjosi todella paljon nähtävää ja koettavaa. Itse keskityin sähköautoihin ja koettavaa riitti hengästykseen asti. Noin 20 eri automerkkiä tarjosi uusia tai jo tuotannossa olevia sähköautoja nähtäväksi. Eniten kuitekin yllätyin muiden, kuin automerkkien sähköautoiluun liittyvän tarjonnan laajuudesta ja monipuolisuudesta. 

Olen kirjoittanut merkkikohtaiset erilliset lyhyet kuvaukset omiin blogitarinoihinsa ja kokoan ne tähän nyt aakkojärjestykseen linkkeinä. Loppuun kirjoitan muusta näkemästäni sähköautoihin liittyvästä messujen tarjonnasta.

  1. Aspark OWL sähköinen superurheiluauto Japanista on todella hienon näköinen.
  2. Audi (Sama Volkswagen Group -linkki, kuin Skodalla ja VW:llä)
  3. BMW (Sama linkki kuin Minillä) Toivottavasti i Vision Dynamics enteilee tulevien Baijerilaisen sähköuatojen muotoilukieltä.
  4. Boom perinteikkään Saksalaisen trikevalmistajan hauska sähköinen nelipyöräajoneuvo.
  5. Borgward on Kiinalaisvoimin uudellen tulon tekevä Saksalaismerkki. Nyt vahvatsti tulossa myös sähköautoja.
  6. Chery (Sama linkki, kuin Thunderilla) Kiinasta tulossa lujaa uutta automerkkiä ja sähköautoja.
  7. Citroen esitteli vanhaa E-Mohariaan.
  8. Honda esitteli todella kivasti alkueräistä Civicciä retrolla tavalla ja uutta muotoilua yhdistävän sähköautokonseptin.
  9. Hyundai (sama linkki kuin Kialla) esitteli vain jo tuotannossa olevia Ioniq Electricejä.
  10. Jaguar on hyvin valmis sähköuton markkinoille tuomiseen. Lisäksi he tuovat Formula E:n kylkeen sähköautoonsa perustuvan rata-autoluokan jo vuonna 2018
  11. Kia (sama linkki kuin Hyundailla) Esitteli jo tuotannossa olevaa Soul EV:tä
  12. Mercedes Benz (sama Daimler-linkki, kuin Smartilla) Mersulla oli protoja.
  13. Mini (sama linkki kuin BMW:llä) Sähkö-Mini saisi tulla vaikka huomenna myyntiin.
  14. Opel esitteli tämän hetken varmasti halutuinta, mutta vaikeimmin saatavilla olevaa pitkän toimintamatkan järkevän hintaista sähköautoaan Ampera-e:tä.
  15. Renault esitteli jo tuttuja Zoeta ja Twizyä.
  16. škoda (Sama Volkswagen Group -linkki, kuin Audilla ja VW:llä) Skodalla on hyvin valmiin oloinen ja selkeästi samaan alustaan Volkarin kanssa perustuva SUV-malli sähköautoksi. Ei muuta kuin tuotantoon.
  17. Smart (sama Daimler-linkki, kuin Mercedes Benzillä) Sähkö-Smartithan ovat jo tuotannossa. Lupailivat ensi vuodelle isompaa akkua ja nopeampaa latausta.
  18. Thunder tulee Kiinasta ja tulee tuomaan Eurooppaan myös sähköautoja.
  19. Volkswagen (Sama Volkswagen Group -linkki, kuin Audilla ja škodalla) Volkkarilla oli useiden sähköprotojen lisäksi myös hyvin valmiin näköistä sähköautoa esillä. VW on sanonut, että I.D-sarja tulee piankin tuotantoon ja seuraavasta Golfista ei enää tehdä sähköversiota, vaan rinnalle tuodaan saman kokoluokan "aito" sähköauto.

Kirjoitan tähän perään vielä muusta sähköautoihin liittyvästä tarjonnasta, mitä messuilta bongailin.

Latauslaitetarjontaa runsaasti

Näiden automerkkien sähköautojen lisäksi esillä oli runsaasti latauslaitetetarjontaan useilta toimijoita. Ehkä yllättävimpänä pidin kovin perinteikkään polttoainekäytöisten lisälämmittiemien valmistajan Webaston rohkeaa ja vahvaa siirtymää myös sähköautoihin.

Sähköisten voimalinjojen valmistajia

Esimerkiksi Bosch esitteli erikokoisiin ajoneuvoihin varsin kattavia sähkäisiä voimalinjoja. Paketit olivat hyvin valmiita mahdollisten asiakasyritysten ostettaviksi ja vaunuihinsa asenneltaviksi. Akkuja Bosch ei itse valmista, eikä koreja. 

Formula E ja robottiauto

Formula E -autot olivat vahvasti esillä valmistajiensa osastoilla. Nyt myöhemminhän mukaan sarjaan ilmoittautui myös Audi.

Formula Student

Formula Student -kilpa-autoja oli myös useita esillä messuilla. Monet niistä sähkömoottorisia. Suuntaus näyttäisi olevan nelimoottorisiin ajoneuvoihin. Näissä oli nyt aihakin napamoottorit lähellä rengasta. Moottorit ovat sen verran pieniä ja keveitä, että niiden jousittamattomaan massaan vaikutusta tuntuivat esittelijät pitävän huomattavasti pienenpänä pahan, kuin saavutettavia etuja.

Sähköinen ratamootoripyörä

Esillä oli myös sähköinen ratamoottoripyörä. Sillä on sikälikin jo merkitystä, että jopa MOTO GP -luokkaan on kerrottu tulevan vuonna 2019 sähköprätkien luokka. https://www.theverge.com/2017/5/9/15591836/electric-motorcycles-motogp-racing-series

Esillä ollut pyörä on kuitenkin IDM-luokan alla olevaan MotoE-sarjaan kuuluva pyörä. http://motoeracing.com

Jarrupölyn suodattimella sähköauto vieläkin ympäristöystävällisemmäksi

Esillä oli myös jarrupölyn keräävä suodatin. Ajoittain sähköautoja on vastustettu silläkin argumentillä, että jarrupöly on niin vaarallista. No enää sekään ei sitten ole jatkossa relevantti ongelma ja sähköauto on joka tapauksessa kaupungeissa se puhtaampi valinta. Tämän tuotteen kerrottiin keräävän jopa 80% muodostuvasta jarrupölystä talteen.

Ja vielä erilaisempia sähköajoneuvoja

Esilä oli runsaasti erilaisia kevyitä sähköajonevuoja. Oli mopoja, mopoautoja, lautoja, polkupyöriä ja vaikka mitä. Myös Saksan versio Lontoon hybriditaksista oli esillä. Ehkä yksi persoonallisimmista oli jonkilainen rätti-Citikan konversio, jossa iso sähkömoottori kurkkasi konepellin alta. 

Tesla ei panosta automessuihin

Mielestäni kaikkein tärkein ja kuumin sekä todellinen sähköisen vallankumouksen voimavara Tesla puuttui messuilta. Tämä on Teslalta tietoista valintaa ja arvosta toki sitäkin. Kuitenkin messukävijänä olisi ollut todella isoa lisäarvo nähdä samalla reissulla myös uudet Tesla-mallit. Esillä kuitenkin oli pihalla yksi Model X, vaikkakaan osasto ei sinänsä liittynyt Teslaan.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!