Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella lokakuu

Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille

sunnuntai 30.10.2016 Avainsanat: Formula E , moottoriurheilu , sähköauto

Sähköajoneuvot alkavat tehdä rynnäkköä myös perinteisille polttomoottien pyhinä pitämille alueille. Nimittäin moottoriurheilun lajeihin.
Kerään tähän blogitarinaan koostetta eri sähköajoneuvojen kilpailuluokista. Otan mielelläni kommentteja vastaan, joissa kerrotaan näistä lisää.
Kun saan tarinan hieman kattavammaksi, tallennan sen blogiini alasivuksi.

Formula E

Formula E on ehkä tunnetuin sähköautoilla säännöillä rajattu kilpa-autoluokka. Tämä kilpaluokka perustettiin vuonna 2012 ja ensimmäinen kilpailukausi ajettiin vuosina 2014-2015. Sarja toimii FIA:n alaisuudessa.
kuvan lähde kuvan lähde: http://www.fiaformulae.com/en/media/photo-galleries/ 

www.fiaformulae.com

 
Sarjan osakilpailut ovat tapahtumarikasta katsottavaa koska autot ovat hyvin tasaväkisiä ja kaupunkeihin rakennetut kilparadat tarjoavat runsaasti ohituspaikkoja.
 
Autot ovat säännöillä määritelty enintään 5 metriä pitkiksi, 1,8 metriä leveäksi ja 1,25 metriä korkeiksi. Renkaat poikkeavat matalaprofiilisuudellaan olennaisesti F1-autojen renkaista. Autojen suurin sallittu teho on rajoitettu 200 kW, josta kisassa saa käyttää enintään 150 kW tehoa. Funboost-äänestyksessä pärjänneillä kilpailijoilla on mahdollisuus lyhyen ajan käyttää 180 kW tehoa. Kaudelle kolme (2018-2019) on luvassa kisan aikaisen tehon nosto 170 kW tasolle.
 
Autojen regenerointi on kaudella kaksi säännöillä rajattu 100 kW tasolle. Se tulee kaudelle kolme nousemaan 150 kW tasolle. Tämä tulee tuomaan lisää erilaisia kisastrategioita tiimeille käytettäväksi.
 
Autojen paino on säännöillä määrätty vähintään 888 kg, josta akut ovat noin 320 kg.
 
Autot kiihtyvät 0-100 km/h nopeuteen noin kolmessa sekunnissa ja huippunopeus on noin 225 km/h.
 
Autoissa on 28 kWh akku, josta enimmillään 200 kW tehon ulos. Kisassa akkua ei ladata kesken, vaan koko auto vaihdetaan täydellä akulla varustettuun varikkopysähdyksen aikana.
 
Hyvä esittely autoista löytyy Formula e YouTube-kanavalta. Lisää tietoja autosta löytyy myös mm www.electricautosport.com sivustolta.


 
 
Lisää kiinnostavuutta formula E -sarjaan tulee kun seuraaavalle kaudelle säännöt hieman väljenevät ja sallivat mm reilumpaa tehon käyttöä.
 
Sarjassa on 2016-2017 kaudelle 12 osakilpailua. Yksi oli jo Hongkongissa ja seuraava ajetaan 12.11.2016 Marrakeshissa. Suomea lähimmät ovat 
  • Pariisi 20.5.2017
  • Berliini 10.6.2017
  • Bryssel 1.7.2017
Suomen televisio kanavista Kutonen näyttää Formula E kisoja. Hongkongin lähetys oli floppi. Se näytettiin myöhäiseen yöaikaan ja silti jälkikäteen tallenteena, josta puuttui selostus kokonaan. Marrakesh tulee Kutoselta 13.11.2016 kello 00:40. Toivottavasti tällä kertaa on mukana edes selostus.

Viralliset sivut: Formula-e
Lisäksi sarjan seuraamiseen ja esimerkiksi funboost-äänien antamiseen löytyy mobiilisovellus.
 
 

Pikes peak

kuva: Photo by Alastair Ritchie, kuvan lähde: https://www.flickr.com/photos/driveeo/19268513586Pikes Peak on kuuluisa ja perinteinen ylämäkikilpailu, jossa saavutettu sähköautojen menestys on varmasti jo saavuttanut myös useiden tietoisuuden.
Tulostilasto 2016 kertoo selvää kieltään sähköautojen menestyksestä tässä hyvin vaativassa kisassa. 
 
Speed Hunters kertoo erinomaisen hyvin vuoden 2016 Pikes Peakissa toiseksi tulleen Rhys Millenin tarinaa. Kannattaa lukea. Millen oli hyvin suvereenista johdossa väliaikapisteillä, mutta menetti voiton spinnaamalla yhdessä neulansilmässä. Silti sijoittui hienosti toiseksi. 
Kuvassa Rhys Millen, kuvan lähde https://www.flickr.com/photos/driveeo/19268513586, kuva Alastair Ritchie
 
Tulostilastossa on myös kaksi muuta sähköautoa viiden parhaan joukossa.
Kokonaissijalla 15 on luokkavoittoon ajanut sähkömoottoripyörä Victory Prototype (ex-Brammo).
 
Teslan Model S P90D löytyy kokonaiskilpailun sijalta 64.
 
Uskon vahvasti, että Pikes Peakissa nähdään seuraavalla kerralla lisää sähköautojen ja moottoripyörien menestystä. Sähköautossa jokaiselle pyörälle tarkoin ohjattu tehokas sähkömoottori tuo etua tähän kilpailuun, eikä sähköauto kärsi korkeammallakaan ohuesta ilmasta.
 

Drag racing

Sähköautojen menestys autojen varttimailin kiihdytyskilpailuissa ei kenellekään Yotubea seuraavalle autoista kiinnostuneelle ole voinut jäädä huomaamatta. Netti on pullollaan Teslan Model S:n ja Model X:n suvereenia vakioautojen kiihtyvyyttä esitteleviä kiihdytyskilpailuvideoita.
 
Sähköautoilla on niitetty menestystä myös vielä kovemmissa varttimailin luokissa. Black Current III on Volkswagen kuplan koriin tehty sähkökiihdytysauto, joka kellotti sähköautojen ennätyslukemat 8,71 sekuntia ja 151 mph varttimaililla. 
 
Electric Vehiclenews on kirjoittanut hyvän tarinan tästä autosta ja ennätysajosta.

Formula student

Sähköautoilla ajetaan vuosittain kilpaa myös opiskelijoiden Formula Student -luokassa. Esimerkiksi Helsingin yliopiston Metropolia opiskelijat rakentavat sarjaan autot. Kyseessä on kansainvälisesti arvostettu sarja, josta löytyy lisätietoa Formula Student nettisivuilta. Lisäksi sarjaa voi seurata mobiiliapplikaation avulla.

0-100 km/h maailman ennätys sähköautolla

 
Sähköautojen hyvä paikaltaan lähtökiihtyvyy alkaa olla jo useimpien ihmisten tiedossa. Tesla on tässäkin ollut todellinen tietoisuuden tienraivaaja, onhan  Model S vakiona erityisen hyvin kiihtyvä. Parhaimmillaan 2,7 sekuntia 0-100 km/h pesee kaikki superautotkin, vaikka onkin tilava perheauto! Jopa Leafin paikaltaan lähtökiityvyys on erinomainen, vaikka kiihtyvyys pian jääkin nopeampien autojen jälkeen. 
 
Mutta sähköautoilla on erityisen kova tilasto tässä 0-100km/h kiihtyvyydessä.
Nimittäin Sveitsiläiset tekivät AMZ sähköautolla 0-100km/h kiihdytyksen maailmanennätyksen, 1.785 sekuntia jo vuonna 2014.
Guinness World Records vahvistaa, että sama porukka paransi ennätystulostaan AMZ sähköautolla vuonna 2016. Uusi ennätyslukema kirjattiin 1,513 sekuntia.
 
 
Tämä opiskelijaprojektin tuotoksena syntynyt auto painaa ainoastaan 168 kg. Autossa on neljä 39 kW sähkömoottoria ja vääntöä löytyy 1630 Nm. Lue lisää AMZ autosta www.amzracing.ch
 

E-touring car challenge

Hongkongin Formula E -kilpailun ohessa nähtiin e-touring challenge. Autot ovat alustaa, renkaita ja turvallisuusvarusteita lukuunottamatta vakio e-Golf sähköautoja. Moottori on 115 hv tehoinen ja 270 Nm vääntöä antava. Akku on myös vakio 24.2 kWh.
 
Kisassa oli neljä 15-20 minuutin pituista lähtöä. Tässäkin kilpailussa oli autojen tasaväkisyyden tuomaa tapahtumarikkautta mukana.
 

Electric GT

Teslan Model S P85+ autoilla, eli tehokkaimmilla takavetoisilla Teslan autoilla tullaan ajamaan uutta tulossa olevaa rata-autoluokkaa. Auto kiihtyy 416 hv ja 601 Nm avulla 3,2 sekunnissa 0-100 km/h vauhtiin.
 
Teslasta olisi toki ollut tarjolla tehokkaampikin ja jopa nelivetoinen versio, mutta tämä takavetoinen on perusteltu olevan rata-ajoon paremmin sopiva.
10 tiimiä ja 20 kuljettajaa tulee kisaamaan tässä uudessa sarjassa alkaen vuonna 2017.
Itse odotan erityisen paljon tältä kilpa-autosarjalta. Toivottavasti kisat voi seurata Suomessakin joltain kavavalta suorana. Saatan jopa ostaa ensimmäisen maksu-TV kanavan, jos sillä voi tätä seurata.
 
Sarja  alkaa syksyllä 2017 Silverstonessa!
 
Lue lisää:
 

Red Bull global rallycross e-series

Electric Vehiclenews -uutinen 30.11.2016 kertoi olevan tulossa rallicrossiin sähköautojen luokan. Tämä on erittäin hyvä uutinen. Sähköautotekniikalla on tähän supertehokkaiden autojen luokkaan paljon. Pyöräkohtaiset tehokkaat sähkömoottorit taidokkaasti ohjattuina tekevät luokkaan erittäin nopeita autoja. Vielä ei ole tiedossa mitä tiimejä on lähdössä mukaan. Uskottavasti Volkswagen ja Peugeot ovat ainakin mukana.
 
Tästä tulee yksi oma suosikki autojen kilpasarjoista.
Linkin takana videossa Rallicros Peugeot


 
 

NSW SuperSports luokassa sähköauto kahdesti voittoon

 
electric Vehiclenews uutisoi jo vuonna 2014 silloin historiallisesta hetkestä, kun sähköauto peittosi polttomoottoriset kilpa-autot kovassa rata-autoluokassa. Vieläpä kahdesti. Auto oli Elmofo SREV -sähköauto. 
 
Autossa on 300 kW ja 600 Nm moottori, jonka suorituskykyä voidaan säädellä kisan tarpeiden mukaan. Huippunopeutta auto kerää 265 km/h. 
 
 
 
 
 
 
 

Electric Motorcross

Electric Motorcross on Euroopassa ajettava sähkömoottoripyörien motorcross tapahtuma, joka kasvaa jatkuvasti. Tapahtuman Facebook sivut löytyvät täältä: https://www.facebook.com/ElectricMotocross/
5.11.2016 on kalenterissa Belgiassa seuraava tapahtuma.  
 

TT Zero Man saaren ympäriajossa 

Man saaren moottoripyöräkilpailu on erityisen hyvin alallaan tunnettu. Se on tunnettu huikeista nopeuksista erittäin vaarallisilla kaduilla. Siellä on menestyksekkäästi kilpailtu myös sähkömoottoripyörillä. 
 

eMotoracing

eMotoracing on USA:ssa ajettava sähkömoottoripyörien ratasarja.
Lisää tietoa sarjasta löytyy emotoracing.com
Vuodelle 2017 sarjaan on kalenterissa jo 10 osakilpailua.
Brammon pyörät näyttävät olevan vahvassa roolissa tässä sarjassa.

eFXC

Australiassa kilpaillaan ratamoottoripyörissäkin sähkömoottoripyörillä.

Red Bull Motospy -moottoripyörien crossisarjaan Alta Vista sähkömoottoripyörä

Käryävät ja jatkuvaa huoltoylläpitoa vaativat polttomoottorit ovat saaneet mootokrossiinkin sähköisen vaihtoehdon.
Lajista ja sähkömoottoripyörän debyytistä voi lukea lisää mm täältä: www.redbull.com
 
 
 
 
 
 
 
 

Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa

lauantai 22.10.2016 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , Leaf , Nissan , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautokokemus

Miten sähköauto valmistellaan talveen?
 
Ei mitenkään! Sähköautoilijana ei tarvitse murehtia talveen sopivan öljyn vaihdoista, dieselsuodattimen vaihdoista, eikä muistakaan talveen valmistavista ennakoivista toimista. Totuuden nimissä, eipä esimerkiksi uusiin bensakäyttöisiin autoihinkaan sen enempää tarvitse. Vanhempia polttomoottoriautoja sitten jo kannattaa hiukan varmistella talven tuloon. Myös käynnistysakut menevät useilla uusiksi vasta kun auto ei ensimmäisen kerran pakkasaamuna käynnistynytkään. Ja yhtälailla haluan olla rehellinen: aivan vastaavalla tavalla sähköautonkin 12V akku saattaa olla vaihdon tarpeessa. Omassa Leafissani sitä kuitenkin avittaa aurinkopaneeli takapuskurissa. 12 V akku latautuu aina auton ollessa aurinkoisessa paikassa parkissa ollessaankin.
 
 
 
Talvirenkaiden vaihto on syytä tehdä hyvissä ajoin

Renkaiden vaihto ei sähköautossa tietenkään poikkea mitenkään polttomoottoriautoista. Joten vaihdoin 22.10.2016 jälleen talvirenkaat alle. Minulla oli tänään ilo vaihtaa talvirenkaita Leafiini, koska apuna oli niin ahkera ja iloinen varikkotyttö :-)

 
Autossa on nyt toista pitkää talvea alla Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat. Matkaa niillä on taitettu jo merkittävä osa auton 64000 kilometristä, koska vaihdan talvirenkaat yleensä aikaisin syksyllä ja vastaavasti ajan pitkään kesää kohti. Kitkarenkaita käyttäessä kun ei ole houkutusta säästellä nastoja.
 
 
 
Renkaista kahdessa on vielä noin 6 mm kulutuspintaa ja kahdessa noin 4 mm. Nämä kitkat siis menevät vaihtoon heti talvirengaskauden alkaessa 1.12. Jo nyt on syytä sateen sattuessa olla tarkkana, koska 4 mm pidetään yleisesti aika kriittisenä rajana vesiliirtoriskin kasvulle. Nämä kitkat ovat kuitenkin arvioni mukaan kuluneet samassa suhteessa kuin kakkosautona toimivan diesel-autommekin alla saman merkkiset ja malliset kitkat.
 
 
Nokkaan ilmanottoritilän peittoa
Etenkin nykyisissä dieselautoissa on usein syytä käyttää talvella nokkamaskia. Esimerkiksi pari autoa sitten minulla olleessa Citroën C4 Grand Picasso bensa -autossa oli valmistajan määräys käyttää nokkamaskia koko talvirengaskauden. Edellinen diesel-Fordini ei lämmennyt ikinä ajossa ennen, kuin laitoin nokkamaskin.
 Sähköautossa ei nokkamaskia lähtökohtaisesti tarvita. Kuitenkin tein omaan Leafiini viime talveksi nokkamaskin lyhyelle ajanjaksolle, jolloin oli -20C kireämmät pakkaset. Tämä oli kokeilu, joka oli sen verran onnistunut, että taidan toistaa tulevanakin talvena, jos pakkasta alkaa jälleen olla enemmän kuin -20C. Tuolla Leafin puskurin alla olevan ritilän noin75% peittämisellä on sellainen vaikutus, että moottoritilaan maantieajonopeuksilla tuleva ajoviiman vähenee sen verran, että ilmalämpöpumppu tuottaa pari astetta lämpimämpää ilmaa. Itselle tuolla oli olennainen vaikutus, koska olen niin mukavuushakuinen autoilija. Ajan aina +22c lämmöt säädettynä. Ja ajan aina ilman kenkiä, takkia, käsineitä tai hattua.
 
Viime talven aikana pohdin pakkaskelin matka-ajoa sähköautolla jonkin verran. Arjen realismia on, että sähköauton toimintamatka talvella lyhenee merkittävästi. Sitä lyhentää mm pakkasella kasvava ilmanvastus ja muuta ajovastukset lämmitystarpeen lisäksi. Olen talvikulutuksesta kirjoitellut viime talvena useampaankin otteeseen. Lämmitysratkaisuksi pohdin myös Webasto/Eberi -tyyppistä ratkaisua. Norjassahan niitä on Leafiin asenneltukin jonkin verran. Päädyin kuitenkin siihen, että itselleni luontaisesti loogisempi apu olisi esim 2 kappaletta 3 kWh lisäakkuja peräkontissa ja niistä voima lämpöpumpulle. Tämä riittäisi helposti kovimmillakin pakkasilla yli 200 km matkan ajan lämmön tarpeisiin. No, en tuotakaan nyt ole rakentelemassa, mutta onpahan ollut pohdinnassa.
 

Nissan Leaf pakkastesti

 
 
Lumiharjalle on Leaf-sähköautossakin talvella käyttöä, mutta jääraapalle ei
 
Autoni on aina taivasalla, joten talvella on lumiharjalle käyttöä Leafissanikin. Jääraapalle ei on sen sijaan voinut sanoa hyvästit. Leafissa on erittäin tehokas ja nopea esilämmitys. Minun tulee kytkettyä esilämmitys useimmiten kännykän mobiilisovelluksesta, joka onneksi pääsääntöisesti nykyisin toimii. Toki esilämmityksen voi myös ajastaa autosta tai mobiilisovelluksesta käsin. Esilämmityksen aikana myös auton ratti lämpiää. Myös istuimet lämpiävät valmiiksi, jos niiden keinukytkimet on muistanut jättää toiselle kahdesta lämmitystehon asennoista. Myös takaistuin lämpiää sähköllä.
 
Yhteenveto
Ei sähköautolla ajaminen talvella poikkea merkittävästi polttomoottoriaautoista. Hieman toimintavarmemmaksi luokitteleisin talviauton.
 
 

Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto

keskiviikko 19.10.2016 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Lähde:

Dataa sisältävät kuvat ovat Timo Rautiaisen tekemästä koosteesta, joiden lähteenä onTrafi avoin data.
Kuvat on julkaistu Tesla Club Finland -Facebook ryhmässä 19.10.2016

Esipuhe

Teen itse säännöllisesti uusien sähköautojen ensirekisteröintien tilastoa, esimerkiksi 

syyskuun ensirekisteröinnit löytyvät oheisen linkin takaa.

Tämä tilastoni ei kuitenkaan kerro kuinka paljon sähköautojen kanta kehittyy Suomessa.
Onneksi Timo teki jälleen taulukoita tuosta Trafin "big datasta". 
 
Kirjoitan tähän omaa analyysiäni  rekisterissä olevien ajoneuvojen tilastoon liittyen.

 

Sähköajoneuvoja oli 30.9.2016 Suomessa rekisterissä yhteensä 2061 kpl

 
Rekisterissä olevista 2061 sähköajoneuvosta sähkökäyttöisiä henkilöautoja oli 774 kpl, jossa kehitystä 35% edelliseen vuoteen. Tämä on hyvä kehitys, kun huomioidaan Suomesta tänä vuonna lähes täysin puuttunut tuki sähköisen liikenteen kehittymiseen sekä markkinoiden hiljeneminen uusien tulossa olevien mallien odotuksesta.
 
Sähköisen liikenteen kehittämiseksi Suomessa olisi ehdottoman tärkeää ollut panostaa pikalatausverkoston tukemiseen, jotta siitä olisi saatu edes päätieverkoston kattava. Nyt Keski-Suomessa, itä-Suomessa ja Kainuussa on suuret alueet, joihin ei käytännössä nykyisestä sähköautotarjoomasta pääse kuin Teslalla.
 
Pikalatausverkoston tuen tarve vain tiivistyy. Nyt pitäisi kiireesti tuetusti rakentaa suunnnitelmallinen pikalatausverkosto noin 50 - 75 km välein kattamaan ensin etelä - pohjois - suunnassa päätieverkosto. Tähän riittäisi noin 20 pikalatausasemaa, joten tuen määrä olisi erittäin pieni. 
 

Tesla on saavuttanut Suomessa ansaitusti suuren suosion

Model S -sähköautoja oli 30.9.2016 Suomen liikenteessä 326 kappaletta. Mallikohtaisesti tarkasteltuna Teslan Model S on siis yleisin sähköauto Suomessa.
Muutamassa kuukaudessa Suomeen saapumisen jälkeen Model X -autoja oli jo 16 kappaletta. Tämä on enemmän, kuin Mercedes Benz -sähköautoja on vuosien aikana päätynyt Suomen teille yhteensä.
 
Suosituin väri on valkoinen ja malleista yleisin on yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen Model S85. Heti perässä seuraa Model S P85D, eli nelivetoinen kaksimoottorinen performance-malli. 
 
Teslan suosio osoittaa hyvin sen, millä sähköautoja myydään. Erinomainen, suorastaan ylivoimainen voima on aina helposti käytettävissä. Virtaviivainen ja jopa sporttinen muotoilu sekä hyvät tilat viidelle tai jopa seitsemälle henkilölle. Auton ohjelmiston jatkuva päivittyminen on plussaa. Eikä pidä unohtaa SuperCharger latausverkoston arvoa, vaikka Teslan toimintamatka lähes kenelle tahansa onkin jo riittävän pitkä.
 
Nämä ovat aitoja kilpailuetuja. Kukaan muu ei pysty samaan! Siksi Tesla myy Suomalaisittain kovasta hinnastaan huolimatta erinomaisesti. Kaupanpäällisenä omistajat ja kuljettajat saavat aina vähintään paikallisesti päästöttömän ajoneuvon mukanaan tuoman hyvän mielen.
 
Hyvin ilahduttavaa on nähdä rekisterissä kaksi autoharvinaisuutta, eli Tesla Roadsteria.
Lue myös kiejoittamani Tesla Roadster Sport koeajoraportti
 
 

Nissan Leaf on toiseksi yleisin sähköauto Suomessa

Nissan Leaf on ollut markkinoilla tuntuvasti Teslaa pidempään. Silti se on jäänyt kakkoseksi.
Leaf teki tullessaan sähköautojen revoluutiota tarjoamalla edullisempaan hintaan perheautokokoisen sähköauton, jossa oli siihen aikaan pisin toimintamatka tarjolla olevista autoista.
 
Leafin yleistymistä on kuitenkin viime aikoina hidastanut kilpailijoista jälkeen jäävä uudistuminen. Tai siltä se alkoi näyttää jo silloin kun 30 kWh malli tuli viimein Suomen markkinoille. Tosiasiassa kuitenkin Leaf on tarjonnut edullisemmassa hintaluokassa edelleen kaupasta nyt jo ostettavia kilpailijoitaan parempaa toimintamatkaa sekä muita sähköauton hyviä ominisuuksia.
 
Nyt alkaa kuitenkin olla Leafilla edessä uudistuminen isompaan akkuun ja mahdollisesti ulkoinen päivittyminen, tai myynnin loppuminen.
Nissan E-NV200 sähköautoja on rekisteröity yhteensä 106 kpl, joista 95 on rekisteröity pakettiautoksi. Myös Leafeja on pakettiautoksi rekisteröityinä 15 kappaletta.
 

BMW i3:a odotettiin pitkään Suomeen. Kestikö odotus liian kauan?

BMW i3:n virallisen maahantuonnin autot tulivat toimituksiin ja rekisteröintiin vasta elokuussa 2016. Ja silloin oli jo tiedossa uusi yli 30 kWh akulla oleva versio myös tästä sähköautosta. Elo- ja syyskuussa Suomeen ensirekisteröitiin vain 9 kappaletta uusia i3:sia ja näistäkin osa on REX-malleja, eli eivät täyssähköautoja. Niinpä täyssähköisiä BMW i3 -autoja on 30.9.2016 Suomessa rekisteröitynä vain 10 kpl.
 
Uskon, että näitä on loppuvuonna tulossa tilastoihin vielä jonkin verran lisää, kun isommalla akulla varustetut mallit saapuvat toimituksiin. Autona i3 nimittäin on koeajokokemukseni mukaan erinomainen vaihtoehto, jonka etevyys korostuu esimerkiksi pääkaupunkiseudun ruuhkaisimmilla teillä. Auton suorituskyky on selkeästi ripeämpi, kuin Leafin. Lisäksi autossa on sopivasti modernimpaa olemusta ja hiilikuiturungon keveyden kyllä aistii ajaessaan. Joillekin meistä harmillisesti i3 on vain neljän henkilön auto.
Lue täältä BMW i3 koeajoraportti
 

Volkswagenin täyssähköautoja on rekisterissä vain 28 kappaletta pitkästä historiasta huolimatta

Volkkarin eGolfia ja eUpia on ollut myös jo jonkin aikaa Suomessa tarjolla. Suurta suosiota ne eivät ole saavuttaneet. Oma arvioni on, että tämä johtuu parista keskeisestä seikasta. Ensinnäkin: vaikka nämä ovat hyviä ja laadukkaita Saksalaisia autoja, niin ne ovat liian vähän sähköautoja. Enemmänkin hiukan kesken eräisiä konversioita Leafiin verrattuna. Toisekseen, epäilen kysymyksen olevan myös maahantuojan ja jälleenmyyjien myynti-innokkuudesta. Olen sitä mieltä, että Leafin markkinointi ja myyntipyrkimys on kuitenkin ollut havaittavissa, vaikkei kovin yltiöpäistä ole ollutkaan. Volkkarin sähköauton olemassa olosta on potentiaalisen asiakkaan pitänyt itse saada jostain tieto ja sen jälkeen on ollut oltava päämäärätietoisen asiakas, jos tuollaisen sähkö-Volkkarin on halunnut oikeasti ostaakin.
 

Mercedes-Benz ja Ford ovat jääneet marginaalisiksi tuotteiksi Suomen sähköautogenressä

Tosin näistä sähkö-Mersuja on rekisterissä sentään 14 kappaletta. Fordeja vain 4 kappaletta. Molempien menestystä on vaivannut mielestäni pitkälti samat ongelmat, kuin VW:nkin sähköautoja. Lisäksi MB oli listahinnallaan kallis sekä siitä puuttuu pikalatausmahdollisuus kokonaan. Ford on mielestäni ollut sähköautoissa väliinputoaja hinta-laatusuhteen perusteella.
 

Edellisen sukupolven sähköautoja on yhteenlaskien vielä ilahduttavan paljon rekisterissä

Citroën C-Zero ja Peugeot iOn sekä Mitsubishi iMiev ovat käsittääkseni pitkälti samaa autoa. Ne ovat Leafia, eGolfia ja Teslaa vanhempaa sähköautosukupolvea.  Näitä on rekisterissä yhteensä henkilöautoista 33 kappaletta ja muutama pakettiautona. Nämä ovat varmasti edelleen erinomaisia ja käytettyinä edullisia vaihtoehtoja etenkin lyhyempiä matkoja säännöllisesti ajavalle sähköautoa haluavalle.
 

Vielä varhaisempaa sähköautojen sukupolvea on myös runsaasti rekisterissä

Tähän ryhmittelen mm Citroën Saxon ja Peugeot 106 Electricin, Citroën Berlingo Electrikin ja Peugeot Partner Electricin,  Subaru-Elcatin ja Think Cityn. Näitä on rekisterissä yhteensä peräti 63 kappaletta. Näistä etenkin Elcat edustaa eräänlaista Suomalaisen sähköautotekniikan pioneerityötä.
 

Huomattavaa on myös muiden sähköautojen määrä

Itse arvostan suuresti ihmisiä, joilla on taitoa, energiaa sekä varaa rakentaa sähköauto konversio. Näitä on ollut jonkin verran, koska muut sähköautot määrä on 19 kappaletta. Näistä varmasti isoin osa on erilaisia sähköautokonversioita.
 

Merkkikohtaisesti tarkasteltuna Nissan on edelleen yleisin sähköautomerkki

Nissan on edelleen merkkikohtaisesti tarkasteltuna 402 rekisterissä olevalla sähköautollaan yleisin sähköautomerkki. Nissanilla määrää nostavat tuntuvasti Leafin lisäksi E-NV200 sähköautot ja pakettiautot.

Euroopan Unionin alueella on eri järjestys myyntitilastoissa

Minulla ei ole Euroopan Unionin alueen rekisterissä olevien sähköautojen määriä tiedossani, mutta uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärien jakautuma merkkien ja malien kesken poikkeaa Suomesta. Renault Zoe on ollut suosituin sähköauto 10425 kappaleella ja kehitystä peräti 51% edelliseen vuoteen. Nissan Leaf on ollut toisena 8209 kappaleellaan ja silläkin kehitystä hienot 20% edelliseen vuoteen. Tesla Model S tulee kolmantena 4798 kappaleella ja silläkin 18% kehitys. (lähde Plugin -lehti 4/2016, Plugin Magazine, Slovenia)


Näiden taulukoiden ulkopuolelta huomion arvoinen on hyvin lähelle sähköautoa pääsevän Opel Amperan määrä

Opel Amperan määrä Suomen rekisterissä on käytettyinä tuotujen veropäätöksiä katsoessa ollut yksittäin tuotujen autojen kautta voimakkaassa nousussa. Opel Ampera onkin 194 kappaleellaan jo merkittävä auto Suomen teillä. Lisäksi rekisterissä on rinnakkaismallia, Chevrolet Volttia 13 kappaletta. Opel Amperan haluan nostaa tähän sähköautojen raportin lopuksi, koska se edustaa hybridien parhautta. Olen lukenut Amperoista, joiden polttoaineen kulutus on erittäin pitkällä aikavälillä jopa alle 1l/100 km. Vasta tällä tasolla hybridi ansaitsee minun ajatuksissani paikkansa. Melko lähelle tosin voi päästä myös VW GTE-mallit myös.

Tulevia rekisteröintimäärien ennakointia

Uskon, että loppuvuonna vielä rekisteriin tulee jonkin verran Teslan Model X:iä. Myös facelift Model S:iä on varmasti tulossa rekisteriin jokunen kappale. Uskon, että Tesla jatkaa loppuvuonna etumatkaansa lisäten.
 
BMW i3:sia epäilen olevan tulossa rekisteriin, kunhan isomman akun omaavan mallin toimitukset saapuvat. Saattaa toki olla, että niistä siirtyy ensi vuoden puolelle.
 
Muilta osin voi olla aika hiljaista loppuvuonna. Ensi vuonna sitten on kiihtyvää tahtia luvassa, kun Renault Zoe 41 kWh toimitukset alkavat. Myös Huyndai Ioniq tulee varmasti löytämään ostajia. Uskoisin myös Volkkarilla tapahtuvan väliaikaista piristystä, kun isompi akkuinen eGolf tulee toimituksiin. Toivottavasti Nissan julkaisee pian tai viimeistään tammikuun 2017 CES:sä uutta myytävää sähköautoihin sekä pystyy laskemaan 30 kWh Leafin hintaa kilpailemaan Renault Zoen kanssa tasaväkisemmin.
 
Uskon siis, että vuonna 2017 tulee tätä vuotta voimakkaampaa sähköautokannan kasvua tarjooman kehittymisen ja monipuolistamisen kautta.
 
 
 
 
 

Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti

maanantai 17.10.2016

Tänään suoritin vuosimallin 2015 Nissan Leaf 24 kWh -sähköautolleni akkutestin.

Kyseessä siis on kovalla käytöllä olleen ja Leafiksi jo suhteellisen paljon ajetun sähköauton akun kuntotesti ajotilanteessa.
Kyseessä ei siis ole toimintamatkatesti. Tässä testissä ei pyritty vakioimaan tai maksimoimaan toimintamatkaa.
Loppumatkasta sähköä kulutettiin jopa tarkoituksellisen runsaasti.

Viitasaaren kesämökiltä lähtiessä autolla oli ajettu 62771 km.
Akku näytti auton mittaristossa 100% latausta sekä LeafSpy ohjelmalla katsoen 21,6 kWh energiamäärää. Tarkalleen ottaen akku ei ollut aivan täynnä, vaan esilämmitys oli syönyt sitä noin 0,7 prosenttiyksikköä alle täyden.

Tämän Leafin akku on edelleen 100% uudenveroisessa kunnossa, joka ilmenee LeafSpyn kertomasta SOH100-luvusta.
Lähtöhetkellä ja siis täynnä ollessaan akuston 96 kennoa olivat hyvin tasapainossa. Eroa oli vain 10 mV korkeimman ja matalimman kennon varauksessa.
Lähtiessä siis akun tila oli:
  • 21,6 kWh
  • 62,49 Ah
  • 395,18 V
  • Kennojen välinen ero 10mV
 

Puolet, eli 50% akun varausta oli jäljellä matkamittarin näyttäessä 62838 lukemaa, eli 67 km lähdön jälkeen.
Puolivälissä LeafSpy näytti akun tilan siis olevan:
  • 10,8 kWh - laskenut lähdöstä 10,8 kWh eli jäljellä 50%
  • 34,78 Ah - laskenut lähdöstä 27,71 Ah, eli jäljellä 55,6% lähtötilanteesta
  • 362,11 V - laskenut lähdöstä 33,07 V, eli jäljellä 91,6% lähtötilanteesta
  • Akuston 96 kennojen välinen jännite oli edelleen melko tasainen, eroa alimman ja ylimmän välillä vain 21 mV. 


Ensimmäinen varoitus matalasta akun lataustasosta tuli matkamittarin näyttäessä 62886, eli 115 km lähdöstä. Tuolloin auton mittaristo näytti akun varauksen tilaksi 17% ja LeafSpy vahvisti tämän jälleen. 
Ensimmäisen varoituksen matalasta akun varaustasosta tullessa akussa oli:
  • 3,8 kWh, - laskenut lähdöstä 17,8 kwh, eli jäljellä 17,5%
  • 16,58 Ah - laskenut lähdöstä 45,91 Ah, eli jäljellä 26,5% lähtötilanteesta
  • 353,09 V - laskenut lähdöstä 42,09 V, eli jäljellä 89% lähtötilanteesta
  • Kennojen välinen ero oli nyt 30 mV
 

Hieman ennen Jyväskylää matkamittarin osoittaessa 62896 km lukemaa, eli 125 km lähdöstä auto ilmaisi erittäin alhaista akun varausta. Auton mittaristossa oli tuossa vaiheessa näkyvillä 8% akun tilanne. LeafSpy vahvisti tämän.
Erittäin alhaisen varauksen kohdalla akussa oli:
  • 1,9 kWh - laskenut lähdöstä 19,7 kWh, eli jäljellä 8,7% lähtötilanteesta
  • 12,54 Ah - laskenut lähdöstä 49,97 Ah, eli jäljellä 20% lähtötilanteesta
  • 331,52 V - laskenut 63,66 V, eli jäljellä 83,8 % lähtötilanteesta
  • Kennojen välinen ero oli kasvanut 160 mV tasolle.
 

Kilpikonnavaroitusvalo ja ilmoitus rajoitetusta moottoritehosta tuli 62903 km kohdalla, eli 132 km lähdöstä. Yhden rivakamman kiihdytyksen aloituksen auto vielä salli, mutta parin sekunnin kiihdyttämisen jälkeen teho leikkautui selkeästi alemmaksi. Kaikki valot, lämmituslaite, istuinlämmittimet ym toimivat kuitenkin edelleen normaalisti.
Kilpikonnavaroituksen tullessa akussa oli:
  • 0,5 kWh
  • 8,4 Ah
  • 280,53 V
  • Ja Kennojen välinen ero 433 mV
 

Jyväskylässä auton matkamittari näytti siis 62903 km, eli matkaa oli kertynyt 132 km.
Akku oli siis auton ohjauselektroniikan mielestä tyhjä. Auto ei enää suostunut liikkumaan. Eli kilpikonnamerkin jälkeen ei enää päässyt kilometriäkään. Onneksi olin Jyväskylän Kivääritehtaankadun pikalatauspisteessä. Tai ei se oikeastaan onnea ollut, koska viimeisen kilowattitunnin kulutin ajelemalla siinä lähistöllä kaikki lämmittimet täysillä. Halusin kerran katsoa, missä vaiheessa stoppi tulee.
Tyhjän akun tilanne oli:
  • 0,3 kWh
  • 7,37 Ah
  • 268,18 V
  • Ja ero kennojen välillä 357 mV
 

Ja tyhjä akku DC-pikalataukseen
Onneksi Jyväskylässä löytyy nykyisin koko Keski-Suomen ainoa pikalatauspiste Kivääritehtaankadulla.
Tyhjä akku imaisi 32 minuutissa sisäänsä noin 70% latauksen. Aivan huipputehoihin ei tällä kertaa lataus yltänyt, eli auton ohjauselektroniikka saattoi rajoittaa hieman lataustehoa. Loppulatauksen 100% asti otin. Seppälän Prisman Type2-rasiasta päivällisen nauttimisen aikana. Päivään mahtui vielä välilataus Jämsässä sekä kotona loppulataus.
 


Yhteenveto
Vielä noin 63000 km ja 18 kuukautta käytettynä ainakin tämän Leafin akku toimii kuin uutena. Myös akun varaustilan muutos ajon aikana oli täysin looginen. Kennojen välinen ero on kuitenkin seikka, joka saa minut epäilemään, että pian on vastassa SOH-lukeman laskeminen minunkin Leafin akulla. Samat kennot, nro 20 ja 60 ovat olivat alimmat nimittäin myös mökille menomatkalla akun hyvin tyhjäksi ajettuani.

Akun kulumisen ensimerkit olisivat oikeastaan ennemminkin odotettavissa oleva asia, kuin yllätys. Vieläkään tämän Leafin akun kulumisesta ei kuitenkaan voi sanoa mitään konkreettista.

Tämä testi osoitti myös sen, että kilpikonnavaroituksen jälkeen on myöhäistä etsiä latauspaikkaa. Se on todellakin tarkoitettu vain auton ajamiseen turvallisesti tien sivuun.

Tämä testi osoitti myös sen, että jos akun latausta seuraa LeafSpylla, kun on pakko vetää äärirajoille asti, niin on syytä jättää noin 0,4 kWh laskuissa akkuun. Toinen konkreettinen seurattava on GIDs-lukemat. Kun GIDs näyttää 4:sta, katkeaa Leafin matka.

Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X

keskiviikko 05.10.2016

Teslan Model X oli syyskuussa 2016 Suomessa uusien autojen ensirekisteröintitilastossa

Lähde: www.trafi.fi sekä http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tietokannat

Olen päivittänyt tämän hetken tiedot myös Google Sheets - taulukkooni


Teslan Model X on jälleen esimerkki siitä, että sähköauto on haluttu, kunhan sen toimintamatka ja muut ominaisuudet ovat kohdillaan. Merkittävästi keskiarvoa kalliimpi hankintahintakaan ei ole useille hankinnan esteenä. Tästä osoituksena on 14 kpl Teslan Model X -autojen ensirekisteröintien määrä syyskuussa 2016. Toki tuossa on huomioitavaa se, että luultavimmin siinä on purkautunut jonossa olleiden autojen ensirekisteröinnit. 

Syyskuussa kokonaisuutena sähköautojen ensirekisteröintien määrä suunnilleen viime vuoden tasolla


Sähköautojen ensirekisteröintien määrä on tänä vuonna ollut maaliskusta alkaen joka kuukausi viime vuoden alapuolella. Syyskuun kokonaismäärä 32 kappaleella vain yhden alle viime vuoden. 

Kumulatiivinen uusien BEV-ensirekisteröintien määrä sai myös merkittävää nousua Model X:stä




Kumulatiivinen BEV-autojen ensirekisteröintien määrä 170 kpl on edelleen merkittävästi viime vuoden 205 kappaleesta jäljessä. 
Teslan Model X -autojen määrä on Suomalaisittain sähköautojen myyntimäärissä niin merkittävä, että sen koko vuoden kumlatiivinen määrä myös nousi kerralla merkittäväksi, ohi i3:n, MB:n ja VW:n sähköautojen määrien.


Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärissä on nyt havaittavissa uusien mallien odottelua

Tämä näkyy piikkeinä uusien mallien toimitusten alkamisen jälkeen, kuten BMW:n i3 ja Teslan Model X osoittavat. Toisaalta tämä näkyy epäilemättä laskuna esimerkiksi Leafin määrässä, vaikka 6 kpl 30 kWh rekisteröityä Leafia hyvä nousu pitkästä aikaa onkin. 

Nyt on mielenkiintoista nähdä, tulevia kuukausia. Vieläkö BMW:n i3:n määrät nousevat loppuvuonnakin useisiin kappaleisiin kuukausittain? Onko Model X:n alkutilauksia vielä tulossa toimituksiin? Kuinka moni sähköautoja suunnitteleva tilasi nyt Renault Zoen 41 kWh mallin, jonka toimitukset näkyvät vasta ensi vuonna rekisteröintitilastoissa? Kuinka moni odottaa Huyndai Ionig EV:tä ja milloin se tulee Suomessa tilattavaksi ja toimituksiin?

Käytettyinä tuoduista veropäätöksiä syyskuussa on kirjattu Tullin sivuille seuraavasti
1kpl MB
1 kpl Nissan Leaf
4 kpl Tesloja, joista 1kpl Roadster

Ja jälleen "lähes sähköauto", eli Opel Ampera oli eniten käytettynä tuotu 9 kpl määrällään.


Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!