Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella syyskuu

Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10

sunnuntai 30.09.2018 Avainsanat: Ajo-opetus , Ajo-opetus sähköautolla

Ajo-opetus Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla on hyvin miellyttävää opettajalle sekä oppijalle. Luontaista ajo-opetusta tapahtuu tyttären lukioon ajellessamme, mutta tuolla reitillä eivät useimmat ajo-opetuksen tavoitteistani täyty, joten järjestämme myös erikseen tavoitteellisia ajotunteja.

Nyt olemme keskittyneet muunmuassa seuraaviin oppiteemoihin:

  • Ajolinjat
  • Kaistanvaihdot
  • Liikenneympyrät
  • Liikennevalot
  • Moottoritiellä ajaminen
  • Sähköauton lataaminen

Ajolinjat

Ajolinjoja olemme harjoitelleet kotimme lähellä olevalla tiellä numero 3230, joka on tähän tarkoitukseen sopivan mutkainen ja kapea. Tiellä on pari kohtaa, joissa ei mahdu kohtaamaan pysähtymättä traktoria tai muuta raskaan sarjan ajoneuvoa, eikä näissä ole määritelty liikennemerkein väistämisvelvollisuutta. Kevyen liikenteen kohtaaminen näin kapeilla teillä vaatii erityistä huomiota, koska vastaantulevaa ajoneuvoa sekä kevyttä liikennettä ei mahdu kohtaamaan samaan aikaan. Pääsimmekin harjoittelmaan tätäkin tapahtumaa muutamaan otteeseen ja toteutamme sen aina osoittaen vasemmalle vilkulla aikeemme siirtyä ajokaistamme oikeasta laidasta vasemmalle ja jopa kuvitellun keskiviivan yli.

Pari kertaa tätä kapeaa tietä edes takaisin ajaen tyttäreni löysi hienosti auton sijainnin tiellä ja alkoi jo malttaa kiertää vasemmalle mutkissakin pitäen ajoneuvon kaistan oikeassa laidassa sekä oikealle mutkissa olla oikaisematta kuvitellun valkoisen viivan jatkumon yli.

Yhdellä ajotunnilla pikkuvelikin sai kyydin Sappeen rinteisiin DH-pyöräilemään.

Kaistanvaihdot ja liikenneympyrät

Liikenneympyröitä olimme harjoitelleetkin jo Kangasalan keskustassa, mutta nyt suuntasimme suuremmille ympyröille. Tähän harjoitukseen sopivia teitä ja liikenneympyröitä on tarjolla runsaasti, kun ajoimme ensin ABC Lahdesjärvelle ja siitä Ikean ohitse päästäksemme Helsinkiin johtavalle moottoritielle.

Näillä teillä on sopivan rauhallista liikennettä, mahdollisuuskia kaistanvaihtojen harjoiteluun sekä tarjolla suuria liikenneympyröitä, joissa on enemmän kuin yksi ajokaista.

Hallittu kaistan vaihtaminen on jo itsessään uudelle liikennekuljettajalle useiden keskittymistä vaativien tehtävien sarja. Ajoneuvoahan kuljetetaan oikeanpuolimmaisimmalla vapaana olevalla kaistalla, ellei perustelua syyttä muuhun ole. Nyt siis tuli ajoissa havainnoida oman tavoitesuunnan mukaisesti kaistanvaihto vasemmalle kaistalle. Peilistä katsoen löydettävä sopiva ajankohta kaistanvaihdolle, hyvissä ajoin vilkulla muulle liikenteelle aikeensa ilmoittaen sekä päätä kääntäen varmistaduttava turvallisesta kaistanvaihdosta. Kaiken tuon aikanakin ajoneuvon nopeuden sekä ajolinjan tulee säilyä turvallisena. Kaistan vaihto tehdään sopivassa hetkessä riittävän reippaasti ja matka jatkuu.

Liikenne-ympyrään saapumista ja sieltä poistumista harjoittelimme sekä vasemmalta, että oikealta kaistalta liikennesuuntien mukaisesti.

Moottoritiellä ajaminen

Ikean kulmilla pyöriessämme olikin luontevaa jatkaa harjoittelemaan moottoritieajoa. Ensimmäisenä olisi vuorossa liittyminen kiihdytyskaistaa hyödyntäen moottoritien liikennevirtaan. Ennen tätä kertasin tyttärelle hieman mikä on moottoritie ja kehoitin jatkamaan kertausta netistä teoriaa opiskellen.

Moottoritien kiihdytyskaistan lähestyessä aloitimme jo hyvissä ajoin vilkuilemaan liikenteeseen liittymiseen sopivaa rakoa. Jonoa olikin tarjolla, joten kiihdytyskaistalla napakka kiihdytys 100km/h nopeuteen, joka oli liityttävän tienkin suurin sallittu nopeus. Vilkulla aikeiden ilmaisu, reilulla päänkäännöllä varmistuminen turvallisesta siirtymästä ja liittyminen. Hienosti sujui.

Moottoritielle liityttyämme olikin heti vastassa muuttuvassa nopeusrajoitusmerkissä 120 km/h tarjolla, joten kiihdytys siihen nopeuteen koska liikennetilannekin sen salli. Nuoreltani pääsi spontaani toteamus, että tämähän on ihan hirveän kova vauhti. Totesin hänen olevan oikeassa ja siksi tätä harjoitellaankin. Auto kulkee 33 metriä joka sekunti, kun ajonopeus on 120 km/h ja ihmisen realistiset reaktioajat huomioiden täälläkin neljän sekunnin turvaväli on tärkeä muistisääntö. 

Aika pian tyttäreni huomasi, että valitettavan harvat autoilijat noudattavat turvallisia etäisyyksiä etenkin ohitusten jälkeen eteen ajaessaan. Pienimmillään väliä oli alle oman automme mitta, kun eteen pyyhälsi joku Bemarillaan. Neuvoin, että omaa vauhtia hieman kaasua keventämällä kannattaa sopeuttaa väliä ohittajaan, jos se meinaa jäädä eteen liian lähelle. Useimmiten kuitenkin ohittajilla on niin suuri ylinopeus, että välimatka kasvaa hetkessä riittäväksi.

Ajoimme moottoritietä jonkin matkaa Lempäälän Ideaparkin ohitse päästäksemme harjoittelemaan myös hitaampien ajoneuvojen ohituksia. Niitä tulkin menomatkalla kaksi ja toiset kaksi lisää paluumatkalla. 

Opastin nuortani, että moottoritiellä ajaessa kuljettajan on pidettävä katseensa todella pitkällä edessä voidakseen ennakoida tulevat tilanteet ajoissa. Silti on oltava koko ajan tarkoin tietoinen peilien vilkuilun avulla mitä tapahtuu takana sekä sivuilla.

Moottoritiellä ohittamistilanteessa on todella paljon tarkkuutta vaativia kohtia. Ensinnäkin on pystyttävä pitkälle katsoen ennakoimaan tuleva ohittamistarve, tai tehtävä päätös olla ohittamatta esimerkiksi oman lähestyvän moottoritieltä poistumisen ja vähäisen nopeuseron johdosta. Ohittaessakaan ei saa ajaa ylinopeutta.

Kerroin tyttärelleni, että moottoritiellä ohittamisen voi suorittaa vain vasemmalta puolelta ja että se alkaa peileistä sopivan ohittamiskohdan valinnalla sekä sen jälkeen vasemmalle vilkulla aikeesta ilmoittamalla. Ennen kaistan vaihtoa ehdottomasti päätä kääntämällä on varmistuttava turvallisesta kaistanvaihdosta. Vasemmalla kaistalla sitten ajetaan ohitse ja tällä kertaa sen pystyimme tekemään käyttäen suurinta sallittua ajonopeutta. Paluu omalle kaistalle tapahtuu vilkulla ajoissa ilmaisten heti, kun olemme edenneet sen verran ohitettavan edelle, ettei paluusta omalle kaistalle aiheudu vaaraa ohitettavalle. 

Liikennevalot

Päästäksemme harjoittelemaan kaistanvaihtoja sekä liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä ajoa suuntasimme yhden ajotunnin Linnainmaan alueelle. Siellä on sopivan tilavia ja kohtuullista liikennettä harjoitella ensimmäistä kertaa tätä asiaa.

Liikennevaloissa ei sinsänsä ole mitään kovin ihmeellistä. Vihreilä ajetaan, keltaisille ja punaisille pysähdytään. Liikennevalo-ohjatusta risteyksestä vasemmalle käännyttäessä on kuitenkin huomioitava liikennevalon tyyppi. Jos valo on nuolivalo, ei vihreän syttyessä vasemmalle kääntyvälle ole vastaantulevaa liikennettä, mutta jos kyseessä on ns pallovalo, on vasemmalle kääntyvän muistettava väistää myös vastaantulevaa liikennettä. 

Muutamissa kohdissa pääsimme harjoittelemaan myös oikealle vihreällä valolla käännyttäessä haastavaa kohtaa, eli kevyen liikenteen, etenkin takaa tulevien polkupyörien huomiointia ja väistämistä.

Linnainmaan risteykset tarjosivat myös harjoittelijalle kokemuksia risteyksistä, joissa oikealle kääntyvää eivät liikennevalot koskekaan. Tämäkin voi olla alussa hieman hämmentävää ja silloin etenkin tulee muistaa järjestys: poliisi, liikennevalot, liikennemerkit, yleissääntö -näin menee noudattamisjärjestys ja jos meille oikealle käännyttäessä ei olekaan valo-ohjausta, meidän tulee kuitenkin huomata meitä koskeva väistämisvelvollisuudesta ilmoittava kärkikolmio.

Sähköauton pikalataamisen opettelu

Bonuksena tyttäreni ajotunti moottoritieharjoittelun päätteeksi sisälsi lounaamme aikana tapahtuvan DC-pikalatauksen Lahdesjärven ABC:lla. Varsinaista tarvetta lataukselle ei ollut, koska akussa oli vielä 50% lataustaso, mutta halusin tyttäreni tuotakin treenaavan.

Treenistä tulikin hieman turhankin autenttinen, nimittäin päätimme ensin käydä katsomassa Lempäälän Ideaparkin vieressä olevaa uutta Lidlin pikalaturia. No sehän ei ollutkaan käyttökunnossa, joten jatkoimme matkaamme Lahdesjärvelle. Lahderjärven ABC:lläkin saimme latauksen käynnistettyä vasta kun asiakaspalveluun soittomme jälkeen he olivat etänä tehneet virtakatkon laturille. Viimeaikoina olen törmännyt todella harvoin epäkuntoisiin latureihin, mutta onhan tämä edelleen sähköautoilun valitettavaa arkea sikäli, että jokainen kerta on liikaa, kun laturi ei toimikaan. No nyt onneksi siis saimme auton lataukseen ja menimme lounastamaan.

Moukkia kanssa-autoilijoita liikenteessä

Nyt olemme toisen opetettavan tyttäreni kanssa ajaneet siis kymmenen ajotuntia ja muistiini on valitettavan selkeänä taas palautunut kuinka paljon ajattelemattomia ja itsekkäitä autoilijoita Suomenkin tieliikenteessä voikaan olla.

Moottoritiellä todella holtittomia ohituksia aivan kylkeä hipoen. Yksiajorataisella tiellä keltaisella viivalla törkeitä ylinopeuksia käyttäen muuta liikennettä vastaan ohituksia ja tärkeää liikenteen vaarantamista aivan puskurissa kiinni ajaen jopa 100 km/h nopeusraoitusalueilla.

Onneksi kuitenkin suurin osa on todella fiksuja, huomaavaisia, ennakoivia sekä joustavia kuljettajia, mutta nämä toisen sorttiset sitten vaarantavat muidenkin tielläliikkujien turvallisuutta, jopa henkeä.

Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018

sunnuntai 30.09.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto

Sähköauto on aina liikenne-energialtaan paikallisesti päästötön. Tämä ei kuitenkaan ole ymmärrettävästi koko totuus, vaan sähkön tuotannosta aiheutuu päästöjä, vaikka Pohjoismaiden ja Suomen sähköntuotanto onkin erityisen puhdasta.

lähde: Energiateollisuus julkaisee sähkön kuukausitilastoa.

Heinäkuu 2018

Energiateollisuuden sähköntuotannon kuukausiraportista selviää, että heinäkuussa sähkön CO2-taso nousi maassamme. Taustalla tässä on käsittääkseni kovat helteet ja siten jäähdytyksen aiheuttama energiakulutuspiikki.

Ajoin Leaf 40 kWh sähköautollani 4689 kilometriä ja sähköä kului 711,7 kWh Heinäkuussa, jolloin Suomen sähköntuotannon CO2-päästö oli keskimäärin 121g/kWh(e). Eli ajoni aiheutti 86 115 grammaa CO2-päästöjä. Laskutoimituksena tästä saadaan, että heinäkuussa Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla ajoni aiheutti 18,37 g/km CO2-päästöt.

Oikeastaan voin tehdä olettamuksen, että Heinäkuun CO2-päästö oli vielä alhaisempi ajoillani, koska se piti sisällään myös Norjan Lofooteille matkan ja Norjan sähkö on puhtainta.

Elokuu 2018

Elokuussakin Suomen sähköntuotannon CO2-päästö oli liukuvan 12 kuukauden tasoa korkeampi ja todennäköisesti syynä edelleen jatkuvat helteet.

Elokuussa ajoin 4090 km ja sähköä kului 658,4 kWh ja elokuun sähköntuotannon CO2-päästö oli keskinäärin 103g/kWh(e), joten elokuun ajoni aiheutti keskimäärin 16,58 g/km CO2-päästöt.

Mitä nämä 18,37 ja 16,58 g/km CO2-tasot tarkoittavat käytännössä?

Edelleenkään en ole edes yrittänyt luvuissa huomioida sähkön siirron ja lataamisen häviöitä. Niillä tuskin kuitenkaan on käänteentekevää suuruutta olevaa vaikutusta. Joku voi myös spekuloida silä, että mitä sähköä siihen sähköautoon just menee.

Lataan ylivoimaisesti eniten Leafiani kotona. Toistaiseksi ostan vielä kotonani sopimuksellani aurinko- ja tuulisähköä. Se on sitten hieman sellainen uskomusasia miten nämä vihreän sähkön sopimukset toimivat käytännössä, mutta johonkin tässä maailmassa pitää voida luottaa. Ensi kesään mennessä saan taloni katolle asennetuksi jo ostamani aurinkopaneelit, joiden uskoisin tuottavan ehkä noin 70% sähköautoilun vuosittaisesta sähkön kulutuksestani. Tietenkään paneelit eivät tuota talven kuukausina autoiluni kuluttaman sähkön vertaa, mutta tein Fortumin kanssa aurinkolataussopimuksen, joka on aika hyvä meille sähköautoilijoille. 

Pikalatureista eniten tulee käytettyä Fortumin paikkoja ja Fortum kertoo niissä näkyvissä tarroituksissa käyttävänsä puhdasta tuulisähköä.

Jos näitä 16,58 - 18,37 g/km CO2-päästötasoja haluaa verrata polttomoottoriautoihin, niin on todettava, että pelkästään polttonesteen jalotuksen on arvioitu tuottavan 24g/km CO2-päästöjä. Siihen sitten kaikki logistiikka päälle puhumattakaan ajamisen päästöistä. Onneksi WLTP-päästönormi vähän edes palauttaa päästötasoja realistisemmille tasoille polttomoottoriautoissa. Silti sekään ei kerro likimainkaan totuutta Suomen talvisissa pakkaskeleissä esimerkiksi.

Aiemmat tilastot

Huhtikuussa sähköautoiluni CO2-päästöt olivat alle 16,5 g/km

Kesäkuussa sähköautoiluni päästöt olivat alle 12g/km

Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen

perjantai 28.09.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto , Sähköauton lataaminen

Tämä blogitarinani on oikeastaan henkilökohtainen vastineeni Moottorilehden Vuosi sähköautolla juttuun, joka oli otsikoitu juuri päinvastoin.

Kuitenkin ennen oman melkoisen vahvaan sähköautoilukokemukseen perustuvan näkemykseni kirjaamista haluan vilpittömästi kiittää Moottori-lehteä hyvästä juttusarjasta sähköautoiluun liittyen. Hienoa, että sähköautot on huomioitu ja jutut ovat olleet tietenkin laadukkaita.

Sujuva ja edullinen sähköautoilu perustuu useimmiten kotilataamisen vaivattomuuteen

Sähköauton lataaminen on maailman yksinkertaisin ja nopein työ tehtäväksi, kun kotona on kiinteästi asennettu ja kiinteällä kaapelilla varustettu laadukas latauslaite oman parkkipaikan kohdalla. Itselläni on KEBA:n laadukas laite säädettynä antamaan 1x20A:n latausvirtaa.

Aina kun tulen kotiin, laitan Leaf 40 kWh -sähköautoni muutaman sekunnin kuluessa ja yhden käden liikkeen avulla latautumaan ja toisin päin liikkeelle lähtiessä. Sujuva kotilataaminen siis varmistaa äärimmäisen ajamisen helppouden. Ei koskaan arjen ajoissa mitään tarvetta millekään muulle lataamiselle useimmilla sähköautoilijoilla.

Kotona sähköauto siis latautuu päivällä, iltapäivällä töiden jälkeen saati yöllä nukkuessa aina täyteen asti. Ja mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä pienempi latausteho saattaa kotona riittää.

Kotona ladaten sähköautolla ajaminen on myös todella edullista. Itse maksan sähköstä (osto+siirto+kaikki verot) noin 0,11e/kWh. Joten kotona ladaten sähköautollani ajamisen hinnaksi tulee noin 1,80 euroa/100km. Mikään julkinen maksullinen lataus ei pääse aivan yhtä edulliseen tasoon. Joskin joissain paikoissa Parkkisähkö Oy:n palvelut pääsevät tosi lähelle. Oma lukunsa ovat tietenkin myös täysin ilmaiset julkiset latauspaikat, mutta ainakaan itse en jaksa niitä kärkkyä muutaman euron säästön takia. Sujuva kotilataaminen siis varmistaa todella edullisen sähköautolla ajamisen.

Asiointilatauspaikat täydentävät merkittävästi sujuvaa sähköautoilukokemusta

Ostoskeskusten ja markettien sekä muiden lukuisten paikkojen Type2-asiointilatauspaikat täydentävät sujuvan kotilataamisen lisäksi merkittävästi sähköautoilun helppouden ja mukavuuden kokonaiskuvaa. Etenkin pienemmillä akuilla varustetuille sähköautoille asiointilatauspisteet voivat olla myös todella tärkeitä arjen ajojen onnistumiseen kotilataamisen rinnalla.

Tiedän toki, että on jo nyt olemassa joitain sähköautoiljoita, jotka ovat olleet niin rohkeita, että ovat hankkineet sähköauton ilman kotilatausmahdollisuutta. Tällainen ratkaisu kuitenkin vaatii melkoisen suurta halua nähdä vaivaa autoilunsa eteen lähtemällä erikseen kuluttamaan jopa tunteja aikaa johonkin kauppakeskukseen tai muuhun vastaavaan paikkaan. Pikalataamisen hyödyntäminen lyhentää tällaisella sähköautoilijalla päivittäisten lataussessioiden aikatarvetta tosin jo alle tuntiin. Silti aikatarve on jotain aivan muuta, kuin kotilatauslaitteen muutaman sekunnin kestävä kaapelin kiinnittäminen.

Työpaikkalataamisen mahdollistaminen lisäisi runsaasti sähköautoilijoiden potentiaalista määrää

Jos Suomessa saataisiin lähtökohdaksi tilanne, jossa työnantajat haluaisivat järjestää mahdollisuuksien mukaan sähköautoille työpaikkalataamisen lisäisi se tuntuvasti potentiaalisten sähköautoiijoiden määrää. Vielä toistaiseksi ainakin Suomessa taloyhtiölaki tekee useille taloyhtiöissä asuville sähköauton kotilataamisen järjestämisen vähintään haastavaksi, tai vaikeaksi sekä valitettavan usein jopa mahdottoman tuntuiseksi. Monille näistä haasteista kärsiville siis työpaikalla saatu lataus mahdollistaisi käytännössä yhtä sujuvan sähköautoilukokemuksen, kuin kotilataaminen.

Taloyhtiölakiin pitäisi saada kiireesti muutos

Sähköisen liikenteen edistämiseksi olisikin erittäin tärkeää saada pikaisesti taloyhtiölakiin muutos, joka velvoittaisi taloyhtiötä antamaan luvan osakkaalle järjestää sähköautolleen latauksen, kunhan tekee sen omalla kustannuksellaan ja hoitaa asianmukaiseen mittaukseen perustuen itse sähkön kulutuksensa.

Pikalataamista tarvitaan sähköautomatkailussa

Sähköautolla matkailussa taasen tarvitaan pikalatausverkostoa. Sen kattavuus on parantunut viimeisen vuoden aikana useilla alueilla todella hyvin. Silti esimerkiksi aivan valtakunnan pääväyläksi laskettavalla E75:lla ei ole Jyväskylän ja Pihtiputaan välillä yhtään pikalatauspaikkaa. Puhumattakaan koko koillislapin kattavasta katveesta. Nämä kaipaisivat pikaisesti vielä merkittävämmin ja kohdennetusti tuettua pikalatausverkoston rakentamista. 

 

Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!

torstai 27.09.2018 Avainsanat: BEV , Latauslaite , sähköauto , Sähköauton lataaminen

Esitin otsikossa väittämän, johon liittyy useita muuttujia, mutta silti pidän sitä tosiasiana ja perustelen sitä tähän muutamalla yksinkertaistetulla esimerkkitarinalla.

Pertti Tuulipukukansalainen

Pertti käy töissä 16 kilometrin päässä kotoa, eikä saa sähköautoaan ladattua töissä. Työmatkojen lisäksi hänelle tulee keskimäärin noin 30 kilometriä päivässä muita ajoja. Yhteensä siis noin 62 kilometriä päivässä, eli hän on hyvin tyypillinen keskivertoautoilija ajomäärältään vuotuisella noin 16 000 km ajomäärällään.

Pertille riittäisi vaikka vanhan 24 kWh Leafin toimintamatka kaikkiin arjen ajoihin ja kotona riittää kovasti vaikka 6 Ampeerin latausvirta, jolla hän saisi 10 tunnin yön aikana jo reilusti yli päivittäisen lataustarpeensa. Pertti muuten pääsisi todella edullisesti mukavaan sähköautoilun kokemusmaailmaan ostamalla edullisen käytetyn Leafin.

Vaikka Pertti ostaisi tulossa olevan 64 kWh Kona Electricin, niin hän ei tarttisi koskaan yhtään kovempaa latausvirtaa kotona, vaan päin vastoin. Hänelle riittäisi vaikka lataisi vain silloin tällöin autoaan kaupassa käydessä 3x32A latauslaitteista 7,2 kW:n latausteholla, eikä lataisi oikeastaan koskaan kotonaan.

Tiina Duunari

Tiina käy töissä 45 kilometrin päässä, eikä hänkään saa tehtaalla koskaan autoaan lataukseen. Työmatkojen lisäksi Tiinalle tulee keskimäärin 50 kilometriä muita ajoja päivittäin. Tiina siis ajaa suomalaisittain todella paljon, yli 40 000 kilometriä vuodessa.

Tiinalle työmatkojen osalta riittäisi jopa vanha 24 kWh Leafi, mutta vapaa-ajan ajojen lisätarpeen vuoksi en suositeleisi sitä. (omakohtainen kokemus kolmen vuoden ajalta juuri vastaavaa ajomäärää). Sen sijaan tiinalle voisi suositella jo 30 kWh Leafia jolla päivän ajot jo sujuisivat pääosin ilman välilatauksia. Talven kovimmat pakkaset houkutteleisivat suosittelemaan 40 kWh Leafia.

 

Jos Tiinalla olisi 30 kWh Leafi, niin hän todennäköisesti arvostaisi esimerkiksi 20A:n, eli noin 4,6 kW:n lataustehon latauslaitetta kotona, jotta auto ehtisi latautua töistä kotiin tultua ruokaa laittaessa ennen lasten harrastusajoja enemmän. 

40 kWh Leafi riittäisi jo joka päivä siihen, että kesken päivän ei tarvitseisi ladata. Päivittäinen 140 kilometrin energiatarve ehtisi normaalisti jo 10 tunnin yölatauksilla täyttyä 10A:n latausvirralla, eli vieläkin aivan normaalista pistorasiasta.

Tiinalle 64 kWh Kona toisi myös joustavuutta siten, että hänenkään ei tarttisi edes joka yö ladata autoaan ja muutaman päivän välein tehty kauppareissu auttaisi kovasti keventämään ylipäätään kotilatauksen tehotarvetta ja jopa 6 Ampeerin latausvirta taloyhtiön modatusta lohkolämppäritolpasta riittäisi.

Elisa Myyntijohtaja

Elisa haluaa nauttia merenrantahuvilastaan ympäri vuoden ja pendelöi käytännössä joka päivä 150 kilometrin matkan töihin sähköautollaan. Elisa saa töissä autonsa aina 3x32A latauslaitteeseen. Työmatkojen lisäksi Elisalle tulee noin 30 kilometriä päivittäin muita ajoja. Hän on siis todellinen autoilun suurkuluttaja ja siksi etenkin hänelle sähköautoon siirtyminen on taloudellisestikin todella kannattavaa.

Elisalle en suositteleisi missään tapauksessa vanhaa 24 kWh Leafia työmatkan pituuden takia. 30 kWh Leafiakin suositteleisin painokkaalla varauksella, koska kovimmilla pakkasilla ja suuremmilla ajonopeuksilla saattaisi tulla jännittäviä tilanteita. Ja kenellekään en suosittele päivittäisillä työmatkoilla lähtökohdaksi kesken matkan pikalataustarvetta. Siis 40 kWh Leaf olisi minimisuositukseni.

Elisa siis saa töissä aina auton akun täyteen. Kun hän tulee 40 kWh Leafillaan kotiin, on auton akussa ehkä noin 10-20%, eli noin 4-8 kWh energiaa jäljellä. Se rittää ainakin tunnin kotona käynnin ja 20A, eli 4,6 kW:n latauksen jälkeen iltapäivän kauppa- ja harrastusajoihin. 

10 tunnin yölatauksen aikana hän saa 16 Ampeerin latausvirralla auton akun käytännössä riittävän täyteen päästäkseen aina töihin. 

64 kWh Kona antaisi sellaisen joustavuuden, että kun Elisa tulee töistä kotiin olisi auton akussa vielä riittävästi energiaa illan ajoihin ja silti akussa olisi illalla reilusti yli 10 kWh:n verran jäljellä. Aamulla töihin päästäkseen Elisa tarvitsee noin 20 kWh energiamäärän, joten 10 tunnin yölataukseen riittäisi vaikka 6 Ampeerin latausvirta.

Mainitsen vielä, että näin suurilla ajomäärillä kannattaisi vakavissaan harkita vaikka Teslan hankkimista vähintään käytettynä. Siinähän on sisäänrakennettu kolmivaihelaturi ja aivan normaalista voimavirtapistokkeesta saa yön aikana todella paljon lisää energiaa alhaisemmillakin Ampeereilla. Teslan lisäksi huomattavasti edullisempi BMW:n i3-sähköauton voi varustaa kolmivaihelaturilla. Ja vielä Bemariakin edukkaampi Renault Zoe on aina varustettu kolmivaihelaturilla.

Suurempi akun kapasiteetti antaa vain joustavuutta sähkauton lataamiseen

Eli yllä pyrin kertomaan muutamalla yksinkertaistetulla esimerkillä, että mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä enemmän omistajalla on joustavuutta myös kotilataamisen tehon tarpeen suhteen. 

Eri asia on se, että esimerkiksi itse arvostan kovasti kotonani olevaa 20 Ampeerin, eli noin 4,6 kW:n tehoista latauslaitetta, vaikka noin 40 000 - 50 000 km vuotuisille ajoilleni 40 kWh Leafilla jopa 8A riittäisi täysin. Se vain on mukava tunne tietää, että akku on nopeammin mahdollisimman täysi.

Toki tämäkään asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen, vaan jokaisen sähköautoa suunnittelevan on syytä pyrkiä saamaan sähköauto pitkään koeajoon, jossa pääsee testaamaan sitä ja sen lataamista juuri niissä omissa arjen ajoissa.

Matkailukäytössä akun suuri koko sekä etenkin nopea pikalataus ovat valttia

Sitten kun lähdetään sille kuuluisalle joka viikkoiselle Lapin matkalle sähköautolla, eikä malttaisi kusellakaan käydä saati lounastaukoa pitää, niin akun suuri koko sekä etenkin nopea DC-lataus ovat ehdottomia valtteja. Siinä ei sitten taasen kotilatauslaitteen teholla ole oikeastaan mitään merkitystä.

 

Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3

sunnuntai 23.09.2018 Avainsanat: Ajo-opetus , Ajo-opetus sähköautolla , sähköauto

Toisen ja kolmannen ajo-oppituntien oppimistavoitteina meillä oli:

  • havainnointi
  • arviointi
  • nopeuden säätely ja tilannenopeus
  • merkinannot
  • ajolinjat
  • ajovuorot
  • etäisyys muihin
  • liikenteenohjauksen noudattaminen

Kaikkia tavoitteita emme saavuttaneet edes kahdella ajotuntikerralla, koska pyrimme rajaamaan ajotuntien pituudet edelleen enintään 50 minuuttiin. Tämä on hyvä linja, koska nuori, joka pyrkii omaksumaan ajoneuvon hallintaa, sijaintia ajoradalla, muuta liikennettä sekä liikennesääntöjä joutuu keskittymään todella voimakkaasti. Vääjäämätön väsyminen jatkuvasta uuden kokemisesta ja keskittymisestä johtuen saattaisi johtaa vähintään epätoivottuihin läheltäpititilanteisiin tai pahimmillaan jopa vaaratilanteisiin. Nämä kaksi ajotuntia ajettiin siksi eri päivinäkin tällä kertaa. Myöhemmin ajotunteja voi yhdistellä useampiakin samalle päivälle, kunhan huolehditaan opettelijan riittävästä levosta tauoilla.

Liikkeelle lähtö ja edellisten oppien kertaus

Tällä kertaa ajotunti alkoi siten, että annoin nuorelleni avaimet ja pyysin kertaamaan mitä viimeksi puhuttiin hallintalaitteista ja ajoonlähdöstä. Nämä sujuivatkin hyvin. Ennen liikkeelle lähtöä vielä opastin uutena autossa hallittavana laitteena lämmityslaitteen ja ilmastoinnin säädöt. Leafissahan ei ole kovinkaan viisas tuo automaattinen ilmastoinnin hallinta, vaan kuljettajan tulee osata myös käsisäätöisesti huolehtia huurteenpoistosta.

Ajolinjat, merkinanot sekä ajovuorot

Tällä kertaa käytönnössä ensimmäisenä tuli vastaan keskustella ajoneuvon sijainnista ajoradalla. Ajoneuvoa kuljetetaan ajokaistan oikeassa laidassa, ei kuitenkaan oikealla olevan viivan yli ajaen. Heti liikkelle lähdön jälkeen tuli kuitenkin vastaan tilanne, jossa tuli huomioida kevyttä liikennettä antaen sille turvallisen tilan.

Heti ensimmäisiin risteyksiin saavuttaessa harjoiteltaviksi tuli ajoneuvon sijainti risteystä lähestyttäessä. Ensimmäinen risteys oli oikealle, joten vilkku oikealle ja ajoneuvoa ohjastettiin kaistan oikeaan reunaan. Risteystä lähestyttäessä huomioitavana oli risteävän liikenteen lisäksi kevyen liikenteen väylä. Muistutin risteyksen lähestyessä näiden huomioimisesta ja riittävästä vauhdin laskusta, jotta ehtii huomioida kaiken tarvittavan sekä reagoida tarpeen mukaan.

Ajolinja tiukasti oikealle käännyttäessä vaatii vielä treenaamista. Käännös tapahtui hiukan liian laiskasti ja palautus ajautui turhan lähelle keskiviivaa. Heti perään olikin risteyskäännös vasemmalle, jolloin vilkku ajoissa vasemmalle ja risteyksen lähestyessä ohjeistin ajamaan liikenteenjakajan tuntumaan. Nyt muun liikenteen ja oman ajovuoron havainnoinnin sekä matkan jatkumisen ohella oli huomioitava risteyksen jättövaiheen ajolinja. Liikenteenjakajan lähelle oikealle puolelle.

Nopeuden säätely, tilannenopeus sekä etäisyys muihin

Alussa oli siirtymä maaseudun maantieajoa, jossa tuli hyvin harjoiteltavaksi ajolinjan tarkkailu ja säilyttäminen. Leafin kaista-avustin ilman ProPilottiakin valvoo sekä huomauttelee reunaviivan lähestymisestä. Totesin sen olevan oikeastaan hyvä apu minun opetustyölleni, koska sen verran tiuhaan huomautuksia tuli.

Mantieajossa oli sopivaa myös opetella katseen käyttöä. Katse kauas eteen. Säännöllinen katsominen peileihin sekä myös piennaralueiden tarkkailu. Liikennemerkkien havainnointi ja lähestyvän nopeusrajoituksen ennakointi ovat myös heti alkuun opeteltavia asioita. Tilannenopeudesta keskustelimme myös, kuinka kulloinenkin vallitseva nopeusrajoitus on maksiminopeus ja kuljettajan vastuulla on sovittaa ajonopeutensa esimerkiksi keli- ja näkyvyystilanteiden mukaisesti turvalliseksi.

Etäisyyttä edessä ajavaan emme päässeet harjoittelemaan, koska 325-tiellä ajetaan yleensä reilua ylinopeutta käyttäen. Sen sijaan olimmekin pian jonon keulilla. Edessä ajavaan sanotaan olevan turvallista pitää neljän sekunnin väli ja sitä voi olla tarpeen kasvattaa esimerkiksi liukkaalla kelillä. Takana ajavien tehtävä on pitää riittävää turvaväliä edessään ajavaan, mutta kun jono takanamme kasvoi, eikä sopivaa ohitustilannetta ollut vastaantulevasta liikenteestä johtuen tarjolla, ohjeistin tytärtä antamaan tilaa siirtymällä bussipysäkille hetkeksi.

Nopeusrajoituksen muuttuessa 60:sta 80-lukemaan kehoitin tytärtä kokeilemaan kuinka auto kiihtyy painamalla vauhtipolkimen (kaasupoljin polttomoottoriautoissa) kerralla pohjaan. Tälläkin osaamisella on mielestäni arvoa, jotta pystyy hallitusti ripään kiihdyttämiseen esimerkiksi kiihdytyskaistalla. 

Liikenteenohjauksen noudattaminen ja arviointi

Matkamme suuntautui kauniin Kangasalan harjun ylitse Kangasalan keskustaan. Siellä treenasimme muutamaan kertaan liikenneympyöröissä ajamista ja ajovuoroisuuksia. Liikenteen ohjauksen noudattamisen harjoitteet vielä tällä kertaa jäivät väistämisvelvollisuuksien havainnointiin ja liikenneympyröiden ajamiseen.

Muun liikenteen arviointia ja oman toiminnan sopeuttamista päästiin harjoittelemaan stop-merkin ruuhkaiseen risteykseen pyrkiessämme sekä moottoriliikennetielle kiihdyskaistalta liittyessä.

Liikenteen ohjauksen noudattamisesta meillä jää myöhempiin ajotunteihin esimerkiksi liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä ajaminen sekä usean kaistan risteyksissä ajaminen.

Havainnointi

Liikenteessä ajoneuvon ohjastaminen on jatkuvaa havainnointia. Opastin tytärtä toistuvasti, että hänen tulee olla koko ajan tietoinen pitkälle eteenpäin, sivuilla sekä perässä tapahtuvista liikenne-asioista. Risteyksissä havainnointi on oltava nopeaa ja oikeaa. Silti meille jo sattui läheltäpititilanne yhdessä Kangasalan keskustan riesteyksessä, kun lähtö kolmion taka risteyksestä olikin turhan hidas ja ristevältä tieltä tuleva auto joutui vuoksemme hidastamaan tuntuvasti. Tästä saimme kuulla äänimerkinantolaitteen avulla toisen autoilijan mielipiteen. Eihän siinä muuta voinut kuin mielessään kiittää, että hän pystyi reagoimaan.

Ajamisen oppiminen on treenilaji

Kun tulimme kotiin kiitin tytärtäni ja kerroin kuinka ylpeä olen hänen kyvystyään keskittyä ja oppia ajamista. Hän totesi, että onpa hyvä, kun voimme harjoitella. Jatkoi vielä, ettei millään voisi kuvitella oppivansa sillä minimi ajotuntimäärällä riittävää ajamisen varmuutta. Heitimme yläfemmat ja hän laittoi auton lataukseen.

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (1)
tammikuu (1)
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!