Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella syyskuu

Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla

lauantai 30.09.2017 Avainsanat: Autonäyttely , BEV , eTROPHY , IAA2017 , I-PACE , Jaguar , moottoriurheilu , sähköauto

Jagura I-PACE oli hyvin valmiin oloinen sähköauto IAA2017 messuilla. Sitä lupailtiinkin tuotantoon vuoden 2018 toisella neljänneksellä jo. Tervetuloa!

Autosta on olemassa jo Jaguarin nettisivuilla hyvä esittely.

90 kWh akun luvataan tarjoavan 500 km toimintamatka, joka kuulostaa taajama-ajossa uskottavalta. Maantienopeuksissa ison auton ilmanvastus varmasti pienentää toimintamatkaa jonkin verran, kuten Suomen pakkanenkin.

400 hv ja 700 Nm voima tarjoaa autolle muikean suorituskyvyn. 4 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen riittää katumaasturissa.

4,68 m pitkä ja 1,89m leveä sekä 1,56 m korkean auton muotoilu on Jaguarimaiseen tapaan sporttisen onnistunut jopa SUV-luokkaan. Tavaratilaakin luvataan jopa 530 litraa tähän viisi paikkaiseen vaunuun. 

Jaguar I-PACE eTROPHY

Jaguar aloittaa myös rata-autosarjan, jonka autot perustuvat I-PACE -sähköautoihin. Tätä sarjaa tullaan ajamaan Formula-e -sarjan oheiskilpailuna jo vuonna 2018. Sarjaan tulee kuulumaan 10 kilpalua ja 20 autoa. Tämä tulee olemaan mielenkiintoinen lisä sähköautoiluun ja autourheiluun.

Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä

lauantai 30.09.2017 Avainsanat: Ampera-e , BEV , IAA2017 , sähköauto

Frankfurtissa IAA2017 oli esillä myös Opel Ampera-e sähköauto ja se oli itselleni näiden automessujen antoisin kohde. Olin odottanut jo pitkään näkeväni tämän käänteen tekevän sähköauton livenä. Nyt se onnistui. Ainoa harmittava seikka autossa on se, ettei sitä oikeastaan edes haluta myydä. Ei ole mitään aavistustakaan milloin, jos edes koskaan saadaan autoa Suomeen. Messuillakaan auton esittely ei tuntunut kiinnostavan näytteilleasettajia. Edes nokkapeitettä ei suostuttu raottamaan pyytäessäni.

Olen kirjoittanut Ampera-e:stä aiemmin Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa blogitarinan. Silloin kuvasin jo hiukan speksejä autosta.

Ampera-e on kompakti ulkomitoiltaan

  • Ampera-e on 4,164m pituudellaan kymmenkunta senttimetriä Golfia lyhyempi. (Ioniq ja Leaf ovat Golfia pidempiä).
  • 1,854 leveydellään Ampera on Goflia hieman leveämpi ja Leafia tuntuvasti leveämpi, mutta käytännössä saman levyinen Ioniqin kanssa.
  • 1,594 metrin korkeus on muita sähköautoja suurempi.

Keulan pituus on viety aikalailla minimiin. Auton ulkomuodoista pitäminen on tietenkin hyvin henkilökohtainen kokemuspohjainen asia. Useat eivät lähtökohtaisesti pidä tämän näköisistä munanmuotoisista pikkuautoista. Minun silmääni Ampera-e näyttää hyvältä kokoluokkansa autoksi. Onhan se mittasuhteiltaan korkean lyhyt ja kapea, mutta jotenkin siihen on onnistuttu luomaan muotoilukieli, joka ei häiritse.

Erinomaiset sisätilat neljälle aikuiselle ja jopa viidennellekin

Ampera-e:n ulkomitat on käytetty tehokkaasti hyväksi ja sisälle onkin saatu erinomaiset tilat eteen ja taakse. Toki takapenkillä kapeus alkaa haitata aika pian, jos matkaa yritetään tehdä kolmen takapenkillä istuvan aikuisen kuormalla. Lapsia toki mahtuu koko takapenkin täydeltä hyvin.

Kuljettajan istuimen sai ainakin messuilla kylmätyypeissä hyvin säädettyä sopivaan ajoasentoon. Takana myös pääntilaa riittää erinomaisesti. Takapenkki oli myös hyvin ryhdikään oloinen istua.

Kojelauta on ainakin minun silmiin mukavan oloisesti muotoiltu. Ehkä hiukan halvan oloisen tuntuista materiaalia, mutta Leaf-kuskina on jo tottunut tuollaiseen ehkä vähän liiankin hyvin ja kyllä Amperan materiaalit siihen nähden ihan ok ovat. Mittaristossa on aika mielekkäästi toteutettu myös toimintamatkan näyttö. Siitä ilmenee todennäköinen toimintamatkan haarukka. 

Vaihdevalitsin on kuin perinteisemmistä automaattilaatikoista. Joskin sähköautossahan käytännössä valitaan vain P-parkki, D-ajovaihde eteen tai R-pakki. Ampera-e:ssäkään ei ole varsinaista vaihteistoa vaan ainoastaan kiinteät perävälitykset.

Reilun kokoisesti myös tavaratilaa

Tavaratila näyttää silmämääräisesti hieman Leafin yllättävän suuren tilan kaltaiselta. Kontissa on runsaasti syvyyttä, joka antaa käytännössä esimerkiksi matkalaukkujen pakkaamiseen tärkeää tilaa.

 

60 kWh akku ja sen lataaminen sekä toimintamatka

Ampera-e:n pikatalaaminen hoituu CCS-liittimen kautta enimmillään 50 kW:n teholla. Type2-latauslaitteista auto ottaa enimmillään 7,2 kW:n teholla lisää ajoenergiaa. Niinpä auton 60 kWh akku täyttyy pikalatauksessa 80% tasolle asti alle tunnissa ja Type2-latauksessa akun saa täysin tyhjästä aivan täyteen nopeimmillaan noin 9 tunnissa.

60 kWh akulla autolle luvataan jopa 520 km toimintamatkaa. Autolle luvataan 14,5 kWh/100 km keskikulutusta, joka tarkoittaisi noin 414 km toimintamatkaa. Todellisuus siis kesäkelissä maantienopeuksilla lienee noin 350 km ja talvella noin 300 km talvisilla maantienopeuksilla ja pakkasella.

Suorituskyky arkikäyttöön vähintään riittävä

Autossa on 150 kW sähkömoottori ja sen avulla kiihtyvyy 0-100 km/h nopeuteen on noin 7,3 sekuntia ja välitön valoista lähtö on urheiluautoluokkaa. Myös ohituskiihtyvyys 80 km/h nopeudesta 120 km/h nopeuteen on vain 4,5 sekuntia.

Opelin osti Peugeot

Opelin merkin ja tuotannon osti Peugeot jokin aika sitten. Mielenkiintoista on nähdä, mitä vaikutusta tällä on Opel Ampera-e:n tulevaisuuteen. Todella mielelläni näkisin Suomen maahantuontiohjelmassa, mutta ikävä kyllä en kovin paljoa usko saatavan koskaan.

Edullinen sähköauto

Ampera-e löi uuden hintaluokan pöytään euroa/kWh mittarilla. Saksassa hinnnat alkaen malli on siis 39330 euroa ja varustellumpi First Edition maksaa 44 060 euroa. Näin ollen se tarkoittaa 655 euroa/kWh. Esimerkiksi oma Leafini oli 2011 vuonna 41 000 euroa ja 24 kWh, eli 1708 euroa/kWh. Tosin tuossa vertailussa on epäreiluna kohtana  Suomi hinta vs Saksan hinta. Toinen esimerkki: Saksassa Hyundai Ioniq Electric maksaa 33 300 euroa ja akku on 28 kWh, joten sille hinnaksi muodostuu 1189 euroa/kWh.

Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017

perjantai 29.09.2017 Avainsanat: Autonäyttely , BEV , IAA2017 , sähköauto

Japanilainen Aspark oli tuonut Frankfurtin IAA2017 autonäyttelyyn OWL superurheiluautonsa. Auto on erityisen virtaviivainen ja suorituskykyinen. 

Pituutta autolla on 4,83 metriä ja leveyttä 1,94 metriä. Mataluutta sen sijaan on alle metrin, eli 99 senttiä. Painoa kaksi paikkaisella autolla on ainoastaan 850 kg.

Suorituskyky 320 kW ja 764 Nm moottoreilla varustetussa nelivetoisessa autossa on aika hyvä. Kiihtyvyys 0-100 km/h nopeuteen kerrotaan hoituvan kahdessa sekunnissa ja huippunopeus on 280 km/h.

Toimintamatkaa luvataan 150 km ja tuo tuntuu akusta löytämieni tietojen perusteella uskottavalta. Nimittäin akku näyttäisi olevan uskomukseni mukaan 60 kWh kokoinen ja tuolla kapasiteetilla pitäisi kyllä päästä pidemmällekin.

 

Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017

torstai 28.09.2017 Avainsanat: Autonäyttely , BEV , Honda , IAA2017 , sähköauto

Honda esitteli Frankfurtin IAA2017 -automessuilla Urban EV sähköauton konseptin. Ulkoisesti auto on todella raikas yhdistelmä retroa Civicciä ja uutta aikaa. Toivottavasti Hondan johtajan lupaus auton tuotantoversion esittelystä vuonna 2019 pitää paikkaansa.

Varmasti konseptiauton ylilyönnit hiotaan tuotantoversioon. Esimerkiksi ovat ja sisustus varmuudella tulevat olemaan hieman tavanomaisempia ja ulkoista valoshowta hieman riisutaan. 

Tarkempia speksejä ei tästä konseptiautosta vielä kerrottu. Tervetuloa Honda mukaan sähköautoihin, tämän näköisellä tuotteella tulee olemaan hyvä aloittaa.

Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan

keskiviikko 27.09.2017 Avainsanat: Audi , BEV , Formula E

Audi on julkaissut tänään 27.9.2017 uuden Formula E -sarjaan mukaan lähtevän e-tron autollaan. Näin Formula E -sarja tekee nousuaan merkittäväksi autourheilun sarjaksi merkki kerrallaan. Kilpailut tarjoavat nyt jo mielenkiintoista katsottavaa FIAN säännöillä tasaväkisiksi rarjoitetuilla autoillaan ja kaupunkiratojen ohitusmahdollisuuksilla.

Formula E -autot ovat siis täyssähköautoja, jossa on takaveto. Autojen teho on tällä hetkellä rajoitettu kisassa 180 kW tasolle ja aika-ajoissa 200 kW tasolle. Kisassa Fanboostin saaneet kilpailijat saavat hetkeksi käyttöönsä suuremman tehon.

Säännöillä minimipainoksi on säädetty 880 kg ja tehopainosuhteen sekä hyvän pidon ansiosta auto kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 3,5 sekunnissa. Tämähän on vain 1,4 sekuntia hitaampi kuin Teslan perheauto, joten jokainen ymmärtää kiihtyvyyden olevan vain säännöistä kiinni.

Formula E autoissa on erilaisia vaihteistoratkaisuja, mutta Audissa on yhden ajovaihteen voimansiirto, eli vain kiinteät perävälitykset.

Akun koko on säännöissä myös määritelty, niinpä Audissakin on akkussa 34 kWh kapasiteetti, josta vain 28 kWh on käytettävissä. Säännöissä on myös säädelty yksi auton vaihto varikkopysähdyksellä kisan aikana, näin saadan kesken kilpailun käyttöön nopeasti täysi akku. Kolmos kaudelle FIA salli regenerointitehon noston 50% edellisestä kaudesta.

Virtaviivaisen auton kori on tasan viisi metriä pitkä ja 1,79 metriä leveä sekä vain noin metrin korkuinen. Silmiinpistävä ero Formula 1 autoihin on rengastuksessa. Formula E:ssä käytetään matalaprofiilisia kumeja.

Audi e-tron tullaan näkemään Hong Kongin kilpailussa 2. ja 3. joulukuuta ensimmäisen kerran tositoimissa.

Olen kirjoittaut Formula E:stäkin aikaisemmin Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille -

Onnea ja menestystä Audillekin tähän hienoon autourheilusarjaan!

Kuvat: http://www.audi.com/en/audisport/formula-e/audi_e-tron_fe04.html

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!