Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella elokuu

Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua

perjantai 30.08.2019 Avainsanat: BEV , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Miten sujuisi lomamatka Rukalle Nissan Leaf + -sähköautolla? Tätä pyysi minulta nyt useampikin lukijani kun julkaisin pari tarinaa isomman akun saaneesta Leafista.

Sikäli nämä pyynnöt sattuivat hauskasti, että olen talvelle tehnyt alustavan varauksen juuri Kuusamoon ja aihe pitäisikin selvittää. Koska pyynnöt liittyivät tähän 62 kWh Leatiin, niin teen matkasuunnitelmat nyt ensin sille autolle, vaikka omassani on vain 40 kWh akku.

Kuusamoon Viitasaaren mökiltä

Realistinen asiahan on se, että minun varsinainen Kuusamon reissuni alkaa Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Sinne voi ajaa vaikka kuinka paljon aikaisemin tai vaikka edellisenä iltana. Menomatkalla vajunnut akku ehtii täyttyä aamun lähtöön joka tapauksessa illan saunomisen ja yöllä nukkumisen aikana autoni peräkonttivarustukseen kuuluvalla 6 - 10 - 16 A säädettävällä matkalatauskaapelilla, joka ottaa virtansa punaisesta ns työmaapistokkeesta. Mökillä on turvallinen ratkaisu 16A laaamiseen suoraan sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta voimavirtapistokkeesta.

Matkaa Rukalle mökiltä kertyy reittivalinnasta riippuen noin 460 - 490 kilometriä, eli välilataus reitille tarvitaan 62 kWh Leafillakin.

Matkasuunnitteluun on nykyisin erittäin hyvä apuväline, A Better Routeplanner, johon voi asettaa autokohtaiset lähtötiedot ja sitten voi hyvinkin tarkasti muutella parametrejä, joten teen suunitelmat sen ja oman kokemukseni avulla. Muutoin erittäin luotettavan oloinen reittisuunnittelija näyttäisi mielestäni olettavan Leaf +:lla olevan käytettävissä 62 kWh, mutta näihän ei todellisuudessa ole. Siksi asetin auton akulle 7% kuntoisuuden laskun, jotta akun kapasiteetti vastaisi noin 58 tasoa, joka sieltä on realistisemmin ulos otettavissa.

Case 1: Kesällä ilman kattotaakkaa

Kesällä ilman kattotaakkaa suomalaisilla maanteillä ajellessa Leafilla pääsee helposti noin 16 kWh / 100 km kulutukseen ilman erityisiä säästelytoimia, joten sähköä 469 km reittivalinalla kuluisi noin 75 kWh.  Leafin toimintamatka toteutuisi noin 350 kilometrin mittaiseksi, eli noin 110 - 120 kilometrin matkaa vastaava lisälataus vähintään tarvitaan lisää. 

Ensinnä voisi aihetta lähestyä siten, että tuo noin 120 km lisätarve tarkoittaa noin 19,5 kWh:n lisätarvetta ja se tulee akkuun 44 kW:n pikalatausteholla noin 28 minuutissa. Kun tuohon huomioidaan latauksen aloittamiseen ja lopetamiseen kuluva aika, ollaan A Better Routeplannerin kanssa samassa, eli noin 32 minuutin mittaisessa lataustauossa. Akku on latauksen lopussa 74% varaustasossa, joten latautuminen ei edes ehdi merkittävästi hidastua lopussakaan.

Matkaa on ehditty taittaa ennen ensimmäistä latausta noin 3 tuntia ja kilometrejä on kertynyt yli 220  matkamittariin lisää. Niinpä lataamisen aikana onkin hyvä käydä lounastamassa vaikka Prismalla tai Citymarketissa, kumman nyt sitten latauspaikaksi valitseekin. Tosin noin nopea lounas ja vessatauko ei ole realistinen matkaillessa, joten akkuun ehtii kertyä tarpeettoman paljon energiaa, mutta eipä se onneksi siellä akussa paina yhtään mitään. 

Tuollaisella kesäkelillä siis Leaf + menee Rukalle eittä heilahtaa. Perillä sitten voikin laittaa auton latautumaan mökin pihaan ja sen jälkeen mökin ja Rukatunturin väliset reititkin sujuvat muitta mutkitta sähkön voimalla.

Case 2: lisätään kesäkelissä katolle kattotaakkateline, pyörätelineet ja polkupyörä

Jos ajaisin Rukalle kesäkelissä, niin menisin sinne DH-pyöräilyä harrastamaan. Vaikeutetaan siis haastetta sen verran, että laitetaan samaiseen A Better Routeplaneriin speksit näyttämään kasvaneen ilmanvastuksen kasvattamaa kulutusta.

Olen mitannut, että kattotaakkatelineet ja yksi DH-pyörä kasvattavat kulutusta noin 18% kasvaneen ilmanvastuksen myötä.  Teen asetukset kuitenkin +20% kasvavalla kulutuksella ja lisään vastatuulta pari metriä/sekunti koko matkalle, ette ammu suunnitelmalla itseäni kovin pahasti jalkaan. Nimittäin tämä kokoonpano on todennäköinen kesäiselle ajolle.

Lähtö jälleen Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Ajoa ensin esimerkiksi 221 kilometriä Ouluun Kaakkurin CM:ään latailemaan. Laturille saapuessa akussa pitäisi olla vielä noin 7% lataustaso. Jos väli menee yhtään tiukille, niin on siinä useita pikalatureita tarjolla, jossa voi ottaa pikatäydennyksen. 

Oulussa on hyvä saada akku lähes täyteen, jotta perillepääsy varmistuu. Nimittäin Oulu - Ruka välillä ei enää ole yhtään pikalaturia ja jälkimmäinen ajo-osuus on 248 kilometrin mittainen. Kun Oulussa ottaa 96% varauksen, pitäisi perille kuitenkin päästä normaalisti ajamalla ilman välilatausta ja perillä on vielä ruhtinaallinen 5% ylimääräinen varaus akussa jäljellä. Noin iso lataus ottaa aikaa vähintään hieman yli tunnin ja pidän A Better Route Plannerin 1h6min latausaika-arviota realistisena.

Ouluun on tultu jälleen sen reilun muutaman tunnin siirtymä ja yli 220 kilometriä, joten tunninkin tauko on lounaan ohessa erittäin tervetullut.

Jos Oulusta Rukalle 248 km meinaa mennä tiukille, kannattaa pitää pieni tauko ja ottaa Type2-latausta reitiltä. Perillä sitten auto saakin jälleen latausta varatun mökin pihassa ja ajelut kohtessa on mukava kulkea sähköautolla.

Case 3: Talvella -10°C kelissä mökiltä Rukalle

Lisätäänpäs jälleen Leafille haastetta. Otetaan case tällä kertaa talvella laskettalemaan meno ja pakkastakin on noin kymmenen astetta. Laskelma näyttää ensivilkaisulta yllättävänkin samankaltaiselta kuin kesällä fillari katolla ajaen. On kuitenkin uskottavaa, että pakkanen haittaa jopa vähemmän toimintamatkaa, kuin pyörä katolla.

Siispä jälleen Oulussa noin tunnin lataus ja perille. Perillä jälleen auto lataukseen ja sen jälkeen parasta ja mukavinta paikallisliikkumista aina lämpimällä ja pakkasesta kangistumattomalla autolla.

 

Case 4: Talvella -10°C kelissä suksiboksi katolla mökiltä Rukalle

Talvella pidän erittäin todennäköisenä, että Rukan matkani tekisin kattotaakkatelineet ja suksiboksi katolla. Lisätään siis 20% jälleen kulutusta ja oletetaan -10°C keli. Talvilaskelmissa laskin matkan keskinopeutta jonkin verran, vaikka noin pohjoisessa talvinopeusrajoituksilla ei kovin paljoa taidetakaan nopeuksia laskea. Kyse on ennemminkin talvikelin realismista sekä liikenneturvallisuudesta.

Nyt A Better Route Plannerkin lisää ennen Oulua Siikalatvan Hesburgerille lyhyen noin 12 minuutin lataustauon. Sieltä kyllä kelpaa ottaa kuppi kahvia, käydä vessassa ja samalla ottaa ilmaista latausta.

Toinen tauko on jälleen Oulussa ja syytä on varautua noin 1h3min lataamiseen, koska jälleen on yli 240 km pitkä loppusiirtymä Rukalle ilman yhtään välilatausta. Onneksi välillä on kuitenkin Type2-sähköä tarjolla jos tarve yllättääkin.

Ja perillä jälleen auto saa latausta mökin pihasta.

#Rapdigate tuskin ongelma, mutta talven kelivaihtelut voivat tuoda muuttujia

Leafin akuston jäähdytyksen puutteellisuus on maailmalla laajasti tiedossa ja siitä tulee #Rapdigate-nimitys. Auton akku kuumenee jatkuvassa 120 km/h ajossa tai toistuvissa pikalatauksissa. Näissä mökiltä Rukalle ajosuunnitelmissa missään en usko 62 kWh Leaf +:ssan kohtaavan minkääntasoista #rapidgate-ongelmaa. Nimittäin tuolla pohjoisessa ei ole sellaisia moottoriteitä, jossa ongelma tulisi vastaan, vaan matkanopeus on alhaisempi. Lisäksi vain case 4, eli talvella suksiboksi katolla ajaen tarvitaan enemmän kuin yksi pikalataus ja noin kovalla pakkasella akku ei tule kuumenemaan liikaa millään noin lyhyellä matkalla.

Talven kelivaihtelut kuitenkin voivat olla se suurempi muuttujien mukaan tuoja. Oulusta Kuusamoon -välillä ei ole tarjolla yhtään pikalatausta, eikä koko koillis-Lapissa oikeastaan muutoinkaan. Sähköauton kulutus voi nousta nyt käyttämiäni parametrejä vielä pari kymmentä prosenttiakin korkeammalle esimerkiksi raskaan sohjokelin takia. Kovemman pakkasen vaikutusta voi sen sijaan hallita merkittävästi taitavalla lämmityslaitteen käytöllä palelematta kohtuuttomasti. Tosin jos pakkenen kipuaa johonkin kolmenkymmen asteen kieppeille, niin varmuudella tuolla välillä saa kulumaan aikaa Type2-latauksessa jonkin aikaakin.

Vaikka lähtö olisi Tampereelta, ei suunnitelma muuttuisi mitenkään olennaisesti. Vain yksi lyhyt lataus lisää Jyväskylässä.

Koillis-Suomi kaipaisi kipeästi pikalatauspisteitä

Koillis-Suomi kaipaisikin kipeästi pikalatausta. Tiedän sillä jo olevankin sähköautoilijoita ja lisää olisi tulossa, mutta jopa vielä isompi merkitys on ruuhka-Suomen lomasuunnitelmien osalta. Sähköautot tulevat yleistymään. Sähköautojen kanta on jo noussut jyrkkään lätkämailan lapakulmaan ja tulee kiihtymään lähivuodet. Koillis-Lapin matkailun kannalta olisikin erittäin tärkeää hoitaa pikalatausverkosto kuntoon. Tämä olisi myös matkailuyrittäjien edun mukaista. Toivottavasti sieltä löytyy rohkeita investoijia, jotka haluavat olla ympäristöystävällisen liikenteen kehittämisen asialla.

Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018

tiistai 27.08.2019 Avainsanat: sähköpyörä

Olen nyt sähköautoilun lisäksi myös sähköpyöräillyt noin vuoden verran. Oma pyöräni on Haibike Sduro Fullseven 5.0, eli ei malliston parhaasta päästä, muttei aivan ns marketti-Pirkka -pyöräkään enää. Kirjoitan tähän hieman esittelyä pyörästä ja kerron omasta harrastekäytöstäni siinä sivussa.

Haibike

Haibike on vuonna 1995 Saksan Schweinfurt-kaupungissa perustettu firma. Vuonna 2010 se esitteli käsittääkseni ensimmäiset sähköpyöränsä. Haibikellä on tuotannossa sähköpyörien lisäksi myös pyöriä ilman sähköavustusta.

Haibike history

Pedelec

Pedelec on lyhenne englanninkielisistä sanoista pedal electric cycle ja tarkoittaa käytänössä polkupyörää, jossa on sähköavustus vain kun sitä poljetaan. Yamaha on esitellyt ensimmäisen Pedelec-moottorin vuonna 1994. Sähköavusteisia pyöriä löytyy myös käsikaasulla, mutta pedelecin hienous on ainakin itselle, että sitä voi ajaa kuin ilman sähköavustusta olevaa pyörää.

Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018

Oma pyöräni on siis Haibiken valmistama ja mallia Sduro Fullseven 5.0 ja vuosimalli on 2018. Mallimerkinnässä Full tarkoittaa täysjousitettua, eli siinä on myös takana joustomekanismi. Seven tarkoittaa, että pyörässä on 27,5" kiekot, eli vanteet. Sduron runko on alumiinia, kun kalleimpien pyörien rungot ovat kevyempää hiilikuitua. Pyörää saa myös Hard-versioina, jolloin siinä ei ole takajousitusta, kuten myös nine-versiona, jolloin siinä on 29" kiekot, eli vanteet. 5.0 kertoo pyörän varustelusta.

Sduro taasen kertoo pyörän tyypistä, joka on tässä tapauksessa maastopyörä tai enduro. Luokkia on runsaasti ja ne ovat välillä niin lähellä toisiaan, että rajanveto tuntuu olevan vaikeaa. Lisäksi myyjät ja valmistajat näyttävät käyttävän hieman eri nimityksiä pyöristä. Tässä enduro- tai maastopyöräluokassa kuitenkin on yleistä se, että pyörät ovat vähintään etujousitettuja ja niiden kokoonpanoon ei kuulu vakiona lokasuojat, valaisimet tai tavaratelineet. Rengastus on maastoon erittäin hyvin soveltuva karkeakuvioinen ja korkeampiprofiilinen.

Pyörien luokitus on todella monitasoinen ja hiukan uudelle harrastajalle vaikeasti lähestyttäväkin. Kuvaan tähän ihan hiukan oman pyöräni sijoittumista luokituksessa.

  • Kun tästä mennään kovemman maaston pyöriin, tulee hetken päästä vastaan DH, eli Downhillmountainbike, eli alamäkipyörät, jotka eroavat enduropyöristä pidemällä jousituksellaan ja usein loivemmalla keulakulmalla sekä tukevammalla rakenteellaan. DH-pyörissä ei useimmille ole järkevää käyttää sähköavustusta lisäämässä painoa, mutta esimerkiksi Haibikellä on erittäin hyvä sähköavusteinen DH-pyörä.
  • Jos taasen mennään toiseen suuntaan, niin tullaan hybrid-pyöriin tai retkipyöriin. Niissä on yleisesti jo 28" kiekot ja niille asennettuna vähän hienovaraisemmin kuvioidut kapeammat ja matalampiprofiiliset kumit. Usein jousituksesta putoaa pituutta pois viitisen senttiä ja mukaan varusteluun tulevat lokasuojat ja usein tavaratelineet ja valaisimetkin.

Tämän hinta- ja laatuluokan pyörissä ei valmistajan merkillä ole enää kovin paljon merkitystä, koska pyörät ovat pääsääntöisesti osiensa summia. Niistä on tarjolla ostajalle aina eri runkokokoja. Omalle vartalolleni ja käyttööni sopivan kokoinen oli tämä 50 cm runko. Jos ajoni koostuisi vielä enemmän maantieajelusta tai siihen rinnastettavasta, niin runko olisi saanut olla numeroa suurempi. Myyjien sivustoilta löytyy hyvät apukeinot oikean runkokoon mitoittamiseen, jos ei ole mahdollisuutta päästä koeajolle.

Yamahan moottori, ohjainyksikkö, akku ja akkulaturi

Pyörässä on 250W:n tehoinen 70Nm vääntävä keskiöön sijoitettu Yamaha PW-SE sähkömoottori, joka on siis varustettu poljinvoiman tunnistuksella ja avustaa vain poljettaessa. Tuo 250 W on muuten suurin lain sallima polkupyörän avustavan moottorin teho. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuon PW-SE moottorin maksimiteho on 500W, joten se on ohjelmalla leikattu alemmalle tasolle. Poljinvoiman tunnistus ja sähköavustus ovat yleisimmin kuin oma mieli, eikä hetken ajettuaan oikeastaan kiinnitä huomiota sähköavustukseen muutoin, kuin ajamisen ilona.

On olemassa myös pyöriä, joissa sähkömoottori on taka- tai eturenkaan keskiössä. Itse olen ajanut esimerkiksi Bultaco-merkkistä sähköpyörää, joka on varustettu käsikaasulla ja sen sähkömoottori on takarenkaan keskiössä. Itse pidän enemmän tästä keskiömoottorisesta pedelecistä, koska se on enemmän polkupyörämäinen.

Sähköjärjestelmään kuuluu myös ohjaustangossa oleva ohjainyksikkö. Siitä voi valita ajoavustuksen voimakkuutta asetuksilla 0, Eco+, Eco, Strong tai High. High avustaa sitten jo niin, että pyörällä polkeminen haastavimmissakin ylämäissä on erittäin vaivatonta. Eco+ taasen auttaa jos haluaa käyttää enemmän omia voimia ja päästä sähköavustuksella pidemmälle. Huomaan itse käyttäväni yleisimmin kahta voimakkainta avustusta. Vaikeimmissa, lähes trial-kivikoissa komutessa en kuitenkaan käytä kuin Eco+ tai Eco-asetuksia, koska pyörä on silloin hieman helpommin hallittavissa nopeita reaktoita vaativissa paikoissa.

Tämä pyörä on varustettu runkoon kiinnitetyllä 400 Wh:n akulla, joka on uusimpiin pyöriin verrattuna hieman pieni energiasisällöltään. Sillä kuitenkin ajaa ajotyylistä, kelistä ja asetuksista riippuen jopa 100 km sähköavustuksella. Itse ajoin juuri eilen maastolenkin, jossa akku olisi riittänyt noin 90 kilometrin ajeluun. Pyörän mukana tulee 4A:n akkulaturi, jolla akku täyttyy täysin tyhjästä noin 3,5 tunnissa normaalista sähköpistorasiasta.

Itselleni on merkitystä akun helpolla irrotettavuudella sekä sillä, että akun irroittamalla pyörä paitsi kevenee, niin se myös kiinnittyy tukevasti Thulen parhaimpiin polkupyörän kuljetuskattotelineisiin autossa.

Täysjoustopyörä, eli täpäri

Omassa Haibikessäni on joustot siis edessä ja takana. Molemmat ovat 120mm pitkät. Etuhaarukka on SR Suntour XCR 120mm ja jousto on myös lukittavissa.  Takajousi on SR Suntour Unair. Molemmissa joustoissa on ilmalla tapahtuva jäykkyyden säätö ja lisäksi iskunvaimennuksen säätö. 

Näillä jousilla kelpaa ajella tietenkin kaupungissa, maanteillä ja poluilla. Ne toimivat myös juurakkoisilla poluilla ja kohtalaisen kivikkoisilla poluilla. Itse käyn säännöllisesti pyörällä laskemassa myös DH-mäkeä Sappeessa sekä muualla ja siihen tämä jousitus on riittämätön. (DH = Downhillmountainbiking, sangen rajua laskemista reiteillä ja hiihtohissillä ylös). 120mm joustot loppuvat kesken ja jousitukseen joutuu laittamaan paljon painetta, jotteivät ne pohjaa ja silloin ne ovat todella kovat. Meillä on myös pari DH-käyttöön tarkoitettua pyörää, joista toisessa on 26" kiekot ja yli 200mm joustot ja toisessa 29" kiekot ja 190 jousto edessä ja takana yli 200mm ja täytyy todeta, että kyllä on valtava ero pyörien jousituksissa kovassa käytössä.

Jousituksen osalta siis vakio-osilla tämä pyörä sopii hieman kevyempään maastoajoon hyvin. En tosin epäröi päivittää keulaa hieman pidempään Rockshox-haarukkaan paremmilla säädöillä ja taakse myös samaisen Rockarin jousitus. Joustomatkaa taakse ei kuitenkaan pysty pidentämään rungon ja takahäkin rakenteen vuoksi.

Sram NX voimansiirto

Pyörä on varustettu Sram NX -sarjan vaihteistolla ja siinä on 11-lehtinen takapakka, eli pyörässä on siis vain takana vaihtaja ja 11-nopeuksinen vaihteisto. Takarataspakassa on 11-42 hampaiset lehdet ja pakka on Sram PG1130. Ketjut ovat vakiona Sram PC1110. Oma kokemukseni tuosta NX-sarjan vaihteistosta on, että se on kovin heppoista tekoa. Varmasti riittää kaupungissa, kuntopoluilla ja helpossa sekä kevyessä maastossa poluilla.

Sähköpyörään mielestäni 11 vaihdettakin riittää erinomaisesti, koska sähköavustuksen ansiosta vaihteen kanssa ei tarvitse pelata likimainkaan niin paljoa kuin pelkällä lihasvoimalla polkiessa.

Itselläni alkuperäinen Sram NX -vaihteisto kuitenkin antautui heti ensimmäisen talven poluilla komutessa. Vaihteiston runko on käyttööni aivan liian heppoista peltiä ja se oli lähes jokaisen kovemman ajoreissun jälkeen enemmän tai vähemmän uudelleen korjailtava ja säädettävä. Maaantaina 26.8 vaihteisto sitten petti Kaarinanpolulla touhutessani lopullisesti. Korvake petti ja vaihteisto meni siitä sitten vauhdissa pinnojen väliin. Ostin pyörään Helsingistä Ebike Brothersilta uuden korvakkeen ja Hi5Bikesiltä Sramin X1-vaihtajan. Niiden kerrotaan kestävän kovassa käytössä ratkaisevasti paremmin. 

Polkimet

Tämän Haibiken toimituksen mukana tuli flättipolkimet. Esimerkiksi hiljattain ostamassamme pro-luokan DH-pyörässä ei polkimia toimiteta mukana lainkaan ja se on perusteltua. Nimittäin harrastuneemmat kuljettajat kuitenkin haluavat pyöräänsa oman makunsa mukaiset polkimet.

Tämä siis tuli ihan asiallisilla Haibiken omilla flättipolkimilla, mutta ne olivat niin pienet kooltaan, että halusin omille ajokengilleni paremmin sopivat suuremmat flättipolkimet pidemillä nastoilla lisätäkseni ajovarmuutta etenkin DH-mäissä. Nyt poljin istuu tukevasti koko jalkineen alla, eikä parempien nastojen takia lipsu enää lainkaan.

Tulen ostamaan ensi kesäksi lukkopolkimet ja lukkopoljinkengät. Lukkopolkimilla saa pidemmille maasto- tai katureiteille lisää voimaa, kun saa myös jalan nostosta apua ja polkemisesta tulee vielä enemmän pyörittävä liike. DH-mäessä lukkopolkimet auttavat varmistaman, että jalka ei lipsu polkimilta kovimmissakaan hypyissä.

Tektro HK-M285 hydrauliset levyjarrut

Jarruina on Tektron HK-M285 kaksimäntäiset hydrauliset puristimet 180 mm levyille. Ennakkoasenteeni näihin jarruihin oli hieman kyseenalaistava, mutta ne ovat yllättäneet positiivisesti käytössä. Jarrutuntuma on nopea ja välitön, ei laisinkaan progressiivinen, kuten on DH-pyöriemme paremmissa jarruissa. Hidastuvuus on kuitenkin helposti hallittavissa ja vähintään riittävä kevyelläkin yhden sormen otteella.

Jarrut jaksavat erinomaisesti kaikilla polkureiteillä, mutta DH-mäessä ne alkavat kuumentua niin paljon, että noin Sappeessa noin kymmenennen mäen laskun jälkeen on hyvä pitää pieni tauko, jonka aikana ne ehtivät hyvin jäähtyä.

Parhaimmat jarrut ovat yleisesti nelimäntäisiä.

Kiekot, eli vanteet ja renkaat

Omassa pyörässäni on Alexrims MD21 aluumiiniset 27,5" kiekot, jotka valitsin silloin 29" sijaan kuvitellen niiden olevan monikäyttöisemmät sekä etenkin ketterämmät, koska käyn pyörällä myös DH-mäessä. Nyt vuoden ajeltuani valitsisin pyörääni 29" kiekot. Molemmissa päissä on läpiakselit ja edessä se on kooltaan 15x100mm ja takana 12x124mm. Akseleiden on syytäkin olla perusmarkettipyörää järeämpää teko, kuten keskiöiden muuutoinkin, jotta ne kestävät röykkyisen menon. Pinnat ovat 2,0 mm mustat ja niitä saa kiristellä muutaman kerran vuodessa.

Ensiasennusrenkaina pyörään tuli Schwalbe Nobby NIC Performance 57-584 -kumit. Ne ovat oman kokemukseni mukaan monikäyttöiset ja hyvät kumit. Alkuperäisasennuksessa ne ovat sisäkumilliset, mutta tulen ensi kesäksi muuttamaan pyörän tubeless-renkaalliseksi. Teimme tuon muutoksen juuri DH-pyörän 29" kiekoille. Muuttamalla renkaat tubelesseiksi ja vaahdottamalla ne samalla, tulee niistä lähes puhkeamattomat verrattuna sisärenkaiden käyttämiseen. Etenkin DH-mäessä alkaa olla lähes päivittäistä vähintään yksi rengasrikko sisärenkaallisissa pyörissä. Lisäksi tubelessiksi muuttamalla pystyy ajamaan tuntuvasti alemmilla rengaspaineilla, joka taasen kasvattaa olennaisesti pitoa esimerkiksi juurakkoisilla polkutaipaleilla. Kovaan maastoajoon kannattaa laittaa rengasinsertti myös, kuten teimme DH-pyörällemmekin. Ne estävät vannerikot tehokkaasti renkaan puhjetessa vaikeammassa maastossa.

Talvella käytimme ja ensi talvena jatkamme Schwalben nastarenkailla. Sähköpyörässä takakumin nastojen pysyminen on kovin lyhytikäistä, mutta onneksi irtonastoja myydään pusseittain ja niiden takaisin painaminen on helppoa. Talvirenkaita en aio muuttaa tubelessiksi, koska viime talvena meillä ei ollut yhtään rengasrikkoa.

Maastopyöriä löytyy myös fatt-renkailla tai plussa-renkailla. Niistä fättipyörät voivat olla monelle parempi ratkaisu kuin takajousitus pyörään. Plussakoon rengas on jotain maastopyörän renkaan ja fättirenkaan väliltä leveydeltään sekä korkeudeltaan. Itse kaipasin viime talvena välillä fättipyörän leveiden renkaiden parempaa kantokyä lumipoluilla, kun Pirkanmaalla kerrankin oli lunta.

Satula ja satulatolppa

Satulan kerrotaan olevan Haibiken omia tuotteita ja se on yllättävän toimiva DH-mäestä aina pidemmällekin polulle. Satulatolppa on 31,6mm halkaisijalla ja vakiona kiinteä tolppa. Vielä en ole ehtinyt, mutta aion päivittää sen ensi kesäksi ilmanpaineella toimivaan hissitolppaan. Hissitolpasta on iloa etenkin vaihtelevassa maastoajossa, kun haastavammalle reittiosuudella voi vauhdissa pudottaa satulaa alemmas ja sitten kun reitti aukeaa ja voi päästellä tasaisemmalla kovempaa, niin pystyy samoilla vauhdeilla jatkaen nostamaan satulan ylemmäs.

Polkupyöräksi painava

Painoa pyörällä on 23,2 kiloa ja se on pyöräksi paljon. Yamahan PW-SE moottori painaa 3,5 kiloa ja se kulkee käytännössä aina pyörän mukana lisäpainona. Akku painaa noin 2,9 kiloa, mutta sen saa helposti irroitettua ja on lukittu avaimella pyörään kiinni.

Suurempi paino ei kuitenkaan ajossa tunnu, kiitos sähköavustuksen ja hyvän painopisteen sekä alustan. Toki DH-mäessä pyörän raskaus on haittaava tekijä todellisiin alamäkeen tarkoitettuihin pyöriin verrattuna.

Polkupyörän sähköavustus enintään 25 km/h saakka

Polkupyörän sähköavustus saa avustaa enintään 25 km/h nopeuteen saakka. Tuo on harmillisen vähän ja sen tietää jokainen, joka on joskus kokeillut rajoittamatonta sähköavusteista pyörää. Näihin voikin ostaa rajoituksen poistajia, mutta silloin pyörästä tulee täysin katulaiton ja se pitäisi myös liikennevakuuttaa. Toivottavasti tuohon 25 km/h rajaan saataisiin josku pieni myönnytys. Nimittäin 35 km/h olisi jo huomattavasti miellyttävämpi raja, eikä vielä toisi mielestäni merkittävää liikenneturvallisuuden vaarantumista.

Nythän saa myös mopoksi rekisteröityjä pyöriä, joiden suurin sallittu huippunopeus on 45 km/h. Koska ne rekisteröidään mopoksi, on niissä myös vakuutuskilpi, valaistuslaitteet, lokasuojat ym lakisääteiset varusteet pakollisia. 

Kaksi vikaa pyörässä on ollut

Haibikessäni on ollut kaksi vikaa. Ensin rispaantui rikki moottorilta taka-häkkiin menevä pyörittäjän magneetin tunnistajan johto. Tilasin siihen pidemmän kaapelin suosiolla, enkä jaksanut kysellä raskaasta käytöstämme johtuen pyörälle takuukorjauksia. Hintaa ei ollut kymppejä enempää muistaakseni.

Ja nyt siis meni takavaihtajan korvake ja takavaihtaja tapaturmaisesti rikki. Tosin se takavaihtaja oli tuomiolla jo muutoinkin, koska se on liian heppoista tekoa omaan ajoooni.

Muutoin pyörällä on vain ajettu ja nautittu.

Kuntoilua vai tekniikkahifistelyä?

Kovin usein kuulee sähköautoista ja myös yllättäen sähköpyöristä kovin omituisia ja vähätteleviä tai jopa torjuvia kommentteja ja kysymyksiä. sähköpyöristä saa vastailla kysymyksiin, joihin on ladattu odotusarvo, ettei se ole mitään oikeaa kuntoilua.

Olen lukenut tutkimuksen, jota nyt tähän hätään en löytänyt mistään, että sähköpyöräilijät kuluttaisivat jopa enemmän energiaa kuin ns luomupyöräilijät. Uskon tuon pitävän hyvin paikkaansa, kun puhutaan tällaisista kaltaisistani pyöräilyn taviksista. Minulle sähköpyörä tarjoaa usein houkutuksia lähteä pyörällä lenkille, jolle en todellakaan olisi tullut lähteneeksi ilman sähköpyörää. Sillä tulee ajettua huomattavasti pidempikestoisia lenkkejä ja toki matkaakin kertyy enemmän. Ainakin kaltaiseni semi-heikkokuntoinen mies jaksaa sähköpyörällä pitkiäkin lenkkejä tasaisella kulutuksella, koska sähköavustuksen ansiosta ne pari ensimmäistä ylämäkeä eivät vie lihaksia maitohapoille ja kuluta kaikkea käytettävissä olevaa energiaa. Näin tasaisella ja alamäessäkin tulee poljettua vielä kovempaa. 

Arvostan itse erittäin korkealle sähköpyörää juuri hyvänä kuntoiluvälineenä kaiken painoisille ja kokoisille sekä ikäisille ihmisille. Kannustan kokeilemaan.

Ympäristöystävällistä kuten sähköautoilu

Sähköpyöräily ja sähköautot sopivat hyvin samaan talouteen. Sähköautolla ajaminen on erittäin vähäpäästäistä, etenkin kun sen lataa 100% uusiutuvalla energialla kuten itse teen. Nytkin auto latautuu katollani olevista aurinkopaneeleista tai jos aurinkoenergia ei riitä, niin Fortumin 100% uusiutuvalla sähköllä.

Sähköpyörä vie ympäristöystävällisyyden vielä monta astetta pidemmälle. Se ei päästä ajaessa käytännössä juuri muuta kuin kuljettajan hengityksen mukana tulevaa. Sen kuluttama sähkö on niin vähäinen, että sillä nyt ei ole mitään merkitystä. Sähköpyörien yleistyminen poistaisi myös huomattavasti kaupunkien autoruuhkia ja sitä myötä myös polttomoottoriautoja päästämästä myrkyllisiä kaasuja lasten koulureiteille suoraan heidän keuhkojensa korkeudelle.

Blogini yleiseen kirjoitusmaailmaan nämä sähköpyörät liittyvät myös siten, että mielelläni aina selvitän mihin sähköautoihin saa kattotaakan tai vetomassan, jotta pyörää voi kuljettaa turvallisesti. Tällä hetkellä kattotaakan saa mm Teslan joihinkin malleihin, Konaan ja Leafiin. Konassa on suurin sallittu kattotaakka 80kg ja Leafissa vain 35 kg.

Yhteenvetoa ja käyttötapoja

Haibike Sduro Fullseven 5.0 pyörä oli noin 4000 euron hinnaltaan osiensa summa, kuten tämän luokan pyörillä näkyy onneksi olevan yleisestikin. Uusia tämän mallin pyöriä ei taida enää mistään löytää, koska 2019 malli on varustettu runkoon integroidulla akulla. Jälkiviisaana omaan käyttööni olisi kannattanut panostaa noin tuhat euroa enemmän, jolloin olisi saanut pidemmät ja paremmat joustot, jarrut sekä vaihteiston. Nyt jälkikäteen niiden päivittäminen tulee huomattavasti kalliimmaksi. Toisaalta vaihtuvathan ne nyt näinkin, kun esimerkiksi vaihteisto pitää joka tapauksessa rikkoutumisen takia uudistaa.

Olen nyt pyöräillyt noin vuoden ajan tällä sähköpyörällä. Olen ajanut muutaman kymmenen kilometrin maantielenkkejä, parin kymmenen kilometrin maaseudun hiekkatie lenkkejä, parin kymmen kilometrin polkulenkkejä sekä yhden ainoa kerran vasta pidemmän noin 60 kilometrin päivälenkin poluilla. Minun käytössäni Sduro Fullseven 5.0 on joutunut taipumaan säännöllisesti myös DH-mäkiin. Kaikkiin muihin käyttöihin se on omille taidoilleni ja kunnollinen vähintään riittävä, paitsi DH-mäessä se maistuu siltä mitä onkin, eli kompromissilta. Pidän kuitenkin tämän pyörän monikäyttöisyydestä kovasti.

Tavoitteena on oman rakkaani ja hänen juuri tilaamansa Sduro Hardnine kanssa tehdä enemmänkin pitkiä päiväretkiäkin. Näillä sähköpyörillä pitäisi helposti pystyä 50 - 80 kilometrin päivälenkkiin, joka on ainakin minun kunnolleni vähintään riittävä. Sitten kun vain suunnittelee yöpymisen sähköistettyyn mökkiin, niin retki voi jatkua useammankin päivän sähköavusteisesti.

Tilasin pyörään myös Thulen Pack 'n Pedal -tavaratelineen kokeeksi päiväretkiä varten. Tuon pitäisi sopia myös täysjoustopyörään sekä eteen, että taaksekin. Siihen saa myös sivulaukkutelineet ja sivulaukut Thulelta. Jos teline sopii hyvin pyörään, niin varustan molemmat pyörät retkiä varten tuollaisilla, jotta ei tarvitse kantaa selässä päiväretkien tarvikkeita ja juomisia.

Lopuksi vielä pari kuvaa Lofoottien reissulta, jossa mukana oli vain DH- ja Dirt-pyörät, koska ostin sähkiksen vasta tuon reissun jälkeen.

 

 

Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla

sunnuntai 25.08.2019 Avainsanat: BEV , kattotaakka , Kattoteline , sähköauto

Nissan Leaf +, eli 62 kWh malliin saa kattotelineet ja kattotaakka on sallittu rekisteriotteessa. Nissan Leaf 40 kWh -malliin sai jo vuodesta 2018 alkaen kattotaakan ja telineetkin voi ruksia suoraan autoa tilatessaan. Kattotaakkaa on sallittu autolle kuitenkin alhaiset 35 kiloa, mutta kyllä sillä jo paljon harrastevälieitä kuljettaa.

Itselläni on nyt 40 kWh Leaf vuodelta 2018 ja ajan varmasti vähintään 75% ajasta vähintään telineet katolla. Useimmiten niissä on kiinni DH-pyörä. Nissanin hinnastosta lisävarustelistalta valittavissa oleva kattoteline on Thulen tekemä ja hintakin on sangen maltillinen auton mukanakin tilatessa. Thulelta löytyy myös erittäin laadukkaat ja tukevat pyörätelineet vähän joka lähtöön. Itse kuljetankin tuhansien eurojen arvoisia pyöriä mieluummin katolla kuin perässä keikkuen kuraantumassa ja pölyyntymässä.

Kattotaakka kuitenkin kasvattaa tuntuvasti ilmanvastusta ja sitä myötä etenkin energiatehokkaan sähköauton kulutusta ja lyhentää vastaavasti toimintamatkaa. Olen tehnyt vakiomallani edestakaisella reitillä kulutustestit 40 kWh-leafillani kattotaakan vaikutuksesta kulutukseen

Tuon koeajon perusteella ja 57 kWh total käytettävissä olevalla kapasiteetilla teen laskelman, että 62 kWh Leafin toimintamatka ko testitilanteessa olisi:

  • ilman telineitä: noin 438 km
  • Thulen taakkatelineet ja kahden pyörän telineet sekä yksi DH-pyörä katolla noin 370 kilometriä.
  • Eroa on siis noin 18,5%.

Ajoin Viitasaaren mökille 62 kWh Leafilla noin 16,3 kWh/100km keskikulutuksella säästelemättä matkalla yhtään. Jos teen olettamuksen, että matkanopeuden nostaminen kasvattaisi eron yhden pyörän taakalla 20%, niin tuon 564 km edestakaisen matkan 89,4 kWh sijaan energiaa olisikin kulunut noin 107 kWh, eli kulutus olisi noussut noin 19 kWh/100 km tasolle. Edelleen omalle alle 300 km mökkimatkalleni olisi riittänyt 62 kWh Leafin akku ilman yhtään välilatausta. 

Tampereelta Leville pyöräilemään lähtiessä olisi huomioitava noin 300 km tasolle kutistuva toimintamatka lataus- ja reittisuunnitelmaa tehdessä. Tuolloin valitsisin itse matkalle pysähdykset seuraavasti:

  1. Pihtipudas Niemenharju (280 km) lounasaika (voi mennä hieman liian jännäksi, joten esim. Jyväskylästä pienet kahvit ja pikalataus sen aikana, ehkä noin 10min)
  2. Haukipudas (+230km) kahvit
  3. K Citymarket Rovaniemi (+200km) päivällisaika
  4. perillä hotellilla (+170km)
  • Yhteensä 880 km ja kolme tai neljä lataustaukoa matkalla.

Entä miten talvi muuttaa pohjoisen matkailua Leaf +:lla ja vieläpä kattotaakka päällä? Haen tähän vertailupohjan jälleen omasta 40 kWh Leafistani, koska en pystynyt havaitsemaan merkittävää eroa40 kWh vs. 62 kWh Leafin kulutuksessa. Ajoin helmikuussa 2019 hiihtolomailemaan mökille vastaavan matkan kuin nyt tein 62 kWh Leafilla. Silloin keli oli Suomen talveen kovin tyypillinen pikkupakkanen. Paluumatkan kulutus oli menomatkaa hieman korkeampi 17,1 kWh/100 km. Jos nyt tehdään sama 20% korotus kattotaakan takia, niin päädytään noin 21 kWh/100 km lukemaan ja noin 270 km toimintamatkaan. 

Silloin tullaan tilanteeseen, jossa latausten määrä kasvaa, mutta matka on suoritettavissa. Tuollaisella suunnitelmalla nyt lähtisin liikenteeseen:

  1. Äänekosken Energian CHAdeMO (200 km) ja kahvit 
  2. Hesburger Siikalatva (220km) ja lounas
  3. Neste Tupasvilla (190km) ja kahvit
  4. K-Citymarket Rovaniemi (110km) illallinen
  5. Levillä loppulataus (170km)
  • 890 km. Mutta talvella tietenkin kelillä on todella iso vaikutus toimintamatkaan. Kovalla pakkasella kulutus voi nousta kattotaakan kanssa helposti 25-30 kWh tasollekin. Silloin on syytä olla perillä vaihtoehtoisista välilatauspaikoista.

564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa

sunnuntai 25.08.2019 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf+ , Leaf62kWh , sähköauto , sähköautomatkailu

Tein uudella Leaf +, eli 62 kWh:n akun saaneella Nissan Leafilla blogilleni jo perinteikkääksi muodostuneen matka-ajon testin ajamalla sillä Viitasaarelle mökkeilemään ja takaisin. Kirjoitan matkasta tähän tarinaan kokemukseni.

Todellakin kaukaisilta tuntuivat ajat 24 kWh Leafilla tehdyistä mökkimatkoista ja tuntien kestoisista lataustauoista matkan varrella. Nyt uudella Leafilla toteutuu seuraavan sähköautoni tavoite, että pääsen mökille ilman yhtään välilatausta. Sen puoleen tämä matkatarina on lyhyt: Lähdin täydellä akulla ja ajoin perille. Latasin yön ajan ja lähdin takaisin täydellä akulla ja ajoin perille. Eikä siinä sitten mitään sen kummempaa. Avaan silti tähän alle muutamia muita kokemuksia.

 

Liikkeelle lähtö Klingendahlin Type2:sta

Tällä kertaa mökkimatka starttasi noin kello 16.40 aikoihin Tampereen Klingendahlin pihassa olevalta Type2-laturilta, jossa akku oli Espoosta tulon jälkeen ehtinyt latautua 98% tasolle. LeafSpy kertoi akussa olevan tuolloin 57 kWh energiaa. Auton antama toimintamatka-arvio näytti 397 kilometriä. Taustalla oli siirtymä kesäisiä moottoritienopeuksia käyttäen Espoosta Tampereelle. En siis kokenut mitään epäilystä, etteikö akku riittäisi noin 280 kilometrin mökkimatkaan täysin huolettomastikin ajellen.

Leaf on tilava auto matkailukäyttöön

Ennen matkaan lähtöä on kuitenkin lastattava auto. Leafin tavaratila on 420 litran vetoinen tässä Bosen sisältävässä versiossa ja selkeän mallisena ja se vetää helposti viidenkin hengen mökkimatkatavarat. Eikä tämä 62 kWh versio tee itään poikkeusta tilojen suhteen aiempin versioihin nähden.

Meitä oli tosin nyt matkalla vain kaksi aikuista, yksi 10-vuotias lapsi ja kaksi Espanjan vesikoiraa, joten meidän matkatavaroiden kanssa ei ollut sovittelemisen tarvetakaan. Sijoittelimme tällä kertaa koirat peräkonttiin, josta oli hattuhylly poistettu ja tavarat sijoitettiin turvallisuus huomioiden takajalkatilaan sekä osittain istuimelle. Aiemmilla kerroilla olen huomannut, että peräkonttiin mahtuu neljän hengen mökkitarvikkeet ja sen päälle voi laittaa hattuhyllyn, jonka päällä koirat matkustavat vielä riittävän tilavasti sekä mukavasti.

Kuljettajalla on uusimmassakin Leafissa hyvät säätövarat, jos hänen vartalonsa sattuu olemaan Leafille sopivaa sorttia. Nimittäin autossa on niukalti säätömahdollisuuksia. Istuinta voi säädellä omin voimin eteen, taakse, yläs tai alas. Samoin hoituu myös selkänojan kallistuksen säätö. Muita säätöjä ei istuimessa ole tarjolla. Ohjauspyörä säätyy ylös ja alaspäin, muttei edelleenkään eteen ja taaksepäin. Itselleni Leafin ohjaamo tarjoaa onneksi sopivat säädöt, mutta nyt pidentyneen toimintamatkan ansiosta ristiselän tuen puuttuminen muodostui itselleni ensimmäisen kerran ongelmaksi ja jouduin hakemaan muutaman kymmen kilometrin ajan parempaa tukea muotoilemalla hupparin alaselkäni tueksi.

Moottoriteho noussut 160 kW:n tasolle

Leaf+ on saanut vahvemman 160 kW:n suuruisen moottoritehon aiemman ollut 110kW:n tehon sijaan.  Vääntökin on noussut 320 Nm:stä 340 Nm:ään. Kasvanut voima antaa aiempaa paremman suorityskyvyn etenkin ohituksiin. Jostain syystä itselle tuli sellainen tunne, että paikaltaan lähdöissä uusi Leaf antaa jopa aiempaa mallia maltillisemmin voimaa ja täysi 160 kW:n teho tuleekin vasta noin 60 km/h:n nopeudessa, jos eco-moodi ei ole päällä. Vastaavasti noin 100 km/h nopeudessa maksimiteho alkaa laskea vauhdin nousun myötä.

Tämän uudenkin Leafin suorituskyky on kuitenkin ainakin itselle kaikkiin tilanteisiin vähintään riittävä. 

Bosen poppivehkeet jytää

Koeajoauto on varustettu Bosen äänentoistolaitteilla, joista perheautoon riittää mukavan kuuloista äänentoistoa minun mielestä tarpeeksi hyvin. Radion herkkyys sen sijaan ei ole ainakaan oman mökkireissuni perusteella parantunut, vaan edelleen heikommin kantavat kanavat katoavat kohta Jyväskylän jälkeen. 

Poppia kelpaa maantienopeuksissa kuunnellakin, koska Leaf on kuitenkin miellyttävän hiljainen auto. Tiedän toki, että tällä hintaa saa vielä hiljaisempiakin. 

Matkailua antaen pikalatureillekin lomaa

Menomatkalla oli pakko pitää pieni tauko. Ei auton lataamisen takia, vaan matkalaisten nälkä ja vessatarve pakottivat pysähtymään Hirvaskankaan ABC:lle.

F**k off Tesla Super Charger Hirvaskankaalla tai jotain sinnepäin voisin sanoa tällä Leaf +, eli 62 kWh Leafilla mökille ja takaisin matkaillessani.

Olen vuosia yrittänyt saada houkuteltua eri toimijoilta pikalatureita Jyväskylän ja Viitasaaren välille ja siellä on ollut vain TSC. Jos rehellisesti sanon, kuten tapoihin kuuluu, niin onhan se vähän ärsyttänyt, että siinä on saanut markkinoiden parhaita ja pisimpien toimimintamatkojen autoja ladata, mutta ei sitten näitä pienempiakkuisia laisinkaan. Huom huom: ei tietenkään ole Teslan saati yhdenkään Teslailijan vika tuo asia! Eikä oikeasti itsellä ole mitään tarvetta negatiivisuuteen, nimittäin nythän on jo tullut CHAdeMO/CCS DC-laturi myös Äänekoskelle.

No nyt sitten oli kyllä kiva ajella lähes 600km mökkimatka ees taas lataamatta kertaakaan kummallakaan matkalla reitiltä. Tämä varmisti sen, että seuraavan autoni akku on minimissään 60 kWh ja sen toimintamatka on kesällä vähintään 350 kilometriä.

Perille mökille saapuessa akussa vielä energiaa noin 75 kilometrin ajoa varten

Mökille 20.50 aikohin saapuessani akussa oli jäljellä 12,4 kWh:n verran energiaa. Matkaa oli kertynyt 284 kilometriä, joten keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 16,3 kWh/100km. Ajaminen tehtiin täysin lain sallimia korkeimpia nopeusrajoituksia käyttäen tai muun liikenteen mahdollistaman mukaan, eli matkalla oli runsaasti ajoa 100 km/h nopeudella.  

Menomatkan keskikulutuksella toimintamatkaa olisi toteutunut Leaf +:ssalle noin 359 kilometrin verran. Ajomatkan aikana keli oli sähköautolle melko suotuisa, noin +15..+19°C ja kuivat tiet muutamia sateita lukuunottamatta.

Auto latautumaan 16A:n latausvirralla mökin sähköpääkeskuksesta

Laitoin auton latautumaan omalla säädettävällä matkalatauskaapelillani. Se ottaa sähkön punaisesta kolmivaihepistorasiasta ja kun sellainen rasia on mökin sähköpääkeskuksen kyljessä, niin uskalsin ottaa huoletta 16A, eli noin 3,3 kW:n teholla latausta. 

Akkuun mahtui siis mökillä latautumaan 45,7 kWh:n verran energiaa. Auton mukana tulevalla 8A:n latauslaitteella, jolla pistorasiasta voi ladata lataaminen täyteen olisi kestänyt vähän reilun vuorokauden eli 24 tuntia. Me olimme perillä mökillä tällä kertaa 17 tuntia, joten tuolla pistorasialatauskaapelilla akkuun olisi ehtinyt 31,7 kWh lisää energiaa. Akussa olisi siis lähtiessä ollut 44,19 kWh:n verran energiaa.  Se on aavistuksen vähemmän, kuin paluumatkalla kului sähköä. Jos siis olisin halunnut olla näin lyhyen aikaa mökillä ja käyttää vain 8A:n latausvirtaa, olisin tarvinnut vain Orituvan ABC:llä muutoinkin tehdyn pysäyksen ajan pikalatausta.

Paluumatkalle seuraavana päivänä kello 14.00

Paluumatkalla lähtö koitti seuraavana päivänä kello 14.00 ja auton akku olikin jo 100% latautunut. Nyt LeafSpy kertoi siellä olevan 58,1 kWh:n verran energiaa. Tässä siis vahvistus arviolleni, että Nissan jatkaa edelleen bruttokapasiteetin ilmoittamista akuistaan, koska autolle ilmoitetaan 62 kWh:n akkukapsiteetti. Toimintamatka-arviota auto antoi 369 kilometriä, joten paluumatkallakaan ei luonnolisesti tarvittaisi lataustaukoja.

Maalaismaiseman hiekkateillä tein havainnon, että uuden Leafin kaistallapitoavustin oli kyseisellä alustalla melkoisen neuroottinen ja jatkuvasti kuvitteli auton ajautuvan johonkin päin pois tieltä pitäen äänimerkkiä, täristäen rattia ja sekä pyrkien ohjaamaan takaisin tielle. Siis turhaan, joten kytkin kyseisen avustimen ratin vasemmalla puolella alhaalla olevasta napista pois päältä.' 

Paluumatkallakin matkalaisten jano ja kauppatarve pakotti pysähtymään lataamatta autoa. Tällä kertaa ABC Orituvalle, josta matka jatkui Tampereelle kaupunkiasunnollemme ja auto jäi siellä Laukontorin pikalaturiin saamaan loppulataustaan ennen päivän muiden ajojen jatkumista. Akussa oli vielä 13,3 kWh energiaa ja sillä olisi ajanut vielä noin 80 kilometrin verran.

Paluumatkalle kertyi pituutta 280 kilometriä ja sähköä kului 44,8 kWh. Auton mittaristo ilmoiti keskikulutuksen olevan 16,4 kWh. Laskemalla kulutetun energian määrästä saadaan 16 kWh/100 km keskikulutus, eli ajotietokone näyttää aavistuksen todellisuutta suurempaa kulutusta tässä autossa olevalla rengastuksella.

Paluumatkan perusteella kokonaistoimintamatkaa Leaf + olisi kerännyt 360 kilometrin verran.

Yhteenveto: edullista ja vaivattominta mahdollista matkailua

Leaf + on 62 kWh akullaan erinomainen sähköauto pidempääkin matkaa tekevälle. Autolla ajaa helposti tuollaisia noin 300 kilometrin suuntaansa olevia mökki- ja mummolamatkoja ilman yhtään välilatausta kumpaankaan suuntaan ajaessa. Kovin edullistakin tuollainen mökki- ja mummolamatkailu on. Itse maksan hetki sitten nousseellakin sähkön hinnalla noin 14 senttiä / kWh, joten tuon 564 kilometriä pitkän edestakaisen mökkimatkan 89,4 kWh liikenne-energiakuluiksi muodostuu noin 12,52 euroa. Vertailun vuoksi todettakoon, että dieselautolla hintaa olisi kertynyt noin 40-50 euroa ja kaasuautolla biokaasun kilohinnalla noin 27-30 euroa (kiinteähintaisten/maksuttoman vuoden kampanjan jälkeen). Totuuden nimissä on kirjoitettava vielä, että halusin tällä kertaa ottaa pikalatauksen Laukontorilta kaupunkikotimme vierellä, vaikka sille ei olisi edes tarvetta ollut. Tuo Laukontorin DC on inhimillisesti hinnoiteltu 20 senttiä / kWh, jolla loppulataukselle tuli hintaa hieman enemmän tällä kertaa.

Vielä pidemmillä matkoilla akuston jäähdytys näyttäisi edelleen olevan liian heikko toistuviin pikalatauksiin tai moottoritiellä helteessä 120 km/h nopeudella jatkuvaan ajamiseen. Suomalaiseen maantieverkostossa ajelemiseen Leaf on kuitenkin jo mainio matkalainen pidemmällekin. Jos vaikka ajatellaan Tampereelta Ruka-tunturille ajamista, niin tarvitaan vain yksi pikalataus ennen perille pääsyä. Jos taasen lähtö olisikin Espoosta, niin kaksi pikalatausta tarvitaan matkalla ja ne eivät ole ongelma etenkään, jos kuljettaja malttaa ajaa moottoritiellä alkumatkan 100 km/h nopeudella. 

Lisäys kokeneiden kanssa-sähköautoilijoiden kommenteista johtuen:

Kirjoitin ylläolevat esimerkit kesällä toteutettaviksi. Mutta jopa kesällä on hyvä lisätä Tampere-Ruka -väliin yksi lyhyt lisälataus, ettei mene jännitäväksi. Vastaavasti Espoo - Ruka -välille olisi hyvä lisätä kaksi lyhytä lisälatausta turhan toimintamatkakammon välttämiseksi. Ja talvella kulutus tietenkin kasvaa ja toimintamatka lyhenee. Kirjoitin aiheeseen liittyen juuri äsken toisen tarinan:

http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/nissan-leaf-kattotelineet-lisaavat-kaytettavyytta-harrastavilla-omistajilla

 

 

Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille

torstai 15.08.2019 Avainsanat: BEV , Renault , sähköauto , Zoe

Koeajoin vuonna 2017 Rellun suloisen sähkökirpun eli Zoen ja ihastuin autoon monelta osin. Se olisi aivan riittävän kokoinen käyttööni, vaikka onkin selkeästi numeron verran Leafiani pienempi. Tuolloinen versio oli omaan nykyiseen ajatukseeni hiukan tehoton moottoriltaan ja toivoisin aavistuksen pidempää toimintamatkaa. Vielä enemmän toivoisin siihen ajanmukaisia ajoavustimia, kunnollisia LED-ajovaloja sekä aivan huikean kolmivaiheisen 22 kW:n tehoisen AC-latauksen rinnalle myös DC-latausta ja kattotaakkamahdollisuutta.

Nyt Renault on uudistanut Zoen ja vastannut suurimpaan osaan odotuksistani

Vielä vuoden 2019 loppupuolella Suomeenkin rantautuva uusittu Zoe on facelift aikaisempaan ja mitat ovat pysyneet ennallaan. Auto on siis edellen pikkuautoluokassa, mutta sisälle mahtuu erinomaisesti edelleen neljä henkilöä ja viides, eli kolmas takapenkkiläinen on syytä olla jo vähän pienempikokoinen. Tavaratilaa Zoessa on kokoonsa nähden runsaasti, mutta silti huomattavasti Leafia vähemmän. Ehkä saman verran kuin on Kona Electricissä. 

Akussa enemmän kapasiteettia ja energiatiheys jatkaa kehitystään

Uudessa Zoessa on 52 kWh:n verran energiaa sitova akku, kun aiemmin se oli 41 kWh. Uusi akku painaa 326 kg, kun edellinen painoi 305 kg. Ulkomitat ovat akussa ennallaan kasvaneesta kapasiteetista huolimatta. Akun energiatiheys on siis parantunut huomattavasti painoonsa sekä etenkin tilavuuteensa nähden. Akun kapasiteetti on kasvanut 27%, kun taasen paino on noussut vain alle 7% ja tilavuus siis ei ole kasvanut yhtään. Hyvä Rellu! 

Uudella akullaan Zoen kerrotaan pääsevän 390 kilometriä (WLTP) ja tuo on kyllä helppo uskoa toteutuvankin melko hyvin. Toimintamatkan osalta auto siis palvelisi omaa käyttöäni 298 km mökkimatkojenkin suhteen erinomaisesti. Epäilemättä Tampere - Helsinki - Tampere päivän työkeikat aiheuttaisivat yhden lataustarpeen joko perillä tai matkan aikana suurempien kesänopeusrajoitusten ollessa voimassa.

Parasta latausta tarjolla

Zoen erikoisuus on ollut sähköautomarkkinoilla jo aiemminkin kolmivaihevirtaa hyödyntävässä 22 kW:n tehoisessa AC-latauksessa. Tuo on oikeasti kova juttu. Tunnin kaupparessun aikana autoon virtaa energiaa siis tuon 22 kWh:n verran, eli noin 150 kilometrin ajomatkan verran. Vastaavasti sähköautoille hyvin tyypillisellä noin 7 kW:n tehoisella AC-laturilla saa vain noin 7 kWh samassa ajassa, eli noin 30-50 km matkan verran. Jopa vielä olennaisempi on useille kotilataamiseen tuolla kolmivaihevirran käyttämisellä. Esimerkiksi omassa kodissani pystyisin lataamaan Zoeta 3x10A tai jopa 3x16A latausvirroilla. Tuo 3x16A tarkoittaa 11 kW:n lataustehoa, jolloin neljässä tunnissa auton akkuun ehtisi noin 44 kWh:n verran energiaa, eli noin kolmen sadan kilometrin ajoa vastaava energiamäärä. Esimerkiksi omassa nykyisessä Leafissani on 1-vaihevirtaa hyödyntävä AC-laturi ja pystyn maksimissaan ottamaan kotona 3x25A -pääsulakkeisesta talostani 20A-latausvirtaa, joka tarkoittaa noin 4,7 kW:n lataustehoa. Sillä latausteholla samassa neljässä tunnissa ehdin ladata 18,4 kWh:n verran energiaa, eli vähän reilun sadan kilometrin verran.

Aiemmin Zoessa ei ole ollut suomi-versioissa tarjolla DC-latausta, mutta nyt uskoisin sen tulevan meillekin. Se on toteutettu CCS-standardilla ja sen luvaaan kykenevän maltilliseen 50 kW:n lataustehoon, mutta riittää mainiosti Zoelle.

Kaksi moottoritehoa tarjolle

Uuteen Zoeen tulee tarjolle kaksi moottoria: R110 ja R135. Näiden tehot ovat 80 tai 100 kW ja vääntöä tehokkaammassa versiossa on muikeat 245 Nm. Näillä eväillä Zoen luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen 9,5 sekunnissa ja saavuttavan 140 km/h huippunopeuden. Ohituskiihtyvyys on 100 kW:n versiossa erinomainen.

Kaivattua varustelua kuljettajan iloksi

Zoen puutteisiin olen aiemmin laskenut vanhanaikaisen varustelun. Nyt uuteen on tarjolla perusmalleista alkaen LED-ajovaloa, joiden valotehon luvataan olevan merkittävästi paremmat. Hyvä niin, koska vanhassa halogeenit olivatkin kovin surkeat. Ajoavustimia on tulossa myös tarjolle. Kaistavahti, kaista-avustin ja pysäköintiautomatiikka esimerkiksi tulevat nyt tarjolle. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja uusittu infotainment keskikonsolissa myös tarjovat juuri toivottua nykyaikaistusta Zoeen.

Hinta tulee ratkaisemaan kysynnän määrää etenkin Suomessa

Renault Zoe on ollut pitkään Euroopan suosituin sähköauto, mutta Suomessa tilanne on ollut aivan toinen. Suomen tuonti aloitettiin vasta vuoden 2016 lopussa ja koko aikana Suomeen on uutena ensirekisteröity vain 131 Zoe-sähköautoa. Tuo on todella vähän, Teslan Model kolmoselle yhden kuukauden määrä.

Uskoisin vähäisen määrän johtuneen Suomessa muutamasta seikasta. Suomessa autoilijoiden ajatusmalli tuntuu menevän niin vanhanaikaisesti, että auton hinnan pitää korreloida auton kokoa kovin suoraan. Zoe on kokoisekseen autoksi ollut aina arvokas ja varmasti tulee olemaan sitä tämän uutuudenkin saatua hinnat. Toinen seikka on se, että vanha Zoe oli kovin karusti varusteltu hintaansa ja muihin sähköautoihin nähden jo pidemmän aikaa. Kolmas seikka, joka poikkeaa olennaisesti Euroopasta on Suomen hinnoittelumallista akkuvuokrauksen mahdollisuuden puuttuminen. Esimerkiksi Saksassa voi nyt ostaa 41 kWh Zoen alle 22 000 eurolla ja 40 kWh akun voi maksaa vuokraamalla 69 euroa kuukaudessa hinnalla, tai sitten akun voi ostaa auton mukana, jolloin auton hinta on noin 30 000 euroa. Toivottavasti suomalainen autoverotus taipuisi sen verran, että tämä akkuvuokrausmalli saataisiin vihdoin tarjolle Suomeenkin, vaikka itse mieluummin ostaisin akun auton mukana.

Jotain jäin vielä kaipaamaankin

Tämä uusi Zoe voisi olla seuraava sähköautoni hyvinkin. Siinä on kuitenkin vielä pari seikkaa, jotka ovat minulle ratkaisevia autonvalinnassa. En löytänyt mistään tietoa saako siihen kiinnittää laillisesti kattotaakkaa. Tuo tai vetokoukku vetomassalla ovat minulle autossani ehdoton, koska kuljetan lähes päivittäin DH-pyörää autoni katolla tai sitten kärryssä, jos sellainen on sallittu autolle. Nyt pyörät kulkevat Leafini katolla erinomaisesti.

Jään mielenkiinnolla odottamaan kuitenkin uuden Zoen koeajomahdollisuutta ja loppujen tietojen päivittymistä.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!