Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella heinäkuu

Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?

maanantai 15.07.2019 Avainsanat: BEV , Pikalataus , sähköautomatkailu , Sähköauton lataaminen

Latausautojen kanta kasvaa räjähdysmäisesti. Vuoden 2019 toisen neljänneksen lopussa latausautojen määrä henkilöautojen ajoneuvokannassa ylitti jo 20 000 kappaleen rajan. Lue tästä lisää: Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä

Olen itse jo useita kertoja törmännyt varattuihin latauspaikkoihin lähinnä Helsingin ja Tampereen välillä. Teslan Superchargereita ja Keskon tuplalatauspaikkoja lukuunottamatta toistaiseksi ainoastaan yksittäisiä DC-pikalatureita käytettävissä Suomessa. Norjassa on jo runsaasti useamman auton latauspaikkoja. 

Kuvassa alla jo tyypilliseksi osoittautunut tilanne Hämeenlinnan ABC:lta. Leaf oli latauksessa kun saavuin. Jatkoin tällä kertaa matkaan Riihiäen Citymarkettiin, jossa pääsinkin heti lataamaan.

Latauspaikan ruuhkasta tulee iso lisä sähköautoilijan matkantekoon, koska yksittäinen auto saattaa olla helposti 10 - 45 minuuttia pikalaturilla ja sitä ei voi käyttää kuin yksi kerrallaan (pl ne Keskon tuplapaikat ja Teslan Superchargerit). Jos jonossa on lataajan lisäksi jo yksikin auto, pettää matka-aikataulu useimmiten jo kohtuuttomasti.

Latauspaikkojen ruuhkan kehittymiseen lähivuosina liittyy muutama vahva muutosvoima, jotka vaikuttavat eri suuntiin:

  • Latausautojen kanta kasvaa nopeasti. Vielä toistaiseksi kuitenkin pikalarureista kilpailee pääsääntöisesti ainoastaan täyssähköautot, joita on nyt rekisterissä 3 523 kappaletta sekä joskus harvemmin pluginhybrideistä niitä käyttävät Mitsubishin Outlanderit. Latausautojen määrä tulee kuitenkin kasvamaan räjähdysmäisellä nopeudella ja on vain ajankysymys, kun tarjolla on myös lataushybrideitä, joita kannattaa ladata maksullisista DC-pikalatureista.
  • Täyssähköautojen toimintamatkat kasvavat nopeasti. Kun täyssähköautoilija valitsee autokseen yli 60 kWh akulla varustetun auton, tarvitsee hänen vain aniharvoin ladata matkan aikana autoaan. Tuollaisella autolla ajaa nimittäin jopa 400 kilometriä ilman välilatausta. Silloin sähköauton käyttö on tyypillisimmillään sitä, että lähdetään täydellä akulla ja ladataan perillä.
  • Latauspisteverkosto kasvaa koko ajan. Olemassa olevat latausoperaattorit lisäävät koko ajan lataupisteiden määrää ja uusia on tullut ja tulee varmasti lisää. Viimeisimpinä hyvinä kaupallisten latauspaikkojen tarjoajina on mukaan tullut Lidl sekä Kesko. On helppo ennustaa, että muutkin kaupalliset toimijat aktivoituvat lisää ja alkavat tarjota pikalatauspaikkoja runsaammin.
  • Latauspaikkojen määrää voidaan kasvattaa olemassa olevilla latauspaikoilla. 

Kuva Tiiriön ABC:ltä, jossa oli jälleen latausruuhkaa, kun palasin autolleni jatkaakseni matkaani. Laturilla jo AC:stä latasi Ioniq ja Leaf oli jonossa. Lisäksi parkissa oli toinenkin Leaf. Itse sain tuolla kertaa latauksen jonottamatta.

Latauspisteoperaattorit ovat vakuutelleet vuosia, että latausverkosto tulee kasvamaan ajoneuvokannan ja tarpeen mukaan. Näin varmasti tapahtuukin, mutta ennakoin seuraavan vuoden - kolmen aikana tulevan tilapäisiä ja alueelisia pullonkauloja. Tällaisia alkavat olla jo nyt esimerkiksi Hämeenlinna ja Hyvinkää. Epäilemättä myös muiden Helsingistä poisvievien moottoriteiden varret. 

Pääkaupunkiseudulta lähtevien moottoriteiden varrella olevien latauspisteiden määrän kasvua paineistaa suuren liikennemäärän lisäksi myös moottoritienopeuden kulutusta kasvattava vaikutus sekä etenkin pääkaupunkiseudulla oleva kotitaluksien kotilataamisen mahdolisuuksien todennäköisyyden pienempi määrä.

Tulemme näkemään pian tämän muutoksen todellisuudessa ja toivon keskeisimpien operaattoreiden Fortum Charge & Drive sekä Virtapisteen laittavan näille väylillä lisää tarjontaa latauspaikkohin nopeasti.

 

 

Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä

maanantai 15.07.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Lataushybridi- ja täyssähköhenkilöautoja on ajoneuvokantaamme rekisteröitynä jo 21 562 kappaletta, joka on 0,78 % kaikista liikennekäyttöön rekisteröidyistä henkilöautoista. Vaikka osuus kaikista autoista on edellen häviävän pieni, niin kasvaa osuus erittäin nopeasti.

Sähköautoja kannassa on 3523 kappaletta ja lataushybrideitä on 18 039 kappaletta. Lataushybridien määrää on kasvattanut voimakkaimmin käytettyinä tuomisen runsas suosio. Täyssähköautoissa Teslan Model kolmonen on ollut suurin tämän vuoden määrän kasvattaja.

Merkkikohtaisen top20-lisan viisi kärkisijaa menevät Volvolle, BMW:lle, Mitsubishille, MB:lle sekä VW:lle lähinnä näiden lataushybridien määrästä johtuen. Tesla on 6. sijalla pelkästään sähköautoihin keskittyvänä valmistajana ja Nissan kahdeksantena myös pelkillä sähköautoillaan. Tesla onkin yleisin täyssähköauto Suomessa.

On helppo ennustaa, että latausautojen määrä kannassamme jatkaa räjähdysmäistä kasvamistaan. Sähköautojen tarjonta kasvaa ja etenkin Teslan Model kolmosta ja Nissanin Leafia on hyvin saatavilla. Lataushybridien runsas käytettyinä tuonti jatkuu varmuudella ja kun valmistajat saavat uudelleen tarjolle WLTP-päästöuudistuksen jäljiltä lataushybrideitä, niin niidenkin uusina rekisteröinnit tulevat lisääntymään. On myös uskottavaa, että etenkin Teslan sähköautojen käytettyinä tuonti tulee kiihtymään etenkin kun Model kolmosia alkaa saada Euroopasta käytettyinä.

 

Kaikkien lukujen lähde: Traficom Tilastotietokanta

Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4

perjantai 12.07.2019 Avainsanat: BEV , kaasuauto , sähköauto

Aloitin heinäkuun 2019 alussa pohdinnan ekologisen ajoneuvon valinnasta vuonna 2019 kolmelle erilaiselle taloudelle. Tässä blogitarinassa perehdyn hieman syvemmin esimerkkitalouden "Hellä Henkilöstöpäällikön" auton valintaan.

Hellä Henkilöstöpäällikkö

Henkilöstöpäällikkö asuu kaupungin keskustassa yli 50-vuotta vanhassa arvokkaassa kerrostalo-osakkeessa ja hänellä on lämmitystolpallinen autopaikka käytössään taloyhtiön parkkipaikalla. Taloyhtiössä ei ole vielä kenelläkään latausautoa saati sellaisen latausmahdollisuutta, eikä tiedossa ole taloyhtiön suunnalta mitään suunnitelmia valmiina lataamisen mahdollistamiseen autopaikan haltijoille. Kaasuautoa harkitessa huomioitavaa on, että kaupungista löytyy parikin Gasumin tankkauspistettä ja lisäksi lähellä on kaksi muiden toimijoiden paikkaa tarjolla. Gasumin tankkauspaikoista toinen on vieläpä Hellän kodin läheisyydessä.

Auton tulee soveltua enimmillään viiden henkilön ja kahden keskikokoisen koiran kuljettamiseen. Ajoista valtaosa koostuu noin 40 kilometriä suuntaansa olevasta työmatkasta, suunnilleen samanmittaisista mökkimatkoista sekä lasten harrastuksiin kuljettamisista. Pidemmät matkat autolla ovat hyvin harvinaisia. Kilometrejä autoon kertynee noin 20 000 vuodessa.

Taloudessa auto on lähinnä pakon sanelema kulkuväline, jota tarvitaan vähintään työmatkojen ja satunnaisten työkeikkojen ajamiseen. Autolla ei ole taloudessa mitään statusarvoa, joten siihen on päätetty panostaa maksimissaan 30 000 euroa ja sillä rahalla pitäisi saada erittäin hyvä uusi tai käytetty luotettava ja ajossa turvallinen ajoneuvo. Iso plussa valinnassa olisi kuitenkin myös vähäpäästöisyys.

Minkä auton Hellä taloudelleen hankkisi vuonna 2019? 

Sähköauto uutena tai vähän käytettynä kiinnostaisi Hellää, kuten myös pluginhybridit. Kaasuautoakaan hän ei sulje missään nimessä pois vaihtoihdoista, etenkin kun latausauton osalta olisi ensin suoritettava ainakin ennalta hankalan tuntuinen selvittely taloyhtiön kanssa. Täyssähköuton sujuva käyttö edellyttää vaivatonta kotilataamista. Lähellä on kyllä kauppakeskuksia ja parkkihalleja, joissa on mahdollisuus ladata, mutta se nyt vaan ei ole kätevää oman auton käyttöä ajaa sitä johonkin muutamankaan kilometrin päähän latautumaan ja palata myöhemmin joskus sitä hakemaan. Jos taasen parkkihalleissa aikoo alkaa latailemaan pääsääntönä, niin ajamiselle kertyy yllättävän paljon hintaa.

Koska Hellälle sopii hyvin myös laadukas käytetty auto, laajenee tarjonta niin paljon, että teen suosiolla rajauksia autoista joita esittelen. Mielelläni täydennän kuitenkin tarinaa lukijoiden kommenteilla.

Uusi sähköauto: Renault Zoe

Uusista sähköautoista hintansa puolesta tällä hetkellä mukaan mahtuu ainoastaan Renault Zoe, jonka saa alennuskampanjahintaan juuri nyt jopa alle 30 000 euron hinnalla ulos kaupasta (sisältäen sähköautotuen). Renaultissa on 40 kWh akulla riittävä yli 240 kilometrin toimintamatkakin ja sisätilat riittäisivät erinomaisesti. Zoen tavaratila ei kuitenkaan ole riittää koirien kuljettamiseen ja takatilatkin käyvät liian ahtaiksi kahdelle koiralle ja kahdelle lapselle. Lisäksi siis Zoen tapauksessa pitää selvittää taloyhtiön kanssa lataamisen mahdollisuus. 

Käytetty sähköauto: runsaasti tarjontaa

Käytetyissä sähköautoissa on runsaasti tarjontaa alle 30 000 euronkin hintaluokassa. Niistä toimintamatkaltaan ja tiloiltaan sopivisivat Ioniq Electricit ja Leaf 40 kWh:t. Näissäkin on siis kuitenkin ensin selvitettävä kotona lataamisen onnistuminen.

Uusi kaasuauto: Seat Leon TGI DSG

Seat Leon kaasuversiona ja automaattivaihteistolla tulee maksamaan Style-varusteltuna noin 24 000 euroa. Uuteen autoon saisi myös Gasumilta vuoden ajaksi kiinteähintaisen biokaasun tankkauksen ja lisäksi juuri nyt näyttää Seatin maahantuoja tarjoavan Gasumin kaasutankkaukset vuoden ajaksi kaupan päälle.

Leonista on olemassa farmari ja viistoperäinen versio ja näistä viistoperäinen olisi kiinostavampi. Sen tavaratila riittää hattuhyllyn kotiin jättämällä koirien turvalliseen ja viihtyisään kuljettamiseen. Autossa on riittävän rivakka 96 kW:n tehoinen ja 200 Nm väännön tarjoava moottori sekä DSG-automaattivaihteisto. Kaasua säiliöhin mahtuu 17,7 kg ja niillä pitäisi päästä noin 400 - 500 kilometrin ajomatkan verran eteenpäin. Tämän lisäksi autossa on 9 litran bensiinisäiliö, jolla ajaa noin 150 kilometrin matkan verran.

Hellän kodin lähellä on parikin kaasun tankkauspistettä, joten tässä on erittäin kova vaihtoehto hänen taloutensa seuraavaksi ajoneuvoksi.

Vastaavia kaasuatutoja löytyy myös Volkkarilta, Audilta ja Skodalta, mutta tämän Seatin hinta/laatusuhde miellyttää eniten.

Käytetty pluginhybridi: autotie.com:ista tarjontaa piisaa

Kun laitoin https://www.autotie.fi/vaihtoautot/ - hakuun pluginhybrideitä tuloksiksi tuottavat rajoitteet seuraavasti, sain 32 kohdetta tarjolle:

  • alle 35 000 euroa
  • CO2 päästöt alle 50g/km
  • 2016 tai uudempi
  • alle 50 000 km ajettu

Näistä joku saattaisi olla se kaikkein kiinnostavin auto, kunhan vain saisi selville kotona sekä töissä lataamisen onnistumisen. Otan tähän nostoina muutamia kiinnostavimpia.

Volkkarin GTE:t ja Audin E-troni

Passat farmari GTE Kuopiossa Rinta-Joupilla. Tässä olisi heti erittäin kiinnostava yksilö, jolla on ajettu 49 000 kilometriä. Passat on vakaa ja laadukas auto viimeistelyltään. Ajaminen olisi edullista, koska GTE kulkee todennäköisesti noin 40 kilometrin työmatkan talvia lukuunottamatta pelkällä sähköllä. Tavaratilaa sekä sisätiloja riittäisi yllin kyllin. Aivan vastaava löytyy myös Espoosta Autolle.com -myynnistä.

Volkkareista löytyy hakutuloksissa tarjolle myös ainoastaan 17 000 kilometriä ajettu GTE Golf vuosimallia 2018. GTE Golfin tavaratila on mataluutensa takia hieman haastavampi, mutta kyllä koirat sinne sopisivat.

Myös Audin A3 E-TRONia tulee tarjolle hakukriteeteillä yksi kappale, mutta se jää nyt harkinnassa Golfin varjoon vanhempana sekä enemmän ajettuna, vaikka edullisempi onkin.

Kia Nirot ja Optimat sekä Ioniq Plugin

Kian Niron ja Optiman plugareita tarjolle tulee 12 kappaletta. Näissä on siis valinnan varaa. Tilojensa puoleen kiinnostavammaksi nousevat Optima Wagonit, joita hausta on viisi kappaletta. Hintahaarukka on 31 990 eurosta 33 900 euroon (katto oli asetettu 35 000 e). Näillä yksilöillä on ajettu 9 800 ja 45 000 kilometrin väliltä. Kiinnostavimmaksi nousee ainoastaan 9 800 kilometriä ajettu vuoden 2017 yksilö 31 990 euron hinnallaan Autolle.com:issa.

Hyundain Ioniq plugareita hakuun tulee seitsemän kappaletta, mutta Optiman tilojen jälkeen Ioniqit jäävät nyt huomiotta, vaikka edullisin olisi ollut 28 800 euron hintainen.

BMW 225 hybrid ja i3 REX

Bemareita tulee haulla neljä kappaletta, joista kolme on 225-mallin hybrideitä. Sen pienen sähköisen toimintamatkan takia se jätetään huomioimatta tällä kertaa ja i3:sen tilat eivät nyt riitä.

Toyota Prius plugarit

Toyotan Prius pluginhybrideita oli tarjolla viisi kappaletta. Vaikka perheessä ei suoranaisesti ole merkittävää tarvetta kolmen lapsen takapenkillä olemiseen, päätettiin jättää kuitenkin sen vara tarpeen niin vaatiessa ja siksi Toyotat jäävät myös huomioimatta.

Yhteenveto

Hellän on nyt ensin pyrittävä saamaan selville, onko hänellä mahdollisuutta ladata kotonaan autoa, jotta selviää mahdollisuudet täyssähköauton ostoon. Hänen on myös selvitettävä töissä lataamisen mahdollisuudet saadakseen selville pluginhybridin järkevyys omaan käyttöön. Kaasuauton on näistä ainoa, jonka toimivuus olisi heti varma.

 

Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana

perjantai 12.07.2019 Avainsanat: Akku , Käytetty sähköauto , Leaf40kWh

Sähköauton akun kuntoisuus hiipuu latauskertojan, käytön ja jopa käyttämättömyyden takia pikkuhiljaa. Kuinka nopeasti hiipumista tapahtuu, riippuu useista eri asioista ja tämän blogikirjoitukseni perusteella ei pidä tehdä yleistyksiä muihin sähköautoihin, akkukemioihin tai edes muihin 40 kWh Leafeihin liian suoraan. 

Edellinen sähköautoni oli vuoden 2015 Leaf 24 kWh akulla ja sen akkukemia tuli tunnetuksi hyvästä kulutuksen kestosta. Auton akku suorastaan tuntui tykkäävän kovasta käytöstä ja ajosta ja 120 000 kilometriä ajettuna sen akku oli vielä 103% uudenveroinen! Tämän nykyisen 40 kWh Leafini akku on aivan toista maata. Se ei tunnu tykkäävän edes ihan peruskäytöstä. Lasken nimittäin peruskäytöksi päiväreissun suorittamisen Tampereelta Helsinkiin ja takaisin kesänopeurajoituksia noudattaen. Tuollainen reissu saa valitettavasti 40 kWh Leafin akun tulikuumaksi ja akun kuntoisuuden pahin surma on tiettävästi ylikuumeneminen.

Olen seurannut tarkoin oman Leafini akun kuntoisuuden kehittymistä ottamalla säännöllisesti kuvan LeafSpyn akku-näytöstä ja tallettamalla taulukkoon tiedot. Hämmästyin nyt suuresti heinäkuun suurta akun kuntoisuuden laskua. Akun kuntoisuutta osoittaa SOH (State Of Heath) -lukema. SOH tipahti 7.7 - 9.7 välisenä aikana peräti 2 prosenttiyksikköä 96,44 % tasolta 94,48 % tasolle. Droppaus näkyy koko auton elinkaaren aikaisen sinisen SOH-käyrän jyrkkänä droppina, kun taasen kilometrien nousu on ollut edelleen tasaista. Tuon dropin jälkeen pudotus on tasaantunut, mutta jatkuu edelleen.

Mahdolliset selittävät tekijät auton käyttämisessäni ovat:

  • kesä: vaikka kesä onkin nyt viileä, niin näyttää siltä, että Leafin SOH korreloi aina kelin lämpenemistä. Edellinen voimakkaampi SOH-lukeman lasku oli viime kesänä ja talvikuukaudet mentiin hyvin pienellä laskulla.
  • akun lämpiäminen normaalissa matka-ajokäytössä: hieman ennen droppia, eli noin 3.-7.7 autolla oli parikin lähekkäin tapahtuvaa Tampere - pääkaupunkiseutu päivässä tapahtunutta edestakaisin ajoa, joissa akku kuumeni hidastelupyrkimyksistäkin huolimatta aivan tappiin asti mittariston näytössä.
  • epäsäännöllinen täyteen latailu: auto on nyt ollut tänä kesänä paljon ajojen välissä pysäköitynä kadunvarsiparkkiin öiden ajaksi vailla latausmahdollisuutta. Aiemmin auto on pääsääntöisesti kytketty hidaslataukseen heti ajon jälkeen ja akku on saanut aina latautua 100% tasolle asti.

Olipa tuon SOH-dropin syy mikä tahansa, on oman Leafini akun kuntoisuus vieläkin hyvällä tasolla suhteessa muiden 40 kWh Leafien ajokilometreihin ja SOH-lukemiin, nimittäin vieläkin alempia SOH-lukemia näkee usein huomattavasti vähemmän ajetuissakin yksilöissä.

Mitä akun kuntoisuuden lasku SOH:n lasku käytännössä merkitsee auton käytölle?

Uudenkarheaan akkuun (3 386 km ajettuun) sain viime kesänä ladattua 38,4 kWh:n verran energiaa ja SOH oli tuolloin 99,37%. Nyt 66 433 kilometriä ajettuun ja 15 kuukautta vanhaan akkuun sain täyteen ladattuna menemään 37 kWh:n verran energiaa, kun SOH oli 94,36%. Ajoin akun eilen käytännössä tyhjäksi asti käytännön tilanteista johtuen ja akun varauksen alapäässä varaustaso laski edelleen aivan normaalisti ja tasaisesti, joten siellä ei ole ainakaan vielä ongelmia yksittäisten kennojen kanssa.

Eroa täyteen akkuun lataamisessa on siis 1,4 kWh:n verran, eli akkuun varautuvan energiamäärän lasku 3,65% näyttäisi olevan suhteessa pienempi kuin SOH:n lasku. Tässä minula oli kuitenkin käytösä sellainen kokeneiden Leafistien kikka, eli akun "röyhtäytys", jossa ladataan akku 100% tasolle ja käynnistetään lataus pari kertaa uudelleen sen valmistuttua. Ensimmäisen 100% latauksen energiamäärä oli nyt vain 36,3 kWh, jolla energiamäärän lasku olisi ollut täsmälleen samassa suhteessa kuin akun SOH:n lasku on ollut.

Mutta akkuun siis varautuu nyt 37 kWh:n verran, eli 1,4 kWh vähemmän energiaa täynnä ollessaan, kuin uutena. Mitä tuo tarkoittaa käytännössä auton käytettävyyteen toimintamatkan suhteen? Otetaan muutama erilainen tyypilinnen Leafin kulutustilanne esimerkiksi:

  • Matalimmat kulutukset minulla toteutuvat kesällä rauhallisessa maalaismaisemassa maantiellä lipuessa. Silloin toteutuu noin 12kWh/100km. Tuolla kulutuksella uudella akulla olisi päässyt noin 320 kilometriä. Nyt SOH 94,36% olevalla akulla vastaavassa ajossa pääsee enää 308 kilometriä, eli 12 kilometriä vähemmän. Todellisuudessa tuolla ei ole minulle mitään merkitystä, enkä edes käytännössä huomaa tätä eroa.
  • Koko 67 000 kilometrin ajon keskikulutukseni on 16,7 kWh/100km. Tuolla kulutuksella uutena pääsi noin 230 kilometriä ja nyt pääsee enää noin 222 kilometriä. Eroa on siis vain kahdeksan kilometriä. Ei senkään vertaa merkitystä, kuin edellisessä esimerkissä.
  • Talvella kulutus maantieajossa saattaa hyvinkin olla 20 kWh/100km. Uutena tuolla kuluksella pääsi 192 kilometriä ja nyt pääsee 185 kilometriä, eli eroa on 7 kilometriä. Tuolla on oikeastaan yllättäen vähän enemmän merkitystä, koska omilla ajoillani Jyväskylästä Viitasaaren mökille väli on talvella hiukan tiukilla. Onneksi Äänekoskelle on nyt avattu uusi Virtapisteen pikalaturi, jotta Jyväskylässä ei tarvitse pikalaturista odotella hitaimpia kWh:ta pikalaturissa.

Niin, sanoisipa siis tässä vaiheessa kuitenkin tuolle SOH:n laskulle ja jopa hiljatain tapahtuneelle droppaukselle, että mitäpä sitten. Jatketaan ajoa ja auton käyttöä, koska käytännön ajoon sillä ei ole vielä pitkiin aikohin mitään merkitystä. Silti en voi kuin toivoa, että Nissan pian korjaisi Leafien akuston ainoan ongelman, eli jäähdytyksen puutteen. Edes pienen pieni puhallin riittäisi, kuten Ioniq Electric osoittaa. Epäilen myös, että kun näistä alkaa olla takuuajan päättyneitä yksilöitä, niin tullaan näkemään Suomessakin tehtyinä muutostöitä, joissa akkuun rakennetaan pieni puhallinjäädytys, joka ottaa ilmaa auton sisältä, kuten Ioniq tekee. Nyt jo löytyy toimijoita, jotka päivittävät ja korjaavat vanhempien Leafien akkuja.

Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3

maanantai 08.07.2019 Avainsanat: BEV , sähköauto

Aloitin heinäkuun 2019 alussa pohdinnan ekologisen ajoneuvon valinnasta vuonna 2019 kolmelle erilaiselle taloudelle. Tässä blogitarinassa perehdyn hieman syvemmin esimerkkitalouden "Martti Marketpäällikön" auton valintaan.

(kuva: itseottamani Berliin e-Granprix, ei ehkä sittenkään tuo ole oikea valinta) 

Erittäin mielelläni täydennän tätä myös lukijoideni kommenttien perusteella. Kuten yhteenvedossa toistan, ei Martin talouden tarpeeseen ole yhtä selkeää parasta autoa, vaan useita vaihtoehtoja joista valita.

Martti Marketpäällikön ajoneuvon tarve

Martilla on koti kaupungin laitamilla omakotitaloalueella ja täysin varusteltu mökki noin 30 kilometrin päässä kotoa. Kotona ja mökillä on siis helposti ja kuluitta järjestettävissä latausauton lataaminen auton mukana tulevalla kaapelilla. Lähimmälle kaasutankkauasemalle on kotoa matkaa yli 40 kilometriä, eli siis enemmän kuin mökille ja sekin väärään suuntaan. Työmatkaa Martilla on noin 15 kilometriä päivässä.

Taloudessa on neljä henkilöä ja kaksi koiraa, joista toinen on suurikokoinen saksanpaimenkoira. Lemmikkien sekä matkatavaroiden kuljetustarpeiden vuoksi auton halutaan olevan riittävän korkealla tavaratilalla varustettu farmarimallinen, jotta isompi koira mahtuu matkustamaan turvallisesti ja mukavasti.

Martin taloudessa autoon tulee ajoa noin 30 000 kilometriä vuodessa ja auton ei tässäkään taloudessa tarvitse olla premium-merkkinen. Uuteen autoon ollaan kuitenkin valmiita kuitenkin noin 50 000 euroa. Martin taloudessa ollaan tietoisia ympäristöasioista ja myös auton arvon muutos pohdituttaa ostopäätöstä mietittäessä.  

Lähtökohtaolettamukseni on, että spekseihin löytyy runsaammin vaihtoehtoja, kuin löytyi Tytti Työpsykologin tarpeisiin. Ehkä jopa valinnan vaikeuteen asti. Lähestyn asiaa siksi Q2 2019 lataus- ja kaasuautojen ensirekisteröintitilaston top 30 -listan mukaisessa järjestyksessä.

Volvot

Volvon XC60 plugari on listalla oleva auto, mutta sen hinta karkaa yli tavoitetason liian pitkälle. Sen sijaan ensirekisteröintitilaston kolmonen, eli Volvo V60T6 Twin Engine AWD 340hv automaattivaihteistolla on ensimmäinen mielenkiintoinen vaihtoehto. Sen saa hinnat alkaen versiona vähän yli 55 000 eurolla, joten hintabudjetti venyy vähän yli 10%. 

Hinnalla saisi nelivedon, jolla saisi melkoisen tyylikkäästi kuljetettua lapset ja koirat mökille ja muillekin matkoille 4,761 pitkän ja 1,850 metriä leveän tarmariauton tiloissa. Olen lukenut, että Martin talouden kaltaisessa pääosin alle 40 kilometrin mittaisista matkoista koostuvassa käytössä saattaisi autolla päästä ympärivuotisessa ajossa pitkälti lähes pelkällä sähkön voimalla, onhan autossa 11,4 kWh akku, josta on tiettävästi noin 8 kWh käytettävissä. Pidän uskottavana, että autolla päsee talvellakin lähes 40 kilometriä pelkällä sähköllä. Auton viralliset CO2-päästöt on 47 g/km, mutta todellinen toteutuma riippuu täysin sähköllä ajamisen määrästä.

Suorituskykyäkin autossa riittää, kiihtyyhän se kahdeksanportaisen vaihteiston avulla 5,2 sekunnissa satasen nopeuteen ja suomalaiset moottoritienopeudet eivät ole tällaisella autolle mitenkään vaikeita.

Tämä on erinomainen vaihtoehto, joka pitää ottaa tavoitteeksi päästä itsekin koeajamaan ja siten saada kirjoittaa autosta koeajoraportti. Tämä versiohan tuli markinoille tänän vuonna, joten parin vuoden kuluttua näitä saa myös käytettyinä jo jopa muutamalla kymppitonnila. 

(kuvan lähde: https://www.media.volvocars.com/)

Teslat

Teslan Model3 mahtuisi hinnat alkaen mallillaan ja sen hieman yli 51 000 euron lähtöhinnallaan jopa paremin talouden hintaraamiin, kuin äsken mainittu hybridi-Volvo. Teslassa myös saisi sähköauton ajamisen edullisuuden, eli helposti alle 2 euroa/100 km kulut toteutumaan, koska perheellä on järjestettävissä kotona ja mökillä lataaminen. Lisäksi Teslan toimintamatkalla ei juuri koskaan tarvitseisi päivän aikana latailla julkisista maksullisista latureista. Kolmosen ongelmaksi kuitenkin tulee korkean ja avoimen tavaratilan puute, jossa kuljettaa koiraa. Tokihan koiraa pystyisi kuljettamaan takapenkillä koiralle tarkoitetuissa turvavyön lisävöissä, koska yleisesti vain reunapaikat ova ihmisten käytössä.

Käytettyjä Model S -sähköautoja saa asetettuun hintakattoon jo jonkin verran Suomestakin ja Mobile.de:stä löytyy runsaasti tarjontaa. Osa alle 50 000 euron autoista on myös alle 100 000 km ajettuja. Käyttty Model S olisi Martin taloudelle mitä parhain auto käytettynä. Koirat sopivat hyvin auto tavatilaan ja edestähän löytyy vielä lisää tavaratilaa, jota etenkin takavetomalleissa on saman verran kuin monissa autoissa koko tavaratilaa on tarjolla. Model S on erittäin suorituskyinen auto ja 85 kWh akulla sillä pääsee helposti yli 300 kilometriä talvellakin yhdellä latauksella. Käytetty Tesla o jo myös pudottanut suurimman osan hinnastaan, mutta aina käytetyssä askarruttavat mahdolliset korjauskulut. Tesloissa on ollut jonkin verran korjattavaa, aivan kuten missä tahanssa muusakin käytetyssä autossa. Huoltoihin Model S:ssä ei sen sijaan juurikaan rahaa ole pakko käyttää, koska Tesloissa on luovuttu kokonaan säännönmukaisesta huolto-ohjelmasta. Ja liikenne-energian kuluksi tulisi noin 2 euroa/100km.

(kuvan lähde: itse ottamani)

BMW:t

Bemarin 500-sarjan hybridiä ei saa farmarikorisena ja noin 59 000 euron lähtöhinta venyttäisi budjettia jo jonkin verran, koska Bemareita joutunee edelleen varustelemaan aika isolla rahalla ennen kuin viimeisen tilausnapin painalluksen tekee.  

Pian on tulossa 300-sarjan lataushybridi farmarikorisena. Siinä olisi Martin taloudelle erinomainen vaihtoehto, joka tarjoaisi valmistajan mukaan 12 kWh:n akulla noin 63 kilometrin sähköisen toimintamatkan ja tämä olisi taloudelle erittäin hyvä vaihteohto senkin puoleen. Olen kuitenkin lukenut, että tämä uutuuden hinta kipuaisi käytännössä 500-sarjan plugarin tasolle, eli karkaisi talouden budjetista aika kauas.

Bemarin 200-sarjan pluginhybrid, eli 225Xe on myös erittäin kiinnostava vaihtoehto vähän alle 42 000 euron lähtöhinnallaan. Siinä on kuitenkin vain 7,6 kWh akku, josta on käytettävissä 6,1 kWh, joten sähköinen toimintamatka jää varmasti parhaillaankin alle 30 kilometrin ja se on turhan vähän. Ehkä siksi 200-sarjan Bemari jää vaihtoehdoista nyt ulkopuolelle.

Mitsubishi Outlander

Mitsubishin Outlander PHEV hieman alle 40 000 euron hintaisena olisi mitä parhain lähtökohta talouden tarpeisiin. Tavaratilaa olisi riittävästi tarpeisiin ja sisätilatkin olisivat hyvät. Outlanderin 13,8 kWh akulla luvataan autolle valmistajan nettisivuilla jopa 45 kilometrin sähköinen toimintamatka. Tarjolla olisi siis hyvää nelivetoista hybridiautoa tavoitehinnassakin. Uusi Outlander PHEV siis kilpailee tasaväkisesti tässä vaiheessa käytetyn Teslan Model S:n kanssa. Sähkön lataamiseen taloudella on hyvät mahdollisuudet.

Outlander on erittäin suosittu käytettyinä tuoduissa autoissa, joten sitä kannattaisi ehdottomasti katsella myös käytettyjen markkinoilta

(kuvan lähde: https://media.mitsubishicars.com/presskits/2018-outlander-phev-press-kit/photos/2018-mitsubishi-outlander-phev)

 

Skoda Octavia ja muut kaasuautot

Skoda Octavia kombi kaasuversiona ja automaattivaihteistolla maksaa alkaen hieman alla 27 000 euroa, eli merkittävästi vähemmän kuin käytetty Teslan Model S tai uusi Mitsun Outlanderi. Skodassa on erittäin suuri tavaratila ja hyvät sisätilat. Autossa on 17,7 kg vetoinen kaasutankki ja 11,8 litran bensatankki. Täydellä kaasutankilla ajaa noin 480 kilometriä ja sitten on vielä bensiiniä jäljellä vähän reilun sadan kilometrin matkaa varten. 

Ongelmaksi Martin taloudessa kuitenkin muodostuu kaasuauton tankkaamisen vaivalloisuus. Tankille pitäisi aina lähteä varta vasten aivan eri suuntaan, kuin mihin talouden normaalit ajot suuntautuvat. Tuo tankkausatka jo itsessän söisi kallisarvoisen ajan lisäksi myös kaasurangea merkittävästi. 

Vaikka monelle muulle kaasu-Octavia olisi erinomainen vaihtoehto, on Martin jätettävä nyt kaikki kaasuautot huomioimatta puutteelisen tankkausverskoston takia. Octavian lisäksi tarjolla olisi myös Volkswagen Caddya ja Seatteja kaasuversioina. Toivottavasti kaasun tankkausverkosto laajeneisi nopeasti käyttännössäkin, eikä vain puheissa.

Nissan Leaf ja E-NV200 tai Evalia

Edullisempien sähköautojen kansainvälistä kuninkuutta pitävä Nissan Leaf noin 38 000 euron hinnat alkaen mallillaan olisi Martin taloudelle yksi hyvä vaihtoehto. Tiedän omasta kokemuksesta, että Leafin korkea ja selkeämuotoinen tavaratila vetää helposti suuremmankin koiran. Itse olen kuljettantu kahtakin keskikokoista koiraa siten, että neljän hengen matkatavarat ovat tavaratilan pohjalla tasaisena kerroksena ja hattuhylly tavaroiden päällä ja siinä päällä on koirien peti. Yleismallinen koiraverkko vielä, niin turvallinen ja miellyttävä kuljetus ihmisille ja koirille on valmiina. Leafin 40 kWh-versiolla ajaa maanteiajossa noin 240 kilometriä yhdellä latauksella ja talvella tai moottoritiellä alle 200 kilometriä. Leafissa tavaratilaa voi laajentaa katolle suksiboksiin tarvittaessa, mutta toimintamatka lyhenee silloin merkittävästi. Leafin suurin ongelma on kuitenkin pitkän matkan käytettävyys yleisesti tiedossa olevan #rapidgate-kutsutun akkujen ylikuumenemisongelman takia.

Nissanin E-NV200 tai sen sisarmalli Evalia olisivat myös täyssähköautoista kiinnostavia suuren tavaratilansa takia. Toimintamatka kärsii 40 kWh-mallissakin jonkin verran auton laatikkomaisen muotoilun takia.

Hyundai Ioniq ja Kona sekä Kia Niro tai Optima

Korealaisvalmistajilla on useitakin Martin taloutta kiinnostavia autoja. Ioniqissa, Konassa sekä Nirossa on sama tekniikka keskenään ja erityistä näissä on se, että niitä kaikkia saa täyssähköisinä ja pluginhybrideinä. Martin taloudelle kannattavinta olisi katsoa näistä täyssähköistä, koska näiden autojen toimintamatkat yhdistettynä helppoon kotilaamiseen tarjoavat niin edullista ja mukavan helppoa autoilua. Auto latautuu kotona yöllä, ei koskaan mitään muuta miettimistä. Pidemmillä matkoilla etenkin Konan ja Niron 64 kWh akut tarjoavat käytännössäkin lähes 400 kilometrin toimitkat. Ioniqin 28 kWh akku tarjoaa noin 200 kilometrin käytännön toimintamatkan.

Ioniqissa on laakea, mutta matala avoin tavaratila, joten se ei saksanpaimenkoiran kuljettamiseen sovellu ja koiran pitäisi Ioniqissakin kulkea takapenkillä. Mielellään ei siis sitä. Sen sijaan Konassa ja Nirossa on korkeamman malliset tavaratilat, joista kuitenkin Konan tavaratilan on melkoisen pieni, joten katseeni kääntyisi näistä Korealaisista Niroon.

Kian Optima pluginhybridinä on hinnat alkaen mallina hiukan alle 47 000 euroa ja valmistajan sivuilla sille luvataan 11,2 kWh:n akulla, josta todellisuudessa on käytettävissä noin 9 kWh, 62 kilometriä sähköistä toimintamatkaa. Tässä autossa on hyvät farmariauton tilat myös koiran kuljettamiseen ja talouden ajot hoituisivat pääosin sähköllä. Hyvä vaihtoehto siis Optimakin.

Kuvan lähde: https://www.kiapressoffice.com/models/Optima-Sportswagon-PHEV#gallery

Volkswagen e-Golf ja GTE-mallit

e-Golf löytyy maahantuojan sivustolta noin 44 000 euron lähtöhinnalla, mutta pluginhybrideille ei hintoja sieltä löydy lainkaan. Ilmeisesti GTE-mallit ovat edelleen WLTP-muutoksen jäljiltä uudistamatta. e-Golf on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta sen tavaratila jää liian pieneksi koiran kuljettamiseen pienen kokonsa ja etenkin mataluutensa johdosta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Martin taloudella on jo valinnanvaraakin autonsa ostamiseen. Seuraavat autot nostan varteeotettavimmiksi vaihtoehdoiksi, koska niissä koirat ja ihmiset kulkevat mukavasti ja turvallisesti. Lataushybrideillä lähes kaikki arkiset ajot hoituvat sähköllä ja Teslalla tietenkin kaikki ajot ovat puhtaasti sähköisiä.

  • Volvo V60T6 Twin Engine AWD jonkin verran yli 55 000 euron hinnalla
  • Käytetty Teslan Model S alle 50 000 euron hintaan
  • Mitsubishi Outlander PHEV alle 40 000 euron hinnalla
  • Kia Optima Plugin noin 47 000 euron hinnalla.

Minkä auton näistä sitten valitsee käytännössä? Se on hyvin pitkälti makuasia, mutta yksi poikkeaa joukosta, koska on käytetty. Tesla Model S on käytettynäkin erittäin houkutteleva auto suorituskykynsä, muotoilunsa, Supercharger-verkoston ja ilmaisten latausten sekä pitkän toimintamatkansa johdosta. Käytetty on kuitenkin aina riskiostos kulujen suhteen verrattuna uusien pitkiin takuisiin, jotka ovat etenkin Korealaisissa 7-vuoden mittaisia.

Tämänkin tarinan tietojen etsiminen osoitti, että autojen maahantuojat ovat pääsääntöisesti tehokkaita piilottamaan ostajapotentiaalilta olennaisen tiedon. Myös sellainen seikka vahvistui, että ilmeisesti WLTP-muutoksista johtuen edelleen on kovin laihaa pluginhybridien tarjonta.

Täytyy ottaa oman kokemuksen ja blogitarinoiden laajennuksenkin takia tavoitteeksi päästä koeajamaan nuo neljä mainitsemaani pluginhybridiä. Palaan siis näihin kunhan ehdin koeajamaan ko autoja.

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!