Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella heinäkuu

Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille

lauantai 21.07.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto , sähköautomatkailu

Nissan Leafilla on mukava matkailla, toki pienin varauksin. Kirjoitan tähän blogitarinaan kokemukseni partioleirimatkastamme 8-vuotiaan tyttäreni kanssa Hossan kanssallispuistoon ja takaisin kotiin Kangasalle.

Matkan suunnittelu

Edelleen 40 kWh Leafillakin on syytä suunnitella näin pitkä matka etukäteen, etenkin kun ollaan menossa kohteeseen, josta ei ole ennestään kokemusta. Itse käytän Plugshare mobiilisovellusta tai internetsivustoa apuna. Hiljattain Plugsharen nettiversioon on lisätty hyvin toimiva reittisuunnitteluominaisuus. Sivusto huomioi autolleni määrittelemän toimintamatkan sekä etsii reitiltä valmiiksi parhaat latauskohdat.

Tällä kertaa menomatkaani rytmitti muista kuin autosta johtuvat pakolliset pysähdykset Jyväskylässä ja Viitasaarella. Jyväskylän stoppi sattui kätevästi lyhyimmälle reitille, mutta mökillä käynti ohjasi ajamaan pidempä reittiä käyttäen.

Perillä olevassa leiripaikassa ei saatujen ennakkotietojen mukaan ole sähköä saatavilla, joten matkassa piti huomioida myös päätepisteen latausmahdollisuus. Päätimme mennä edellisenä iltana Hossan kansallispuiston leirintäpaikkaan ja siellä majoittuisimme karavaanaripaikalle nukkuen autossamme. 

Muuta reittisuunnittelua ei kotimaassa kokenut sähköautoilija tarvitse koska kahden suurimman latausoperaattorin mobiilisovellukset sekä RFID-avaimenperät ja kortit on jo olemassa.

Lähtö kotoa 12.7.2018 kello 17.00

Auton pakkaaminen päivällä ennen lähtöä oli ollut helppoa, koska Viitasaarelle asti meitä olisi kyydissä minun lisäksi kaksi lastani. Teimme pakatessa jo valmiiksi 2/3 takapenkistä kaataen pedinkin auton peräosaan kokeen vuoksi. Testasin, että mahdun siinä nukkumaan suorana, kunhan etuistuimet siirtää täysin eteen. Leiriytyessä voisimme kaataa vielä tosienkin puolen takaistuimesta. Pedistä tuli täysin tasainen, kun peräkontin syvennys sekä takaistuimen jalkatila täytettiin matkatavaroilla, joita kyllä oli vähintään tarpeeksi mukaan tuohonkin käyttöön.

Liikkeelle lähtiessä akussa oli luonnollisesti 100% lataus, mutta ajoakuston lämpötila oli jo valmiiksi peräti 29,3 Cº ja ulkolämpötila vaihteli +25..28 Cº, joten #rapdigate tulisi olemaan edessä jo heti alkumatkasta alkaen. #rapidgate on kansainvälisesti tunnettu Nissan Leaf 40 kWh:n akuston ylikuumenemisominaisuus, joka taasen johtuu puutteellisesta akuston lämmönhallinnasta.n

Noin 140 km menomatkassa Jyväskylään ei 40 kWh Leafilla ole enää mitään raportoitavaa. Aivan normaalia ajoa muun liikenteen ja nopeusrajoitusten mukaan seka ilmastointilaite mukavasti viileänä automaattiasennolla sisätilat pitäen. Kaukaisilta nyt tuntuvat jo ne 24 kWh Leafille vietetyt tunnit Jämsän Nesteellä Type2-latausta odotellessa.

Nyt matkaa siivitti tyttäreni innostunut puheensorina, mukava musiikki radiosta ja poikani torkkuminen vieressäni.

Esimmäinen pikalataus Jyväskylän Kivääritehtaankadulla

Menomatkan ensimmäinen pikalataus siis tehtiin Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla olevasta Virtapisteen laturista. Laturille saapuessa akussa oli vielä energiaa jäljellä niin runsaasti, ettei sitä tule enää edes mitenkään erityisesti noteerattua.

Auto kiinni CHAdeMO-kaapeliin, kirjautuminen Virran RFID-kortilla ja lataus käyntiin. Auto lukittiin ja menimme kävellen noin 800 mertrin päässä asuvan sisareni luokse saadakseni lainaan viimeisiä leiritarvikkeita. Pieni välipala myös samalla.

Tälle lataustauolle kertyi pituutta 34 minuuttia ja hintaa 6,80 euroa. Energiaa saimme akkuun 17,1 kWh, eli runsaasti yli tarpeemme päästäksemme mökille.

Myöskään noin 130 kilomertrin matkasta Jyväskylästä Viitasaarelle ei ole enää oikeastaan mitään raportoitavaa. Matka taittuu aivan kuin millä tahansa muullakin autolla. 

Mökkeilyä ja yön yli latausta

Mökille saapuessa matkaa oli kertynyt 275 kilometriä ja keskikulutus oli 15,2 kWh/100km. Matkaa taitettiin sangen ripeitä nopeuksiakin käyttäen. Akkujen lämmöt olivat jälleen peräti 47,7 Cº tasolla, joten seuraava pikalataus olisikin ollut kovin hidasta touhua.

Akkujen kuumentumisesta ei ollut haittaa, koska laitoin auton saamaan 10A latausvirtaa punaisesta työmaapistokkeesta ja aloimme viettämään mökkiaikaa helteistä ja auringosta nauttien.

13.7.2018 matka Viitasaaren mökiltä kohti Hossan kansallispuistoa alkaa

Perjantaina 13.7 pakattiin rinkka leirivalmiuteen ja auto matkailuautomoodiin loppumatkaa varten. Aamulla akku oli taas 100% ladattu ja LeafSpy paljasti akussa olevan 38,7 kWh energiaa ja akkujen olevan jälleen jo valmiiksi helteistä johtuen kovin lämpimät.

Reittisuunnitteluun tehtiin tarkistus, koska Sähköautot -NYT! Facebookryhmästä tuli vihje, että Kajaanin pikalaturi olisi todennäköisesti epäkunnossa. Soitto operaattorina toimivan Plugitin asiakaspalveluun oli tämän vahvistanut myöskin. Siksi reittisuunnitelmaan lisättiin ylimääräinen pikalataus Kärsämäen Juustoportille.

Matkaan lähdettiin mökiltä noin kello 14.30 ja Juustoportin laturilla oltiin jo noin kello 15.20. Juustoportin laturi on Fortum Charge&Driven hallinnoima ja lataaminen maksaa 20 senttiä minuutilta. Latausta aloitellessani pohjoisen suunnasta ajaen saapui Renault Zoe selkeästi pyrkien myös lataamaan. Hän ei DC-lataamisesta mitään hyödy, joten saan ainakin sen puoleen ladata rauhassa, ajattelin.

Siispä Leafi CHAdeMoon jälleen kiinni ja lataus käyntiin RFID-avaimenperän avulla. Lataus käynistyi ensikerralla jälleen kerran täysin moitteetta. Sitten siirryin autooni ja totesin, että Jo nyt akku oli lämmennyt niin paljon, että saimme vain 39 kW:n tehoista latausta. Toisaalta akkukin oli 62% tasolla laturille saapuessa. 

Latasin 33 minuuttia ja 50 sekuntia ja sain siinä ajassa 13,77 kWh ja hinnaksi lataukselle muodostui 6,80 euroa.

Kärsämäen Juustoportilta Kajaaniin

Tämän päivän kokonaispituus olisi 416 kilometriä. Juustoportin jälkeen matkaa olisi jäljellä vielä 315 kilometria, joten edelleen tarvittiin lisää sähköä ja Kajaanin pikalaturin ilmoitetun toimimattomuuden takia yritin hiukan pihistellä sähköä ajamalla ajoitain hieman alle 100 km/h nopeuksia.

Päätin kuitenkin mennä sitkeästi Kajaanissa Ravintola Anorakiin kokeilemaan pikalatausta, koska meillä oli joka tapauksessa nälkä. Jos emme saisi pikalatausta, niin yrittäisin edes Type2.

Anorakin pihassa olevaa pikalaturia hallinnoi melko harvinaisesti Plugit ja sen omistaja on Lumme-energia. Lueskelin tovin laturissa olevia aiemmista menetelmistä poikkeavia aloitustomia. Ensin CHAdeMO kiinni autoon. Sitten laturissa olevalle netisivustolle kännykällä. Siellä sivustolla maksukorttini tiedot syötettyäni painoin käynnistä lataus -painiketta. Kuten minulle oli asiakaspalvelu vahvistanutkin, ei laturilta ollut yhteyttä kunnossa ja mitään ei tapahtunut. Sen sijaan kännykän selaimessa jäi pyörimään tyhjää lataus käynnistetään -imoitus. Päätin kuitenkin vielä kokeilla ja painelin pitkiä jaksoja laturissa olevaa vihreää fyysistä nappia. Yllätykseni oli iloinen, kun lataus yllättäen jonkun ajan kuluttua käynnistyikin. Mahtavaa.

Siten taasaen autoon tarkistamaan latauksen tehoa. Akku oli lämmennyt jo 39,6 asteeseen ja latausta tuli enää 27 kW:n teholla. Auto sai jäädä nauttimaan latausta ja siirryimme nauttimaan Ravintola Anorakin hampurilaisannoksista tyttäreni kanssa. Hyvää oli.

Tälläkään kertaa #Rapdigate ei haitannut mitään, koska lataus valmistui nopeammin kuin syömisemme. Kävin vapauttamassa ihan periaatteen vuoksi laturin syömiseni lomassa, jos vaikka joku muu sattuisi paikalle kokeilemaan onneaan. Ei tullut muita.

Kajaanista yhdellä muonatäydennyspysähdyksellä Hossan kansallispuistoon

Akku olisi riittänyt hyvin loppumatkan Hossan kansallispuistoon, mutta päätin ajoittaa muonatäydennystaukomme Suomussalmelle Jaloniemitalon Type2-latauspisteeseen. Siellä auto sai sen aikaa 6,6 kW:n tehoista AC-latausta, kun kävelimme tyttäreni kanssa läheiseen S-markettiin ostoksille ja takaisin.

Näillä siirtymillä ei enää ollut mitään tarvetta säästellä, joten ajoin aivan normaaleita ajonpeuksia käyttäen. Paitsi että maisemat alkoiva olla niin hienoja, että eihän siinä aina malttanut kovin lujaa ajaa ja pysähdelläkin piti porojen sekä maisemien takia.

Leiriytyminen ja lataus Hossan kansallispuiston leirintäalueella

Perillä leirintäalueella olimme lukuisten maisemapysäysten takia joskus 22.30 kieppeillä. Akussa oli  vielä niin pajon energiaa, ettei siihen kiinnittänyt taaskaan mitään huomiota. Leiriydyimme muiden matkailuautojen joukkoon. Laitoin säädettävän matkalatauskaapelini tolpasta löytyvään suko-pistorasiaan ja säädin saamaan ensin 16A latausvirtaa. Sulake tuntui kestävän sen. Sitten iltapesulle ja nukkumaan. Autossa oli hyvin tilaa meille kahdelle nukkua pehemällä pedillä ja korkeuskin rittii nukkumiseen hyvin. Auton ollessa kytkettynä latauskaapeliin voi auton käynnistysnappia kahdesti painamalla käyttää automaatti-ilmastointia joten meillä oli täydellinen mukavuuslämpö ja kosteudenpoistokin mukavuutta lisäämässä. Ennnen nukkumaan alkamistani kävin pudottamassa latausvirran 10A:n tasolle, jottei nukkuessani ainakaan sattuisi mitään sukopistorasian ylikuumenemista täydellisen rutikuivassa maastossa. Tuokin latausteho riittäisi meille ruhtinaallisesti.

Aamulla kymmenen paikkeilla alkoi tyttärenikin vihdoin heräillä. Aamupalaa, aamupesut ja sen jälkeen hiukan ympäristöön jalkaisin tutustumista ja auton akkukin ehti jo täyttyä.

Sähköttömälle leiripaikalle sähköautolla leiriytyminen

Ennakkotietojen mukaan Seipiniemen leiripaikalla ei pitänyt olla mitään sähköä. Paikalle päästyäni totesin kuitenkin, että olisihan siellä ollut huoltorakennuksen päässä joko suoraan pääkeskuksesta voimavirtarasiasta tai rakennuksen päästä auton lämmityslaitetolpasta otettavissa virtaa. Oikeastaan siis tulimme turhaan edellisenä iltana auton tarpeisiin nähden, mutta todellinen syy ennalta saapumiseen olikin ennemminkin matkailullinen yhdessä tyttäreni kanssa.

Leirillä olimme neljä päivää. Auto sai sen aikaa seisoa parkissa paria pientä paikallisajoa lukuunottamatta. Noiden käyntien aikana akun varaus laski 97% tasolle, joten en kokenut tarpeelliseksi ladata leirillä autoa lainkaan.

Leirin aikana meitä ja muita partiolaisia suosi aivan ennätyksellinen helle ja auringonpaiste. Ehdimme käydä karhunkierroksella, suurpetokeskuksessa, koskenlaskussa ja vaikka mitä muuta. Vesi oli kaikissa järvissä ja koskissa niin lämmintä, että siellä olisi voinut vaikka asua. Ihastuin Hossan kansallispuiston kirkkaisiin vesiin ja kuivaan kangasmaastoon sekä hiekkarantoihin kovasti. Tänne pitää tulle uudestaan.

Paluumatkalle lähtö 11.7.2018 kello 22.30

Partiolasten upeasti järjestetty erittäin elämyksellinen leiri oisi jatkunut vielä kolmen päivän ajan, mutta meidän oli pakko lähteä tyttäreni kanssa kotimatkalle, koska minulla itselläni oli pakottava aikatulu sekä pian edessä jo seuraava matka Norjan Lofooteille poikani kanssa.

Tein Plugsharen avulla reittipäätöksen kotimatkaa varten. Ajaisin läpi yön ja sovin Jyväskylään siskoni luo aamupalan torstaille noin kello 7.00. Reitti siis menisi suorempaa ja nopeampaa reittiä Kuopion kautta ja kokonaispituutta matkalle kertyisi noin 660 kilometriä. Välilataukset tekisimme Kajaanin Anorakissa, Kuopion ABC Pitkälahdella sekä Jyväskylän Kivääritehtaankadulla.

Kotimatka alkoi auringon jo alkaessa painua kohti horisonttia. Päivä oli ollut pitkä, olimmehan heränneet kello 6.30 ja lähteneet pikaisen aamupalan jälkeen koskenlaskuun ja takaisin leiriin saavuimme vasta 22.15. Sitten vain meidän leiri nopesti kasaan ja kamat autoon, pikainen iltapala ja alkureitillä järven rannalla iltapesu. Tyttäreni saisi nukkua autossa kun ajan yön yli Jyväskylään.

Paluumatkan ensimmäinen etappi Ravintola Anorakiin Kajaaniin oli pituudeltaan noin 205 kilometriä ja matka olisi kokonaisuudessaan aika merkittävästikin laskeutuva. Lisäksi keli oli aika optimaalinen, tyyni ja noin +22 astetta lämmintä. En siis kokenut mitään tarvetta erityiseen säästelyyn ajossa. Silti päätin kuitenkin alkumatkasta jonkin aikaa ajaa noin 90 km/h nopeutta, koska jostain syystä Leafin kulutus kasvaa suhteettoman paljon nopeutta tuosta nostettaessa.

Akuthan olivat jälleen jo lähtiessä noin +28C lämmöissä, joten ensimmäiselle pikalatauspisteelle ehtiessä niien lämmöt olivat nousseet jo niin korkealle, että lataustehoa jälleen rajoitettiin 33 kW:n tasolle. Tiesin, että tästä tulisi ensimmäinen todellinen #rapidgate -matkani.

Paluumatkan toinen etappi Kuopion ABC Pitkälahdelle oli noin 178 kilometriä, joten lopetin Ravintola Anorakin pihassa latauksen noin 91% kohdalla. Ehdin itsekin tuossa välissä ottaa noin 10 minuutin pikku-unet.

Kajaanista lähdin 35,2 kWh energiamäärä akussani, joten tiesin, ettei minulla ollut myöskään toisella etapilla mitään syytä säästellä ja ajoin normaaleita ajonopeuksia käyttäen alkumatkan. Viimeiset 50 kilometriä en kuitenkaan ajanut suurinta sallittua 100 km/h nopeutta, vaan noin 80 km/h nopeutta välttääkseni akun kuumenemista vieläkin lisää.

Kuopion Pitkälahden ABC:lle saavuin kello 4.36 ja akut olivat jo saavuttaneet 44,7 asteen lämpötilan. Nyt lataus kestäisi sitten jo aika pitkään, koska akkujen kuumuuden takia Leafini huoli enää 22 kW:n tehoista DC-latausta. Tunnin lataamisen jälkeen, eli kello 5.35 lopetin latauksen. Tiesin, että akussa oli jälleen jo turhankin paljon energiaa, mutta valitsin mieluummin hiukan pidemmän latauksen ja noin 45 minuutin unet.

Jyväskylään oli matkaa enää 137 kilometriä ja akussa oli Kuopiosta lähtiessä 31,1 kWh, joten nyt ei ainakaan ollut mitään syytä säästellä. Lisäksi Jyväskylässä olisi edessä joka tapauksessa yli tunnin tauko, koska kävisin latauksen aikana siskoni luona aamupalalla.

Jyväskylässä olin kello 7.15, mutta pikalaturilla vasta kello 7.29, koska vein tyttäreni ensin siskoni talon eteen asti ajamalla ja vasta sen jälkeen pikalaturille. Akussa oli edelleen 11,3 kWh energiaa, joten mitään jännitettävää ei tälläkään matkalla saa aikaiseksi toimintamatkan riittävyydestä tällä 40 kWh Leafilla. Nyt akut olivat jo todella kuumissaan, LeafSpyn paljastaessa jopa 55 asteen lämpötilan. Pikalatauksen teho oli rajoitettu 17 kW:iin. Zoe esimerkiksi saisi Type2-latauksesta huomattavasti nopeampaa latausta! Surkeaa Nissanilta! No onneksi tämä ei tälläkään kertaa minua haitannut, koska aamupalani kesti pidempään kuin lataaminen ja kävin siirtämässä välillä auton parkkihalliin saamaan pistorasialatausta. Aamupalan jälkeen auto oli 100% tasolle ladattu.

Paluumatkan viimeinen osuus Jyväskylästä kotiin oli noin 140 kilometrin mittainen, joten täydellä akulla ei taaskaan mitään tuskaa akun riittävyyden suhteen ollut ja kun enää ei tarvinnut välittää latausnopeudestakaan, niin ajoin suhteellisen reippaita ohituksiakin tehden. Toki heti ensimmäisessä ohituksessa ennen Muuramen moottorien alkua jyrkässä ylämäessä ohituskaistalle siirtyessäni totesin, että akun kuumenemisen johdosta oli moottoriteho rarjoitettu 80 kW:n tasolle. Tuosta rajoituksesta ei kuitenkaan ollut mitään haittaa, koska auto kulki yli kotimaamme suurimpien sallittujen nopeuksien edelleen ja ohikin pääsi muista, joskin hiukan pienemmällä kiihtyvyydellä.

Paluumatka 675 kilometriä sujui hyvin #rapidgatesta huolimatta Leafilla

Paluumatkalle kertyi pituutta paikallispyörimisten myötä yhteensä 675 kilometriä. Koko paluumatkan keskikulutus oli 14,3 kWh/100 km. Täydellä akulla pystyy suotuisissa olosuhteissa ajamaan helposti yli 200 km latauspisteiden välejä. #rapidgate on täyttä totta ja se hidastaa kuumina päivinä pikalataamista ärsyttävän pian. Minulle ei ollut mitään haittaa tälläkään kertaa lataamisen hidastumisesta, koska nautin mielelläni ne ajat lyhyitä unia sekä aamupalaa rauhassa.

Tuon paluumatkan perusteella sanoisin, että Leafilla pystyy ajamaan #rapidgatesta huolimatta noin 600-650 km matkan 10 tunnissa. Tosin esimerkiksi Ioniqilla se on mielekkäämpää akuston lämmänhallinan ja sen kautta hidastumattomien lataustaukojen ansiosta. 

Mielenkiintoisena sattumana paluumatkallani oli, että en maksanut sen liikenne-energiasta senttiäkään! Kajaanin ravintola Anorakin laturi ei keskustellut eteenpäin. Kuopion Pitkälahdella on edelleen tarkoituksellisesti ilmainen lataus. Jyväskylän Kivääritehtaankadulla Virtapiste oli tehnyt asiakaslähtöisen ratkaisun ja sallinut tunnistatumattomat lataukset laitevian takia. Ymmärrän, että useita 40 kWh Leafin omistajia #rapidgate saattaa ärsyttää ennenpitkää latauksen hidastumisesta aiheutuvien matkaviiveiden lisäksi myös nousevan energiakulun myötä. Nimittäin pikalaturit ovat normaalisti hinnoiteltu aikaperusteisesti ja se on mielestäni oikea ratkaisu. 

Seuraava matkani onkin hiukan pidempi

Kirjoitaessani tätä blogitarinaa olen jo matkalla kohti seuraavaa sähköautoseikkailuani. Olen mökillä ja kirjoitan tarinaa kauniin auringonlaskun siivittämänä. Aamulla matka Leafillani jatkuu vielä pidemälle, nimittäin jatkamme poikani kanssa matkaa käsivarren kautta Norjan Lofooteille. Palaan siihen uudessa erillisessä tarinassa matkani jälkeen. 

 

 

Kia Soul EV koeajoraportti

perjantai 06.07.2018 Avainsanat: BEV , Kia , koeajoraportti , Soul EV , sähköauto

Kia Soul EV on sympaattinen alemman hintaluokan sähköauto. Ajoin autoa ensimmäisen kerran Frankfurtin autonäyttelyn vierailullani ja nyt siis kotimaassa. Koeajojen perusteella on kovin vaikea ymmärtää, miksi auto ei ole löytänyt ostajia Suomessa kourallista enempää.

Tässä 4,14 metrin pituisessa, 1,8 metrin levyisessä ja 1,59 metrin korkuisessa autossa on mukavat ja avarat sisätilat neljälle aikuiselle ja kyllä taakse se viideskin istumaan mahtuu, ainakin jos kaikki eivät ole kovin kookkaita ihmisiä. Soul EV on siis hieman Renault Zoeta pidempi ja lähes Ioniqin levyinen. Sisätilat ovat numeroita merkittävästi avarammat. Istuinverhoilu on miellyttävän tuntuista ja sen oloista, että pienet likaroiskeet niistä on helppo pyyhkäistä pois. Kulku korkeaan autoon ja ulos sieltä on myös helppoa.

Tavaratila on on 281 litran vetoisuudellaan hieman pienen puoleinen, mutta erittäin selkeän muotoinen ja helposti laajennettavissa takapenkkiä kaatamalla sekä ylöspäin. Tavaratilan pohjan alla on vielä tilaa esimerkiksi latauskaapeleille.

Kuljettajan istuimella istutaan ryhdikkäästi. Tässä, kuten useimmissa muissakin autoissa reisituki on jo 176 cm mittaiselle miehelle puuttellinen. Kojelauta on yksinkertaisuudessaan selkeä ja kaikki sijaitsee oikeasstaan oletetuilla paikoillaan. Ajosuunnanvalitsin muistuttaa perinteistä automaattivaihteisen auton vaihdevipua. Teknologiapuolella auto tarjoaa hyvin toimivan navigaattorin ja peruutuskameran. Keskikonsolin valikoista löytyy myös paljon muuta esimerkiksi sähkökäyttöisyyteen liittyviä tietoja ja toiminnot ovat Ioniqista tuttuja jo entuudestaan minulle. Uskoisin tämän käyttöliittymän olevan hyvin helppo omaksua intuitiivisesti.

Soul EV:ssä on 30 kWh akku ja toimintamatkaa tehdas lupailee peräti 250 kilometrin verran. Ajelin kokeeksi autolla moottoritiellä tasaista 100 km/h nopeutta ja kulutus pysyi yllättävän alhaisena 17,8 kWh/100km tasolla vaikka auton ulkomuoto näyttää yhtä virtaviivaiselta kuin tiiliskivi. Tuolla kulutuksella maantieajossa voisi saavuttaa todellisuudessa jopa 170 km toimintamatkan. Nopeuden nosto 120 km/h kohotti kulutuksen 25,4 kWh/100km tasolle, joten kesäisellä moottoritiellä toimintamatka voisi toteutua lähes 120 km mittaiseksi. Nopeuden lasku taasen pudottaa kulutusta runsaasti ja taajama-ajelussa pääsin jopa alle 10 kWh/100km, joten kyllä tuo tehtaan ilmoittamakin toimintamatka on varmasti hyvissä olosuhteissa saavutettavissa.

Soulin moottoritila on tehty näyttämään polttomoottorilta. Tämä on tyypillistä useissa muissakin perinteisten autovalmistajien sähköautoissa. Auton yhdestä sähkömoottorista irtoaa tehoa 81 kW:n verran ja vääntöä 285 Nm.

Maantieajossakin Soul EV pysyi esimerkiksi kesärenkainvarustettuun omaan Leaf 40 kWh -malliin verrattuna miellyttävän hiljaisena ja auto oli suuntavakaan ja helposti ohjattavan tuntuinen. Suorituskyky tuntui oman Leafin jälkeen melko vaisulta, mutta kyllä tehtaan ilmoittama 11,4 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen riittää kaikkeen arkiajoon ainakin minulle. Maantieajossa tuli myös noteeratuksi, että autossa on vakionopeussäädin, mutta se ei ole adaptiivinen, eikä autossa ole kaista-avustimia.

Taajama-ajoon saapuessa noteerasin, että Soulista näkee todella hyvin joka suuntaan. Eteen ja sivuille sekä sivuviistoihin katsoessa tunnelma on kuin akvaaron sisällä istuisi ja taustapeilit ovat kookkaat ja hyvin sijoitettu. Myös taaksenäkymä on hyvä.

Kia Soul EV on varustettu Type1 AC-latauspistokkeella sekä CHAdeMOlla DC-pikalatausta varten. Auton sisäinen AC-laturi on 6,6 kW:n tehoinen ja auto latautuu sillä asiointilatauspisteessä noin viidessä tunnissa täyteen. Kotioloissa useimmille yksivaihelaturi rajaa lataustehoa käytännössä alemmaksi. DC-pikalatausta auto ottaa enimmillään käytännössä vastaan vähän alle 50kW:n teholla.

Hintaa Kia Soul EV:llä on 35317 euroa. Ehkä tämän hetken sähköautotarjoomassa se on hiukan yläkanttiin verrattuna Ioniq Electricin 36790 euron lähtöhintaan tai uuden Leafin 37900 euron alkaen hintaan. Näitä olisi nytkin kuitenkin Nettiautossa muutama kappale heti ajoon ostettavissa.

Kenelle Kia Soul EV voisi olla hyvä auto? Voisin hyvinkin nähdä Soul EV:n jonkun lapsiperheen autona, jolla päivittäiset ajot ovat pääsääntöisesti kaupunki- ja taajama-ajelua. Säännöllisesti toistuvat mökki- ja mummolamatkat ovat alle 200 km suuntaansa ja he saavat kotonaan latauksen järjestymään. 

Kannustan koeajamaan myös tämän Kia Soul EV:n ja keräämään omakotaista kokemusta. Tämän koeajon perusteella itse odotan entistäkin enemmän Kia Niro EV:ltä. Toivottavasti näemme senkin pian Suomessa. 

 

 

Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018

torstai 05.07.2018 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit olivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla hyvällä 31% kehityksellä. Yhä edelleen sähköautot edustavat silti hyvin pientä osaa kaikkien uusien autojen ensirekisteröinneistä. Eniten sähköautojen rekisteröintien määrää ovat kasvattaneet uusi Nissan Leaf 40 kWh sekä Volkswagenin e-Golf.

Nissan Leafin rekisteröintimäärien nousu 129:een kappaleeseen alkuvuonna edellisen vuoden 52:sta on hyvin odotetun mukaista ja sitä on rekisteröity jo lähes yhtä pajon, kuin kahtena edellisenä vuotena yhteensä. Maailmalla uusi Leaf on myös ollut todella suosittu, nimittäin Norjassa se on ollut jopa eniten rekisteröity uusi auto! (lähde: INSIDEEVsLue myös Leaf 40 kWh koeajoraporttini

Volkswagenin e-Golfin ensirekisteröinnit ovat ylivoimaisesti suurimmalla suhteellisella kasvulla ja sen alkuvuoden aikana saavuttama 49 kappaleen rekisteröinnit on erinomainen saavutus, jonka takana on aivan varmasti vuosi sitten kasvaneen akkukoon lisäksi myös piristynyt maahantuojan ja jälleenmyyjien toiminta. Lue myös e-Golfin koeajoraporttini

Kesäkuussa ensirekisteröitiin jo kaksi uutta Jaguarin I-PACE -sähköautoa. Pääsin sitä aivan hetki sitten koeajaman ja uskon autolle todella hvyää suosiota Suomessakin, kunhan toimitukset vain saadaan todella käyntiin. Nämä kaksi ovat todennäköisesti maahantuojan lehdistöautoja. Lue myös I-PACE koeajoraporttini

Hyundai Ioniqin 35 kappaletta on myös erinomaisella 35% kasvulla, mutta edelleen pidän Ioniqin suurempien määrien ainoana esteenä heikkoa auton saatavuutta, tai oikeammin ajoittain kohtuutonta odotusaikaa. Ioniq on huikea sähköauto, lue myös Ioniq Electric koeajoraporttini

Tesloja rekisteröitiin yhteensä tasan sata kappaletta alkuvuoden aikana. Niistä Model S:n määrät ovat lievällä kehityksellä ja X:n määrät laskussa.

Renault Zoen 23 kappaletta on mielestäni jopa yllättävän korkea, kun mietin sen hintaa, kokoluokkaa ja varustelua suhteessa Leafiin. Hyvä että sitäkin kuitenkin on rekisteröity edelleen vain vähän laskevalla määrällä. Renault Zoen koeajoraporttini

Kia Soul EV on sähköauto, jonka lähes täysin puuttuvia rekisteröintejä ihmettelen tällä viikolla tekemäni koeajon jälkeen. Auto on mitä ihastuttavin sähköauto edullisempaan hintaluokkaan ja tiiliskivimäisestä olemuksestaan huolimatta se yltää jopa Ioniqmaiseen energiatalouteen maltillisilla nopeuksilla. Kia Soul EV koeajoraporttini

lähde: Trafi.fi

 

Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti

tiistai 03.07.2018 Avainsanat: BEV , I-PACE , Jaguar , sähköauto

Jaguarin sähköauto I-PACE on huumaavan upea kokemus!

Pääsin koeajamaan yhtä maajantuojan Suomeen tuomista Britti-kilvissä olevista I-PACE:n prototyyppiautoista. Kirjoitan tähän nyt omat kokemukseni uudesta sähköautotulokkaasta.

Ensin kuitenkin pohdintaani siitä, mikä auton kilpailija I-PACE:sta tulee? En niinkään koe sähkö-Jaggea Teslan Model X:n kilpailijana, koska niissä on aikalailla eri tunnelma ja todennäköisesti purevat ainakin osittain eri kohderyhmään. Ennemminkin voisin nähdä tämän kilpaiijoina esimerkiksi BMW:n X4 M40d:n. Miksei myös Audin SQ5 TFSI 3,0 bensakoneellaan. Ja onhän näitä vaikka kuinka läheisempiä kilpailijoita kuin Tesla.

Jaguarin näköinen auto

Kun autoa kiertelee ja katselee, on se pullollaan Jaguarin olemusta henkiviä muotoja ja yksityiskohtia. Ulkoapäin ja kojelaudassa sekä parissa muussakin kohdassa itselle välittyy sellainen tunnelma, että Jaguarilla on haluttu pitää ensimmäinen sähköauto riittävän helposti vastaanotettavana perinteisille Jaguaristeille sekä muillekin bensalenkkareille. Etenkin auton keulassa komeileva grilli on yksityiskohta, jonka itse olisin sähköautoon suunnitellut hiukan menevämmäksi. Toisaalta yksityiskohtina on mm frunkki-pellin muotoilu ilman läpivirtaavaksi. Vastaavat ilmanohjaustunneliyksityiskohdat löytyvät myös puskurin ulkokulmista. Vihdoin sähköauton muotoilussa on myös uskallettu rohkeammin hyödyntää moottorin ja vaihteiston edestä puuttumisen mahdollistamaa erilaista muotoilua.

Tunnustan pitäväni I-PACE:n ulkomuodoista, vaikka yleisesti en pidä SUV-autoista lainkaan. Tässä on sopiva yhdistelmä menevyyttä ja arvokkuutta.

Ovenkahvat ponnahtavat samalla tavalla ulos tasaisesta korin pinnasta, kuin esimerkiksi Teslan Model S -mallissa. Tavaratilan luukku aukeaa ja sulkeutuu sähköisesti. 

 

CCS ja Type2-lataus sekä 90 kWh ajoakku

Ajoakusto on auton alla tasaisena matalana muodostelmana ja sen kapasiteetti on 90 kWh. Auton sisäinen AC-laturi, joka siis käyttää Type2-liitäntää, on vain 7 kW:n tehoinen ja yksivaiheinen. DC-pikalataus käyttää CCS-standardia ja Jaguar kertoo sen olevan 50 kW:n tehoinen. Sivuilla kuitenkin sanotaan, että auto tullaan myöhemmin varustamaan 100 kW:n tehoiseksi. Mitähän tuo nyt sitten tarkoittaisi? Arvelen itse auton jo nyt heti pystyvän CCS-paikassa 100 kW:n lataustehoon, kunhan vain pikalaturi on tätä tukeva versio.

7 kW:n tehoinen AC-laturi tarkoittaa käytännössä sitä, että 3x32A latausvirtaa tarjoavassa Type2-latauslaitteessa auton akku latautuu aivan tyhjästä täyteen asti noin 13 tunnissa. Tuossa on kuitenkin kokemattomalle sähköautonhankkijalle pieni riski pettymykseen. Tyypillinen omakotitalo on varustettu 3x25A pääsulakkeilla ja silloin tyypillisesti pystyy yhdestä vaiheesta järjestelemään 16-20A:n latausvirran autolle. Tämä tarkoittaisi 20A:n latausvirralla 1-vaiheisena noin 4,4 kW:n lataustehoa ja silloin aivan tyhjä akku latautuisi noin 21 tunnissa täyteen asti. Usein kotona lataaminen on mahdollista myös enimmillään 10A:n latausvirralla, eli noin 2,4 kW:n teholla. 10A:n latausvirralla aivan tyhjä akku latautuisi täyteen asti noin 37,5 tunnissa, eli reilussa puolessatoista vuorokaudessa. Tämäkään ei ole juuri kenellekään ongelma, koska 90 kWh:n akussa riittää joustavuutta, vaikka kerran tulisikin tyhjemmällä akulla kotiin, niin silti pääsee aamulla aina varmasti jatkamaan matkaansa.

Koeajoauton akku on noin 95% täynnä ja irroitan latauskaapelin ja heitän sen peräkonttiin. Seuraavaksi on aika tutustua auton sisätiloihin.

Kuljettajalla sekä matkustamilla hyvät ja turvallisen oloiset oltavat

Auton 4,682 metrin pituus, yli 2 metrin leveys ja 2,99 metrin akseliväli ovat mahdollistaneet I-PACE:en erinomaisten sisätilojen suunnittelun viidelle hengelle matkustamoon sekä auton perään 656 litran tavaratilan ja lisäksi 27 litran frunkin. Näiden lisäksi etupenkkien välissä on jopa 10,5 litran säilytystila. Tavaratilan pohjan alla on lisää säilytystilaa vaikka latauskaapelille ja takaistuin kaatuu 1/3 tai 2/3 osassa. I-PACE on siis mittojensakin puolesta ennemmin kirjoitukseni alussa mainitsemieni autojen ja muiden vastaavien kilpailija, kuin Model X:n, se on yli 5 metrin pituisena sekä jopa 7-paikkaisena jo selkeästi suuremman luokan auto.

Sähköpenkissä on niin paljon säätöjä, että varmasti useimmat kuljettajat saavat mieleisen ajoasennon. Istuimista löytyy myös tuuletustoiminnot. Mittaristo on modernin oloinen, mutta selkeästi lähempänä "perinteisempiä" autovalmistajia, kuin Teslan isoon keskinäyttöön perustuva versio. Teknologiaa ja säätömahdollisuuksia riittää useammaksi tunniksikin opiskeltavaksi. 

Sisustuksessa kojelaudan, istuimien, ovien, katon ja oikeastaan aivan joka kohdan materiaalit ja laatuvaikutelma ovat viimeaikojen Jaguareista positiivisesti tutuiksi tulleita.

Säädän auton dynamic-tilaan ja jätän jousituksen ala-asentoonsa, kiinnitän turvavyön. Olen valmis koeajoon. 

Jagge on ajajan auto sähköisenäkin

Sähköinenkin Jaguar käynnistetään kuin mikä tahansa moderni avaimettomalla käynnillä varustettu automaattivaihteinen auto, eli tässä ei ole menty Teslan tyyliin äärimmäisen helppoon ajoonlähtöön, vaan on pidättäydytty tutummissa tunnelmissa. Napin painallusta ei tässäkään sähköautossa seuraa mitään erityistä. Auto vain kertoo olevansa valmis lähtemään.

Ajosuunnan valitsimet ovat painonappeina keskikonsolissa. Painan R-nappia peräyttääkseni ulos parkkiruudusta. Suurempaan keskikonsolin näyttöön ilmestyy erittäin selkeä ja terävä 360-kuva auton ympäriltä. Lisäksi tutkat alkavat huudella varoituksiaan esteen auton takana lähestyessä. Peräytystä säestää ulkona kuuluva pieni varoitusääni.

Noteeraan heti myös, että autosta myös näkee erittäin hyvin eteen, etusivuille ja sivuille. Taaksepäin näkyvyys on rajoitetumpi. D-napin painalluksella päästäänkin etenemään.

Heti lähdöstä alkaen alkaa kertyä tunne, että I-PACE on todella tarkka ohjattava ja napakka ilma-alusta kestää tarvittaessa kovempaa mutkiin käskemistä, kuin arkiajossa tulee koskaan tarvetta. Mihinkään äärimmäiseen leijunnan tunteeseen ainakaan tässä prototyyppiautossa ei ilmajousitus pyri edes comfort-asetuksella, vaan edelleen auto pysyy napakan oloisena. Joku voisi tulkita siinä olevan pientä pintakovuuttakin, mutta ei mitään ainakaan minua häiritsevää. Ohjaus on tarkka ja antaa riittävää tuntumaa tiestä. Ja tässä jälleen tulee mielipiteeni I-PACE:n kilpailuasetelmaan. Tässä tulee toinen kohta, miksi tulkitsin kirjoitukseni alussa mainitsemani ja muut polttomoottoriautot I-PACE:n lähimmiksi kilpailijoiksi. Nimittäin nämä kaikki ovat myös selkeästi ajajan autoja maineeltaan sekä toteutukseltaan. Minun kokemuksellani Tesla ei pyri niin selkeään ja autenttiseen kuljettajan jopa raadolliseen ajoalustan tuntemiseen.

Koukuttavan helppo kiihdyttää todella kovaa

Jaguar lupaa, että I-PACE kiihtyy 4,8 sekunnissa 0-100 km/h nopeuteen. Kahden sähkömoottorin tuottamat 294 kW teho ja noin 700 Nm vääntö tuntuvat kiihdytettäessä siltä, ettei tuota lupausta ole tarve kyseenalaistaa. Nelivetonsa turvin auto ampaisee aina vauhtipolkimen lattiaan painalluksen seurauksena sellaisella vauhdilla liikkeelle, että meidän nopeusrajoituksilla ajokorti on herkässä.

Pysähdyn pian Tampereella valoihin, joista aukeaa Nokian vanha mooottoritie. Perääni sattuu asettumaan joku varsin urheilullisen näköinen Bemari. Päätän tehdä ensimmäisen täyskaasukiihdytyksen liikennevalojen vaihtuessa vihreäksi. Kiihdyttäessäni ja auton ylittäessä risteävän tien keskikohdan tuntuu, että tämähän lähtee keulimaan. Harhaahan se tietenkin oli, mutta kuvaa kiihtyvyyden tunteen vahvuutta. Taustapeiistä ehdin vilkaista, että Bemari jäi lähdössä, mutta kiihdyttää voimakkaasti perääni. I-PACE:n kiihtymistä säestää minulle yllätykseksi pakoputken äänimaailma. Mitä ihmettä? Hellitän vauhtipolkimen nopeasti, koska nopeus kasvaa nopeasti ja siirryn oikealle kaistalle. Bemari ajaa rinnalle ja sieltä nousee kahden miehen hymyn kera yläpeukut. Peukutan takaisin, heillä oli kunnioitettavan ärhäkkä pikku-Bemu.

I-PACE:n kiihtyvyys on todella helposti käytettävissä aina kun kuljettaja haluaa. Itse en tarvitse noin rajua kiihtyvyyttä, mutta onhan se koukuttava tunne. Kuten sähkömoottorin ominaisuuksiin kuuluu, niin ampaisee I-PACE myös ohituskiihdytyksiin mistä tahansa nopeudesta raketin lailla.

Monille vannoutuneille ja kokeneille voimakkaiden bensa-moottorien ystäville moottorin äänet ovat iso osa ajokokemusta. Kaiuttimista siis tulee Jaggessa täyskiihdytyksessä pakoääniä muistuttavaa pörinää. Tämä varmasti toimii monille bensa-autoista siirtyville äänimaailman vieroitusoireita lieventävänä seikkana. Itse kun olen tottunut sähköautojen äänettömään kiihtyvyyteen, ne lähinnä naurattivat.

Alussa mainitsemani Bemari ja Audi sekä muut vastaavat polttis-kilpailijat ovat suorituskyvyltään samaa kohderyhmää tavoittelevia autoja, vaikka Jaggelle jäävätkin kiihtyvyydessään. Toki Model X on myös erittäin suorituskykyinen, taitaa olla Jaggea vielä nopeampi parhaimmillaan, mutta näissä lukemissa ainakaan minulla ei enää eroilla ole merkitystä.

Toimiva kaupunkiauto

Koeajomatkani taittuu Tampereen keskustaa kohti. Käyn Laukontorilla ja sen jälkeen vielä Pyynikin näkötornilla ottamassa pari kuvaa autosta. Tampereen tietyöhelvetissä huomaan jälleen kerran, miten ylivertaisen mukava ja helppo kaupunkiajossa sähköauto on. Vaikka I-PACE:ssa on voimaa kaasua enemmän painaessa hyökkäävään kiihdytykseen, niin se tottelee todella nöyrästi. Itse olen jo niin tottunut voimakkaisiin regeneroinnin aiheuttamiin moottorijarrutuksiin, että kaipaisin jopa voimakkaampaa regerointia I-PACE:en.

Auton ulkomitat ja olemus on myös kaupungissa helposti hahmotettavissa ja ahtaalla Laukontorin parkkipaikallakin sitä oli helppo pyöritellä.

Vakaa ja helppo ajaettava moottoritiellä

Ajoni siirtyy nyt siis moottoriteille. Kytken kaista-avustimen sekä adaptiivisen vakionopeussäätimen toimintaan ja annan auton vain rullailla. Kaista-avustin tekee työtään samalla tavalla, kuin missä tahansa nykyautossa, jossa sellainen on. Hiukan hakee paikkaansa kaistamerkintöjen välissä ja pyytää hetken päästä koskettelemaan rattia. Omasta Leafistani tottuneena pidän kohta ratista kevyellä otteella kiinni koko ajan ja alitajuisesti tasailen hiukan auto oman ohjauksen liikkeitä. Näin vältyn samalla toistuvilta kehoituksilta tarttua rattiin ja tulemme hyvin Jaggen ohjailun kanssa toimeen, kun adaptiivinen vakkarikin toimii odottamallani tavalla, eli hyvin.

Moottoritienopeudessa pidän itse autoa melko hiljaisena. Toki alla pyörivistä 20" renkaista näilläkin karkeilla kotimaamme asfalteilla tämäkin Britti-kilvissä oleva prototyyppiauto hieman rollottelee ja varmasti tässä hintaluokassa löytyy hilmaisempiakin autoja tarjolle.

Niin mukavan hiljaista ja leppoisaa I-PACE:ssa on kuitenkin moottoritiellä istuskella, ettei tällä tekisi tuskaakaan jatkaa matkaa vaikka Lappiin asti, kunhan malttaa kusitauot pitää matkalla.

480 km WLTP toimintamatka

Jaguar lupaa uuden WLTP-mittauksen mukaista toimintamatkaa 480 km verran. Tuo tarkoittaisi noin 18,75 kWh/100 km kulutusta. Maltillisella mieluummin alle 100 km/h matkanopeudella tuo aivan varmasti on helppo toteuttaa. Vauhdin kasvattaminen nostaa I-PACE:nkin kulutusta, jolloin toimintamatka lyhenee. Saman tekee luonnollisesti kylmä keli.

Oman koeajoni kulutus on aivan epärealistinen johtuen toistuvista täyskiihdytyksistä. Yritän saada myöhemmin pidempään koeajoon Suomi-kilvissä olevaa autoa maahantuojalta ja kirjoitan sitten pidempää matkatarinaa jälleen.

Luvattu 480 kilometrin toimintamatka on kuitenkin jo sellainen, että aika harvassa alkavat olla autoilijat, jotka oikeasti pidempää tarvitsevat. Niitäkin tietenkin löytyy joistan ammatikseen pitkiä matkoja säännöllisesti ajavista myyntimiehistä ja muista ammattikunnista, jotka ovat vain hetken yhdessä paikassa pysähdyksissä ja taas jatkavat työmatkojaan.

Kyllä tällä oikeasti ajaa varsin helposti sinne Lappiinkin, mutta ei toki ilman kahvi-, lounas- ja vessataukoja, joiden aikana autoon ehtii latautua aina seuraavan etapin energia.

Saako siihen kattotelineen ja vetokoukun?

Esitin itsekin nämä kysymykset autoa minulle koeajoon luovuttavalle kohteliaalle herralle. Hän kertoi, että kattotelineet saa ja vetokoukkukin olisi varmasti mahdollinen jälkiasenteisena, mutta vetomassan hän muisteli olevan rajoitettu 750 kg tasolle.

Eihän tuolla siis vielä hevoskoppia tai isoa karavaania vedetä, mutta kyllä itselle kelpaisi vetää vaikka sähköratapyörä kärryssä Ahvenistolle tai vaikka sähkömoottorikelkka reitin varrelle.

Aikuisten automiesten karkkikauppa

Jaguarin konfiguraattori on kuin aikuisen automiehen karkkikauppa. Valittavaa riittää vaikka kuinka paljon. Perushinnaltaan 84 380 euron hintaisen auton hinta nouseekin äkkiä yllätävän paljon. Hetken askartelun jälkeen sainkin haaveideni I-PACE:n maksamaan noin 110000 euroa. Se on aika paljon rahaa mistä tahansa autosta. Enemmän kuin minulla on mahdollista investoida tai sitoutua maksueriin. Jään siis odottamaan muutaman vuoden päästä löytyviä käytettyjä I-PACE:ja. Niitä tulee varmasti riittämään, nimittäin tälle autolle on helppo luvata suurta menestystä. Enkä usko sen olevan pois ensijaisesti multa sähköautoilta, mutta mikäpä minä olen tätä ennustamaan.

Pianhan sähkö-Jaggen menestys alkaa näytäytyä. Nyt kesäkuussa 2018 oli jo kaksi kappaletta I-PACE:a päätynyt uusina Suomen ensirekisteröintitilastoon. Autokaupan herrasmies kertoi näitä myydyn jo hyvin runsaasti Suomessakin. Osa on myyty jo näkemättä autoa ja nyt prototyyppiautojen esittelykierroksella mielenkiinto on ollut erittäin kovaa.

Tervetuloa Jaguar I-PACE sähköautoihin lisäarvoa tuottamaan.

Ps. Jaguar: seuraavan sähköauton muotoilukieltä voisi hakea tästä

Ei sillä, että minulla ainakaan tuosta sähköautoistetulla muotoilukielellä tyyliteltyyn Jaggeen olisi varaa, mutta olisi vain niin törkeän hieno, että tehkää. :-)

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (54)
joulukuu (4)
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!