Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella heinäkuu

Nissan Leaf 90000 km kokemuksia

tiistai 01.08.2017 Avainsanat: Akku , BEV , Energiankulutus , Käytetty sähköauto , Leaf , Nissan , sähköauto , Toimintamatka

Nissan Leafin 90 000 km "kestotestin" raportti

Vuoden 2015 Nissan Leaf Acentallani on nyt kilometrejä 90 000 takanaan. On yhden väliraportin paikka. Varsinaisten käyttäjäkokemusten osalta kaikki 60 000 km raporttiin kirjoittamani on edelleen voimassa. Pidän Leafistani suunnattomasti kaikilta muilta osin, paitsi isompi akku toki olisi toivelistalla.

Miten Leaf on sitten toiminut nämä 90 000 km matkan koettelemukset? Onko ollut vikoja? Onko akku kulunut käytöstä? Ainakin vikalistan perusteella tästä blogitarinasta tulisi kovin lyhyt, mutta otetaan ne viat nyt ensin käsittelyyn.

Vika 1: Jäähdytinnesteen termostaatti ei toimi

Noin 50 000 kilometrin kohdalla huomasin oireena autossa, että jäähdyttimen tuuletin pauhasi koko ajan täysillä. Viaksi paljastui Autokeskuksessa vioittunut termostaatti, joka korjattiin tietenkin takuuseen.

Siinäpä ne Leafin viat sitten olivatkin koko 90 000 km matkan ajalta! Ei yhtään mitään muuta vioittunutta korjauskohdetta. Nyt 90 000 km huollossa kehoitettiin vaihtamaan lähiaikoina etupäähän jarrupalat ja ilmeisesti levytkin.

Siinäpä ne Leafissa olleet viat sitten olivatkin.

Yksi tehtaan tai maahantuojan takaisinkutsu

Yhden kerran auto on käynyt huollossa maahantuojan huoltokutsusta. Tuolloin jarrut ohjelmoitiin uusiksi jossain päin maailmaa ilmenneen jonkun satunnaisen ongelman johdosta. Omassa autossani ei ollut mitään ongelmia ollut esiintynyt.

Huolto-ohjelman mukaisesti 30 000 km välein huollettu

Leaf tulee huoltaa 30 000 km tai vuoden välein. Minulla kilometriraja tulee vastaan ensin. Huolloissa on siis kolme kertaa tehty käytännössä samat toimet: tarkistettu peräöljyt, vaihdettu raitisilmasuodatin ja herkistelty jarrut sekä otettu akkuraportti. Nyt 90 000 km huollossa vaihdettiin myös jäähdyttäjän neste sekä kiveniskemästä hajonnut tuulilasi.

Akku edelleen 100% uudenveroisessa kunnossa

Yksi yleisimpiä sähköautoihin tottumattomien kauhukuvia on akun kesto ja sen vaihtamisen hinta. Tämä auto nyt voi todistaa huolen näissä uudemman akkukemian omaavissa Leafeissa sangen turhaksi. Autolla on siis ajettu 90 000 km ja minkäänlaista akun kulumista ei ole havaittavissa mittareilla eikä käytännön toimintamatkassakaan.

Akun kunnon näkee LeafSpy ohjelmistolla. Oheisessa kuvassa SOH100% kuvastaa akun kuntoa. Kuvasta myös ilmenee, että Leafini on AC-ladattu 3348 kertaa. Näistä lähes kaikki on tehty 6,6 kW:n latausteholla Type2-Type1 kaapelin avulla. DC-pikaladattu autoa on 173 kertaa. Enemmänkin näitä olisi kertynyt, jos Tampere-Jyväskylä -välillä vain olisi pikalatureita tarjolla.

Kori hyvässä kunnossa

Autolla on nyt ikää noin 2,5 vuotta, joten kori on odotetusti edelleen erinomaisessa kunnossa. Ainoastaan etupuskurin oikeassa syrjässä näkyy osuman jälkiä, mutta nekään eivät haittaa mitään, koska ovat muoviosassa. Huolimaton peräkontin lastaus näkyy kieltämättä myös takapuskurin yläpinnassa takaluukun alla. Muutoin kori on siis erinomaisessa ja ruosteettomassa kunnossa.

Sisusta säilynyt ryhdikkäänä

Sisustus on vain puhdistusta vailla. Istuimet ovat säilyttäneet ryhdikkyytensä ja kankaat ovat ehjät, eikä kulumisjälkiäkään ole havaittavissa. Kojelaudan materiaalit myös ovat säilyneet erinomaisesti. Myös keskikonsolin kosketusnäyttö on selvinnyt hyvin vähäisillä pintanaarmuilla. Keskikonsolissa istuinten välissä on ehkä eniten käytön jäljiltä hiusnaarmuja, joilla tosin ei ole mitään merkitystä käytön kannalta.

Apulaitteet toimivat kuin uutena

Ilmastointi, lämmitys, lasinpesimet ja pyyhkimet, sähköikkunat ja muut tekniset apuvälineet toimivat aivan kuten uutenakin. Missään niistä ei ole havaittavissa ongelmia. Eipä toisaalta näin uudessa autossa olettaisi olevankaan ongelmia.

Keskikulutus vaihtelee runsaasti

Leafin keskikulutus kuukausitasoilla summattuna on vaihdellut 13,87 kWh/100km ja 20,11 kWh/100km välillä. Pienin kuukausittainen kulutus koko ajalta oli nyt heinäkuu 2017  ja suurin on ollut 2016 tammikuussa, kun kovempaa pakkasta oli jonkin verran pidempään. Pakkanen sekä ajokeli ylipäätään vaikuttavat eniten Leafin kulutukseen. Toinen voimakkaasti vaikuttava tekijä on ajonopeus. 

Edullista ajoa

Sähköä on kulunut noin 15 000 kWh, ja se on tullut maksamaan noin 1500 euroa sisältäen siirtokulut ja verot olettaen, että olisin ladannut kaiken sähkön kotona. Totuushan on, että sähköä on saanut merkittävän määrän toisaalla ilmaiseksi ja vastaavasti taasen pikalatauksissa hintaa on ollut runsaammin. Nuo kuitenkin kumuloivat riittävissä määrin toisensa pois. Eli energiasta on tullut kulua noin 1,67 euroa/100km.

Leafin huoltaminen on kohtuuhintaista, vaikka sekin mielestäni menee hieman turhaan. Noin 250 euroa taitaa olla aika yleinen hinta Leafin huollolle merkkiliikkeessä, joten siihen olisi kulunut noin 750 euroa. Eli huolloista on aiheutunut kulua noin 83 senttiä/100 km.

Autoon on ostettu kahdet uudet kesärenkaat sekä yhdet uudet talvirenkaat. Kesärenkaista jälkimmäiset kuluivat pahasti etuajassa loppuun, koska olin jossain törmyyttänyt auton aurauskulmat niin pahasti pieleen, että eturenkaiden ulkosyrjistä tuli jo kankaat esille kesken Neste Rally Finlandin kokemusten. Renkaista on kulua noin 1500 euron verran eli noin 1,66 euroa/100 km.

Pääomakulujahan sähköautossa on ollut suhteessa enemmän, toki riippuen hieman mihin vertaa. Karkeasti voin arvioida, että auton hinta on pudonnut tällä hetkellä noin 20 000 euroa siitä hinnasta, mikä sillä oli toimitettuna ja varusteltuna vuonna 2015. Se on aika iso pudotus ja tekee kokonaiskuluihin noin 22 euroa/100km.

Yhteensä siis noin 26,16 senttiä/km on ollut sähköautoilun kulut. Siitä sitten voi jokainen vertailla omia kulujaan. Hyvin varmaa on, että hyvällä pääomakulujen hallinnalla säästää autoilussa eniten ja uuden sähköauton ostaminen ei kovinkaan usein sitä ole. Toisaalta monille meistä esimerkiksi töiden vaateiden takia uusi auto on oikeastaan hyvin välttämätön asia.

Onhan näiden kulujen lisäksi autosta vielä vakuutuskuluja sekä muita menoja, mutta en nyt pyrkinytkään tästä täydellistä kulutaulukkoa tekemään.

 

Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!

tiistai 04.07.2017 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto

Sähköautoja on rekisteröity vuoden 2017 puoliväliin mennessä jo tuntuvasti enemmän, kuin koko viime vuonna yhteensä!

lähteet: Trafi.fi -Ensirekisteröidyt henkilöautot merkin ja mallin mukaan tilastosta sekä  ajoneuvotilastot.fi

Teslaa rekisteröity runsaasti

Teslan Model S (19kpl) sekä Model X (18kpl) sähkautoja on jälleen rekisteröity erittäin runsaasti ottaen huomioon auton hintaluokan. Väitän että Teslan suosioon vaikuttaa eniten kaksi keskeistä seikkaa. Mallisto nyt vain on niin pirun S3X ja niitä myös on saatavilla.

Renault Zoen pientä 5 kappaleen rekisteröintimäärää pidän yllätyksenä. Vaikka auto onkin hintaansa nähden pieni ja siitä puuttuu pikalataus, niin tarjoaa se kuitenkin alle 40 000 euron hintaluokkaan suurinta akkukapasiteettia. Toisaalta Ioniq tarjoaa pienemmällä akulla käytännössä saman toimintamatka ja merkittävästi monipuolisemman varustelun sekä isomman auton. Taitaa Renaultissakin suurin rekisteröintimäärien jarru olla sittenkin autojen saatavuus.

Ioniqin haaste on edelleen auton kohtuuttoman huono saatavuus. Tällä hetkellä Autoverkkokaupan sivut antavat autolle 38 viikon toimitusaikaa ja se on suurimmalle osalle auton vaihtoa suunnittelevista jo liikaa. Minulle ainakin.

BMW:n i3:sia on rekisteröity kesäkuussakin aiemmin totuttua runsaammin, eli 8 kpl.

Nissan Leafia on rekisteröity 5 kpl, joista yksi on ollut pienemmällä 24 kWh akulla varustettu malli. Nissan on jo varsin avoimesti informoinut 6.9 tapahtuvasta uuden Leafin esittelystä ja se on uskottavasti merkittävästi parempi sähköauto kuin nykyinen Leaf.

Volkswagenin uusi isommalla akulla oleva eGolf on kerryttänyt rekisteröintitilastoon 3kpl. Odotan mielenkiinnolla loppuvuotta uuden eGolfin määrien suhteen, koska itse pidän autoa erinomaisena, joskin hieman hinnakkaana Ioniqiin verrattuna.

Kia pääsi yllättämään rekisteröintitilastossa viidellä autolla. Soul EV:t ovat todennäköisesti menneet maahantuojan verkostoon. Toivottavasti Kian saatavuus olisi parempi kuin Hyundain.

 

Ennakoitavissa lähes 600 sähköauton kokonaisrekisteröintimäärä vuodelle 2017

Jos lasketaan alkuvuoden keskimääräisellä (noin 47 kpl/kk) rekisteröintimäärällä, päädytään 566 rekisteröityyn täyssähköiseen henkilöautoon tänä vuonna. Se on jo melkonen harppaus. Suurimmat särkymävarat tässä ennusteessani liittyvät uusien autojen saatavuuteen. Tällä hetkellä halutuinta edullisemman hintaluokan sähköautoa, eli Ioniqia joutuu jonottamaan Autoverkkokauppa.fi sivujen mukaan noin 38 viikkoa ja Renault Zoetakin jopa 17 viikkoa. Nämä ovat niin pitkiä toimitusaikoja, että nyt kaupoille menevät eivät saa Hyundaita enää tänä vuonna ja Relluissakin pitää tilaukset saada sisään lähiviikoilla. Toisaalta, jos näiden toimitukset nopeutuisivatkin loppuvuonna, niin rekisteröintimäärt olisivat ennakoimiani vielä huomattavasti korkeammat.

 

 

 

Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla

maanantai 03.07.2017 Avainsanat: Model 3 , Tesla

Elon Musk on jälleen puhunut Twitterissä. Model 3 auton tuotanto alkaa tämän viikon perjantaina eli 7.7.2017 ja ensimmäiset 30 autoa toimitetaan onnellisille ensimmäisille omistajilleen 28.7.2017. Tuotannon nousua Elon Musk arvioi, että joulukuussa päästään 20 000 auton kuukausittaiseen kapasiteettiin. Seurasin Model 3 julkistustilaisuutta ja silloin Elon puhui jopa 500 000 vuosittaisen auton tuotannosta, joten vielä tehtaalla riittää töitä tahdin kirstämiseksi.

Uskon silti vahvasti, että Model 3 tulee olemaan keskeisin sähköisen liikenteen todellisen läpimurron avaimista. Auton hinnat alkaen malli tulee olemaan 35000 USD hintaluokassa, joten Suomessakin sen saanee noin 40 000 euron hintaluokkaan. Toimintamatkaa luvataan 345 km ja suorituskyky Teslan tapaan on vähintään riittävä arkiajoihin. Hinnat alkaen mallinkin luvataan kiihtyvän alle 6 sekunnissa 0-100 km/h nopeuteen.

En voi kuin onnitella jokaista auton rohkeasti ennakkotilannutta, kun vihdoin pitkä odotus jossain kohti palkitaan ja autojen toimitukset myös Suomessa alkavat. Itse päätin jättäytyä varaamasta ja halusin pitää itselläni täyden vapauden valita seuraavan sähköautoni, kun vaihdon hetki lähestyy.

 

Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa

sunnuntai 02.07.2017 Avainsanat: Ampera-e , Opel , sähköauto

Saksassa tarjolla on kaksi mallia. Hinnat alkaen malli on 39330 euroa ja ruhtinaallisesti varusteltu First Edition malli maksaa 44060 euroa. Suomen autoverotus on päästöpohjaista, joten kovin mahdottomia hinnat eivät nousisi Suomessakaan.

Uusi akku- ja toimintamatkaluokka noin 40 000 euron hintaluokkaan

Chevrolet Bolt tullaan tuntemaan Euroopassa nimella Opel Ampera-e. Kyseessä on sikäli sähköautoilun vallankumousta edistävä auto, että se tulee tarjoamaan noin 40 000 euron hintaluokkaan aivan uuden tasoista akkukapasiteettia sekä toimintamatkaa.

Autollehan lupaillaan peräti 520 km toimintamatkaa. Itse omalla sähköautoilun kokemuksella lähtisin realistisena toimintamatkana pitämään kesällä 350 - 400 km matka-ajossa sekä talvella non 300 km toimintamatkaa. Toivottavasti joskus pääsen tuon testaamaan käytännössäkin.

Tuota toimintamatkaa kuvaa hyvin sekin, että ajan omalla Leafillani noin 35 000 km tänä vuonna ja viime vuonna yli 40 000 km. Silti vain seitsemän vuorokautta on ollut sellaisia, että olisin kesken päivän joutunut lataamaan Boltin akkua. Kaikkina muina päivinä yön aikainen lataus olisi riittänyt koko seuraavan päivän ajoihin. Näinäkin vuorokausina olisi selkeästi alle 10 minuutin kahvitauko pikalaturilla riittänyt päivän sähköenergian lisätarpeeseen.

Kuvat sähköautot -Nyt! Facebook-ryhmästä Kari Eerolan ottamia ja luvalla täällä julkaistuja. Kuvissa näkyy jo Chevrolet Bolteja USA:n kaduilla liikenteessä.

Tuotanto ja toimitukset rajoitetusti

Autoa on saanut USA:ssa jo Bolttina jonkin aikaa rajatuilla markkinoilla. Euroopassa autoa tuotu vasta Norjaan. Ja nyt siis Saksan tilauskirjat on avattu. Varaushinnalla 1000 euroa pääsee siis nyt Saksassakin jonottamaan erinomaista sähköautoa. Toimituksia kuitenkaan Saksassakaan on turha odotella ennen vuotta 2018.

Toivottavasti joskus näemme auton Suomessakin, koska sille olisi kysyntää kovasti. Ja toivottavasti Saksaan näitä saadaan toimituksiin runsaasti. Nimittäin voisin kuvitella itse haluavani hakea noin vuoden käytetyn Opel Ampera-e:n seuraavan sähköautoni seuraajaksi. (välissä siis tulee olemaan vielä joku muu sähköauto)

Opel Ampera-e esite pdf

Saksalainen hinnasto pdf

 

7,2 kW AC ja 150 kW DC -lataus ovat hyvällä tasolla

Saksan Opelin sivustot kertovat, että autossa on 7,2 kW AC lataus sekä 150 kW tehoiden DC lataus. Nämä ovat hyvää nykytasoa etenkin DC-latauksen osalta. Toki edelleen toivon, että Renault Zoen kaltaisia 22kW AC-latureita saataisiin muihinkin sähköautoihin.

Hieman Goflia lyhyempi, mutta korkeampi ja leveämpi auto

  • Ampera-e on 4,164m pituudellaan kymmenkunta senttimetriä Golfia lyhyempi. (Ioniq ja Leaf ovat Golfia pidempiä).
  • 1,854 leveydellään Ampera on Goflia hieman leveämpi ja Leafia tuntuvasti leveämpi, mutta käytännössä saman levyinen Ioniqin kanssa.
  • 1,594 metrin korkeus on muita sähköautoja suurempi.

Ampera-e on siis jopa Leafia korkeampi ja tuntuvasti Leafia leveämpi auto. Nämä lupaavat sisätiloille väljyyttä. MIelenkiintoista nähdä joskus sitten käytönnön ajokokeilla maantieajonopeuksissa, mitä korkeus ja leveys tekevät auton ilmanvastukselle sekä sitä kautta maantieajon toimintamatkalle.

Suorituskykyä riittää arkiajoon reilusti

Auton kerrotaan kiihtyvän 0-100 km/h 7,3 sekunnissa. Tuo lukukaan ei kerro koko totuutta, koska sähköauton kiihtyvyys heti paikaltaan lähtiessä on osattu Ampera-e:ssä hyödyntään ilmeisen hyvin. Auto nimittäin päihitti kiihdytystesteissä sangen nopean GTI Golfin. GTI Golf vs. Ampera-e

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (19)
toukokuu (3)
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!