Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella kesäkuu

Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi

maanantai 25.06.2018 Avainsanat: kaasuauto

Jatkoin tänään kaasuautoilun maailmaan tutustumistani koeajamalla uudenkarheaa kaasu-Seattia maantiellä. Hyvinhän se kulkee ja sopiii makuuni, koska pidän VW Groupin tuotteiden maantietuntumasta sekä laatuvaikutelmasta sekä sisustasta.

Maantieajoa ja kiihdyttelyä kaasuautolla

Moottoritielle paikaltaan rivakasti kiihdytettäessä 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto tekee pyyteetöntä työtään sangen huomaamattomasti. Sähköautoilijana korviin kantautuu kuitenkin kiihdytyksissä epämiellyttävää meteliä, joka vielä seilaa edes takaisin voimakkuudellaan. Minulle kerrottiin, että tuollainen äänimaailma kuuluu vielä joissain autoissa asiaan ja tulee moottorista. Outoa, ei minun Leafini moottorista mitään ääntä kuulu. Toinen moottoritienopeuteen kiihdyttäminen alkoi ylämäkeen matalasta 40 km/h nopeudesta. Vauhtipolkimen painaminen noin 2/3 verran ei aiheuttanutkaan alkuunkaan odottamaani reaktiota, eli rivakkaa ja välitöntä kiihtymistä, kuten Leafillani. Sen sijaan auto tuntui vatuloivan ikuisuuden, kunnes se sai taas moottorin äänen nousemaan kovaksi ja vasta sitten alkoi kiihtymään. Ilmeisesti siis näissä kaasuautoissa voima tulee jotenkin tuosta äänestä. Pidän enemmän sähkömoottorista ja olisin ollut Leafillani jo kaukana moottoritiellä ennen kuin kaasuauto edes keksi lähteä kiihtymään.

Kaupunkiajelua kaasuautolla

Matka sisälsi myös pienet siirtymät kaupunkimaista ajelua, mikäli nyt Jyväskylässä voi sellaista oikeasti kokea. Jonoksi asti kun autoja riittää kovin harvoin, mutta onneksi sentään muutamat punaiset liikennevalot yrittivät keskeyttää rullailuani. Kaupungissa ajaessa tuntui, että auto reagoi koko ajan just sellaisella viiveellä, että ajosta tuli hirvittävää tökkimistä. Lisäksi valoihin pysähtyessä tapahtui jotain mukavaa ja samalla omituista. Se värinä ja ääni, joka kuulemma aiheutui moottorista lakkasi, kun moottori sammuu valoissa. Olipas hetken valoissa ollessa kotoisa tunnelma, kun ei kuulu ääniä eikä mikään värise eikä tärise. Sitten kun oli aika lähteä valoista vasta ikäviä tapahtuikin. Tuntui ikuisuudelta ennen kuin auto suostui liikkumaan valoista. Kuulemma auto sähkömoottorilla käynnistelee sen moottorin, joka ensin käy pienen hetken bensiinillä ja sitten se siirtyy kaasulle. Kuulostaa kauhean vaivalloiselta ja monimutkaiselta. Miksi ei voisi vain suoraan ajaa sähkömoottorilla. Olisin taas ollut valoista jo todella kaukana omalla Leafilla ennen kuin kaasu-Seatti edes hievahti.

Kaasuauton toimintamatkaa

Tämän kaasuauton toimintamatka on vähän parempi kuin Leafissani. Tällä ajelee vähän yli 400 km kaasulla samoja reittejä, joilla Leafini kantama on noin 300 km. Tai niinno, onhan siellä kuulemma silti vielä bensiiniä vaikka melkein lappiin asti kusematta ajaisi, mutta en ota sitä huomioon ollenkaan, koska en halua sellaisilla päästöillä ajella.

Sitten se kaasuauton tankkaus

Sitten se kaasun tankkaus. Eihän sitä auton omistajan kotoa saakaan! Ei löydy Prisman parkkipaikalta eikä lähimmästä parkkihallista. Eikä sitä saa lähimmiltä huoltoasemiltakaan. Mitä ihmettä nyt, mistä sitä saa? No lähin Gasumin piste auton omistajan kotoa löytyy Vaajakoskelta, eli noin 15 minuutin ja 11 km matkan päästä. Tämäpäs vasta onkin työlästä. Sen sijaan, että auto latautuisi kotona, niin pitää käydä varta vasten jossain lähes kolmen vartin ajan tankkaamassa.

Ensimmäinen kaasuntankkaukseni muistutti kieltämättä ensimmäistä sähkön pikalataustani. Tuli melkoisen tyhmä olo, kun en osaa toimia intuitiolla oikein. Onneksi tolpasta löytyi pienellä etsinnällä ihan ok ohjeistus. Mutta jo ohjeiden kohdassa 2 tuli ongelma vastaan. Kaasuletku ei lähdekään ohjeen mukaan lepuutuspaikastaan kahvaa kääntämällä. Aikani temusin mokoman letkun kanssa ja olin jo luovuttamassa, mutta sitten sain läsnäolijoilta ohjeen vetää liikkuvat letkun päästä samalla taaksepäin. Vihdoin letku irtosi. Autoon kytkeminen sentään oli ohjeen mukaan helppoa, kuten maksaminen ihan normaalilla pankkikortilla sekä kaasun laadun valinta.

Miksi ihmeessä Biokaasu on kalliimpaa? No nuukana miehenä valitsin maakaasun, kuinkahan moni valitsee ylipäätään biokaasun? Miksi biokaasua ei ole verotuksellisesti subventoitu vähän edes halvemmaksi kuin maakaasua? Ymmärtääkseni biokaasun kotimaisen tuotannon kasvattamiseen olisi potentiaalia vaikka kuinka ja sen suosimisella olisi epäilemättä ympäristövaikutusten lisäksi myös positiivista vaikutusta ulkomaankaupan taseeseen.

Kaasun tankkaus sujuu vauhdilla melkoisen suhinan säestäessä tapahtumaa. Hiukan pelottaa, kestääköhän ne säiliöt? Mieleen nousee kauheat Youtube-videot räjähdelleistä kaasu-Volkkareista kesken tankkauksen. Tietenkään tankkaamisessa ei mitään draamaa eikä vaaraa oikeasti ollut. Jonkin aikaa kaasua syötettyään muutamien viimeisten lirautteluiden jälkeen kaasumittariin syttyi vihreä valo merkiksi, että nyt on tankkaus valmis. Joten juuri opitulla kahvan kääntö ja liikkuvat taa -otteella kaasuletku irti autosta, kuitti tankkauksesta, korkki kiinni ja baanalle takaisin.

Kaasuautoilun hinta

Kohtuullisen halvaksihan tällä kaasullakin ajaminen tulee. Kyseinen Seatti on rauhallisessa Keski-Suomalaisessa maantieajelussa kuluttanut 3,4 kg/100 km kaasua. Maakaasu maksoi 1,24e/kg, joten 100 km hinnaksi tulee 4,22. Sehän on vain noin 163% kalliimpaa kuin sähköautollani ajelu. Toisaalta, onhan se saman auton diesel- tai bensiiniversioon nähden edullista ajoa.

Mutta mitä tuo kaasun tankkaaminen minulle oikeasti tarkoittaisi käytännössä? Lähden normaalille mökkimatkalleni Kangasalta ja minun pitää tankata ainoalta reitille sattuvalta kaasutankkausasemalta kahdesta syystä. Ensinnäkin asun niin kaukana kaasun tankkausasemilta, että tankki olisi jo lähtiessä vajaa ja toisekseen en pääsisi kaasulla mökiltä takaisin Vaajakoskelle.  Nyt siis poikkean reitiltäni Jyväskylän rantaväylän risteyksestä ajaakseni 10 km ja 11 minuuttia tankkausasemalle, tankkaan noin 15 minuuttia ja palaan takaisin 10 km ja 11 minuuttia takaisin reitilleni. Aikaa kului yhteensä siis noin 40 minuuttia. Sähköauton lataan Jyväskylän kivääritehtaankadulla 8 minuutin poikkeamalla. Lataan autoani vaikka 15 minuuttia, jossa ajassa saan noin 11 kWh energiaa lisää. Se riittää yllin kyllin mökille asti. Yhteensä siis sähköauton lataaminen kesti siirtymineen 31 minuuttia, eli selkeästi vähemmän, kuin kaasuauton tankkausmatkailu. Paluumatkalla tuo ero vielä korostuu, koska Jämsän Patalahti sattuu parhaalle kohdalle lisälatausta varten ja se on aivan reitillä. Tästähän olisikin saanut tälle blogikirjoitukselle oivan klikkiotsikon: "Sähköauton lataaminen on nopeampaa kuin kaasuauton tankkaaminen".

Sitten vähän vakavammin

No, tuo yllä oleva on kirjoitettu kieli poskella, yritin hiukan sarkasmia viljellä. Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä näitä pidä ottaa liian tosissaan. Silti siis yllekirjoittamani perustuu omaan kokemukseeni ja tapahtumat ovat siis minulle täyttä totta.

Tuo kokemukseni alleviivasi useita kokemuksiani:

  1. Sähköauto on edelleen itselleni ykkösvalinta.
  2. Kaikille sähköauto ei sovi, joten on erittäin hyvä, että on olemassa muitakin ympäristöystävällisiä valittavissa. Nimittäin kaasuauto on myös hyvä vaihtoehto.
  3. Kaasuautolla ajaminen ei oikeastaan voi olla kuin halvempaa, kuin vastaavalla bensa- tai dieselversiolla. Jos paljon ajaa, niin Gasumin kiinteä kuukausihinta vielä pudottaa kuluja tuntuvasti.
  4. Kaasun tankkausverkosto on säälittävän huono! Tosin puutteellinen on myös sähköauton pikalatausverkosto edelleen.
  5. Kaasulla käyvä Seat on kuin mikä tahansa VW Groupin tuote hyvällä vaihteistollaan ja varmasti on parempi kuin monet kilpailijansa. Eihän se kaasu sen vaihteiston toimintaa miksikään muuta. Sähköautossa nyt vain on siitä vielä mukavampi ja tasaisempi veto joka tilanteessa.
  6. Kaasuautolla pärjää todella hyvin, kunhan on valmis tinkimään tankkausmukavuudesta ainakin vielä toistaiseksi. Tankkauspisteitä siis ei ole ainakaan kovin tiheään päätieverkoston ääressä ja esimerkiksi Vaajakosken Gasumin yhteydessä ei ole mitään palveluita. Siis kun pitää matkalla pysähtyä aterioimaan, vessaan, kahville, niin kaasuautoilija joutuu esimerkiksi Keski-Suomessa tekemään kaksi pysähdystä.
  7. Nythän VW Groupin tuotteisiin juuri tuli seuraaviin myytäviin autoihin isompi kaasutankki ja muistaakseni 15l bensatankki. Tuo on varmaan monille parempi yhdistelmä.

 

Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille

lauantai 23.06.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto

Hyvät Nokian renkaiden tuotekehittelijät sekä päättäjät, kirjoitan teille avoimen kirjeen, joka sisältää asiakastoiveen.

Ensin kuitenkin vilpitön ja aito henkilökohtainen positiivien palaute. Teillä on erittäin hyvä Nokian Hakkepeliitta R3 -kitkarengas sähköautoon. Siinä on alhainen vierintävastus käytännön kokemuksellakin sekä sen lisäksi se on erittäin hiljainen ja mukava rengas ajaa. Pito-ominaisuudetkin ovat olleet riittävät.

Kesärenkaina käytin edellisessä Nissan Leaf 24 kWh -sähköautossani loppuaikana Nokian Hakka Green 2 ja siitä tarkemmin sanoen 205/55R16 94W XL AA. Kirjoitin aikanaan niiden käyttöönotosta myös blogikirjoituksenkin.  Ne olivat niin alhaisen vierintävastuksen renkaat, että olen valmis uuteenkin Leafiini maksamaan W-nopeusluokan aiheuttaman lisähinnan pidentyneen toimintamakan takia. Se ei kuitenkaan ole mahdollista isolle osalle uuden Nissan Leafin versioista, koska niissä on ensiasennusrenkaat 17" vanteilla.

Asiakastoive Nokian renkaille

Olisiko mahdollista, että laajentaisitte Nokian Hakka Green2 kesärenkaan kokovalikoiman kattamaan myös 17" vannekoon? Ja siis erityisesti toiveena olisi AA-energialuokan versio. Sillä W-nopeusluokalla ei ole merkitystä kuin Teslailijoille ja Teslassa ei taida olla alle 19" vanteita lainkaan.

Eli esimerkiksi 215/50R17 ja sitten ehkä olisi hyvä olla XL kantavuuden varmistamiseksi ja jos A-energialuokka vaatii, niin sitten vaikka se W-nopeusluokka.

Ymmärrän hyvin, että renkaiden valmistamisen kannattavuus perustuu volyymiin, joten en oleta, että yksittäinen toive välttämättä voi vaikuttaa. Epäilen kuitenkin tälle olevan laajempaakin jopa kansainvälistä tarvetta.

Toivoisin saavani Nokian renkailta vastauksen asiakastoiveeseeni.

Ystävällisin terveisin

Sähköautoileva motoristi

 

CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km

torstai 21.06.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto

Ajoin huhtikuussa 2018 Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani 3912 kilometriä ja ajamiseni kulutti yhteensä 659,9 kWh energiaa. Huhtikuun 2018 keskimääräinen sähkön tuotannon CO2-päästö oli 98 g/kWh. (lähde: Energiateollisuus)

Tuosta saadaan laskettua, että minun ajoni aiheuttivat huhtikuun sähköntuotannolla 64,670 kg CO2-päästöt. Ja kun siis ajoin 3912 km, niin Leafillani ajamisen päästöt olivat huhtikuussa sähköntuotannon päästötasolla 16,5g/km. Ja tuo on siis kokonaispäästöt, eli siinä on siis mukana sähkön tuotanto ja ajamisestahan ei pakokaasuja tulekaan lainkaan sähköautolla. Toisaalta voidaan ajatella, että sähkönsiirron ja lataamisen häviöt ovat jotain, mutta toisaalta mukana on myös täysin uusiutuvaa aurinkosähköä. Varmasti siis tuota 16,5 g/km voidaan pitää riittävän oikeana lukemana.

Vertailun vuoksi voisi mainita, että Nissan Pulsarille bensamoottorilla ja automaattivaihteistolla luvataan hinnastossa 119 g/km CO2-päästöt  Mutta kun tuossa ei suinkaan ole polttomoottoriautossa koko totuus. Ensinnäkin on edelleen realistista uskoa, että tuo Nissan Pulsar ei kulje luvatulla keskikulutuksella, joten päästötkin ovat suuremmat. Toisekseen reilun vertailun vuoksi tulisi Pulsarissa huomioida myös polttoaineen tuotannon päästöt. 

Teknologiateollisuus on raportissaan arvioinut pottonesteen tuotannon aiheuttavan 24g/km CO2-päästöt, eli suuremmat, kuin sähköautollani on koko päästömäärä ollut! Pulsar-vastineen vertailukelpoinen CO2-päästö olisi siis yli 143g/km. Siis yli siksi, että varmasti kulutus on suurempi kuin luvattu ja myös polttonesteessä pitäisi huomioida myös kuljetuksen aiheuttamat päästöt.

Kyllä, kehtaan siis pitää hyvällä omalla tunnolla sähköautolla ajoani ympäristöystävällisenä tekona ihan koko elinkaariajettelullakin. Vaikka akun valmistaminen hieman enemmän valmistusvaiheessa päästöjä aiheuttaisikin, niin kokonaisuus on etenkin omilla ajomäärillni pienempi. Enkä sitäpaitsi usko, että polttomoottoriauton hienomekaniikkaa ja tuhansia osia sisältävä moottori, kytkin ja vaihteistokaan sinne autoon ilman päästöjä putkahtaa.

Kaiken lisäksi CO2-päästöt ovat vain yksi osa poltomoottoriauton pakoputkesta ilmaan tupruaavista päästöistä ja niissä muissa päästöissä on sitten myrkkyjä. Ei, en kuvittelekaan teollani pelastavani maailman ilmanlaatua. Ei se minun sähköautoiluni yksin pelasta Helsinki - Tampere - Jyväskylä - Viitasaari akselilla ajellessani edes näiden seutujen ilmanlaatua. Mutta se ei estänyt minua tekemästä omalta osaltani yhtä pientä vastuullisuustekoa, kun auto joka tapauksessa oli taas aika vahtaa uuteen väistämättömien runsaiden ajoneni takia. Siksi siis sähköauto. Koska voin. Ja vielä enemmän, koska pidän sähköauton välittömästä tehosta ja tasaisesta ja äänettömästä voiman tunteesta.

Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?

torstai 21.06.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto

Sain yhteen blogitarinaani kysymyksen, jossa tiivistetysti kysyttiin, että miten ihmeessä päädyin sähköautoilijaksi, vaikka sähköautot maksavat niin suhteettoman paljon. Tuohon kysymykseen ajattelin vastata linkkaamalla alkuperäisen blogikuvukseni vuodelta 2015, mutta tajusin, etten olekaan sitä siirtänyt tähän Autotien alustaan, johon siirryin pari vuotta sitten. Niinpä kirjoitan aiheesta uuden blogauksen, jossa on osa sitä alkupräistä tarinaa ja myös jo nyt päivitettyä.

Ensin tässä on suoraan alkuräinen blogikuvaus vain kirjoitusvirheitä korjattuna:

Olen 1971 syntynyt hyvin tavallinen Suomalainen mies ja päätin silti 6.4.2015 ryhtyä kirjoittamaan blogia.

Sähköisen liikenteen merkitykseen ja sen myötä sähköautoiluun olen päätynyt 2013-2014 vuosina mm Leafin ensikoejon vaikuttamana. Arvomaailmaani on myös noussut viime vuosina ympäristöarvot. Olen päätynyt ajattelemaan, että ei kannata jättää pienemmiltäkin tuntuvia vastuullisuustekoja tekemättä sen takia, että ei pysty isompia toteuttamaan.  En pysty ratkaisemaan maapallon tai edes Suomen ilmansaasteongelmia tai ilmastonmuutosta. Mutta se ei estä minua tekemästä omasta mielestäni merkityksellistä ympäristötekoa ajamalla fossiilisten polttoaineiden sijaan sähköautolla. Sähköauton lataan kotonani uusiutuvilla energialähteillä tuotetulla sähköllä.

Mitä tässä blogissa on ja miksi?
Kirjoitan tähän blogiin jo ihan itseäni varten kokemuksistani sähköautoilijana.
Yritän kirjoittaa käytännön kokemuksia tarkastikin.
Tulin tähän päätökseen, koska edelleen niin vähän Suomesta tuntui löytyvän jaettuja kokemuksia. Tilanne tosin muuttuu nyt kovalla vauhdilla.

Rajaan blogistani toistaiseksi melko tehokkaasti pois hybridiajoneuvot sekä muut kuin täyssähköiset vähäpääästöiset ajoneuvot. Myönnän olevani hieman jyrkkä ajattelussani, mutta tällä hetkellä en näe markkinoilla yhtään hybridiajoneuvoa, joka täyttäisi minun näkemykseni riittävässä määrin päästöttömämmästä autoilusta. Volkswagen Golf GTE, Toyota Prius pluginhybrid pääsevät jo lähelle, mutta niistäkin puuttuu pari keskeistä elementtiä.

  1. Pelkällä sähköllä toimintasäteen tulee olla vähintään 70 km, tämä edellyttää noin 18-20 kWh akkukapasiteettia
  2. Autossa tulee olla pikalatausmahdollisuus
Kun muutamiin nyt olemassa oleviin hybrideihin nämä ominaisuudet tulevat, niin haluan kyllä saada niistäkin kokemusta. Toisaalta ennemmin toivon näkeväni lähitulevaisuudessa hybridejä, joissa on esim 30-60 kWh akusto ja lämmitystä sekä pientä lisälatausta antamassa biokaasulla toimiva tehokas polttokenno. Myöhemmin toivottavast vetyteknologia on kehittynyt niin, että polttokenno tuollaisessa voi toimia myös vedyllä. 

Minkälaista ajoa Leafilla ajetaan?
Ajo on Nissan Leafin akkukapasiteetin rajoitteellisuuden takia eninen omia työmatka-ajoihiin (noin 40km/suunta) sekä lyhyiden työkeikkojen ajamista. Kauppamatkat myös muodostavat muutaman kymmen kilometrin keikkoja lähes päivittäin. Lisäksi Leaf on osoittautunut minulle sopivaksi matkailuautoksi rajoitteineenkin, joten tässä blogissa on lukuisia matkatarinoita myös.

Talouden muut ajoneuvot:
Taloudessani ei tällä hetkellä ainakaan ole toista autoa. Reilun vuoden ajan taloudessa oli kakkosautona diesel-farkku, mutta ei siis ole enää. Moottoripyöräily on minulle tärkeä harrastus, siksi löytyy myös moottoripyörä, joka tosin on menossa näillä näkymin keväällä myyntiin varaosina tai kunnostettavaksi jollekin.

Disclaimers

  • En edusta mitään automerkkiä millään tavalla. Vaikka ensisijaisesti kirjoitan Nissan Leafista, johtuu se siitä, että ajan sillä.
  • En edusta mitään mediataloja, lehtiä tms. En ole toimittaja ammatiltani.
  • En ole poliittisesti millään tavalla aktiivinen, enkä edusta mitään puoluetta kirjoituksillani.
  • Kirjoitan kaikki tekstini yksityisenä sähköautolla ajavana kuluttajana.

Siihen päättyi alkuperäinen blogikuvaukseni.

Mitä ajattelen tänään sähköautoilustani

Nyt 21.6.2018 ajattelen sähköautoilustani edelleen hyvin samankaltaisesti. Ajan tuntuvasti keskivertoautoilijaa enemmän, yli 40 tkm vuosittain. Säästän siis tuntuvasti liikenne-energiakuluissa bensiini- tai dieselautoon verrattuna. En silti edelleenkään pidä sähköautoiluani ensisijaisesti taloudellisesti järkiperusteltuna, vaan ennemminkin kyse on minulle edelleen siitä, että tein arvomaailmani mukaisen valinnan koska se oli minulle mahdollista myös taloudellisesti.

Kannustan sähköautoa harkitsevaa tutkimaan omaksi ostamisen sijasta tutkimaan myös muita auton haltijuuden vaihtoehtoja, koska edelleen kannattaa realistisesti huomioida riski nopeammalle arvonalenemalle. Työsuhdeautoksi sähköauto on mitä erinomaisin monissa yrityksissä. Erilaiset yksityisliising ja niiden kaltaiset ratkaisut myös ovat usein järkeviä ja niiden taloudellinen kannattavuus on helppo laskea itselleen auki oman ajomääränsä ja säästyvän liikenne-energian kautta.

Kuitenkin kaikkein olennaisimmat seikat sähköautoilussa minulle ovat ympäristöarvot ja sähköauton mukavuus sekä vaivattomuus arkiajossa. En vaihtaisi vapaaehtoisesti enää mihinkään pärisevään, tärisevään ja yhtään mitään pakoputkestaan päästävään ajoneuvoon.

Entä bloggaaminen?

Samoihin aikoihin, kun päätin ostaa ensimmäisen sähkautoni, eli Leaf 24 kWh:n, tutustuin Birminghamissa kansainvälisillä HR-messuilla sosiaalisen median ajankohtaisiin ja tulevaisuuden näkemyksiin. Ymmärsin myös blogaamisen voiman ja päätin, että haluan omakohtaisesti saada kokemusta asiasta. Selvittelin aiheesta lisää ja ensimmäiseksi ja olennaisimmaksi asiaksi tuli vastaan, että pitää olla aihe, joka itseä kiinnostaa niin paljon, että siitä haluaa ja jaksaa kirjoittaa pidempäänkin.

No minullehan aihe oli ilmeinen. Uusi arvomaailmani mukainen tapa autoilla ja miksei myös moottoripyöräillä. 

Blogin kirjoittamisesta tulikin minulle uusi ja todella kiinnostava sekä opettava harrastus. Blogin kirjoittaminen on toistuvasti tarjonnut niin usein erittäin mielenkiintoisia tututustumiskohteita, että en kaikkiin millään edes ehdi mukaan. Sikäli tuo on harmillista, mutta pidän itse kiinni edelleen kokonaisarvomaailmastani ja arvotan aikaani lapsilleni, itselleni sekä läheisilleni.

Blogaaminen on haastanut minut kehittämään minulle niin vaikeaa kirjallista suomenkielisen tekstin tuottamista. En kuvittelekaan osaavani kirjoittaa kieliopillisesti virheetöntä tekstiä, mutta olen ilokseni onnistunut vähentämään tuntuvasti edes kirjoitusvirheiden sekä esimerkiksi yhdyssanavirheiden määrää.

Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?

tiistai 12.06.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto , Sähköauton lataaminen

Ajoittain Sähköautot -Nyt! -Facebook ryhmässäkin kohoaa kiivastakin keskustelua sähköauton luvattomista latauksista yleisistä pistorasioista. Haluan kirjoittaa tähän oman mielipiteeni asiasta.

Julkiset latauspisteet tietenkin ovat niitä sallittuja

Kaikista julkisista latauspisteistä tietenkin saa ladata, olivatpa ne maksullisia tai ilmaisia. Yleisesti pidän lähtökohtana sitä, että julkinen latauspiste on merkitty asianmukaisilla kilvillä, josta ilmenee kyseessä olevan sähköauton latauspaikka. Toisinaan tosin näkee julkisia latauspisteitä esimerkiksi markettien pihoilla, joita ei ole merkitty juuri lainkaan. Jos on tyypillisen julkisen latauspisteen näköinen latauslaite tarjolla marketin yleisellä asiakkaille tarkoitetulla parkkipaikalla, niin silloin tulkitseisin lataamisen olevan ok.

Näiden julkisten asiointilatauspaikkojen lisäksi on jo runsaasti myös pikalatauspaikkoja. Näitä on esimerkiksi ABC-liikennemyymälöissä ja jopa Motonet-myymälöiden pihoissa. Näitä julkisia latauspisteitä on maksullisia sekä maksuttomia. Maksullisissa latauspaikoissa on uuden sähköautoilijan opeteltava uudenlaiset maksutavat, koska lähtökohtaisesti pankki- tai luottokortti tai käteinen eivät maksuksi käy, vaan maksu suoritetaan erilaisilla tavoilla, kuten tekstiviesteillä, mobiilisovelluksilla tai RFID-lukjoilla, joita saa kun on rekisteröitynyt asianmukaisen operaattorin käyttäjäksi ja tilannut maksuvälineet.

Merkitsemättömät pistorasiat julkisissa parkkihalleissa ja parkkipaikoilla: älä koskaan lataa ilman lupaa

Pysäköintihalleissa, yleisilllä parkkipaikoilla ja rakennusten seinillä on Suomessa todella runsaasti pistorasioita tarjolla. Näistä pidän ehdottomana linjana, että ilman asianmukaista lupaa ei koskaan pidä ladata.  Nämä pistorasiat ovat jonkun muun omaisuutta ja niistä tulevan sähkön maksaa joku muu kuin minä itse. Joten ilman lupaa ja sopimusta ei pidä ladata.

Lupahan saattaa olla tapauskohtaisesti kertaluonteinen tai vaikka pysyvämpi, kuinka sitten sopimus meneekään.

Itse pidän tärkeänä, että pyrin etukäteen hyvissä ajoin lähestymään mahdollista lataamistarpeen kohdetta vaikka sähköpostilla. On mielestäni hyvän tavan mukaista kertoa kysymyksessään vähintään:

  • Haluaako tavallista pistorasialatausta vai tarvitseeko kolmivaiheisen työmaapistokkeen.
  • Minkälaista latausvirtaa tulee käyttämään.
  • Kuinka kauan aikoo ladata
  • Kuinka paljon lataamisessa arvioi kuluvan sähköä
  • Sekä kuinka paljon tuo tulee latauspaikan sähkölaskun maksajalle maksamaan.
  • Esimerkiksi: "Hei, olen ajamassa xx-reitilä xx.xx.2018 Nissan Leaf -sähköautollani ja uskon tarvitsevani hetken pistorasiasta latausta, koska ko reitillä ei ole tarjolla julkisia latauspaikkoja. Autoni lataamiseen riittäisi aivan normaali autojen lohkolämmityslaitteille tarkoitettu pistorasia. Haluaisin ottaa 1x16A latausvirtaa noin 4 tunnin ajan. Tuossa ajassa kuluu sähköä lataamiseen noin 13-14 kWh ja sille kertyy maksua tyypillisillä sähkön hinnoilla noin 1,5 - 3,00 euroa veroineen ja siirtomaksuineen. Erittäin mielelläni maksaisin tuosta latauksesta myös..."

Jos saat luvan ladata ei julkiselta latauspaikalta, niin kirjoita luvasta mielellään esimerkiksi latauskaapeliin kiinnittämääsi lappuun, jotta sivulliset eivät turhaan pahoita mieltään asiasta.

Alla olevan kuvan tilanteessa olin etukäteen sopinut Hirvaskankaan ABC:lle latauksen, koska muutoin en olisi päässyt edellisellä sähköautollani, eli 24kWh Leafilla talvella Jyväskylästä mökille Viitasaarelle. Tuolla kertaa maksu ei kelvannut, mutta jollain toisella kertaa olen saanut maksaa käypän korvauksenkin.

Lämpötolpat taloyhtiöissa asuvien luona vieraillessa

Kerros- ja rivitalojen sekä muiden vastaavien taloyhtiöiden asukas- ja vieraspaikoilla lataamista vältän lähtökohtaisesti kyläilyreissuillani. Olen kokenut niistä lataamiseen luvan saamisen olevan niin hankalaa, että hepommalla pääsee, kun jättää latailematta.

Jos kuitenkin olisi pakottava tarve tuollaiseen kyläilyn aikaiseen lataamiseen jostain taloyhtiöstä, niin haluaisin kyllä ennakoida siten, että etukäteen selvittäisin ko. taloyhtiön isännöitisijän ja pyrkisin sieltä kautta sopimaan lataamisesta maksua vastaan. Kokemuksesta tosin siis tähän asti lähtökohtaisesti ja aika turhaan.

Älä siis koskaan lataa ilman lupaa taloyhtiön asukkaiden tai vieraspaikoilta ilman taloyhtiön lupaa.

Kyläpaikat tuttujen omakotitaloissa ja mökeillä

Olen kyllä aina kehdannut omakotitaloissa asuvien tuttujen luona kyläillessä kysyä latausta. Alussa varmistelin etukäteen soittamalla, että onnistuisiko, kun sähköautoni oli vielä isäntäväelle vieras asia. Sitten kun on jo toistuvia kyläilyjä samassa paikassa, niin olen kokenut, että latausta voi kysyä vasta saapuessaan ja useimmat kyllä ovat niin huomaavaisia, että tarjovat jo valmiiksi latausta.

Kyläpaikkojen isännillekin on kohteliasta tarjota reilu korvaus ladatusta sähköstä. Tässä tosin on tullut useimmiten häveliäisyys vastaan, eikä maksua kysyttäessä oteta vastaan. Siksi pidän parempana vaihtoehtona huomioida tämä asia etukäteen jollain kivalla pienellä lahjalla korvaukseksi latauksesta. Rehellisesti sanottuna olen kyllä tosi huono tällaisessa ennakoinnissa.

Kun aloittaa lataamisen kyläpaikassa, on syytä myös aina kysyä pääsulakkeiden kokoa sekä kyseisen rasian sulakkeen mitoitusta. Jos vastaus on vaikak 3x25A pääsulakkeet ja 16A sulake rasialle, niin siltikin olen mieluummin varovainen ja lataan vaikka varmuuden vuoksi 8-10A, jos rakennus ja johdotukset näyttävät yhtään vanhemmilta. Minulla on muuten nykyisin autossa varalla paketti 25A pääsulakkeiksi käyviä sulakkeita. Olisihan se noloa polttaa kyläpaikan pääsulake ja sitten vain todeta, että sori.

Oman kotini vieraanvaraisuus sähköautolla saapuville kyläilijöille

Pidän itse täydellisen itsestään selvänä, että kun luokseni saapuu kyläilijä sähköautolla, niin hänen autollensa järjestellään lataus, vaikka omaa 20A-latausvirtaa antavasta latausasemasta ja oma auto siirretään saamaan vaikka 16A-pistorasia sähköä. Itse en missään nimessä huoli toiselta luonani kyläilevältä sähköautolijalta maksua latauksesta. 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (39)
elokuu (6)
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!