Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella toukokuu

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus

maanantai 28.05.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto , sähköautokokemus

 

Olen ajanut nyt 10000 km Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani.

Yritän kirjoittaa blogiini tarinaa. Vaikeaa on, kun tuntuu ettei ole uutta kerrottavaa.

 

 

Se vain toimii ja on pirun mukava auto!

Kokonaisuutena parasta autoilua, mitä minulla on koskaan ollut.

Jos olet lukenut aiempia postauksiani 40 kWh Leafista, voit lopettaa lukemisen tähän. :-)

Suuri ilonaihe on ollut kattoteline ja talviharrastuksiin boksin kuljettaminen sekä kesällä pyörätelineessä alamäkipyörän kuljettelu.

Toinen ja vielä suurempi ilonaihe on ollut myös upeasti vääntävä ja hyvän kiihtyvyyden takaava sähköinen voimalinja. Ilo ajaa.

Lopputalven pimeinä öinä nautin suuresti Zero 2.0 -mallin autoni hyvin valaisevista LED-ajovaloista sekä  kaukovaloautomatiikasta.

Kaikista olennaisin ja paras ominaisuus on 40 kWh akun tarjoama toimintamatka. Se nyt vain kertakaikkisesti poisti range anxietyn minulta täysin. Se myös ratkaisi Tampereelta Jyväskylään tai Helsinkiin ajomatkojen yksinkertaisuuden. Jyväskylään pääsee aina ilman yhtään välilatausta. Helsinkiin käytännössä tulee yksi lyhyt välilataus otettua, koska moottoritieajo kuluttaa niin paljon enemmän energiaa. Pakko sekään ei olisi, olen ajanut tuon välin myös ilman yhtään välilatausta muutamia kertoja.

#rapidgate hidastanut kaksi kertaa matkantekoa. Ei siis kohtuuton ongelma sittenkään minullekaan välttämättä. Rapidgaten lisäksi olen pannut merkille, että uuden Leafini SOH%, eli State Of Health, eli akun kuntoisuutta suhteessa uuteen osoittava prosenttiluku laskee tasaisesti, ehkä jopa hiukan kiihtyen. 10000 kilometriä ajetussa autossani SOH on 98,79%, kun se uutena oli 99,52%. En ole tästä laskusta huolissani vielä ainakaan, koska edellisen 24 kWh Leafinikin akun SOH laski noin ensimmäisen puolen vuoden ajan, kunnes nousi takaisi 100% ja pysyi 120 tkm luovutettunakin jopa yli 100% tasolla. Seuraan tuota kuitenkin säännöllisesti mielenkiinnolla, vaikka sillä ei ole vielä ollut mitään havaittavaa vaikutusta täyden akun kWh-lukemaan tai käytännön toimintamatkaan.

Leafihan on tilava auto neljälle matkustajalle sekä suurelle määrälle matkatavaroita. Takapenkki on tämän ns Golf-kokoluokan autoissa yleensäkin liian kapea kolmannen aikuisen pitkän matkan viihtyvyyteen takapenkillä.

Ajaminen on edelleen erittäin halpaa. Alle 1,80 euroa/100 km, jos lataisin kaiken sähkön kotona. Todellisuudessa pikalataaminen on tuntuvasti kalliimpaa, mutta sitä tarvitsen niin harvoin, että ilmaiset kauppakeskusten lataamisen korvaavat sen moniverroin. 

Vastailen mielelläni Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoon liittyviin kysymyksiin kommenteissa.

 

 

 

 

 

Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä

perjantai 11.05.2018 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Huhtikuussa 2018 kirjattiin yhteensä 68:n uuden täyssähköauton ensirekisteröinnit Trafin tilastokeskuksen tietojen mukaan. Viime vuonna määrä oli huhtikuussa 39 kappaletta, joten siihen nähden kehitys on huikea. Huom, minun tilastoinneissani on aina i3 REX -mallit mukana.

Tammi-huhtikuussa 2018 on rekisteröity jo yhteensä 256 kappaletta uusia sähköautoja, kun viime vuonna samassa ajassa rekisteröitiin 170 kappaletta. Koko alkuvuoden kehitys on siis noin 50%. Edelleen sähköautojen rekisteröintimäärät ovat kovin pieniä, mutta  nyt kun olemme saaneet jo neljän kuukauden kumulatiiviset määrät selville, voi varmasti jo jotain väliaikatietoa yhteenvetää. Huomionarvoista on myös se, että tämän vuoden 256 kappaletta on enemmän, kuin vuonna 2016 rekisteröitiin koko vuoden aikana yhteensä sähköautoja. Eli nousu on merkittävää. 

Huhtikuussakin uusi Leaf oli rekisteröintitilaston kunkkuna 40 kappaleellaan. Muut sähköautomallit ovatkin kaikki alle 10 kpl määrillä. Kumulatiivisesti e-Golfin rekisteröintimäärä on myös noussut tänä vuonna merkittäviin lukemiin jo 31 kappeleellaan.

Ioniq Electriciä yhä edelleen varmasti haittaa pitkä toimitusaika. Teslan Model S:ää on koko alkuvuoden aikana reksiteröity 52 kpl, joka on hieman viime vuotta enemmän, kun taasen Model X:n 13 kappaletta on viime vuoden alle.

Edelleen mielenkiinnolla odotan touko - elokuun tilastoja, miten Nissan Leaf 40 kWh:n määrä vakioituu Suomessa. Alkaako Kona Electridiä jossain välissä näkyä? Entä Jagurain I-PACEa? 

Myös käytettyinä tuotujen määrät nousivat voimakkaasti. Huhtikuussa kirjattiin veropäätökset yhteensä 25 sähköautosta (sisältäen BMW i3 REX-mallit), kun viime vuonna lukema oli 10 kpl. BMW:n i3:sia tilastoitui eniten, yhteensä 15 kpl. Teslan Modes S:iä 6kpl ja X:iä 1kpl.

Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen

perjantai 04.05.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto

Nissan Leaf 40 kWh:lle salitaan kattotaakka ja maahantuojan lisävarustelistalta löytyykin Thulen valmistamat aerodynaamisesti muotoillut taakkatelineet. Ostin niihin täydelisestinsopivan Thulen Proride 591 pyörätelineen. Ensin kokeilin kuitenkin peräkonttiin vaijereila kiinnittyvää Thulen Raceaway 2B -pyörätelinettä, mutta sen jouduin hylkäämään koska alamäkipyöräni runko ei käynyt millään telineeseen. 

Thulen Proride 591 -pyörätelineen kokoaminen kesti ensimmäisellä kerralla reilun tunnin verran, koska jouduin pariinkin kertaan purkamaan jo katolle asti asentamani telineet. Alamäkipyöräni haastava runko ei suostunut kiinnittymään tukivarteen muutoin, kuin siirtämällä pyörätelineen ala-aisaa kahteen kertaan eteenpäin. Thulen taakkatelineisiin sopisi näitä pyörätelineitä varmaan jopa neljä kappaletta vierekkäin.

Kun teline on kerran koottu ja säädetty kattotelineiden kanssa autoon sekä pyörään sopivaksi, on asentelu sen jälkeen muutaman minuutin juttu yksinkin, kuten katolta poistaminenkin.

Alamäkipyöräni on erittäin järeillä jousituksen osilla varustettu ja painaakin vähän yli 20kg, joten pyörän katolle punnertaminen vaatii sopivan tekniikan sekä hieman lihasvoiman käyttöä. Helpoiten pyörä menee katolle, kun toimii seuraavasti: Ensin nostaa kannatusaisan odottamaan kohta tulevaa pyörää. Sitten ottaa pyörästä kiinni etupumpusta ja satulan alta ja nostaa renkaat edellä vinosti pyörän telineeseen sekä asettaa renkaat ensin niille kuuluviin kiinnikekelkkoihin. Sitten pyörä nostetaan pystyyn kiinnitysaisaa vasten ja kierretään aisan lukitus tiukalle. Tämän jälkeen enää renkaiden kiinnitys pikalukoilla ja taakka on valmis kuljetettavaksi.

Teline ja polkupyörä kulkevat todella vaivatta ja hiljaisesti katolla. Kulutus nousi omalla 36km koti - Sappee - koti -reitilläni 14,4 kWh/100 km lukemasta 16,8 kWh/100km tasolle, eli noin 17% verran. 

Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti

torstai 03.05.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto

Iloisesti piristinyt sähköauto Nissan Leaf 40 kWh

Nissan uudisti jo vuonna 2010 Japanissa ensikerran julkaistun Leafinsa viime vuonna perusteellisesti. Edelleen pidän tätä uutta päivitetynä versiona aiempaan, mutta päivitys on erittäin merkittävä ja pääosin onnistunut. Tämän kertainen koeajoraporttini on jonkin verran aiempia viikon koeajoja perusteellisempi. Nimittäin olen ehtinyt ajella Leafillani jo noin 7000 kilometrin verran.

Uusi Nissan Leaf 40 kWh on aiempaa tuntuvasti rivakammin liikkuva. Tehtaan ilmoittama 0-100 km/h lukema on nyt 7,9 sekuntia ja maailmalla on kelloteltu pienempiäkin aikoja. Vaikkei lukema olekaan missään nimessä Teslan tasolla, niin on tuo aiemman version 11,5 sekunnin lupaukseen verrattuna iso muutos. Ja muutos tuntuu erittäin kepeänä ajona käytännössä. Lisäteho on saatu aikaan päivittämällä invertteri. Moottori on itsessään sama kuin aiemminkin. Nyt tehoa otetaan 110 kW:n verran aiemman 80 kW:n sijaan.

Ioniq Electriciin verrattuna uusi Leaf tuntuu hyvin ripeältä puhumattakaan ZoestaE-Golfissa on 100 kW/290 Nm, mutta oma tuntumani on, että Leaf on 320 Nm väännöllään tuntuvasti ripeämpiliikkeinen. Ioniqista on jäänyt mieleen sen takapainoisuuden tunne kiihdytettäessä ja etupyörien heikko pito pienemmälläkin teholla. Myös Leaf 40 kWh:lla on suuria vaikeuksia saada eturenkaille pitoa ripeämmissä kiihdytyksissä kuivallakin asfaltilla, vaikka painopiste on optimaalisesti alhaalla ja keskellä. Voimaa vain tulee etupyörille enemmän kuin 215/50-17 Continentalit pystyvät sitä toisinaan tiehen välittämään, puhumattakaan 205/55-16 Nokian kitkarenkaista. Luistonesto onneksi tekee hyvin työtään.

Huippunopeutta Leaf ei edelleenkään kerää kovin paljoa, mutta kyllä sillä kovat sakot voi saada kesäisillä moottoriteilläkin. Käytännön ajelussa Leaf on tosiaan mieltä ylentävän ripeän ja keveän ajaettavan tuntuinen.

Modernisoitunutta tietotekniikkaa

Piristystä Leafiin on tuonut myös uusi teknologia, joka toi Leafin kertaheitolla nykypäivään jostain 80-luvun tieteiselokuvista.

Uutena ominaisuutena automaailmaan Leaf 40 kWh toi ePedal-toiminnon. Itse asetin sen päälle autokaupasta autolla ekan kerran lähdettyäni. Sen jälkeen se on ollut pois käytöstä vain EcoRun-kilpailuun osallistuessani. Muulloin sen suoma lisämukavuus ajeluun on hyvin tervetullutta. Autolla pystyy todellakin helposti kaupunkiliikenteessäkin ajamaan koskematta lainkaan jarrupolkimeen. Ja tuohon tottuu yllättävän nopeasti. EPedalin käyttö kuluttaa varmasti hieman enemmän sähköä, kuin taiten rullaileminen, mutta onneksi 40 kWh:n akusta ei ole pakko tiristellä arkiajossa viimeisiä murusia irti. EPedalin toiminta siis perustuu ensin järkevästi regenerointiin, mutta hetken rullauksen jälkeen myös kitkajarrut osallistuvat vauhdin hidastamiseen ja lopulta ePedal pysäyttää auton kokonaan pehmeästi ja jää paikalleen odottamaan uutta lähtökäskyä.

Adaptiivinen vakionopeussäädin toimii vahvasti vääntävässä sähköautossa hyvin ja pehmeästi. Autolla pystyy ajamaan esimerkiksi kaupunkia lävistävillä teillä koskematta kertaakaan edes kaasupolkimeen. Laittaa vain vakkariin tavoitenopeuden ja sitten ohjailee. Auto seurailee kiltisti edessä ajavan vauhtia tai enintään asetettua nopeutta. Kun jono hidastuu ja pysähtyy, pysähtyy Leafikin automaattisesti sopivalle etäisyydelle jääden odottamaan uutta lähtöä. Kun jono ja edessä ajava auto on lähtenyt liikkeelle, riittää ratista vain yksi plus-napin painallus saamaan taas tasaisen etenemisen aikaiseksi.

ProPilot auttaa myös ohjaamisessa. Olen pitänyt ProPilotin päällä koko ajamani noin 7000 km ajan ajatellen oppivani pitämään sen avustuksista. Rehellisesti sanottuna en ole vieläkään oppinut pitämään, mutta olen oppinut sietämään sen toimintaa. Rinnastaisin ProPilotin pyrkimykset kaistaviivojen seuraamisessa samalle tasolle e-Golfin vastaavan kanssa ja ehkä aavistuksen paremmaksi kuin oli taannoin koeajamassani Ioniqissa. Kuitenkin sen toiminnassa on vielä niin paljon ajoittaista kulmikuutta, että ProPilotin melko tiuhaan vaatima rattiin koskeminen ei ole ongelma. Minulle onkin tullut ennemminkin tapa pitää jatkuvasti kevyesti ratista kiinni ja hieman ikäänkuin tasailla ProPilotin ohjailuja. Silloin tulemme parhaiten toimeen keskenämme. Suomen teillä usein huonosti näkyvillä kaistamerkinnöillä ProPilot hukkaa toistuvasti ymmärryksensä tien kulusta ja siitä merkkiääneksi tulee omasta mielestäni miellyttävä piempelipom-ääni, mutta lähes poikkeuksetta kyydissä olijoita tuo toistuvasti kuuluva ääni on haitannut enemmän.

Minulla olevassa 2.Zero -ennakkotilausmallissa ei ole ProPilotin pysäköintiautomatiikkaa, joten siitä en osaa sanoa mitään. Kiva leluhan sekin olisi, vaikka olenkin mielestäni melko pro-tason pilotti itsekin peruuttelemaan auton ruutuun tai talliin.

Kirkastunut ulkonäkö ja näköavustimet eli älykkäät ajovalot

Uuden Leafin mitat ovat kasvaneet vain aavistuksen pituudeltaan ja leveydeltään. Korkeus on aiempaa aavistuksen pienempi. Edelleen Leaf on siis e-Golfia suurempi auto. Muuttuneita ulkomittoja olennaisempi on auton onnistunut uudelleenmuotoiltu kori. Aiemmin Leaf oli rehellisesti sanottuna hyvin erikoisen ja monien mielestä ruman mulkosilmäsammakon näköinen. Nyt tilalla on jopa menevän näköinen hatchback. Näillä ulkomuodon muutoksilla on varmasti vaikutusta monien ostopäätöksiin, mutta tärkeämpi muutos on ilmanvastuskertoimen putoaminen 0.32:sta 0.28:aan.

Ulkomuodoissa positiivisesti silmään pistää nyt virtaviivainen keula ja uudistetut tyylikkäät ajovalot. Tässä Zero2-ennakkotilausmallissa on LED-valot pitkille sekä lyhyille valoille. Nissä on myös erittäin hyvin toimiva valoautomatiikka. Vasemmasta viiksestä laitetaan vain kerran valot A-asentoon ja pitkät päälle eteenpäin viiksen laittamalla ja jättämällä ei tarvitse valoista juuri murehtiä. Valot voi siis unohtaa täysin näille asetuksille, nimittäin Leaf osaa itse sytyttää hämärän tultua ajovalot päälle ja käyttää täysin itsenäisesti pitkiä ajovaloja huomioiden vastaantulijat, edessä ajavat sekä katuvalojen päällä olemisen. Ainoastaan sateella ja sumussa kannattaa itse käsin kääntää ajovalot päälle, jotta autossa palaa riittävän huomionnin takaavat valot edessä sekä takana. Itse pidän valitettavana, että ainakin omasta mallistani puuttuvat nyt ajovalonpesimet. Edellisessä Leafeissa ne olivat kaikissa Suomiautoissa vakiona.

40 kWh akku suo monille ratkaisevasti pidemmän toimintamatkan

Uuden Leafin ilmoitetusta 40 kWh:n energiamäärästä on LeafSpylla katsomieni tietojen mukaan käytössä noin 38 kWh verran. Tuo on peräti 16,6 kWh enemmän kuin omassa edellisessä Leafissani oli käytettävissä. Tämä saa toistuvasti sähköautoilijan hymyn leveäksi.

Ennakkoon lukemieni tietojen perusteella odotin uuden Leafin kulutuksen olevan pienempi kuin vanhassa mallissa, mutta en pysty sitä mitenkään nyt osoittamaan toteutuvaksi. Uutta Leafia pitää päästä ajamaan samanaikaisesti samalla lenkillä vanhan kanssa nähdäkseni onko kulutus oikeasti muuttunut lainkaan. Uudella Leafilla tulee ajettua nimittäin keskimäärin vähemmän säästellen, kuin 24kWh Leafilla tuli ajettua. Ja tämä johtuu siitä, ettei ole enää pakko säästellä. Nyt tällä lähtökohaisesti pääsen sinne minne haluan joko suoraan perille asti, tai sitten yhdellä lyhyellä lataustauolla aiempien useiden pitkien sijasta.

Käytännön toimintamatka on vaihdellut runsaasti. Pisimmilään toimintamatkaa on ollut tarjolla EcoRunin kilpailussa saavuttamani 11,3 kWh/100 km kulutuksen mahdollistaman 330 kilometrin verran. Pienimmillään Helsinki- Tampere moottoritiellä 120 km/h nopeudella sateessa ja vastatuulessa ajellessani kulutus nousi 78 km matkalla peräti 26,3 kWh:n lukemiin ja silloin toimintamatkaa olisi kertynyt enää 144 km verran. Huhtikuu oli ensimmäinen täysi ajokuukauteni 40 kWh Leafilla ja koko kuukauden kulutus oli 16,87 kWh/100km, joka tarkoittaisi 225 km toimintamatkaa. Tyypillisimmillään käytännön todellinen toimintamatka on ollut matka-ajossa noin 220 - 250 km luokassa ja taajama-ajossa sitten pidempi. Talvellakin ajoin Viitasaaren mökiltä kotiin tullessa Jämsään Teboil Patalahdelle 184 km pikalataamaan ja vielä toimintamatka-arvion mukaan olisimme päässeet 34km lisää. Arvioin talvella kovemmillakin pakkasilla toimintamatkan ylettyvän noin 200 km luokkaan.

Arjen käytössä 40 kWh:n akkukapasiteetti on antanut eniten mukavuutta vanhaan 24 kWh Leafiin verrattuna. Akku riittää todella hyvin kaikkiin arjen ajoihini. Esimerkiksi tyypillinen talvipäiväni maaliskuun lopussa ja huhtikuun alussa piti sisällään mm. seuraavat ajot: Matkat töihin ja töissä sekä töistä pois yhteensä 120km. Illalla pojan vienti harrastuksiin ja poishaku 80km lisää, eli yhteensä 200km. Ja akku olisi riittänyt erinomaisesti näihin kaikkin ajoihin ilman yhtään välilatausta. Onneksi saan töissäkin auton ladattua korvausta vastaan, niin ei tarvitse edes yhtään pohtia akun riittävyyttä kaikkiin arjen ajoihini, vaikka tulisi lisäksi yllättäviäkin ajokeikkoja.

Akku riittää myös erinomaisesti esimerkiksi noin 40km kotimatkani töistä ja siitä heti suoraan Jyväskylään siirtymiseen, tai vastaavasti lähteäkseni heti töiden jälkeen kotoa kohti Helsinkiä. Uuden Leafin 40 kWh akku siis käytännössä vähentää nopean kotilatauksen tarvetta.

Leafin mittariston akku%-näytössä laskentavirhe

Uuden Leafin mittaristossa olevassa akun varausprosentin näytössä on laskentavirhe, jonka johdosta muutaman ensimmäisen tuhannen kilometrin aikana oli vaikea arvioida realistisesti akun riittävyyttä matka-ajossa. 

Virhe ilmenee siten, että noin 40% jälkeen akun prosentit alkavat sukeltaa suhteettoman nopeasti ajettuun matkaan verrattuna. Kun auton mittaristo väitttää akussa olevan 0% sähköä, on sitä todellisuudessa vielä 8% verran käytettävissä ja autolla ajaa helposti vielä 20- 40 kilometrin matkan. Olen tämän virheen reklamoinut Tampereen Autokeskuksen kautta tehtaan tekniselle osastolle. Toivottavasti Nissan tekisi uudelleen ohjelmoinnin huolto-ohjelmaan.

AC-lataaminen kotona, töissä ja asiointipaikoissa

Koti- ja asiointilataamisessa, eli AC-lataamisessa käytetään auton sisäistä laturia, joka on 40 kWh Leafissa 6,6 kW:n tehoinen ja ottaa virtaa vain yhdestä vaiheesta. Vaikka isompi akku käytännössä siis vähentää nopeamman kotilataamisen tarvetta, niin kyllä 40 kWh:n akku ansaitsisi 22 kW:n tehoisen kolmivaihelaturin autoon, kuten on Renault Zoessa. 

Auton mukana toimitetaan 8A:n virtaa ottava suko-pistorasialatauskaapeli, jolla akku latautuisi tyhjästä täyteen noin vuorokauden ajan. Itselläni on nyt kotona 16A voimavirtapistorasiasta virtansa ottava matkalatauskaapeli, jolla tyhjä akku täyttyisi noin 12 tunnissa. Lisäksi kotonani on pian uudelleen käytettävissä myös 20A-virralle säädetty kiinteästi asennettu KEBA-latauslaite, jolla tyhjä akku täyttyisi alle 9 tunnissa.

Auton mukana toimitetaan myös Type2-latauskaapeli, jolla pystyy latailemaan markettien ja muiden parkkialueiden julkisista latauslaitteista. Niistä Leaf saa 6,6 kW:n tehoista latausta ja tyhjä akku täyttyisi noin kuudessa tunnissa.

Helppo ja laadukas kotilataaminen on ehdoton perusedellytys miellyttävälle sähköautoilulle. Normikäytössäni uusi Leafini latautuu aina yön aikana ja aamulla lähden täydellä akulla liikenteeseen ja laitan jälleen töissä tai kotona illalla auton uudestaan kaapeliin. Erittäin helppoa ja edullista ajamista, alle 2 euroa/100 km liikenne-energiaan.

Pikalataaminen ja #Rapdigate on valitettavasti täyttä totta

Sähköauton pikalataamista, eli DC-lataamista tarvitaan matkaillessa yli yhden akullisen toimintamatkan pituisia päivämatkoja. Pikalataaminen on jo esimerkiksi Ioniq Electricissä parhaimmillaan 100 kW:n tehoista, mutta Leafi saa CHAdeMO-pikalatauksestaan parhaimmillaankin vain noin 45 kW:n tehoa. Uuden Leafin pikalataamisen teho laskee melko voimakkaasti noin 60% latausasteen kohdalla suojatakseen akkustoa.

Käytännössä tämä pikalatausteho tarkoittaa sitä, että noin 20 minuutin kahvitauon aikana ehtii saada noin 100 km matkan verran lisää energiaa ja noin 50 minuutissa akku on latautunut erittäin tyhjästä noin 85% tasolle. Useille sähköautoilijoille, kuten itselle nämä ovat täysin hyväsksyttäviä taukoja autolla matkaillessa. Toisaalta nyt jo on siis tuplasti nopeampaa latausta tarjolla Ioniqissa ja vielä huomattavasti nopeampia on tulossa.

Tuo 45 kW:n teho vajaaseen akkuun ja lataustehon rajoittaminen korkeammilla prosenteilla on minulle vielä ihan ok matkaillessa, mutta todellinen ongelma on akuston nopea kuumeneminen ja hidas jäähtyminen.

Ympäri maailman Nissan Leaf 40 kWh:sta on raportoitu akuston lämmönhallinnan puuttumisesta aiheutuvia pikalataamisen hidastumisia. Nämä ongelmat ovat saaneet sosiaalisessa mediassa #Rapidgate -nimen ja valitettavasti joudun omalla kokemuksellani toteamaan näiden juttujen pitävän paikkaansa. 

Ensimmäisen kerran akuston lämpenemisen vaikutuksen koin työkeikalla. Kävimme neljän hengen työporukalla päiväseltään Tampereelta Halikossa. Ajoimme noin +3c sateisessa kelissä Tampereelta lähtien Toijalan kautta Halikkoon. Auto odotti muutaman tunnin palaverin ajan parkkipaikalla ilman latausta. Paluumatkaa ennen kävimme syömässä ABC Piihovissa, ja auto sai lounaamme ajan pikalatautua noin 11 prostentista noin 81 prosenttiin. Ajoimme takaisin ensin ABC Toijalaan, jossa ajattelin ottaa nopeasti päivän toisen pikalatauksen. Tämä pikatalaus ei enää ollutkaan niin nopea, koska akusto oli jo niin kuuma, että sinne sain vain 25 kW:n teholla sähköä, kun niin tyhjään akkuun olisi pitänyt upota 45 kW:n teholla.

#Rapidgate ei varmaan haittaa suurinta osaa Suomalaisista Leaf 40 kWh:n omistajista. Jos Leafilla ajaa useimmiten vain yhden pikalatuksen tarpeita päivää kohden, eli esimerkiksi alle 400 km siirtymiä, niin missään vaiheessa varmasti ei ole mitään haittoja. Minua se tulee kuitenkin ajoittain haittaamaan. Ajan usein pitkiäkin matkoja sähköautollani ja ne sisältävät usein pitkiä moottoritiesiirtymiä.

Olen käyttänyt auton Tampereen Autokeskuksen huollossa tästä akuston lämpiämisestä johtuen. Odotetusti huollosta ei vastausta tullut, mutta olennaisempana pidän sitä, että sieltä lähti tieto asiasta ja tältä osin tyytymättömästä asiakkaasta tehtaalle asti.

En odota #Rapidgateen mitään olennaista ratkaisua olevan kuitenkaan tulossa. Akustosta puuttuu aktiivinen lämmönhallinta, enkä usko Nissanin sitä sinne mitenkään järjellisellä tavalla enää saavankaan. No, tiedän omalta osaltani oppivani melko nopeasti ennakoimaan #Rapidgaten siten, ettei se niin usein edes hidasta todellisuudessa matkailuani.

Pidän silti tätä erittäin suurena hölmöytenä Nissanin kokoiselta autovalmistajalta. Asia olisi ollut taatusti pienellä suunnitelutyöllä ja muutamien kymppien jäähdytetyllä puhallustoiminnolla korjattavissa ennen auton valmistuksen aloittamista.  

Sisätiloissa iso kehitys nykyaikaa kohti

Sisätiloissa on tapahtunut erittäin suuri hyppäys nykyaikaan. Kojelauta, näytöt ja materiaalit ovat huomattavasti edellistä mallia mielekkäämmän oloiset. Toki edelleen on joitain seikkoja, joita ei yli 35000 euron hintaisista autoista olettaisi löytyvän. Turhan paljon vieläkin ohjaamossa on kovia muovirakenteita ja erilaisia muovipintoja antamassa tarkkasilmäiselle hieman turhan sekavaa tunnelmaa. 

Ohjauspyörän pituussäädön puuttuminen on ollut Nissanilta outo valinta. Olisin luullut tässä mallipäivityksessä viimeistään sen korjatun nykyaikaan myös. Itseäni tuo ei haittaa, koska satun olemaan sopivan kokoinen just Leafin ergonomiaan. Tuo ajoasennon rajoittunut säädettävyys on varmasti seikka, joka rajaa useita potentiaalisia ostajia ulos.

Istuin menettelee ihan ok vielä tällaisella 176 cm lyhyellä kuljettajalla pidemmälläkin matkalla, mutta toki noin parin tunnin välein viimeistän koittava lataustauko rytmittää autosta ylösnousua ja verryttelyä sopivasti.  Pidemmältä kuljettajalta istuimesta loppuu reisituki varmasti kesken, eikä istuimesta löydy myöskään istuinosan kallistuksen tai ristiseläntuen säätöä. Omassa autossani oleva kangasverhoilu on osoittautunut mukavaksi käytännössä ja on uskottavasti hyvin kulutusta kestävää materiaalia.

Ihan ok ajo-ominaisuudet ja hiljaista menoa, tai sitten ei

Kaupunki- ja taajama-ajossa Leafin vahvasti heti paikaltaan lähtiessä vääntävän sähkömoottorin tasainen voima tuo erittäin suurta mukavuutta ajoon. Kaupungissa myös ePdalin ominaisuudet tulevat parhaiten esille. Auton ohjaus on tehostettu Japanilaisittain melkoisen kevyeksi ja se toimii kaupungissa erinomaisesti. Lipuminen kaupunkien ja taajamien matalilla nopeusrajoituksilla on myös mieltäylentävän hiljaista. 

Maantieajossa keveäksi tehostettuun ohjaukseen kestää varmasti tottua, jos kuljettaja on tottunut esimerkiksi e-Golfin jämäkkyyteen. Kuitenkin ainakin itse olen oppinut pitämään Leafin kulusta matka-ajossa. Talvisilla keleillä Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkarenkailla ajellessa uusi Leaf oli myös miellyttävän hiljainen moottoritienopeuksillakin. Ensiasennuskesärenkaina autossani on Dunlopin ENASAVE ec300 -renkaat. Ne ovat suuri pettymys. Rengasmelu kasvoi kitkarenkaisiin verrattuna aivan liikaa. Väitän että näillä renkailla autoni on meluisampi kuin vanha Leafini oli Nokian AA-energialuokan kesärenkaillaan. Ja nämä Dunlopit ovat kaiken lisäksi vieläpä B-energialuokan renkaat, joten kulutuskin kasvaa turhaan. Oikeastaan ironisesti totean, että näiden ensiasennusrenkaiden paras ominaisuus on niiden nopea kuluminen ja ensi kesäksi joudun ostamaan AA-energialuokan Nokialaiset alle ja saan taas nauttia hiljaisemmasta kesämatkailusta sekä pidemmästä toimintamatkasta.

Leafin jousitus on melko pehmeä vailla pintakovuutta. Silti suuremmissakaan heitoissa vielä viiden hengen kuormallakaan en ole kohdannut jousituksen pohjaamista. Mutkatiellä auton kallistuksenvakaus antautuu ja auto kallistelee esimerkiksi Volkkarin e-Golfiin verrattuna perstuntumallakin enemmän, vaikka Leafin akut ja painopiste ovat alhaalla ja keskellä.

Mukavasti aina valmiiksi lämmin talviauto ja viileä kesäauto

Jo edellisessä Leafissa oli ihan hyvin toimiva mobiilisovellus, jolla pystyi hallitsemaan esimerkiksi auton esilämmitystä. Nyt uuden version myötä mobiilisovellus on päivitynyt hieman ja sen kautta pystyy nyt myös päättämään kuinka lämpimäksi haluaa auton etukäteen esilämmittää tai jäähdyttää kesällä. 

Itselle onkin tullut jo täysin vakiintunut tapa lämmittää tai jäähdyttää auto käytännössä aina noin 5-15 minuutin ajan ennen liikkeelle lähtöä. Jos auto on kytkettynä lataukseen, niin otetaan lämmitys- tai jäähdytysenergia ensisijaisesti sähköverkosta. 

Mobiilisovelluksella pystyy myös tarkistamaan akun varaustilan ja käynnistämään latauksen, suunnitella ajoreittejä sekä välittää ne auton navigaattoriin. Sovelluksella voi myös tarkastella ajojensa energiankulutuksia ja muita tietoja.

Ajotietokoneessa hyviä ominaisuuksia

Auton keskikonsolin kosketusnäytällä varustetussa mediakeskuksessa on uutena ominaisuutan Apple Carplay sekä Androidin vastaava. Minun tulee käytettyä Carplayta käytännössä aina laittamalla iPhone latauspiuhaan ajoon lähtiessä. Carplayn avulla käyttöön tulee mm Siri, joka tottelee nätisti komentojani opastaa minut haluamaani paikkaan. Silloin näyttöön ja puheeseen tulee Applen Kartat-sovelluksen opastus. 

Vaihtoehtona on käyttää auton sisäänrakennettua navigaattoria. Sekin toimii pääosin odotetulla tavalla, mutta vanhaan Leafiin verrattuna on minulle yksi pettymys. Nimittäin uudessa Leafissa ei enää ole navigaattorissa suoraan Googlehaulla kohteiden hakutoimintoa. Edellisessä Leafissa sitä tuli käytettyä useimmiten naviaatio-ohjeiden haussa. Toisaalta uudessa Applen Carplay ja kartat sovellus on korvannut melko hyvin tuota puutetta.

Ratin takana olevan mittariston vasemmanpuoleiseen näyttöön saa peräti kolme eri kulutusmittausta ja monia muita ominaisuuksia valittua.

Vakioilla kesärenkailla mittarivirhe on enää noin viiden prosentin luokkaa. Autoni mukana tulleilla hieman alimitoitteuilla kitkarenkailla virhe oli yhtä paha, kuin edelliselläkin Leafilla, eli noin 10% paikkeilla. 

Suuri tavaratila ja hyvät tilat sisällä sekä kattokuorma sallittua

Leaf on siis sisämitoiltaankin e-Golfia suurempi auto. Tämä etu korostuu Leafin suuressa ja selkeän muotoisessa tavaratilassa. Tosin tilan käytettävyyttä hieman haittaa korkeahko nostokynnys sekä se, ettei selkänojat kaatamalla saa likimainkaan tasaista yhtenäistä tavaratilaa, vaan porrastus jää korkeaksi.

Sisätilat riittävät hyvin vielä pidemmillekin neljälle aikuiselle. Autoani testasi 198 cm mittainen mieshenkilö ja kertoi kuljettajan paikalle sopivansa yllättävän hyvin. Takaistuimellekin kaksi aikuista mahtuu hyvin, mutta kolmannen takapenkkiläisen olisi viihtyvyyden kannalta parempi olla lapsen kokoa.

Uudessa Leafissa on nyt sallittu myös kattokuormaaminen. Itselle sillä on suuri merkitys ja talvella autossa onkin taakkatelineet ja suksiboksi katolla palvelemassa lasten ja omaa lasketteluharrastuksen välineistön liikuttelua Sappeen rinteisiin lähes päivittäin.

Kenelle Nissan Leaf 40 kWh soveltuu?

Uusi Nissan Leaf 40 kWh soveltuu yllättävän monille jopa ainoaksi talouden autoksi. Jos kotona ja töissä saa autoon latauksen, niin työmatkan pituus ei ainakaan ole rajoite, nimittäin yhdensuuntainen työmatka saisi olla helposti vaikka 200 km. Vaikka töissä ei latausta saisikaan, niin uudelle Leafilla uskaltaa ajaa helposti yli 150 km edestakaista työmatkaa pakkasillakin. Toki tuohon käytännön toimintamatkaan vaikuttaa suuresti käytetty matkanopeus, nimittäin uudenkin Leafin kulutus nousee voimakkaasti matkavauhdin noustessa yli 100 km/h saati 120 km/h nopeuksiin.

Olen aina kirjoittanut, että sähköautoa harkitsevan pitäisi päästä säännölliset arjen työ-, kauppa-, ja harrastusmatkat ilman välilatauksia. Myös säännöllisesti toistuvat mökki- ja mummolatkat sujuvat parhaiten ilman välilatauksia tai jos kaikille matkailijoille sopii, niin yhdellä pikalatauksella. Yhden pikalatauksen mökkimatka voi olla helposti 300 - 350 km luokkaa.

Jos talouden ajoprofiiliin kuuluu yhtään säännöllisemmin yli kuuden sadan kilometrin yhtäjaksoisia pakollisia ajomatkoja, niin kannustan testaamaan uutta Leafia ajamalla tuon oman tärkeän matkansa mieluiten kesän kuumimpiin aikoihin. Silloin saa omakohtaisen näkemyksen haittaako #rapdigate, eli akuston aktiivisen jäähdytyksen aiheuttama kuumeneminen ja siitä johtuva latauksen hidastuminen ongelmia omassa käytössä.

On helppo ymmärtää miksi uusi Nissan Leaf rikkoo jo sähköautojen rekisteröintiennätyksiä Suomessakin. 

Miksi minulle juuri 40 kWh Leaf?

Kuten edelläkirjoittamastani ilmenee, vertailin vain sähköautohin. Minule ei enää ihan helpolla tule muuta kuin sähköauto. Tunnustan tippaakaan häpeilemättä pitäväni sähköauton tekniikan tuomasta mukavuudesta, äänettömyydestä, liikenne-energian paikallisesta päästöttömyydestä ja monesta monesta muuseta seikasta.

Kun sitten vertailin nopeasti tilatessani tarjolla olevia sähköautoja niin ajatuskulku meni jokseenkin näin.

  1. Haluan käytännön helppoutta omiin ajoihini. Pisin toistuva matkani on mökille noin 280 km. Tesla olisi paras, mutta se on liian kallis. Leaf 40kWh tarjoaa uskottavasti käytännön toimintamatkaan pisimmän vaihtoehdon näistä ns edullisemman luokan autoista.
  2. Zoe jäi pois minun valinnoistani, koska se maksaa käytännössä saman kuin Leaf, mutta on luokkaa pienempi, huomattavasti vaatimattomammin varusteltu ja siitä puuttuu kokonaan pikalataus, vaikkakin vastineeksi siinä on peräti 22 kW:n tehoinen AC-lataus.
  3. e-Golf jäi pois kuvioista myös tuntuvasti korkeammaksi karkaavan hinnan takia. Varustelu nostaa jo lähtöhinnaltaan kalliimman e-Golfin hintaa.
  4. BMW i3 REX olisi voinut olla myös yksi vaihtoehto, mutta senkin hinta on kovin paljon Leafia korkampi ja sekin olisi sitten jo ollut REX.
  5. Hyundai Ioniq Electric oli ehdottomasti kovin vaihtoehto. Oikeastan harmikseni totesin siitä puuttuvan hieman liian paljon toimintamatkasta, joskin pidän edelleen mahdolllisena, että Ioiniqilla pystyy taitava ajamaan jopa pidemmälle yhdellä akullisella, kuin 40 kWh Leafilla, koska Ioniqin nerokkuus on sen pienessä kulutuksessa. Kuitenkin Ioniqiin päätymisen esti käytännössä tilaamisen hetkellä vielä voimassa ollut kohtuuttoman pitkä toimitusviive.
  6. Sitten rupesin vielä miettimään ja tarkistelemaan harrastustemme käytönnön helpottamisia näissä sähköautoissa. Vain e-Golfiin ja Leaf 40 kWh saa kattotaakan. Sillä onkin nyt ollut jopa odottamaani suurempi arvo. Maalis-huhtikuussa varmaan 50% ajoista katolla olikin suksiboksi ja nyt kesällä myös paljon katolla on polkupyörän kuljetusteline ja alamäkipyöräkin on siellä kovin usein.

Alla vielä kokoamaani vertailua muutamasta sähköautosta. Siitä jäi BMW i3:sen nyt pois. Lisään jossain vaiheessa ja päivitän kuvan.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!