Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella toukokuu

Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa

perjantai 29.05.2015

Kuulin äsken, että Kangasalan Prismaan on tulossa kaksi sähköauton latauspaikkaa asiakkaille.

Tulossa on 2 * Type2.

Käyttöön tulevia ampeeteita en tiedä. Myöskään tarkempaa aikataulua en tiedä, mutta tilaus on kuulemma jo Plugitille mennyt, ja ilmeisesti löytyy varastotavarana.

Tämä on ainakin minulle tärkeä asia sähköautoilijana.

Esimerkiksi työmatkalta kotiin tultua, lyhyen päivällistuokion jälkeen lataus riittää varmasti vielä 25 km kauppaan kovallakin pakkasella. Mutta nyt kun kauppa-asioinnin ajan saa latausta, niin varmistuu kotimatkakin. Tai vaihtoehtoisesti spontaani kauppareissun jatko esim Tampereelle.

Sähköauto on ainakin minulle arvovalinta. Mahtavaa että Pirkanmaan Osuuskauppa haluaa tukea vastuullisia valintoja.

Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä

tiistai 26.05.2015



Nyt oli kyseessä päivän työmatka Helsingin Jollakseen ja takaisin. Yhteensä noin 365 km.
Liikkeellelähtö kello 5:05 jatkuvassa tasaisessa vesisateessa + 10 c kelissä. Akku näytti 99% ja oli + 16,6 c lämmin noin 15 min ilmastointilaitteen ennakkokäytön ja 20A latauksen jäljiltä.


Alkumatka oli vesisateessa maantieajoa 12-tien kautta Hämeenlinnaan. Ajovalot olivat koko matkan automatiikan päälle kytkemät ja lämmityslaite +20c automaattisäädöllä koko ajan päällä. Silti lämmityslaite ei oikeastaan lainkaan vienyt virtaa. Valot ja lasinpyyhkijät sen sijaan kyllä veivät pientä siivua koko matkan ajan.





Tiiriössä oli ensimmäinen pikalataus. Tiiriöön saapuessa matkaa oli ehtinyt kertyä 73,1 km keskinopeudella 77,9 km/h. Reitillä ei ollut mitään poikkeuksellisen suuria korkeuserojakaan. Keskikulutuksen näyttäessä 16,7 kWh/100km. Akkua oli jäljellä saapuessa 29%. Eli tuolla reitillä, käyttäen nopeusrajoituksia, tällä vesisateisella kelillä olisi ajanut yhdellä akulla laskennallisesti 94,29 km. Akun lämpötila ei käytännössä ollut tuolla ajolla muuttunut, lähdön 16,6c ja perillä 18,3c. Yhden ekopuunkin olin saanut :-)





Alku latauksesta on huikean nopea, 16 minuuttia nosti akun lataustason jo 72%. ja 30 minuutin lataus nosti sen 85 %:iin. Hintaa RFID-avaimenperällä kuitatulle lataukselle tuli 6 euroa. Akkujen lämpö nousi latauksen aikana vain 24,6c asteeseen.






Tiiriöstä matka jatkui moottoritietä ja moottoritienopeutta (132 km/h mittarissa) 120 km/h navinopeutta käyttäen Hyvinkään ABC:lle saamaan seuraavaa CHAdeMO-pikalatausta. 
Matkalla sai jo laittaa aurinkolasit, kun sade lakkasi ja aurinko kuoriutui pilvien takaa näkyviin. Valoautomatiikka vaihtoi luonnollisesti päivävaloille, ja lämmityslaite pääsi vieläkin helpommalla automaattiasennossaan.

Vaikka matka ei ollut kuin 51,4 km, vajosi akun varaustaso 85%:sta 29%:iin, eli -56 prosenttiyksikköä!
Keskinopeudeksi muodostui 109km/h, ja ajoin koko matkan ylimpiä sallittuja nopeuksia navin mukaan. Eli lähes koko matkan 120 km/h. 
Akun lämmön moottoritien pätkä nosti 0,7 asteella 25,3 c asteeseen. Eli vielä noilla lämmöillä ei ole mitään merkitystä.

Laskennallisesti tuolla 120 km/h nopeudella akku olisi riittänyt vain 69 km ajoon, kun lähtötasona oli 85%. 

Hyvinkäällä kyllä kelpasi ladata aamupalaa nauttiessa akkua, etenkin kun CHAdeMO-pikalataus on täällä edelleen ilmaista. Tuli jälleen mieleen, että sähköautoilun merkittävän laajentumisen kannalta tuo ilmaisuus tuo myös toisen tärkeän elementin, latauksen aloittamisen totaalisen helppouden. Iski positiivinen Tesla-kateus jälleen.


Hyvinkäällä lataus kuitenkin keskeytyi 91% kohdalla virheeseen. Se riittää, joten matka jatkukoon auringonpaisteessa. Akku oli lämmennyt 32,6c asteeseen, jolla tuskin on vieläkään mitään merkitystä.
Paitsi että auton mittaristoon jäi käynnistyksen jälkeen palamaan keltainen  merkkivalo, joka kuvasti autoa ja sen keskellä huutomerkki. Uudelleen sammutus ja käynnistys kadotti merkin. Eli nyt matka jatkuu...



Seuraavaksi on 68 km siirtymä itä-Helsingin Jollakseen. Eli äskeisen moottoritiesiirtymän kokemuksella saatu 91% lataustaso riitti hyvin perille.  





Akkuun jäikin vielä 34% lataus jäljelle. Keskinopeus loppumatkalla muodostui täysin liikenteen sujuvuuden ja rajoitusten mukaan 72,2 km/h.












Perille pääsin 8:45 eli kokonaismatka-aika oli 3 tuntia 40 minuuttia. Se on niiden kahden latauspysähdyksen, eli tunnin verran enemmän kuin olisi ollut perheemme diesel-autolla.

Hintaa tuolle matkalle kertyi pikalatauspisteellä 6 euroa ja sitten tietenkin hieman lisää kotona tapahtunut lähtölataus. Eli nyt, kun Hyvinkäällä vielä sai ilmaista pikalatausta, oli matka merkittävästi halvempikin kuin diesel-autolla. Mutta jos/kun pikasähköstä maksaa joka kerta 20 senttiä/minuutti, tulee diesel-auto joissain tilanteissa jopa halvemmaksi kilometriä kohden. 

Mutta ympäristöarvot ovat kirkkaasti sähkön puolella.



Perillä latasin 2 tuntia 45 minuuttia Schukolla, joka ehti nostaa akun varaustason 61%:iin 34%:sta.

Paluumatka oli pääosin käänteinen menomatkaan nähden.
Paitsi että epäilin tuon varaustason riittävyyttä Hyvinkäälle asti, joten pyysin navigaattorilta eco-reittiä. Jälleen konkretisoitui se, mihin Leaf on tehty, ja missä se ei ole omimmillaan, vaikka toimiikin molemmissa käyttötavoissa. Helsingin läpi ajaessa akun lataustaso tippui todella hitaasti, ja välillä oli ihan uudenlainen näkymä rangen ja akun % välillä. 52% akkua ja range vakkari päällä väittää 100km! Eli teoreettisesti niitä ydinkeskustan noin 30km/h keskinopeuksia tasaisesti ajelemalla jossain voisi tosiaan saavuttaa sen 200km toimintasäteen.


Hyvinkää - Tiiriö välillä tein tasaisen 120 km/h (navi) kulutustestin. 49 km matkalla keskinopeudella 120,6 km/h (tasaisella vakkarilla) kulutus oli auton mittarin mukaan 23,4 kWh/100km.


Yhteenveto päivän 365 km matka-ajoista:
Jälleen kerran todistus siitä, että Leaf on omimmillaan kaupunkiajossa sekä lähitaajamien ajossa. Kaikki sujuu täydellisen vaivattomasti, kun siirtymät ovat 50 km luokkaa, ja sen jälkeen on aikaa antaa auton latautua omia aikojaan.

Nopeisiin (120km/h) moottoritiesiirtymiinkin Leafia voi käyttää, jos vähintään toinen näistä edellytyksistä toteutuu:
1. Pikalatauspisteitä on noin 50 km välein
2. Kuljettajalla ja kaikilla matkustajilla riittää sisäistä motivaatiota puolen tunnin välein pitää puolen tunnin tauko.

Maltillisemmalla matkanopeudella toimintasäde kasvaa merkittävästi. Moottoritiesiirtymään 100 km/h kunhan seuraavat edellytykset toteutuvat:
1. Pikalatauspisteitä on noin 50 - 75 km välein
2. Kuljettajalla ja kaikilla matkustajilla riittää sisäistä motivaatiota sietää muuta liikennevirtaa hitaampi ajonopeus. 100 km/h ei kuitenkaan vielä ole ongelma, koska raskas liikenne ajaa hiljempaa.

Alhaisella, 80 km/h moottoritienopeudella Leaf sopii myös matkan tekoon, kunhan jälleen kaksi ehtoa toteutuu:
1. Pikalatauspisteitä on noin 75 - 100 km välein
2. Kaikki autossa olijat sietävät sitä, että ajetaan merkittävästi muuta liikennevirtaa hitaammin.

Sade ja kylmyys voivat sitten tuoda muutoksia toimintasäteeseen.

Jos on tarve siirtää nopeasti viisi henkeä Tampereelta Helsinkiin, niin meillä ainakin perheen toinen auto, BMW e91-koppainen 320dA on vielä Leafia järkevämpi ratkaisu kaikilta muilta osin, paitsi ympäristön kannalta. Silti valintani on aina tuohonkin Leaf, jos se vain on mahdollista aikataulujen suhteen.







Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt

sunnuntai 24.05.2015

Nyt hiukan kyllä sapettaa olla Suomalainen. Ei se sittenkään ole aina lottovoitto.
Eduskuntavaalien alla lupailtiin jälleen sähköisen liikenteen tukemiseen toimia.
Ei näy, eikä kuulu.

Tänään olisi ollut mahdollisuus säästää luontoa CO2-päästöissä lähes 54 kg, mutta kun ei ole mahdollista. En ole löytänyt ketään tahoa, jota kiinnostaisi liikenteellisesti merkittävän solmukohdan eli Jämsän pikalatauspisteen edistäminen. Vielä enemmän ihmettelen Jyväskylän pikalatauspisteiden totaalista puuttumista.

Minulla toistuu noin 15 kertaa vuodessa tarve matkalle, joka lähtee täältä Kangasalta, menee Jämsän ohi Jyväskylään, sieltä Petäjävedelle, ja sieltä vielä takaisin. Matkaa tuolle reitille tulee yhteensä 291 km.


Laskelman menetetystä ympäristön säästämisestä perustan seuraavaan.
Ajoneuvo, jolla nyt joudun matkan tekemään, on BMW e91-mallinen 320dA vm 2006, jonka CO2-päästöt ovat 184 g/km. Todellisuushan on vielä karumpi noin vanhassa ja lähes 300 tkm ajetussa autossa. Ja nuo CO2-päästöt ovat vain pieni osa kokonaispäästöistä.



Vuoden aikana tuo tekeekin sitten arvioidulla 15 kerralla jo yli 803 kg ylimääräisiä CO2-päästöjä ympäristöön.
Niin, että saisikos niitä luvattuja tekoja sähköisen liikenteen edistämiseen pikkuhiljaa näkyviksi?

Lisätään 30.5. - 1.6.2015 seuraava kerta, kun jäi päästöjä säästämättä.
Jälleen täsmälleen sama reitti. Tällä kertaa reissun teki 18-vuotias tyttäremme.
Eli jälleen 54 kg päästöjä jäi säästämättä.
Kumulatiivinen päästöjen säästämisvelka huonon latausverkoston takia 108 kg

Seuraavaksi saa lisätä jo valmiiksi perjantai 5.6.2015 Tampere - Jyväskylä - Tampere ajon.
Yhteensä 306 km, joten päästöjä jäi säästämättä noin 55 kg.
Kumulatiivinen päästöjen säästämisvelka huonon latausverkoston takia 163 kg




Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella

lauantai 23.05.2015

Kotiin työmatkalta Vierumäeltä oli hieman enemmän ajankäytössä pelivaraa.
Kuitenkin enintään 3h 45 min, koska oli nuorimmaista lasta haettava vielä kyläilemästä.
Keli oli aurinkoinen +13..+15c

Matka lyhintä tietä olisi ollut noin 116km, jolloin se olisi kiertänyt pohjoisempaa reittiä, Padasjoen kautta. Tuolle reitille olisi varmasti sähkö riittänyt lähes normaaleilla ajonopeuksilla ilman yhtään välilatausta.

Päätin kuitenkin mennä eteläisempää reittiä Hämeenkosken ja Pälkäneen kautta. Eli samaa jota olin tullutkin. Päätin myös käyttää tiekohtaisia sallittuja ajonopeuksia liikennetilanteiden niin salliessa. Vierumäeltä Lahteen siis ajelin moottoritiellä 132km/h mittarinopeutta, joka vastaa tarkoin sallittua 120km/h.

Tuo päätös oli koko matkani rangelle turmiollinen päätös.
Nopeasti akun kapasiteetti laski niin paljon, että päätin ottaa Lahdesta Kivimaan ABC:lta pikalatausta. ABC:llä sain huomata, ettei Fortumin laitteessa vieläkään saanut ladattua RFID-avaimenperälläni. Onneksi tekstiviestimaksulla sai latauksen jälleen toimimaan. Soitin silti asiakaspalveluun. Siellä eivät olleet kuulleetkaan vastaavista ongelmista (vaikka Facebookista jo luin muiden vastaavista ongelmista samana päivänä!). Epäili vain minun luottokorttini luoton olevan poikki tsjp. No siinä ei ollut vika, vaan heidän laitteissaan.

Keskeytin latauksen 82% kohdalla, ja lähdin jatkamaan matkaa.
Tein edelleen päätöksen, että ajan nopeusrajoitusten tai liikennetilanteiden mahdollistamia nopeuksia. Lahden jälkeen tosin juutuin pitkäksi aikaa noin 89 - 100 km/h ajelevan pitkän jonoon perään. Jonossa ajellessani tarkkailin Range-mittaria ja matkaa kotiin. Jo hieman ennen risteystä, josta kannattaa kääntyä Hämeenlinnaan Tiiriöön päästäkseni kävi selväksi, että kotiin asti en pääse ilman lisävirtaa. Kyse ei ole kuin muutamista kilometreistä, mutta en viitsi alkaa niitä hidastelemallakaan keräämään. Joten nokka kohti Tiiriötä.

Tiiriössäkään ei ollut pikalatauksessa jonoa, mutta edelleen vain tekstiviestimaksu toimi. Onneksi siis edes se. Latasin 32 min ja keskeytin noin 81% kohdalla jälleen. Se riittäisi jo hyvin kotiin asti.

Kotimatkalla vielä oli pieni lenkki nuorinta lastani hakiessa.

Yhteensä matkaa tuli siis 185 km, ja pikalatauksille hintaa melko tarkalleen 10 euroa.
Aida tuo matka otti pysäyksineen yhteensä 3h 45 min. Josta 15 minuuttia odottelin lastani kaverinsa luona. Ehdottomasti järkevin reitti olisi ollut ajaa sieltä pohjoisen kautta, nyt vain halusin kokeilla tuota pidempää ja latausmahdollisuuksilla varustettua reittiä.

Yhteenveto tästä matkasta:
Edelleen matka-ajelu Leafilla vaatii suurta suunnitelmallisuutta. Pitää selvittää matkalla latauksen saatavuus. Aikaa on syytä varata merkittävästi enemmän, kuin polttoaineella käyvällä autolla. On myös syytä ottaa aikaan riskivaraa jonkin verran. Itse kyllä mieluummin valitsen ylimääräisen latauspysähdyksen, ja ajan muun liikenteen nopeuksien mukaisesti, kuin yritän venyttää rangea ja ajan selkeitä alinopeuksia.



Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle

torstai 21.05.2015

21.5 oli edessä työmatka suoraan keikalta toiselle. Eikä tosiaankaan Leafin omimmassa käyttötarkoituksessa. 155 km matka ja tiukalla aikataululla.

Vaihtoehtoina oli Tiiriön kautta, suosiolla moottoritievauhteja käyttäen. Ja vielä olisi ollut Lahdessa toinen latausmahdollisuus Kiitokadulla.

Päätin ottaa riskin, ja yrittää ajaa yhden, tai jopa ilman -pysähdyksen taktiikalla. Suuntasin siis VT12 suoraan kohti Vierumäkeä. 

Ilma oli noin +7 ja 2/3 matkasta satoi vettä.

Ajoin maltillisia 81-90 km/h nopeuksia alkumatkan. Mutta 60km ennen Lahtea oli jo selvää että perille Vierumäelle ei pääse. Otin kohteeksi Lahden Kiitokadun ABC:n. Pian selvisi, että en pääse sinnekään käyttämälläni nopeudella. Oliko syynä kylmä ilma ja sade? Mutta range painui jo -1 km alle kohteen!

Pudotin vauhdin alle 70 km/h ja ajelin kuin mopoautolla tien pientareella. Sain latauksen riittämään ABC:lle. 9% akkua jäi jäljellekin.

ABC:llä oli komea Tesla sovittimella ChaDemossa, mutta tolppa sanoi latauksen päättyneen 82%, joten irroitin johdon.

Mutta nyt törmäsin ensimmäisen kerran latausongelmaan. Lataus päättyi kolmen yrittämänkin jälkeen 24% kohdalla. Ei hätää, Range-mittarin ja Navin mukaan se riittäisi perille Vierumäelle.

Joten loppumatka, ja puhelin palaverini sai jatkua. (Kiitos hyvän HF:n). Ja lataus riitti perille, ja 1,5h puhelinpalaverikin päättyi sopivasti.

Yhteenveto matkasta: kahden pysyäksen taktiikka olisi ollut mukavampi. 


Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!