Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella huhtikuu

Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa

lauantai 14.04.2018 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , Leaf40kWh , sähköauto

Olimme 14.4.2018 tekemässä sähköautoillamme jälleen historiaa! Nimittäin ensimmäisen kerran EcoRun kilpailuun osallistui myös sähköautoja.

Autoliiton AL-sportin vastuuhenkilöt ovat osoittaneet hienoa kiinnostustaan sähköautoja kohtaan polttomoottoriautojen parissa jo pitkät perinteet omaavan EcoRun-kilpailun osalta. Ei tule olemaan kovin helppoa ja yksinkertaista keinoa saada luotettavaa tietoa sähköauton kuluttamasta energiasta kilpailureitin matkalta. Silti järjestäjillä riittää mielenkiintoa ennakkoluulottomasti lähestyä sähköautojen kisoihin mukaan saantia.

EcoRun 14.4.2018 mukana ensimmäisen kerran sähköautoja

Vantaalla lähtö- ja maalipaikkaansa pitänyt Helsinki EcoRun oli sähköautojen osalta noin 191 km pitkä lenkki. Mukaan oli lähtenyt neljä sähköautoa, joista kolme oli Hyundai Ioniq Electricejä ja yksi oli minun Nissan Leaf 40 kWh.

Valitettavasti tiesin jo ennen lähtöä oman sijaintini päivän kilpailussa. Nimittäin tiesin jo maaliskuussa 2017 suorittamani Ioniq Electric koeajon sekä omastani jo keräämäni kokemuksen perusteella, että Ioniq tulisi olemaan ehoton voittaja. 

Ilmoittautuminen, ohjeistus, ajajakokous sekä katsastus

Kun lauantaiaamuna saavuimme Vantaan Toyota-liikkeessä paikkaansa pitävään kilpailutomistoon, teimme ensin ilmoittautumistoimenpiteet ja saimme samalla kuoren, jossa olisi tarvitsemamme paperit ja numerolaput autoon teipattaviksi.

Me sähköautoilijat olimme yhtä autokuntaa lukuunottamatta ensikertalaisia EcoRun-kilpailussa. Meiltä ei myöskään edellytetty kilpailulisenssiä, koska emme kilpaile cup-tasolla, vaan keräsimme kokemusta puolin ja toisin. Onneksi kokemattomuutemme oli tiedossa ja saimme ennen kilpailuun lähtöä Jaakolta hyvät neuvot nuottikirjan lukuun ja AT-pisteillä toimimiseen.

Ohjeistuksen jälkeen kävimme siirtämässä loputkin sähköautot saamaan 3x32A Type2-latausta ALD Koivuhaan pihassa. Upeaa nähdä, että hekin ovat panostaneet peräti kuuteen Type2-latauspisteeseen. Samalla saimme ryhmäkuvia ensimmäisistä neljästä sähköautosta EcoRun kilpailuissa.

Ajajakokouksessa olivat kaikki autokunnat mukana ja siinä käytiin kilpailun säännöstö ja ohjeistus läpi. Tuo olikin itselle tutun kuuloista präkällä käydyistä kymmenistä ratapäivistä.

Auton katsastuksessa katseltiin varmasti hyvinkin monenlaista auton kuntoisuudesta. Itselle olennaisimmaksi jäi rengaspaineiden huomiointi. Omassani oli auton suosituksiin nähden selkeät ylipaineet, mutta rengasvalmistajan suosituksien alle vielä. 3,40 bar on sellainen kitkarenkaan paine, että oisin voinut hyvinkin sitä hieman pudottaa, ei tuolla 40 kWh Leafilla ole mitään perustetta noin kovia paineita pitää. Kilpailutuomari kuitenkin päätti, että sähköautojen paineita ei tähän kisaan tarvitse auton suosituspaineisiin tasata, koska emme kuitenkaan aja virallista cup-kisaa. Nuo ylipaineet varmuudella hiukan säästivät minun kulutuksessani. Renkaina autossani oli sen mukana tulleet Nokian Hakkapellitta R2-kitkat koossa 205/55-16. Kesärenkaathan tuossa ovat 215-17, joten ne olisivat varmastikin kasvattaneet hieaman kulutusta.

Sähköautolla ajaminen EcoRun kilpailussa

Kello 10.34 tuli meidän lähtövuoromme ja saimme kunnian lähteä reitille ensimmäisenä sähköautona. Kilpailun mukanaan tuoma jännitys oli käsinkosketeltava autossamme. Ennen liikkeelle lähtöä nollasin auton ajotietokone ykkösen ja kakkosen kaikki tiedot. Kakkosnäyttöön päätin kerätä koko reitin ajalta kulutuksen kWh/100km, ajetun matkan ja kulutetun ajan. Ykkösnäytölle päätin kerätä aina AT:ta toiselle vastaavat tiedot. Tämä helpotti nuottien seuraamista.

Ennen liikkeelle lähtöä myös poistin e-Pedalin pois käytöstä, koska halusin itse päättää täysin milloin auton hidastamiseen tarvitaan kitkajarruja. Siis toivottavasti mahdollisimman vähän. Käytin koko reitin ajan B-ajomoodia, joka käyttää voimakkaampaa regenerointia. Tein tuon valinnan vaikka tiedän vapaan rullailun olevan kaikkein taloudellisimman ajotyylin. Ajattelin, että osaan kyllä kaasulla kevennellä moottorijarrutusta tarpeen mukaan ja sitten taasen se runsaampi regenerointi on parempi kuin jarruttaminen kitkajarruilla. Keli oli aurinkoinen ja noin 10 astetta lämmin, joten jätimme imastoinnin kokonaan pois päältä ja ajoimme pari ikkunaa aavistuksen raollaan.

Heti alkuunsa ja ajamisen makuun päästyäni huomasin kuinka tärkeä tässäkin lajissa on osaava kartturi. Onneksi kartanlukijani Outi Äikäs oli tässäkin asiassa erittäin taitava, vaikka ensikertalainen hänkin oli.

Jokaiselle AT-pisteiden välille oli määritelty sekunnin tarkka tavoiteaika. Nuottikirjassa oli kyllä erittäin seikkaperäinen ajo-ohjeistus ja tarkkaavainen kartturini nuotitti meidät todella tarkoin aina AT:lle. Hän luki aina nuoteista mitä seuraavaksi tapahtuu ja mikä on kokonaismatka edellisestä AT:sta siinä tapahtumassa. Minun oli helppo kartturia kuunnellen ja mittaristoa sekä liikenneympäristöä seuraaamalla toimia oikein. Tai periaatteessa helppoa. Todellisuudessa kilpailutilanteen jännitys ja jotenkin muutenkin meinasi olla todella vaikea keskittyä kartturin ohjeisiin, kun liikennetilanteet vaativat jotenkin yllättävän paljon tuolla reitilla keskittymistäni. Silti vain yksi aivan pieni u-käännös jouduttiin tekemään.

Nuottien luvun lisäksi kartturini teki erittäin laadukasta työtä pitämällä minut selvillä jäljellä olevan ajan ja matkan suhteesta joten pystyin ihan 1km/h nopeuden muutoksilla täsmäämään saamupisemme AT:lle oikeaan aikaan. Ensimäiselle AT:lle tullessamme jännityksemme oli kuitekin huipussaan. Ja kun AT:n tarkastaja ilmoitti meidän olevan juuri oikealla ajalla paikalla, repesi autossamme riemu ylimmilleen. Niin vapautuneina iloitsimme onnistuneesta alkutaipaleestamme, että AT:n tarkastaja tuumasi, että: "yrittäkää nyt kuitenkin pysyä siellä autossanne, teillä on vielä pitkä päivä edessä." No me heitimme ylävitoset ja jatkoimme matkaamme.

Matkan jatkuessa totesimme olevamme oikeastaan tosi hyvä tiimi heti ensikerrasta. Onnistuimme ajamaan jokaiselle AT-pisteelle aivan suoraan ja oikeaan aikaan ilman odotteluita tai kiihdyttelyitä. Yhden 3% aikasakon saimme kun yhdelle AT:lle meille kirjattiin pari sekuntia liian aikainen saapuminen. Valitusyrityksemme eivät kelvanneet AT:n pitäjälle, joten kirjaan jäi sakkoja tuotava aikamerkintä.

Suunnilleen puolivälissä kilpailua oli 30 minuutin tauko pienellä huoltoasemalla. Ajattelimme poistaa nälkämme syömällä jotain lämmintä ruokaa. Taukomme aikataulu ei kuitenkaan sallinut meidän jäädä nauttimaan ruokaa huoltoasemalle, vaan pyysimme keittiöhenkilökuntaa pakkaamaan ruuat mukaamme ja söimme sitten matkalla eväämme.

Reitillä on sen verran tarkat ajoajat annettuina, että vastoin ennakkokuvitelmiani en oikeastaan varsinaiseen hypermiling ajoon saanut juurikaan tilaisuuksia, vaan oli pyrittävä ajamaan aikalailla nopeusrajoitusten mukaan ja taasen alamäissäkään en uskaltanut enkä halunnut ylinopeuksia käyttää. Reitti kiemurteli välillä huikean hienoja mutkaisia maaseudun asflalttiteillä. Samalla tuli jälleen havainnoitua Suomen teiden surkea kunto.

Tulokset: Leaf 40 kWh jäi sähköautosarjan viimeiseksi 11,3 kWh/100 km lukemallaan

Kuten jo osasin odottaakin, jäimme Leafillani viimeiseksi. Parhaan Ioniqin kulutus oli todella pieni, vain 9kWh/100km. Siinä taisi aika paljon olla ansiota myös kokeneella konkariohjastajalla. Muut Ioniqit olivat noin 9,5 - 10 kWh/100 km luokassa. Oman Leafini kulutus oli 11,3 kWh/100 km. Olen kyllä siihen tulokseen hyvin tyytyväinen. 

Jälleen kerran tuli todetuksi tosiaan Hyundai Ioniq Electridin ylivertainen ominaisuus, pieni kulutus. Karkeasti laskien 40 kWh Leafin kulutus on noin 20% suurempi kuin Ioniqin. Toivottavasti kaikki sähköautovalmistajat ottavat Ioniqista opikseen. Sähköautoissa pienellä kulutuksella on todella merkitystä. Edullisemman luokan sähköautojen akkujen kapasiteetit ovat vielä toistaiseksi noin 28 - 40 kWh haarukassa. Jos omasssa Leafissani olisi noin viidenneksen pienempi kulutus, niin sen noin 38,6 kWh:n käytettävissä olevalla energiamäärällä ajaisi talvellakin noin 300km maantieajoja ja kesällä pitkästi yli sen kolmen sadan kilometrin. Tuolla minunkin tuloksellani, eli 11,3 kWh/100 km ajaisin Leafillani yli 340 km matkan ilman yhtään välilatausta.

Kokonaisenergiankulutus oli reitillä Leafissani 22,3 kWh. 4,1 kWh oli akkuun takaisin regeneroituneen energian määrä. Eli peräti 18%. Uskallan väittää, että koska en ole todellakaan taloudellisuusajon konkari, niin tuo valintani pitää B-ajomoodi ja vahvempi regenerointi siis päällä sain pienemmän kulutuksen aikaiseksi, kuin olisin saanut ilman B-moodin käyttöä. Risteyksiä lähestyessä kuitenkin rullauttelin autoa mahdollisimman vapaasti kaasulla regenia kevennellen.

Vaikka jäimmekin sähköautojen viimeiseksi, niin olimme henkisesti täydellisiä voittajia. Olimme saaneet yhden hienon kokemuksen. Sitäpaitsi kartturini oli niin kaukoviisas, että oli ostanut meille palkinnotkin jo valmiiksi ja kuohujuomanamme toimi vissyvesi. Olimmehan selkeästi parhtaita aloittelevien Nissan Leaf 40 kWh:n sarjassa. :-)

Tein myös sellaisen havainnon kilpailun aikana, että Leafini matkamittarissakin on noin noin 2,5% heittoa. Onneksi ei kuitenkaan yhtä paljoa, kuin nopeusmittarissa. (lisätty 19.4.2018: Kesärenkaat ovat kokoa 215/50-17 ja niiden säde ja siten vierintäkehä ovat niin paljon suuremmat, että matkamirttarivirhe kääntyi toisin päin aavistuksen verran. Samalla tietenkin nopeusmittarin virhekin kohtuulllistui mukavasti.)

Sähköautot olivat kuitenkin selkeällä erolla energian kulutuksessaan parempia kuin bensa- tai dieselautot. Sähköautojen kulutukset olivat 9,1 - 11,3 kWh/100km. Bensiinautojen yli 30 - 50 kWh/100 km. Hybiridit jotain siltä väliltä.

www.autoliitto.fi 14.4.2018 EcoRun Hki tulokset.pdf

Sähköautot EcoRun kilpailussa jatkossa

Toivottavasti EcoRun kilpailuissa nähdään jatkossakin sähköautoja. Nyt kilpailun säännöstöön oli sähköautoille tehty erittäin perusteltu päätös, että kilpailuun voi osallistua vain sähköautoilla, joilla pääsee ajoreitin ilman välilatauksia. Tuo on jatkossakin kilpailun sujuvuuden kannalta hyvin olennaista. 

Mutta kyllä tälle reitille olisi mahtunut vielä muutama Zoe ja ehkä jopa 30 kWh Leafikin olisi tuon suoriutunut. Teslalle olisi ollut tarjolla jopa oma merkkiluokka. Mukaan vaan siis kokeilemaan jokainen oman sähköauton energiataloudellisuutta.

Leafissa olisi mielestäni jatkossa järkevää edellyttä LeafSpylla luettavaa lähtölukemaan akun kWh sekä maalissa loppulukemaa kWh. Näitä voi sitten laskea ja verrata myös auton mittariston näyttämään. Omien mittauksieni mukaan uuden Leafin kulutusmittari on hyvin tarkka, mutta ei olisi pahitteeksi olla kilpailusta puhuttaessa varmistuksia mittauksille. En osaa sanoa mihin kaikkiin muihin sähköautoihin näitä saa.

 

 

Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto

tiistai 10.04.2018 Avainsanat: BEV , Latauslaite , sähköauto

Sähköautoa voi ladata turvallisesti ja suositukset sekä määräykset täyttäen 3x16A tai jopa jopa 3xs32A latausvirralla kotonaan tai mökilläkin, kunhan on siihen tarkoitettu oikeanlainen kaapeli tai kiinteästi asennettu latauslaite käytössä.

Kirjoitin blogiini tarinan siitä, kun mittasin 40 kWh Leafin akun todellisen käytettävissä olevan kapasiteetin. Tarinan loppuun kirjoitin, että auto jäi nauttimaan 16A latausta uudesta hienosta latauskaapelistani. Tämä kommentti herätti Facebook-tililläni ja muuallakin somemaailmassa kysymyksiä, että mikä on tämä hieno kaapeli.

No siispä kerron siitä tässä. Ensimmäisenä kuitenkin totean, että se sana "hieno" on tuossa kirjoituksessani kovin subjektiivinen ja suhteellinen käsite.

Vastuuvapauslausekkeeni: Kirjoitan tämänkin blogitarinan yksityisenä sähköautoilijana. En edusta millään tavalla ko. kaapelia valmistavaa, maahantuovaa tai myyvää tahoa. Enkä ole millään tavalla sähkötekniikan ammattilainen.

Latauskaapeli, latauslaite vai laturi

Ensin kuitenkin hieman sähköautoon liittyvää sanastoa. Latauskaapeli, josta myös EVSE-nimitystä näkee joskus käytettävän, on sähköauton lataamisen tarkoitettu kaapeli, jota voidaan käyttää normaalista suojamaadoitetusta pistorasiasta, sinisestä CEE-rasiasta tai punaisesta kolmivaiherasiasta. Latauskaapeli pitää sisällään sähköauton lataamisen edellyttämän ohjauselektroniikan. Näistä latauskaapeleista ainakin Nissan puhuu omissa käyttöohjeissaan tilapäislatauskaapeleina. Tuo on hiukan ehkä hämäävää, koska useat sähköautoilijat käyttävät vain näitä auton mukana tulleita tai erikseen ostamiaan kaapeleita lataukseen. 

Toisaalta latauskaapelina voidaan puhua myös Type2-type2 -latauskaapelista (tai Type2 - type1), jolla voidaan sähköautoa ladata sähköauton lataamiseen tarkoitetusta latauslaitteesta.

Latauslaitteesta puhutaan yleensä kiinteämmin asennetusta latauslähteestä. Näitä on monilla sähköatoilijoilla kodeissaan ja erityisesti kauppakeskusten pihoissa. Näissä on kiinteä type2- tai type1 kaapeli tai vaihtoehtoisesti type2-rasia, johon edellämainitsemani latauskaapeli sopii.

Näissä kaikissa edellläkuvaamissani tilanteissa käytetään autossa olevaa sisäistä AC-laturia. Auton lataaminen käynnistyy vasta, kun ohjauselektroniikka on tunnistanut autoon kytketyn latauskaapelin turvalliseksi aloittaa latauksen.

Sitten on vielä eri asia DC-virtaa suoraan akkuun syöttävä pikalaturi.

Lataustehon tarpeen määrittely on käyttäjäkohtaista

EU:n suositus on, että suojamaadoitetusta pistorasiasta, eli sukosta voi ladata sähköautoa vain 8A latausvirralla. Niinpä esimerkiksi oman 40 kWh Leafini mukana tuli kaapeli, joka on tuohon 8A rajoitettu. Tuo tarkoittaa noin 1,7 kW:n lataustehoa. Eli tyhjä akku täyttyisi noin vuorokaudessa. Toisin ilmaisten pelkästään yöllä esimerkiksi kello 21.00 - 06.00 lataamalla saisi noin 15 kWh verran energiaa. Tuo riittäisi kesällä vähän alle 100 km päivittäiseen ajoon ja talvella vähempään. Tuo latausteho riittää todella monille sähköautoilijoille tai sellaisen ostoa suunnittelevalle.

Minulla on kotona myös kiinteästi asennettuna 20A latausvirtaa antamaan säädetty latauslaite ja nyt uuden Leafin myötä etsin itselleni sopivaa lataustehoa ja tapaa.

Ajan aika paljon ja pitkiä matkoja sähköautollani. Vaikka uuden Leafini noin 38 kWh:n käytetävissä oleva akkukapasiteetti verrattuna vanhan Leafini noin 21 kW:n käytettävissä olevaan kapasiteettiin verrattuna lisää sähköauton käyttöni joustavuutta ja vähentää korkeiden lataustehojen tarvetta kotona, niin on tilanteita, joissa haluan nopeampaa latausta. Haluan nopeuttaa latausta kotona ja mökillä sekä tarvittaessa jopa matkoilla ja satunnaisissa kyläpaikoissa mukana kukevana tilapäisenä latausmahdollisuutena.

Ratio Electric matkalatausjohto 16A(11kW) 3-vaihe

Ostin huhtikuun alussa Arctic EV Omaverkkokaupasta otsikon mukaisen latauskaapelin. Kaapeli on varustettu punaiseen kolmivaihepistoriasiaan sopivalla päällä ja toinen pää on Type2, joka siis sopii esimerkiksi uuteen 40 kWh Leafiin, Renault Zoeen, Ioniq Electriciin tai Teslaan.

Punaisesta työmaapistokkeesta voi turvallisesti ottaa pitkänkin aikaa esimerkiksi 3x16A latausvirtaa ilman ylikuumenemisriskiä, koska tämä pistorasia on tarkoitettu korkeisiin virtoihin. Näitä punaisia työmaapistokkeita on usein tarjolla talojen ulkoseinissä etenkin maaseudulla.

Kolmivaihevirtaan kytkettävä latauskaapeli tulee olla varustettu B-tyypin vikavirtasuojalla ja tässä Ratio Electricin kaapelissa sekin on kunnossa, joten kaapelin käyttö on senkin puoleen turvallista.

Tällä kyseisellä kaapelillä voi ladata siis Renault Zoe tai Tesla sähköautoja peräti 11 kW:n teholla monissa talouksissa, koska omakotitaloihin tyypillinen 3x25A pääsulaikkeisto todennäköisesti kestää jopa tuon 3x16A latausvirran käyttämisen. Kannattaa kuitenkin vieraissa paikoissa kiinteistön omistajan tai haltijalta lataamiseen lupaa kysessään myös varmistaa kuinka korkeaa latausvirtaa voi ottaa muut kuormat ja kaapelin vedon laadukkuus pääkeskukselle asti huomioiden. 

Tämä kaapeli myyjäliikkeeltä saamani viestin mukaan siis sopii myös Renault Zoen lataamiseen, joka joidenkin lähteiden mukaan on kovin kranttu latauskaapelistaan.

Sähköautot, joiden laturi on yksivaiheinen saavat tällä kaapelilla turvallisesti ja luotettavasti 1x16A:n latausvirtaa, eli noin 3,3 kW:n lataustehoa. Näitä autoja on mm uusi 40 kWh Leaf ja Hyundai Ioniq Electric. 

Kaapeli on viisi metriä pitkä ja suora. Kaapeli on melko jämäkän tuntuista, toisinsanoen ehkä hiukan kankeaa käsitellä lämpimässäkin ilmassa. Toisaalta sen materiaali on sellaisen tuntuista, että en usko sen kovin mahdottomaksi jäykistyvän kovassakaan pakkasessa.

Tämä kaapeli on varustettu melkoisen suurella kaapelin 3-vaihepistorasian pistoketta lähellä olevalla laatikolla, jossa on sisällä ohjauselektroniikka. Mötikän ylöosassa on myös pikalukituksin varustetun lukittavan läpinäkyvän kannen alla vikavirran katkaisija. Tämän samaisen mötikän alaosassa on led-valot havainnoimassa toimintaa sekä latausvirtaa ja alimmaisena painike latausvirran valintaan.

Muut vastaavat kaapelit

Arctic Electricin valikoimista löytyy myös vastaava kaapeli peräti 3x32, eli Zoelle peräti 22 kW:n latautehoa tarjoavana versiona. Itse en katsonut tarpeelliseksi siitä maksaa lisähintaa, koska en kotona kuitenkaan pysty ottamaan yhdestäkään vaiheesta 32A:ta.

Heiltä löytyy valikoimista myös 10A latausvirtaa hyödyntäviä suko-pistorasiasta virtansa ottavia kaapeleita. Itse ajattelin, että 8A:sta 10A:han latausvirran nostaminen ei ole investoinnin väärtti.

Maailmalta löytyy tarjolla myös useita erilaisia säädettäviä matkalatauskaapeleita. Niistä kannattaa kuitenkin selvittää, että ne omaavat myös vikavirtasuojan. Ja jos valitsee punaiseen voimavirtapistoraisaan soveltuvan mallin, niin on oltava B-tyypin vikavirtasuoja. Näitä ei kaikissa ulkomailla tarjottavissa edullisemmissa etenkään aina ole. Esimerkiksi tuolla eauto.si myynnissä on B-tyypin vikavirtasuoajattu 1-vaihe 32A kaapeli punaiseen työmaapistokkeeseen ja hinta tuolla vikavirtasuojalla on 738 euroa.

Ostamani kaapeli maksoi Arctic EV Omakaupassa 740 euroa. Se on paljon rahaa kaapelista. Toisaalta kun katselin ulkomailta vastaavia, niin kun ne varusteli myös vikavirran omaavaksi, niin hinnat eivät enää ainakaan minulle merkittävän paljoa edullisempia olleetkaan. Saihan siinä samalla tuettua kotimaista sähköautovarusteiden myyjää ja toimitus oli ajatustakin nopeampi, nimittäin paketti tuli tilauksesta seuraavana arkipäivänä postin tuomana kotiovelle.

Kaapelin käyttö

Ratio Electric kaapelin käyttö on helppoa ja toimii intuiviivisesti, vaikka selkeä suomenkielinen käyttöohjemonistekin kaapelin mukana toimitettiin. 

Ensin kaapeli kytketään punaiseen 3-vaihepistorasiaan. Ainakin niissä pistorasioissa, joita olen itse käyttänyt, on kansiläppä ja siinä kansiläpässä on koukku, joka lukitsee kaapelin pistorasiaan tukevasti. Näin painava kaapeli pysyy turvallisesti kytkettynä, kun läpällä lukitsee kaapelin. Silti taidan tehdä kaapelissa olevalla painavalle möykylle narut, joista sen voi ripustaa rasittamasta pistorasiaa painollaan.

Kun kaapeli on kytketty pistorasiaan, kytketään Type2-pää autoon. Leafi piippaa heti merkiksi keskustelun onnistumisesta ja latauskaapelissa olevasta möykystä kuuluu naksahdus ja lataus alkaa välittömästi.

Jos latauskaapeli on ollut virrattomana, alkaa lataus aina 6A:n latausvirralla, joka on siitä hyvä, että käyttäjä voi turvallisesti ja sulakkeita turhaan polttamatta nyt oman harkintansa mukaan nostaa latausrvirtaa. Kaapelin möykyn led-valo siis palaa ensin 6A:n kohdalla. Kun möykyn painiketta painaa kerran, siirtyy led-valo 10A:n kohdalle ja toisella painalluksella syttyvät molemmat 6A ja 10A ledit merkiksi siitä, että lataus on nyt 16A latausvirralla käynnissä.

Kun kaapeli on ollut käyttökertojen välillä kytkettynä virtaan, muistaa se edellisen kerran latausvirran. Tämä taasen saattaa olla mukava käyttöominaisuus niille, jotka suunnittelevat tällaisen käyttämistä kotilatauslaitteena. Kaapelin uskaltanee jättää pistorasiaan kytketyksi, koska näistä saa virtaa ulos vasta kun ohjausvirta on antanut kaapelissa olevalle elektroniikalle luvan siihen.

Kun lataus lopetetaan tai jo valmistuneen latauksen jälkeen ajoon lähtöä varten kaapeli halutaan irroittaa tehdään se aina ensin auton päästä ja sitten seinästä. Uudessa Nissan Leafissa on sellainen latauskaapelin automaattinen lukitus, jonka saa avaimesta tai kojelaudan napista vapautettua. Tämä on ihan hyvä asia, joka ehkäisee mahdollisia kaapelivarkauksia.

Kaapelin takaisin peräkonttiin keriminen on hiukan jäykähköstä kaapelista ja painavasta mötikästä johtuen hieman kömpelön tuntuista ennen kuin oikeat otteet vakiintuvat. Kaapeli mahtui Leafin mukana tulleen 10A:n latauskaapelin pussiin ja peräkontin laidalla olevan verkkotaskuun. Siellä sen on hyvä olla turvallisesti säilytyksessä myös mahdolliset kolaritilanteet huomioiden.

1x16A latausvirran merkitys käytännön ajossani

Totuuden nimissä en ole vielä tarvinnut kuin yhden ainoan kerran yli 8A latausvirtaa uudella Leafillani kotona tai mökillä. Sen ainoan kerran taustalla oli Helsingistä kotiutuminen iltapäivällä ja tarkoituksellinen akun täysin tyhjäksi ajaminen. Vastaavasti aamulla oli neljän aikaan pitkälle työkeikalle lähtö edessä ja siihen halusin akun täyteen ennen lähtöä.

8A kaapelilla siis tuo lataaminen olisi kestänyt noin vuorokauden ja toisinsanoen aamuvarhaisella lähtiessäni akussa olisi ollut vasta noin 19 kWh:n eli noin 50% verran energiaa. Nyt lähtiessäni totesin akun olevan 98% täynnä ja olin hyvin tyytyväinen.

Ensi talven pakkasilla tulee olemaan mielenkiintoista nähdä myös miten tämä 16A kaapeli vaikuttaa Leafini esilämmitykseen. Rajoittaako uusi Leaf 8A-kaapelilla ladatessa esilämmitystehoa vai syökö osan lämmitysenergiasta auton ajoakusta, kuten vanha Leaf teki? Riittääkö 16A:n latausvirta täysipainoiseen esilämmitykseen ilman, että akun enerigaa kuluu ainakaan havaittavaa määrää. Tämä jää nyt odottaman kokemuksia, koska kevät tuli niin vauhdilla.

Mökillä tämä 16A latauskaapeli on enemmän henkinen tuki. Tietoisuus siitä, että kun olen iltamyöhällä tullut mökille ja akku on aamulla täysi, eikä vasta puolillaan on hyvä asia ja lisää joustavuutta mökillä käyntiin entisestään isomman akun lisäksi.

Uskon, että tämä matkalatauskaapeli toimisi monilla sähköautoilijoilla erittäin hyvin myös kotilatauslaitteen korvaajana.

 

Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh

sunnuntai 08.04.2018 Avainsanat: Akku , akun koko , BEV , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto

Tein Nissan Leaf 40 kWh:lle akkutestin ajamalla sen tyhjäksi. Tähän oli erityinen tarve, koska auton mittariston akun varausprosentin näyttö toimii epäloogisesti. Myös toimintamatka-arvioon ei voi uudessakaan Leafissa kovin varmasti luottaa, vaikka se onkin nyt kokemukseni mukaan huomattavasti realistisempi kuin edellisessä 24 kWh Leafissa.

Täyteen akkuun latautuu 38,1 kWh energiaa. Tai se on tähän asti korkein lukema, jonka olen omasta Leafistani LeasfSpylla dokumentoinut.

Tähän testiin en tällä kertaa lähtenyt täydellä akulla, eikä sillä ole tämän testin kannalta mitään merkitystä. Lähdin siis Helsingistä Konalan Autokeskuksen CHAdeMO-pikalatauksesta 81% täydellä akulla ja ajoin talvisia nopeusrajoituksia noudattaen suoraan kotiini noin 170 km päähän. Kodin kohdalla akku näytti 10% varausta ja toimintamatka-arvio 32 km. Päätin siis ajaa akun tyhjäksi kotikylällä pyörien. Maineeni senkuin kasvoi taas kyläläisten silmissä :-) Tein kylän pääraitilla toistuvia täyskiihdytyksiä jouduttaakseni akun tyhjenemistä, joten kokonaiskulutuksella ei ole nyt merkitystä. 

Kun auton mittaristo näytti 9% lataustasoa ja LeafSpy 17,4% tuli auton mittaristoon ensimmäinen varoitus alhaisesta akun varauksesta.

Seuraavan varoituksen auto antoi, kun mittaristo kertoi akussa olevan 5% akkua jäljellä. Silloin isolle keskinäytölle tuli ilmoitus akun varauksen olevan erittäin alhainen ja kyseltiin uudestaan haluani etsiä lähintä latausasemaa. En etsinyt vaan jatkoin matkaa. LeafSpy paljasti akussa olevan vielä 5 kWh energiaa ja väitti prosenttejakin olevan 13 verran.

Seuraava tapahtuma akun tyhjentämisessä oli kun auton mittariston näyttäessä 1% toimintamatka-arvio meni viivoille. LeafSpy kertoi akussa olevan edelleen 4 kWh:n verran energiaa ja prosenttejakin 10,2. Ja jatkoin tietenkin vain sitkeästi kylällä kruisailua kuin teini-iässä konsanaan.

Auton mittariston mukaan akku on 0% ja näyttö menee viivoille, sliti akussa on edelleen 8% käytettävissä olevaa energiaa kokonaiskapasiteetista

Matkan jatkuttua vielä hetken menivät auton mittaristossa myös akun prosentit viivoille. Tuolloin LeafSpy tiesi vielä informoida akussa olevan 3,5kWh verran energiaa ja 9%. Ja pillurallini senkuin jatkui... Auto antoi yhä edelleen kaikkiin laitteisiin täyden virran ilmastointia myöten, joka puhalsi täysillä ihan vain energiankulutusta kasvattaaseni. Myös moottori antoi edelleen täyden 100kW:n tehot kiihdytyksissä.

Todellisuudessa siis tässä vaiheessa oli edelleen käytettävissä olevasta konaisergiamäärästä (37,6kWh) jäljellä 8% käytettävissä (3kWh).

Vihdoin auto ilmoitti, että nyt on akku oikeasti aika tyhjä. Auton mittaristoon tuli ilmoitus, että tehoa on ja rajoitettu. Vanhasta Leafista tuttu kilppari ei enää olekaan kilppari, vaan tylsä ilmoitus :-) Ilmastointi ja muut mukavuustoiminnot kuitenkin toimivat edelleen normaalisti. LeafSpy kertoi tuolloin olevan akussa 900 Wh verran energiaa, joten tämä on sama homma kuin vanhassa Leafissa, että kun viimeinen ilmoitus tulee, on aikaa enää oikeastaan hakeutua tiensivuun.

Viimeiset Wh:t tuhlasin omassa pihassa ilmastointia täysillä puhalluttaen ja pihasohjossani edestakaisin kiihdytellen rajoitetulla 20 kW:n teholla. Viimein 500Wh:n kohdalla meno lakkasi kokonaan. LeafSpy paljasti, että tuossa vaiheessa kennojen välinen jännite-ero oli kasvanut 247mV:n suuruiseksi.

Auto ei suostu liikkumaan enää yhtään mihinkään. Ei edes työntämällä. Joten eiauttanu muu, kuin laittaa auto lataukseen. Ensin 8A:n latauskaapelilla, joka tuli auton mukana. Sillä otin sen verran virtaa, että sain auton liikautettua punaisen 3-vaihepistorasiani lähelle saadakseni 16A latausvirtaa. autoon.

Uuden Leafin 40 kWh ilmoitetusta akkukapasiteetista on siis käytettävissä todellisuudessa jo otsikossa mainitsemani 37,6 kWh. Tai siis ainakin minun autossani. Akun kuntoisuutta osoittava SOH-lukema on 99,4. Uskoisin tämän olevan kohtuullisen yleispätevä nyt uusille Leafeille. 

Tämä 37,6 kWh lukema on linjassa aiempien Nissan Leaf -versioiden kanssa. 24 kWh Leafin akusta oli käytettävissä noin 21 kWh ja 30 kWh Leafin akusta oli käytettävissä noin 27,5 kWh.

Mikä tämän kokeen merkitys nyt sitten on? Nyt tiedän, että voin ajaa Leafini akun niin tyhjäksi, että siinä on LeafSpyn mukaan enää 500 Wh energiaa jäljellä. Tuohon on vielä jonkinverran matkaa siitä, kun akun varaus auton mittaristossa menee viivoille nollan prosentin kohdalla. Nimittäin siitä hetkestä alkaen akusta pystyi vielä käyttämään 3 kWh:n verran energiaa. Ja jos on pakko, niin tuolla ajaa säästellen vielä 20-30 kilometrin matkan. Toisaalta energian saa loppumaan varmasti jopa alle 15 km sen jälkeen, kun prosentit ovat menneet viivoille, jos saa kulumaan esim. 20 kWh/100km vieälkin energiaa.

Ei 40 kWh Leafilla ajamista kannata tarkoituksellisesti jättää viimeisen osan, eli akun prosenttinäytön viivoile menemisen. Kuitenkin ainakin minun mahdollista toimintamatkakammoa tämä tieto hieman rauhoittaa joissain tilanteissa ja tiedänpähän ainakin mihin nyt voin luottaa Leafin akun riittävyyttä reitillä arvioidessani. 

Jos tuolla kokonaiskapasiteetilla lasketaan toimintamatkoja, niin:

  • perjantaina 6.4.2018 ajaessani rankassa räntä- ja vesisateessa navinopeutta 100 km/h moottoritietä Tampereelta kohti Helsinkiä kulutus oli noin 18,9 kWh/100km. Jolloin toimintamatka olisi ollut 198 kilometria.
  • Sunnuntaina 8.4.2018 ajoin Helsingistä  Hämeenlinnaan koko 100 km/h rajoitetetun matkan ajan tarkoin navilla tarkistettua 100 km/h ajoa. Koko tuon 100 km/h rajoitusmatkan ajalta kulutus oli 16,1 kWh/100km. Tuolla kulutuksella toimintamatka olisi ollut 233 km.
  • Koko sunnuntaisen kotimatkan kulutus laski moottoritieajosta tuntuvasti, koska Hämeenlinnasta kotiin on pääosin 80 km/h rajoitusta. Koko kotimatkan kulutus oli 15 kWh/100 km. Sillä kulutuksella toimintamatka olisi ollut noin 250 km.
  • Joten jos reitti koostuu enemmän 80 km/h alueista, niin on helppo uskoa saavutettavan kesäkelissä noin 290 km toimintamatka.
  • Sade, vastatuuli, tiellä oleva vesi tai sohjo, pakkanen ja monet muut seikat vaikuttavat sähköauton toimintamatkaan huomattavan paljon, joten yhtä oikeaa vastausta ei vieläkään toimintamatkaan ole olemassa.
  • Joissain lähteissä lupailtu 300 km ei toteudu maantieajossa ilman vahvoja säästelytoimenpiteitä. Tuo toimintamatka on kuitenkin jo niin pitkä, ettei tuollaiseen säästelyyn ole enää ainakaan itsellä koskaan tarvetta. Toisaalta en noin pitkää matkaa jaksaisikaan ajaa hitaasti ja hypermiling-periaatetta noudattaen.

Sain auton liikahtamaan seuraavan kerran vasta, kun LeafSpy väitti akussa olevan 3,9 kWh:n verran energiaa. Auton mukana tulleella 8A latauskaapelilla tuo lataus kesti vähän vajaa pari tuntia. Tai olisi auto saattanut hiukan aikaiseminkin liikahtaa, mutta ei paljoa, koska kävin kuitenkin noin 15 min välein kokeilemassa. Kun sain auton liikahtamaan 5 metriä lähemmäs seinää, niin sain sen nauttimaan 16A latausta punaiseasta kolivaiherasiasta juuri hankkimallani hienolla säädettävällä kaapelilla.

 

Lisätty 25.4.2018 lukijan kysymykseen liittyen kuva OBD-lukijan paikasta Leafissa:

 

 

 

 

 

Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018

perjantai 06.04.2018 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Q1/2018 kumulatiivinen kehitys 44%

Vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen sähköautojen ensirekisteröinnit ovat kääntyneet jälleen vahvaan kehitykseen. Kaikkien sähköautojen ensirekisteröinnit kasvoivat Q1/2018 edellisestä vuodesta yli 40%. Leaf on suurin kasvattaja kappalemääräisesti, mutta nyt ensimmäisen kerran muitakin sähköautoja kuin Tesla ja Leaf on noussut merkittävämpiin määriin.

Huomautus: minun tilastoinnissani on mukana myös BMW i3 REX. Lähde: Trafi.fi 

Maaliskuussa 2018 Leaf nousi kappalemääräisesti eniten

Maaliskuussa rekisteröitiin yhteensä 102 kappaletta sähköautoja, joka on lähes kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden.

Suurin määrän nostaja oli uusi Nissan Leaf 40 kWh 43 kappaleellaan. Tuo määrä on suurin yksittäisen kuukauden rekisteröintimäärä Leafille koskaan Suomessa. Edellinen korkea piikki oli kun 30 kWh Leaf tuli toimituksiin. Tämä tarkoittaa nyt tässä vaiheesssa ehkä eniten sitä, että autot saapuivat toimituksiin. Omakin Leafini on nyt maaliskuun tilastoissa. Vasta vuoden eteneminen tulee näyttämään todellisuutta uuden Leafin suosiosta Suomessa. 

Teslan Model S -autoja rekisteröitiin 29 kpl (13 kpl ed.v) ja Model X:iä 7 kpl (13 kpl ed.v). Yhteensä siis Teslojen rekisteröinnit lisääntyivät tuntuvasti pelkästään maaliskuun tilannetta tarkastellen.

BMW:n i3:sia rekisteröitiin maaliskuussa 8 kappaletta (ed.v 3kpl), näistä viisi oli REX-mallisia.

Hyundai Ioniqia reksiteröitiin maaliskuussa 7kpl (ed.v 0kpl). Ioniqista luin sosiaalisesta mediasta, että joku oli nyt huhtikussa saanut 13 kk jonottamansa auton. Eli niissä on edelleen todella pitkän toimitusviiveen aiheuttamaa rekisteröintimäärien alakuloa.

Kian Sou EV:tä rekisteröitiin maaliskuussa kaksi kappaletta. Viime vuonnahan sitä ei vielä olut tarjollakaan.

Volkswagen eGolfeja rekisteröitiin peräti 11 kpl (ed.v 1kpl) ja tämä on eGolfille nyt kovaa nousua osoittavaa polkua jo koko alkuvuoden ajan.

Käytettyinä maahantuotujen määrät myös yli kaksinkertaistuneet Q1

Käytettyinä tuotujen sähköautojen määrät ovat myös olleet alkuvuonna kovalla kehityksellä. Erityisesti Teslan Model S:iä ja BMW:n i3:sia on tuotu runsaasti. (Lähde: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/

Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle

tiistai 03.04.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto

Sähköautot kiinnostavat jo nyt useita autoilijoita ja kiinnostus tuntuu vain kasvavan. Sehän on tervetullutta, koska sähköautoihin siirtymisen myötä öljyriippuvaisuutemme vähenee, liikenteen kokonaispäästöt laskevat ja kaiken lisäksi sähköautot ovat erityisen mukavia autoja käytännön arkiajossa. Kunhan ajoakun toimintamatka riittää kaikkiin arjen ajoihin sekä säännöllisiin viikonloppujen mökki- tai mummolamatkoihin. Edelleenkään sähköauto ei sovi kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. 

Kirjoittelen nyt esimerkin kuvitteellisesta taloudesta, jossa uusi Nissan Leaf 40 kWh toimii jo erittäin vaivattomana ajoneuvona tarjoten erityisen halpaa ajoa, toki ajoneuvon hankinta maksaa hiukan enemmän kuin olisi maksanut hybridivaihtoehto. Tämän tarinan perhe perustuu tuntemaani lähipiiriin ja Leafin toiminta omaan kokemukseeni sähköautoista. Kirjoitan tämän perheen kuvitteellien tarinan tarkoituksellisesti asteen verran omaa käyttöäni haastavammasta tarpeesta, koska omassa käytössäni uusi Leaf tarjoaa jo kovin helppoa sähköautoilua. Olen muokannut henkilömääriä, työmatkoja ja muita yksityiskohtia sen verran, ettei tämän tarinan lähteenä olevaa perhettä pysty kukaan tunnistamaan.

Neljän hengen perhe ison kaupungin läheisestä kylästä

Perheen rouva käy päivittäin 40 kilometrin päässä olevassa suuressa kaupungissa töissä ja mies tekee yrittäjän työtään 90% kotoa käsin. Perheen ala- ja yläkouluikäiset lapset harrastavat aktiivisesti laskettelua kolmena päivänä viikosta. Perhe asuu suuresta kaupungista 40 km päässä olevassa pikkukylässä omistamassaan rivitalo-osakkeessa. Siellä on hyvä asua, koska alue on rauhallinen, koulu aivan vieressä ja asuntojen hinnat ovat noin puolet suuren kaupungin hintatasosta.

Perhe on saanut sovittua Leafilleen rivitaloyhtiössä kotilatauksen muokkaamalla omalla kustannuksellaan hyvin yksinkertaisesti oman auton sähkötolppaansa punaisen voimavirtapistokkeen sekä kulutusmittauksen, josta he kolme kertaa vuodessa maksavat taloyhtiölle kulutetun energian mukaan 11 senttiä/kWh. Tuo hinta on kyseisellä alueella hyvin tyypillinen sähkön kokonaishinta sisältäen myynnin, siirron sekä kaikki verot.

Keväällä 2018 perhe sai melko nopeaan toimituksesta ensimmäisen sähköautonsa, Nissan Leaf 40 kWh:n. Auton lataamisen nopeuteen ja turvallisuuteen he investoivat myös hankimalla Ratio Electricin säädettävän matkalatausjohdon suomalaisesta verkkokaupasta 740 euron hintaan. Tässä kaapelissa on sisäänrakennettu B-luokan vikavirtasuoja ja punaisesta kolmivaihepistorasiasta virtansa ottavana se on mitoitettu kestämään kaikissa tilanteissa myös maksimi 3x16A latausvirtansa, tosin Leaf osaa tuosta hyödyntää yksivaihelaturinsa johdosta vain 3,3kW:n verran. Taloyhtiön muokatusta lämpötolpasta on mitattu voitavan ottaa jatkuvasti tuo 16A:n verran. Tämä perhe ajaa niin paljon ja vielä kun työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta, niin on ollut perusteltua panostaa kotilataamisen nopeuteen enemmän kuin auton mukana tuleva 8A latauskaapeli mahdollistaa.

Auton katolla on käytännössä koko talven ajan arkipäivisin lasten harrastusten takia suksitelineet sekä suksiboksi, jotka kasvattavat auton energian kulutusta noin 15-20% verran.

Tyypillinen perheen arkipäivä

Aamulla perheen rouva lähtee kotoa läheiseen kaupunkiin töihin 40 kilometrin päähän täydellä akulla. Töissä ei ole auton latausahdollisuutta, joten töissäkäynnistä koituu päivään 80 kilometrin matka kovemmilla pakkaskeleillä se kuluttaa noin 18 kWh:n verran energiaa. Nimittäin kovempi pakkanen ja työmatkan valtaosin 80 km/h nopeusrajoitus suksiboksi katolla kasvattavat auton energiankulutuksen 22 kWh/100 km tasolle.  Kotiin palatessa akussa on pakkaspäivän jälkeen siis alimmillaan 19,8 kWh.

Kotiin tullessaan rouva laittaa auton latautumaan kodin parkkiruudussa. Päivällisen valmisteluun, ruokailuun ja läksyjen tarkisteluun kuluvan tunnin kotona olemisen aikana auton akkuun ehtii kertyä 3,3 kWh lisää energiaa, eli akussa on nyt 23,1 kWh:n verran energiaa.

Sitten on lasten harrastuksiin vienti sekä hetken päästä poishaku edessä. Tämä toistuu maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin. Matkaa harrastuksiin on 18 kilometriä suuntaansa, eli yhteensä neljä kertaa, eli 72 kilometriä lisää ajamista. Talven pakkaskeleillä tuohon matkaan kuluu noin 16 kWh energiaa. Eli illalla harrastuksista lapsia hakemasta auton akussa on energiaa jäljellä 7,1 kWh:n verran.

Tyypillisesti auto saa näinä harrastuspäiväinä jäädä tuolloin illalla kello 21 saamaan 3,3 kW:n tehoista lataustaan. Auton akku on taas aamulla 7.15 rouvan töhin lähtiessä 100% täynnä ja uusi päivä voi taas alkaa.

Niinä päivinä, jolloin talvisin ei ole lasten harrastuksiin vientiä, perhe käy usein kaupassa 20 kilometrin päässä tai suuressa kaupungissa asioilla. Näistä päivistä tulee vähemmän ajoa kuin harrastuspäivistä ja kaupassa sekä kaupungilla asioinnin ajaksi auton saa kätevästi latautumaan 6,6 kW:n teholla, joten näiden päivien iltoina akussa on energiaa huomattavasti enemmän kuin harrastuspäivinä.

Myös arkiset kyläilyt sujuvat vaivatta arjen työ- ja harrastusajojen ohessa.

Mummolamatkat muutaman viikon välein 250 kilometrin päähän

Perheen lasten mummola on 250 kilometrin päässä maaseudulla. Tälle matkalle osuu kaksikin pikalaturia. Toinen on 50 kilometrin päässä kotoa ja toinen 90 kilolometrin päässä kotoa. Eli menomatkan osalta pikalaturit ovat melko epäkiitollisin välein. Mummolassa sähköauton saa latautumaan 3,3 kW:n teholla käyttön hankitulla säädettävällä matkalatausjohdolla voimavirtapistorasiasta. 

Perjantaisin menomatkalle mummolaan päästään lähtemään yleensä noin puolentoista tunnin kuluttua rouvan töistä kotiin tulosta. Ensin pitää hiukan siistiä kotia, pakkailla auto ja ulkoiluttaa koira. Suksiboksi jätetään viikonloppumatkalle pois autosta, kuten myös suksitelineet. Leafissa on erinomaiset tilat kahdelle aikuiselle, kahdelle lapselle sekä perheen villakoiralle. Villakoira matkustaa takana keskipaikalla omassa kuljetuskopassaan turvallisesti vyötettynä. Leafin kokoluokkaansa nähden erittäin suureen tavaratilaan mahtuvat viikonlopun matkatavarat helposti.

Auton akussa on rouvan töistä kotiintullessa talven pakkaskeleilläkin noin 19,8 kWh:n verran energiaa. Puolentoista tunnin kotona olemisen aikana akkuun ehtii latautua noin 4,9 kWh lisää energiaa, joten mummolaan lähtiessä sähköä on noin 24,75 kWh:n verran. Tuolla energiamäärällä ajaa Leafilla talvisissa maantienopeuksissa yli 100kilometriä.

Perhe ajaa ensimmäisen pikalaturin ohi, koska sen kohdalla toteutuva kulutus näyttää 17 kWh/100 km tasoa, joten sähkö riittää helposti toiselle laturille asti. Toiselle pikalaturille saapuessa ajetun 90 km matkalla on ehtinyt kulua 15,3 kWh:n verran energiaa, joten akussa on pikalaturille saapuessa 9,45 kWh energiaa. Koska matkaa on vielä jäljellä 160 kilometriä ja osalla loppumatkasta on 100 km/h nopeusrajoituksia, pitää akku saada melko täyteen tauon aikana. Välttääkseen toimintamatkakammoa päättää perhe ladata akun vähintään 85% tasolle. Akkuun pitää saada siis noin 23 kWh:n verran lisää energiaa. Päivän ajoista sekä latauksista jo lämmenneeseen akkuun menee energiaa latauksen alussa noin 43 kW:n teholla, joka tosin laskee pian noin 30 kW:n tasolle. Viidenkymmenen minuutin lataustauon jälkeen akussa on 23 kWh energiaa ja se tulee riittämään perille. Tämän jälkeen matka jatkuu perille asti ja auto jätetään latautumaan.

Koko matkaan kului aikaa noin 30 minuuttia kauemmin, kuin edellisellä polttomoottoriautolla, mutta se ei ole tälle perheelle ongelma, koska heillä on tapana syödä illallinen latauksen aikana.

Paluumatka sujuu huomattavasti jouheammin, koska Leafilla pääsee mummolasta täydellä akulla lähtien kotia lähemmälle pikalaturille asti ja siitä on enää 50 kilometrin matka kotiin. Tuo puuttuva energia tulee akkuun noin 15 minuutin kahvin mukaan ostamisen ja vessassa käynnin aikana.

Satunnaiset kyläilyreissut ja lapinmatkat sekä muut reissut

Perheen ystäväperheet asuvat pääkaupunkiseudulla, Turussa sekä Jyväskylässä. Kaikkiin näihin sähköautollla on erittäin vaivaton kulkea hyvän pikalatausverkoston johdosta. Kyläpaikoissa Helsinkiä lukuunotamatta ystäväperheiden omakotitaloissakin lataaminen kyläilyn aikana järjestyy kätevästi. Helsingissä käydessä joudutaan turvautumaan julkiseen pikalatausverkostoon pelkästään.

Lapissa perhe ei koskaan ole käynyt omalla autollaan, mutta toki sekin olisi 40 kWh Leafilla helposti mahdollista. Tosin silloin pitäisi hyväksyä matka-ajan piteneminen lataustaukojen takia. Virossa perhe aikoo kesälomalla käydä kylpylöimässä ja aurinkoisten kelien sattuessa myös hienoista rannoista nauttimassa. Onneksi Virossa on erittäin kattava CHAdeMO-pikalatausverkosto tälle kesälomamatkalle. 

Peräkärryä tai asuntovaunua tai venetraileria tämä perhe ei omista, eikä tarvitse. 

Yhteenvetoa esimerkkiperheen ajoista

Tälle esimerkkiperheelle kertyy ajoja noin 45000 kilometriä vuosittain sähköautoonsa. Auton keskikulutus laskee tuntuvasti talvesta kevään, kesän ja syksyn lämpimämmillä keleillä. Tuolloin auton akun käytettävyydessä on vieläkin enemmän joustovaraa. Ympärivuoden keskikulutus toteutuu 17,5 kWh/100km, koska talvella on suksiboksi katolla lähes koko ajan. Sähkö siis ajamiseen kuluu vuoden mittaan noin 8100 kWh:n verran. Kotilataamisella ajamiselle kertyy vuosittain hintaa noin 891 euroa. Toki pikalataukset nostavat hiukan, mutta vastaavasti julkiset ilmaiset lataukset laskevat kokonaiskulua, joten tuo on riittävän oikea lukema.

Vaihtoehdoksi harkitun Toyota Auris Hybridin kulutus olisi todellisuudessa ympärivuoden ollut selkeästi yli 5l/100 km. Viiden litran kulutuksella laskettuna polttoainetta olisi kulunut vuodessa 2250 litraa ja se olisi tullut maksamaan noin 3240 euroa vuodessa. Erotus siis polttoainekuluissa on noin 2350 euroa vuodessa. Aurisn Hybrid Style-varustelulla olisi maksanut noin 30000 euroa ja siihen olisi pitänyt asennuttaa noin 2000 euron hintainen Webasto lämmittäään auton työpaikallakin, jossa ei lämpötolppaa ole tarjolla. Leafi tuli maksamaan noin 39000 euroa ja se käyttöön liittyen joutui perhe investoimaan lämpötolpan muokkaukseen ja latauskaapeliin noin tonnin, joten investointi oli 8000 euroa suurempi. Neljän vuoden pitoajalla tuo hankintahintojen erotus tulee katetuksi polttoainekulujen säästöillä. Myöhemmin selviäväksi jää kumman auton jälleenmyyntiarvo olisi korkeampi. Eihän käyttöauto koskaan ole sijoitus, mutta tälle esimerkkiperheelle sähköauton ostaminen oli mieluisa valinta, johon nyt oli mahdollisuus käytännössäkin. Nyt he saivat aina mukavan lämpimän ja jopa sporttisen suorituskyvyn tarjoavan auton, jonka ajonaikaiset päästöt liikenne-energian osalta ovat nolla.

Ja vastapainoksi linkitän tähän jo vuonna 2015 kirjoittamani blogitarinan: Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015 vuonna. Tuosta tarinasta edelleen yhtä esimerkkiä lukuunottamatta kenellekään Leaf 40 kWh ei tuo mitää uutta lisäarvoa vielä vuonna 2018. Tuo yksi esimerkkiperhe olisi T.Tiiminvetäjän perhe. Heitä kannustaisin kovasti tutustumaan 40 kWh Leafiin. Auton kehittymisen lisäksi myös pikalatausverkosto on parantunut vuodesta 2015 jo riittävästi heidän tarpeisiinsa.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (33)
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!