Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella maaliskuu

Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla

maanantai 01.04.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto , sähköautokokemus

Olen nyt ajanut reilun vuoden Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani. Tämä on jo toinen sähköautoni, joten kokemusta on kertynyt sähköautolla ainoana autonani yli 200 000 kilometrin matkalta. Kirjaan tähän muutamia käyttäjäkokemuksia Leaf 40 kWh:sta.

Arjen ajoissa ylivertaisen vaivaton sähköauto

Leaf on vaivattomin ja helpoin auto, mitä voi kuvitella, kunhan käyttäjällä on sujuva mahdollisuus kotonaan lataamiseen. Joillakin voi riittää myös töissä lataamisen mahdollisuus. Leafilla ajo on silloin yksinkertaisuudessaan seuravanlaista: Aamulla lähden täydellä akulla, ajan päivän ajot ja laitan illalla yöksi lataukseen. Eikä normaalissa arjessa muuta tarvita. Leafin akku riittää talvellakin jopa 200 kilometrin ajomatkoihin pahimpia pakkasia lukuunottamatta, joten suurimman osan ei tarvitse ladata autoaan koskaan päivän aikana.

Todellisuudessa käytän lähes päivittäin työpaikallani olevaa latausmahdollisuutta (nykyisin 30 euron verotusarvoinen). Omaa arkeani on siis enemmänkin se, että autossa on aamulla töihin lähtiessä akku täynnä tai lähes täynnä. Töissä akku täyttyy aina aamun aikana ja lyhyistä työpäivän keikoista huolimatta akku on täynnä kotiin lähtiessä. Ajan paljon myös iltaisin, joten toisinaan akku on illalla kotiin viimeiseltä ajolta saapuessa aika tyhjä. Kotonani on kiinteästi asennettuna autokatoksessa 8A:n latasvirralla varustettu latausmahdollisuus sekä aivan kiinteistöni oven edessä 20A:n latausvirtaan säädetty latauslaite. Käytän tyhjälläkin akulla myöhäänkin kotiin saavuttuani käytännössä aina autokatoksen 8A:n latausta, vaikka tiedän ettei akku ehdi aamuksi täyteen asti latautua. Tuolla kun ei ole mitään merkitystä, koska aamulla akussa on joka tapauksessa enemmän energiaa, kuin tarvitsen.

Leaf sopii erinomaisesti jopa noin 180 kilometrin/suunta työmatkaa kulkevalle päivittäiseen ajeluun, jos työpaikallakin saa latauksen. Ellei työpaikalla ole latausmahdollisuutta, niin en suositteleisi talven kovimpien pakkasten takia kovin paljon yli 80 kilometrin työmatkalaiselle, koska kylmällä autolla lähtö kuluttaa enemmän sähköä matkustamon lämmittämiseen. Näissä matkoissa on suurta vaihtelua riippuen siitä, kuinka suuret nopeusrajoitukset omalla työmatkareitillä on.

Matkailukäytössä toivomisen varaakin

Itse matka-ajelen Leafille useimmiten Kangasala - Viitasaari -väliä, eli noin 290 kilometrin mökkimatkaani sekä Tampere - Helsinki -väliä työkeikoilla. Näihin Leaf soveltuu minulle riittävän pienellä vaivalla. Toki lataustarpeet viivettä matkailuun aiheuttavat. Menomatkalla lataan useimmiten Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla Virtapisteen pikalaturista ja paluumatkalla pysähdyn useimmiten Patalahden Teboilille syömään sekä lataamaan. Eli yhdellä noin 20 minuutin lataustauolla nuo mökkimatkani sujuvat.

Pidemmillä matkoilla 40 kWh Leafin haasteeksi nousee ennekaikkea kesäisin #rapidgate-ongelma. Tuo tarkoittaa akun ylikuumenemista kun autolla ajetaan niin, että tarvitaan useampia pikalatauksia ajomatkan aikana. Auton BMS (akuston hallinta) alkaa rajoittamaan lataustehoa todella voimakkaasti ja lataustauot venyvät huomattavasti pidemmiksi. Leafiin on tarjolla BMS-päivitys, joka sallii korkeammat lataustehot kuumaankin akkuun, mutta en ole päivitystä vielä teettänyt autooni.

Toinen matkailukäytössä lievemmin haittaava tekijä on Leafin korkea kulutus etenkin kun itsellä on kokemusta myös Hyundain Ioniqilla ja Konalla ajelusta. Olisihan se juhlaa ajella samalla akulla noin 20% pidempiä toimintamatkoja.

Kolmas aiempia tuntuvasti vähemmän matkailukäytössä minua haittaava tekijä on Leafin kilpailijoitaan heikompi ajettavuus ja istuinmukavuus. Näitä eri vertailuissa moititaan, mutta onneksi oma vartaloni sopii Leafin kuljettajan paikalle hyvin ja Leafin ajo-ominaisuuksiin olen tottunut.

Edellämainituista johtuen sanoisin, että 40 kWh Leaf on parhaimmillaan noin 300 kilometrin mittaisilla matkailureiteillä. Tosin kävin poikani kanssa sillä viime kesänä myös Lofooteilla asti kääntymässä. Ja Hossan luonnonpuistossa tuli myös käytyä.

 

Kulutus vaihtelee kelien ja vuodenajan mukaan

Leafillani on ajettu vuoden kaikkina kuukausina hyvin samankaltaista ajoa ja samantasoisia määriä. Kokonaiskulutusta minun ajoissani nostaa toistuva kattotaakan käyttäminen. Arviolta nopa 2/3 ajetuista kilometreistä katolla on ollut kattoteline, suksiboksi tai polkupyöriä. Siksi kenen tahansa on helppo päästä minun ajojani pienempiin kulutuslukemiin omalla Leafillaan.

Pieninen kulutus on ollut heinäkuussa 2018, jolloin koko kuukauden keskikulutus toteutui 15,2 kWh/100 km tasolla. Merkittävimpinä seikkoina pienempään kulutukseen olivat kesän kauniit kelit sekä muita kuukausia runsaampi matka-ajon määrä. Heinäkuun keskikulutuksella Leafilleni olisi toteutunut noin 250 kilometrin laskennallinen toimintamatka.

Suurimman kulutuksen kuukausi on ollut tammikuu 2019, jolloin toteutui 21,3 kWh/100 km lukema. Tuolloin taasen tammipakkaset ja jatkuva kattotaakan kuljettaminen nostivat runsaasti kulutusta. Joulukuun kulutuksella olisi toteutunut hieman alle 180 km laskennallinen toimintamatka.

Akun kunto vuoden ajettuna

Sähköautoa harkitsevaa kiinnostaa riittävän toimintamatkan lisäksi myös akun kesto. Minulla on nyt kokemusta Leaf 40 kWh:sta yhden vuoden ja noin 50 000 kilometrin ajalta. Tämän ja edellisen Leafin kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että Leafin akku pitää tasaisesta rasituksesta eniten. Kun olen vertaillut toisten 40 kWh Leafien akun kuntoa osoittaviin SOH (State Of Health) lukemiin, niin omani ovat hyvällä tasolla.

Vuoden ikäisessä ja noin 50 tkm ajetusta autossani akun kuntoisuutta osoittava SOH-lukema oli 96,95%. Eli akku oli siinä vaiheessa Nissanin oman BMS:n laskennan mukaan lähes uuden veroinen. Jos tuosta nyt yrittäisi tehdä jotain johtopäätöstä, niin voisi olettaa lineaarisella kaavalla, että 4 vuotta ja 200 000 kilometriä ajettuna auton akun kunto olisi laskenut 12,2%, eli SOH olisi 87,8.

Nyt alkava kesä tosin vasta näyttää miten SOH:n lasku jatkuu. Viime kesänä oli akun kuntoisuudessa voimakas lasku, joka antaisi olettaa kuuman kelin sulattavan akun kuntoa nopeammin. Toisaalta voi olla myös niin, että SOH:n lasku on alussa nopeampaa ja on nyt tasoittunut loivemmalle tasolle, kuten kuvaajasta myös näkyy.

Luotettavaa ajamista

Leaf on erittäin luotettava auto. Sillä vain ajetaan, ladataan ja ajetaan. Huollot tehdään 30 000 kilometrin välein tai kerran vuodessa. Itse olen sitä mieltä, että 60 000 kilometriä tai kerran vuodessa olisi sopivampi Leafille huoltovälinä. Tai vielä parempi olisi Teslan melko tuoreen ilmoituksen mukainen koko pakollisen huolto-ohjelman poistaminen.

Huolloille on kertynyt merkkiliikeessä tehtynä hintaa 200 - 280 euron välille huoltoa kohden. Tuo hintataso toteutui jo edelliselläkin Leafillani. Edullisemminkin Leafin saisi huollettua, koska ei siinä juuri nimeksikään ole merkityksellistä huollettavaa. Raitisilmasuodattimen vaihto vuosittain ja perässä olevan noin litran öljymäärä olisi varmasti hyvä vaihtaa jossain vaiheessa sisäänajon jälkeen. Jarrunesteet kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa. Toki Nissan tekee huolto-ohjelman mukaisesti paljon muutakin samalla kertaa.

Omassa Leafissani ei ole ollut yhtään korjattavaa vikaa.

(kuva alla Kirsi Immonen, Sähköautoilijoiden ratapäivältä Alastarolta)

Pari harmillista tyyppivikaa

Leaf 40 kWh:ssa on luotettavuudestaan huolimatta muutama harmillinen tyyppivika. #rapidgate-nimellä tunnettu ongelma aiheuttaa akun ylikuumenemista etenkin kesän kuumilla keleillä moottoritieajossa tai toistuvissa peräkkäisissä pikalatauksissa. Akun ylikuumentuessa akuston hallinta (BMS) rajaa lataustehoa. Nyt on kuitenkin jo olemassa päivitys BMS:ään, joka antaa merkityksellisen helpotuksen lataustehon rajaukseen.

Akun varaustilan laskenta prosenteina sekä toimintamatka-arvio lasketaan Leafissa väärin. Laskuvirhe ei ole edes lineaarinen, vaan se se on hyvin vaikeasti hahmotettavissa. Suurimmillaan akun prosenttinäyttö autossa väittää akun varausta jopa 11 prosenttiyksikköä todellista käytettävissä olevaa alhaisemmaksi. Tuo vaikeuttaa tarpettomasti muutoinkin hieman rajoituneen toimintamatkan autossa matkan tekoa. Itse olen tosin tottunut ulosmittaamaan virheen käyttämällä LeafSpy-sovellusta OBD-lukijan kautta.

 

Teknologisten avustimien toimivuutta ja epätoimivuutta

Oma Leafini on 2.Zero limited edition, eli ennakkotilattua erikoisvarusteltua sarjaa. Siinä tuli varusteluun mukaan mm automaattisesti toimivat LED-kaukovalot LED-lähivalojen rinnalle. Kuten myös ProPilot-niminen ajoavustin, joka ohjailee autoa kaistaviivojen mukaisesti. Varusteisiin kuuluu myös adaptiivinen vakionopeussäädin. Toki paljon muutakin varustelua autosta löytyy, mutta nämä nyt luettelen, koska niissä kaikissa on sama riemu sekä vaiva. Ne ovat mukavia avustimia kunhan ne toimivat. Talvella ja kurakelissä ne kaikki kuitenkin harmillisen helposti lakkaavat toimimasta. Haitta on tosin käsittääkseni kovin tyypillinen ko varusteilla olevissa autoissa. 

Useimmiten näistä vaivoista on päässyt putsaamalla auton keulan kurasta tai loskasta. Leafissa kuitenkin etututkien edessä oleviin maskin kerroksiin kertyy pölyä ja likaa niin paljon, että aion pyytää 60 tkm huollossa putsaamaan nuo maskin muovit tutkien edestä.

Sisusta, alusta ja renkaat

Leafini penkit ovat mustaa kangasta. Minulla on sellainen tuntuma, että ne keräävät hiukan aiempien autojeni mustia penkkejä hanakammin likaa itseensä. Myös kojelauta kerää mielestäni kovin herkästi pölyä ja likaa, vaikka autossa on tietenkin raitisilmasuodatin. Autoni sisustus näyttää nyt siltä, että taidan teettää sille alkukesästä jossain pesupaikassa ulko- sekä sisäpesun.

Alusta on 40 kWh Leafissa pehmeämpi kuin oli 24 kWh:ssani, vaikka TM moittikin sitä jäykäksi. Tämän Leafin jousitus pohjaa helposti esimerkiksi hidastetöyssyssä, jos siihen sattui ajamaan vähän liian lujaa. Näitä pohjaamisia on joitain kertoja tullut aika lujan tuntuisesti. Silti alusta tuntuu olevan uuden veroinen ajossa. Mitään ylimääräisiä kolinoita ei kuulu.

Auton toimitukseen mukaan ostamani Nokian kitkarenkaat ovat nyt tänä keväänä vaihtokunnossa. Kesärenkaat ovat vielä hyvässä pinnassa. Voin uskoa, että sähköauton renkaat kuluvat hiuman polttomoottorisia autoja nopeammin, koska sähköauto painaa hieman enemmän ja siinä on todella paljon nopeasti tulevaa vääntöä käytettävissä.

Edullista ajamista

Tarkistin juuri että maksan sähköstäni siirtokuluineen ja kaikkine veroineen 11,2 senttiä / kWh. Olen ajanut vuoden aikana melko tarkkaan 50 000 kilometrä, mutta Nissanin verkkopalveluun siitä on kirjautunut vain 45 423,4 kilometrin ajot. Erotus johtuu siitä, että Nissan kysyy joka kerta luvan lähettää ajodatat verkkopalveluun ja muutamia kertoja tuon luvan kuittaaminen on jäänyt tekemättä. Tarkastelen kuluja ja kulutusta siis vain näiden verkkopalveluun kirjautuneiden ajojen osalta. 

Sähköä tuon 45 423 kilometrin aikana on kulunut yhteensä 7739,2 kWh:n verran. Jos olettaisin, että olisin kaiken tuon ladannut kotona, niin sähköön olisi kulunut rahaa 866,79 euroa. Arviolta puolet tuosta olen todellisuudessa ladannut kotona. Kotona ladattuun sähköön ja sen kuluihin olisi hyvä huomioida myös lataamisen hävikki, mutta se hukkuu kohinaan, kun yhtälöön lisätään maksuttomat lataukset sekä vastaavasti arvokkaammat julkiset maksulliset lataukset. Siis tuo 866 euroa on riittävän oikea summa. 

Kuluneesta sähköstä ja sen hinnasta sekä ajomäärästä saadaa laskettua jälleen saman tasoinen ajamiseen kuluneen liikenne-energian hinta, joka on ollut aiemminkin sähköautolullani eli 1,90 euroa/100km. Jokainen voi itse laskea omilla ajoillaan, millaiseen sähkautoon on halukas investoimaan, kun vertailee omiin ajamisen kuluihinsa. Jos olisin ajanut tuon matkan 6 litraa sataselle kuluttavalla bensa-autolla, niin hintaa olisi kertynyt noin 9 euroa/100km, joten vuoden ajojen liikenne-energiaan olisi kulunut yli 4000 euroa rahaa. Eroa on siis vuodessa kertynyt yli 3000 euroa, joka tarkoittaa osamaksussa mahdollisuutta huomioida yli 250 euron ero niin halutessaan.

Tuo laskelma ei poista sitä tosiseikkaa, että Leaf on kallis ostaa suhteessa saman koko luokan samanteholuokan perheautoihin, mutta ajamiseen kuluvalla rahamaarällä voi halutessaan kompensoida helposti hankintahintaeroa.

Tyytyväisyyteni Leafiin?

Olenko itse tyytyväinen Leafiini vuoden ajon jälkeen? Kyllä ja ei. Ohessa muutamia plussia:

  • luotettava sähköauto
  • 30 tkm huoltoväli (vs Ioniq 15tkm)
  • edullista ajoa (noin 1,9 e/100km liikenne-energiakulut)
  • LED-valot automatiikalla
  • kattotaakkamahdollisuus
  • riittävät sisätilat ja erittäin suuri tavaratila
  • sähköauton mukavuus voimalinjan toimivuuden osalta
  • välitön tasaisesti vääntävä moottori ja riittävä suorituskyky arjen ajoihin
  • ProPilot kaista-avustin ja adaptiivinen vakionopeussäädin

Ja tässä muutamia miinuksia:

  • iso kulutus (vs Hyundain sähköautot)
  • omaan käyttöön vieläkin hiukan liian pieni toimintamatka (60 kWh on optimi omiin ajoihin)
  • #rapidgate (haittaa kesäisin pitkillä matkoilla)
  • kilpailevia sähköautoja heikompi ajettavuus (autovertailujen perusteella)
  • ei koukkua (haluaisin seuraavaan sähköautooni koukun)
  • muutamia kilpailijoita hitaampi AC- sekä DC-lataus

Mitä sähköautoilun kokemuksia sinä haluaisit kuulla käyttäjältä? Kysy rohkeasti tässä blogissa kommentoimalla, Facebook-tililläni tai vaikka Twitterissä https://twitter.com/sahkoautmotoris.

Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä

keskiviikko 20.03.2019 Avainsanat: BEV , sähköauto , Sähköauto talvella

Kiitos Tekniikan Maailmalle ensimmäisestä sähköautojen talvitestistä lehdessä 5/2019.

Olen huomannut, että esimerkiksi Sähköautot Nyt! Facebook-ryhmässä aika usein suhtaudutaan kriitisesti TM:n sähköautokirjoituksiin. Haluan kirjoittaa oman ja jo kokeneen sähköautoilijan vastineeni tekemäänne testiin. Vastineeni on lyhykäisyydessään: "Teitte odotusteni mukaisesti ammattitaitoisen testin, joka on kirjoitettu laadukkaasti".

Toisinaan toki aiheelliselle kritiikille on sijaakin, mutta pitää muistaa myös antaa positiivista palautetta ansioiden mukaan. Niin, tuohon oikeastaan voikin jo lopettaa halutessaan tämän blogikirjoituksen lukemisen. Siis vilpittömään positiiviseen palautteeseen.

Jatkan kuitenkin kirjoittamalla muutaman oman kokemukseni ja niiden suhteen TM:n testituloksiin. Keskityn vertailun analysoinnissa lähinnä kärkipään Hyundaihin sekä häntäpään Leafiin.

Arvasin voittajan jo etukäteen oikein

Suoritin Hyundai Kona Electricille pitkän koeajon loppuvuonna 2018 ja kirjoitin siitä muutaman kokemuksenkin:

Olen vahvasti sitä mieltä, että Kona on ansainnut voittopaikkansa. En ole vertailussa olevaa Kia Niro EV:tä päässyt vielä ajamaan, mutta saman konsernin tuotteena se varmasti on ollut tasaväkinen kilpailija. Enkä yllättynyt lainkaan Teslankaan kärkipaikasta.

Omankin kokemuksen mukaan Hyundai ansaitsee energiataloudellisuudestaan täyden kympin. Sen sijaan itse en antaisi lämmityslaitteesta täyttä kymppiä, koska Hyundaihin ei vieläkään saa Euroopassa lämmityslaitteen kauko-ohjausta mobiililaitteiden kautta. Kun lämmityslaitteen ja latauksen etähallintaan kännykällä on sähköautoillessa tottunut, ei siitä halua enää luopua vapaaehtoisesti.

Jotain samaa kehitettävääkin Konasta löysimme TM:n kanssa, nimittäin luvattoman helposti tukkoon asti lumettuvan latausluukun sekä jopa latausliittimet. Kirjoitin itsekin aiheesta joulukuussa 2018: Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen ja maahantuojalta sain kirjoitukseeni vastineen, että tieto on mennyt jo tehtaalle. 

Leaf 40 kWh:n häntäpäähän sijoittuminen oli myös perusteltua

Leaf on jo vanha automalli, joka ensiesiteltiin jo vuonna 2011 ja koki oikeastaan lähinnä vähän isomman faceliftin saadessaan 40 kWh akun. Edes ratin etäisyyssäätöä ei autoon tuossa muutoksessa lisätty ja koria katsellessa voi nähdä alkuperäisen rungon mitat. Tuo iän painolasti tuntuu minusta etenkin Leafin heikkona ajettevuutena maantiellä ja se korostuu talvirengastuksella. Malli-ikä alkaa siis jo painaa Leafia, mutta on siinä hiukan muutakin.

Kirjoittelin hiukan ennen TM:n vertailun julkaisua omasta kokemuksestani Leafista talviautona. Leafin pistesaldoa testissä laski etenkin lyhyt toimintamatka ja tyhmä lämmityslaite. Toimintamatka toki jää lyhyeksi pienen akun takia, mutta olennaisin ongelma on suuri kulutus etenkin Hyundaihin ja Kiaan verrattuna. Jostain minulle toistaiseksi edelleen selviämättämästä syystä Korealaiset ovat onnistuneet tekemään energiataloudellisemman voimalinjan sähköautoonsa, kuin Nissan. Vieläkin suurempi ihmetyksen aihe Nissanin suuren kulutuksen takana on kuitenkin auton tyhmä lämmityslaite. Nissanin lämmityslaitteesta siis loppuu vertailussakin kirjoitetun mukaan lämmöntuottokyky kesken pakkasen kiristyessä jonnekin -20°C tai kylmemmäksi. Älytön lämmityslaitteen automatiikka yrittää paikata tilannetta puhaltamalla täysillä ilmaa, joka siis on liian kylmää ja energiaa kuluu 5 kW:n teholla jatkuvasti lämmittämiseen. Riittävän mukavan lämmön sisälle saa, kun laittaa lämmityslaitteen puhaltamaan manuaaliasetuksella nopeudella 2-3 ja tavoitelämmän haluamakseen ja samalla energian kulutus tippuu alle puoleen. TM:n testissä ei tietenkään kuulu tehdä tuollaisia lämmityslaitteen kikkailuja yhdellä autolla, vaan siinä vertaillaan samoilla menetelmillä kaikkia autoja.

Nissan sai huonot pisteet perustellusti myös heikoista ajovaloistaan. Tähän täytyy kuitenkin sanoa, että itse olen ollut hyvin tyytyväinen Leafini LED-ajovalojen valaisutehoon, enkä oikeastaan ole parempia osannut kaivatakaan. Ennen kuin ajelin Konalla koeajojani. Eli kyllä Leafinkin ajovalot varmasti suurimmalle osalle riittävät erinomaisesti, mutta tosiasia on, että parempiakin näissä sähköautoissa löytyy.

Talvitestistä apua sähköauton ostoa suunnittelevalle

Tästäkin sähköautojen talvitestistä on apua sähköauton ostoa suunnittelevalle. Lehdessä julkaistu testin osa-alueiden pisteytys on jokaisen lukijan kohtuullisen helppoa suhteuttaa omaan painoarvotukseen. Talvitestin pistetaulukko ei ota huomioon lainkaan hintaa. Itselläni hintapisteytyksen lisääminen taulukkoon rajaa Teslan ja Jaguarin ulos omasta henkilökohtaisesta pistekärjestä. Lisäksi itselläni painavat kulutus, toimintamatka ja lämmityslaite huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi etenemiskyky.

Testissä tehdyt toimintamatkatestit ovat varsin realistisia etenkin satunnaiselle tai uudelle sähköautoilijalle. Testi tehtiin käyttämättä auton esilämmitystä ja keli oli keskimäärin -1°C, mutta pakkanen oli vaihdellut testin aikana -19°C ja -6°C välillä. Kaikki muut autot pääsivät pitkästi yli 300km toimintamatkaan, paitsi Leaf ja BMW. Hundain ja Kian 333 km toimintamatkat ovat sähköautoissa erinomaisia lukemia ottaen huomioon autojen hinnat verraten samoihin matkoihin pääseviin Teslaan ja Jaguariin verrattuna. Kokeneempi sähköautoilija toki osaa pidentää tuntuvasti talvista toimintamatkaa ilman merkittäviä mukavushaittoja, mutta tällaisessa vertailutestissä se ei missään nimessä olisi ollut vertailukelpoisuutta lisäävä tapa käyttää autoja. 

TM:n tapa mitata kulutukset ladatusta energiasta ovat myös hyvin kuvaavia, koska niissä tulee huomioiduksi myös lataushäviöt. Jos auton ostoa harkitseva haluaa laskeskella, mitä omasta kodista lataamalla sähköautolla ajaminen tulisi maksamaan, niin talvitestistä on tähänkin hiukan suuntaa-antavaa apua. 

TM:n testkinkin perusteella näkee, että nykyisillä sähköautoille pärjää erinomaisesti Suomen talvessakin pakkasten ja muiden keliolosuhteiden näkökulmasta. Suurin osa autoilijoista pärjäisi jo täysin kaikilla vertailun sähköautoista toimintamatkan puitteissa. Ei kuitenkaan kaikki, eivätkä kaikki pysty kotonaan sähköautoa lataamaan. Eikä sähköauton tarvitse kaikille sopiakaan. Edelleen on onneksi myynnissä myös kaasuautoja ja ympäristöystävällisyys toteutuu niilläkin, kunhan muistaa aina valita tankatessaan biokaasua.

Talvitesteistä tuotekehitykseen vaikutuksia?

Toivottavasti ajoneuvojen valmistajat saavat käsiinsä TM:nkin talvitestien tulokset vähintään Suomen maahantuojiensa kautta. Vielä enemmän toivon, että valmistajat ottavat opikseen tuloksista. Arktisissakin oloissa asuvat autoilijat ansaitsevat parhaita sähköautoja omiin olosuhteisiinsa. Tämä vertailu osoittaa isot erot sähköautojen käytettävyyksissä.

Leafin lämmityslaitteen tyhmyyden kaltaiset puutteet vain pitää saada kitkettyä pian pois sähköautoista. Konan latausluukun tukkoon lumettumiset pyryssä ajaessa eivät vain kuulu tämän päivän sähköajoneuvoihin. 

Talvitestistä lisää painetta lapin pikalatausverkoston kehittämiseen?

TM:n sähköautojen talvitesti osoitti myös pohjoisen Suomen puutteellisen pikalatausverkoston. Etenkin Koillis-Lappiin pitäisi saada kiireesti muutamia pikalatureita. Sähköautolla, jossa on yli 60 kWh akku ei ole enää mikään erikoistemppu ajaa Lappiin. Jotkut sinne myös silloin tällöin haluavat ajaa, joten olisi suotavaa saada sinnekin kattava pikalatausverkosto. Toki oma toiveeni olisi saada vähän etelämpäänkin kattavampi pikalatausverkosto. Jos nyt ensin vaikka edes Jyväskylä - Pihtipudas -välille saataisiin pari pikalaturia, niin olisi edes E75 täytetty kohtuullisesti pikalatureilla.

 

Siis kiitos kaikille TM:n sähköautojen talvitestin 2019 tehneille ja jutun kirjoittaneille. Mielenkiinnolla jään odottamaan seuraavaa sähköautovertailuanne.

 

S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n

perjantai 15.03.2019 Avainsanat: BEV , Tesla

Perjantaina 15.3.2019 kello 5.00 Suomen aikaa alkoi Teslan live-tilaisuus, jossa he esittelivät uuden Model Y -autonsa. Tai siis silloin tilaisuuden piti alkaa, mutta koska kyse oli Elon Musk -ajasta, niin se alkoi noin 20 minuuttia myöhässä.

Tilaisuuden alkuosuudessa Elon Musk esitteli automalliston historiaa lyhyesti. Estradille ajettiin alkuperäinen Roadster, jolla Tesla näytti maailmalle, että sähköauton ei tarvitse olla hidas ja säälittävä, vaan se voi olla nopea, urheilullinen ja haluttava.

Seuraavaksi lavalle tuli Model S, jonka nimestä Musk kertoi, että hän haluaa asioita kutsuttavan kuten ne ovat. Autohan on sedan tai saloon, mutta ne eivät olleet sopivia nimiä, joten malli sai nimeksi Model S. Vasta myöhemmin hän tajusi, että nimi tarkoittaa myös mallia.

Sitten lavalle hiipi Model X ja sen nimihän tulee siitä, että kyseessä on krosover-malli. Tämän jälkeen S:n ja X:n väliin rullasi hiljaa Model 3. Elon olisi halunnut nimetä auton Model E:ksi, mutta Ford oli suojannut sen. Elon naurahti, että Ford tappoi S E X -in. Niinpä autosta tuli Model 3.

Tämän jälkeen lavan sivulle ajettiin uusi Roadster ja Semi. Tuo uusi roadster on muuten erittäin linjakkaan näköinen ja varmasti haluttava urheiluauto, kunhan sen tuotanto käynnistyy.

Näiden olemassa olevien mallien esittelyiden jälkeen esiteltiin tehtaita, Solar roofia, Power Wallia ja muutoin firmaa ja sen tuotantoa lyhyen hetken ajan. Huomion arvoista on se, että tehdas rikkoo hyvin pian miljoonan valmistetun auton rajapyykin. Elon Musk kiittikin Teslan työntekijöitä mahtavasta työstään.

Yhdessätoista vuodessa on tapahtunut myös merkittävä muutos suhtautumisessa sähköautoihin. Reilut kymmenen vuotta sitten sähköautoja ihmeteltiin ja niille naureskeltiin. Nyt myös isot perinteisten autojen valmistajat ilmoittelevat kilvan siirtyvänsä sähköautoihin. Muskin missiohan on paljon enemmän kuin vain Teslan sähköautojen valmistaminen. Siksi hän iloitsikin muutoksesta, joka näkyy myös muiden valmistajien suhtautumisessa sähköautojen tuotantoon.

Merkittävän kilpailuedun Teslalle tuo myös Supercharger-verkosto, josta on esitelty jo kolmannen sukupolven versio ja sen asennukset tehdään ensi vuoden aikana. Superchargerverkosto on maailmanlaajuisesti jo merkitävä kattaen yli 1400 latausasemaa ja yli 12 000 supercargerlaturia. Versio kolme tarkoittaa Superchargereille jopa 250 kW:n lataustehoa, eli Teslan tapaan ilmaisten jopa 1600 km/h latausta. Superchargerverkosto tulee myös laajenemaan edelleen. Musk kertoi myös Lontoosta Pekingiin ulottuvasta Supercharger reitistä sekä Kazakhstaniin tulevista Supereista. 

Model Y

Viimein lavalle kutsuttiin ja hiljaisesti ajettiin uutuusmalli, eli Model Y. Omaan silmääni kyseessä ensinäkemältä yllättävän linjakkaan oloinen 7-paikkainen SUV. Autohan on Teslan tapaan sangen suorituskyinen ja 0-100 km/h taittuu parhaimmillaan noin 3,5 sekunnissa. Toimintamatkatkin riittävät valtaosalle autoilijoista ollen noin 368 - 480 km (230 - 300 mailia tehtaan ilmoitus). USA-hinnat alkavat 37.000 USD:stä.

Alla oleva kuva Teslan Tweetti.

Seitsemänpaikkainen, runsas tavaratila, muunneltavuus. Perheuto. Niitä kaikkia Model Y tulee olemaan myös.

Sisätilat, kuten ulkoinen muotoilukielikin noudattavat Model 3:n linjoja. Sisällä pelkistettyä kauneutta, ulkona tyylikkäitä kaaria ja yksinkertaisuutta.

Tervetuloa S 3 X Y -malliston viimeisinkin auto markkinoille. Autolle on helppo uskoa hyvää menestystä. 

Suunnittele oma Tesla Model Y

Teslan nettisivuilla pääsee jo suunnitelemaan oman Model Y:nsä. Takavetoiselle yksimootoriselle perusmustalla värillä seitsemän paikkaisena (+3000USD) sekä varusteltuna Autopilotilla ja täysin itseajavalla ominaisuudella autolle muodostui USA:ssa hinnaksi 58.000 USD. Suomessa tuo siis maksaisi varmasti noin 65000e. (haluan korostaa, että vaikka Teslan sivuilla lukee tuon Autopilotin laajennuksen otsikkona "Täysin itsestään ajava", niin sitähän Tesla ei todellakaan oikeasti ole!)

 

Toimitukset alkavat 2020 ja 7-paikkaisen toimitukset 2021

Auton toimitukset alkavat ensi syksynä 5-paikkaisilla Long Range, Dual Motor AWD sekä Performance -malleilla.  Vuoden 2021 keväällä on luvassa edullisin Standard range ja 7-paikkaiset versiot.

Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat

perjantai 08.03.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Kirjoitin jo aiemmin Helmikuun ennätyksellisen korkeasta sähköautojen ensirekisteröintien määrästä. Tuosta intoutuneena ajattelin katsella sekä kirjoittaa miten sähköautojen, pluginhybridien sekä kaasuautojen ensirekisteröintien sekä käytettyinä tuotujen rekisteröintien osuus kaikista autoista on kuukausittain kehittynyt. 

Uusien henkilöautojen ensirekisteröintien osuudet

Uusina ensinrekisteröidyistä ajoneuvoista bensiinillä käyvien autojen suhteellinen osuus säilyy Suomessa edelleen vahvana. Dieselien osuus on laskenut jo pidemmän aikaa. Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen rekisteröintimäärät nousevat vääjäämättömästi ylöspäin, vaikka ovatkin edelleen niin marginaalisen pieniä, että kehitys mainaa väkisin kadota grafiikassa näkymättömiin.

Vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät uudet henkilöautot

Kun tarkasteluun otetaan uusina rekisteröidyistä henkilöautoista pelkästään vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävät, niin saadaan esiin paremmin niiden osuuden kehitys. Sähköautojen ensirekisteröintien osuus on jo parinakin kuukautena ylittänyt yhden prosentin osuuden. Pluginhybridien määrä on ollut jo pitkän aikaa vahvalla kehityksellä, mutta on tasaantunut viimeaikoina jonkin verran. Kaasuautojen ensirekisteröintien määrän leikkasi WLTP-päästöjen takia muutokseen joutunut valmistajien mallisto, jota edelleen odotetaan tuotantoon ja toimituksiin.

Käytettyinä tuodut + uusina rekisteröidyt henkilöautot

Kun lasketaan kuukausittaiset rekisteröintimäärät uusista sekä käytettyinä tuoduista henkilöautoista, niin dieselien osuuden lasku näyttää pienemmältä kuin pelkästään uusina rekisteritävissä. Niitä siis tuodaan käytettyinä enemmän maahan. Bensiiniautot näyttävät edelleen säilyttävän osuutensa vahvana. Vaihtoehtoiset energiamuodot ovat edelleen marginaalisen pieniä.

Vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät uudet + käytetyt henkilöautot

Kun käytettyinä tuotujen sekä uusien ensirekisteröintien osuudesta erotellaan vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät ajoneuvot, erottuu näidenkin kehitys selkeämmin. Yhteensä helmikuussa 2019 käytettyinä tuotujen sekä uusina ensirekisteröityjen henkilöautojen kokonaismäärästä sähkö, hybridi ja kaasuautot muodostivat 9,1% suuruisen osuuden. Yhteismäärä alkaa siis jo nousta merkittäväksi. Sähköautojen määrä on pysynyt edelleen hyvin maltillisella tasolla, mutta pluginhybridien lukumäärä nousee korkealle. Kaasuautojen tuonti käytettynä on korostunut viime kuukausinakin, toisin kuin pelkästään uusien rekisteröinnit.

Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä

torstai 07.03.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Helmikuussa 2019 ensirekisteröitiin 127 kappaletta täyssähköisiä henkilöautoja Suomessa. Tämä on kaikkien aikojen suurin määrä yksittäisen kuukauden aikana. Myös ladattavien hybridien ensirekisteröinnit olivat hyvällä kehityksellä. Kaikkien muilla käyttövoimilla kulkevien ajoneuvojen ensirekisteröintimäärät laskivat.

Sähköautojen ensirekisteröinneistä merkittävän osan tekivät uudet markkinoille tulleet mallit. Kaasuautoissa rekisteröinnit ovat kiinni edelleen päästömittausmuutoksen jälkeisessä muutoksessa olevasta mallistosta. 

Helmikuussa 2019 eniten rekisteröity sähköautomalli oli Teslan uusi Model 3:nen 37 kappaleellaan. Leaf oli toiseksi eniten rekisteröity 24 kappaleellaan, joka oli yhden enemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Audin sähköautomallia, eli e-Tronia rekisteröitiin 14 kappaletta. Hyundain Ioniq ylsi myös 14 kappaleen rekisteröintimäärään ja Konaakin rekisteröitiin 12 kappaletta.

Näistä uusista autoista Teslat ovat menneet todennäköisesti suoraan omistajilleen tai haltijoille toimituksiin. Arvelen, että Model 3:sia rekisteröidään vielä muutaman kuukauden ajan melko runsaasti Suomeen. Jaggen rekisteröintien uskoisin myös menneen asiakkaille toimituksiin. Audeista osa on todennäköisesti rekisteröity myös maahantuojan ja jälleenmyyjien esittelyautoiksi. Konan määrä on näinkin alhainen todennäköisimmin Hyundain pitkien toimitusaikojen takia. Leafin määrän ennakoin laskevan lähiaikoina, koska uusi 62 kWh malli on jo esitelty ja sen toimitukset alkanevat vasta ensi vuonna.

Pluginhybridien myynti kehittyi myös, mutta huomattavasti sähköautoja vähemmän. Plugareista jälleen ylivoimaisesti suosituin oli Volvo. Diesel-plugarit ovat melko harvinaisia Suomessa ja tämä johtunee kovasta verokohtelusta.

Kaasuautojen ensirekisteröintien määrä kärsii vielä voimakkaasti WLTP-päästömittauksen käyttöönoton jälkeen uusiksi menneestä valmistajien mallistosta. Edelleenkään autoja ei ole ollut tarjolla saati saanut toimituksiin. Olen hyvin vakuuttunut, että kaasuautojen kysyntä olisi huomattavasti helmikuun tilaston näyttämään suurempi. Näistä helmikuun vähäisistä rekisteröidyistä kaasuautoista Opel oli suosituin.

Käytettyjä sähköautoja tuotiin helmikuussa 2019 maahan yhteensä 31 kappaletta, joka on 20 enemmän kuin edellisvuonna. Eniten tuotiin käytettyinä Tesloja.

Pluginhybridejä tuotiin helmikuussa paljon Suomeen, yhteensä 374 kappaletta. Suosituin oli Mitsubishi, joka tarkoittanee käytännössä Outlander hybridiä.

Kaasuautoja tuotiin myös runsaasti käytettyinä helmikuussa 2019 maahamme, yhteensä 123 kappaletta. Käytetyissä kaasuautoissa suosituin merkki oli Volkswagen.

Kaikkien lukujen lähde: Trafi, Tilastotietokanta, tammi- ja helmikuut 2018 sekä 2019

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (44)
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!