Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella maaliskuu

Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän

torstai 29.03.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Nissan , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Miten uusi 40 kWh akulla varustettu Nissan Leaf toimii mökkimatkailussa? Ajoin oman 280 mökkimatkani pääsiäisenä 2018 ensimmäisen kerran uudella Leafillani. Tässä tarinassa on kokemukset tuolta matkalta.

Lähtö kotoa 99% ladatulla akulla kello 15.40 

Auton akku oli päivän edellisistä ajoista 99% tasolle latautunut ja LeafSpy kertoi energiaa olevan akussa 37,5 kWh:n verran. Liikkeelle päästiin kauniissa aurinkoisessa noin +2ºC talvikelissä matkamittarin näyttäessä 1314 km lukemaa. Auton akun SOH99,46 kertoo, että akku on tietenkin vielä uudenveroisessa kunnossa.

Tarkoitus oli ajaa ensin Jyväskylään Kivääritehtaankadulle pikalataaaman. Tämän ensimmäisen etapin pituus on noin 150 km ja reitillä olisi tarjolla pikalatausta myös Jämsässä. Nyt kuitenkaan ei ollut tarvetta välillä lataamiseen toisin kuin edellisellä 24 kWh Leafillani olisi ollut.

Nissan Leaf 2018 matkailukäytössä

Nissan Leaf on pidemmälläkin matkalla ajo-ominaisuuksiltaan ihan ok. Aiemmin koeajamistani sähköautoista Tesla pesee Leafin ylivoimaisesti mukavuudessaan. e-Golfin jämäkkä ja tarkka ajettavuus myös ovat minun makuuni Leafia parempia seikkoja. Sen sijaan itse pidän Leafia parempana ajettavana kuin Ioniqia, mutta ero on hiuksenhieno. Zoe itse arvioisin hieman vielä heikommaksi. Itse saan kaikissa näissä autoissa hyvän ajoasennon ja kuskin paikalla viihtyy pitkään.

Ajan alumatkan 325-tietä käyttäen tarkoin suurimpia sallituja nopeuksia navigaattorista tarkistaen ja se on hiljaisesta liikenteestä johtuen täysin mahdollista. Leafin mittarivirhe on edelleen suuri, siksi ajan 80 km/h alueella 89 km/h mittarinopeutta. Uuen Leafin vakionopeussäädin pitää todella tarkoin pyydetyn nopeuden ylä- ja alamäissäkin. Hieman taloudellisempaahan olisi ajaa ilman vakkaria, mutta en jaksa enää sellaisia kikkaillla, koska ei ole mitään pakottavaa tarvetta säästellä.

Alkumatka 325-tiellä on pääteitä hieman pienempää ja mutkaisempaa Kuhmoisiin asti. Tuolla tiellä Leafin ProPilot ei kovin tiuhaan edes yritä ottaa ohjausta haltuunsa, mutta kaistavahti varoittelee toistuvasti, kun joudun huonokuntosella tiellä väistelemään lumipolanteita ja suuria lätäköitä vastaanutulijan kaistallekin asti. Tuo kaistavahti on kyllä hyvä lisä uuteen Leafiin.

Lämmityslaite tekee sisälle mukavan tasaisen lämmön automaattiasennollakin, mutta pikkuakkuisella Leafilla muutaman vuoden ajaneena ei tee mieli antaa lämmityksen tuhlata energiaa automaattiasennolla. Nimittäin automaattiasennolla lämmitin haukkaa noin 750-1000 W:n tehoa, mutta kun asetan puhalluksen käsin ykkösasennolle, niin lämmitin ottaa noin 400-500 W:n tehoa ja se riittää pitämään täydet mukavuuslämmöt autossa ja ikkunat huurteettomina.

Kuhmoisten jälkeen, kun matkamittariin oli kertynyt 62 kilometriä lisää, oli akussa 28 kWh:n verran energiaa jäljellä, eli saman verran, kuin on täyteen ladattuina 30 kWh Leafissa tai Hyundai Ioniqissa. 

 

Kauniissa auringonpaisteessa ajellessa en pääse nauttimaan vielä erittäin hyvin toimivasta Leafin ajovaloautomatiikasta tai erittäin hyvin valaisevista LED-ajovaloista. Mutta uuden Leafin hiljaisuudesta kitkarenkailla maantieajossa kyllä nautin. Matkan tekeminen Leafilla on suorastaan mukavaa.

Seuraavaksi matkamittariin kerryttyä 96 km verran lähdöstä ohitin hymyillen Jämsän ja akussa oli vielä energiaa jäljellä 22,9 kWh, eli enemmän kuin edellisessä Leafissani oli täynnäkään. Ja sillä olisi ollut aivan ehdoton pysähdys Jämsässä välilataukselle. Nyt jatkoin matkaani kohti Jyväskylää pysähtymättä.

Jämsän jälkeen 9-tie ruuhkautuu ja matkavauhti vaihtelee 70 km/h ja 100 km/h välillä. Uuden Leafin adaptiivinen vakkari osoittaa tässä ruuhka-ajossa erinomaisen ja pehmeän joustavan toimintansa. Onhan tuo mukava ja jo onneksi erittäin paljon yleistynyt varuste kaikissa auotoissa.

Jyväskylässä kello 17.40 pikalataus

Jyväskylän Kivääritehtaankadulle saapuessa matkamittariin oli tullut 153 km lisää lähdöstä. Akussa oli LeafSpyn mukaan 13,9 kWh enrgiaa ja mittaristo näytti kulutukseksi 15 kWh/100 km. LeafSpyn mukaan energiaa oli kulunut 23,6 kWh:n verran. Siitä laskien kulutus olisi ollut 15,4 kWh/100km, joten hyvin on linjassa auton mittariston näyttämän kanssa.

Pikaturilla oli saapuessani toinen uusi Nissan Leaf 40 kWh -sähköauto. Ajan sen viereen ja huomaan pikalaturin näytöstä että hänellä on jo yli 90% lataustaso ja samalla kun nousen autosta vapauttaa edellinen lataaja Leafinsa minulle. Morjenstamme ja vaihdamme muutaman sanan samalla kun laitan oman Leafini lataukseen. Käynnistän latauksen Virtapisteen RFID-kortilla ja jälleen kerran tämä tutuksi käynyt Kivääritehtaankadun pikalaturi lähtee heti toimintaan. Tässä kohdalla kuitenkin nettoutui jälleen se yksi toistuvasti antamani vastaus ihnmiselle heidän kysyessään sähköautoista. Sanon sähköautoa harkitsevalle ihmiselle aina, että tarkista akun kapasiteetin riittäminen kaikissa arjen ajoissasi pitkällä koeajolla. Tarkista myös, että säännöllisesti toistuvat mökki- ja mummola matkat tai vastaavat menevät joko ilman välilatausta tai enintään yhdellä välilatauksella. Siinä yhdessäkin välilatauksessa varmistu, että koko matkaseurue oikeasti hyväksyy ja kestää sen hiukan pidemmän pysähdyksen. On otettava myös huomioon tulevaisuudessa hetkittäin hieman kasvava riski pikalaturin olemiseen varattuna sille saapuessasi. Uskon ja todella ainakin toivon, että pikalatureiden vikatilanteet ovat kohta taaksejäänyttä elämää.

Pikalatailun aikana käyn ostamassa vieressä olevalta Nesteeltä loppumatkaksi juomista ja makeisia sekä hoidan tarpeenmukaisen vessapistytymisen. Samalla pesen Nesteen lasinpesupalvelua hyväksi käyttäen Leafini lamput. Huomaan nyt että tässä uudessa Leafissani ei ole lampunpesimiä lainkaan. Olisin kyllä voinut nekin haluta. 

Pikalatasin 31 minuutin ajan ja Virtapisteen tekstiviesti kertoi energiaa kuluneen 18,3 kWh:n verran. Hintaa lataukselle muodostui 6 euron verran. LeafSpy kertoi akussa olevan latauksen lopussa energiaa 30,1 kWh. Virtapisteen hieman suurempi energian kulutus selittyy sillä, että autossa oli lämmitys päällä koko pikalatauksen ajan.

Mökillä perillä kello 20.12

Pysähdyimme vielä Viitasaaren S-markettiin ja ABC:lle ostoksille, mutta sähköä emme täälläkään tarvinneet. Eipä täällä kylläkään julkista latausta tarjolla olisi ollutkaan. Perillä mökillä kohtasin jälleen kerran uuden Leafin ristiriitaisuuden akun varaustilan näytössä. Auton mittariston mukaan akussa oli 11% energiaa ja LeafSpy kertoi sitä olevan vielä 8,4 kWh:n verran. Auton mittariston mukaan toimintamatkaa olisi ollut vielä jäljellä 30 km verran. Koko matkan kulutukseksi auton mittaristo näytti 15,5 kWh/100km.

Tuo outo ristiriitaisuus pitää kyllä selvittää lähiaikoina ajamalla akku tyhjäksi asti. Nyt jätin auton latautumaan 8A pistorasiakaapelilla ja menin saunaan.

Hintaahan tälle 285 km matkalle kertyi alle yhdeksän euroa

Viitasaarella kauppapysähdyksen tuomien mutkin johdosta kokonaismatkaksi kertyi 285 km.

Koko tämän mökimatkan kulut ovat hieman alle yhdeksän euroa. Pikalataus Jyväskylässä maksoi 6 euroa ja loppulatauksen arvoksi muodostuu sähkön myynti, siirto ja verot huomioituna noin kolme euroa. Pikkuakkuisiin sähköautoihin tässä tulee jo suhteelisesti tarkastellen iso ero. Leafissa eroa korostaa nimenomaan latauksen hidastuminen akun täyttyessä, nimittäin pikalaturit on hinnoiteltu aikaerusteisesti. Ei tuo alle 3,15 euroa/100 km ole paha hinta autolla matkailusta. Toki jos akku olisi 60kWh, niin tämäkin matka olisi maksanut vain kotilatauksen verran, eli noin 1,50 euroa/100km.

Aamulla auto on 66% latauksessa

Aamupalalla vähän ennen kello yhdeksää katson Nissan EV -kännykkäsovelluksella, että auton akku on 66% latauksessa ja että silä pääsisi 166 km matkan. Eli pääsisin nyt jo takaisin Jyväskylään pikalaturille asti.

Eli kyllä tuo auton mukana tuleva 8A latauskaapelilla tapahtuva pistorasialataaminen on kovin hidasta, mutta missään tilanteessa se ei ole ainakaan minun mökkimatkailuni tai muunkaan käytön rajoitteena. Jos jokin äkillinen lähtö olisikin tullut mökille päästyäni, olisi akku vielä silloinkin riittänyt ajaa Pihtiputaan pikalaturille. 

Silti olen jo alkanut muodostaa päätöstäni. Nimittäin uuden Leafin latausliitin on Type2, kun taasen vanhassa oli Type1 ja kotilatauslaitteeni on vaustettu kiinteällä Type1-kaapelilla. Päätin malttaa muutaman viikon auton saatuani ja miettiä rauhassa miten ratkaisen uuden Leafini latauksen. Nyt alkaa muodostua päätös. Pyydän sähkömiestä vaihtamaan kotilatauslaitteeni "pistoolin" Type2:seksi ja investoin säädettävään punaisestta voimavirtapistokkeesta virtansa ottavaan säädettävään matkalatauskaapeliin. Vaikka tuolle nopeammalle lataukselle ei tunnu tarvetta isomman akun suoman joustavuuden takia olevankaan, niin siinä on jokin sellainen henkinen juttu, joka saa vain haluamaan latauksen kotona ja mökillä hiukan nopeammaksi. Ja onhan se kotona 10A:sta 20A:n latausvirtaan valtava ero, tuplanopeus ja mökilläkin pystyn aivan huoletta ottamaan 16A suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta voimavirtapistorasiasta.

Paluumatka alkoi lauantaina 31.3.2018 kello 15.03

Paluumatkalle lähdettiin jälleen mitä kauneimmassa talvikelissä. Aurinko paistoi ja lämpömittari näytti yhtä astetta plussaa. Auton mittaristo näytti 100% latausta ja LeafSpy juorusi akussa olevan 37,7 kWh energiaa. Akkujen lämmöt olivat lähtiessä -1,7ºC ja-3,6ºC välillä ja autossa sisällä oli mukavan lämmintä esilämityksen johdosta. Matkamittarissa oli 1698 km lukema.

Nokka siis kohti Jämsän Teboil Patalahtea, jossa päivällistäisimme ja lataisimme auton. Matka sujui aivan normaalia maantienopeutta käyttäen vakkarilla ja autossa oli mukavan lämmintä.  Valitettavasti tai ehkä onneksi tuolta väliltä ei ole mitään olennaista dokumentoitavaa. Ainoastaan vain ajamista ja matkustamista.

Teboil Patalahti Jämsässä kello 17.27

Patalahden Teboilille saavuimme siis suoraan mökiltä ajaen. Mittarissa luki nyt 1884 km lukema, joten matkaa oli kertynyt 186 kilometriä. Toimintamatkan arvio oli Teboilille tullessa 34 km ja auton näyttö väitti akussa olevan 11% jäljellä. Toisaalta jälleen LeafSpy juorusi siellä olevan 8,2 kWh energiaa jäljellä. Eli tuo outo ristiriita akun varauksen alapäässä on minulla vieläkin selvittämättä. Jos oletetaan, että toimintamatkan näyttö olisi loppumatkankin toteutunut, niin toimintamatkaksi tällä matkalla olisi toteutunut 220 km. Ja kun tapoihini kuuluu kirjoittaa rehellisesti, niin olen hieman pettynyt tuohon toimintamatkaan.

Auton mittaristo näytti Teboilille saapuessa 15,4 kWh/100 km lukemaa. LeafSpyn mukaan energiaa välillä kului 29,5 kWh, eli siitä laskien kulutus olisi ollut 15,8 kWh/100 km. Eli siis LeafSpyn mukaan kuluunut energia ja kulutus ovat linjassa. Jos akun 40 kWh:sta olisi todellisuudessa käytetävissä 35 kWh, niin kulutuslukema täsmäisi. Silloin tosin akun alapäästä olisi varattu 2,7 kWh käyttämättömissä olevaksi, koska yläpäästä on varattu noin 2,3kWh. Tuo olisi dramaattisesti isompi varauksen alapään käyttämättä jätetty osuus, kuin oli 24 tai 30 kWh Leafeissa. Niissä ajo loppui kun akussa oli 300 Wh energiaa jäljellä. Nyt pitää pian saada testi tehtyä ajamalla akku tyhjäksi asti.

LeafSpy kertoi myös, että akkujen lämmöt olivat nousseet 14,6 ja 17,2 asteen välille. Pohdin latausta käynnistäessäni, että mahtaako Leaf ottaa alle 20 asteisiin akkuihin täyttä lataustehoa. 

Jätin kännykkäni autoon dokumentoimaan lataustapahtumaa ja päivällistimme Teboililla runsaasta Pääsiäisbuffettarjonnasta niin kauan, että auto ehti olla latauksessa 36 minuutin ajan. Tuossa ajassa akkuun ehti rynniä 24,1 kWh lisää energiaa eli runsaasti enemmän kuin edes olisimme tarvinneet. Olkoon sitten siellä, onpahan akku aamulla Sappeen rinteisiin lähtiessä hiukan täydempi hitaan 8A kotilataamisen jäljiltä.

Akkujen lämmöt nousivat jo yhdellä pikalatauksella reippaasti päätyen 32,8 ja 38 asteen välille. Latausteho osoitti tälle 40 kWh Leafille sopivan lämpimiin akkuihin jo tyypilliseksi muodostuvaa käyrää. Alku lähti liikkeelle 40 kW:n teholla ja teho nousi tasaisesti saavuttaen 45 kW:n tehon, mutta sitten vähän ennen kuin akku saavuttaa 60% lataustason alkaa latausteho nopeasti laskea. Lopettaessani latauksen vähän alle 80% tasolla oli latausteho 27,6 kW:ia. Sekin on edelleen vanhaan 24 kWh:n Leafiin verrattuna erinomainen teho, mutta häviää siis tosiaan Ioniqille todella rajusti.

Kotimatkan toinen ja viimeinen osuus alkoi kello 18.05

Jäljellä oli enää 90 km siirtymä kotiin, joten ladattu auton mittariston mukainen 76% akun varaustaso riittäisi kovasti kotiin asti jälleen ilman pienintäkään erillistä huomiointia tai jännnitystä. Vain aivan noraalia autoilua. 325-tiellä ehkä keskinopeus hiukan kipusi ylemmäksi kuin minulle on yleensä tapana ja ilma jäähtyi pikkupakkaselle, joten lämmityskin otti hieman enemmän energiaa. Ilmeisestinäistä syistä johtuen loppumatka nosti koko matkan keskikulutuksen 0,2 verran 15,6 kWh/100 km tasolle.

Kotona auto kertoi akussa olevan 27% energiaa jäljellä ja toimintamatka arviokertoi että vielä olisi päässyt 75 km verran.

Nyt auto saa jäädä nauttimaan hidasta 8A latausta. Asentelin vielä kattotelineet ja kattoboksin paikoilleen sekä lastasin lasketteluvehkeet boksiin valmiiksi aamua varten. Sitten taasen saunomaan.

Paluuamatkalle kertyi hintaa yhteensä 9,50 euroa. Se koostuu hiukan pitkäksi ruokailun takia venähtäneestä pikalatauksesta 7,20 euroa ja 2,3 euron arvoisesta kotona tapahtuvasta loppulatauksesta. 

Yhteenveto

Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen matka-auto jopa 300 km mökkimatkoille, kunhan mökillä tietenkin on latausmahdollisuus. Tämä matka antaa jälleen olettaa, että minun ajollani uusi Leaf pystyy matka-ajossa noin 240 km toimintamatkaan.

Ajoin saman matkan vuosi sitten hieman lämpimämmässä kelissä Hyundai Ioniq Electricillä. Mökille päin molemmilla ajaa yhtä vaivattomasti, vaikka Ioniqin toimintamatka silloisessa ajossani jäikin noin 200 km tasolle, eli noin 40 km Leafia pienemmäksi. Edelleen Ioniqin nerous piilee pienessä kulutuksessa ja nopeassa DC-latauksessa. Sain tuolloin vuosi sitten Ioniqin kulutukseksi 14,3 kWh/100 km, eli 1,2 kWh/100km pienempi kuin uudelle Leafille. 

30 kWh Leafiin verrattuna uusi Leaf tuo merkittävää helppoutta ja poistaa lopunkin toimintamatkajännityksen. 24 kWh Leafilla tämä matka olisikin sitten jo vienyt tosi paljon enenmän aikaa. Sitäkin on tullut aika monta kertaa tehtyä.

 

Uskallan jo tällä parin viikon kokemuksella suositella uutta 40 kWh Leafia autoksi jos mökkimatka on noin 300 km ja porukka kestää hyvin yhden välilatauksen. Jos halutaan suoraan perille pääsyä voi suositella uutta Leafia mökkeilijälle, jolla on mökkimatkaa noin 200 km verran. Sähköttömälle mökille menon ratkaisee lähin DC-latauspaikka. Esimerkiksi 80 km päähän uskaltaisin huoletta ajaa 40 kWh Leafilla lähimmältä pikalaturilta sähköttömään mökkeilyyn luottaen pääseväni hyvin takaisin kovemmallakin pakkasella saadakseni uuden latauksen.

Muut Leaf 40 kWh:sta kertovat blogitarinani

Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille

torstai 22.03.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto

Uusi Nissan Leaf 40 kWh on yksi harvoista sähköautoista, johon on sallittu kattotaakka. Käsittääkseni vanhassa Leafissa, Ioniq Electricissä tai Renault Zoessa ei kattotaakka ole sallittu lainkaan. Tesloissa on versioita, joissa myös on kattotaakka sallittu. Leafissa se saa olla enintään 35 kg suuruinen ja siihen saa jo soviteltua suksiboksiin vaikka perheen laskettelusukset tai laudat, nimittäin boksini omapaino on noin 15kg.

Itse ostin auton mukana maahantuojan lisävarustelistalla olevat 255 euron hintaiset alumiiniset taakkatelineet. Ne olivat peräkontissa valmiiksi oikeille leveyksille säädettyinä odottamassa käyttöä. Telineet ovat kovasti sen oloiset, että saattaisivat olla Thulen valmistamatkin. Hyvin laadukkaat. Kiinnitys kattoon on erittäin tukevan oloinen ja ne ovat yksinkin kohtuullisen helposti asennettavissa. Ensimmäiseen asennukseenkaan en saanut kulumaan kymmentä minuuttia enempää aikaa ja poistamiseen meni 3 minuuttia. En ostanut erillisiä suksikiinnikkeitä, koska käytän telineessä Thulen lyhyttä ja melko leveää boksia.

Telineet ja boksi yhdessäkään eivät ääntäneet vielä 100 km/h nopeudessakaan mitenkään erityisesti sisällä havaittavissa. Vahva puuskittainen sivuvastainen tuuli tietenkin tuntui voimakkaampina puistatutksina autossa.

Ajoin yhden vuorokauden normaalit työ- ja harrasteajot ja matkaa kertyi 240 km verran. Tuon koko päivän keskikulutus oli 19,9 kWh/100km. Aamulla pakkasen ollessa 21C -lukemassa menomatka töihin tuotti yli 22 kWh/100 km lukeman, mutta iltaan mennessä lukema putosi. Päivän ajot kooostuvat enimmäkseen 80 km/h maantieajoista ja osittain 100 km/h moottoritiestä sekä kaupunki- ja taajama-ajoista. Olen kovin yllättynyt, että kulutus ei kasvanut enempää koko vuorokauden ajoissa. Nimittäin seuraavan vuorokauden ajot hyvin vastaavilla reiteillä tuotti 17.3 kWh/100 km kulutuksen. Eli taakkatelineet ja suksiboksi yhdessä nostivat kulutusta noin 15%. Tuo on suoraan pois toimintamatkasta samalla suhteella. Jos oletan, että talviajossa saavuttaisin ilman boksia noin 240 km toimintamatkan, niin boksin kanssa se kutistuisi noin 200 km tasolle. Tuo on minulle täysin hyväksyttävä lukema edelleen. 

Teen toki vielä tämän talven aikana tarkempaakin kulutustestiä täysin vakioidulla reitillä ja kelillä boksi katolla ja ilman, jos vain millään ehdin ja dokumentoin sen blogiini, mutta pidän tätä nyt saamaani tulosta riittävän suuntaa-antavana tässä vaiheessa.

Ensimmäinen vuorokausi, jolloin boksi jo oli uuden Leafini katolla, oli minulle tyypillinen ajopäivä. Aamulla töihin noin 40 km, tällä kertaa työpäivän aikana työkeikka-ajoa noin 80 km verran ja töissä mahdollisuus 6,6 kW:n tehoiseen lataukseen maksua vastaan. Toiden jälkeen lähtö 40 km kotimatkalle täydellä akulla. Kotoa heti viemään poikaa Sappeeseen ja parin tunnin päästä hakemaan pois. Yhteensä näistä harrastusajoista lisää noin 80 km verran matkaa. Koko päivän ajot siis noin 240 km.

Nissan Leaf -sähköauto on muutoinkin mitä mainioin auto talvisiin harrastuksiin kulkemiseen, nimittäin se on niin nopeasti mukavan lämmin. Auto on helppo myös esilämmittää nopeasti kännykkäsovelluksella käynnistäen. Ratinlämmitys ja myös takapenkeillä olevat istuinlämmittimet tuovat myös mukavuutta etenkin harrastuksesta poispäin lähtiessä.

Illalla kotiin viimeiseltä matkalta saapuessa akussa oli edelleen 51% jäljellä. Edellisellä 24 kWh Leafilla ei tuo olisi ollut boksi katolla edes mahdollista toimintamatkan riittävyyden takia, vaikka kattotaakka olisi ollut sallittua. Nyt kaikki päivän ajot sujuivat ilman pienintäkään jännitystä akun riittävyydestä ja ilman mitään ylimääräistä vaivaa. Kaikki lataukset sujuivat normaalissa auton pysäköinnissä.

Yöksi auto sai jäädä jälleen nauttimaan 8A:n latausvirtaa auton mukana tulleella pistorasiakaapelilla. Aamulla töihin lähtiessä akku oli 92% täynnä, mutta se energiamäärä taas riittää enemmän kuin tarpeeksi.

Uusi Leaf 40 kWh siis tuo arjen helppoutta myös normaaleihin perheen ajeluihin. Edelleen tämäkin kuitenkin korostaa sitä, että sujuvan sähköautoilun perusedellytys on toimiva lataus vähintään kotona ja mielellään myös töissä.

Edelliset juttuni Nissan Leaf 40 kWh -sähköautosta:

Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta

tiistai 20.03.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf40kWh , Nissan

Kävin tänään 19.3.2018 hakemassa uuden Nissan Leafin Mikkeliläisestä autokaupasta. Kirjoitan tähän muutaman ensikokemuksen autosta ja Leafin etähallinnan käyttöönotosta uudessa autossa. Yritän tämän ensimmäisen kirjoituksen 40 kWh Leafistani rajoittaa olennaisimpiin ensikokemuksiini. Palaan kyllä kymmeniä kertoja auton kokemuksiin.

Menomatka vanhalla Leafilla Mikkeliin uutta hakemaan

Ensin kuitenkin piti päästä Tampereelta Mikkeliin vielä kerran 120 000 kilometriä ajetulla 24 kWh Leafilla. Talvikeleissä se olisi ollut hieman liian riski matka ajaa suorinta reittiä Lahden kautta, koska Tuuloksessa ei ole välillä pikalatausta tarjolla. Niinpä päätin ajaa Jyväskylän kautta. Tuota kautta pikkuakkuisellakin Leafilla homma on lastenleikkiä pikalatureiden ollessa juuri optimaalisilla väleillä. Tampere - Oritupa - Patalahti - Jyväskylän Kivääritehtaankatu - Kangasniemi ja sitten perille Mikkeliin. Aikaahan tuossa kuluu melko runsaasti noin monella lataustauolla.

Paperitöitä ja auton etähallinta toimintakuntoon

Ennen autoon tutustumista oli paperitöiden lisäksi tehtävä hieman tietoteniikka-asioita. Kirjauduin ensin läppärilläni You+ Nissan -sivustolta omalle tililleni ja poistin vanhan Leafin tililtäni. Uuden Leafin VIN-koodin syöttämällä sain välittömästi rekisteröityä uuden auton tililleni. Sitten vielä kännykän Nissan EV -sovellukselle alasajo ja uudelleen kirjautuminen. Ja vain viiden minuutin askartelun jälkeen kännykkäsovellus kertoi, että auton akku on 100% ladattu ja sillä pääsisi peräti yli 300 km jos ei tarttisi lämmityslaitetta. Tein vielä testin lämmityslaitteen etäkäynnistyksellä, vaikka auto olikin lämpimässä hallissa. Hyvin toimii taas etäohjaukset. Hyvä. Halusin tuon etähallinnan muutoksen tehdä itse, koska tiesin hallitsevani sen hyvin.

Autoon sisätiloihin pikainen tutustuminen

Uusi Leaf 40 kWh tuntuu erittäin tutulta edellisen vuodelta 2015 olevan 24 kWh:n akulla varustetun Leafin jälkeen. Hallintalaitteet ovat tutun tuntuisilla paikoilla ja toiminnoiltaankin pääosin intuitiivisesti käytettävissä. Uusi ohjauspyörä on erityisen hyvin käteen sopivan tuntuinen.

Muutamat nappulat jäävät edelleen ratin taakse piiloon, kun säädän istuimen itselleni tutusti melko lähelle siten, että ranteet ylettyvät hyvin ratin yläosaan olkapäiden ollessa tukevasti selkänojassa. Edelleen Leafin ratissa on ainoastaan korkeussäätö. Itse en kaipaa pituussäätöä, mutta varmasti monet sitä jäävät kaipaamaan.

Keskikyynärnoja on uudessakin mallissa liian takana. Muodostin jo päätöksen tehdä tai teettää siihen noin viisi senttiä pidemmän kannen. Kojelaudan uudet materiaalit ovat omaan makuuni miellyttävän näköisiä ja tuntuisia.

Vanha Leaf huusi koko olemuksellaan: "Huomatkaa minut kaikki, olen outo". Uusi Leaf taasen on selvästi päätetty tehdä mahdollisimman tavalliseksi. Tämä näkyy ulkotilojen lisäksi myös mittaristossa. En usko nimittäin että Nissanilta olisi sattumanvarainen valinta laittaa perinteinen viisarinäyttöinen nopeusmittari digitaalinäytön viereen. Onneksi sen digitaalisen nopeuslukeman saa myös näkyviin siihen vasemman puoleiseen näyttöön. Digitaalinäytössä on muutoinkin melko runsaasti tietoa valittavissa. Keskikonsolin hieman suurempi näyttö toimii myös hyvin pitkälti samalla logiikalla kuin vanhassa. Pääosin uskon sen olevan uudellekin käyttäjälle melko helppo omaksua.

Minulla olevassa 2.Zero -varusteversiossa käsijarru on muuttunut jalkapolkimesta sähköiseksi vivuksi keskikonsoliin. Joissain varusteversioissa se on edelleen jalkapoljinmallia. Ajosuunnanvalitsin on täysin sama kuin vanhassakin. Takavasemmalla käyttäminen asettaa ajovaihteen ja toinen kerta runsaammin regeneroivan B-ajomoodin. Etuvasemmalla käyttäminen saa auton pakittamaan ja keskeltä painamalla menee vaihde parkille. ECO-nappi on siirtynyt ratista nyt myös keskikonsoliin ja sen vieressä on yhden polkimen ajotakeniikan mahdollistavan e-Pedalin nappi. Autoni asetuksissa oli sellainen valinta jo valmiiksi, että tuo e-Pedalin valinta pysyy muistissa, eli sitä eri tarvitse joka ajokerta laittaa erikseen päälle.

Kartturilla ja takamatkustajilla tilat ja olosuhteet ovat pääosin kuten ennenkin. Ainoastaan kojelaudan uusi muotoilu ja pintamateriaalit tuovat merkittävästi modernipaa tunnelmaa.

Ulkoinen katselmus ja moottoritila

Ulkomuotohan uudessa Leafissa on nyt onnistunut vanhaa mallia huomattavasti paremmin. Auto ei enää ole ruman sammakon näköinen, vaan ennemminkin hyvin tyypillisen hatchbackin näköinen. Musta metalliväri sopii yllättävän hyvin tähän autoon. Kori näyttää silmäilyn perusteella virheettömältä maalipinnaltaan ja sovituksiltaan, kuten näiltä Japskeilta saattoi olettaakin.

Konepellin alta paljastuu pääosin samat näkymät kuin oli vanhassakin Leafissa. Tiedän että merkittävin uusi asia moottoritilassa on uusittu invertteri, jonka ansiosta moottoriin on taiottu runsaasti lisää käytännön tehoa. Nyt tehoa on 110 kW ja vääntöä 320 Nm. Ilmalämpöpumpun putket ovat edelleen lämpöeristämättömät. Pitänee ensi talven pakkasille hommata vähän matkaa lämpöeristysmateriaalia ja parantaa energiatehokkuutta.

Latausluukku on edelleen keulassa ja sen alta paljastuu edelleen CHAdeMO-pikalatausliitin ja tässä uudessa AC-lataus on muuttunut Type2-liittimelliseksi, vaikka auton sisäinen laturi on edelleen yksi vaiheinen 6,6 kW:n tehoinen. Auton mukana tulee nyt 8 Ampeerin latausvirtaa käyttävä pistorasiasta virtansa ottava latauskaapeli sekä 32A latauksen mahdollistava Type2-kaapeli.

Renkaat ja vanteet

Autossa on alla pyyntöni mukaisesti kitkarenkaat 16" alumiinivanteilla ja peräkontissa on 215 leveät kesäkumit 17" alumiinivanteilla. Olen itse sitä mieltä, että kesärenkaillekin 205 leveät 16" pyörät olisivat olleet paremmat pienemmän kulutuksen takia. Kesäpyörien vanteet ovat varmasti alle laitettuina jopa hyvän näköiset. Talvirenkaiden vanteet sen sijaan kieltämättä näyttävät hieman alimitoitetuilta.

Ensimmäiset ajotunnelmat

Käynnistämistä ei enää seuraa vanhasta Leafista tuttua "Pimpeli Pom" ääntä. Oikeastaan jäin sitä kaipaamaan, enkä vieläkään parin päivän aikana ole sitä saanut takaisin aktivoitua. Vanhasta Leafista taasen ilmeisesti jotkut ovat sen äänen menestyksekkäästi pois taituroineet.

Liikkeellelähtö on e-Pedal toiminnon päällä olemisen ja automaattisen sähköisen käsijarrun ansiosta uudenlainen kokemus vanhan Leafin jälkeen. Auto ei lähtenytkään ryömimään, kun laitoin D-vaihteen päälle. Pieni kosketus vauhtipolkimeen sai kuitenkin auton ryömimään hyvin rauhallisesti ja hallitusti ulos autokaupan hallista. 

Päivänvalo on kirkas, joten en pääse heti testaamaan autossani olevia täysin automaattisesti toimivia LED-valoja, joten niistä kirjoitan sitten myöhemmin lisää. 

Autokaupan parkkipaikalta pois päästyäni olen jo tottunut e-Pedalin toimintaan ja epäilen sen jäävän itselleni aina päälle. Paitsi jos on joskus tarvetta venyttää toimintamatkaa. Nimittäin taloudellisinta ajoa e-Pedal voimakkaine regenerointeineen ja jarrujen yhteiskäytöllään ei taatusti tarjoa. Mutta siis sen käyttö on hyvin mielekästä ja loogista. Pian jarrupolkimen käytön huomaa olevan erityisen harvinaista normaalissa kaupunkiajossa.

Kun pääsen maantienopeuksiin huomaan uuden Leafin olevan korvinhavaittavasti vanhaa Leafia hiljaisempi. Rengasäänet ovat selkeästi vaimeammat. Myös takapyörien holvikaarista aimmin todella selkeästi kantautuneet veden ja loskan roiskeäänet ovat nyt poissa. 

Ohjaustuntuma on hyvin tyypillinen Japanilaisille autoille ja en osaa sanoa onko jotain muutosta verrattuna aiemman mallin ohjattavuuteen uutena ja uusilla renkailla. Nimittäin omani oli luovutettaessa jo 120 000 km ajettu ja alla oli aivan loppuun ajetut kitkarenkaat.

Istuin osoittautuu matkan edetessä hyvin samanlaiseksi kuin edellisessäkin mallissa oli. Koska olen vain 176 cm pätkä, niin istuinosan pituus riittää antamaan minulle kohtuullisesti riittävän reisituen pitkälläkin matkalla. Tunnistan toki, että pidempijalkaiset jäävät tässäkin autossa kaipaamaan pidempää istuinosaa. Selkänojassa ei ole erillistä ristiseläntuen säätöä, mutta en sitä kyllä tuntunut kaipaavankaan. Istuin on minun makuuni melko mukava, ehkä 8 arvoinen.

Kotimatka alkaa

Teen kotimatkan jo ihan vertailunkin vuoksi samaa reittiä, kuin tulin vanhalla Leafillani. Ajan siis Mikkelistä Jyväskylän kautta kohti Tamperetta, vaikka 40 kWh akulla olisin päässyt helposti Lahdenkin kautta. 

Matkan alussa heti havainnoin, että uuden Leafini adaptiivinen vakionpeussäädin toimii erinomaisen hyvin ja pitää todella tarkasti tavoitellun nopeuden, jos vain edessä on tilaa riittävästi.  Edellä ajavaan pidettävää välimatkaa voi säätää ratin napista kolmeen eri tasoon. Itse tykkään pisimmästä välimatkasta ja se tuntuu turvalliselta talviolosuhteissakin. Propilot osaa ohjata yllättävän hyvin, kunhan kaistamerkinnät näkyvät. Paremmin tämä tuntuu toimivan kuin Ioniqin vastaava. Teslaan nyt ei voi verrata miltään osin, koska se on aivan omaa luokkaansa.

Ajelen koko matkan Jyväskylään asti tarkoin navigaattorilla tarkistettua suurinta sallittua nopeutta. Samalla ilmenee, että valittavasti Leafin nopeusmittarin virhe on ainakin nyt alla olevilla talvirenkailla yhtä paha kuin vanhassa. Noin 10% luokkaa. Itseäni tuo ei enää häiritse koska olen oppinut virheen poislaskemaan, mutta mielestäni tuollainen on käsittämättömän turhaa nykyaikana. Yhtä hyvin nopeusmittarin voisi käyttäjä kalibroida näyttämään täsmälleen oikeinkin.

Uudenkin Leafin ilmalämpöpumpun automatiikka on mielestäni hieman tyhmä. En koe mitään järkeä yksin ajaessa antaa sen pauhata automaattiasennolla turhaan ylimääräistä energiaa tuhlaten, vaan asetan tavoitelämmöt 18C tasolle ja säädän puhalluksen manuaalisesti ykköstasolle. Ulkona keli on hiukan haastava vahvan lumipyryn ja -2..+1 C lämpötilan johdosta, mutta näillä asetuksilla autoa tarkenee hyvin ajaa ilman kenkiä ja paitahihasillaan.

Matkalla parin ohituksen aikana noteeraan myös, että uusi Leaf tuntuu erityisen helpon voimakkaalta kiihdytellä. Internetistä löytyykin video, jossa uusi Leaf on saatu kiihtymään luvattuakin nopeammin, eikä luvattu 7,9 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen ole kovin paha sekään. Ohituskiihtyvyyttä tuntuu myös riittävä erittäin hyvin.

Noin 135 kilometriä myöhemmin Jyväskylässä totean erittäin tyytyväisenä toimintamatkan pidentyneen uudessa Leafissa kuten 40 kWh:n kokoinen akku antaa olettaakin. Vanhalla 24 kWh Leafilla tuo matka Mikkelistä Jyväskylään vaati siis yhden noin 30 minuutin lataustauon Kangasniemellä. Nyt uudella ajoin suoraan Jyväskylään ja perillä akussa oli vielä 41% akkua jäljellä ja yllättävän realistinen toimintamatka-arvion kertoi vielä päästävän 102 km matkan verran lisääkin. Kulutus auton mittarin mukaan toteutui tuolla reitillä hyvin uskottavalla 16,5 kWh/100 km tasolla.

Ensimmäinen arvioni rangesta

Tuon Mikkelistä Jyväskylään siirtymän perusteella tein toimintamatkasta pari johtopäästöstä. Ensinnäkin uuden Leafini toimintamatka-arvio piti vanhaan Leafiin verrattuna käsittämättömän hyvin paikkaansa koko matkan ajan. Toisekseen tuolla toteutuneella kulutuksella autolla olisi ajanut noin 237 km matkan hiukan haastavassa talvipyryssä. Se on hyvin linjassa kasvaneen akkukapasiteetin ja ennallaan säilyneen kulutuksen kanssa.

Ensimmäinen pikalataus

Vaikka matkan tekoni kannalta asialle ei ollut tarvetta, niin tein Jyväskylän Kivääritehtaankadun Virtapisteen pikalaturilla ensimmäisen pikalatauksen uudelle 40 kWh Leafilleni. Pikalatauksen alku veti suun hymyyn. Heti alusta alkaen yli 40 kW:n teholla alkanut pikalataus vain kiihdytti vauhtiaan varauksen kasvaessa saavuttaen noin 45 kW:n tason. Kuitenkin pienoisen pettymyksen hetken koin, kun latauksen teho lähti laskuun akun saavutettua 50% tason. Silti pikalataus on todella paljon nopeampaa kuin vanhassa 24 kWh Leafissa. Palaan tähänkin asiaan myöhemmin tarkemmin, kunhan saan hieman monipuolisempaa kokemusta.

Auton mittariston akun varausprosentin näytössä outo epälineaarisuus

Jyväskylästä lähdin vajaalla akulla kotiin. Länkipohjasta Sahalahdelle välillä iski todella rankka talvikeli. Tiellä oli erittäin raskasta sohjoa ja taivaalta tuli pienten marmorikuulien kokoisia rakeita. Länkipohjan tielle käännyttyäni koin jo ennemmin netistä lukemani uuden Leafin akun varaustason prosenttinäytön epäloogisuuden. Noin 30% kohdalla akun varaus lähti auton näytöllä laskemaan erittäin nopeasti. Auton mittariston toimintamatkan arvio sekä LeafSpy kuitenkin laskivat selkeästi loogisemmin. Auton mittariston prosenttien nopea lasku kääntyi hitaaseen laskuun puolestaan noin 16% kohdalla. Tuotakin pitää tarkkailla myöhemmin lisää.

Kotona auto saamaan 8A pistorasialatausta

Uudessa Leafissa on aiemmasta mallista poiketen AC-lataukseen Type2-liitin. Niinpä vanha kotilatauslaitteeni ei voi ladata uutta Leafiani. Laitoin sen siis saamaan hyvin hidasta 8A latausta pistorasiasta. Sekin tosin riittää hyvin siihen, että pääsen aamulla töihin ja vielä jää ylimääräistäkin. Selvittelen huhtikuun aikana rauhassa miten ratkaisen uuden autoni kotilatauksen. Tällä hetkellä pidän todennäköisimpänä, että vaihdatan nykyisen latauslaitteen pistokeeen uuteen autoon sopivaksi, jolloin saan uuteenki Leafiini 4 kW:n lataustehoa kotona.

Ensivaikutelmat autosta: olen hyvin tyytyväinen.

Aiemmat Nissan Leaf 40 kWh tarinani:

Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä

 

 

 

 

 

Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä

tiistai 06.03.2018 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto

Alkuvuosi 2018 on alkanut sähköautojen ensirekisteröinneissä alavireisesti.

Minun vertailussani lasken sähköautoihin mukaan myös BMW i3 REX -mallin. Yhteensä näitä autoja on tammi-helmikuussa rekisteröity hieman viime vuotta enemmän. Tästä kuitenkin merkittävin osa on nyt helmikuussa rekisteröityjä Nissan Leafin 40 kW -malleja. On uskottavaa, että näistä Leafeista iso osa on maahantuojan jälleenmyyntiverkostoon rekisteröityjä koeajoautoja.

Sähkökäyttäisiä Volkswageneita rekiseröitiin 8 kpl ja Teslan Model S ja X -autoja molempia kaksi kappaletta.

Helmikuussa rekisteröitiin vain yksi BMW:n i3 REX -mallia. Myös Ioniq Electric oli samalla määrällä, kuten myös Zoe.

Vuodesta näyttäisi kuitenkin olevan tulossa hyvin mielenkiintoinen. Uusi Leaf on osoittautunut hyvin halutuksi autoksi. Saadaanko tämän vuoden puolella myös muita uusia sähköautoja myös Suomen toimituksiin? Nissan liikkeestä tänään kuulin, että jos nyt tilaa uuden Leafin, niin menee heinäkuun tuotantoon, joten tämä tulee viivästyttämään Leafienkin näkymistä rekisteröintitilastoissa.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (2)
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!