Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella helmikuu

24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018

tiistai 27.02.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Nissan , Sähköauto talvella

Tasan kaksi vuotta sitten, eli vuonna 2016 kirjoitin blogiini matkatarinan Leafilla ajosta Viitasaaren mökille. Tuolloin suunnittelin matkan toteuttaen lapsille hauskaa tekemistä latausten ajaksi. Tähän noin 280 km matkaan kuluisi polttomottoriautolla minulta noin neljä tuntia. Vuonna 2016 siihen kului tällä 24 kWh Leafilla kymmenen tuntia. Ja hauskaa meillä oli!

Matkatarina 2016 vuodelta

Nyt oli vuorossa sama matka samalla autolla vielä yhden kerran ennen uutta 40 kWh Leafini luovutusta. Mikä tässä kahdessa vuodessa on muuttunut autossani sen kilometrien lisäännyttyä? Entä mikä on muuttunut latausverkoston osalta? Samalla voin jo hiukan pohtia, että miten muuttuu tämä matka sitten pääsiäisestä alkaen uudella 40 kWh Leafillani.

Lähtö kotoa kello 14:17 aurinkoisessa -7ºC pakkaskelissä

Lähdin Kangasalan Sahalahden kodista liikenteeseen kello 14.17 ja keli sattui olemaan hyvin samankaltainen kuin kaksi vuotta sitten, eli aurinkoinen pikkupakkanen. Ei siis lainkaan paha Leafin lämmitysenergian kulutuksen kannalta. Lähtiessäni akku oli 97% latautunut edellisistä aamupäivän ajoista ja auto oli sisältä hyvn esilämmitetty. LeafSpy paljasti, että akussa oli energiaa 21,2 kWh, kun parhaimmillaan täydelle akulle on näkynyt jopa noin 22 kWh:n lukemia.

Tällä kertaa matkan alussa kyytiin piti poimia kaksi tyttäristäni eri kohteista. Onneksi vain pienin poikkeamin reitiltä, mutta aikaa ja akkua näihinkin jonkin verran kului. 

Totesin vielä LeafSpyn avulla, että akun kuntoisuus, eli SOH-lukema (State Of Health) on 103 joten akku on jopa paremmassa kunnossa kuin uutena! Hmm.. hieman itseänikin epäilyttää tuo asia. Noinkohan on kohta 115 000 km ajetussa autossa? Tämäkin matka kertoo jotain.

Ajoin samaa reittiä kohti Jämsää kuin kaksi vuotta sitten lisätäkseni hieman vertailukelpoisuutta matkaan. Nopein reitti menisi Kuhmoisten kautta, mutta tämä lyhin reitti kulkee Eräjärven kautta todella kaunista ja mutkaista asfaltoitua maaseututietä pitkin. Reitti on hitaampi, mutta sen verran lyhyempi, että akkua säästyy hieman. Tällä kertaa tuolla ei olisi ollut merkitystä, koska Jämsässä on Patalahdella vihdoin pikalaturi.

Lämmityslaitteen laitoin puhaltamaan nopeudella yksi ja tavoitelämmöksi +19ºC. Tuo riittää aurinkoisella kelillä erinomaisesti pitämään auton mukavan lämpimämä matkustajille sekä lasit auki.

 

Alla olevassa kuvassa näkyy reitin kotoa Jämsään nopeus- ja korkeuskäyrät. Nopeuden punainen käyrä osoittaa hyvin, että mutkaisella maaseututiellä oli käytettävä alhaisempaa nopeutta. Sinisestä korkeuskäyrästä näkee selkeästi kuinka korkeat mäet on E63-tiellä on vähän ennen Jämsää. Ne mäet useiden kymmenien ajokertojen kokemuksella syövät 24 kWh Leafin akun prosentteja todella hanakasti.

Matkaa tälle etapille kertyi parin pienen reitiltä poikkeamisen takia 86,9 km ja sähköä kului 16,6 kWh, joten kulutus tuolla välillä oli 19,3 kWh/100km. Matkustaminen mukavuus ei poikkea millään tavalla normaalista ajosta.

Ensimmäinen lataus Jämsässä Teboil Patalahden pikalaturista

Jämsän Patalahden pikalaturille saapuessa akussa oli 21,4% eli 4,6 kWh energiaa ja akusto oli lämmennyt jo ajosta lisää, joten pikalataus sujuisi senkin puoleen nopeasti. Noin 20 minuutin latauksen jälkeen akussa oli 69,8% eli 15,2 kWh energiaa, eli jo runsaaasti ylimääräistäkin 55 km siirtymää varten Jyväskylän Kivääritehtaankadun pikalaturille.

Jämsässä tulee olennainen ero matkaan kahden vuoden takaiseen verrattuna. Vuonna 2016 Tampereen ja Jyväskylän välillä ei ollut yhtään pikalauria, joten lataustauko kesti noin 1h 40 minuuttia ja sen aikana laskimme pulkkamäkeä ja kävimme syömässä. Nyt siis 20 minuuttia, eli aikasäästö noin 1h 20 minuuttia.

Jämsästä Jyväskylään 55 km siirtymä

Tällä välillä ei pystyisikään ajamaan kuin normaaleita talvisia nopeusrajoituksia muun liikenteen mukana käyttäen, koska liikenne on niin kovaa. Toisaalta millekään pihistelylle ei ole tarvettakaan. Siirtymä on siis hyvin yksinkertanen. 

Energiaa tällä välillä kului 12,1 kWh ja matkaa kertyi 55,8 km, joten kulutus oli 21,7 kWh/100 km.

Jos käytössäni olisi ollut jo tulossa oleva 40 kWh Leafini, niin tämä matka kotoa Jyväskylään oisi mennyt ilman yhtään välilatausta.

Jyväskylässä muutamalla latauksella akku täyteen

Jyväskylässä jouduin edelleen kikkailemaan Leafini akun aivan täyteen. Täyteen akku pitää saada koska Jyväskylästä mökille noin 128 km matkaa ei pääse talvella ilman välilatausta edes täydellä akulla ja välillä ei vieläkään ole mitään julkista latausta. Kikkailemaan joutuu taasen sen takia, että pikalaturilla ei saa akkua Leafissa ladattua täyteen ja vaikka saisikin, niin se ei kannata latauksen hidastumisen takia. 

Latasin siis DC-laturista 73% tasolle, eli 16 kWh energiamäärään asti. Sen jälkeen siirsin auton hetkeksi Lutakon parkkihallissa olevaan Type2-latauslaitteeseen saamaan 6,6 kW:n tehoista latausta ja kävin kyläilemässä.

Kyläilyn jälkeen tein lyhyen siirtymän vielä Palokankeskuksen Citymarketin Type2-latauslaitteelle. Täällä on mukavasti vieläpä imainen lataus. Suoritin akun lataamisen täyteen asti ja samalla puin päälle arktisempaa asusta loppumatkaa varten. Tästä eteenpäin pakkasen pienestä kiristymisestä huolimatta ajan ilman lämmitystä. 

Jyväskylässä tapahtuvaan latailuun on siis tapahtunut hyvin pieneltä tuntuva, mutta sittenkin ajallisesti merkittävä parannus vuodesta 2016. Palokankeskuksen latauspaikat ovat tulleet tässä välissä ja nopeuttavat loppumatkaa yllättävn paljon koska pistorasialataaminen on niin hidasta.

Tähän viimeiseen siirtymään kuitenkin 40 kWh Leaf tuo sen olennaisen ratkaisun. Sillä olisi päässyt jatkamaan matkaa suoraan Kivääritehtaankadun pikalaturilta noin  ja akku olisi riittänyt perille asti.

Palokasta mökille Viitasaarelle 126 km lähes kaikki säästelytoimet hyväksi käyttäen

Sitten Jyväskylästä lähtiessä oli tosiaan kaikki säästelytoimet otettava aktiiviseen käyttöön päästäkseni perille ainakin mahdollisimman lyhyellä pistorasialataamisella reitin varrella.

  • Rengaspaineet rengasvalmistajan maksimiin. (nyt en nostanut)
  • Auton huolellinen esilämmitys latauksessa ollessa
  • Akku ladataan täyteen
  • Lämmintä päälle ja alle kuskille (tällä kertaa ei matkustajia)
  • Lämmityslaite pois päältä. Mode-napista painovoimainen puhallus osoittamaan vain tuulilasille
  • Ajetaan hiljaa aina kun liikenne sen sallii muita häiritsemättä tai liikennettä vaarantamatta. Mieluiten siten, että ylemmän mittaristopaneelin vasemmassa reunassa olevan eco-puun ympärillä oleva taloudellisuusympyrä on täysi tai lähes täysi. Tuon seuraaminen tekee hypermiling ajoperiaatteen noudattamisen käytännössä samalla. Eli vauhti hiipuu tuntuvasti ylämäissä ja kiihtyy alamäissä. Tämä tosin pidentää matka-aikaa todella runsaasti.
  • Jotkut säästelevät myös ajamalla rekan imussa, mutta sitä en suosittele, koska se on laitonta, vaarallista sekä erittin stressaavaa.

Jyväskylästä lähtiessäni akussa oli 21,5 kWh. 

Alkumatkasta oli vielä sen verran muuta liikennettä, ettei hitaampaa ja hypermiling ajoa voinut heti toteuttaa, mutta Hirvaskankaan jälkeen tilanne muuttui ja vauhtini putosi huomattavasti. Otin tavoitteeksi saada ennen Viitasaaren ABC:tä akun prosentit samaksi, kuin jäljellä oleva matka kilometreinä. Kokemukseni on osoittanut, että näin toimien saan akun riittämään perille kovallakin pakkasella tällä 24 kWh Leafilla.

En onnistunut aivan. Viitasaarelle tullessa akun prosentit olivat vain kaksi vähemmän kuin jäljellä oleva matka kilometreinä, mutta päätin varmistaa perille pääsyn ja pysähdyin ABC:lle. Pyysin henkilökunnalta lupaa ladata heidän autojen lämmitystolpasta ja sain sen tehdä. Otin kahvin ja vessatauon aikana 1,65 kWh energiaa lisää ja jatkoin matkaani perille mökille.

Tälle Jyväskylästä Viitasaarelle välille on tullut merkittävä muutos kahden vuoden takaiseen. Kiitos Palokankeskuksen Type2-latauksen nyt ei ollut tarvetta mennä Hirvaskankaan ABC:llä pulkkamäkeen pariksi tunniksi, vaan jatkoin matkaa suoraan siitä ohi Viitasaarelle.

Perillä mökillä kello 21.59

Muutamat viimeiset kilometrit mökkitiellä ajoin reippaita nopeuksia käyttäen ja lämmitys +22C automaatilla tavoitellen, koska tiesin energiaa jopa jäävän jäljelle perille päästyäni. Mökin pihassa sähköpääkeskuksen viereen peruuttaessani mittaristossa menivät 6% jälkeen nekin viivoille. 

Eli tällä viimeisellä välillä ei ole kahdessa vuodessa tullut käytännössä mitään merkittävää helpotusta 24 kWh Leafilla talvimatkailuun. Uusi 40 kWh Leafini tulee tästäkin etapista suoriutumaan talvellakin helposti.

Perille päästyäni akussa oli siis 6% ja 1,3 kWh energiaa. Tällä matkalla siis kului 21,85 kWh, eli tämän 126 km matkan kulutus oli 17,34 kWh/100 km. Tuohon lukemaan ajoin todella säästellen suurimman osan matkasta.

Yhteenveto

Vuodesta 2016 eli kahden vuoden aikana Tampereelta Viitasaarelle 24kWh akulla varustetulla sähköautolla tapahtuvaa talvista matkailua on helpottanut ainoastaan Jämsään tullut pikalaturi. Matkaan kulunut aika siis ei ole kahdessa vuodessa lyhentynyt kuin kahdella tunnilla tuon Jämsän pysähdyksen nopeuduttua ja Palokan Type2-latauksen ansiosta, ollen nyt noin 7 tuntia ja 45 minuuttia. Oliko tässä sähköautomatkassa mitään järkeä? No rehellinen vastaukseni on etten voi tätä kenellekään suositella 24 kWh Leafilla talvipakkasilla, ellei ole tosi innokas kokeilemaan sähköautonsa ja oman luovuutensa rajoja.

Samalla tällä matkalla tuli jälleen kerran todettua, että pian 115 000 km ajetussa Leafissani akku on käytännön toimintamatkan todistamana aivan yhtä uudenveroinen, kuin LeafSpy väittää sen olevan. Minkäänlaista akun hiipumista ei ole nähtävissä.

Yksi seikka kuitenkin oikeasti harmittaa sähköautoilijana minua. Nimittäin tältä reitiltä pikalatureiden puuttuminen. Reitti Jyväskylästä pohjoiseen on merkittävä osa Suomen päätieverkostoa. Hirvaskankaalle ja Lintulahdelle kaivattaisiin todella kipeästi pikalaturit.

40 kWh Leaf tosin tulee omalta osaltani tämän matkailun tänne Viitasaarelle tekemään erittäin joutuisaksi. Riittää varmasti kovemmallakin pakkaselle, kun pikalataan sitä Jyväskylässä kerran. Varmasti uudessakin Leafissa pitää säädellä lämmitys manuaaliasetuksella, jotta lämmityksen kulutus pysyy järkevänä ja etenkään 100 km/h nopeusalueilla ei kannata ajaa ainakaan yhtään ylinopeutta silläkään jos ei halua matkalla pysähtyä pakkaskeleillä lataamaan. Millaistahan siitäkin matkailusta sitten oikein tulee kun tähän reissuun ei saa kulumaan kuin vähän yli neljä tuntia. Jaa-a täytyy varmaan laittaa suksiboksi sen uuden Leafin katolle, jotta saa taas seikkailun tuntua lisääntyneen ilmanvastuksen ja kulutuksen myötä tähän sähköautoiluun.

Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät

tiistai 06.02.2018 Avainsanat: Ego , Energica , Sähkömoottoripyörä

Vuonna 2019 starttaa sähkömoottoripyörien GP-sarja, Moto-e. Dorna on valinnut tähän luokkaan yksinoikeudella laitteistotoimittajaksi Italialaisen Energican. Kirjoitin Energica pyöristä lyhyen tarinan vuonna 2017.

Kilpapyörä tulee perustumaan Energigan Ego-malliin, mutta sitä luonnollisesti edeleeen kehitetään kilpakäyttöön. Kilpapyörä tulee tuntemaan nimen Energica EgoGP. Energican tuotekehittelyosasto on jo pitkällä kilpapyörän kehittelyssä ja sitä testataan jo 2018 MotoGP-kisojen ohessa. Kilpapyörällä kerrotaan olevan runsaasti yhtymäkohtia tuotantomallin kanssa.

Kilpapyörässä tulee olemaan CCS-pikalataus, jolla akku latautuu tyhjästä 80% tasolle 20 minuutissa. Myös kilpapyörän lähteenä olevassa Ego-mallissa on CCS-lataus vakiona, kuten myös 3 kW:n tehoinen Type2-liittimestä toimiva AC-laturi.

Moottorissa on tehoa 110 kW ja vääntöä 200 Nm. Pyörä kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen kolmessa sekunnissa ja saavuttaa 248 km/h huippunopeuden. Pyörässä ei ole lainkaan vaihteistoa, eikä siten kytkintäkään.

Akun kokoa Energiga ei kertonut nettisivuillaan, mutta lähteenä olevassa Ego-mallissa akku on 11,7 kWh. Myöskään pyörän painoa ei kerrottu, mutta Ego-malli painaa 258 kg, joka on kieltämättä kyykkypyörälle aika paljon. Saattaa olla, että kilpaversion painosta on onnistuttu tinkimään jonkin verran.

Toivotan todella lämpimästi tervetulleeksi tämän uuden sarjan sekä ennen kaikkea kaikkea hyvää koko Energican tehtaalle. 

kuvat: http://www.energicamotor.com/myegogp/

Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta

tiistai 06.02.2018 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Tammikuu 2018 oli uusille sähköautoille haastava hetki.

Vanhaa Leafia ei ole tarjolla ja uutta ei vielä ole saatu toimituksiin. Ioniqin jono on edelleen loputtoman pitkä. Loppuvuoden ajan Trafin sivuilla oli sähköautojen 2000 euron veroedusta maininta, että uuden sähköauton tilauskin on pitänyt päivittää vasta vuonna 2018. Nyt myöhemmin vasta Trafi on tuon kirjauksen korjannut, että tilaus olisikin voitu tehdä jo aiemmin.

On oikeastaan pieni sattumus, että uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä laski vain kolme kappaletta viime vuoden tammikuusta. Aiempiin vuosiin nähden kehitys on selkeä.

Vahvoja nousijoita tammikuussa olivat BMW i3 12 kappaleellaan (ed.v 1) ja Volkswagen 8 kappaleeellaan (ed.v 0). Huomio, minulla BMW:n i3:sista on tilastoinnissani ollut aina myös REX-mallit, joita oli i3:sista 7 kpl.

Mielenkiintoista tulee olemaan nähdä miten vuosi etenee. Vielä helmikuussa varmasti on tiukkuutta. Leaf 40 kWh mallien esittelykappaleet saattaisivat helmikuussa ilmestyä tilastoihin tuoden pienen tilastopiikin ylöspäin. Volkswagen on lupaillut e-Golfin jonon lyhenenvän toimialan normaaliin 3-4 kuukauteen. Ioniq Eletricin tuotantomäärien noususta en ole kuullut mitään. Saadaankohan Jaguar I-PACE myös Suomeen jossain vaiheessa?

Kaikkien autojen ensirekisteröintien määrän nousi tammikuussa 835 autolla 13579 kappaleeseen edellis vuodesta. Dieselit olivat edelleen suurin menettäjä. Edelleen siis sähköautojen osuus pysyi häviävän pienenä kokonaismäärästä.

Lähteet: https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit ja BMW:n i3:n tiedot: Trafi, merkki- ja mallikohtaiset tiedot

Käytettyinä maahantuodut

Tammikuussa tuotiin käytettyinä sähköautoja sekä Amperoita tuntuvasti enemmän kuin edellisvuonna maahamme.

Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista

maanantai 05.02.2018 Avainsanat: Akku , BEV , Sähköauto talvella , Sähköauton lataaminen

Olen lukenut Nisssan Sähköautoilijoiden FB-ryhmästä muutamia kertoja muiden käyttäjien kokemuksista, että Leafin DC-pikalataus hidastuu todella paljon akun ollessa pakkasella. Itse en ole koskaan kolmen talven ja noin 120 000 km aikana päässyt pikalaturille niin kylmällä akulla, että olisin päässyt tuon kokemaan. Tämä taasen johtuu siitä, että minulla auto on aina latauksessa kotona ja muuallakin pysäköitynä ollessaan. Akku lämpiää latauksen aikana ja toisaalta myös täydellä akulla lähtiessä akku ehtii maantieajon nopeuksilla lämmetä tuntuvasti ennen pikalaturin tarvetta.

Toki sen olen huomannut, että kovimmilla pakkasilla omatkin pikalataukset ovat hieman hidastuneet parhaimmista noin 40 kW lähtötehoista vajaaseen akkuun, mutta en siis niitä suurimpia lataustehon laskuja olevielä kokenut.

Niinpä päätin testata asian, kun MP2018-messuilta paluumatkalla siihen koitui oiva tilaisuus. Tämä tilaisuus taasen johtui siitä, että olin jättänyt auton Hämeenlinnan rautatieasemalle parkkiin vuorokautta aiemmin noin 50% ladatulla akulla.

Palatessani autolle akussa oli täsmälleen sama lataustaso, kuin jättäessäni auton parkkiin. Toisin kuin esimerkiksi Teslassa, niin Leafissa ei ole käytännössä lainkaan havaittavissa akun varaustason kulumista pysäköitynä ollessaan.

Mutta syvästi jäässä akut olivat autolle saapuessani. LeafSpy paljasti akkujen lämpötilaksi noin -11Cº saapuessani Tiiriön ABC:n pikalaturille. Käynnistettyäni CHAdeMO-latauksen, paljasti LeafSpy välittömästi karun totuuden. Akku latautui vain noin 1,7 kW:n teholla hetken kuluttua. Lämmityslaite sentään otti reilummin tehoa pikalaturista. Totesin lyhyen kokeilu ja dokumentointiajan jälkeen, ettei tässä ole mitään järkeä maksaa 0,20 euroa/minuutti tuolla teholla, joten siirsin auton viereisessä parkkiruudussa olevaan AC-lataustolppaan ja toistin mittauksen. Yllätykseni oli suuri, koska auton sisäinen AC-laturi toimi käytännössä täydellä 6 kW:n tehollaan. Jätin siis autoni siihen saamaan rauhassa AC-latausta ja menin syömään päivällistä ABC:lle.

Yhteenveto:

On siis tämänkin testin puitteissa täysin totta se, että Leafin pikalataaminen hidastuu merkittävästi akuston ollessa kylmä. Eikä esimerkiksi -11ºC akkuja kannata edes yrittää pikaladata. Akkuja voi lämmittää ajamalla reipasta matkavauhtia ja käyttämällä reilusti regenergointia hyväksi ennen laturille tuloa.

Näyttää olevan myös totta, että AC-lataaminen ei juurikaan hidastu akkujen kylmentyessä. Itselleni näillä ei ollut merkitystä eikä tule olemaankaan, mutta tämäkin on seikka, joka on syytä huomioida jos sähköautoa joutuu usein pitämään pysäköitynä vajaalla akulla ilman latauslaitteeseen kytkentää.

Merkille pantavaa tässäkin pakkastestissä on myös se, että minkäänlaista tehonrajoitusta en nytkään voinut havaita Leafissa akkujen kylmyyden takia, toisin kuin joistain toisista sähköautoista on voitu lukea.

Tätä testiä ei pidä yleistää kokonaisuudessaan muihin sähköautoihin kovin yleisesti, eikä edes esimerkiksi Leafin tulossa olevaan 40 kWh -malliin, mutta pidän uskottavana pikalatauksen hidastumista muillakin sähköautoilla kylmyyden johdosta.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (56)
joulukuu (6)
Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!