Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla tesla

Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan

keskiviikko 08.05.2019 Avainsanat: BEV , Model 3 , Tesla

Tesla lisäsi 8.5.2019 Model3 malliinsa valinnaisvarusteeksi vetokoukun. Tämä on useiden pitkään odottama seikka, nimittäin tähän asti sähköautoista vain kalliimman hintaluokan Model X:ään, Audin e-troniin ja Jaguarin I-PACEen on saanut vetokoukun sallitulla vetomassalla.

Teslan Model3:sen hinta alkaa toukokuussa 2019 Suomessa Standard Range Plus -mallin 51 473 euroasta ja tähän tämän hetken "hinnat alkaen" -malliin on saatavilla myös vetokoukku ja siihen kerrotaan tilaussivustolla sallitun 900 kg:n vetomassan. Tilaussivustolta ei asia ilmene, mutta oletan tuon tarkoittavan jarrullisen kärryn vetomassaa, koska Suomessa jarruttoman suurin sallittu vetomassa on 750 kg.

Hintaa koukulle kertyy uuden ajoneuvon tilauksen yhteydessä ruksittuna 1110 euroa ja jälkiasennus ei ole mahdollinen.

Koukun saa samaiseen 1110 euron hintaan valittua myös 63 696 euron hintaiseen Long Range -versioon. Sen sijaan 72 921 euron hintaiseen Performance-versioon koukkua ei ole saatavilla.

Uskottavasti vetokoukulla tulee olemaan suosiota Suomalaistenkin sähköautojen tilausten yhteydessä, eikä pelkästään Norjalaisten lukuisissa sähköautotilauksissa.

lähde: www.tesla.com

S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n

perjantai 15.03.2019 Avainsanat: BEV , Tesla

Perjantaina 15.3.2019 kello 5.00 Suomen aikaa alkoi Teslan live-tilaisuus, jossa he esittelivät uuden Model Y -autonsa. Tai siis silloin tilaisuuden piti alkaa, mutta koska kyse oli Elon Musk -ajasta, niin se alkoi noin 20 minuuttia myöhässä.

Tilaisuuden alkuosuudessa Elon Musk esitteli automalliston historiaa lyhyesti. Estradille ajettiin alkuperäinen Roadster, jolla Tesla näytti maailmalle, että sähköauton ei tarvitse olla hidas ja säälittävä, vaan se voi olla nopea, urheilullinen ja haluttava.

Seuraavaksi lavalle tuli Model S, jonka nimestä Musk kertoi, että hän haluaa asioita kutsuttavan kuten ne ovat. Autohan on sedan tai saloon, mutta ne eivät olleet sopivia nimiä, joten malli sai nimeksi Model S. Vasta myöhemmin hän tajusi, että nimi tarkoittaa myös mallia.

Sitten lavalle hiipi Model X ja sen nimihän tulee siitä, että kyseessä on krosover-malli. Tämän jälkeen S:n ja X:n väliin rullasi hiljaa Model 3. Elon olisi halunnut nimetä auton Model E:ksi, mutta Ford oli suojannut sen. Elon naurahti, että Ford tappoi S E X -in. Niinpä autosta tuli Model 3.

Tämän jälkeen lavan sivulle ajettiin uusi Roadster ja Semi. Tuo uusi roadster on muuten erittäin linjakkaan näköinen ja varmasti haluttava urheiluauto, kunhan sen tuotanto käynnistyy.

Näiden olemassa olevien mallien esittelyiden jälkeen esiteltiin tehtaita, Solar roofia, Power Wallia ja muutoin firmaa ja sen tuotantoa lyhyen hetken ajan. Huomion arvoista on se, että tehdas rikkoo hyvin pian miljoonan valmistetun auton rajapyykin. Elon Musk kiittikin Teslan työntekijöitä mahtavasta työstään.

Yhdessätoista vuodessa on tapahtunut myös merkittävä muutos suhtautumisessa sähköautoihin. Reilut kymmenen vuotta sitten sähköautoja ihmeteltiin ja niille naureskeltiin. Nyt myös isot perinteisten autojen valmistajat ilmoittelevat kilvan siirtyvänsä sähköautoihin. Muskin missiohan on paljon enemmän kuin vain Teslan sähköautojen valmistaminen. Siksi hän iloitsikin muutoksesta, joka näkyy myös muiden valmistajien suhtautumisessa sähköautojen tuotantoon.

Merkittävän kilpailuedun Teslalle tuo myös Supercharger-verkosto, josta on esitelty jo kolmannen sukupolven versio ja sen asennukset tehdään ensi vuoden aikana. Superchargerverkosto on maailmanlaajuisesti jo merkitävä kattaen yli 1400 latausasemaa ja yli 12 000 supercargerlaturia. Versio kolme tarkoittaa Superchargereille jopa 250 kW:n lataustehoa, eli Teslan tapaan ilmaisten jopa 1600 km/h latausta. Superchargerverkosto tulee myös laajenemaan edelleen. Musk kertoi myös Lontoosta Pekingiin ulottuvasta Supercharger reitistä sekä Kazakhstaniin tulevista Supereista. 

Model Y

Viimein lavalle kutsuttiin ja hiljaisesti ajettiin uutuusmalli, eli Model Y. Omaan silmääni kyseessä ensinäkemältä yllättävän linjakkaan oloinen 7-paikkainen SUV. Autohan on Teslan tapaan sangen suorituskyinen ja 0-100 km/h taittuu parhaimmillaan noin 3,5 sekunnissa. Toimintamatkatkin riittävät valtaosalle autoilijoista ollen noin 368 - 480 km (230 - 300 mailia tehtaan ilmoitus). USA-hinnat alkavat 37.000 USD:stä.

Alla oleva kuva Teslan Tweetti.

Seitsemänpaikkainen, runsas tavaratila, muunneltavuus. Perheuto. Niitä kaikkia Model Y tulee olemaan myös.

Sisätilat, kuten ulkoinen muotoilukielikin noudattavat Model 3:n linjoja. Sisällä pelkistettyä kauneutta, ulkona tyylikkäitä kaaria ja yksinkertaisuutta.

Tervetuloa S 3 X Y -malliston viimeisinkin auto markkinoille. Autolle on helppo uskoa hyvää menestystä. 

Suunnittele oma Tesla Model Y

Teslan nettisivuilla pääsee jo suunnitelemaan oman Model Y:nsä. Takavetoiselle yksimootoriselle perusmustalla värillä seitsemän paikkaisena (+3000USD) sekä varusteltuna Autopilotilla ja täysin itseajavalla ominaisuudella autolle muodostui USA:ssa hinnaksi 58.000 USD. Suomessa tuo siis maksaisi varmasti noin 65000e. (haluan korostaa, että vaikka Teslan sivuilla lukee tuon Autopilotin laajennuksen otsikkona "Täysin itsestään ajava", niin sitähän Tesla ei todellakaan oikeasti ole!)

 

Toimitukset alkavat 2020 ja 7-paikkaisen toimitukset 2021

Auton toimitukset alkavat ensi syksynä 5-paikkaisilla Long Range, Dual Motor AWD sekä Performance -malleilla.  Vuoden 2021 keväällä on luvassa edullisin Standard range ja 7-paikkaiset versiot.

Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla

lauantai 24.11.2018 Avainsanat: BEV , Model 3 , sähköauto , Tesla

Teslan kansanautomalli Model 3 on vihdoin saatu ihmeteltäväksi myös Suomeen Teslan Vetokujan liikkeeseen. Auto on USA-malli ja on vain 30.11. saakka näytteillä Suomessa. Pitkä on ollut odottavien aika. Kirjoitin maaliskuussa 2016 ensin Model 3 ennakkotietoja ja sitten 31.3.2016 seurattuani Model kolmosen julkistus eventtiä kirjoitin, että Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X. Tuon eventin jälkeen heti varauksia tehtiin valtaisat määrät ympäri maailman, myös Suomessa. Itse tein tuolloin aktiivisen päätöksen olla varaamatta tätä autoa, koska halusin pitää mieleni täysin riippumattomana milloin sitten haluankin sähköautoani päivittää uuteen.

Minäkin kävin Model 3:sta nyt sitten kylmätyyppäämässä Vetokujalla. Lauantaina 24.11.2018 heti aamusta alkaen paikalla oli väkeä kahdessa jonossa autoa katsomassa. Toisessa jonossa oli ne, joilla on tehtynä varaus Model3:sta ja toisessa sitten me, joilla ei varausta ole. Ensinmainittu jono oli tuntuvasti pidempi koko käyntini ajan, vaikka siitä otettiin useammin vuorollaan autoa ihmettelemään. Koeajomahdollisuuksia ei tällä USA-mallilla ollut.

 

Model 3 näytti S:n takaa pilkottaessaan hiukan pieneltä, vaikka ei se nyt niin kovin pieni auto olekaan. Pituutta sillä on 4694 mm, joka on Audi A4:n ja vastaavien kokouokassa. Leveyttä autolla on 1933 milliä peilit taitettuina. 

Lyhyydestä johtuen Model 3 on menettänyt isomman S-mallin linjakkuudesta ulkomuodoissaan aavistuksen, mutta ainakin minun silmiini näytti edelleen hyvin miellytävän menevältä. Keulassa lokasuojien ja valaisimien muodostamia pyöreitä muotoja hallitsee Teslan tyyliin perinteisten autovalmistajien suosiman jäähdyttimengrillin puuttuminen kokonaan. Vain puskurin alla spoilerissa on matala ilmanottoaukko auton nestejäähdytykselle.

Tuulilasi jatkuu yhtenäisenä kaarevana lasina katon puoliväliin saakka josta saman tien alkaakin jo takalasi yhtä kaarevana ja yhtenäisenä. Alkuvaiheen autot on varustettu suurilla kiinteillä kattoikkunoilla. Pitäisin uskottavana, että edullisimpiin versioihin tulisi tarjolle myös peltikatto. Kattotelineet mahdollistavaa versiota ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla, eikä vetokoukkuakaan.

Ovenkahvat eivät ole tässäkään Teslassa kovin perinteistä mallia. Kahvasta painetaan ensin peukalolla paksumpi pää oven sisäänpäin, jolloin kahvan toinen pää taittuu ulos ja oven voi vetäistä auki. Yllättävän luonteva tapahtuma tuo tuntui olevan. Kaikissa Teslan malleissa on ikkunakarmittomat ovet. Ne ovat näyttävän näköiset, mutta valitettavan usein merkistä riippumatta talvella aiheuttavat harmeja käyttäjlleen.

Istuin autoon sisälle ensin takapenkille kuljettajanpenkin taakse ja ihmettelin hetken tosi pientä jalkatilaa. En meinannut mahtua millään sinne, mutta kun menin kuljettajan paikalle huomasin että istuin oli käytännössä taaimmaisessa asennossaan. Minua ennen kuljettajan istuimen oli itselleen säätänyt joku huomattavasti pidempi, koska noin 176 senttisenä en oikeastaan edes ylettynyt polkimille. Minun mittaiseni taakse tässäkin autossa jää riittävät jalkatilat suurimmalle osalle ihmisistä.

Kojelaudassa silmiinpistävää on perinteisen mittariston puuttuminen kokonaan ja muutoinkin korostetun pelkistetty olemus. Toiminnot on keskitetty ratissa oleviin pariin pallukkaan, kahteen viikseen ratin takana sekä suureen ja hyvin näkyvään keskinäytöön. Keskinäytöstä siis paitsi ohjaillaan lähes kaikkia auton toimintoja, myös seurataan nopeutta ja se toimii myös erittäin suurena ja selkeänä navigaattorina. Säilytystilaa matkustamossa on reilusti. Keskikonsolista löytyy syvää lokeroa toisensa perään ja kun niiden kannet laittaa kiinni, muodostuu siisti ja tasaisen pelkistetty pianolakkausta muistuttava keskikonsolin pinta.

Ratin säätökin tehtiin keskinäytöstä ensin ratin pyörylöiden toiminnallisuuden valitsemalla ja sitten niitä pyöryläitä pyörittelemällä ja painelemalla. Pienen kokeiluhetken jälkeen aika intuitiivisesti käytettävissä ja ajoasennon sain sähkösäädöillä erinomaiseksi. Kuljettajan istuin oli mukavuuspainotteisen oloinen tueltaan ja pehmusteiltaan, mutta istuinosan pituus näyttää siltä, että minua pidemmät saattaisivat kaivata enemmän reisitukea.

Peräkontti on saranoitu ylhäältä kattopilareista ja se poistuu vähintään riittävän kauas pois kuormauksen tieltä. Tavaratilan aukko ei ole liftback-mallinen, vaan ennemminkin sedanmallinen ja saattaa rajoittaa joidenkin kaikkein suurimpien kappaleiden kuljetettavuutta. Itse tavaratila on suuri ja pohjan alla on vielä syvä ja tilava lisälokero. Tavaratilan kyljessä on myös syvennys esimerkiksi latauskaapelin säilyttämiseen. Lisää tavaratilaa löytyy auton keulapellin alta, eli frunkista. Sinnekin sopii helposti yksi lentomatkustamolaukku. Frunkin takaosassa lähellä tuulilasia on lasinpesunesteen täyttöaukko. 

Latausluukku tässäkin Teslan mallissa löytyy takavalon sivusta. Koska kyseessä oli USA-malli, oli autossa sikäläinen latausliitin. Suomeen tuotavat mallit tulevat olemaan CCS-liittimellä varustettuja. Tesla päivittää Superchargerit kahdelle kaapelille Euroopassa, joten latailun sujuvuus säilyy jatkossakin Teslailijoille.

Vakiona autossa on 18 tuuman vannekoko, mutta esittelyauto oli varustettu järeämmällä rengastuksella. Tekniikaltaan näytteillä ollut auto oli käsittääkseni Dual motor, All-wheel Drive, Long range -versio. Eli kaksimoottorinen ja pidemmän toimintamatkan auto. Tämä tarkoittanee mm seuraavia speksejä:

  • noin 496 kilometrin toimintamatka
  • noin 230 km/h huippunopeus
  • Hiukan yli 4,6 sekuntia 0-100km/h nopeuteen kiihtyvyys.

Model 3:ssa urheiluautotasoista kiihtyvyyttä ja huippunopeutta riittää kaikkiin tilanteisiin Suomen oloissa yllin kyllin. Pidemmän toimintamatkan autossa on arveltu olevan noin 74 kWh:n akku ja lyhyemmän toimintamatkan autossa on ilmeisesti 62 kWh:n akku. Näistä en löytänyt Teslan omilta sivuilta faktaa. Toimintamatkakin näyttäisi hyvältä, kun käyttäjät ovat kirjoittaneet maantienopeuksissa noin 488 kilometrin todellisesta toteutuvasta toimintamatkoista ja moottoritienopeuksissakin noin 450 kilometrin toimintamatkoja ovat käyttäjät kertoneet kesäisissä olosuhteissa toteutuneiksi.

Kokonaisuutena Model 3 on sellainen auto, että sitä on helppo haluta jo ennen kuin on päässyt edes koeajamaan ja nauttimaan sen voiman tunteesta ja ajettavuudesta saati autopilottiominaisuuksista.

Tarkkaa hintaa tai toimitusaikaa ei vielä Suomeen kerrottu, mutta uskon itse toimitusten alkavan ensi vuoden kevään aikana. Hinta ei taida kuitenkaan jäädä ihan yleisesti Suomessa mielletylle kansanauton tasolle. Tein hiukan vertailua USA:n ja Suomen Model S P100D hinnoilla ja itse lähtisin ennakoimaan hinnoille hiukan seuraavan suuntaista:

  • Model 3 kaksimoottorinen, nelivetoinen, pidemmällä toimintamatkalla maksaa USA:ssa ennen paikallisia alennuksia 53 000 USD. Kun suhteutan tuon Model S:än eurohintojen perusteella, se saattaisi Suomessa maksaa noin 63 000 euroa. Kun auton varustaa vielä autopilotilla ja vaikka esittelyauton punaisella erikoisvärillä, niin hinta saattaisi olla noin 72 000 euroa.
  • Keskipitkän toimintamatkan malli, maksaa perus-mustalla värillä ja ilman mitään lisävarusteita, kuten Autopilottia ennen paikallisia alennuksia 46 000 USD ja sille uskottava hinta Suomessa voisi olla noin 55 000 euroa.
  • Näiden lisäksi Elon Musk on Twiittaillut perusmallista, joka tulisi olemaan 35 000 USD-hintaluokassa.

Miten tämä Model 3 nyt sitten avartaa Suomalaisten autonostajien kukkaron, rahoituksen, leasingin tai muiden auton hankkimisen nyörit? Se nähtänee parin seuraavan vuoden aikana. Helppo olisi kuitenkin uskoa hintaluokkaansa nähden melko suurta suosiota.

Tarjoaahan tämä nyt merkittävästi edullisempaan hintaluokkaan Teslan suorituskykyä, hifistelijä-tason teknologiaa ja supercharger-verkoston käytön vaivattomuuden myös ulkomaanmatkailuun. Tällä hetkellä lähin kilpailija sähköautoissa on Hyundai Kona EV 64 kWh akullaan. Kona maksaa alkaen noin 43 000 euroa ja paremmin varusteltu versio on noin 47 000 euroa. Autot ovat kuitenkin niin eri tyylisiä ja tarjoavat niin erilaisia ominaisuuksia, että hintaerokin on varmasti useimpien Model 3:sta harkitsevien mielestä perusteltu. 

Pidän melko varmana, että Model 3 tulee olemaan Suomessakin kova kilpailija useille polttomoottorisille autoille. Juuri nyt WLTP-säädöissään kiemurtelevien polttomoottoriautojen valmistajien nettisivuilta oli oikestaan mahdoton edes löytää varteenotettavia kilpailijoita. Mutta esimerkiksi BMW:n 300-sarjan nelivetoinen malli Teslaan verrattuna laiskalla moottorilla maksaa alkaen noin 56 000 euroa ja sähköautolla kannattaa myös aina huomioida ajamiseen kuluvan liikenne-energian säästöpotentiaali.

Omasta noin 40 000 euron kipurajasta Model 3:sten hinnat karannevat sen verran, että taidan jäädä odottelemaan joskus saataville tulevia käytettyjä long range -versioita autopiloteillaan. 

Tervetuloa pian Model 3 Suomeen!

 

 

Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille

lauantai 18.11.2017 Avainsanat: BEV , Roadster , sähköauto , Tesla

Eikä tässä vielä kaikki...

Tänään 17.11.2017 Teslan Semin esittelyn perään tuli innokkaalle sähköautoilijalle todellinen uutis-pommi, nimittäin uusi Tesla Roadster.

kuva: https://www.tesla.com/presskit#roadster ja lisää kuvia https://www.tesla.com/roadster/

Auto näyttää todella hyvältä, on äärimmäisen suorityskykyinen sekä omaa huikean 1000 kilometrin toimintamatkan. Lisäksi sillä on superauton suorityskyky, mutta hinta ei ole aivan totutulla superautotasolla kuitenkaan.

Roadster on tärkeä malli Teslalle ja koko sähköiselle liikenteelle. Tesla aloitti tuotannon vuonna 2008 ostamalla Lotukselta 2500 rullaavaa Lotuksen urheiluautoa ja teki niistä sähköautoja, eli Tesla Roadstereita myyntiin yhteensä vain 2400 kappaletta. Lue myös Tesla Roadster Sport koeajoni. Roadsterista alkoi Muskin missio liikenteen sähköistäiseksi edetä vaihe kerrallaan.

Uutta Roadsteria on huhuiltu jo pitkään, mutta arvelen Semin yhteydessä tapahtuneen julkistuksen päässeen yllättämään iloisesti lähes kaikki sähköautoilijatkin.

Huikea suorituskyky

Roadster on ensimmäinen tuotantoauto, joka tulee alittamaan 0-100 km/h kiihtyvyydessä kahden sekunnin rajan. Roadster lyö pöytään ennätyslukemat: 1,9 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen sekä 4,2 sekuntia 0-160 km/h nopeuteen ja varttimaili 8,9 sekunnissa.  Nuo ovat todella vaikuttavia aikoja, nimittäin vielä ei mikään tuotantoauto ole varttimaililla alittanut yhdeksää sekuntia. Voin vain kuvitella tuon repäisyn tunnetta, kun Model S -mallinkin kiihdytys meinaa mennä käsityskyvyn yläpuolelle. Huippunopeutta Roadsterille luvataan yli 400 km/h verran. Ja nuo Roadsterille luvatut kiihtyvyys arvot ovat perusmallille. Mitähän onkaan luvassa vielä lisää?

Lähes 1000 km toimintamatka

Roadsterissa on 200 kWh akku ja sillä saavutetaan jopa tuhanen kilometrin (620 mailia) toimintamatka maantienopeuksia käyttäen. Tuo yhtälö on jopa erityisen uskottavan tuntuinen, koska se tarkoittaisi peräti 20 kWh/100 km keskikulutusta ja noin virtaviivainen auto pystyy taatusti pienempäänkin. 

Kolme moottoria

Roadsterin suorituskyky saadaan aikaan kolmella sähkömoottorilla ja nelivedolla. Autosta ilmoitettiin esittelytilaisuudessa vääntö pyöriltä, joka on pökerryttävän iso 10 000 Nm, mutta se ei ole suoraan verrannollinen yleisesti ilmoitettuun moottorin vääntömomenttilukemaan.

Nelipaikkainen supersähköauto saatavilla vuonna 2020

Roadster on siis jälleen sähköautot uuteen luokkaan vievä, nelipaikkainen supersuorituskyvyn omaava helposti ajettavissa oleva huikea matkailuato, jossa on jopa tavaratilaakin. Musk lupaili Roadsterin olevan tuotannossa vuonna 2020 ja tähän on jopa helpompi uskoa, kuin Model 3:sen aikatauluun oli alunperinkään.

Auto on vaikka heti varattavissa. Hinnat alkaen malli on 200 000 USD ja Ennakkotilattavissa on ilmeisesti myös jokin varustellumpi rajoitetun sarjan malli 250 000 USD hintaan.

 

Tesla Semi on mullistava kokonaisuus

perjantai 17.11.2017 Avainsanat: Tesla

Tesla esitteli 17.11.2017 raskaan kalustonsa suorassa internetlähetyksessä. Kuten Teslalta odottaa saattoikin, on Tesla Semi paljon muutakin kuin pelkästään sähköistetty raskaan sarjan ajoneuvo.

Kuva: https://www.tesla.com/.../tesla-press-semi ja lisää kuvia löytyy https://www.tesla.com/semi/

Täysin uudenlainen raskaan sarjan ajokokemus ja turvallisuus

Sähkömoottorien tarjoaman tasaisen ja vahvan väännön ja vaihteiston sekä kytkimen puuttuminen tuovat uudentasoisen helppouden ja vaivattomuuden raskaaseen kalustoon. Kuormattunakin auton ajaminen on vaivatonta, kuin millä tahansa sähköautolla. Tietenkin Semin suuret mittasuhteet ovat raskaaseen kalustoon tottumattomalle mahdottomat hallita. Myös Teslan mobiiliapplikaation tuoma tieto ja käytettävyys ovat uutta raskaassa sarjassa, vaikka Tesla-kuskeille niissä ei mitään uutta olekaan.

Jokainen Tesla Semi tulee olemaan vakiona varustettu autopilottitoiminnoilla, joten se valvoo automattisesti myös tiellä pysymistä ja jarruttamista.  Kuljettajan turvallisuutta lisää myös hänen paikkansa sijoittaminen keskelle ohjaamoa. Vetoauton painopiste on erityisen alhaalla koska akusto sijaitsee tasaisena pohjassa, joten kaatumisen riski laskee tuntuvasti. Ajossa linkkuuntumisen riski on poistunut käytännössä kokonaan, koska auton neljää taka-akselistossa sijaitsevaa moottoria säädetään täysin yksilöllisesti ja tarkasti sekä automatisoidusti, eli Semi oikaisee yhdistelmän automaattisesti havaitessaan riskin linkkuun joutumisesta.

Ohjaamokin on toteutettu erilaisella tavalla ja kuljettaja istuu keskellä ohjaamoa. Ratin molemmin puolin on Teslan suuret kosketusnäytöt, joihnn on integroitu kaikkien auton toimintojen ohjaamiset. Hytin etuosaan on jopa mahdutettu Teslan tyyliin pieni etutavaratila eli frunkki.

Suorituskyky, toimintamatka sekä kulutus

Tesla Semi kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen tyhjänä viidesssä sekunnissa ja täydellä kuormalla 20 sekunnissa. Mäennousukyky on myös uudella tasolla. 5% nousussa parhaimmat diesel-veturit pystyvät 72 km/h nopeuteen, kun Tesla Semi kykenee noin 100 km/h nopeuteen. Tämä ennen kokematon raskaan kaluston suorituskyky on saatu aikaan neljällä taka-akselistolle sijoitetulla sähkömoottorilla.

En osaa sanoa mikä on näiden aikahyöty sekä sen kautta taloudellinen hyöty Suomessa, jossa käsittääkseni raskaalla kalustolla ei saa ajaa yli 80 km/h. Arvoa ja merkitystä on varmasti vuoristoisemmissa maastoissa. (kursivoidut ovat omaa tulkintaani)

Elon Musk kertoi julkistustilaisuudessa Semin toimintamatkaksi peräti 800 km täydellä lastilla ja maantienopeuksilla.

Tuo toimintamatka tarkoittaisi Suomessa sitä, että autolla pystyisi viemään lastin helposti esimerkiksi Kotkan satamasta vaikka Pihtiputaan mummon mökkiin ja ajamaan vielä takaisin satamaan ilman välilatausta. Toki tuo on varmasti vielä Suomessa lyhyt matka kuljetuksille.

Tesla lupaa nettisivuillaan autolle kulutukseksi alle 2 kWh/maili, eli alle 125 kWh/100km. Tähän vaikuttavat pieni ilmanvastus sekä vahva regenerointi vauhtia hiljennettäessä. Ilmanvastuskertoimen kerrottiin olevan vain 0.36 tasolla, kun se perinteisesti rekkavetureissa on 0.65 ja 0.70 välillä. Tähän matalaan ilmanvastuskertoimeen on päästy keulan luotimaisella muotoilulla sekä kylkien muotoilulla ja täysin sileällä pohjalla. Musk väitti, että moottorijarrutus on niin voimakas, että jarrupalat kestävät lähes ikuisuuden.

Nopea lataus Tesla MegaChragereista

Teslan Semiin luvataan nykymittapuussa huikea 640 km lataus puolessa tunnissa Teslan uusista MegaChargereista, joita Musk lupaili SuperChargereiden tapaan maailmanlaajuisesti tulevan käyttöön.

Tässä on yksi kohta, jonka toteutustavan kuulemista odotan mielenkiinnolla. Nimittäin 640 km matkalla rekka-auton kulutusta vastaavan latauksen saaminen 30 minuutissa edellyttää jo aika vahvaa virtaa  (A) sekä suurta jännitettä (V), jotta tarvittava teho lataukseen saadaan aikaan. Nimittäin Teslan internetsivuilla ilmoittama 2 kWh/maili kulutus tarkoittaisi noin 125 kWh/100 km kulutusta jolloin 640 km matkan taittamiseen tarvittaisiin noi 800 kWh energiamäärä. Ja jos tuo halutaan siirtää akkuihin puolessa tunnissa, tarvittanee käsittääkseni noin 1600 kW:n latausteho.

Tuollainen latausteho saattaa vaatia jo aika vankkaa kaapeliakin. Amatöörisähköautolijana mietin, että voisiko tuollainen latausteho olla toteutettu useammalla kaapelilla tai muulla vastavalla tavalla?

Luvattu latausnopeus ja puolessa tunnissa saavutettu toimintamatka ovat kuitenkin kova asia käytännön rahtiliikenteen kannalta.

Luvatulla puolen tunnin latauksen lisätoimintamatkalla tulee kuljettajalle vastaan lakisääteiset ajotauot ja myös rahdin purku tai lastaus, joiden aikana auton ehtii ladata seuraavaa siirtymää varten. Vertailukohtana voi myös pitää sellaista seikkaa, että ilmeisesti diesel-rekan tankkaamiseen saa kulumaan helposti 15 minuuttiakin, kun Tesla Semin latautuminen voi sen sijaan tapahtua kuorman purkamisen tai lastaamisen aikana.

Luotettavuutta ja alhaisia käyttökuluja

Tesla Semissä on huomioitu myös raskaan kaluston käyttämisen ja ansainnan kannalta olennainen seikka eli luotettavuus. Tesla takaa autolle 1 600 000 kilometrin toimivuuden. Yksi keskeinen apu on tässä myös neljällä itsenäisellä moottorilla. Musk naurahti esittelytilaisuudessa, että vaikka kaksi moottoria olisi pudonnut pelistä pois, niin on Semi edelleen yhtä tehokas kuin diesel-rekka. Huoltovapautta lisäävät myös jarrujen vähäinen kuluminen, vaihteiston, kytkimen, tasauspyöröstöjen puuttuminen. Myös tuulilasi on panssarilasia, jotta urakoitsijan auton arvokasta aikaa ei kulu lähes jokavuotisiin rekkojen tuulilasin vaihdoihin.

Diesel-rekan käyttökustannukset ovat 20% suuremmat, kuin Tesla Semin käyttökustannukset kilometrille heti ensimmäisestä käyttöpäivästä alkaen. Teslan älykkäällä ohjausjärjestelmällä voi muodostaa rekkajonoja, joiden myötä Semilllä raskaasta kuljettamisesta tulee vieläkin turvallisempaa sekä edullisempaa. Tesla Semit kilpailevat rekkajonoja muodostaessaan jopa raideliikenteen kanssa taloudellisuudessaan.

Näitä olisi helppo nähdä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta lähtevillä pitkillä moottoriteillä.

Tuotantoon 2019

Musk lupasi Tesla Semin tuotannon alkavan vuonna 2019. 

Edelleen suhtaudun itse pienellä varauksella hänen aikataululupauksiin. Ässä, Äxä ja Model 3 kaikki ovat tulleet aika paljon myöhässä. Toisaalta, vaikka tämä Tesla Semi tulisi jonkin verran myöhässäkin markkinoille, on se varmuudella hyvin vahvasti toimialaa mullistava kokonaisuus. Väitän, että Semi on paljon enemmän kuin vain sähköistetty rekka.

Hienoa Tesla ja Elon Musk!

edit: lisätty seuraava kappale 18.11.2017 kello 9.00 illan ja aamun aikana saamieni hyvien kommentien johdosta.

Hämmentävä kokonaisuus

Teslan Semin esittely oli niin paljon uutta ja erilaista sekä ennenkaikkea uuteen käyttöön esiteltyä sähköisen liikenteen ratkaisukokonaisuutta, että sitä on ainakin itseni hiukan vaikea nyt arvottaa. Sama tuntuisi koskevan ainakin joitain muitakin saamieni kommenttien perusteella.

Kirjoitin tähän blogitarinan pääosin siis suoraa referointia Teslan eventistä. Omat tulkintani tekstin lomassa olen nyt merkinnyt kursiivilla fontilla. Korostan, että en ole logistiikan ammattilainen, enkä pysty ottamaan kantaa kovin tarkasti siitä näkökulmasta. Sen verran kuvittelen tietäväni, että rahtiliikenne on jo nyt hiottu Suomessakin äärimmäisen tehokaaksi.

Teslan esitellessä Roadsterin saati Model S:n tai vaikka SuperChargerin riitti epäilijöitä. Oli runsaasti arvioijia, ettei tuo voi toimia ja sitten oli useita perusteltuja syitä olevinaan miksi ei. Itsekin muistin hyvin olleeni hieman skeptinen vielä muutama vuosi sitten SuperCharger verkoston Suomeen rantautumisesta. Niin vain sekin on hienosti levinnyt ja leviämässä lisää maahamme ja on ylivoimaisesti parasta mahdollista helppoutta ja nopeutta sähköauton lataamisen tarjoamassa.

Myöhässähän Teslan tuotteet ovat olleet. Muskin tapaan tuntuu kuuluvan luvata aina aivan liian tiukkoja aikatauluja. Onko Musk tai Tesla joskus aiemmin sitten luvanneet jotain, mikä ei olekaan tullut tuotantoon lainkaan? Minä en muista (ei toki tarkoita etteikö sellaista olisi voinut tapahtua).

  • Roadster I,
  • perinteisen jakelukanavaton ohittaminen,
  • Model S kaikkine tehoversioineen,
  • SuperCharger,
  • Autopilotitoiminnot,
  • Model X
  • Gigafactory
  • Model 3

Kaikki nuo on siis myös tuotu luvatusti tuotantoon ja käyttöön. Tosin Model 3:n ja ilmeisesti myös Gigafactoryn osalta tuotannon ylösnosto on nyt pian saatava lunastettua. Niissä puhutaan sitten jo Teslan kassavirran kannalta kynnyskysymyksistä. Mutta siis eivät aiemmat ennusmerkit mielestäni anna aihetta sanoa, ettei Semi onnistuisi.

Mutta silti siinä on jotain niin isoa uutta, että on sitä vaikea itsekään uskoa aivan tältä istumalta. Tosin toivon kovasti onnistuvan.

Olen aina blogissanikin kertonut avoimesti että en usko itse sähköauton olevan nyt kaikille tai kaikkiin tilanteisiin sopiva ratkaisu. Enkä toivo sellaista tulevaisuudenkuvaa, jossa kaikki autot olisivat sähköautoja. Esimerkiksi biokaasulla on toivottavasti oma vahva roolinsa. Sama mahdollisuus uskomukseni mukaan koskee myös raskasta liikennettä. Varmasti sähköinen kalustokin sijansa löytää. Tosin raskaasssa kalustossa erityisesti toivon nopeasti löytyvän puhtaampia ja meluttomampia vaihtoehtoja dieselin tilalle aina katukuvaan asti. Ratkaisut tulevat varmasti olemaan nyt esitelty Teslan Semiä monimuotoisempiakin, sitä pidän täysin selvänä.

  

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (24)
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!