Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla sähköauton lataaminen

BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa

perjantai 07.06.2019 Avainsanat: #rapdigate , Akku , BEV , Leaf40kWh , Sähköauton lataaminen

Nissan Leaf 40 kWh 2. sukupolven (gen2) sähköautoissa on maailmanlaajuisesti tunnettu akuston ylikuumenemisongelma, joka tunnetaan paremmin sähköautopiireissä #rapidgate-nimellä. Itse ongelma johtuu Leafin akuston lämmönhallintajärjestelmästä, tai paremminkin sen puutteellisuudesta. Autossa ei ole nestejäähdytteistä tai edes puhallinjäähdytteistä akuston lämmönhallintaa, kuten useimmissa kilpailijoissa on. Leafin akustoa jäähdytetään siis vain ajoviimalla ja silläkin kokemusten perusteella sangen huonosti.

Uskottavasti nykyisten sähköautojen akustojen kulutuskestävyyden suurin haitta ja uhka on toistuva ylikuumentaminen. Siksi on tärkeää, että akuston lämpöä hallitaan jäähdytyksen lisäksi myös BMS:llä, eli akustoa ohjaavalla ohjelmistolla (Battery Management System). Leafin tapaauksessa akuston kuumeneminen aiheuttaa kaksi seurausta: 1. pikalataustehoa lasketaan ja 2. moottorin tehoa rajoitetaan. Näistä ensimmäinen on on ongelma 40 kWh Leafilla pidempää matkaa taittaessa, kun taasen rajoitettukin teho on ainakin itselläni riittänyt aina maantienopeuksien ylläpitämiseen.

BMS-päivitys saatavilla 40 kWh Leafiin

Tiesin, että 40 kWh Leafiin on saatavilla BMS-päivitys, joka toisi edes jonkinlaista helpotusta #rapdigate-ongelmaan, joten pyysin sitä päämäärätietoisesti Tampereen Autokeskukseen autoni 60.000 km huoltoon jättäessä. Olin tosin tätä pyytänyt jo huoltoa varatessakin, mutta jouduin silti vaatimaan päivitystä vielä autoa luovuttaessani. Päivitys tehtiin autooni pyyntöni mukaisesti ja se ilmenee oheisesta kuvasta punaisella ympäröidyn kohdan muuttumisesta. Kuva on LeafSpy-sovelluksen ECU-tiedoista.

Sivujounteena sanottakoon, että Tampereen Autokeskuksella on sähköautoilijan imagoon hyvin sopiva huollon laina-Jopo saatavilla huollon ajaksi. Halusin jälleen sen ehdottomasti käyttööni huollon ajaksi.

#rapdigate ennen BMS-päivitystä

Ennen BMS-päivitystä viime kesän noin +27..29 °C lämpimillä keleillä ajettuani maantieajossa akun täydestä alle 40% tasolle, akku oli kuumentunut 36.1..38,6 °C välille ja jo ensimmäinen pikalataus saattoi rajoittua 31 kW:n tehon tasolle, kun parhaimmillaan se toteutuu noin 43-45 kW:n tasolla.

#rapdigate BMS-päivityksen jälkeen

BMS-päivityksen jälkeen vastaava maantieajo +29..30 °C kelissä Tampereelta Jyväskylään sekä takaisinpäin Patalahden pikalaturille asti nosti jälleen akkujen lämpötilat punaiselle 38,1..40,5 °C tasolle. Totesin, että nyt pääsen ekan kerran vertailemaan päivityksen vaikutusta lataamisen tehoon.

Havaintoni oli positiivinen. Nimittäin akkuun meni nyt sähköä 40 kW:n teholla, kun tosiaan ennen päivitystä latausteho olisi ollut noin 31 kW:n verran. Akku siis latautuisi nopeammin ja näillä Fortumin aikaperusteisilla pikalatureilla säästyisi rahaakin hieman. 

Pidempien matkojen ja siis useamman peräkkäisen pikalatuksen tuloksiin myös palaan, kunhan niitä tulee ajettavakseni. 40 kWh Leafin toimintamatka kuitenkin riittää niin pitkiin ajoihin, että harvoin minulle vallankaan kesäkeleissä tulee saman päivän aikana yhtä useampaa pikalataustarvetta.

Mitä uusi BMS ja kuumemmat akut vaikuttavat akkujen kestoon?

Tuohon ylläolevan otsikon kysymykseen en tiedä vielä kokemuspohjaista vastausta. Tuleva kesä asiasta varmaan tulee antamaan jotain lisäkäsitystä ja tulen syksyllä aiheeseen varmasti palaamaan blogissani. Se ainakin nyt näyttäisi kuitenkin olevan selvää, että akkuun menee myös korkealle varaustasolle asti hyvällä teholla sähköä. Nimittäin vielä 70% varauksessa olevaan akkuun upposi sähköä 33 kW:n teholla. Akku tosin oli tuolloin jo peräti 49,4..53,3 °C lämmöissä. Tältä päivän ensimmäiseltä ja viimeiseksi jääneeltä pikalataukselta matkaa jatkettaessa moottorin tehoa oli hieman rajoitettu seuraavien noin 40 kilometrin ajan ja sen jälkeen BMS antoi moottorillekin jälleen täydet tehot.

Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , Sähköauton lataaminen

Toteutin Kona Electricillä kaksi pitkän matkan ajoa, joista blogitarinat löytyvät Menomatkan 408 kilometrin osalta täältä ja paluumatkan 208 kilometrin osalta täältä. Tuolla 208 kilometrin paluumatkalla sohjossa ja lumituiskussa ajon keskellä päätin kokeilla Jämsän Patalahdella pikalatausta, vaikka ei sille mitään tarvetta olisi ollutkaan. Törmäsin yllättävään ongelmaan latausta aloittaessani. 

Hyundai Kona Electricin latausluukku on auton keulalla, hiukan keskilinjan vasemmalla puolella. Luukku avautuu sisäänpäin hieman painamalla, jolloin lukitus vapautuu. Tai niin ainakin kuuluisi tapahtua.

Jämsässä luukku oli kuin sementissä. Se ei antanut painaa milliäkään sisäänpäin, vaikka kuinka yritin. Olin hyvin ihmeissäni, mitä en nyt osaa käyttää tässä autossa. Päätin kuitenkin jatkaa varovaisesti voimaa lisäämällä. Noin 15 minuutin kuluttua luukku antautui ja painui sen verran sisäänpäin, että sen lukitus vapautui ja sain kynsillä nostettua luukun auki. Yllätys, joka luukun alta paljastui oli aika iso. Se oli aivan täynnä tiiviiksi pakkautunutta lunta, joka oli osittain jo jäätynyt teräksen kovaksi.

Kaikki tuo luukun sisään päässyt lumi oli siis kertynyt noin 200 kilometrin tuiskussa ajon aikana. Ja luukku siis oli täydellisellä varmuudella ollut oikein suljettuna. Lisää lunta löytyi jopa sisempien Type2- sekä CCS-korkkien alta. Kaikki syvällä latausliitimen sisällä ollut lumi ei millään kuvaan tallentunut, koska sitä ei oikein nähnyt silminkään.

Yritin ohuella ja pitkällä terällä kaapia lunta ja jäätä pois latausluukusta ja liittimistä. Useista kertoja toistui kuitenkin CCS-latauskaapelin kiinnittämisen ja latauksen käynnistämisen jälkeen ongelma. Latauskaapeli ei lukittunut oikein autoon eikä laturi saanut auton elektroniikalta lupa latauksen alkamiseen.

Kerta toisensa jälkeen kaavin lisää lunta pois latausliittimen syövereistä, kunnes useiden yritysten jälkeen lataus viimein käynnistyi. Kaikki siis olisi ollut lopulta hyvin, vaikka latausta olisin tarvinnutkin, jota siis en tällä kertaa edes tarvinnut.

Nyt esitän Hyundain maahantuojalle toiveen: korjatkaa tämä puute. Kovin usein ei vastaava keli kohtaa Suomen talvessa autoilijoita, mutta jokainen kerta on liikaa, kun latausluukku on täyttynyt lumesta ja jäästä. Korjaus olisi helpoimmillaan yksinkertainen laittamalla huulitiivisteen latausluukkuun, kuten on esimerkiksi Leafissa. Leafin latausluukkuun ei ole koskaan ajaessa päässyt lunta. Jos luukku tiivistetään on varmasti syytä tehdä luukun pohjaan vedenpoistolle reikä, koska lataamisen aikana sinne kuitenkin ennenpitkää tuiskuaa lunta. Jos asian haluaisi tehdä erittäin hyvin, olisi tuo huulitiiviste pienellä sähkövastuksella lämpiävä. Konassa ei latausluukkua avata mistään napista, joten autoon sisälle pitäisi varmaan laittaa lämmityksen aktivointia varten katkaisin.

Toivoisin saavani maahantuojalta vastauksen, miten he aikovat tilanteen korjata.

Haluan korostaa, että tämä on yksi todella harvoista Kona Electricin heikoista puolista, joihin olen törmännyt. Pääosin auto on erittäin hyvä ja sen ylivoimaisesti hienoin ominaisuus on pienen kulutuksen ja 64 kWh akun yhdessä mahdollistama jopa 400 kilometrin toimintamatka. Edelleen Kona on sähköautojen tämän hetken ostettavissa olevasta tarjoomasta itsellenikin varteenotettavin seuraava autoni. 

Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen

perjantai 28.09.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto , Sähköauton lataaminen

Tämä blogitarinani on oikeastaan henkilökohtainen vastineeni Moottorilehden Vuosi sähköautolla juttuun, joka oli otsikoitu juuri päinvastoin.

Kuitenkin ennen oman melkoisen vahvaan sähköautoilukokemukseen perustuvan näkemykseni kirjaamista haluan vilpittömästi kiittää Moottori-lehteä hyvästä juttusarjasta sähköautoiluun liittyen. Hienoa, että sähköautot on huomioitu ja jutut ovat olleet tietenkin laadukkaita.

Sujuva ja edullinen sähköautoilu perustuu useimmiten kotilataamisen vaivattomuuteen

Sähköauton lataaminen on maailman yksinkertaisin ja nopein työ tehtäväksi, kun kotona on kiinteästi asennettu ja kiinteällä kaapelilla varustettu laadukas latauslaite oman parkkipaikan kohdalla. Itselläni on KEBA:n laadukas laite säädettynä antamaan 1x20A:n latausvirtaa.

Aina kun tulen kotiin, laitan Leaf 40 kWh -sähköautoni muutaman sekunnin kuluessa ja yhden käden liikkeen avulla latautumaan ja toisin päin liikkeelle lähtiessä. Sujuva kotilataaminen siis varmistaa äärimmäisen ajamisen helppouden. Ei koskaan arjen ajoissa mitään tarvetta millekään muulle lataamiselle useimmilla sähköautoilijoilla.

Kotona sähköauto siis latautuu päivällä, iltapäivällä töiden jälkeen saati yöllä nukkuessa aina täyteen asti. Ja mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä pienempi latausteho saattaa kotona riittää.

Kotona ladaten sähköautolla ajaminen on myös todella edullista. Itse maksan sähköstä (osto+siirto+kaikki verot) noin 0,11e/kWh. Joten kotona ladaten sähköautollani ajamisen hinnaksi tulee noin 1,80 euroa/100km. Mikään julkinen maksullinen lataus ei pääse aivan yhtä edulliseen tasoon. Joskin joissain paikoissa Parkkisähkö Oy:n palvelut pääsevät tosi lähelle. Oma lukunsa ovat tietenkin myös täysin ilmaiset julkiset latauspaikat, mutta ainakaan itse en jaksa niitä kärkkyä muutaman euron säästön takia. Sujuva kotilataaminen siis varmistaa todella edullisen sähköautolla ajamisen.

Asiointilatauspaikat täydentävät merkittävästi sujuvaa sähköautoilukokemusta

Ostoskeskusten ja markettien sekä muiden lukuisten paikkojen Type2-asiointilatauspaikat täydentävät sujuvan kotilataamisen lisäksi merkittävästi sähköautoilun helppouden ja mukavuuden kokonaiskuvaa. Etenkin pienemmillä akuilla varustetuille sähköautoille asiointilatauspisteet voivat olla myös todella tärkeitä arjen ajojen onnistumiseen kotilataamisen rinnalla.

Tiedän toki, että on jo nyt olemassa joitain sähköautoiljoita, jotka ovat olleet niin rohkeita, että ovat hankkineet sähköauton ilman kotilatausmahdollisuutta. Tällainen ratkaisu kuitenkin vaatii melkoisen suurta halua nähdä vaivaa autoilunsa eteen lähtemällä erikseen kuluttamaan jopa tunteja aikaa johonkin kauppakeskukseen tai muuhun vastaavaan paikkaan. Pikalataamisen hyödyntäminen lyhentää tällaisella sähköautoilijalla päivittäisten lataussessioiden aikatarvetta tosin jo alle tuntiin. Silti aikatarve on jotain aivan muuta, kuin kotilatauslaitteen muutaman sekunnin kestävä kaapelin kiinnittäminen.

Työpaikkalataamisen mahdollistaminen lisäisi runsaasti sähköautoilijoiden potentiaalista määrää

Jos Suomessa saataisiin lähtökohdaksi tilanne, jossa työnantajat haluaisivat järjestää mahdollisuuksien mukaan sähköautoille työpaikkalataamisen lisäisi se tuntuvasti potentiaalisten sähköautoiijoiden määrää. Vielä toistaiseksi ainakin Suomessa taloyhtiölaki tekee useille taloyhtiöissä asuville sähköauton kotilataamisen järjestämisen vähintään haastavaksi, tai vaikeaksi sekä valitettavan usein jopa mahdottoman tuntuiseksi. Monille näistä haasteista kärsiville siis työpaikalla saatu lataus mahdollistaisi käytännössä yhtä sujuvan sähköautoilukokemuksen, kuin kotilataaminen.

Taloyhtiölakiin pitäisi saada kiireesti muutos

Sähköisen liikenteen edistämiseksi olisikin erittäin tärkeää saada pikaisesti taloyhtiölakiin muutos, joka velvoittaisi taloyhtiötä antamaan luvan osakkaalle järjestää sähköautolleen latauksen, kunhan tekee sen omalla kustannuksellaan ja hoitaa asianmukaiseen mittaukseen perustuen itse sähkön kulutuksensa.

Pikalataamista tarvitaan sähköautomatkailussa

Sähköautolla matkailussa taasen tarvitaan pikalatausverkostoa. Sen kattavuus on parantunut viimeisen vuoden aikana useilla alueilla todella hyvin. Silti esimerkiksi aivan valtakunnan pääväyläksi laskettavalla E75:lla ei ole Jyväskylän ja Pihtiputaan välillä yhtään pikalatauspaikkaa. Puhumattakaan koko koillislapin kattavasta katveesta. Nämä kaipaisivat pikaisesti vielä merkittävämmin ja kohdennetusti tuettua pikalatausverkoston rakentamista. 

 

Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!

torstai 27.09.2018 Avainsanat: BEV , Latauslaite , sähköauto , Sähköauton lataaminen

Esitin otsikossa väittämän, johon liittyy useita muuttujia, mutta silti pidän sitä tosiasiana ja perustelen sitä tähän muutamalla yksinkertaistetulla esimerkkitarinalla.

Pertti Tuulipukukansalainen

Pertti käy töissä 16 kilometrin päässä kotoa, eikä saa sähköautoaan ladattua töissä. Työmatkojen lisäksi hänelle tulee keskimäärin noin 30 kilometriä päivässä muita ajoja. Yhteensä siis noin 62 kilometriä päivässä, eli hän on hyvin tyypillinen keskivertoautoilija ajomäärältään vuotuisella noin 16 000 km ajomäärällään.

Pertille riittäisi vaikka vanhan 24 kWh Leafin toimintamatka kaikkiin arjen ajoihin ja kotona riittää kovasti vaikka 6 Ampeerin latausvirta, jolla hän saisi 10 tunnin yön aikana jo reilusti yli päivittäisen lataustarpeensa. Pertti muuten pääsisi todella edullisesti mukavaan sähköautoilun kokemusmaailmaan ostamalla edullisen käytetyn Leafin.

Vaikka Pertti ostaisi tulossa olevan 64 kWh Kona Electricin, niin hän ei tarttisi koskaan yhtään kovempaa latausvirtaa kotona, vaan päin vastoin. Hänelle riittäisi vaikka lataisi vain silloin tällöin autoaan kaupassa käydessä 3x32A latauslaitteista 7,2 kW:n latausteholla, eikä lataisi oikeastaan koskaan kotonaan.

Tiina Duunari

Tiina käy töissä 45 kilometrin päässä, eikä hänkään saa tehtaalla koskaan autoaan lataukseen. Työmatkojen lisäksi Tiinalle tulee keskimäärin 50 kilometriä muita ajoja päivittäin. Tiina siis ajaa suomalaisittain todella paljon, yli 40 000 kilometriä vuodessa.

Tiinalle työmatkojen osalta riittäisi jopa vanha 24 kWh Leafi, mutta vapaa-ajan ajojen lisätarpeen vuoksi en suositeleisi sitä. (omakohtainen kokemus kolmen vuoden ajalta juuri vastaavaa ajomäärää). Sen sijaan tiinalle voisi suositella jo 30 kWh Leafia jolla päivän ajot jo sujuisivat pääosin ilman välilatauksia. Talven kovimmat pakkaset houkutteleisivat suosittelemaan 40 kWh Leafia.

 

Jos Tiinalla olisi 30 kWh Leafi, niin hän todennäköisesti arvostaisi esimerkiksi 20A:n, eli noin 4,6 kW:n lataustehon latauslaitetta kotona, jotta auto ehtisi latautua töistä kotiin tultua ruokaa laittaessa ennen lasten harrastusajoja enemmän. 

40 kWh Leafi riittäisi jo joka päivä siihen, että kesken päivän ei tarvitseisi ladata. Päivittäinen 140 kilometrin energiatarve ehtisi normaalisti jo 10 tunnin yölatauksilla täyttyä 10A:n latausvirralla, eli vieläkin aivan normaalista pistorasiasta.

Tiinalle 64 kWh Kona toisi myös joustavuutta siten, että hänenkään ei tarttisi edes joka yö ladata autoaan ja muutaman päivän välein tehty kauppareissu auttaisi kovasti keventämään ylipäätään kotilatauksen tehotarvetta ja jopa 6 Ampeerin latausvirta taloyhtiön modatusta lohkolämppäritolpasta riittäisi.

Elisa Myyntijohtaja

Elisa haluaa nauttia merenrantahuvilastaan ympäri vuoden ja pendelöi käytännössä joka päivä 150 kilometrin matkan töihin sähköautollaan. Elisa saa töissä autonsa aina 3x32A latauslaitteeseen. Työmatkojen lisäksi Elisalle tulee noin 30 kilometriä päivittäin muita ajoja. Hän on siis todellinen autoilun suurkuluttaja ja siksi etenkin hänelle sähköautoon siirtyminen on taloudellisestikin todella kannattavaa.

Elisalle en suositteleisi missään tapauksessa vanhaa 24 kWh Leafia työmatkan pituuden takia. 30 kWh Leafiakin suositteleisin painokkaalla varauksella, koska kovimmilla pakkasilla ja suuremmilla ajonopeuksilla saattaisi tulla jännittäviä tilanteita. Ja kenellekään en suosittele päivittäisillä työmatkoilla lähtökohdaksi kesken matkan pikalataustarvetta. Siis 40 kWh Leaf olisi minimisuositukseni.

Elisa siis saa töissä aina auton akun täyteen. Kun hän tulee 40 kWh Leafillaan kotiin, on auton akussa ehkä noin 10-20%, eli noin 4-8 kWh energiaa jäljellä. Se rittää ainakin tunnin kotona käynnin ja 20A, eli 4,6 kW:n latauksen jälkeen iltapäivän kauppa- ja harrastusajoihin. 

10 tunnin yölatauksen aikana hän saa 16 Ampeerin latausvirralla auton akun käytännössä riittävän täyteen päästäkseen aina töihin. 

64 kWh Kona antaisi sellaisen joustavuuden, että kun Elisa tulee töistä kotiin olisi auton akussa vielä riittävästi energiaa illan ajoihin ja silti akussa olisi illalla reilusti yli 10 kWh:n verran jäljellä. Aamulla töihin päästäkseen Elisa tarvitsee noin 20 kWh energiamäärän, joten 10 tunnin yölataukseen riittäisi vaikka 6 Ampeerin latausvirta.

Mainitsen vielä, että näin suurilla ajomäärillä kannattaisi vakavissaan harkita vaikka Teslan hankkimista vähintään käytettynä. Siinähän on sisäänrakennettu kolmivaihelaturi ja aivan normaalista voimavirtapistokkeesta saa yön aikana todella paljon lisää energiaa alhaisemmillakin Ampeereilla. Teslan lisäksi huomattavasti edullisempi BMW:n i3-sähköauton voi varustaa kolmivaihelaturilla. Ja vielä Bemariakin edukkaampi Renault Zoe on aina varustettu kolmivaihelaturilla.

Suurempi akun kapasiteetti antaa vain joustavuutta sähkauton lataamiseen

Eli yllä pyrin kertomaan muutamalla yksinkertaistetulla esimerkillä, että mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä enemmän omistajalla on joustavuutta myös kotilataamisen tehon tarpeen suhteen. 

Eri asia on se, että esimerkiksi itse arvostan kovasti kotonani olevaa 20 Ampeerin, eli noin 4,6 kW:n tehoista latauslaitetta, vaikka noin 40 000 - 50 000 km vuotuisille ajoilleni 40 kWh Leafilla jopa 8A riittäisi täysin. Se vain on mukava tunne tietää, että akku on nopeammin mahdollisimman täysi.

Toki tämäkään asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen, vaan jokaisen sähköautoa suunnittelevan on syytä pyrkiä saamaan sähköauto pitkään koeajoon, jossa pääsee testaamaan sitä ja sen lataamista juuri niissä omissa arjen ajoissa.

Matkailukäytössä akun suuri koko sekä etenkin nopea pikalataus ovat valttia

Sitten kun lähdetään sille kuuluisalle joka viikkoiselle Lapin matkalle sähköautolla, eikä malttaisi kusellakaan käydä saati lounastaukoa pitää, niin akun suuri koko sekä etenkin nopea DC-lataus ovat ehdottomia valtteja. Siinä ei sitten taasen kotilatauslaitteen teholla ole oikeastaan mitään merkitystä.

 

Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?

tiistai 12.06.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto , Sähköauton lataaminen

Ajoittain Sähköautot -Nyt! -Facebook ryhmässäkin kohoaa kiivastakin keskustelua sähköauton luvattomista latauksista yleisistä pistorasioista. Haluan kirjoittaa tähän oman mielipiteeni asiasta.

Julkiset latauspisteet tietenkin ovat niitä sallittuja

Kaikista julkisista latauspisteistä tietenkin saa ladata, olivatpa ne maksullisia tai ilmaisia. Yleisesti pidän lähtökohtana sitä, että julkinen latauspiste on merkitty asianmukaisilla kilvillä, josta ilmenee kyseessä olevan sähköauton latauspaikka. Toisinaan tosin näkee julkisia latauspisteitä esimerkiksi markettien pihoilla, joita ei ole merkitty juuri lainkaan. Jos on tyypillisen julkisen latauspisteen näköinen latauslaite tarjolla marketin yleisellä asiakkaille tarkoitetulla parkkipaikalla, niin silloin tulkitseisin lataamisen olevan ok.

Näiden julkisten asiointilatauspaikkojen lisäksi on jo runsaasti myös pikalatauspaikkoja. Näitä on esimerkiksi ABC-liikennemyymälöissä ja jopa Motonet-myymälöiden pihoissa. Näitä julkisia latauspisteitä on maksullisia sekä maksuttomia. Maksullisissa latauspaikoissa on uuden sähköautoilijan opeteltava uudenlaiset maksutavat, koska lähtökohtaisesti pankki- tai luottokortti tai käteinen eivät maksuksi käy, vaan maksu suoritetaan erilaisilla tavoilla, kuten tekstiviesteillä, mobiilisovelluksilla tai RFID-lukjoilla, joita saa kun on rekisteröitynyt asianmukaisen operaattorin käyttäjäksi ja tilannut maksuvälineet.

Merkitsemättömät pistorasiat julkisissa parkkihalleissa ja parkkipaikoilla: älä koskaan lataa ilman lupaa

Pysäköintihalleissa, yleisilllä parkkipaikoilla ja rakennusten seinillä on Suomessa todella runsaasti pistorasioita tarjolla. Näistä pidän ehdottomana linjana, että ilman asianmukaista lupaa ei koskaan pidä ladata.  Nämä pistorasiat ovat jonkun muun omaisuutta ja niistä tulevan sähkön maksaa joku muu kuin minä itse. Joten ilman lupaa ja sopimusta ei pidä ladata.

Lupahan saattaa olla tapauskohtaisesti kertaluonteinen tai vaikka pysyvämpi, kuinka sitten sopimus meneekään.

Itse pidän tärkeänä, että pyrin etukäteen hyvissä ajoin lähestymään mahdollista lataamistarpeen kohdetta vaikka sähköpostilla. On mielestäni hyvän tavan mukaista kertoa kysymyksessään vähintään:

  • Haluaako tavallista pistorasialatausta vai tarvitseeko kolmivaiheisen työmaapistokkeen.
  • Minkälaista latausvirtaa tulee käyttämään.
  • Kuinka kauan aikoo ladata
  • Kuinka paljon lataamisessa arvioi kuluvan sähköä
  • Sekä kuinka paljon tuo tulee latauspaikan sähkölaskun maksajalle maksamaan.
  • Esimerkiksi: "Hei, olen ajamassa xx-reitilä xx.xx.2018 Nissan Leaf -sähköautollani ja uskon tarvitsevani hetken pistorasiasta latausta, koska ko reitillä ei ole tarjolla julkisia latauspaikkoja. Autoni lataamiseen riittäisi aivan normaali autojen lohkolämmityslaitteille tarkoitettu pistorasia. Haluaisin ottaa 1x16A latausvirtaa noin 4 tunnin ajan. Tuossa ajassa kuluu sähköä lataamiseen noin 13-14 kWh ja sille kertyy maksua tyypillisillä sähkön hinnoilla noin 1,5 - 3,00 euroa veroineen ja siirtomaksuineen. Erittäin mielelläni maksaisin tuosta latauksesta myös..."

Jos saat luvan ladata ei julkiselta latauspaikalta, niin kirjoita luvasta mielellään esimerkiksi latauskaapeliin kiinnittämääsi lappuun, jotta sivulliset eivät turhaan pahoita mieltään asiasta.

Alla olevan kuvan tilanteessa olin etukäteen sopinut Hirvaskankaan ABC:lle latauksen, koska muutoin en olisi päässyt edellisellä sähköautollani, eli 24kWh Leafilla talvella Jyväskylästä mökille Viitasaarelle. Tuolla kertaa maksu ei kelvannut, mutta jollain toisella kertaa olen saanut maksaa käypän korvauksenkin.

Lämpötolpat taloyhtiöissa asuvien luona vieraillessa

Kerros- ja rivitalojen sekä muiden vastaavien taloyhtiöiden asukas- ja vieraspaikoilla lataamista vältän lähtökohtaisesti kyläilyreissuillani. Olen kokenut niistä lataamiseen luvan saamisen olevan niin hankalaa, että hepommalla pääsee, kun jättää latailematta.

Jos kuitenkin olisi pakottava tarve tuollaiseen kyläilyn aikaiseen lataamiseen jostain taloyhtiöstä, niin haluaisin kyllä ennakoida siten, että etukäteen selvittäisin ko. taloyhtiön isännöitisijän ja pyrkisin sieltä kautta sopimaan lataamisesta maksua vastaan. Kokemuksesta tosin siis tähän asti lähtökohtaisesti ja aika turhaan.

Älä siis koskaan lataa ilman lupaa taloyhtiön asukkaiden tai vieraspaikoilta ilman taloyhtiön lupaa.

Kyläpaikat tuttujen omakotitaloissa ja mökeillä

Olen kyllä aina kehdannut omakotitaloissa asuvien tuttujen luona kyläillessä kysyä latausta. Alussa varmistelin etukäteen soittamalla, että onnistuisiko, kun sähköautoni oli vielä isäntäväelle vieras asia. Sitten kun on jo toistuvia kyläilyjä samassa paikassa, niin olen kokenut, että latausta voi kysyä vasta saapuessaan ja useimmat kyllä ovat niin huomaavaisia, että tarjovat jo valmiiksi latausta.

Kyläpaikkojen isännillekin on kohteliasta tarjota reilu korvaus ladatusta sähköstä. Tässä tosin on tullut useimmiten häveliäisyys vastaan, eikä maksua kysyttäessä oteta vastaan. Siksi pidän parempana vaihtoehtona huomioida tämä asia etukäteen jollain kivalla pienellä lahjalla korvaukseksi latauksesta. Rehellisesti sanottuna olen kyllä tosi huono tällaisessa ennakoinnissa.

Kun aloittaa lataamisen kyläpaikassa, on syytä myös aina kysyä pääsulakkeiden kokoa sekä kyseisen rasian sulakkeen mitoitusta. Jos vastaus on vaikak 3x25A pääsulakkeet ja 16A sulake rasialle, niin siltikin olen mieluummin varovainen ja lataan vaikka varmuuden vuoksi 8-10A, jos rakennus ja johdotukset näyttävät yhtään vanhemmilta. Minulla on muuten nykyisin autossa varalla paketti 25A pääsulakkeiksi käyviä sulakkeita. Olisihan se noloa polttaa kyläpaikan pääsulake ja sitten vain todeta, että sori.

Oman kotini vieraanvaraisuus sähköautolla saapuville kyläilijöille

Pidän itse täydellisen itsestään selvänä, että kun luokseni saapuu kyläilijä sähköautolla, niin hänen autollensa järjestellään lataus, vaikka omaa 20A-latausvirtaa antavasta latausasemasta ja oma auto siirretään saamaan vaikka 16A-pistorasia sähköä. Itse en missään nimessä huoli toiselta luonani kyläilevältä sähköautolijalta maksua latauksesta. 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!