Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla sähköautomatkailu

Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla

torstai 28.02.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Vielä viime vuonna tein lasten hiihtolomaviikon, eli viikon 9 mökkimatkan edellisellä 24 kWh Leafillani. Silloin matka toteutui 280 kilometrin mittaisena, eli hiukan suorempana ja aikaa siihen kului yhteensä 7h45min. Tänä vuonna 40 kWh Leafilla matka oli jo huomattavasti joutuisamman tuntuista.

(kuvat, joissa näkyy Leafini ovat aiemmilla mökkireissuilla otettuja. Nyt minulla ei ollut aikaa kuvailla mökillä autoa)

Kangasalta Tampereen kautta Viitasaarelle 323 kilometriä

Tällä kertaa mökkimatkaan kuului pikkulenkki Tampereen kautta, josta kyytiin tuli vielä rakkaani sekä pari ihmisen parasta ystävää, eli koiraa. Meitä oli menomatkalla autossa matkatavaroidemme lisäksi kolme ihmistä ja kaksi keskikokoista koiraa. Kattotaakkaa emme tällä kertaa tarvinneet.

Leafissahan on mainiot tilat tällaiseen matkailuun. Tavaratila on suuri ja selkeän muotoinen ja eteen sekä taakse mahtuu hyvin istumaan, kunhan matkalaiset eivät ole paljon päälle 185cm mittaisia. Meidän seurueemme on onneksi selkeästi alle tuon mittaista.

Matka-ajelussa 40 kWh Leafilla ei ole oikeastaa mitään erityistä kerrottavaa näin lyhyillä reiteillä. Matkaa tehtiin aivan normaalisti muun liikenteen mukana aurinkoisessa noin +2°C..+4°C melko tyynessä kelissä. Kaistavahti otti pääosin kuivalla tiellä osaa auton ohjailuun ja adaptiivinen vakionopeussäädin toimi kuin unelma. Lämmönsäätö oli koko ajan automaattiasennolla +17,5°C pyynnillä, jolla autossa tarkenee paremmin kuin hyvin.

Matka-ajossahan Leaf on ihan ok auto, kunhan on tottunut sen Japanilaisen makuiseen ohjautuvuuteen ja pehmeään jousitukseen. Nämä siis ovat kokemuksena lähes ääripää esimerkiksi Volkswagen Groupin tuotteille. Sähköautojen tyyliin Leaf on äänetön moottorin osalta joka tilanteessa, mutta hyvistäkin Nokian kitkarenkaista tulee selkeästi havaittavaa huminaa sisälle. Minä satun olemaan Leafin kuljettajan paikalle sopivan kokoinen, joten siinä on hyvä ajoasento pidemmillekin matkoille, mutta useimmat jäävät kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä.

Moottorissa riittää puhtia reippaisiin ohituksiinkin ja väkevä sekä tasainen vääntö yhdessä hyvin toimivan vakionopeussäätimen kanssa pitävät huolen tasaisesta matkanopeudesta. En käyttänyt tällä matkalla auton e-Pedal -toimintoa lainkaan. Ajomoodiksi oli valittu B, eli runsaammin mootorijarrutuksissa regeneroiva.

Menomatkalle kertyi pituutta yhteensä 323,4 kilometriä ja sähköä kului 51 kWh, joten koko matkan kulutukseksi muodostui 15,8 kWh/100km. Uudella 62 kWh akulla varustetulla Leafilla tai Kona Electricin 64 kWh akulla olisi siis tämän matkan tehnyt ilman yhtään välilatausta.

Nyt teimme menomatkalla yhden välilatauksen taktiikalla pysähtyen Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla. Tarjolla olisi ollut myös Palokan Lidlillä maksuton pikatalaus. Halusin kuitenkin pysähtyä jo Kivääritehtaankadulle. Kävimme latauksen aikana syömässä latauspaikan vieressä olevassa Fazer Amican ravintolassa ja akkuun ehti kertyä tarpeettomankin paljon energiaa loppumatkaa ajatellen.

Hintaa Jyväskylässä Virtapisteen latauspisteellä lataamiselle kertyi 11,2 euroa ja energiaa otin 31,5 kWh. Auto siis oli latauksessa koko 55 minuutin pysähdyksemme ajan, jolla aikaa käytimme koirat lenkillä ja kävimme syömässä maittavan lounaan. Tämäkin pikalatuspiste on hinnoiteltu aikaperusteisesti maksaen 20c/min. Tarpeettoman pitkästä latauksesta johtuen lataamisessa kertyi sähkölle turhankin paljon hintaa ja sähkön hinnaksi muodostui 35 senttiä/kWh. Lataus käynnistyi ja toimi Virtapisteen RFID-kortilla tälläkin kertaa täysin odotetulla tavalla.

Lopumatka olikin sitten muun liikenteen virrassa ajelua mökille Viitasaarelle asti. Perillä akussa oli vielä sen verran sähköä, että vaikka heti olisi päästy jatkamaan matkaa kaupoille. Nyt ei ollut tarvetta lähteä mihinkään, joten laitoin auton saamaan latausta 10A:n virralla suoraan mökin sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta kolmivaihepistokkeesta.

Nyt oli aikaa keskittyä nauttimaan mökillä saunomisesta, kauniista talvisäästä sekä rakkaiden ihmisteni ja koirien seurasta.

Auton akku oli 100% täynnä johonkin aikaan seuraavana päivänä. En tullut edes katsoneeksi, että mihin aikaan, koska sillä ei ollut mitään merkitystä. Nopeampaa latausta tarvittaessa olisin voinut käyttää myös 16A:n latausvirtaa.

Viitasaarelta Tampereen kautta Kangasalle 330,3 kilometriä

Paluumatkalla kyydissä oli yksi lapsi lisää ja enemän matkatavaroita, kuin mennessä.  Keli oli nyt sähköautolle olennaisesti raskaampi, koska tie oli märkä ja satoi vettä ja räntää ja puuskittainen sivuvastainen tuuli oli navakka. Ilma oli noin +1°C ja jouduin pitämään autossa lämmityslaitteen manuaaliasennolla +18°C pyynnillä A/C-asetus käsin päälle asetettuna, koska kosteassa kelissä ikkunat olisivat muuten huurtuneet ikävästi. Leafin lämmityslaitteen automatiikka ei ole kovin fiksu. Se ei esimerkiksi osaa käyttää A/C-toimintoa automaattisesti sisäilman kuivaamiseen.

Paluumatkalla tein kaksi latauspysähdystä, vaikka yhdelläkin olisi pärjätty. Päätin ottaa ensin Jyväskylästä Kivääritehtaankadulta sähköä sen aikaa, kun käytimme koirat lenkillä. Oli tähän Jyväskylän pysähdykseen todellisuudessa toinenkin syy, kuin koirien ulkoilutus. Nimittäin Leafin toimintamatkalaskurissa sekä akun prosenttinäytön laskennassa on ikävä laskentavirhe. Pahimmilaan auto näyttää jopa noin 10% liian alhaista akun varausta. Tiesin, että olisimme päässet Jämsän Patalahdelle saakka ilman välilatausta, mutta tiesin myös, että vankasta Leaf-kokemuksesta huolimatta olisin kohdannut turhaa toimintamatkajännitystä vähän ennen laturille saapumista. Enkä siis siis sitä halunnut matkaseurani takia kokea. Jyväskylässä lyhyen koirien lenkityksen aikana tehty lataus kesti 14 minuuttia, hintaa kertyi 3 euroa ja energiaa siirtyi akkuun 10,4 kWh:n verran. Tuossa latauksessa sähkön hinnaksi muodostui siis 28,8 senttiä/kWh.

Loppumatkaan riittävän latauksen otin Jämsän Patalahden Teboililta päivällistämisemme aikana. Muilta osin paluumatkakin sujui aivan kuten millä tahansa autolla. Ajellen muun liikenteen mukana vakionopeussäädin päällä.

Patalahdenkin lataus tuli tehtyä päivällisen keston takia turhankin ylitäyteen ja siksi hintaakin kertyi tarpeettoman paljon. Tauko kesti yhteensä 42 minuuttia ja siinä ajassa akkuun kertyi 23,78 kWh ja hintaa lataukselle kertyi 8,60 euroa, eli 36 senttiä/kWh.  Paluumatkankin lataukset toimivat kuten niiden kuuluukin, eli ensikerralla RFID:llä aktivoimalla käynnistyen.

Paluumatkalle kertyi pituutta 330,3 kilometriä, sähköä kului yhteensä 56,6 kWh ja keskikulutus oli 17,1 kWh/100km. Paluumatkallekin siis olisi riittänyt 60 kWh akkuinen sähköauto ilman yhtään välilatausta.

Matkaan kulunut aika

Tällä kertaa lataamiseen kului aikaa menomatkalla 55 minuuttia ja paluumatkalla 56 minuutia. Tuon verran olisin halunnut taukoilla joka tapauksessa näin pitkällä matkalla, joten sähköautolla ajaminen ei aiheuttanut enää mitään ylimääräistä matka-aikaan. Toki vielä 40 kWh akullisellakin sähköautolla tulee pysähdyttyä välilatausten takia paikkoihin, joissa en ehkä muutoin tulisi pysähtyneeksi. Tämä kuitenkin vain rikastuttaa elämää.

Seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla

Vaikka tällä mökkimatkalla ei ollut mitään ylimääräistä vaivaa saati haasteita tai riskejäkään välilatausten tarpeesta, niin silti olen päättänyt, että seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla.

Nämä mökkimatkat ovat pisimmät minulla toistuvat ajomatkat ja haluan ne seuraavalla sähköautollani suorittaa ilman yhtään välilatauksen tarvetta. Tällä varmistan matkan täydellisen sujuvuuden vaikka sähköautojen pian tuleva räjähdysmäinen määrän kasvu ruuhkauttaisikin hetkellisesti latauspisteet. Ruuhkaahan on odotettavissa hetkittäin latauspisteille lähinnä liikenteen vilkkaimpina aikoina, eli lomien ja juhlapyhien aikaan. Kun sähköautojen määrä kasvaa voimakkaammin, on odotettavissa Suomenkin pääteiden varrelle vastaavia monen pikalaturin latauspaikkoja, joita Norjassa jo on runsaastikin. On myös realistista olettaa, että kaikissa vaiheissa pikalatausverkoston laajeneminen ei ehdi pysyä sähköautojen määrän kasvun mukana. 

Lisäksi tuollaisella yli 60kWh akulla varustetulla sähköautolla tämäkin matka olisi ollut vielä hieman edullisempi kuin se nyt toteutui. Yhteensä tälle 653,7 kilometrin mökkimatkalle kertyi nyt hintaa 22,8 euron pikalatausten lisäksi myös loppulatauksista noin 8 euroa, eli yhteensä matkalle kertyi hintaa noin 30 euroa, eli yhteensä non 4,6 euroa/100km. Taloudellisella dieselautolla olisi varmaan päässyt myös alle 40 euron tuon matkan. Mutta kun auto on varustettu yli 60 kWh akulla, niin lataan auton vain mökillä ja kotona ja silloin nyt toteutuneella 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella matkalle olisi kertynyt hintaa noin 13 euroa, eli noin 2e/100km. Ei näillä pikalatuksen hinnoilla ole todellisuudessa mitään merkitystä sähköautoiluni kuluihin, koska niitä on kuitenkin niin harvoin, mutta tulipahan tuokin nyt laskeskeltua.

Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Ajoin Hyundai Kona Electric -sähköautolla 408 kilometriä Vantaalta Viitasaarelle mökkeilemään. Lue matkatarina täältä. Nyt oli vuorossa kotiin Kangasalle paluu mökiltä, eli 285 kilometrin matka-ajo. Tiesin jo valmiiksi, että 64 kWh akulla tuossa ei ole mitään ihmeellistä, vain ajoa.

Periaatteessa siis tämä matkatarina sähköautolla ajosta olisi ollut tosi lyhyt: "lähdin matkaan, ajoin perille ja laitoin auton kotona latautumaan". Koska ajokeli poikkesi niin oleellisesti menomatksta, niin päätin kuitenkin kirjoitan lyhyen tarinan tästäkin matkasta.

94% ladatulla akulla lähtö mökiltä

Kona oli ollut mökillä saamassa 10A:n, eli 2,3 kW:n tehoista latausta ja akku oli lähdön hetkellä Lauantai iltana 94% täynnä. Olisin voinut ladata akun myös täyteen asti 16A:n latausvirtaa käyttäen jo huomattavasti ennen lähtöämme, mutta annoin auton olla tuolla pienemmällä latausvirralla, koska tiesin vajaankin akun riittävän helposti kotiin asti.

Matkaan lähdettiin samoilla asetuksilla, kuin oli ollut tulomatkallakin. Eco-ajoasetus, lämmitys 20C automaattiasennossa ja akuston talviasetus poistettuna käytöstä, koska akku ei ehdi missään vaiheessa kuitenkaan jäähtyä.

Talviajokeli raskaimmasta päästä sähköautolle

Tällä kertaa ajokeli oli hyvin raskas sähköautolle. Lunta pyrytti puuskittaisessa vastatuulessa, lämpötila oli nollan vaiheilla ja lumi suli sohjoksi tielle. Ja tätä keliä riitti koko matkan, mutta etenkin viimeiset 80 kilometriä Jämsästä Joustan kautta kotiin oli eritysen raskasta. Tie niin paksussa sohjossa, että monin paikoin oli hiljennettävä vauhtia tuntuvasti turvallisen ajon varmistamiseksi.

Koko matkalla keli oli sen verran haastava, että reitillä näkyi useampiakin autoja tienposkessa, kaiteessa ja yhden kerran poliisikin oli liikennettä ohjaamassa. Me pääsimme kuitenkin ajamaan tavoitereittiämme perille asti pienistä viivytyksistä huolimatta.

Hyundai Kona Electricin ajo-ominaisuudet sohjokelissä

Suunnilleen Jyväskylään asti pystyimme pitämään lähes normaalit liikennenopeudet, koska sohjo ei ollut vielä niin pehmeää ja auto ohjautui normaalisti ja oli muutonkin hallittavissa turvallisen tuntuisesti. Oikeastaan missään vaiheessa ei kaista-avustimesta ollut apua, koska mitään kaistamerkintöjä ei näkynyt. Adaptiivinen vakionpeussäädin kuitenkin toimi Jämsään asti, kunnes pysäköin auton hetkeksi tiensivuun ja puhdistin lumiharjalla auton keulaa. Tuon jälkeen vakionopeussäädin jälleen toimi. Luistonoesto reagoi vakionopeussäätimen sammuttamalla niin nopeasti, että sitä uskalsi käyttää sohjossakin ajaessa.

Sitten Jyväskylän jälkeen ja etenkin viimeiset 80 kilometriä Jämsästä Kuhmoisten kautta kotiin asti oli sohjoa jo niin paljon, että vahtia piti laskea. Syvässä sohjossa Kona eteni mielestäni aivan tyypillisen etuvetoisen auton tavoin. Sohjoa oli jo niin paljon, että auto nousi helposti sohjoliirtoon. Silloin ohjatuvuus ja hidastuvuus ovat todella heikkoja. Auto kuitenkin varoitti loogisen tuntuisesti orastavaan luistoon ja vauhtipolkimen nosto aiheutti viipymätä regeneroinnin kautta hidastuvuuden alun. Regenertointi osasi huomioida myös kitkan, eikä missään vaiheessa tuntunut riskiä, että se lukitsisi etupyöriä. Luistoissa auto tuntui käyttäytyvän ennemmin puskevasti kuin yliohjautuvasti, joka on hyvä ominaisuus yhtään kokemattomammille liukkaankelin kuljettajille. Ajovakauden hallinta ja luistonesto tekivät työtään melkoisen huomaamattomasti ja turhaan itsestään meteliä pitämättä.

Jämsästä Kuhmoisiin ja siitä kotiin matka-ajonopeuden pudottamisen lisäksi vastaantulijoiden kohdalla hidastin nopeuttani hieman, koska en voinut luottaa vastaantulijoiden hallitsevan ajoneuvojaan. Pienikin vauhdin pudotus mahdollisen törmäysriskin uhatessa pienentää tuntuvasti loukkaantumisriskiä. Hidastetusta vauhdista huolimatta saavutin yhden itseäni hitaamman auton, joka väistyi melkein heti levikkeelle päästäen minut ohitse. Itse taasen päästin yhden nopeammin ajavan vuorostaan ohitse. Pääosin ilmeisesti muutkin olivat todenneet kaahailun olevan turhaa. 

Kulutus nousee raskaassa kelissä

Akku olisi raskaasta kelistäkin huolimatta riittänyt erittäin hyvin koko 285 kilometrin matkaan ilman yhtään välilatausta. Jämsän Patalahden lähestyessä pienen poliisien liikenteen ohjauksen aiheuttaman viivästyksen jälkeen oli meillä matkailijoilla jo niin kova tauon tarve, että pysähdyin Patikselle. Ostin mukaan kahvin, vichyä ja kävin vessassa. Otin tuon aikaa myös pikalatausta ihan vain muodon vuoksi. Kuuden minuutin tauon aikana akkuun ehti kertyä 4,6 kWh lisää energiaa.

Onnistunutta latausta kuitenkin edelsi aikamoinen yllätys ja taisto. Siitä kirjoitan pian tarkemmin erillisesssä tarinassa, koska tuo ongelma ei sinänsä liity tähän mökkimatkaan mitenkään. Olisin tosiaan päässyt perille hyvin ilman välilatausta. Halusin vain selvittää, että onnistunko ongelmasta huolimatta lataamaan.

Perillä kotona 285 kilometriä myöhemmin ajotietokone kertoi keskikulutuksen olevan 18,1 kWh/100km. Eli aika paljon enemmän kuin mökille mennessä toteutunut 15,8 kWh/100km. Tuolla raskaamman kelin kulutuksella toimintamatkaksi olisi toteutunut noin 350 kilometriä. 

Yhteenveto

Hyundai Kona Electricin toimintamatka 64 kWh akulla riittäisi minulle kaikkiin omiin tarpeisiini hyvin. Pisin matka, jota ajan on tämä mökkimatka. Raskaallakin talvikelillä jäi vielä runsaasti pelivaraa akkuun.

Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , sähköautomatkailu

Olen blogissani edustanut mielipidettä, että sähköauto ei sovi vielä kaikille. Olen myös käyttänyt sähköauton sopivuuden mittarina sitä, että toimintamatkan tulee riittää kaikkiin arjen säännöllisiin ajoihin ilman välilatausta sekä säännöllisesti toistuviin mökki- ja mummolamatkoihin joko ilman välilatausta tai yhdellä välilatauksella.

Nyt Hyundai Kona Electric tarjoaa pääkaupunkiseudun ihmisillekin aivan uudenlaista sähköautoilun mahdollisuutta pitkän toimintamatkansa ansiosta. Testasin tätä ajamalla Konalla Autoverkkokaupan pihasta Vantaalta Viitasaarelle mökkeilemään, eli 408 kilometrin mökkimatkan.

Tässä blogitarinassa on kokemukset tuosta mökkimatkasta, joka alkoi Autoverkkokaupan nopean ja ytimekkään koeajoon luovutusmuodollisuuden jälkeen. Auton luovuttanut herrasmies tiesi, että tunnen sähköautot ja Hyundainkin entuudestaan, joten emme keskittyneet auton tekniikkaan juuri lainkaan ja tässä hän todella luki ajatukseni.

Konan pakkaaminen matkaa varten

Hyundain Kona on selkeästi pienempi auto kuin oma Leafini ja sen tuntuu lähinnä tavaratilan koossa, joka on suunnilleen samaa kokoluokkaa (373l) kuin VW Polossa. Meitä oli nyt kaksi miestä, minä ja poikani matkalla, joten saimme helposti tavarat mahtumaan konttiin. Jos tyttäristäni kaksi olisi ollut myös mukana, olisi tavaratilan hattuhylly pitänyt irroittaa.

Tavaratilan pohjan alla on hieman lisätilaa, joka on täytetty suurella latauskaapelin kuljetuspussilla. Itse jättäisin tuon aika herkästi pois matkasta ja täyttäisin senkin tilan tarpeen mukaan matkatavaroilla. Itse latauskaapeli nimittäin mahtuu huomattavasti pienempäänkin tilaan, kuin mitä sen kuljetuspussi vie.

Konaan on sallittu peräti 80 kg kattotaakka, joten tavaratilaa voi hakea lisää myös katolta. Valitettavasti tähänkään sähköautoon ei ole vetomassaa tyypitetty, joten jos vetokoukun saakin asennettua, voi sitä käyttää lähinnä polkupyörän kuljettamiseen telineessä.

Kuljettaja saa erinomaisen ajoasennon

Tavaroiden pakkaamisen jälkeen oli edessä ajoasennon säätäminen. Tässä koeajoyksilössä oli lisävarusteinen nahkasisustus ilmastoiduilla etupenkeillä. Molempien istuimien runsailla sähkösäädöillä ja ratin riittävällä pituus- ja korkeussäädöllä hyvä ja tukeva ajoasento löytyi hetkessä. 

Noteerasin välittömästi, että 176 cm pitkälle kuskille istuin on kuin tehty myös istuinosan pituuden osalta, joka ei ole kovinkaan yleistä nykyautoissa Volvoa ja joitain Bemarin erikoisistuimia ja vastaavia lukuunottamatta.

Totesin myös, että omien istuinsäätöjeni jälkeen kuskin taakse mahtuu itseni mittainen matkustaja vielä mukavan väljästi joka suunnassa. Polville on riittävästi tilaa, pääntilaa riittää vaikka hattupäässä istuen ja kengätkin sopivat hyvin. Usein sähköautoissa, joissa akku on matkustamon alla on etuistuimen alla turhan matala tila takamatskustajan varpaille, mutta ei siis tällä kertaa. Istuinlämmitystä takaistuimelle ei ole.

Matkaanlähtö 99% ladatulla akulla

Matkaanlähtövalmisteluina tarkistin ensin eco-ajon asetukset ja poistin käytöstä talviajosetuksen, joka ylläpitää akun lämpöjä sähköllä. Totesin tuon olevan tällä matkalla turhaa. Valitsin ajotilaksi eco, koska ajaisin käytännössä koko matkan vakionopeussäätimellä tasaista nopeutta ylläpitäen, eikä muiden ajotilojen mahdollisesti ripeämmästä kaasuun vastaavuudesta olisi mitää hyötyä. Lämmityksen asetin 20 asteen pyyntöön automaatti asetuksella. Kuljettaja ainoastaan -lämmityksen asetusta en tietenkään käyttänyt, koska poikani oli kyydissä. Asetusten asettelun jälkeen auton ilmoittama toimintamatka arvio oli 393 kilometriä. Ei ollenkaan paha!

Keskikulutusmittarissa oli auton saadessani korkea 29,9 kWh/100 km lukema joistain lyhyistä siirtelyajoista johtuen. Nollasin tuon kulutusmittarin sekä keskikonsolissa olevan eco-ajon historiatiedot kerätäkseni tietoa vain omista ajoistani.

Lyhyt tutustuminen navigaattoriin auttoi syöttämään kohteeksi Viitasaaren mökin. Navigaattori ilmoitti pikaisen laskutoimituksen jälkeen jäljellä olevaksi matkaksi 396 kilometriä, mutta tiesin sen toteutuvan yli 400 kilometrin mittaisena. Kaikki navigaattorit haluavat ajattaa mökille reittiä, jossa tulee hidasta hiekkatieosuutta huomattavasti enemmän. Tämä hiukan pidempi reitti on itseasiassa nopeampi. Navigaattori myös herjasi, että kohdetta ei välttämättä saavuteta ja kysyi etsimään latauskohdetta reitiltä. Päätin jättää sen nyt väliin ja katsella tilannetta matkalla.

Mukavaa ja sujuvaa matkantekoa

Lähdimme etenemään englanninkielisen navigointiohjeistuksen mukaisesti kehätietä kohti Lahdentietä. Ajaisimme Lahden kautta Jyväskylään ja siitä Viitasaaren ohi lähes Pihtipuutaalle ja siitä pientä hiekkatietä mökille.

Heti kehätielle päästyäni laitoin autossa vakionopeussäätimen päälle ja aloin nauttimaan matkanteosta. Konan adaptiivinen vakionopeussäädin toimii mielestäni pehmeämmin edessä ajaviin autoihin reagoiden kuin oman Leafini. Konassakin se kuitenkin ylireagoi edestä erkanemiskaistalle hidastavien autojen takia jarruttelemalla liikaa. Niihin tosin on jo oppinut ennakoimaan painamalla kevyesti valmiiksi kaasua.

Konan ajolinja-avustin toimii mielestäni paremmin ja pehmeämmin kuin Leafini tai Ioniqin vastaava. Tästä ajoavustimesta todella tykkään, kun taasen omassa Leafissani edelleen 45 tkm jälkeenkin mietin, että pidänkö siitä vai enkö ja ajan kuitenkin käytännössä aina se päällä. Nyt kun keli oli selkeä tunnisti kaista-avustin hyvin tiemerkinnät ja osasi toimia siis erinomaisesti.

Matka vain sujui meidän nauttiessa hyvästä musiikista. Konan poppivehkeet jytkivät aika kivasti ainakin tässä yksilössä. Noin 50 kilometriä Lahden moottoritietä ajettuani säädin sähköllä penkkini etureunan ylöspäin, istuimen eteenpin ja pudotin istuimen takaosan alimpaan asentoon, säädin selkänojaa hiukan enemmän kallelleen ja korostin hieman ristiseläntukea. Nyt kelpaa istuskella ja nauttia matkasta. Kokeilimme myös istuinten tuuletustoimintoa, mutta nyt ei ollut tarvetta sen päällä pitämiseen.

Lahden moottoritiellä hetken aikaa mietin auton melutasoa. Se on erilaatuinen kuin omassa Leafissani. Molemmissa kuuluu ainoastaan rengasääniä. Konassa mielestäni jostain takaa kuuluu hiukan voimakkaampi rengasmelu. Totesin, ettei tämä melutaso minua häiritse, mutta saisihan se olla tämän hintaisessa autossa vähäisempikin.

Ajan yleensäkin nopeusrajoitusten mukaisesti, mutta näissä koeajoissa pyrin ajamaan korostuneen tarkasti navigaattorilla tarkistettua suurinta sallittua tai muun liikenteen mahdollistamaa nopeutta. Nyt liikenne oli niin vähäistä, että ajoimme siis tarkoin 100 km/h nopeutta moottoriteitä eteenpäin.

Nyt oli joulukuulle aika ihanteellinen sähköautokeli. Pääosin kuiva tie, ehkä pientä pintakosteutta paikoitellen. Lämpötila nollan kieppeillä ja melko tyyntä. Konan kulutus asettui moottoritiellä 17,2 kWh/100 km tasolle, kun moottoritie päättyi Heinolan jälkeen. Olimme siis ajaneet Vantaalta Lahteenpäin niin pitkälle, kuin moottorietietä riitti, eli 150 kilometriä. Toimintamatka-arvio näytti, että akulla pääsisi vielä 231 kilometriä. Eli tässä vaiheessa olisi ollut toteutumassa 381 kilometrin kokonaisrange, mutta se tulisi muuttumaan, koska tästä eteenpäin käytettävissä olevan nopeus laskee.

Olisin halunnut ajaa yhtä soittoa vähintään Jyväskylään asti nähdäkseni riittäisikö akku perille asti ilman yhtään välilatausta, mutta kuskit tarvitsivat tauokoa ennen kuin auto latausta.

Lounas ja vessatauko Hartolassa Neste Jari-Pekassa sekä pikalatausta samalla

Hartolan lähestyessä emme pojan kanssa tienneet kumpi on kovempi paine: kauhea vessahätä vai nälkä. Kaksi miestä suljetussa tilassa kupla otsassa ja nälkäkiukkua potien ei voi olla liikenneturvallisuutta lisäävä tekijä, joten käänsin auton Hartolan Neste Jari-Pekkaan. Ennen lounaalle ja vessaan menoa laitoin Konan saamaan CCS-pikalatausta, vaikka akussa oli vielä 53% lataustaso. Mittaristo näytti latausta tulevan ensin 40 kW:n teholla, mutta arvelen sen kivunneen nopeasti 50 kW:n tasolle. En kuitenkaan jäänyt seurailemaan tilannetta, koska en olisi tarvinnut kuin ihan pikkuisen varmuuslatauksen päästäkseni perille. Menin siis sisälle Jari-Pekkaan.

Todella pikaiseksi tarkoitetun lounaan ja vessatauon mitta venyi ruokaa odotellessa 33 minuuttiin ja akkuun ehti kertyä 18,8 kWh lisää energiaa. No ainakin nyt riittää akussa virtaa vaikka pitäisi heti lähteä mökiltä takaisin päin. Pitkän matkan optimointia varten autoa ei olisi vielä tuossa kohtaa kannattanut ladata ainakaan näin kauaa, koska Konassakin latausteho laskee akun täyttyessä. Tosiaalta näin lyhyellä mökkimatkalla sähköauton latailun järjestelyillä ei ollut mitään merkitystä, joten voi keskittyä täysin kuljettajan ja matkustajan huoltamiseen.

Pelkästään ajelua mökille asti

Tuon Jari-Pekan pysähdyksen jälkeen sitten olisin vuorossa pelkästään ajelua mökille asti. Jyväskylässä olisi ollut tarjolla pikalatauksia, mutta ohitimme ne tyytyväisinä ajellen. Hirvaskankaalla olisi kyllä edelleen yksi maan tärkeimmistä pikalatauspaikan lisäystarpeista, mutta Konalla ohitimme senkin nyt hymyillen ja musiikista nauttien.

Perille mökille saavuimme kello 17.55 ja akussa oli vielä 26% varaustaso jäljellä ja toimintamatka-arvio näytti vielä autolla pääsevän 97 kilometriä. Autolla olisi voinut vaikka siis heti lähteä kotimatkalle ottaen kivenheiton päässä olevasta Niemanharjun Nesteeltä hiukan lisää sähköä päästäkseni Jyväskylään asti.

Koko matkan pituudeksi toteutui 408 kilometriä ja keskikulutus toteutui koko matkalla 15,8 kWh/100 km. Koko matkan kulutuksesta 92% kului auton liikuttamiseen, 5% lämmittämiseen ja 3% muuhun elektroniikkaan. Akun ylläpitolämmitykseen tai jäähdytykseen ei kulunut tällä matkalla lainkaan energiaa.

Auto lataukseen ja saunaan

Laitoin auton mökillä suoraan sähköpääkeskuksessa olevaan punaiseen voimavirtapistorasiaan saamaan latausta. Käytin siis omaa säädettävää latauskaapeliani ja asetin sen käyttämää 10A:n latausvirtaa, eli noin 2,1 kW:n lataustehoa. Suuremmalle ei ollut tarvetta, koska tuokin riittäisi yllinkyllin tarpeisiimme ja kotimatkaamme. Auton mukanahan tulee 12A:n latausvirtaa käyttävä sukokaapeli, mutta pidän varmempana ja turvallisempana käyttää näin pitkissä lataussessioissa voimavirtarasiaa, joka on kokonaisuudessaan tehty kestämään paljon suurempiakin rasituksia.

Yhteenveto Konalla tehdystä 408 kilometrin mökkimatkasta

Konan kulutus toteutui siis koko matkalla 15,8 kWh/100 km tasolle, eli akku olisi riittänyt 405 kilometrin matkaan. Perustellusti siis otin pienen latauksen matkalla. Siihen olisi riittänyt kovastikin noin 5-10 minuutin pikatauko Jyväskylässä. Akku olisi myös riittänyt koko matkaan, jos olisin hypermailannut ajamalla esimerkiksi moottoritien hitaammin. Mutta siihen ei todellakaan ole tarvetta näin isolla akulla, enkä minä ainakaan jaksaisi saati haluaisi moisia aikoja istua yhtä kyytiä autossa. Mieluummin ajan rajoitusten mukaan ja pidän tauon ja samalla lataan hiukan.

Jos tuosta muodostuneesta kulutuksesta ja akun koosta hiukan spekuloin, niin esimerkiksi 600 kilomerin mökki- tai mummolamatka olisi vielä ainakin minun makuuni sangen jouhevaa Konalla tehden, jos vain pikalataus sattuu edes suunnilleen sopivalle kohdalle. Oletetaan, että ensin ajetaan 350 kilometriä yhtä soittoa. Akussa on silloin noin 8 kWh energiaa jäljellä, eli  noin 12,5% (laskin 16kkWh/100km). Silloin tauko ja auto pikalataukseen. Noin 45 minuutin ruokailun ja muun virkistäytymisen aikana akkuun on ehtinyt kertyä noin 45,5 kWh:n energiamäärä, eli akussa on silloin 71% varaustaso. Tuolloin lataus alkaa jo hidastua merkittävästi ja kannattaa matkaa jatkaa senkin takia. Nyt akkuun kertyneellä energialla pääsee noin 285 kilometriä. Eli noin 600 kilometrin mökkimatkaan jää vielä reilusti akkuun varallekin energiaa. Jos perheen matka kestää parikin lataustaukoa, niin noin 900 kilometrin matka sujuu kahdella noin 45 minuutin lataustauolla. Toki sitten kun suurteholaturit lisääntyvät, putoaa tuo latausaika tuosta tauoilla alle 30 minuutin, mutta niitä on Suomessa vasta yksi kappale.

Hintaahaan tuollaiselle 408 kilometrin matkalle kertyy lähinnä oman sähkön hinnan mukaan. Energiaa koko matkalla kului 64,5 kWh ja jos maksaa sähköstä varsin yleisen 0,12 - 0,13 euroa/kWh (sisältäen myynti, siirto ja kaikki verot), niin koko matkan lataamiseen kuluu sähköä noin 8,20 euron arvosta. Matkalla otettu pikalataus on kalliimpaa, mutta sitä tarvitaan niin vähän, ettei sillä ole mitään merkitystä kuluihin.

Kyllä Konalla kelpaa siis ajelle pidempiäkin matkoja.

Tulossa Kona Electricista lisää tarinoita

Pysy kuulolla... Tulossa lisää tarinoita Konasta. Ainakin tarina paluumatkasta lumipyryssä mökiltä kotiinpäin. Silloin kulutus nousi aika merkittävästi, tosin keli ei paljon raskaammaksi voi tulla sähköautolle. Tulossa on myö erillinen tarina pienistä lataushaasteista lumipyryn takia. Koeajoni siis jatkuu ja tarinoita on tulossa lisää.

 

 

Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään

perjantai 03.08.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Lofootit , Nissan , sähköautomatkailu

Lofooteilta paluumatkan strategiaksi valitsin kaiken järjen vastaisesti ajaa 24/7, eli yhtä putkea Jyväskylään asti Kilpisjärven kautta. Matkaa reitille kertyisi yli 1400 kilometriä, koska meidän piti tehdä mökille vielä poikkeama noutamaan tavararoita. Tämä testi kuitenkin päättyisi jo ennen kotia Jyväskylään Neste Rallin tunnelmiin.

Jo ennalta siis oli tiedossa, että Nissan Leaf 40 kWh:n #rapidgaten takia tässä valitussa ajotavassa ei ole mitään järkeä, halusin kuitenkin sen todentaa kokeilemalla.

Lofooteille menomatka oli huomattavasti mielekkäämpi tapa ja jatkossa lisäisin siihen vielä meno- sekä paluumatkalle parin yön ja yhden päivän stopin Levillä alamäkipyöräilyä harrastaen.

Kirjoitan tähän tarinaan varsin lyhytsanaisesti kuvauksen paluumatkasta. Nukuin itse latausten aikana, joten lukijan ei tarvitse huolestua liikenneturvallisuudestani.

Kello 9.00 Norjan aikaa matka Norjan Kabelvågista alkaa

Aamupalan jälkeen pakkasimme auton ja lähdimme täydellä akulla luovuttamaan avaimet Kabelvågin keskustassa olevaan respaan ja siitä kotimatkamme jatkui kohti Kilpisjärveä. Matkamittarissa oli lukema 19007 km.

Ensimmäinen pikalataus tehtiin 208 km päässä Brejvikissä, Hotelli Brejvikin takapihalla olevasta Grøn kontaktin laturista. Akku oli vielä suopea Norjan viileästä kelistä ja matalista matkanopeuksista johtuen ja saimme täyttä 43-45 kW:n tehoista latausta.

Matkan toinen lataus tehtiin viimeisellä pikalaturilla Norjan puolella ennen nousutaivalta kohti Kilpisjärveä, eli Nordkjosbotnissa, kun matkaa oli taitettu 352 kilometrin verran. Jo nyt #rapidkate alkoi hidastaa matkantekoa, kun akku oli lämmennyt yli +42C. Saimme vain 24 kW:n tehoista latausta.

Toki tämä lataus ajoittui sopivasti kello 15.00 paikkeille ja aikaa kului sopivasti miehistön ruokaillessa.

Tästä alkoi matkaosuus, jossa tapahtui voimakas maaston nousu. Käytännössä merenpinnasta yli 500 metrin korkeuteen vain 94 kilometrin matkalla. Perillä Kilpishallissa matkaa oli siis kertynyt yhteensä 446 kilometriä. Akun lämmöillä ei nyt ollut väliä, koska tarjolla olisi ennen Levin Hullu Poroa vain Type2-latausta. Jätimme auton saamaan hetkeksi siis 6,6 kW:n tehoista latausta ja menimme kauppaan ostamaan lisää evästä ja aloimme tekemään tarkistuksia, miten jatkaisimme matkaa. Päätimme palastella aikamme kuluksi ja nähdäksemme useamman latauspaikan Type2-lataustarpeen. Otimme siis seuraavaksi suunnan kohti Rajabaarin Nestettä sekä Sannan putiikkia, joissa molemmissa löytyy julkista Type2-latausta.

Näiden jälkeen suuntasimme kohti Levin Hullu Poron CHAdeMOa, jossa olimme noin kello 00.55 (Suomen aikaa siis). Type2-latausten osuus ja kylmä pohjoisen yö olivat olleet armollisia Leafin akuille ja saimme 28 kW:n tehoista latausta. Matkamittari näytti 19705 km lukemaa, joten matkaa olimme taittaneet 697 kilometriä tähän mennessä.

Hotelli Hullun poron respasta kävin täyttämässä myös vesipullot ja ostamassa kupin kahvia.

Hullusta Porosta matka jatkui kohti Rovaniemen keskustassa olevaa pikalaturia. Siellä olimme noin kello 4.20 ja matkamittariin oli kertynyt lähdön jälkeen jo 866 kilometriä. Ei auttanut edes matkan varrella tekemäni hidasajo eikä +6..+9C:n viileä yön keli jäähdyttämään akkuja tarpeeksi. Latausteho putosi Rovaniemellä alle, eli 25 kW:n tasolle. Mainittakoon, että esimerkiksi Ioniq Electric olisi tässä pikalaturissa suoriutunut puolessa Leafin latausajasta.

Rovaniemeltä otin Google Mapsin avulla maisemareitin kohti Keminmaan Nelosparkin pikalaturia. Ajatus oli, että reitti oli muutaman kilometrin lyhyempi, mutta ennen kaikkea, että vähän pienemmällä tiellä ei olisi painetta ajaa kovin lujaa, vaan voisin vielä toisen etapin pyrkiä hidasajolla pitämään akkujen lämpöjä alhaalla.

Perillä Nelosparkissa, kun matkaa oli taitettu 1002 kilometriä ja 22 tuntia totesin, ettei taaskaan hidastelu kovinkaan hyvin akkuja jäähdyttänyt, vaikka yö oli edelleen viileä. Perillä akut olivat lämmenneet lisää ja sain vain 21 kW:n tehoista latausta. No, onneksi meillä oli aamupalan nälkä ja auto sai latautuilla rauhassa. Mainittakoon, että Renault Zoen AC-latauskin olisi jo tässä vaiheessa nopeampaa matkailua. Keminmaalta matka jatkui kohti Kärsämäen Juustoporttia.

Juustoportissa matkaa oli taitettu 1194 kilometrin verran ja kelikin alkoi etelään päin ajaellessa muistuttaa tämän kesän helteistä jälleen. +24C keli ja nousseet liikennenopeudet nostivat akkujen lämnöt entisestään. Nyt jo yli 49C lämpöiseen akkuun sai lataustehoksi enää 18kW. Päätimme ottaa vain sen verran, että pääsemme Niemenharjulle, päivän viimeiseen pikalataukseen.

25 tuntia ja 1287 kilometriä myöhemmin Niemenharjun pikalaturilla

Niemenharjulla olimme kello 11.03 ja matkaa oli taitettu 1287 kilometrin verran 25 tunnin aikana (huomioitu aikaero). Saimme nyt vain 18 kW:n tehoista latausta ja nyt sitä tarvittaisiin paljon päästäksemme mökin kautta Jyväskylään asti. Täällä kävi todella harmillinen tilanne. Meillä olisi siis noin kaksi tuntia varattuna ainoa pikalaturi Juustoportin ja Jyväskylän väliltä ja aivan heti peräämme paikalle saapui 24 kWh Leafilla seurue. Kyllä siinä hävetti odotella hidasta prosenttien nousua, vaikka lounaan jälkeen aika kuluikin siivillä toisen sähköautoilijan kanssa jutustellessa.

Olisin antanut vaikka heti toiselle Leafille välissä pikalatauksen ja ottanut itse Type2 siinä välissä, mutta kun akkujen lämmöt olivat jo nousseet yli 50C, joten olisin saanut enää noin 11 kW:n tai vielä hitaampaa latausta, jos olisin katkaissut ja käynnistänyt latauksen. #rapidgate ei siis ole vain meidän 40 kWh Leafeilla ajavien ongelma, vaan se on harmillinen haitta myös muille sähköautoilijoille, jotka jäävät odottamaan laturin vapautumista.

Latasin akkuun sen verran, että laskin viimeisen tunnin Type2 ja lyhyen mökiltä otetun 16A-latauksen riittävän Jyväskylään asti pyörä katolla ajaen mökin kautta ja vapautin näin vähän edes aikaisemmin CHAdeMOn toiselle Leafille. Jatkoimme matkaa samaan aikaan Niemenharjulta eteenpäin.

Mökillä käynti hidasti matkaamme muista kuin auton tarpeista johtuen meidän kuluttaessamme pienen hetken mökillä uidessa, joten tästä eteenpäin matka-aika ei ole kovinkaan realistinen seikka. 

Perillä Jyväskylässä olimme joka tapauksessa riittävän ajoissa ehtiäksemme nauttimaan Neste Rallin tunnelmista. Harjulle emme tosin tavoitteistamme huolimatta jaksaneet lähteä, vaikka hyvin olisimme ehtineetkin vielä parhaita paikkojakin varaamaan.

Jyväskylään saapuessa matkaa oli kertynyt 1423 kilometriä.

Jonkinlaisen vertailukelpoisen matka-ajan ja matkan pituuden saa, kun vertaa matkaa Lofooteilta Niemenharjulle. Teimme sillä välillä 25 tunnissa 1287 kilometrin matkan. Uskallan sanoa, että Ioniq Electric olisi tehnyt tuon saman matkan samalla reitillä vähintään kuusi tuntia nopeammin, eli alle 20 tunnissa.

Totean ääneen ja julkisesti, että näin toteutettuna Leafilla ei pitkän matkan taittamisessa ole mitään järkeä, kuten jo ennen lähtöä oikeastaan tiesinkin. Paitsi että #rapdigate haittaa matkan sujuvuutta ja alkaa varmasti ärsyttää kuljettajaa sekä matkustajia, niin näin toteutettuna aikahinnoitellut pikalataukset käyvät suhteettoman kalliiksi.

 

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen

perjantai 03.08.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Lofootit , Nissan , Norja , sähköautomatkailu

Lofootit on Pohjois-Norjassa sijaitseva saariryhmä, joka on hyvin vaikuttava maisemaltaan. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, jossa on upeat edellytykset esimerkiksi vuorikiipeilyyn, vaeltamiseen, maastopyöräilyyn tai vaikka vain maisemien ihailemiseen ja valokuvaamiseen.

Lofooteilla on erittäin mukavaa matkailla sähköautolla. Matkanopeudet pysyvät nopeusrajoitusten sekä tieston tai ennemminkin maaston takia hyvin maltillisina, jolloin kulutuskin pysyy alhaisena. Lataussähköä myös Lofooteilta löytyy aivan riittävästi. 

Kovin paljon 40 kWh Leafia pienemmällä rangella varustetulla sähköautolla en haluaisi kuitenkaan Lofooteille ajaa. Minun Lofooteille ajon matkatarinani voit lukea erillisestä tarinasta.

Minulla ja pojallani oli tälle matkalle neljä tavoitetta. Nähdä Lofootit, testata pääseekö Leafilla Lofooteille käsivarren kautta, saada oppitunti vuorikiipeilyyn sekä päästä ajamaan DH- ja dirt-pyörillä vuoren loivempaa rinnettä alas.

Ensimmäinen yöpyminen Lofooteilla 23.7.2018

Me yövyimme poikani kanssa Lofooteilla ensimmäisen yön Kalle in Lofootten ilmaisella leirintäalueella. Lähimmälle pikalaturille Svolværiin oli siitä matkaa 11 kilometriä, joten leiriytyminen sähköttömälle leiripaikalle ei taaskaan ollut mikään ongelma.

Kalle in Lofooten on kiipeilijöille, vaeltajille ja valokuvaajillekin erinomaisella paikalla. Majoittujia oli kymmeniä, mutta tilaa löytyi hyvin. Majoittujissa oli runsaasti myös muita Suomalaisia ja aamukahviini vettä hakiessa minulta kysyttiinkin, että olenko menossa kiipeilemään vai vaeltamaan. Vastasin että vähän kiipeilyn opettelua ja sitten polkupyöräilyä.

Kallessa oli huoltorakennus remontissa, joten paikalla oli vesipisteen lisäksi nyt vain pari bajamajaa, joiden kapasiteetti loppui tietenkin pahasti kesken. Huoltorakennus näytti siltä, että se on aika pian valmis palvelemaan vierailijoita.

Jos haluaa välttä tuon illan viimeisen ja aamun ensimmäisen pikalatauksen, niin kannattaa hakeutua Lofooteilla yöpymään johonkin lukuisista kaupallisista caravaanareille tarkoitetuista leirintäpaikoista ja etsiä vapaa sähkötolppa.

Ensimmäinen päivä Lofooteilla 24.7.2018

Ensimmäiseen aamuun Lofooteilla heräsin seurueestamme muita tuntuvasti aikaisemmin ja nautin suuresti aamun hiljaisesta hetkestä auringonpaisteessa kahvia trangialla keitellen ja aamupalaa  nauttien. 

Pian muunkin seurueen herättyä suuntasimme Ioniq Electricillä opiskelemaan vuorikiipeilyn alkeita. Menimme siis vain toisella sähköautoista, koska kaikki neljä ja kiipeilytarvkkeen sovimme erinomaisesti Ionigin kyytiin. Leafimme oli edelleen polkupyörineen niin täynnä, että sillä ei neljä henkilöä olisi voinut matkustaakaan. Toisaalta myös sen akku oli illan lyhyen pikalatauksen jäljiltä sen verran vajaa, että jännittäväksi olisi aamun lenkki mennyt, ellei olisi käynyt ensin hetken pikalataamassa. Ioniqin akku ja pieni kulutus taasen eivät tehneet minkäänlaista lovea kiipeilypaikalle ajaessa akun varaustasoon.

Iso kiitos kiipeilystä Jonnille! Huikea kokemus. Kiipesimme aloittelijan silmin jo vähintään riittävän korkealle ja vaativaa reittiä. Opettajanamme huolehti tarkoin turvallisuudestamme ja kärsivällisesti selitti tarkoin väleineitä, toimintatapoja sekä turvallisuutta kiipeilyssä.

Ylöspäin kiipeämisemme muuttuikin takaisin samaa reittiä laskeutumiseksi, koska Jonne totesi vähän ennen ylöspääsyämme, että tuuli kävi liian kovaksi ja puuskittaiseksi ja sääennuste kertoi tilanteen jatkuvan vähintään samana tai jopa pahenevana. Saimme siis vielä huikean laskeutumiskokemuksenkin. Hienoa, että Jonni huolehti turvallisuudestamme ja teki nopean päätösen tilanteessa olla jatkamatta ja laskeutua samaa reittiä alas.

Kiipeilyn jälkeen menimme illlallistamaan läheiseen Henningsværin kylään kiipeilijöiden suosimaan kahvila-ravintolaan. Illallistamisen jälkeen palasimme Kallen leiripaikalle. Matkaa Ioniqille kertyi tästä noin 50 kilometriä.

Me poikani kanssa taasen siirryimme Kabelvågiin varaamaamme majoitukseen. Matkalla kävimme kaupassa Svolværissa ja samalla latasimme akun 95% täyteen.

Majoitus miustutti kalastajamajaa merenrannalla aallonmurtajan sisäpuolella. Majoituksessa oli olohuone, yksi makuuhuone, kylpyhuone ja vessa sekä keittomahdollisuudet. Meillä olikin omat iltapala- ja aamupalatarvikkeet mukana. Laitoin auton saamaan loppulatausta 6 Ampeerin latausvirralla majoituspaikan ulkoseinän suko-pistorasiasta.

Toinen päivä Lofooteilla 25.7.2018

Lofoottien toiseen päiväämme heräsimme poikani kanssa siis mukavan viileästä kalastajahenkisestä majoituksestamme pehmeiltä patjoilta ja lämpimien peittojen alta sileiden lakanoiden mukanaan tuomien hyvien yöunien jälkeen. Auton akkukin oli tietenkin nyt 100% täynnä, koska sehän oli melkein täysi jo majoitukseen saapuessa.

Poikani vielä nukkuessa hetken ennen oman puhelimensa herätystä paistelin meille aamupalaksi pekonia ja kananmunia jugurttien ja leivän ohelle. Kyllä oli mukava nauttia näissä maisemissa aamupalaa rauhassa.

Aamupalan jälkeen pakkasimme päiväreppumme ja suuntasimme Leafilla etsimään alamäkipyöräilyyn sopivaa rinnettä. Ajoimme ensin Kabelvågin kylän keskustassa sijaitsevaan liikkeeseen, jossa palveli myös majoituksemme respa. Sieltä emme saaneet vielä selville sopivia alamäkipyöräilyreittejä, mutta saimme neuvot hakeutua Svolværin turisti-infoon. Siispä ajoimme tuon noin kuuden kilometrin matkan ja saimme hyvät neuvot ja kirjallisuuttakin aiheesta.

Ohjeiden mukaan lähdimme suuntaamaan kohti noin 60 kilometrin päässä, Leknesissä olevaa polkupyörilyreitin keskikohtaa. Kuitenkin noin 40 kilometrin kohdalla Leknesin alkupäässä E10 tien vasammalla puolella oli ravintola, jossa luki myös Tourist i. Teimme pikapäätöksen pysähtyä siihen lounaalle ja näin poistaa tarpeen kantaa pyöräilyyn mukaan trangiaa ja eväitä. Onneksi pysähtyimme tähän, koska saimme ruuan lisäksi hyvä neuvot kääntyä heti ravintolan vierestä hiekkatielle, ajaa muutaman kilomerin ja lähteä siitä lammashaan läpi kiipeämään vuorenrinnettä.

Toimimme siis lounaan ja viesipullojen täyttämisen jälkeen neuvojen mukaan. PIenen harhailun jälkeen löysimme polun pään, pysäköimme auton ja varustauduimme polkupyörinemme kiipeämiseen.

Rinne osoittautui heti lähdöstä alkaen niin jyrkäksi, ettei ollut puhettakaan edes yrittää ajaa sitä ylös. Dirt-pyörän keveys ja poikani huikea kunto olivat nyt valttia, kun taasen DH-pyörän suurempi paino ja oma heikko kuntoni olivat jo vähän riesa. Poika kantoi dirttiä hartioillaan ja taivalsi ylöspäin kuin ei tasaisella. Minä puuskutin hiljakseen DH:ta ylöspäin, kunnes poika tuli vastaan ja talutti aina seuraavalle lepopaikalle asti myös DH:n, jotta minä pääsin myös jossain aikaikkunasa perille.

Vuoren huipulle päästyämme pidimme kunnollisen juoma ja evästauon antaen sykkeenkin laskea kunnolla ennen alaslähtöä. Eväiden syönnin aikana ehdimme pojan kanssa ihailla Lofoottien jyhkeitä maisemia. Vuorien korkeuserot ja mittakaavat katoavat näillä vuorilla, koska mitään kiintopistettä ei ole nähtävissä, mihin vertaisi. Mutta olimme sen verran korkealla, että pilviä ajelehti alapuolellamme.

Sitten alkoikin tämän päivän hauska osuus. Alamäkiajo ja pojan toiveesta sopivin välein laskun valokuvaaminen. Emme siis suinkaan hennoneet yhdellä suoralla laskulla päästellä alas asti, vaan kapusimme välillä pienen pätkän myös takaisin ylöspäin.

 

Alla Dirt-pyörämme:

Alla DH-pyörämme:

Alaspäästyämme perustimme perusleirimme, söimme hieman evästä ja nautimme vedestä.

Sen jälkeen pakkasimme pyörät ja tarvikkeet jälleen Leafin takatilaan ja jatkoimme matkaamme kohti etelää Lofooteilla. Ajatuksena oli käydä katsastamassa Lofoottien eteläisin pikalatauspiste. Hetken ajettuamme totesimme oikeastaan yhteen ääneen, että päivämme oli ollut aivan riittävä ja palaisimme Svolværin kaupan kautta majapaikkaamme valmistautumaan yöpuulle. Kauppareissun aikana auto sai taasen nautti DC-pikalatausta kaupan pihalla. Majapaikassa laitoin auton jälleen saamaan pienen loppulatauksen sukopistorasiasta.

Kieltämättä uni tuli aika nopeasti tämänkin päivän jälkeen. Olimme sopineet pojan kanssa, että heräämme siten, että ehdimme noin yhdeksän Kabelvågin keskustassa olevaan majoituksemme respaan, eli heti sen avautuessa ja aloitaisimme testimielessä toteutettavan yhtäjaksoisen 1550 kilometrin mittaisen kotimatkan Leaf 40 kWh sähköautolla.

Matkasuunnitelmaan siis kuului ajaa ja ladata nonstop-periaatteella. Tarkoitus olisi, että kuljettaja nukkuisi latausten aikana. Näin katsoisimme toisen ääripään matkailla Leafilla. Ennakko-oletus oli perustellusti tähän matkatyyliin, että #rapidgate tulisi olemaan iso ongelma.

Tästä paluumatkasta julkaisen erillisen blogitarinan lähiaikoina.

Yhteenveto Leaf 40 kWh:n toimivuudesta Lofooteilla

ajoin Lofooteilla 130 km, eli melko vähän. Kulutus jäi 13,8 kWh/100 km tasolle. Kulutus pysyy maltillisena, koska nopeusrajoitukset ovat alhaiset, enimmillään 90 km/h, useimmiten 70 km/h tai jopa alle. Eikä lähellekään aina pysty saati malta ajaa edes suurinta sallittua nopeutta, koska maisemien ihailu kärsii. Pikalatausta on saatavilla Lofooteilla aivan riittävästi. Suosittelen Lofooteille menoa myös Leaf 40 kWh:n omistajille.

Meidän matkamme Lofooteille oli tällä kertaa kovin lyhyt, mutta sillä ei ollut mitään tekemistä sähköauton kanssa, vaan meillä nyt vain oli tällä kertaa tällainen neljän tavoitteen matka kyseessä. Kaikki neljä tavoitettamme ylittivät kokemuksina odotuksemme. Lofootit olivat jopa odotuksiamme upeammat näkynä. Sähköautolla pääsi mukavasti Lofooteille ja se toimi siellä täydellisenä ympäristöystävällisenä siirtymäautona. Saimme huikean vuorikiipeilykokemuksen, joka säilyy muistoissamme ikuisesti. Pääsimme laskemaan Lofoottien vuorenrinnettä pyörällämme. Tämä oli oikeastaan meille kahdelle nyt hyvä aika olla Lofooteilla, nimittäin meille syntyi nälkä mennä sinne joku kerta vähän pidemmäksi aikaa.

Lue seuraavaksi paluumatkamme Lofooteilta, tavoitteena ajaa se yhtä soittoa.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!