Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla sähköautomatkailu

#evwintertour2020 yhteenveto viidellä sähköautolla tehdystä talvisesta Lapinmatkasta

torstai 06.02.2020 Avainsanat: #evvintertour2020 , sähköautomatkailu

Teimme #evwintertour2020 matkamme viidellä sähköautolla Ruotsin ja Suomen Lappiin sekä takaisin. Kirjoitin erilliset tarinat jokaisesta matkapäivästä ja ne pitävät sisällään myös omakohtaiset kokemukseni kolmesta sähköautosta talvisessa matkanteossa. Valitettavasti en ehtinyt ajamaan matka-ajoa Zoella enkä Teslalla, joten niistä jaan myöhemmin tähän tarinaan muiden kirjoittamat matkatarinat. Konasta, Mersun EQC400:sta ja Jaguarin I-Pacesta sen sijaan linkitän tähän kokoavaan tarinaan omakohtaiset kokemustarinani.

Matkasuunnitelma #evwintertour2020

Kirjoitin ennen matkaa suunnitelmistamme ja kuvasin sinne lyhyesti myös matkakalustoamme sekä matkaamme mahdollistavia yhteistyökumppaneita. Lue lisää Tulossa: Sähköautojen talvinen Grand Tour Tampereelta Ruotsin Lappiin!

Mercedes Benz EQC400 päivät 1 ja 2

Ajoin Mersun EQC400:lla menomatkan, eli ensimmäisen ja toisen päivän ajan. Lyhyenä tiivistelmänä sanoisin Mersusta talvisessa Lapinmatkailussa: Erittäin hyvä ja hiljainen matka-auto loisteliailla ajovaloilla ja ainakin itselleni täydellisellä istuimella. Kulutus on korkea, jolloin 85 kWh:n akullakin pikalatausten välinen ajomatka jää hiukan turhan lyhyeksi. Pohjoisen pikalaturit ovat enimmillään 50 kW:n tehoisia, jolloin lataamiseen kuluva aika 100 kilometriä kohden käy pitkähköksi. Mersu kuluttaa maantieajossa pakkasella 25-30 kWh/100 km, eli käytännössä noin 45 kW:n latausteholla ladatessa matkaa saa ladattua 150 - 180 kilometriä tunnissa lisää. 

Mersun kulutus myös kasvaa nopeasti nopeuden noston myötä, joten näillä 50 kW:n pikalaturiverkostoilla liikuttaessa sillä pääsee pitkää matkaa tehdessä perille nopeammin ajamalla hiukan hitaammin. Eli jos malttaa ajaa 100 km/h alueella noin 85 km/h muun liikenteen siitä häiriintymättä, niin se on kokonais matka-ajalle parempi vaihtoehto.

Jäärata-ajelua sähköautoilla Jokkmokkissa, päivä 3

Kolmas #evwintertour2020 päivä vietettiin kauniissa lumisessa Ruotsin Jokkmokkissa. Tämä Tesla Club Finlandin jääratatapahtuma oli varsinainen kiertueemme pääkohde.

Lue blogitarinastani mihin järjestykseen sain kaikki viisi käytössämme ollutta sähköautoa ja bonuksena vielä Model 3 Performance.

Hyundai Kona 64 kWh ja matka Jokkmokkista Pyhälle, päivä 4

Neljäs #evwintertour2020 päivä alkoi aamulla Jokkmokista. Päivän agendana oli siirtymä Pyhälle Sunday Morning resortin -majoitukseen. Tein tuon matkan Hyundai Kona 64 kWh:lla, joka on oma henkilökohtainen valintani näistä viidestä sähköautosta. Siinä yhdistyy edullisempaan hintaan todella pitkä toimintamatka ja alhaisen kulutuksen ansiosta nopeampi latautuminen myös 50 kW:n tehoisilla pikalatureilla. Kona olikin pohjoisen matkallamme toiseksi nopein auto kokonaisuutena Teslan jälkeen. Uutuutena tämän vuoden malleihin saa nyt myös 11 kw:n tehoisen kolmivaihe AC-laturin. Konassa on ainakin minun vartalolleni hyvä istuin ja ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset.

Sähkökelkkailua ja hyvää palvelua Sunday Morning resortissa Pyhällä, päivä 5

Viidennen päivän vietimme Pyhällä Sunday Morning resortin mainista palvelusta ja ruuasta nauttien lumisessa Pyhän maisemassa. Kovin juttu täällä oli kuitenkin minulle saada kokea Esled-sähkökelkan toiminta. Sähkömoottori tekee moottorikelkasta todella nopeasti ja ketterästi reagoivan. Huikean hauska ajokokemus myös yli metrisessä umpihangessa.

Paluumatka Jaguar I-Pacella, päivä 6

#evwintertour2020 viimeinen, eli kuudes päivä oli aamusta alkanut noin 900 kilometrin mittainen paluumatka etelä-Suomeen. Tämän päivän aikana sain talvisen kelin matka-ajokokemuksia Jaguar I-Pace -sähköautolla. Pakkasta tarjoiltiin Jaguarille jopa -27°C verran parhaimmillan ja auto selvisi hienosti suorituksestaan. 

Jaguarin kokemukset tiivistän seuraavasti. Upea autoa ajaa, koska alustassa yhdistyy riittävä jämäkkyys mukavuuteen. Istuma asento ja istuin ovat hyvät, mutta jäin kaipaamaan ristiseläntuen säätöä. Kulutus nousee Jaguarissakin melko korkeaksi, ei kuitenkaan aivan Mersun tasolle. 

Korkea kulutus hidastaa Mersun tavoin Jaguarin talvimatkailua pohjoisessa ja nämä kaksi premium-sähköautoa hyötyisivätkin merkittävästi yli 100 kW:n pikalatausverkoston laajentumisesta pohjoisempaan. Hieno auto tämä Jaggekin.

Kiitos vielä kerran matkaamme mahdollistaneille!

Trafomic Oy, Walle-latauslaitteet

K-lataus 

Mercedes Benz Suomi

Jaguar Suomi, Hyundai Finland, Autoverkkokauppa, Renault Suomi, Tesla Motors Finland

Kiitos kaikille tukensa antaneille ja matkamme onnistumista auttaneille. Erityisesti haluan kiittää matkamme onnistumisen eteen merkittävän työmäärän tehnyttä Sähköautoilijat ry:n varapuheenjohtajaa Kirsiä. Matkan onnistuminen vaati paljon valmisteluita etukäteen, mutta myös matkan aikana tehtiin useita nopeitakin muutoksia. 

 

#evwintertour 2020 päivä 6, Pyhältä Jaguar I-Pacella Tampereelle

keskiviikko 05.02.2020 Avainsanat: #evvintertour2020 , sähköautomatkailu

Kirjoitan tähän tarinaan #evwintertour2020 viimeisen, eli kuudennen päivän paluumatkastani Jaguar I-Pacella Pyhältä Tampereelle.

Lähtö Pyhältä Sunday Morning resortista kello 8.30

Jaguaarin akku oli ehtinyt latautua Sunday Morning resortin autokatoksessa ennen lähtöä 100% tasolle asti ja sitä oli esilämmitetty pieni hetki, joten sisällä oli jo mukava lämpötila. Energiaa ehti kuitenkin kulua jonkin verran ennen liikkeelle lähtöä. Päätimme tehdä viimeisen aamun ryhmäkuvat käyttäen Jaguaria taustakuvana ja auto piti kabiininsa lämpimänä noin 20 minuutin ajan yli 20°C pakkasessa.  

Pohjoisen aamussa ajellessa pakkanen kiristyi enimmillään -27°C tasolle asti. Matka Rovaniemelle sujui mallikkaasti Jaguarilla pakkasista huolimatta. Auton ajo-ominaisuudet ovat erinomainen yhdistelmä tarkkuutta, jämäkkyyttä sekä mukavuutta. I-Pace kertoo kuljettajalle koko ajan sopivasti ajoalustasta ja pidon muutoksista, joten kuljettajalla säilyy hyvä ajoneuvon hallinnan tunne.

Istuin on muutoin hyvin tukea antava sekä mukava, mutta en ainakaan löytänyt ajossa olevasta autosta lainkaan ristiseläntuen säätöä ja olisin itse kaivannut voimakkaampaa tukea. Sähkösäädöillä ja ratin säädöillä sai kuitenkin muilta osin kiitettävän ajoaennon. 

Asetin auton ajotilan eco-asentoon ja lämmityslaitteelle tavoitelämmöksi 17°C koska en pidä liian lämpimästä autosta. Kanssamatkustajani sääti oman puolensa lämmön 20°C tasolle. Käytimme lämmityksessä auton tarjoamaan älykästä ilmastointiominaisuutta, joka varmasti säästää hieman energiaa. Istuinlämmittimet sekä ratinlämmitin toimivat erinomaisesti. Muutaman kerran jouduin laittamaan hetkeksi tuulilasinlämmitintä päälle alkavan huurtumisen poistamiseksi.

Hiukan ennen Rovaniemeä pysähdyimme hetkeksi reippaaseen -25°C auringonpaisteeseen kuvaamaan ajokalustoamme. 

Napapiirille saapuminen Rovaniemiellä on itselle ollut aina henkinen portti Lappiin. Nyt palumatkalla jäi taas kaipuu pohjoisen lumisiin maisemiin odottamaan seuraavia kokemuksia.

Rovaniemellä pikalatausta kello 10.31

Rovaniemen K-latauspisteelle saavuimme kaksi tuntia ja 136 kilomertriä lähdön jälkeen kello 10.31. Auton akussa oli silloin 135 kilometrin toimintamatkaan riittävä 42% varaustila. Olisimme siis päässeet Jaggella tämän latauspaikan ohi seuraavallekin laturille, mutta halusin aamukahvia lisää. Jaguarin keskikulutus asettui tällä ensimmäisellä ja kuluttavalla etapilla 29,2 kWh/100 km tasolle. Kulutusta nostivat lähtiessä puolen tunnin kuvaustauon ajan auton sisätilojen lämpimänä pitäminen sekä noin puolen tunnin kuvaustauko matkan aikana.

Laturille saapuessamme näin matkan toisen autoerikoisuuden. Tällä kertaa kohdalle sattui DS 3 E-Tense -täyssähköauto. DS 3 E-Tense on hinnoiteltu Suomessa alkaen hiukan alle 42 000 eurosta. Valitettavasti tämä selkeästikin tehtaan testiajossa oleva yksilö oli hylätty toiselle kahdesta K-latauksen pikalatureista ja perässämme tullut Mersun EQC joutui odottamaan meidän latauksemme valmistumista hetken ennen omaa vuoroaan.

Aamun ensimmäisen latauksen käynnistymisen kanssa oli hieman muutakin haastetta. Vapaana olevan K-latauksen CCS-pistokkeen kaksi pinniä olivat täynnä kiveksi jäätynyttä lunta, mutta selvisin siitä mustekynän sisältä irroittamallani mustesäiliöllä rassaamalla noin kymmenessä minuutissa.

Jatkoimme matkaamme kello 11.24 ja akussamme oli tuolloin 67% varaus, jolla auto ilmoitti pääsevänsä 198 kilometriä. Suuntasimme siis auton keulan kohti Keminmaata, jossa päätimme tarkistaa pitkään epäkuntoisena olleen Fortum Charge&Driven pikalaturin Neste Tupasvillassa. Tiesimme siis sen olevan 99,99% varmuudella epäkunnossa, mutta päätimme kokeilla ja lounastaa siellä.

Pian matkaan lähdettyämme totesin renkaiden ravistavan niin paljon, että oli pakko pysähtyä ja puhdistella vanteiden sisäpuolilta jäätyneet lumet pois auton lumiharjalla. Lunta tulikin usemman kilon verran yhteensä neljästä vanteesta! Kaikkea en saanut pois ja lievä tärinä jäi, mutta nyt autoa sentään kykeni ajamaan turvallisesti. Tuo lumi oli kertynyt kaikkien ajoneuvojemme vanteiden sisälle, koska pohjoiseen päin ajaessa ja etenkin Ruotsin puolella jääradalla ajellessa olosuhteet olivat lunta voimakkaasti pöllyttävät ja jäätäen joka paikkaan pakkaavat. En ole koskaan aiemmin nähnyt noin paljoa lunta auton vanteiden sisällä

Neste Tupasvillassa hidasta pikalatausta ja lounasta kello 13.06

Tupasvillaan saavuimme kello 13.00 paikkeilla. Matkaa oli kertynyt 115 kilometriä lisää, eli lähdöstä alkaen 250 kilometrin verran. Jaggen kulutus oli tippunut nyt koko päivän matkalla 28,1 kWh/100 km tasolle. Toimintamatkaa auto lupasi vielä 79 kilometriä. Olisimme siis voineet ohittaa tämänkin latauspaikan halutessamme.

Parin kokeilun jälkeen saimme kuin saimmekin Tupasvillan Charge&Driven pikalaturin toimimaan, mutta jo viiden minuutin latauksen seuranta osoitti, että latausteho jäi heti alusta alkaen keskimäärin noin 20 kW:n tasolle. Päätimme kuitenkin jättää auton laturiin ja mennä lounaalle. Olisihan se tuokin hidas pikalataus pientä lisäenergiaa akkuun.

Pian lounaan aikana huomasimme, että I-Pacemme lataus oli käytännössä pysähtynyt 26% tasolle ja pikainen laskentatoimi laturilla osoittikin keskilataustehon pudonneen jo alle 10 kW:n tasolle. Siirsin auton saamaan type2-latausta, josta saisi varmasti ainakin 7 kW:n verran loppulounaani ajan.

Kirjoitin Fortum Charge&drivelle sähköpostiin reklamaation laturista ja sainkin todella nopasti vastauksen, jossa kerrottiin vian olevan heillä tiedossa ja että huolto on jo tilattu laitteelle ja toivoivat saavansa pian kuntoon. No niin todella toivomme me sähköautoilijatkin, koska Tupasvilla on tärkeä latauspaikka pohjoisessa sähköautoileville.

Lounaan jälkeen siis lähdimme jatkamaan matkaamme etelään päin ja otimme kohteeksi Neste Nelosparkin Virran pikalaturin.

Nelosparkin pikalaturilla kello 14.23

Nelosparkille saapuessa Jaguaarin kulutus oli jatkanut laskuaan ja oli nyt 27,8 kWh/100 km. Olimme tulleet aamun startista 296 kilometrin verran. Huomioitavaa on, että tähän mennessä olimme käyttäneet laskennallisesti 82 kWh:n verran akkua. Jaguaarissa on 90 kWh:n akku, joten olisimme päässeet suoraan aamun lähdöstä ajaen tänne asti ilman huolen häivää akun riittävyydestä, jos olisimme halunneet. Tämä olisi ollut matkan nopeutumisenkin kannalta parempi ratkaisu, mutta me halusimme muista syistä tehdä ylimääräisen stopin ja koukauksen reitillämme.

Oulussa Kaakkurin pikaturilla kello 15.58

Oulussa K-latauksessa olimme kello 15.58 ja matkaa oli kertynyt aamusta alkaen 374 kilometriä. Keskikulutus jatkoi laskuaan ollen nyt 27,5 kWh/100km. Kaakkurin CM:n pikalaturilla oli oikein ruuhkaa.

  • Tiedän sieltä ensin lähteneen meidän porukassamme olleen Teslan Model 3:sen ja samaan aikaan aloittaneen Model S:n latauksen.
  • Kun me saavuimme Jaggella pikalaturille, oli toisessa pikalaturissa Model S ja toisessa meidän seurueemme Kona. Juuri meidän saavuttuamme laturille tuli Konan kuljettaja ja jatkoi matkaansa vapauttaen meille toisen pikalatureista. 
  • Vähän ennen meidän matkamme jatkumista paikalle saapui meidän seurueen EQC ja molemmat pikalaturit olivat varattuina. Toisessa oli edelleen Model S ja toisessa meidän Jagge.  Noin viisi minuuttia tilannetta ihmeteltyämme Model S:n seurue saapui autolleen ja vapautti Mersullekin pikalaturin. 
  • Paikalla oli ilmeisesti pikalatausvuoroaan odottamassa myös yksi Ioniq.
  • Lisäksi meidän latauksen aikana viereiseen parkkirivistöön pysäköi myös musta Teslan Model kolmenen. Taitaa siis olla aika suosittu tämä Oulun pikalaturi.

Oulusta me siis otimme Jaguaariin vain sen verran sähköä, että pääsemme Kärsämäen Juustoportille päivällistämään.

Juustoportti Kärsämäki pikalaturi kello 18.18

Kärsämäen pikalaturille saavuimme kello 18.18 ja silloin matkamittariin oli lähdöstä alkaen kertynyt 497 kilometriä. Nyt auton keskikulutus oli pysynyt 27,5 kWh/100 km tasolla. Laturille saapuessamme auto ilmoitti toimintamatkaa olevan 21 kilometriä jäljellä ja akun varaustilan olevan 7%. 

Päivällistimme rauhassa Kärsämäellä ja lähdimme jatkamaan matkaamme kohti Jyväskylää. Tämän jälkeen kotimatkasta tuli lähinnä ajamisen ja lataamisen vuorottelua.

Jyväskylässä pikalatausta kello 22.24

Jyväskylän K-latauksen pikalaturilla olimme kello 22.24 ja auton akussa oli jälleen 7% varaustaso ja sillä olisi jälleen päässyt saman 21 kilometriä kuin edellisellekin pikalaturille saapuessa. Päätimme ottaa vain sen verran tässä pikalatausta, että pääsemme Jämsän Patalahden Teboilille iltapalalle.

Patalahden Teboilin pikalarurilla kello 22.31

Patalahdelle saapuessamme matkaa oli aamun lähdöstä alkaen kertynyt jo 775 kilometriä. Kulutus oli pudonnut nyt 26,4 kWh/100 km tasolle.  Otimme latausta iltapalan verran ja matka jatkui kohti Tamperetta.

Tampere Pyynikinranta kello 1.35

Minun osaltani tämä antoisa ja kokemusrikas sähköautomatka Tampereelta pohjois-Ruotsin kautta Pyhälle ja takaisin Tampereelle päättyi siis tuolloin. Jaguaarin oli paluumatkalla kertynyt tähän mennessä 861 kilometriä ja keskikulutus oli 26,4 kWh/100 km.

I-Pace jatkoi vielä matkakaverini kanssa taivaltaan etelää kohti.

Yhteenveto paluumatkasta Jaguar I-Pacella

Lähdimme liikeneeseen Pyhältä aamulla kello 8.30 ja olin perillä kello 1.35, joten kokonaismatka-aika toteutui 17 tunnin tasolle. Kokonaismatkaa kertyi 861 kilometriä ja auto laski ajamisen keskinopeudeksi 79 km/h, joten ajoaika oli laskennallisesti noin 11 tuntia. Noin tunnin verran matkan aikana pysähtelimme muista kuin latauksellisista syistä, joten matka-ajasta Ison Kissan osan, eli noin viisi tuntia ottivat latauspysähdykset.

Kun puhutaan Jaguarin soveltuvuudesta pohjois-Suomen talviseen matkailuun, on minusta reilua huomioida, että olisimme niin halutessamme tosiaan päässeet aamun lähdöstä ensimmäiset noin 285 kilometriä suoraan Nelosparkin pikalaturille asti ilman minkäänlaista toimintamatkan jännitystäkään. Nimittäin sinne kahden autosta riippumattoman tauon jälkeen oli kulunut 82 kWh:n verran energiaa ja autossa on 90 kWh:n akku.  Tuo olisi jouduttanut matkaa tuntuvasti.

Laskennallisesti koko 861 kilometrin matkaan kului 26,4 kWh/100 km toteutuneella keskikulutuksella 227 kWh:n verran energiaa. Aamulla Jaggessa oli 90 kWh:n akku täynnä, joten lisälatausta paluumatkalla ennen Temperetta tarvittiin noin 138 kWh:n verran. Tasaisella 45 kW:n latausteholla tuon energiamäärän ltaaminen kestäisi noin kolme tuntia. Latauksen aloittamiseen ja lopettamiseen menee aina myös oma aikansa. Me saimme myös yhdellä laturilla vahvasti hidastunutta latausta lounaamme ajan, mutta sille hitaammalle laturille jäänti oli meidän päätöksemme muista kuin lataustekniikoista johtuen.

Olisimme siis päässeet tuon välin myös kolmella välilatauksella esimerkiksi seuraavasti:

  • Lähtö - Nelosparkki, Virtapiste 274 km, olisi tarvittu noin 60 kWh lisää energiaa. Tuo olisi tullut alle 1,5 tunnissa.
  • Nelosparkki - Juustoportti Kärsämäki C&D pikalataus 197 km, olisi tarvittu noin 60 kWh lisää energiaa, joka olisi tullut alle 1,5 tunnissa.
  • Juustoportti - Äänekosken energia C&D pikalataus 172 km ja vielä kerran olisi tarvittu noin 60 kWh:n verran lisäenergiaa, joka olisi tullut jälleen noin 1,5 tunnissa.
  • Äänekosken energia - Tampere 201 km

Emme siis edes pyrkineet alkumatkasta optimoimaan pysähdyksiä Jaguarin akun latailun näkökulmasta vaan pysähdyimme oikeastaan parikin kertaa turhaan. Tuosta matka-ajasta olisi siis saanut puristettua ehkä tunnin pari pois niin halutessaan. Jaguarin kaltaiselle isolle sähköautolle, jonka kulutus on aika korkea matka-ajossa olisi erittäin tärkeää, että pääteiden varsille yleistyisi nopeasti suurteholatureita. Muutama sellainen kun olisi ollut reitillä, niin latailuihin kulunut aika olisi voinut puolittua ja matka-aika olisi nopeutuntut noin tunnilla.

Jaguar I-Pace on erinomainen sähköauto ja tämän matkakokemuksen perusteella sopii erinomaisesti normaaliin arkiseen ajoon ja säännöllisille perheen mökki- ja mummolamatkoille. Tämän retken paluumatkan kokopäivän kestävän yhtäjaksoisen ajon sijan itse valitseisin Jaggella liikenteessä ollessani yhden väliyöpymisen taktiikan. 

 

 

#evwintertour 2020 päivä 4, Kona 64:llä Jokkmokkista Pyhälle

maanantai 03.02.2020 Avainsanat: #evvintertour2020 , sähköautomatkailu

Evwintertour 2020 reissun neljäs päivä oli siirtymä pohjois-Ruotsin Jokkmokkista Pyhälle. Halusimme ajaa Ruotsissa pohjoisemman reitin kautta, joten reittimme kulki Jällivaaran ohi. Rajan ylitimme Pajalan ja Kolarin välillä. Tästä matka jatkui Äkäslompoloon Lapland Hotellin Type2-laturiin saamaan hetkeksi hidasta täydennyslatausta päästäkseni Levin CCS-pikalaturille. Leviltä oli vielä viimeinen siirtymä Pyhälle, jossa majoituimme Sunday Morning resortiin.

Neljännelle päivälle vaihdoin autoksi Hyundai Kona 64 kWh:n. Kirjoitan tähän blogaukseen tarinan noin 550 kilometrin matkasta Konalla ja siitä, miten se soveltuu talvimatkailuun. 

Lähtö Jokkmokkista kello 8.40 

Teimme neljän sähköauton kanssa yhteislähdön Jokkmokkin hotellista sunnuntaiaamuna kello 8.40. Renault Zoe lähti hieman aikaisemmin johtuen muita pienemmästä akkukapasiteetistaan. Konan akku oli lähkön hetkellä 99% latauksessa. Yön aikana akku oli latautunut Trafomicin WALLe -latauslaitteessa. WALLe yhdistää kaksi vaihetta yhteen, joten jo 3x25A:n sulakkeiden takaa saatiin Konalle 32A:n, eli auton sisäisen laturin 7 kW:n tehon suurinta latausta. Auto oli siis ollut aamulla 100% täyteen latautunut, akku vain ehti kulua aamulla auton lastauksen ja yhteislähdön odottelun ja lämpinämä pitämisen aikana. Toimintamatkaa Kona lupasi lähdön hetkellä 349 kilometriä. Keli oli -3°C ja kuivaa pakkaslunta pöllysi tuulen mukana, joten melko ihanteellinen talvikeli sähköautoilulle.

Autojen nokat suunnattiin ensin Ruotsissa kohti Jällivaaraa ja matkalla pysähdyttiin myös kuvaamaan ajoneuvojamme lähemmäs tunnin ajaksi kaunissa maisemissa. Ajoin koko matkan käyttäen lämmityslaitteen driver only -valintaa ja tavoitelämpönä 17°c.  Auton ajotilana käytin eco + astusta, mutta laitoin tosiaan lämmityslaitteen edelläkuvatusti päälle.

Äkäslompolossa hidasta Type2-latausta kello 14.40

Äkäslompolossa olin kello 14.40 ja halusin ladata Type2-latauspaikalta hiukan lisää sähköä. Hiukan ennen Äkäslompoloa jo nimittäin kiristyneestä pakkasesta johtuen tiesin, että toimintamatka ei riittäisi Levin pikalaturille asti.

Lapland hotellille saapuessa Konan matkamittari näytti kertyeen 312 kilometriä lisää aamun lähdöstä alkaen.  Toimintamatka-arvioksi auto näytti 29 kilometriä ja 9% varaustilaa. Konan keskikulutus oli jälleen aikaisempien kokemustenikin mukaisesti erittäin maltilliset 18,1 kWh/100 km.

Auton 64 kWh:n akusta oli siis kulunut tähän mennessä noin 56 kWh:n verran energiaa. Kuluneesta eneriasta  auton lämmittämiseen oli mennyt ainoastaan 7%, eli 3,92 kWh:n verran kuluneesta energiasta. Kun otetaan huomioon, että tuolla 312 kilometrin matkalla oli kulunut ajoaikaa 4 tuntia ja 54 minuuttia, niin auton sisätilojen lämmittämiseen oli kulunut noin ainoastaan noin 800 Watin verran tehoa keskimäärin koko matkan aikana. Se on todellla vähän, kun ottaa huomioon, että pakkanen vaihteli pääsääntöisesti - 6..-12°C välillä.

Mielestäni maininnan arvoista Konan matka-ajon suorituskyvystä on se, että tulimme aivan rintarinnan Teslan Model 3 Long Rangen kanssa tälle lataustauolle asti.

Matkaa päivän reitillä olevalle ainoalle pikalaturille olisi ollut vielä 63 kilometriä, joten minulla oli laskennallisesti tarvetta noin 12 kWh:n lisäenergialle. Hitaalla hitaalla Type2-latauksella se kestäisi 7 kW:n teholla noin 1 tuntia ja 42 minuuttia, eil hyvän lounas ja virkistäytymistauon verran.

Latauksen käyntiin saaminen oli tällä kertaa merkittävästi normaalia haastavampaa ja ehkä jopa ärsyttävämpää. Konan keulassa oleva latausportti oli tuiskunnut täyteen lunta ja lataus ei suostunut käynnistymään. Mukanani ajaneen Teslan omistajalta lainasin jatkojohtoa ja Dysonin hiustenkuivaajaa hetkksi. Pikkuhetki lainatulla hiustenkuivaajalla puhallusta riitti sulattamaan auton liittimen. Onneksi Hyundain maahantuoja on jo sisäistänyt tämän ongelman ja autoihin on saatavilla täydentävä tiiviste latausluukkuun.

Vielä ennen latauksen käynnistämistä oli jälleen yhden uuden latausoperaattorin mobiilisovelluksen asennus ja tilin luominen edessä, koska tämä latauslaite sattui toimimaan Plugitin verkossa. Noin viiden minuutin puhelimella askartelun ja pankkkortin tietojejen mobiilisovellukseen syöttämisen jälkeen sain Plugit-latauksen käyntiin.

Ajossani olleen Konan kanssa samaan aikaan samasta latauslaitteesta latauksen aloitti myös Teslan Model 3:nen ja Konan mittaristosta näin Teslan latauksen käynnistyttyä, että tämä latauslaite toimii jaetulla resurssilla. Eli yksi lataaja saa 3x32A, eli 22 kW:n tehoista latausta, mutta kun kaksi autoa lataa yhtä aikaa, niin teho puolitetaan 3x16A:n tasolle. Tämä aiheutti sen, että Tesla sai edelleen 3x16A:n, eli auton sisäisen laturin maksimin, eli 11 kW:n tehoista latausta, mutta Kona sai ainoastaan 1x16A:n, eli noin 3 kW:n tehoista latausta. Tämä tuplaisi siis käytännössä lataustaukoni pituuden yli kolmeen tuntiin, jos Tesla lataisi koko saman ajan.

Jätimme molemmat autot latautumaan ja menimme Teslailijoiden kanssa yhdessä hotellille lounastamaan maukasta Pizzaa ja hamppareita. Lounastamisen ja kahvittelun jälkeen Teslan akussa olikin jo ylimääräistäkin energiaa, joten lähdimme käymään yhdessä Teslalla Jounin kaupalla. Kun Teslan lataus lopetettiin, nousi Konan latausteho välittömästi noin 5,5 kW:n tasolle. Jostain syystä siis vieläkään tässä latauspaikassa Kona ei saanut täyttä 7 kW:n AC-lataustehoaan. Palasimme noin puolen tunnin päästä kaupalta hotellille takaisin ja Tesla jatkoi matkaansa kohti Levin pikalaturia ja minä jäin odottelemaan Konan hitaamman latauksen nostavan akun energian riittävälle puskuritasolle. Nimittäin pohjoisen talvessa on varattava pakkasen kiristymisen varalle etenkin illan pimentyessä akkuun hiukan energiapuskuria. Myös maaston korkeuserot ovat pohjoisessa suuria ja niihinkin kuluu josku ylimääräistä energiaa.

Kello 17.50 päätin että minulla on Konassa riittävästi energiapuskuria ja lähdin ajamaan kohti Levin pikalaturia. Autossa oli silloin 85 kilometriä toimintamatkaa ja se riittäisi yllinkyllin perille.

Levin pikalaturilla kello 18.55

Matka Leville sujui täysin vailla yllätyksiä. Pakkanen kävi kovimmillaan -14°C tienoilla. En katsonut mistään faktaa, mutta epäilen reitillä olevan jonkin verran pudotusta, koska auton keskikulutus putosi 18,0 kWh/100 km tasolle tällä lyhyellä ajopätkällä.

Levin pikalaturille saavuin kello 18.55 ja laskelmani tämän etapin kulutukseksi osoittautui riittävän oikeaksi, nimittäin toimintamatkaa oli jäljellä vielä 26 kilometriä ja akussa oli 8% energiaa jäljellä.

Levilläkin lataamisen aloitukseen tuli pientä lisäohjelmaa, koska Äkäslompolossa en ollut älynnyt hiustenkuivaajalla latausliitintä sulatellessani puhaltaa sulaksi myös CCS:n pinnejä. Onneksi auton peräkontista löytyi pitkä ja ohut rautakoukku, jolla sain noin 10 minuutissa kaiverrettua jäät ja lumet pois koko CCS-liittimestä ja sain latauksen käynnistymään.

Latauksen aikana kävin hotellin ravintolassa virkistäytymässä ja nauttimassa tripla americano -kahvit ja tapasin myös muita #evwintertour2020 -retkellämme olevia sähköautoilijoita hetken.

 

Kello 20.00 totesin akussa olevan jo yllinkyllin turhankin paljon energiaa, joten paikalle saapunut ja jo monessa muussa paikassa seikkailemaan ehtinyt Teslan Model kolmonen pääsi saamaan latausta Levin CCS:stä.

Kona lupasi Leviltä lähtiessä toimintamatkaa 229 kilometriä akun varaustilan ollessa 66%. Matkaa perille kohteeseen Pyhällä olevaan Sunday Morning resort -majoitukseemme oli 166 kilometriä jäljellä, joten minulla ei olisi mitään energian säästelytarpeita. Ajoin kuitenkin samoilla asetuksilla kuin muunkin matkan. Eli Eco+ ajomoodi, tavoitelämpö 17°C ja driver only -valinta käytössä. Autossa tarkeni aivan hyvin. Pari kertaa jouduin sulattamaan ikkunat tuulilasin maksimipuhalluksella.

Perillä Pyhällä Sunday Morning resortissa olin kello 22.05

Perille majoitukseeni saavuin illalla hiukan kymmenen jälkeen ja akussa oli vielä reilusti, eli 9% energiaa ja toimintamatka-arviota auto näytti 25 kilometriä. Loppumatkan auraamattomalla ja paksusti lumisella noin 30-40 kilometrin tieosuudella koko 550 kilometrin kulutus nousi 18,1 kWh/100km tasolta peräti 18,9 kWh:n tasolle. Tuo luminen osus siis kulutti sähköä varmaan lähemmäs 30 kWh/100km, mutta en lainkaan ihmettele sitä, koska ylipäätään eteenpäin pääsemiseksi joutui tekemään reilusti töitä sekä kuski että autokin.

Yhteenveto neljännestä #evwintertou2020-päivästäni Hyundai Kona 64 kWh:lla

Kokonaiskesto tälle 550 kilometrin matkalle toteutui 13 tunnin mittaiseksi. Latailuun kului aikaa tuosta kokonaisuudesta 3 tuntia 10 minuuttia Äkäslompolossa ja  1 tunti 5 minuuttia Levillä, eli yhteensä 4 tuntia ja 15 minuuttia. Lisäksi Jällivaaran tienoilla pidimme yli puolen tunnin valokuvaustauon ilman latailua. Eli ajoajaksi Konalle kertyi noin kahdeksan tuntia. 

Kona on edullisemman hintaluokan sähköautoista paras matkailukäyttöön pidemmälläkin reissulla. Sen kulutus talvellakin pysyy pienenä ja silloin 64 kWh:n akulla pääsee helposti yli 300 kilometrin toimintamatkoihin talvellakin ilman yhtään välilatausta. Jos reitillä on CCS-latausta tarjolla, niin yli 1000 kilometrin päivämatkatkin ovat helppoja ja nopeita toteuttaa normaaleiden matkustajien huoltotaukojen puitteissa.

Nyt ajossa ollut auto oli vielä viimevuoden mallia. Uudessa päivitetyssä on jo kolmivaihelataus, joten mahdolliset Type2-latauksetkin nopeutuvat dramaattisesti. Tässä matkassa tuo Äkäslompolon reilun kolmen tunnin tauko olisi puolittanut noin 1,5 tuntiin.

Jälleen esille tulleeseen latausliittimen lumeentumisen ongelmaan on jo maahantuojalla olemassa korjaus. Vaiva asettuu hyvin yksinkertaisella lisätiivisteellä.

Koko 550 kilometrin matkalla keskikulutus toteutui 18,9 kWh/100km. Laskennallisesti siis tuolla matkalla energiaa kului 104 kWh:n verran. Toisin sanoen autoon tarvittiin 40 kWh verran lisäenergiaa, joka olisi oikealle kohdalle sattuneella pikalaturilla tullut noin tunnissa.

 

 

#evwintertour 2020 päivä 2, MB EQC400:lla Oulusta Jokkmokkiin

lauantai 01.02.2020 Avainsanat: #evvintertour2020 , sähköautomatkailu

Kirjoitan tähän blogitarinaan matkakokemustamme Mercedes Benz EQC400 -sähköautolla #evwintertour2020 toisesta päivästä.

Toinen matkapäivä alkoi 31.1.2020 kello 9.33 Oulusta Lapland Hotellin lämpimästä autotallista 100% täyteen ladatulla akulla ulkolämpömittarin näyttäessä noin -5°C ja päivän mittaan oli pientä pakkaslumen pyrytystä. Oikein kiva talvinen keli siis ajella kohti Ruotsissa olevaa Jokkmokkia.

Mersun toimintamatka-arvio kertoi autolla päästävän noin 362 kilometriä, joten Google-mapsin kertomaa vähän yli 400 kilometrin päivätaivalta ei taitettaisi ilman välilatausta.

Matkamme taittui Haaparannan kautta Ruotsin puolella ja heti rajan jälkeen oli ensimmäinen pysähdys, joskin ilman latausta. Halusimme nähdä Candy World -karkkikaupan ja jatkoimme matkaamme. 

Ajan itse ensimmäisen kerran pohjois-Ruotsissa ja tein nopeasti havainnon, että tiet ovat heikompi kuntoisia ja kapeampia sekä huonommin hoidettuja kuin Suomen puolella tällä korkeudella. Lisäksi niillä saa ajaa aivan tolkuttoman lujaa nopeusrajoituksiakin noudattaen. En sitten hämmästynyt oikeastaan yhtään, kun näimme onnettomuuksiakin matkan varrella.

Päivän ainoan pikalatauksen teimme Kalixin kaupungissa InCharge-verkostossa olevasta pikalaturista paikallisen huoltoaseman pihassa kello 11.47 alkaen. Söimme myös samalla viereisestä Coopin marketista ostamaamme salaattilounasta. Latauksesta otimme 50,89 kWh lisää energiaa. Mersun keskilatausteho toteutui 40,2 kW, joten aikaa kului lataamiseen 1h16 minuuttia. Tuo ei kuitenkaan ollut meille suurikaan ongelma, koska jokseenkin tuon verran meillä kului aikaa vessakäynteihin, ruuan ostamiseen, syömiseen ja kahvitteluun. Latauksen hinta oli 2,5 ruotsin kruunua kilowattitunnilta, joten hintaa koko lataukselle kertyi 127,23 kruunua, eli 12,27 euroa. Matka jatkui siis kello 13.04 Kalixista eteenpäin pohjois-Ruotsin lumisissa maisemissa.

Teimme matkalla vielä yhden lyhyen vessatauon Bodenissa sijaitsevalla huoltoasemalla lataamatta kuitenkaan yhtään lisää, koska sähkö riittäisi perille asti.

Mersun matka-ajon ominaisuuksista kelpaa nauttia kaikissa liikenneolosuhteissa. Auto osaa tehdä luotettavan tunteen kuljettajalle. Istuin on erittäin hyvä ja siinä saa sähkösäädöillä hyvän ajoaesennon.

Ajelimmekin aivan huoletta nauttien sähkö-Mersun hyvistä ajo-ominaisuuksista. Meillä oli koko ajan tasainen 20°C lämpö mersun automatiikan hoitaessa lämmityksen lisäksi esimerkiksi ajovalojen toimintaa. Kaukovaloautomatiikalla varustetut valot ovat niin hyvät, että kuljettaja ei oikeastaan edes huomaa niiden toimintaa. Ne vain pimentävät automaattisesti vastaantulijoita häikäisevän osan valoistaan. Melko usein kuitenkin vastaantulijat kuvittelevat Mersun tulevan pitkillä valoilla päin ja valojen räpsyttelijäitä oi aika paljon.

Perillä Jokkmokkissa olimme kello 16.35 ja akussa oli vielä 18% energiaa jäljellä auton arvioidessa pääsevänsä vielä 47 kilometriä. Koko 404 kilometrin päiväajon keskikulutus Mersulla oli 26,8 kWh/100 km. Keskinopeus jäi 62 km/h tasolle, koska meille sattui muutamakin pysähdys matkalle. Keskikulutuksen kautta laskien matkan aikana kuluis sähköä yhteensä matkalla kului sähköä 110 kWh:n verran.  

Laitoimme auton saamaan 7,3 kW:n tehoista AC-latausta mukaani ottamalla kolmivaihepistorasiasta virtansa ottavalla säädettävällä latauskaapelilla. Hotellilla illallisella totesin , että hienosti toimii Mersun sähköauto talvisissakin olosuhteissa. Iso ja tehokas nelivetoinen vaatii toki veronsa muita runsaammin kuluvan sähkön muodossa, mutta auto on kyllä mukava ajaa ja todella hiljainen.


 

Yön pimeinä tunteina aloitin kirjoittamaan tätä blogikirjoitusta ja tekemään tarkistuslaskelmaa päivän kulutuksesta tiedossa olevien arvojen kautta, niin saan oheisen laskelman aikaiseksi.

  • Lähtiessä akussa oli 100% varaustaso, eli tehtaan ilmoituksen mukaan 85 kWh.
  • Autoa ladattiin Kalixissa 50,89 kWh:n verran lisää.
  • Perillä Jokkmokkissa akussa oli 18%, eli 15,3 kWh (Eli laskutoimituksena 85kWh+50,89kWh-15,3kWh=120 kWh).
  • Auton kulutusmittarin kautta laskettuun laskennalliseen kulutukseen eroa on siis 10 kWh:n verran, joka on varmuudella enemmän, kuin käytimme auton lämpimänä pitämiseen pikalatauksen 1h16 minuutin aikana. Huomasin toki, että Mersu lämmitteli itseään sisältäkin myös esimerkiksi CandyWorldin pysähdykemme aikana.  

 

 

#evwintertour 2020, päivä 1, MB:n EQC400 matka-ajoa

perjantai 31.01.2020 Avainsanat: #evvintertour2020 , sähköautomatkailu

Evwintertour 2020 starttasi Tampereelta 30.1.2020. Koko matkamme tavoite oli ensisijaiesesti pohjois-Ruotsissa sijaitseva Jokkmokk ja siellä Tesla Club Finlandin järjestämä jääratapäivä.

Ensimmäisen päivän autona minulla oli ajossa Mercedes Benz EQC400 ja päivän kohteeseen, eli Oulun Lapland Hotelliin matkaa olisi edessä 488 kilomeriä, joten mersun lupaama 293 kilometrin toimintamatka edellyttäisi yhtä pitkää latauspysähdystä tai sitten muutamaa lyhyempää. 

Lähtö Tampereelta Turtolan latauksesta kello 12.45

Otimme yhteikokoontumisen Tampereella Turtolan K-lataukselle. Matkaanlähtöä suunnitellen ja kaikkien paikalle pääsyä odotellessa MB EQC400 -sähköauton akku ehti latautua 100% tasolle. 

Piihtiputaan K-Lataus olisi juuri lähes optimaalisesti 288 kilometrin päässä, mutta päivän raskas talvinen lumikeli tekisi tuosta kerralla suoriutumisesta todennäköisesti turhan päiten jännittävää. Siksi varauduimme henkisesti yhteen lyhyeen välistoppiin Jyväskylässä.

Vähän ennen Jyväskylää olin varma, että Pihtiputaalle asti pääseminen menisi aivan turhaksi jännittämiseksi, joten päätimme ottaa Jyväskylässä Citymarketin pihasta lyhyen K-latauksen vessakäynnin aikana. 

Pikalatausta Jyväskylässä kello 15.10

Noin kello 15.10 Jyväskylään saapuessa Mersussa oli 48% varaus akussa, jolla olisi auton ilmoittaman ja myös varmasti todellisuudessakin päässyt vielä noin 139 kilometriä, eli ei aivan Pihtiputaalle asti. Joten ajoin  suunnitelman mukaan Jyväskylän K-lataukselle saamaan autoon pikalatausta ja miehistö pääsi vessatauolle.

Jyväskylän pikalaturilla havaitsin Mersusta yhden hyvän lisäominaisuuden. Ilmeisesti EQC400:sen etututkat ovat lämmitetyn suuren Mersu-tähden takana ja tästä johtuen Mersumme oli seurueemme ainoa auto, jonka etututkat toimivat keulaan tarttuvasta lumipyrystä huolimatta.

Kello 15.26, eli noin 15 minuutin latauksen jälkeen starttasimme Mersun jälleen kohti pohjoista. Akussa oli tuolloin 57% varaustaso ja toimintamatkaa auto lupasi 151 kilometriä, joka riittäisi hyvin 141 kilometrin taittamiseen Pihtiputaalle asti. 

Nyt matkaa taittaessa oli hyvää aikaa myös tutkailla EQC400-sähköauton kuljettajan olosuhteita. Auto on erinomainen ajettava ja todella mukavan pehmeä jousitus sulattaa kuoppia hienosti. Kuljettajan istuin on koko autorepertuaarimme paras ainakin minun vartalolleni. Kaikki säädöt toimivat sähkölla ja arvostan etenkin pituussuunnassa säädettävää istuinta, eli eri mittaisille jaloille saa juuri oikealle kohdalle istuimen etuosan loppumaan. Toinen jota arovosta Mersun istuimessa vieläkin enemmän, on sähkösäätöinen ristiseläntuki, jossa säätövaraa on kerrankin riittävästi. Myös ratin korkeus ja etäisyys säätyy sähköllä ja kaikki säädöt saa tallennettua muistipaikkoihin.

Pihtipudas pikalatauksessa kello 17.24

Pihtiputaalle K-Lataukseen paikallisen K-marketin pihaan saavuimme kello 17.24 ja akussa näytti silloin olevan vielä 19% varaustaso. Käytännössä siis Jyväskylässä ladattu 9% lisä oli turha, joten sen pysähdyksen arvoksi matkan sujuvuuden kannalta  jäi todellisuudessa vain miehistön helpotus vessatauolla.

Pihtiputaalta matka jatkui kello 18.05 kohti Oulua ja akussa oli 55% varaus auton ennakoidessa 171 kilometrin toimintamatkaa. Tuo ei vielä riittäisi vähän reiluun 200 kilometriin Ouluun päästäksemme.  Yksi ylimääräinen lisätauko johtui minun halustani pitää vessatauko jossain matkan varrella olevassa ravitsemusliikkeessä. Nimittäin Pihtiputaan K-marketilla ei tuohon sopivaa asiakaspalvelua ollutkaan tarjolla.

Pihtiputaalta matkan jatkuessa selvitimme, että Siikalatvan Hesburgerin ilmainen DC-lataus on ollut jo noin puoli vuotta epäkunnossa ja on hyvin suurella varmuudella edelleen. 

Matkan jatkuessa ilta hämärtyi säkkipimeäksi, jolloin Mersun matriisi-LED -valoautomattiikka pääsi oikeuksiinsa. EQC400:ssa on suvereenisti parhaat ajovalot, joilla olen koskaan itse päässyt ajamaan. Ne valaisevat tien todella tehokkaasti ja riittävän pitkälle. Kaukovaloautomattiikka hoituu siten, että vain vastaantulijoita häiritsevät valonsäteet estetään, jolloin tien oikea reuna pysyy pitkälle kirkkaana. Lievä haitta näin hyvistä valoista on se, että kovin usein vastaantulijat kuvittelivat minun ajavan pitkillä päin, vaikka automatiikka toimi aivan oikein.

Kärsämäen Juustoportilla pikalatausta kello 19.07

Juustoportille saavuimme kello 19.07 akun näyttäessä 29% varausta ja toimintamatkaa auto ennusti olevan jäljellä 85 kilometriä. Pitkää taukoa emme siis tarvitseisi tälläkään kertaa.

Kärsämäeltä matka jatkui kello 19.34, eli 27 minuutin lataustauon jälkeen akun varaustilan ollessa 49%, joka riittäisi hyvin perille Oulun Kaakkurin Citymarketin K-lataukselle asti.

Oulussa Kaakkurin pikalatauksessa kello 21.05

Kaakkurin Citymarketin K-latauksella olimme Jyväskylän kautta ajaneesta autokolmikostamme viimeisenä kello 21.05, mutta toisin kuin Jaguar, meillä oli reilu 11% varaus vielä akussa jäljellä saapuessamme, eikä matkaan liittynyt minkäänlaista toimintamatkajännitystä, koska auto kertoi meidän pääsevän vielä halutessamme 34 kilometriä pidemmällekin.

Kaakkurissa latasin Mersun 100% täyteen asti DC-pikalaturista, koska tein mielenkiintoisen havainnon. Mersu nimittäin vetää täydellä 45 kW:n teholla DC:tä akkuun yli 90% tasolle asti ja 99% tasolle asti jopa yli 30 kW:n teholla. Niinpä hotellille nukkumaan mennessä Mersun akku oli valmiiksi lähes täysi. Muut autot jäivät yöksi nauttimaan hotellin yösähköstä, mutta Mersu ei tarvinnut yölatausta.

Tampereelta Ouluun ajaessa Mersuun kertyi yhteensä 484 kilometriä. Ajamiseen kului aikaa yhteensä 6 tuntia ja 33 minuuttia. Kokonaisuudessaan kuitenkin lähdön ja Ouluun saapumisen välillä kului aikaa 8 tuntia ja 40 minuuttia. Kaikkineen latailuihin kului siis aikaa 2 tuntia ja 7 minuuttia tällä välillä. Nopeamminkin olisi päässyt, jos olisimme halunneet reitittää tulomatkan kahteen pidempään taukoon. Nyt ennenkaikkea minun oma elimistöni rytmitti taukoja auton tarvetta useammin.

Meillä oli myös leikkimielinen kisa. Kuka ajaa liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia noudattaen nopeimmin Ouluun Kaakkurin K-Latauspisteelle.

Tämän kisan voitti suvereenisti Teslan Model 3, joka oli jo ennen kahdeksaa Oulussa. Toisena tuli Jaguar, lähinnä aavistuksen pienemmän kulutuksensa sekä nopeuden kannalta paremman lataustaktiikan ansiosta.  Vain parikymmentä minuuttia Jaguaria perässä, eli kello 21.05 saavuimme me Mersulla. Mutta toisin kuin Jaguarin matkaajat, meidän ei tarvinnut yhtään jännittää akun riittävyyttä. Zoe ja Kona jäivät tämän skaban hännille johtuen ennenkaikkea hitaamman länsirannikon reitin valinnastaan.

Todettuja kulutuksia ekalta päivältä:

Tesla 16,8 kWh/100km, Kona 16,9 kWh/100km, Zoe 17,3 kWh/100km, Jagge ?, MB 25,2 kWh/100km.

 

 

 

 

 

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2020 (12)
helmikuu (7)
Mini Cooper SE on urbaanilla tavalla tyylikäs sähköauto
#evwintertour2020 yhteenveto viidellä sähköautolla tehdystä talvisesta Lapinmatkasta
#evwintertour 2020 päivä 6, Pyhältä Jaguar I-Pacella Tampereelle
#evwintertour 2020 päivä 5, sähköistä elämää Pyhän kauniissa maisemassa
#evwintertour 2020 päivä 4, Kona 64:llä Jokkmokkista Pyhälle
#evwintertour 2020 päivä 3, rataharjoittelupäivä
#evwintertour 2020 päivä 2, MB EQC400:lla Oulusta Jokkmokkiin
tammikuu (5)
#evwintertour 2020, päivä 1, MB:n EQC400 matka-ajoa
#evwintertour 2020, päivä 1, MB:n EQC400 matka-ajoa
Sähköautoilijan avoin toive VR:lle
Tulossa: Sähköautojen talvinen Grand Tour Tampereelta Ruotsin Lappiin!
Sähköautoilun vuosi 2019 Suomessa
2019 (58)
joulukuu (8)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:llakin onnistuu Tampere - Helsinki -välin säännöllinen työmatkailu
Leaf 40 kWh sähköautoni akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin
Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!