Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla sähköautomatkailu

Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Ajoin Hyundai Kona Electric -sähköautolla 408 kilometriä Vantaalta Viitasaarelle mökkeilemään. Lue matkatarina täältä. Nyt oli vuorossa kotiin Kangasalle paluu mökiltä, eli 285 kilometrin matka-ajo. Tiesin jo valmiiksi, että 64 kWh akulla tuossa ei ole mitään ihmeellistä, vain ajoa.

Periaatteessa siis tämä matkatarina sähköautolla ajosta olisi ollut tosi lyhyt: "lähdin matkaan, ajoin perille ja laitoin auton kotona latautumaan". Koska ajokeli poikkesi niin oleellisesti menomatksta, niin päätin kuitenkin kirjoitan lyhyen tarinan tästäkin matkasta.

94% ladatulla akulla lähtö mökiltä

Kona oli ollut mökillä saamassa 10A:n, eli 2,3 kW:n tehoista latausta ja akku oli lähdön hetkellä Lauantai iltana 94% täynnä. Olisin voinut ladata akun myös täyteen asti 16A:n latausvirtaa käyttäen jo huomattavasti ennen lähtöämme, mutta annoin auton olla tuolla pienemmällä latausvirralla, koska tiesin vajaankin akun riittävän helposti kotiin asti.

Matkaan lähdettiin samoilla asetuksilla, kuin oli ollut tulomatkallakin. Eco-ajoasetus, lämmitys 20C automaattiasennossa ja akuston talviasetus poistettuna käytöstä, koska akku ei ehdi missään vaiheessa kuitenkaan jäähtyä.

Talviajokeli raskaimmasta päästä sähköautolle

Tällä kertaa ajokeli oli hyvin raskas sähköautolle. Lunta pyrytti puuskittaisessa vastatuulessa, lämpötila oli nollan vaiheilla ja lumi suli sohjoksi tielle. Ja tätä keliä riitti koko matkan, mutta etenkin viimeiset 80 kilometriä Jämsästä Joustan kautta kotiin oli eritysen raskasta. Tie niin paksussa sohjossa, että monin paikoin oli hiljennettävä vauhtia tuntuvasti turvallisen ajon varmistamiseksi.

Koko matkalla keli oli sen verran haastava, että reitillä näkyi useampiakin autoja tienposkessa, kaiteessa ja yhden kerran poliisikin oli liikennettä ohjaamassa. Me pääsimme kuitenkin ajamaan tavoitereittiämme perille asti pienistä viivytyksistä huolimatta.

Hyundai Kona Electricin ajo-ominaisuudet sohjokelissä

Suunnilleen Jyväskylään asti pystyimme pitämään lähes normaalit liikennenopeudet, koska sohjo ei ollut vielä niin pehmeää ja auto ohjautui normaalisti ja oli muutonkin hallittavissa turvallisen tuntuisesti. Oikeastaan missään vaiheessa ei kaista-avustimesta ollut apua, koska mitään kaistamerkintöjä ei näkynyt. Adaptiivinen vakionpeussäädin kuitenkin toimi Jämsään asti, kunnes pysäköin auton hetkeksi tiensivuun ja puhdistin lumiharjalla auton keulaa. Tuon jälkeen vakionopeussäädin jälleen toimi. Luistonoesto reagoi vakionopeussäätimen sammuttamalla niin nopeasti, että sitä uskalsi käyttää sohjossakin ajaessa.

Sitten Jyväskylän jälkeen ja etenkin viimeiset 80 kilometriä Jämsästä Kuhmoisten kautta kotiin asti oli sohjoa jo niin paljon, että vahtia piti laskea. Syvässä sohjossa Kona eteni mielestäni aivan tyypillisen etuvetoisen auton tavoin. Sohjoa oli jo niin paljon, että auto nousi helposti sohjoliirtoon. Silloin ohjatuvuus ja hidastuvuus ovat todella heikkoja. Auto kuitenkin varoitti loogisen tuntuisesti orastavaan luistoon ja vauhtipolkimen nosto aiheutti viipymätä regeneroinnin kautta hidastuvuuden alun. Regenertointi osasi huomioida myös kitkan, eikä missään vaiheessa tuntunut riskiä, että se lukitsisi etupyöriä. Luistoissa auto tuntui käyttäytyvän ennemmin puskevasti kuin yliohjautuvasti, joka on hyvä ominaisuus yhtään kokemattomammille liukkaankelin kuljettajille. Ajovakauden hallinta ja luistonesto tekivät työtään melkoisen huomaamattomasti ja turhaan itsestään meteliä pitämättä.

Jämsästä Kuhmoisiin ja siitä kotiin matka-ajonopeuden pudottamisen lisäksi vastaantulijoiden kohdalla hidastin nopeuttani hieman, koska en voinut luottaa vastaantulijoiden hallitsevan ajoneuvojaan. Pienikin vauhdin pudotus mahdollisen törmäysriskin uhatessa pienentää tuntuvasti loukkaantumisriskiä. Hidastetusta vauhdista huolimatta saavutin yhden itseäni hitaamman auton, joka väistyi melkein heti levikkeelle päästäen minut ohitse. Itse taasen päästin yhden nopeammin ajavan vuorostaan ohitse. Pääosin ilmeisesti muutkin olivat todenneet kaahailun olevan turhaa. 

Kulutus nousee raskaassa kelissä

Akku olisi raskaasta kelistäkin huolimatta riittänyt erittäin hyvin koko 285 kilometrin matkaan ilman yhtään välilatausta. Jämsän Patalahden lähestyessä pienen poliisien liikenteen ohjauksen aiheuttaman viivästyksen jälkeen oli meillä matkailijoilla jo niin kova tauon tarve, että pysähdyin Patikselle. Ostin mukaan kahvin, vichyä ja kävin vessassa. Otin tuon aikaa myös pikalatausta ihan vain muodon vuoksi. Kuuden minuutin tauon aikana akkuun ehti kertyä 4,6 kWh lisää energiaa.

Onnistunutta latausta kuitenkin edelsi aikamoinen yllätys ja taisto. Siitä kirjoitan pian tarkemmin erillisesssä tarinassa, koska tuo ongelma ei sinänsä liity tähän mökkimatkaan mitenkään. Olisin tosiaan päässyt perille hyvin ilman välilatausta. Halusin vain selvittää, että onnistunko ongelmasta huolimatta lataamaan.

Perillä kotona 285 kilometriä myöhemmin ajotietokone kertoi keskikulutuksen olevan 18,1 kWh/100km. Eli aika paljon enemmän kuin mökille mennessä toteutunut 15,8 kWh/100km. Tuolla raskaamman kelin kulutuksella toimintamatkaksi olisi toteutunut noin 350 kilometriä. 

Yhteenveto

Hyundai Kona Electricin toimintamatka 64 kWh akulla riittäisi minulle kaikkiin omiin tarpeisiini hyvin. Pisin matka, jota ajan on tämä mökkimatka. Raskaallakin talvikelillä jäi vielä runsaasti pelivaraa akkuun.

Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , sähköautomatkailu

Olen blogissani edustanut mielipidettä, että sähköauto ei sovi vielä kaikille. Olen myös käyttänyt sähköauton sopivuuden mittarina sitä, että toimintamatkan tulee riittää kaikkiin arjen säännöllisiin ajoihin ilman välilatausta sekä säännöllisesti toistuviin mökki- ja mummolamatkoihin joko ilman välilatausta tai yhdellä välilatauksella.

Nyt Hyundai Kona Electric tarjoaa pääkaupunkiseudun ihmisillekin aivan uudenlaista sähköautoilun mahdollisuutta pitkän toimintamatkansa ansiosta. Testasin tätä ajamalla Konalla Autoverkkokaupan pihasta Vantaalta Viitasaarelle mökkeilemään, eli 408 kilometrin mökkimatkan.

Tässä blogitarinassa on kokemukset tuosta mökkimatkasta, joka alkoi Autoverkkokaupan nopean ja ytimekkään koeajoon luovutusmuodollisuuden jälkeen. Auton luovuttanut herrasmies tiesi, että tunnen sähköautot ja Hyundainkin entuudestaan, joten emme keskittyneet auton tekniikkaan juuri lainkaan ja tässä hän todella luki ajatukseni.

Konan pakkaaminen matkaa varten

Hyundain Kona on selkeästi pienempi auto kuin oma Leafini ja sen tuntuu lähinnä tavaratilan koossa, joka on suunnilleen samaa kokoluokkaa (373l) kuin VW Polossa. Meitä oli nyt kaksi miestä, minä ja poikani matkalla, joten saimme helposti tavarat mahtumaan konttiin. Jos tyttäristäni kaksi olisi ollut myös mukana, olisi tavaratilan hattuhylly pitänyt irroittaa.

Tavaratilan pohjan alla on hieman lisätilaa, joka on täytetty suurella latauskaapelin kuljetuspussilla. Itse jättäisin tuon aika herkästi pois matkasta ja täyttäisin senkin tilan tarpeen mukaan matkatavaroilla. Itse latauskaapeli nimittäin mahtuu huomattavasti pienempäänkin tilaan, kuin mitä sen kuljetuspussi vie.

Konaan on sallittu peräti 80 kg kattotaakka, joten tavaratilaa voi hakea lisää myös katolta. Valitettavasti tähänkään sähköautoon ei ole vetomassaa tyypitetty, joten jos vetokoukun saakin asennettua, voi sitä käyttää lähinnä polkupyörän kuljettamiseen telineessä.

Kuljettaja saa erinomaisen ajoasennon

Tavaroiden pakkaamisen jälkeen oli edessä ajoasennon säätäminen. Tässä koeajoyksilössä oli lisävarusteinen nahkasisustus ilmastoiduilla etupenkeillä. Molempien istuimien runsailla sähkösäädöillä ja ratin riittävällä pituus- ja korkeussäädöllä hyvä ja tukeva ajoasento löytyi hetkessä. 

Noteerasin välittömästi, että 176 cm pitkälle kuskille istuin on kuin tehty myös istuinosan pituuden osalta, joka ei ole kovinkaan yleistä nykyautoissa Volvoa ja joitain Bemarin erikoisistuimia ja vastaavia lukuunottamatta.

Totesin myös, että omien istuinsäätöjeni jälkeen kuskin taakse mahtuu itseni mittainen matkustaja vielä mukavan väljästi joka suunnassa. Polville on riittävästi tilaa, pääntilaa riittää vaikka hattupäässä istuen ja kengätkin sopivat hyvin. Usein sähköautoissa, joissa akku on matkustamon alla on etuistuimen alla turhan matala tila takamatskustajan varpaille, mutta ei siis tällä kertaa. Istuinlämmitystä takaistuimelle ei ole.

Matkaanlähtö 99% ladatulla akulla

Matkaanlähtövalmisteluina tarkistin ensin eco-ajon asetukset ja poistin käytöstä talviajosetuksen, joka ylläpitää akun lämpöjä sähköllä. Totesin tuon olevan tällä matkalla turhaa. Valitsin ajotilaksi eco, koska ajaisin käytännössä koko matkan vakionopeussäätimellä tasaista nopeutta ylläpitäen, eikä muiden ajotilojen mahdollisesti ripeämmästä kaasuun vastaavuudesta olisi mitää hyötyä. Lämmityksen asetin 20 asteen pyyntöön automaatti asetuksella. Kuljettaja ainoastaan -lämmityksen asetusta en tietenkään käyttänyt, koska poikani oli kyydissä. Asetusten asettelun jälkeen auton ilmoittama toimintamatka arvio oli 393 kilometriä. Ei ollenkaan paha!

Keskikulutusmittarissa oli auton saadessani korkea 29,9 kWh/100 km lukema joistain lyhyistä siirtelyajoista johtuen. Nollasin tuon kulutusmittarin sekä keskikonsolissa olevan eco-ajon historiatiedot kerätäkseni tietoa vain omista ajoistani.

Lyhyt tutustuminen navigaattoriin auttoi syöttämään kohteeksi Viitasaaren mökin. Navigaattori ilmoitti pikaisen laskutoimituksen jälkeen jäljellä olevaksi matkaksi 396 kilometriä, mutta tiesin sen toteutuvan yli 400 kilometrin mittaisena. Kaikki navigaattorit haluavat ajattaa mökille reittiä, jossa tulee hidasta hiekkatieosuutta huomattavasti enemmän. Tämä hiukan pidempi reitti on itseasiassa nopeampi. Navigaattori myös herjasi, että kohdetta ei välttämättä saavuteta ja kysyi etsimään latauskohdetta reitiltä. Päätin jättää sen nyt väliin ja katsella tilannetta matkalla.

Mukavaa ja sujuvaa matkantekoa

Lähdimme etenemään englanninkielisen navigointiohjeistuksen mukaisesti kehätietä kohti Lahdentietä. Ajaisimme Lahden kautta Jyväskylään ja siitä Viitasaaren ohi lähes Pihtipuutaalle ja siitä pientä hiekkatietä mökille.

Heti kehätielle päästyäni laitoin autossa vakionopeussäätimen päälle ja aloin nauttimaan matkanteosta. Konan adaptiivinen vakionopeussäädin toimii mielestäni pehmeämmin edessä ajaviin autoihin reagoiden kuin oman Leafini. Konassakin se kuitenkin ylireagoi edestä erkanemiskaistalle hidastavien autojen takia jarruttelemalla liikaa. Niihin tosin on jo oppinut ennakoimaan painamalla kevyesti valmiiksi kaasua.

Konan ajolinja-avustin toimii mielestäni paremmin ja pehmeämmin kuin Leafini tai Ioniqin vastaava. Tästä ajoavustimesta todella tykkään, kun taasen omassa Leafissani edelleen 45 tkm jälkeenkin mietin, että pidänkö siitä vai enkö ja ajan kuitenkin käytännössä aina se päällä. Nyt kun keli oli selkeä tunnisti kaista-avustin hyvin tiemerkinnät ja osasi toimia siis erinomaisesti.

Matka vain sujui meidän nauttiessa hyvästä musiikista. Konan poppivehkeet jytkivät aika kivasti ainakin tässä yksilössä. Noin 50 kilometriä Lahden moottoritietä ajettuani säädin sähköllä penkkini etureunan ylöspäin, istuimen eteenpin ja pudotin istuimen takaosan alimpaan asentoon, säädin selkänojaa hiukan enemmän kallelleen ja korostin hieman ristiseläntukea. Nyt kelpaa istuskella ja nauttia matkasta. Kokeilimme myös istuinten tuuletustoimintoa, mutta nyt ei ollut tarvetta sen päällä pitämiseen.

Lahden moottoritiellä hetken aikaa mietin auton melutasoa. Se on erilaatuinen kuin omassa Leafissani. Molemmissa kuuluu ainoastaan rengasääniä. Konassa mielestäni jostain takaa kuuluu hiukan voimakkaampi rengasmelu. Totesin, ettei tämä melutaso minua häiritse, mutta saisihan se olla tämän hintaisessa autossa vähäisempikin.

Ajan yleensäkin nopeusrajoitusten mukaisesti, mutta näissä koeajoissa pyrin ajamaan korostuneen tarkasti navigaattorilla tarkistettua suurinta sallittua tai muun liikenteen mahdollistamaa nopeutta. Nyt liikenne oli niin vähäistä, että ajoimme siis tarkoin 100 km/h nopeutta moottoriteitä eteenpäin.

Nyt oli joulukuulle aika ihanteellinen sähköautokeli. Pääosin kuiva tie, ehkä pientä pintakosteutta paikoitellen. Lämpötila nollan kieppeillä ja melko tyyntä. Konan kulutus asettui moottoritiellä 17,2 kWh/100 km tasolle, kun moottoritie päättyi Heinolan jälkeen. Olimme siis ajaneet Vantaalta Lahteenpäin niin pitkälle, kuin moottorietietä riitti, eli 150 kilometriä. Toimintamatka-arvio näytti, että akulla pääsisi vielä 231 kilometriä. Eli tässä vaiheessa olisi ollut toteutumassa 381 kilometrin kokonaisrange, mutta se tulisi muuttumaan, koska tästä eteenpäin käytettävissä olevan nopeus laskee.

Olisin halunnut ajaa yhtä soittoa vähintään Jyväskylään asti nähdäkseni riittäisikö akku perille asti ilman yhtään välilatausta, mutta kuskit tarvitsivat tauokoa ennen kuin auto latausta.

Lounas ja vessatauko Hartolassa Neste Jari-Pekassa sekä pikalatausta samalla

Hartolan lähestyessä emme pojan kanssa tienneet kumpi on kovempi paine: kauhea vessahätä vai nälkä. Kaksi miestä suljetussa tilassa kupla otsassa ja nälkäkiukkua potien ei voi olla liikenneturvallisuutta lisäävä tekijä, joten käänsin auton Hartolan Neste Jari-Pekkaan. Ennen lounaalle ja vessaan menoa laitoin Konan saamaan CCS-pikalatausta, vaikka akussa oli vielä 53% lataustaso. Mittaristo näytti latausta tulevan ensin 40 kW:n teholla, mutta arvelen sen kivunneen nopeasti 50 kW:n tasolle. En kuitenkaan jäänyt seurailemaan tilannetta, koska en olisi tarvinnut kuin ihan pikkuisen varmuuslatauksen päästäkseni perille. Menin siis sisälle Jari-Pekkaan.

Todella pikaiseksi tarkoitetun lounaan ja vessatauon mitta venyi ruokaa odotellessa 33 minuuttiin ja akkuun ehti kertyä 18,8 kWh lisää energiaa. No ainakin nyt riittää akussa virtaa vaikka pitäisi heti lähteä mökiltä takaisin päin. Pitkän matkan optimointia varten autoa ei olisi vielä tuossa kohtaa kannattanut ladata ainakaan näin kauaa, koska Konassakin latausteho laskee akun täyttyessä. Tosiaalta näin lyhyellä mökkimatkalla sähköauton latailun järjestelyillä ei ollut mitään merkitystä, joten voi keskittyä täysin kuljettajan ja matkustajan huoltamiseen.

Pelkästään ajelua mökille asti

Tuon Jari-Pekan pysähdyksen jälkeen sitten olisin vuorossa pelkästään ajelua mökille asti. Jyväskylässä olisi ollut tarjolla pikalatauksia, mutta ohitimme ne tyytyväisinä ajellen. Hirvaskankaalla olisi kyllä edelleen yksi maan tärkeimmistä pikalatauspaikan lisäystarpeista, mutta Konalla ohitimme senkin nyt hymyillen ja musiikista nauttien.

Perille mökille saavuimme kello 17.55 ja akussa oli vielä 26% varaustaso jäljellä ja toimintamatka-arvio näytti vielä autolla pääsevän 97 kilometriä. Autolla olisi voinut vaikka siis heti lähteä kotimatkalle ottaen kivenheiton päässä olevasta Niemanharjun Nesteeltä hiukan lisää sähköä päästäkseni Jyväskylään asti.

Koko matkan pituudeksi toteutui 408 kilometriä ja keskikulutus toteutui koko matkalla 15,8 kWh/100 km. Koko matkan kulutuksesta 92% kului auton liikuttamiseen, 5% lämmittämiseen ja 3% muuhun elektroniikkaan. Akun ylläpitolämmitykseen tai jäähdytykseen ei kulunut tällä matkalla lainkaan energiaa.

Auto lataukseen ja saunaan

Laitoin auton mökillä suoraan sähköpääkeskuksessa olevaan punaiseen voimavirtapistorasiaan saamaan latausta. Käytin siis omaa säädettävää latauskaapeliani ja asetin sen käyttämää 10A:n latausvirtaa, eli noin 2,1 kW:n lataustehoa. Suuremmalle ei ollut tarvetta, koska tuokin riittäisi yllinkyllin tarpeisiimme ja kotimatkaamme. Auton mukanahan tulee 12A:n latausvirtaa käyttävä sukokaapeli, mutta pidän varmempana ja turvallisempana käyttää näin pitkissä lataussessioissa voimavirtarasiaa, joka on kokonaisuudessaan tehty kestämään paljon suurempiakin rasituksia.

Yhteenveto Konalla tehdystä 408 kilometrin mökkimatkasta

Konan kulutus toteutui siis koko matkalla 15,8 kWh/100 km tasolle, eli akku olisi riittänyt 405 kilometrin matkaan. Perustellusti siis otin pienen latauksen matkalla. Siihen olisi riittänyt kovastikin noin 5-10 minuutin pikatauko Jyväskylässä. Akku olisi myös riittänyt koko matkaan, jos olisin hypermailannut ajamalla esimerkiksi moottoritien hitaammin. Mutta siihen ei todellakaan ole tarvetta näin isolla akulla, enkä minä ainakaan jaksaisi saati haluaisi moisia aikoja istua yhtä kyytiä autossa. Mieluummin ajan rajoitusten mukaan ja pidän tauon ja samalla lataan hiukan.

Jos tuosta muodostuneesta kulutuksesta ja akun koosta hiukan spekuloin, niin esimerkiksi 600 kilomerin mökki- tai mummolamatka olisi vielä ainakin minun makuuni sangen jouhevaa Konalla tehden, jos vain pikalataus sattuu edes suunnilleen sopivalle kohdalle. Oletetaan, että ensin ajetaan 350 kilometriä yhtä soittoa. Akussa on silloin noin 8 kWh energiaa jäljellä, eli  noin 12,5% (laskin 16kkWh/100km). Silloin tauko ja auto pikalataukseen. Noin 45 minuutin ruokailun ja muun virkistäytymisen aikana akkuun on ehtinyt kertyä noin 45,5 kWh:n energiamäärä, eli akussa on silloin 71% varaustaso. Tuolloin lataus alkaa jo hidastua merkittävästi ja kannattaa matkaa jatkaa senkin takia. Nyt akkuun kertyneellä energialla pääsee noin 285 kilometriä. Eli noin 600 kilometrin mökkimatkaan jää vielä reilusti akkuun varallekin energiaa. Jos perheen matka kestää parikin lataustaukoa, niin noin 900 kilometrin matka sujuu kahdella noin 45 minuutin lataustauolla. Toki sitten kun suurteholaturit lisääntyvät, putoaa tuo latausaika tuosta tauoilla alle 30 minuutin, mutta niitä on Suomessa vasta yksi kappale.

Hintaahaan tuollaiselle 408 kilometrin matkalle kertyy lähinnä oman sähkön hinnan mukaan. Energiaa koko matkalla kului 64,5 kWh ja jos maksaa sähköstä varsin yleisen 0,12 - 0,13 euroa/kWh (sisältäen myynti, siirto ja kaikki verot), niin koko matkan lataamiseen kuluu sähköä noin 8,20 euron arvosta. Matkalla otettu pikalataus on kalliimpaa, mutta sitä tarvitaan niin vähän, ettei sillä ole mitään merkitystä kuluihin.

Kyllä Konalla kelpaa siis ajelle pidempiäkin matkoja.

Tulossa Kona Electricista lisää tarinoita

Pysy kuulolla... Tulossa lisää tarinoita Konasta. Ainakin tarina paluumatkasta lumipyryssä mökiltä kotiinpäin. Silloin kulutus nousi aika merkittävästi, tosin keli ei paljon raskaammaksi voi tulla sähköautolle. Tulossa on myö erillinen tarina pienistä lataushaasteista lumipyryn takia. Koeajoni siis jatkuu ja tarinoita on tulossa lisää.

 

 

Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään

perjantai 03.08.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Lofootit , Nissan , sähköautomatkailu

Lofooteilta paluumatkan strategiaksi valitsin kaiken järjen vastaisesti ajaa 24/7, eli yhtä putkea Jyväskylään asti Kilpisjärven kautta. Matkaa reitille kertyisi yli 1400 kilometriä, koska meidän piti tehdä mökille vielä poikkeama noutamaan tavararoita. Tämä testi kuitenkin päättyisi jo ennen kotia Jyväskylään Neste Rallin tunnelmiin.

Jo ennalta siis oli tiedossa, että Nissan Leaf 40 kWh:n #rapidgaten takia tässä valitussa ajotavassa ei ole mitään järkeä, halusin kuitenkin sen todentaa kokeilemalla.

Lofooteille menomatka oli huomattavasti mielekkäämpi tapa ja jatkossa lisäisin siihen vielä meno- sekä paluumatkalle parin yön ja yhden päivän stopin Levillä alamäkipyöräilyä harrastaen.

Kirjoitan tähän tarinaan varsin lyhytsanaisesti kuvauksen paluumatkasta. Nukuin itse latausten aikana, joten lukijan ei tarvitse huolestua liikenneturvallisuudestani.

Kello 9.00 Norjan aikaa matka Norjan Kabelvågista alkaa

Aamupalan jälkeen pakkasimme auton ja lähdimme täydellä akulla luovuttamaan avaimet Kabelvågin keskustassa olevaan respaan ja siitä kotimatkamme jatkui kohti Kilpisjärveä. Matkamittarissa oli lukema 19007 km.

Ensimmäinen pikalataus tehtiin 208 km päässä Brejvikissä, Hotelli Brejvikin takapihalla olevasta Grøn kontaktin laturista. Akku oli vielä suopea Norjan viileästä kelistä ja matalista matkanopeuksista johtuen ja saimme täyttä 43-45 kW:n tehoista latausta.

Matkan toinen lataus tehtiin viimeisellä pikalaturilla Norjan puolella ennen nousutaivalta kohti Kilpisjärveä, eli Nordkjosbotnissa, kun matkaa oli taitettu 352 kilometrin verran. Jo nyt #rapidkate alkoi hidastaa matkantekoa, kun akku oli lämmennyt yli +42C. Saimme vain 24 kW:n tehoista latausta.

Toki tämä lataus ajoittui sopivasti kello 15.00 paikkeille ja aikaa kului sopivasti miehistön ruokaillessa.

Tästä alkoi matkaosuus, jossa tapahtui voimakas maaston nousu. Käytännössä merenpinnasta yli 500 metrin korkeuteen vain 94 kilometrin matkalla. Perillä Kilpishallissa matkaa oli siis kertynyt yhteensä 446 kilometriä. Akun lämmöillä ei nyt ollut väliä, koska tarjolla olisi ennen Levin Hullu Poroa vain Type2-latausta. Jätimme auton saamaan hetkeksi siis 6,6 kW:n tehoista latausta ja menimme kauppaan ostamaan lisää evästä ja aloimme tekemään tarkistuksia, miten jatkaisimme matkaa. Päätimme palastella aikamme kuluksi ja nähdäksemme useamman latauspaikan Type2-lataustarpeen. Otimme siis seuraavaksi suunnan kohti Rajabaarin Nestettä sekä Sannan putiikkia, joissa molemmissa löytyy julkista Type2-latausta.

Näiden jälkeen suuntasimme kohti Levin Hullu Poron CHAdeMOa, jossa olimme noin kello 00.55 (Suomen aikaa siis). Type2-latausten osuus ja kylmä pohjoisen yö olivat olleet armollisia Leafin akuille ja saimme 28 kW:n tehoista latausta. Matkamittari näytti 19705 km lukemaa, joten matkaa olimme taittaneet 697 kilometriä tähän mennessä.

Hotelli Hullun poron respasta kävin täyttämässä myös vesipullot ja ostamassa kupin kahvia.

Hullusta Porosta matka jatkui kohti Rovaniemen keskustassa olevaa pikalaturia. Siellä olimme noin kello 4.20 ja matkamittariin oli kertynyt lähdön jälkeen jo 866 kilometriä. Ei auttanut edes matkan varrella tekemäni hidasajo eikä +6..+9C:n viileä yön keli jäähdyttämään akkuja tarpeeksi. Latausteho putosi Rovaniemellä alle, eli 25 kW:n tasolle. Mainittakoon, että esimerkiksi Ioniq Electric olisi tässä pikalaturissa suoriutunut puolessa Leafin latausajasta.

Rovaniemeltä otin Google Mapsin avulla maisemareitin kohti Keminmaan Nelosparkin pikalaturia. Ajatus oli, että reitti oli muutaman kilometrin lyhyempi, mutta ennen kaikkea, että vähän pienemmällä tiellä ei olisi painetta ajaa kovin lujaa, vaan voisin vielä toisen etapin pyrkiä hidasajolla pitämään akkujen lämpöjä alhaalla.

Perillä Nelosparkissa, kun matkaa oli taitettu 1002 kilometriä ja 22 tuntia totesin, ettei taaskaan hidastelu kovinkaan hyvin akkuja jäähdyttänyt, vaikka yö oli edelleen viileä. Perillä akut olivat lämmenneet lisää ja sain vain 21 kW:n tehoista latausta. No, onneksi meillä oli aamupalan nälkä ja auto sai latautuilla rauhassa. Mainittakoon, että Renault Zoen AC-latauskin olisi jo tässä vaiheessa nopeampaa matkailua. Keminmaalta matka jatkui kohti Kärsämäen Juustoporttia.

Juustoportissa matkaa oli taitettu 1194 kilometrin verran ja kelikin alkoi etelään päin ajaellessa muistuttaa tämän kesän helteistä jälleen. +24C keli ja nousseet liikennenopeudet nostivat akkujen lämnöt entisestään. Nyt jo yli 49C lämpöiseen akkuun sai lataustehoksi enää 18kW. Päätimme ottaa vain sen verran, että pääsemme Niemenharjulle, päivän viimeiseen pikalataukseen.

25 tuntia ja 1287 kilometriä myöhemmin Niemenharjun pikalaturilla

Niemenharjulla olimme kello 11.03 ja matkaa oli taitettu 1287 kilometrin verran 25 tunnin aikana (huomioitu aikaero). Saimme nyt vain 18 kW:n tehoista latausta ja nyt sitä tarvittaisiin paljon päästäksemme mökin kautta Jyväskylään asti. Täällä kävi todella harmillinen tilanne. Meillä olisi siis noin kaksi tuntia varattuna ainoa pikalaturi Juustoportin ja Jyväskylän väliltä ja aivan heti peräämme paikalle saapui 24 kWh Leafilla seurue. Kyllä siinä hävetti odotella hidasta prosenttien nousua, vaikka lounaan jälkeen aika kuluikin siivillä toisen sähköautoilijan kanssa jutustellessa.

Olisin antanut vaikka heti toiselle Leafille välissä pikalatauksen ja ottanut itse Type2 siinä välissä, mutta kun akkujen lämmöt olivat jo nousseet yli 50C, joten olisin saanut enää noin 11 kW:n tai vielä hitaampaa latausta, jos olisin katkaissut ja käynnistänyt latauksen. #rapidgate ei siis ole vain meidän 40 kWh Leafeilla ajavien ongelma, vaan se on harmillinen haitta myös muille sähköautoilijoille, jotka jäävät odottamaan laturin vapautumista.

Latasin akkuun sen verran, että laskin viimeisen tunnin Type2 ja lyhyen mökiltä otetun 16A-latauksen riittävän Jyväskylään asti pyörä katolla ajaen mökin kautta ja vapautin näin vähän edes aikaisemmin CHAdeMOn toiselle Leafille. Jatkoimme matkaa samaan aikaan Niemenharjulta eteenpäin.

Mökillä käynti hidasti matkaamme muista kuin auton tarpeista johtuen meidän kuluttaessamme pienen hetken mökillä uidessa, joten tästä eteenpäin matka-aika ei ole kovinkaan realistinen seikka. 

Perillä Jyväskylässä olimme joka tapauksessa riittävän ajoissa ehtiäksemme nauttimaan Neste Rallin tunnelmista. Harjulle emme tosin tavoitteistamme huolimatta jaksaneet lähteä, vaikka hyvin olisimme ehtineetkin vielä parhaita paikkojakin varaamaan.

Jyväskylään saapuessa matkaa oli kertynyt 1423 kilometriä.

Jonkinlaisen vertailukelpoisen matka-ajan ja matkan pituuden saa, kun vertaa matkaa Lofooteilta Niemenharjulle. Teimme sillä välillä 25 tunnissa 1287 kilometrin matkan. Uskallan sanoa, että Ioniq Electric olisi tehnyt tuon saman matkan samalla reitillä vähintään kuusi tuntia nopeammin, eli alle 20 tunnissa.

Totean ääneen ja julkisesti, että näin toteutettuna Leafilla ei pitkän matkan taittamisessa ole mitään järkeä, kuten jo ennen lähtöä oikeastaan tiesinkin. Paitsi että #rapdigate haittaa matkan sujuvuutta ja alkaa varmasti ärsyttää kuljettajaa sekä matkustajia, niin näin toteutettuna aikahinnoitellut pikalataukset käyvät suhteettoman kalliiksi.

 

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen

perjantai 03.08.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Lofootit , Nissan , Norja , sähköautomatkailu

Lofootit on Pohjois-Norjassa sijaitseva saariryhmä, joka on hyvin vaikuttava maisemaltaan. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, jossa on upeat edellytykset esimerkiksi vuorikiipeilyyn, vaeltamiseen, maastopyöräilyyn tai vaikka vain maisemien ihailemiseen ja valokuvaamiseen.

Lofooteilla on erittäin mukavaa matkailla sähköautolla. Matkanopeudet pysyvät nopeusrajoitusten sekä tieston tai ennemminkin maaston takia hyvin maltillisina, jolloin kulutuskin pysyy alhaisena. Lataussähköä myös Lofooteilta löytyy aivan riittävästi. 

Kovin paljon 40 kWh Leafia pienemmällä rangella varustetulla sähköautolla en haluaisi kuitenkaan Lofooteille ajaa. Minun Lofooteille ajon matkatarinani voit lukea erillisestä tarinasta.

Minulla ja pojallani oli tälle matkalle neljä tavoitetta. Nähdä Lofootit, testata pääseekö Leafilla Lofooteille käsivarren kautta, saada oppitunti vuorikiipeilyyn sekä päästä ajamaan DH- ja dirt-pyörillä vuoren loivempaa rinnettä alas.

Ensimmäinen yöpyminen Lofooteilla 23.7.2018

Me yövyimme poikani kanssa Lofooteilla ensimmäisen yön Kalle in Lofootten ilmaisella leirintäalueella. Lähimmälle pikalaturille Svolværiin oli siitä matkaa 11 kilometriä, joten leiriytyminen sähköttömälle leiripaikalle ei taaskaan ollut mikään ongelma.

Kalle in Lofooten on kiipeilijöille, vaeltajille ja valokuvaajillekin erinomaisella paikalla. Majoittujia oli kymmeniä, mutta tilaa löytyi hyvin. Majoittujissa oli runsaasti myös muita Suomalaisia ja aamukahviini vettä hakiessa minulta kysyttiinkin, että olenko menossa kiipeilemään vai vaeltamaan. Vastasin että vähän kiipeilyn opettelua ja sitten polkupyöräilyä.

Kallessa oli huoltorakennus remontissa, joten paikalla oli vesipisteen lisäksi nyt vain pari bajamajaa, joiden kapasiteetti loppui tietenkin pahasti kesken. Huoltorakennus näytti siltä, että se on aika pian valmis palvelemaan vierailijoita.

Jos haluaa välttä tuon illan viimeisen ja aamun ensimmäisen pikalatauksen, niin kannattaa hakeutua Lofooteilla yöpymään johonkin lukuisista kaupallisista caravaanareille tarkoitetuista leirintäpaikoista ja etsiä vapaa sähkötolppa.

Ensimmäinen päivä Lofooteilla 24.7.2018

Ensimmäiseen aamuun Lofooteilla heräsin seurueestamme muita tuntuvasti aikaisemmin ja nautin suuresti aamun hiljaisesta hetkestä auringonpaisteessa kahvia trangialla keitellen ja aamupalaa  nauttien. 

Pian muunkin seurueen herättyä suuntasimme Ioniq Electricillä opiskelemaan vuorikiipeilyn alkeita. Menimme siis vain toisella sähköautoista, koska kaikki neljä ja kiipeilytarvkkeen sovimme erinomaisesti Ionigin kyytiin. Leafimme oli edelleen polkupyörineen niin täynnä, että sillä ei neljä henkilöä olisi voinut matkustaakaan. Toisaalta myös sen akku oli illan lyhyen pikalatauksen jäljiltä sen verran vajaa, että jännittäväksi olisi aamun lenkki mennyt, ellei olisi käynyt ensin hetken pikalataamassa. Ioniqin akku ja pieni kulutus taasen eivät tehneet minkäänlaista lovea kiipeilypaikalle ajaessa akun varaustasoon.

Iso kiitos kiipeilystä Jonnille! Huikea kokemus. Kiipesimme aloittelijan silmin jo vähintään riittävän korkealle ja vaativaa reittiä. Opettajanamme huolehti tarkoin turvallisuudestamme ja kärsivällisesti selitti tarkoin väleineitä, toimintatapoja sekä turvallisuutta kiipeilyssä.

Ylöspäin kiipeämisemme muuttuikin takaisin samaa reittiä laskeutumiseksi, koska Jonne totesi vähän ennen ylöspääsyämme, että tuuli kävi liian kovaksi ja puuskittaiseksi ja sääennuste kertoi tilanteen jatkuvan vähintään samana tai jopa pahenevana. Saimme siis vielä huikean laskeutumiskokemuksenkin. Hienoa, että Jonni huolehti turvallisuudestamme ja teki nopean päätösen tilanteessa olla jatkamatta ja laskeutua samaa reittiä alas.

Kiipeilyn jälkeen menimme illlallistamaan läheiseen Henningsværin kylään kiipeilijöiden suosimaan kahvila-ravintolaan. Illallistamisen jälkeen palasimme Kallen leiripaikalle. Matkaa Ioniqille kertyi tästä noin 50 kilometriä.

Me poikani kanssa taasen siirryimme Kabelvågiin varaamaamme majoitukseen. Matkalla kävimme kaupassa Svolværissa ja samalla latasimme akun 95% täyteen.

Majoitus miustutti kalastajamajaa merenrannalla aallonmurtajan sisäpuolella. Majoituksessa oli olohuone, yksi makuuhuone, kylpyhuone ja vessa sekä keittomahdollisuudet. Meillä olikin omat iltapala- ja aamupalatarvikkeet mukana. Laitoin auton saamaan loppulatausta 6 Ampeerin latausvirralla majoituspaikan ulkoseinän suko-pistorasiasta.

Toinen päivä Lofooteilla 25.7.2018

Lofoottien toiseen päiväämme heräsimme poikani kanssa siis mukavan viileästä kalastajahenkisestä majoituksestamme pehmeiltä patjoilta ja lämpimien peittojen alta sileiden lakanoiden mukanaan tuomien hyvien yöunien jälkeen. Auton akkukin oli tietenkin nyt 100% täynnä, koska sehän oli melkein täysi jo majoitukseen saapuessa.

Poikani vielä nukkuessa hetken ennen oman puhelimensa herätystä paistelin meille aamupalaksi pekonia ja kananmunia jugurttien ja leivän ohelle. Kyllä oli mukava nauttia näissä maisemissa aamupalaa rauhassa.

Aamupalan jälkeen pakkasimme päiväreppumme ja suuntasimme Leafilla etsimään alamäkipyöräilyyn sopivaa rinnettä. Ajoimme ensin Kabelvågin kylän keskustassa sijaitsevaan liikkeeseen, jossa palveli myös majoituksemme respa. Sieltä emme saaneet vielä selville sopivia alamäkipyöräilyreittejä, mutta saimme neuvot hakeutua Svolværin turisti-infoon. Siispä ajoimme tuon noin kuuden kilometrin matkan ja saimme hyvät neuvot ja kirjallisuuttakin aiheesta.

Ohjeiden mukaan lähdimme suuntaamaan kohti noin 60 kilometrin päässä, Leknesissä olevaa polkupyörilyreitin keskikohtaa. Kuitenkin noin 40 kilometrin kohdalla Leknesin alkupäässä E10 tien vasammalla puolella oli ravintola, jossa luki myös Tourist i. Teimme pikapäätöksen pysähtyä siihen lounaalle ja näin poistaa tarpeen kantaa pyöräilyyn mukaan trangiaa ja eväitä. Onneksi pysähtyimme tähän, koska saimme ruuan lisäksi hyvä neuvot kääntyä heti ravintolan vierestä hiekkatielle, ajaa muutaman kilomerin ja lähteä siitä lammashaan läpi kiipeämään vuorenrinnettä.

Toimimme siis lounaan ja viesipullojen täyttämisen jälkeen neuvojen mukaan. PIenen harhailun jälkeen löysimme polun pään, pysäköimme auton ja varustauduimme polkupyörinemme kiipeämiseen.

Rinne osoittautui heti lähdöstä alkaen niin jyrkäksi, ettei ollut puhettakaan edes yrittää ajaa sitä ylös. Dirt-pyörän keveys ja poikani huikea kunto olivat nyt valttia, kun taasen DH-pyörän suurempi paino ja oma heikko kuntoni olivat jo vähän riesa. Poika kantoi dirttiä hartioillaan ja taivalsi ylöspäin kuin ei tasaisella. Minä puuskutin hiljakseen DH:ta ylöspäin, kunnes poika tuli vastaan ja talutti aina seuraavalle lepopaikalle asti myös DH:n, jotta minä pääsin myös jossain aikaikkunasa perille.

Vuoren huipulle päästyämme pidimme kunnollisen juoma ja evästauon antaen sykkeenkin laskea kunnolla ennen alaslähtöä. Eväiden syönnin aikana ehdimme pojan kanssa ihailla Lofoottien jyhkeitä maisemia. Vuorien korkeuserot ja mittakaavat katoavat näillä vuorilla, koska mitään kiintopistettä ei ole nähtävissä, mihin vertaisi. Mutta olimme sen verran korkealla, että pilviä ajelehti alapuolellamme.

Sitten alkoikin tämän päivän hauska osuus. Alamäkiajo ja pojan toiveesta sopivin välein laskun valokuvaaminen. Emme siis suinkaan hennoneet yhdellä suoralla laskulla päästellä alas asti, vaan kapusimme välillä pienen pätkän myös takaisin ylöspäin.

 

Alla Dirt-pyörämme:

Alla DH-pyörämme:

Alaspäästyämme perustimme perusleirimme, söimme hieman evästä ja nautimme vedestä.

Sen jälkeen pakkasimme pyörät ja tarvikkeet jälleen Leafin takatilaan ja jatkoimme matkaamme kohti etelää Lofooteilla. Ajatuksena oli käydä katsastamassa Lofoottien eteläisin pikalatauspiste. Hetken ajettuamme totesimme oikeastaan yhteen ääneen, että päivämme oli ollut aivan riittävä ja palaisimme Svolværin kaupan kautta majapaikkaamme valmistautumaan yöpuulle. Kauppareissun aikana auto sai taasen nautti DC-pikalatausta kaupan pihalla. Majapaikassa laitoin auton jälleen saamaan pienen loppulatauksen sukopistorasiasta.

Kieltämättä uni tuli aika nopeasti tämänkin päivän jälkeen. Olimme sopineet pojan kanssa, että heräämme siten, että ehdimme noin yhdeksän Kabelvågin keskustassa olevaan majoituksemme respaan, eli heti sen avautuessa ja aloitaisimme testimielessä toteutettavan yhtäjaksoisen 1550 kilometrin mittaisen kotimatkan Leaf 40 kWh sähköautolla.

Matkasuunnitelmaan siis kuului ajaa ja ladata nonstop-periaatteella. Tarkoitus olisi, että kuljettaja nukkuisi latausten aikana. Näin katsoisimme toisen ääripään matkailla Leafilla. Ennakko-oletus oli perustellusti tähän matkatyyliin, että #rapidgate tulisi olemaan iso ongelma.

Tästä paluumatkasta julkaisen erillisen blogitarinan lähiaikoina.

Yhteenveto Leaf 40 kWh:n toimivuudesta Lofooteilla

ajoin Lofooteilla 130 km, eli melko vähän. Kulutus jäi 13,8 kWh/100 km tasolle. Kulutus pysyy maltillisena, koska nopeusrajoitukset ovat alhaiset, enimmillään 90 km/h, useimmiten 70 km/h tai jopa alle. Eikä lähellekään aina pysty saati malta ajaa edes suurinta sallittua nopeutta, koska maisemien ihailu kärsii. Pikalatausta on saatavilla Lofooteilla aivan riittävästi. Suosittelen Lofooteille menoa myös Leaf 40 kWh:n omistajille.

Meidän matkamme Lofooteille oli tällä kertaa kovin lyhyt, mutta sillä ei ollut mitään tekemistä sähköauton kanssa, vaan meillä nyt vain oli tällä kertaa tällainen neljän tavoitteen matka kyseessä. Kaikki neljä tavoitettamme ylittivät kokemuksina odotuksemme. Lofootit olivat jopa odotuksiamme upeammat näkynä. Sähköautolla pääsi mukavasti Lofooteille ja se toimi siellä täydellisenä ympäristöystävällisenä siirtymäautona. Saimme huikean vuorikiipeilykokemuksen, joka säilyy muistoissamme ikuisesti. Pääsimme laskemaan Lofoottien vuorenrinnettä pyörällämme. Tämä oli oikeastaan meille kahdelle nyt hyvä aika olla Lofooteilla, nimittäin meille syntyi nälkä mennä sinne joku kerta vähän pidemmäksi aikaa.

Lue seuraavaksi paluumatkamme Lofooteilta, tavoitteena ajaa se yhtä soittoa.

Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina

torstai 02.08.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Lofootit , Nissan , Norja , sähköauto , sähköautomatkailu

Toteutin Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani matkan Kangasalta Norjan Lofooteille ajaen Kilpisjärven kautta. Alunperin kyseessä piti olla kahden sähköauton herrasmieskisa Helsingistä Lofooteille. Tilanne tuota suunnitellessa oli se, että Ioniq Electricin erinomainen energiatehokkuus sekä hyvä pikalatautuvuus olivat tiedossa. Sen sijaan Leaf 40 kWh:n #rapdigate ei ollut vielä kenelläkään tiedossa. Kun sitten huhut tuosta akun ylikuumenemisen aiheuttamasta pikalataamisen hidastumisesta alkoivat vahvistua, totesin sähköautoilevalle ystävälleni, että en voi toteuttaa alkuperäistä suunnitelmaa. Käytettävissäni oleva matka-aika ei olisi riittänyt viettämään Norjassa haluamaani lyhyttäkään aikaa.

Teimme siis matkasuunnitelmaan muutoksen. Ioniq Electric ajoi suoraan Helsingistä 1000 km matkan ensimmäiseeen matkayöpaikkaansa Muonion Harri Nivaan. Minä sen sijaan tein tyylilleni muutoinkin hyvin sopivan matkasuunnitelman reilulla aikataululla.

Kuvaan tässä matkatarinan ensimmäisessä osassa melko suuripiirteisesti menomatkan toteutumista ja keskityn ennemminkin matkan sujuvuuteen. Teen erillisen tarinan Lofooteilla ajelusta sekä erityisesti paluumatkasta. Olennaista näissä kolmessa blogitarinassa tulee olemaan meno- ja paluumatkojen ero Leafilla tehden. Vertaan myös jonkin verran käytännön tuntemuksia samaa matkaa tehneestä Ioniqista tekemiini havaintoihin.

Oma menomatkani Lofooteille ei missään nimessä kuvasta nopeinta etenemistä Leafilla, vaan siinä nyt vain on nautittu matkasta reilummalla kädellä.

Perjantai 20.7.2018 kello 14.01 lähtö kotoa Sahalahdelta

Pakkasimme poikani kanssa autoon telttailuvarusteiden lisäksi huonemajoitusta varten täydet petivaatetukset ja jopa parin viikon vaatetarpeita. Näiden lisäksi pakkasimme kyytiin myös kaksi polkupyörää, yhden DH-pyörän ja yhden Dirtin. Jyväskylästä Viitasaarelle DH-pyörä sai matkata auton katolla.

Auton matkamittari näytti lähtiessä 17303 km lukemaa ja LeafSpy kanteli akun olevan 98,13% uudenveroisessa kunnossa. Energiaa 100% ladatussa akussa näytti olevan 37,7 kWh:n verran. Poikkeuksellien kuumasta hellekelistä johtuen akut olivat jo lähtiessä 28C lämmöissä.

Ensimmäinen etappimme olisi mökille Viitasaarelle, eli noin 280 kilometriä. Tässä matkassa ei ole mitään jännittävää 40 kWh Leafilla. Vain ajoa, lyhyt pikalataus Jyväskylästä ja sitten loppumatka mökille.

Jälleen tälläkin kertaa tutulla mökkimatkallamme pysähdyimmekin Jyväskylän Kivääritehtaakadulle lataamaan autoa. Jo pelkästään tällä matkalla auton akku oli lämmennyt sen verran, että saimme täyden lataustehon sijaan noin 31 kW:n tehoa. Sinänsä siitä ei ollut mitään haittaa, koska auto sai jäädä laturiin keräämään energiaa ja kävelimme sillä aikaa kivenheiton päässä asuvan siskoni luo hakemaan paria tavaraa matkalle lainaan.

 

Pikalatauksen jälkeen ajoimme vielä Seppälän Prisman Type2-lataukseen, koska meillä oli vielä aika paljon osteltavaa matkalle mukaan. Seppälän Prisman ja Seppä-keskuksen latauspaikat ovat ilmaisia ja ainakin Prisman puolen lataus käynnistyi vaikka S-etukorttia laitteessa vilauttamalla. Matka jatkuikin 100% ladatulla akulla kohti Viitasaarta.

Mökillä olimme vähän ennen ilta kello yhdeksää ja matka sujui aivan normaalisti muun liikenteen mukana ja ilmastoinnnista nauttien ja akussa oli vielä runsaasti energiaa jäljelläkin perillä. Yhden polkupyörän kuljettaminen kattotelineessä lisäsi yllättävän vähän kulutusta. Matkamittarissa oli nyt 17584 lukema. Koko tämän 281 kilometrin mittaisen mökkimatkan kulutus oli 17,9 kWh/100km, joka on noin 20% enemmän, kuin yleensä ko matkalla on toteutunut vastaavalla kelillä.

Jäimme nauttimaan mökkeilystä pariksi päiväksi kaunissa ja kuumassa kesäsäässä. Muun mökkeilyn lomassa toteutimme Kolimajärven rantakallioilla hiukan myös pyörätreeniä pojan kanssa.

Sunnuntaina 22.7.2018 kello 8.50 lähtö Viitasaarelta

Toteutimme mökillä pakkausmuutoksen ja lastasimme DH-pyöränkin auton takatilaan sisälle. Tällä valinnalla halusin pienentää kulutusta melkoisen pitkällä jäljellä olevalla matkalla sekä ennen kaikkea nopeuttaa tiedossa olevien Type2-lataustaipaleiden matkantekoa, kuten myös #rapidgaten vaikutusten pienentämiseksi. Melko täyteenhän auton takaosa jo tuli, mutta hyvin mahtui kaksi pyörää ja tolkuton määrä tavaraa kyytiin. Joten suunta kohti Muonion Harri Nivaa, jossa meilläkin oli varattuna yöpyminen. Meidän matkamme ei tosin tästä eteenpäinkään tulisi olemaan pelkästään ajamista ja lataamista, vaan myös matkasta nauttimista.

Pikalataus ja kuskille tauko Siikalatvan Hesburgerilta

Ensimmäinen pikalataus mökiltä lähdön jälkeen tehtiin Siikalatvan Hesburgerilla. Mitään tarvetta auton lataamiselle ei vielä olisi ollut, koska akussa oli vielä 15,6 kWh energiaa, mutta kuski tarvitsi ensimmäisen tauon jo tässä vaiheessa. Auto otti vielä aivan täyttä noin 43 kW:n tehoista pikalatausta. Latauksen aikana sain tilaisuuden ihastella Siikalatvan Hesburgerin katettua latauspistettä. Tässä on jo jotain havinaa tulevaisuuden liikenne-asemasta. Pikalatausta katoksessa ja palvelut ohessa. Ei bensiiniä tai dieseliä tarjolla lainkaan.

Siikalatvasta jatkoimme matkaamme suoraan Ouluun. Päätin ajaa Oulussa Kasarmintien pikalaturille, koska siitä oli pieni matka Oululaiselle dirttiradalle, johon halusimme mennä hetkeksi pyöräilemään pojan kanssa. Kasarmintien Virtapisteen pikalaturi sattui olemaan epäkunnossa, mutta sillä ei nyt ollut suurta merkitystä. Jätimme auton saamaan Type2-latausta pyöräiymme ajaksi. Oikeastaan tuota pikalaturin toimimattomuutta suurempi pettymys oli dirttiradan heikkous.

Pikalataus ja lounas Ideaparikista

Niinpä palasimme aika pian autolle takaisin ja siirryimme ideaparkkiin. Siellä saimme auton pikalataukseen ja menimme pojan valinnasta syömään Pancho Villaan. Latauskin sattui olemaan ilmaista, joten en tullut edes tarkistaneeksi latausnopeutta tai akkujen lämpöjä. Joka tapauksessa akku täyttyisi ennen kuin meidän ruokailumme olisi valmis.

Neste Tupasvillan ja Pellon pikalaturit eivät toimi -matkaan hidasteita

Ajoimme siis Ideaparkista suoraan Neste Tupasvillaan Keminmaalle saadaksemme pikalatuksen, jolla oli tarkoitus ajaa Pellon pikalaturille ja siitä yöpaikkaamme Muonioon. Nyt kuitenkin tekniikka alkoi vastustaa hiukan. Tosin eihän se muuta saanut aikaiseksi kuin pientä viivettä matkaan. 

Neste Tupasvillan CHAdeMO-liittimestä oli silminnähden pinni painuksissa. Tuon olisi saanut korjattua kärkipihdeillä, mutta eihän minulla sellaisia mukana ollut. Toisekseen ei se ehkä olisi ollut minun tehtävänikään alkaa sorkkia CHAdeMO-liitintä. Laitoin auton saamaan Type2-latausta ja ryhdyin kahvittelemaan ja tekemään uusia matkasuunnitelmia. Olin myös soittanut Virtapisteen asiakaspalveluun ja saanut sieltä valitettavan vahvistuksen, että Pellon pikalataus ei toimi lainkaan. Kahvittelun ja jäätelön syönnin lomassa tein hiukan laskelmia matkasta ja energiasta. Totesin, että maltillisella ajolla akku riittää hyvin Pelloon. Toinen vaihtoehto olisi ollut koukata Rovaniemen sekä Levin Hullu Poron pikalaturien kautta Harri Nivaan. Päätimme pojan kanssa kuitenkin lähteä ajamaan kohti Pelloa ja nauttia siellä uimalla ja pyöräilemällä hiukan pidempään Type2 latauksen aikana matkastamme.

Pellossa olimmekin noin kello 20 kieppeillä. Auto saamaan 6,6 kW:n tehoista Type2-latausta, pyörät alle ja kohti läheistä uimarantaa. Matkalla vielä pysähdyimme K-kauppaan ostamaan juomista rannalle, autoon sekä illaksi kuskille Harri Nivaan yhden oluenkin.

Harri Niva, Muonio majoittuminen ja lataus

Harri Nivassa olimme aika tarkoin puolen yön aikaan. Matkamittariin oli kertynyt 18209 km lukema, eli kotoa lähtien olimme tehneet matkaa 906 km verran.

Jätin auton saamaan Type2-latausta, joka näytti 6,6 kW:n tehoa. Kävimme vielä uimassa Torniojoessa ja sukelsin Ruotsin puolelle ja takaisin. Siinäpähän sitten taas Ruotsalaiset ihmettelevät sukellusvettä aluevesillään :-)

Myöhemmin Ioniqin saapuessa selkisi, että latauksen kuormaa jaettiin kahden auton välilä ja latausteho laski noin 1kW:n verran. Sillä ei ollut kuitenkaan mitään väliä, koska auto ehti hyvin latautua aamuun mennessä.

Mainittakkoon, että Ioniq teki yhdessä päivässä yli 1000 km ajosuoritteen. Jo tässä vaiheessa voi todeta, että alkuperäisen ajatuksen mukaisen The Electric Grand Tourin Helsingistä Lofooteille herrasmieskilpaa ajaen Ioniq olisi voittanut lumierällä 6-0. Ideahan oli tosiaan ajaa tarkoin nopeusrajoitusten ja muun liikenteen mukaan samaa reittiä ja todeta Ioniqin ja Leaf 40 kWh:n ero pitkän matkan ajossa. Selvää on, että Ioniqilla matkailu on tuntuvasti nopeampaa. Sen lataaminen ei hidastu hiukkakaan vaikka helle oli kova ja latauskertoja useita.

Harri Niva on oivallinen pysähdyspaikka matkalla käsivarteen. Tosin ehkä 0,30 euroa/kWh on hiukan kalliinpuoleista latausta, mutta en suostu valittamaan, kunhan sain akun täyteen vaivatta nukkuessani.

Maanantai 23.7.2018 kello 9.35 Harri Nivasta Kilpisjärven kautta kohti Lofootteja

Lofooteille olisi ollut lyhyempiäkin reittejä, mutta olimme valinneet ajoreitiksi käsivarren, eli Kilpisjärven kautta. Nokka siis aamulla täydellä akulla ja miesten mahoilla kohti Kilpisjärveä ja siitä kohti Norjan Lofootteja.

Tässäkään matkassa ei ollut mitään erityistä sähköauton takia. Hiljaista mukavaa ajoa vain. Kilpisjärven lähestyessä oli pakko pysähtyä ja ottaa selfie Saanan häämöttäessä taustalla.

Kilpisjärvellä ajoin Kilpishallin pihassa olevaan Type2-lataukseen ja menimme lounastamaan paikalla olevaan ravintolaan poronkäristystä. Ioniq saapui myös paikanpäälle pian lounastamisemme jälkeen. Kilpishallin pihassa olevat latauspaikat on kuulemma useinkin polttomoottoriautojen pysäköintipaikkoina ja niin oli tälläkin kertaa. Niinpä toteutimme hieman poikkeuksellisen pysäköinnin ja latuaksen järjestelyn. Auto olivat toki koko ajan valvonnassa ja eivät häirinneet mitään muuta liikennettä.

 

Pojan kanssa käytimme jälleen tilanteen hyväksi ja otimme pyörät alle ja ajelimme pienen lenkin Saanan häämöttäessä horisontissa. 

Maanantai 23.7.2018 noin kello 15.00 Norja (Suomen aikaa)

En ole koskaan aikaisemmin ajanut itse autolla Norjaan. Vaikka olin kuullut Norjan vuorista puheita, oli maiseman nopea muutos jopa hengästyttävää ihailtavaa Kilpisjärven jälkeen. Aivan kuin toinen maailma olisi ollut kyseessä. Kilpisjärveltä on todella voimakasta laskua Norjan ensimmäiselle pikalaturille, joten energiaa ei välillä kulu samaa määrää kuin kotimaan matkailussa.

Norjan puolella ensimmäinen pikalataus oli kello 17.40 (Norjan aikaa) alkaen Nordkjosbotnissa sijaitsevan Circle K:n pihassa sijaitsevassa Grøn Kontaktin latauspaikasta. Tämä oli samalla myös ensimmäinen kerta, kun olin itse latauspaikassa, jossa oli kaksi erillistä pikalatauslaitetta tarjolla ja aivan vieressä oli myös Fortum C&D:n latauspaikassa toiset kaksi laturia.

Tämä ensimmäinen latauskontakti Norjan Grøn Kontaktissa oli sitten koko matkaamme leimaava. Minulle ei jostain syystä koskaan saapunut tilaamani RFID-tunniste, joten olin lähinnä mobiilisovelluksen varassa. Huonoksi onnekseni operaattorilla oli päällä jokin mobiilisvelluksen ongelma, enkä koko matkan aikana saanut siis latausta aktivoitua mobiilisovelluksellakaan. Onneksi heidän puhelinpalvelunsa vastasi joka kerta nopeasti ja mitään kyselemättä käynnisti aina latauksen viipymättä ja sain aina tarvitsemani latauksen.

Täällä Nordkjosbotnissa matkantekomme hidastui jonkin verran jälleen #rapidgaten takia, nimittäin akkujen lämmöt olivat sen verran korkeat, että saimme vain 23 kW:n tehoista latusta. Eipä tuokaan meitä haitannut ja hakeuduimme paikalliseen katugrilliin ostamaani päivällistä. Ioniq katosi tässä vaiheessa kuitenkin jo äänettomästi horisonttiin, kohti ensimmäistä majapaikkaamme Norjassa, eli Kalle in Lofootten ilmaista leirintäaluetta. Meidän auton mittariin oli kertynyt tähän mennessä 18583 km lukema, eli Kilpisjärveltä olimme tulleet tämän matkapäivän aikana vasta 374 kilomtriä ja kotoa 1280 kilometriä. Pian matka kuitenkin jatkui melko täyteen ladatulla akulla kohti Lofootteja.

Seuraava lataus oli Evenesissä ja jälleen tarjolla oli Grøn Kontaktin latauspaikka, joka olisi viimeinen ennen määränpäätämme. Saimme kiinni Ioniqin jälleen hetkeksi sen odottaessa paikan ainoan pikalaturin vapautumista Teslan Model X:n latauksesta. Odottamisen aikana Ioniq oli nauttinut Type2-latausta. Pian saapumisemme jälkeen Tesla oli valmis ja Ioniq siirtyi saamaan yhä edelleen täysnopeaa DC-lataustaan CCS-liittimensä kautta. Minä taasen laitoin Leafini hetkeksi saamaan 6,6 kW:n tehoista Type2-latausta odotellessani hetken DC:n vapautumista. Hetken päästä vaihdoinkin Leafiini CHAdeMOon. Akut olivat jatkaneet kuumentumistaan ja sain tällä kertaa 20 kW:n tehoista latausta. Latauksen valmistumista odotellessa totesin, että Norjassahan toimii DAB-radio ja pääsimme kuuntelemaan paikallisia radiolähetyksiä.

Koska ensimmäisen yön majoittumisemme oli sähköttömällä ja ilmaisella Kalle in Lofootten leirintäpaikalla, otimme vielä lähellä olevasta Svolværin kylästä päivän viimeisen pikalatauksen kello 23.20 aikaan. Laturille saavuimme perättäin Leafini Norjalais-sisaren kanssa. Onneksi me edellä ja sain autoni suoraan laturiin saamaan 20 kW:n tehoista lataustaan. Koska leirintäpaikalle oli matkaa enää kymmenkunta kilometriä päätin ottaa vain lyhyen varmuuslatauksen.

Viimeiseltä laturilta siirryimme leiripaikalle ja aika tarkalleen puolen yön aikaan meillä oli jo teltta pystytetty ja iltapala porisemassa trangialla. Matkamittariin oli kertynyt 18848 km lukema, eli kokonaismatkaa oli kertynyt yhteensä 1545 kilometriä. Koko matkan kulutus vaihteli matkapäivien välillä. Ensimmäisen matkapäivän kulutusta nosti katolla ollut polkupyörä. 

Tällä tavalla palasteltuna Leafillakin reilun 1500 km matka ei ole mikään ongelma. Akun kuumeneminen tuli kyllä vastaan nytkin pariin otteeseen, mutta ei mitenkään kohtuuttomasti matkan edistymistä haitaten. Huomioitavaa on, että matkanteon aikaan Suomessa oli tosiaan jopa lappia myöten ennätyshelteet. Yhden muutoksen tekisin, jos nyt lähtisin poikani kanssa samalle retkelle. Korvaisin Muonion Harri Nivan yöpymisen kahdella yöllä ja yhdellä pitkällä päivällä Levillä. Majoittuisin Hullu Poroon ja laskisimme pojan kanssa pitkän päivän DH-pyörillä Levin upeita DH-reittejä.

Koko menomatka on sen verran pitkä, että sen saaminen järkevään kuvaan ei ollut mahdollista. Liitän tähän kuitenkin kuvan, jossa on menomatkan reitti ja kaikki pysähdykset. Kuvasta ilmenee myös, että lataussähkön puute ei ole sähköautomatkailun este Helsingistä Lappiin eikä siitä etenpäin etenkään. Eli reitillä näkyy kaikki reitille sattuvat latauspaikat, mutta ei muita. Pellon CD-katveen olisin tosiaan voinut halutessani kiertää ajamalla Rovaniemi-Levi -kautta. Silti tosin Kilpisjärven kohdalle jää yhden Type2-latauksen tarve Leaf 40 kWh:lle.

Täältä voit lukea matkatarinan Lofooteilla oleiustamme ja Sähköautoilusta Lofooteilla

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (1)
tammikuu (1)
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!