Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla sähköautokokemus

Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla

maanantai 01.04.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto , sähköautokokemus

Olen nyt ajanut reilun vuoden Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani. Tämä on jo toinen sähköautoni, joten kokemusta on kertynyt sähköautolla ainoana autonani yli 200 000 kilometrin matkalta. Kirjaan tähän muutamia käyttäjäkokemuksia Leaf 40 kWh:sta.

Arjen ajoissa ylivertaisen vaivaton sähköauto

Leaf on vaivattomin ja helpoin auto, mitä voi kuvitella, kunhan käyttäjällä on sujuva mahdollisuus kotonaan lataamiseen. Joillakin voi riittää myös töissä lataamisen mahdollisuus. Leafilla ajo on silloin yksinkertaisuudessaan seuravanlaista: Aamulla lähden täydellä akulla, ajan päivän ajot ja laitan illalla yöksi lataukseen. Eikä normaalissa arjessa muuta tarvita. Leafin akku riittää talvellakin jopa 200 kilometrin ajomatkoihin pahimpia pakkasia lukuunottamatta, joten suurimman osan ei tarvitse ladata autoaan koskaan päivän aikana.

Todellisuudessa käytän lähes päivittäin työpaikallani olevaa latausmahdollisuutta (nykyisin 30 euron verotusarvoinen). Omaa arkeani on siis enemmänkin se, että autossa on aamulla töihin lähtiessä akku täynnä tai lähes täynnä. Töissä akku täyttyy aina aamun aikana ja lyhyistä työpäivän keikoista huolimatta akku on täynnä kotiin lähtiessä. Ajan paljon myös iltaisin, joten toisinaan akku on illalla kotiin viimeiseltä ajolta saapuessa aika tyhjä. Kotonani on kiinteästi asennettuna autokatoksessa 8A:n latasvirralla varustettu latausmahdollisuus sekä aivan kiinteistöni oven edessä 20A:n latausvirtaan säädetty latauslaite. Käytän tyhjälläkin akulla myöhäänkin kotiin saavuttuani käytännössä aina autokatoksen 8A:n latausta, vaikka tiedän ettei akku ehdi aamuksi täyteen asti latautua. Tuolla kun ei ole mitään merkitystä, koska aamulla akussa on joka tapauksessa enemmän energiaa, kuin tarvitsen.

Leaf sopii erinomaisesti jopa noin 180 kilometrin/suunta työmatkaa kulkevalle päivittäiseen ajeluun, jos työpaikallakin saa latauksen. Ellei työpaikalla ole latausmahdollisuutta, niin en suositteleisi talven kovimpien pakkasten takia kovin paljon yli 80 kilometrin työmatkalaiselle, koska kylmällä autolla lähtö kuluttaa enemmän sähköä matkustamon lämmittämiseen. Näissä matkoissa on suurta vaihtelua riippuen siitä, kuinka suuret nopeusrajoitukset omalla työmatkareitillä on.

Matkailukäytössä toivomisen varaakin

Itse matka-ajelen Leafille useimmiten Kangasala - Viitasaari -väliä, eli noin 290 kilometrin mökkimatkaani sekä Tampere - Helsinki -väliä työkeikoilla. Näihin Leaf soveltuu minulle riittävän pienellä vaivalla. Toki lataustarpeet viivettä matkailuun aiheuttavat. Menomatkalla lataan useimmiten Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla Virtapisteen pikalaturista ja paluumatkalla pysähdyn useimmiten Patalahden Teboilille syömään sekä lataamaan. Eli yhdellä noin 20 minuutin lataustauolla nuo mökkimatkani sujuvat.

Pidemmillä matkoilla 40 kWh Leafin haasteeksi nousee ennekaikkea kesäisin #rapidgate-ongelma. Tuo tarkoittaa akun ylikuumenemista kun autolla ajetaan niin, että tarvitaan useampia pikalatauksia ajomatkan aikana. Auton BMS (akuston hallinta) alkaa rajoittamaan lataustehoa todella voimakkaasti ja lataustauot venyvät huomattavasti pidemmiksi. Leafiin on tarjolla BMS-päivitys, joka sallii korkeammat lataustehot kuumaankin akkuun, mutta en ole päivitystä vielä teettänyt autooni.

Toinen matkailukäytössä lievemmin haittaava tekijä on Leafin korkea kulutus etenkin kun itsellä on kokemusta myös Hyundain Ioniqilla ja Konalla ajelusta. Olisihan se juhlaa ajella samalla akulla noin 20% pidempiä toimintamatkoja.

Kolmas aiempia tuntuvasti vähemmän matkailukäytössä minua haittaava tekijä on Leafin kilpailijoitaan heikompi ajettavuus ja istuinmukavuus. Näitä eri vertailuissa moititaan, mutta onneksi oma vartaloni sopii Leafin kuljettajan paikalle hyvin ja Leafin ajo-ominaisuuksiin olen tottunut.

Edellämainituista johtuen sanoisin, että 40 kWh Leaf on parhaimmillaan noin 300 kilometrin mittaisilla matkailureiteillä. Tosin kävin poikani kanssa sillä viime kesänä myös Lofooteilla asti kääntymässä. Ja Hossan luonnonpuistossa tuli myös käytyä.

 

Kulutus vaihtelee kelien ja vuodenajan mukaan

Leafillani on ajettu vuoden kaikkina kuukausina hyvin samankaltaista ajoa ja samantasoisia määriä. Kokonaiskulutusta minun ajoissani nostaa toistuva kattotaakan käyttäminen. Arviolta nopa 2/3 ajetuista kilometreistä katolla on ollut kattoteline, suksiboksi tai polkupyöriä. Siksi kenen tahansa on helppo päästä minun ajojani pienempiin kulutuslukemiin omalla Leafillaan.

Pieninen kulutus on ollut heinäkuussa 2018, jolloin koko kuukauden keskikulutus toteutui 15,2 kWh/100 km tasolla. Merkittävimpinä seikkoina pienempään kulutukseen olivat kesän kauniit kelit sekä muita kuukausia runsaampi matka-ajon määrä. Heinäkuun keskikulutuksella Leafilleni olisi toteutunut noin 250 kilometrin laskennallinen toimintamatka.

Suurimman kulutuksen kuukausi on ollut tammikuu 2019, jolloin toteutui 21,3 kWh/100 km lukema. Tuolloin taasen tammipakkaset ja jatkuva kattotaakan kuljettaminen nostivat runsaasti kulutusta. Joulukuun kulutuksella olisi toteutunut hieman alle 180 km laskennallinen toimintamatka.

Akun kunto vuoden ajettuna

Sähköautoa harkitsevaa kiinnostaa riittävän toimintamatkan lisäksi myös akun kesto. Minulla on nyt kokemusta Leaf 40 kWh:sta yhden vuoden ja noin 50 000 kilometrin ajalta. Tämän ja edellisen Leafin kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että Leafin akku pitää tasaisesta rasituksesta eniten. Kun olen vertaillut toisten 40 kWh Leafien akun kuntoa osoittaviin SOH (State Of Health) lukemiin, niin omani ovat hyvällä tasolla.

Vuoden ikäisessä ja noin 50 tkm ajetusta autossani akun kuntoisuutta osoittava SOH-lukema oli 96,95%. Eli akku oli siinä vaiheessa Nissanin oman BMS:n laskennan mukaan lähes uuden veroinen. Jos tuosta nyt yrittäisi tehdä jotain johtopäätöstä, niin voisi olettaa lineaarisella kaavalla, että 4 vuotta ja 200 000 kilometriä ajettuna auton akun kunto olisi laskenut 12,2%, eli SOH olisi 87,8.

Nyt alkava kesä tosin vasta näyttää miten SOH:n lasku jatkuu. Viime kesänä oli akun kuntoisuudessa voimakas lasku, joka antaisi olettaa kuuman kelin sulattavan akun kuntoa nopeammin. Toisaalta voi olla myös niin, että SOH:n lasku on alussa nopeampaa ja on nyt tasoittunut loivemmalle tasolle, kuten kuvaajasta myös näkyy.

Luotettavaa ajamista

Leaf on erittäin luotettava auto. Sillä vain ajetaan, ladataan ja ajetaan. Huollot tehdään 30 000 kilometrin välein tai kerran vuodessa. Itse olen sitä mieltä, että 60 000 kilometriä tai kerran vuodessa olisi sopivampi Leafille huoltovälinä. Tai vielä parempi olisi Teslan melko tuoreen ilmoituksen mukainen koko pakollisen huolto-ohjelman poistaminen.

Huolloille on kertynyt merkkiliikeessä tehtynä hintaa 200 - 280 euron välille huoltoa kohden. Tuo hintataso toteutui jo edelliselläkin Leafillani. Edullisemminkin Leafin saisi huollettua, koska ei siinä juuri nimeksikään ole merkityksellistä huollettavaa. Raitisilmasuodattimen vaihto vuosittain ja perässä olevan noin litran öljymäärä olisi varmasti hyvä vaihtaa jossain vaiheessa sisäänajon jälkeen. Jarrunesteet kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa. Toki Nissan tekee huolto-ohjelman mukaisesti paljon muutakin samalla kertaa.

Omassa Leafissani ei ole ollut yhtään korjattavaa vikaa.

(kuva alla Kirsi Immonen, Sähköautoilijoiden ratapäivältä Alastarolta)

Pari harmillista tyyppivikaa

Leaf 40 kWh:ssa on luotettavuudestaan huolimatta muutama harmillinen tyyppivika. #rapidgate-nimellä tunnettu ongelma aiheuttaa akun ylikuumenemista etenkin kesän kuumilla keleillä moottoritieajossa tai toistuvissa peräkkäisissä pikalatauksissa. Akun ylikuumentuessa akuston hallinta (BMS) rajaa lataustehoa. Nyt on kuitenkin jo olemassa päivitys BMS:ään, joka antaa merkityksellisen helpotuksen lataustehon rajaukseen.

Akun varaustilan laskenta prosenteina sekä toimintamatka-arvio lasketaan Leafissa väärin. Laskuvirhe ei ole edes lineaarinen, vaan se se on hyvin vaikeasti hahmotettavissa. Suurimmillaan akun prosenttinäyttö autossa väittää akun varausta jopa 11 prosenttiyksikköä todellista käytettävissä olevaa alhaisemmaksi. Tuo vaikeuttaa tarpettomasti muutoinkin hieman rajoituneen toimintamatkan autossa matkan tekoa. Itse olen tosin tottunut ulosmittaamaan virheen käyttämällä LeafSpy-sovellusta OBD-lukijan kautta.

 

Teknologisten avustimien toimivuutta ja epätoimivuutta

Oma Leafini on 2.Zero limited edition, eli ennakkotilattua erikoisvarusteltua sarjaa. Siinä tuli varusteluun mukaan mm automaattisesti toimivat LED-kaukovalot LED-lähivalojen rinnalle. Kuten myös ProPilot-niminen ajoavustin, joka ohjailee autoa kaistaviivojen mukaisesti. Varusteisiin kuuluu myös adaptiivinen vakionopeussäädin. Toki paljon muutakin varustelua autosta löytyy, mutta nämä nyt luettelen, koska niissä kaikissa on sama riemu sekä vaiva. Ne ovat mukavia avustimia kunhan ne toimivat. Talvella ja kurakelissä ne kaikki kuitenkin harmillisen helposti lakkaavat toimimasta. Haitta on tosin käsittääkseni kovin tyypillinen ko varusteilla olevissa autoissa. 

Useimmiten näistä vaivoista on päässyt putsaamalla auton keulan kurasta tai loskasta. Leafissa kuitenkin etututkien edessä oleviin maskin kerroksiin kertyy pölyä ja likaa niin paljon, että aion pyytää 60 tkm huollossa putsaamaan nuo maskin muovit tutkien edestä.

Sisusta, alusta ja renkaat

Leafini penkit ovat mustaa kangasta. Minulla on sellainen tuntuma, että ne keräävät hiukan aiempien autojeni mustia penkkejä hanakammin likaa itseensä. Myös kojelauta kerää mielestäni kovin herkästi pölyä ja likaa, vaikka autossa on tietenkin raitisilmasuodatin. Autoni sisustus näyttää nyt siltä, että taidan teettää sille alkukesästä jossain pesupaikassa ulko- sekä sisäpesun.

Alusta on 40 kWh Leafissa pehmeämpi kuin oli 24 kWh:ssani, vaikka TM moittikin sitä jäykäksi. Tämän Leafin jousitus pohjaa helposti esimerkiksi hidastetöyssyssä, jos siihen sattui ajamaan vähän liian lujaa. Näitä pohjaamisia on joitain kertoja tullut aika lujan tuntuisesti. Silti alusta tuntuu olevan uuden veroinen ajossa. Mitään ylimääräisiä kolinoita ei kuulu.

Auton toimitukseen mukaan ostamani Nokian kitkarenkaat ovat nyt tänä keväänä vaihtokunnossa. Kesärenkaat ovat vielä hyvässä pinnassa. Voin uskoa, että sähköauton renkaat kuluvat hiuman polttomoottorisia autoja nopeammin, koska sähköauto painaa hieman enemmän ja siinä on todella paljon nopeasti tulevaa vääntöä käytettävissä.

Edullista ajamista

Tarkistin juuri että maksan sähköstäni siirtokuluineen ja kaikkine veroineen 11,2 senttiä / kWh. Olen ajanut vuoden aikana melko tarkkaan 50 000 kilometrä, mutta Nissanin verkkopalveluun siitä on kirjautunut vain 45 423,4 kilometrin ajot. Erotus johtuu siitä, että Nissan kysyy joka kerta luvan lähettää ajodatat verkkopalveluun ja muutamia kertoja tuon luvan kuittaaminen on jäänyt tekemättä. Tarkastelen kuluja ja kulutusta siis vain näiden verkkopalveluun kirjautuneiden ajojen osalta. 

Sähköä tuon 45 423 kilometrin aikana on kulunut yhteensä 7739,2 kWh:n verran. Jos olettaisin, että olisin kaiken tuon ladannut kotona, niin sähköön olisi kulunut rahaa 866,79 euroa. Arviolta puolet tuosta olen todellisuudessa ladannut kotona. Kotona ladattuun sähköön ja sen kuluihin olisi hyvä huomioida myös lataamisen hävikki, mutta se hukkuu kohinaan, kun yhtälöön lisätään maksuttomat lataukset sekä vastaavasti arvokkaammat julkiset maksulliset lataukset. Siis tuo 866 euroa on riittävän oikea summa. 

Kuluneesta sähköstä ja sen hinnasta sekä ajomäärästä saadaa laskettua jälleen saman tasoinen ajamiseen kuluneen liikenne-energian hinta, joka on ollut aiemminkin sähköautolullani eli 1,90 euroa/100km. Jokainen voi itse laskea omilla ajoillaan, millaiseen sähkautoon on halukas investoimaan, kun vertailee omiin ajamisen kuluihinsa. Jos olisin ajanut tuon matkan 6 litraa sataselle kuluttavalla bensa-autolla, niin hintaa olisi kertynyt noin 9 euroa/100km, joten vuoden ajojen liikenne-energiaan olisi kulunut yli 4000 euroa rahaa. Eroa on siis vuodessa kertynyt yli 3000 euroa, joka tarkoittaa osamaksussa mahdollisuutta huomioida yli 250 euron ero niin halutessaan.

Tuo laskelma ei poista sitä tosiseikkaa, että Leaf on kallis ostaa suhteessa saman koko luokan samanteholuokan perheautoihin, mutta ajamiseen kuluvalla rahamaarällä voi halutessaan kompensoida helposti hankintahintaeroa.

Tyytyväisyyteni Leafiin?

Olenko itse tyytyväinen Leafiini vuoden ajon jälkeen? Kyllä ja ei. Ohessa muutamia plussia:

  • luotettava sähköauto
  • 30 tkm huoltoväli (vs Ioniq 15tkm)
  • edullista ajoa (noin 1,9 e/100km liikenne-energiakulut)
  • LED-valot automatiikalla
  • kattotaakkamahdollisuus
  • riittävät sisätilat ja erittäin suuri tavaratila
  • sähköauton mukavuus voimalinjan toimivuuden osalta
  • välitön tasaisesti vääntävä moottori ja riittävä suorituskyky arjen ajoihin
  • ProPilot kaista-avustin ja adaptiivinen vakionopeussäädin

Ja tässä muutamia miinuksia:

  • iso kulutus (vs Hyundain sähköautot)
  • omaan käyttöön vieläkin hiukan liian pieni toimintamatka (60 kWh on optimi omiin ajoihin)
  • #rapidgate (haittaa kesäisin pitkillä matkoilla)
  • kilpailevia sähköautoja heikompi ajettavuus (autovertailujen perusteella)
  • ei koukkua (haluaisin seuraavaan sähköautooni koukun)
  • muutamia kilpailijoita hitaampi AC- sekä DC-lataus

Mitä sähköautoilun kokemuksia sinä haluaisit kuulla käyttäjältä? Kysy rohkeasti tässä blogissa kommentoimalla, Facebook-tililläni tai vaikka Twitterissä https://twitter.com/sahkoautmotoris.

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus

maanantai 28.05.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto , sähköautokokemus

 

Olen ajanut nyt 10000 km Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani.

Yritän kirjoittaa blogiini tarinaa. Vaikeaa on, kun tuntuu ettei ole uutta kerrottavaa.

 

 

Se vain toimii ja on pirun mukava auto!

Kokonaisuutena parasta autoilua, mitä minulla on koskaan ollut.

Jos olet lukenut aiempia postauksiani 40 kWh Leafista, voit lopettaa lukemisen tähän. :-)

Suuri ilonaihe on ollut kattoteline ja talviharrastuksiin boksin kuljettaminen sekä kesällä pyörätelineessä alamäkipyörän kuljettelu.

Toinen ja vielä suurempi ilonaihe on ollut myös upeasti vääntävä ja hyvän kiihtyvyyden takaava sähköinen voimalinja. Ilo ajaa.

Lopputalven pimeinä öinä nautin suuresti Zero 2.0 -mallin autoni hyvin valaisevista LED-ajovaloista sekä  kaukovaloautomatiikasta.

Kaikista olennaisin ja paras ominaisuus on 40 kWh akun tarjoama toimintamatka. Se nyt vain kertakaikkisesti poisti range anxietyn minulta täysin. Se myös ratkaisi Tampereelta Jyväskylään tai Helsinkiin ajomatkojen yksinkertaisuuden. Jyväskylään pääsee aina ilman yhtään välilatausta. Helsinkiin käytännössä tulee yksi lyhyt välilataus otettua, koska moottoritieajo kuluttaa niin paljon enemmän energiaa. Pakko sekään ei olisi, olen ajanut tuon välin myös ilman yhtään välilatausta muutamia kertoja.

#rapidgate hidastanut kaksi kertaa matkantekoa. Ei siis kohtuuton ongelma sittenkään minullekaan välttämättä. Rapidgaten lisäksi olen pannut merkille, että uuden Leafini SOH%, eli State Of Health, eli akun kuntoisuutta suhteessa uuteen osoittava prosenttiluku laskee tasaisesti, ehkä jopa hiukan kiihtyen. 10000 kilometriä ajetussa autossani SOH on 98,79%, kun se uutena oli 99,52%. En ole tästä laskusta huolissani vielä ainakaan, koska edellisen 24 kWh Leafinikin akun SOH laski noin ensimmäisen puolen vuoden ajan, kunnes nousi takaisi 100% ja pysyi 120 tkm luovutettunakin jopa yli 100% tasolla. Seuraan tuota kuitenkin säännöllisesti mielenkiinnolla, vaikka sillä ei ole vielä ollut mitään havaittavaa vaikutusta täyden akun kWh-lukemaan tai käytännön toimintamatkaan.

Leafihan on tilava auto neljälle matkustajalle sekä suurelle määrälle matkatavaroita. Takapenkki on tämän ns Golf-kokoluokan autoissa yleensäkin liian kapea kolmannen aikuisen pitkän matkan viihtyvyyteen takapenkillä.

Ajaminen on edelleen erittäin halpaa. Alle 1,80 euroa/100 km, jos lataisin kaiken sähkön kotona. Todellisuudessa pikalataaminen on tuntuvasti kalliimpaa, mutta sitä tarvitsen niin harvoin, että ilmaiset kauppakeskusten lataamisen korvaavat sen moniverroin. 

Vastailen mielelläni Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoon liittyviin kysymyksiin kommenteissa.

 

 

 

 

 

Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti

keskiviikko 01.02.2017 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , Leaf , Nissan , range , Sähköauto talvella , sähköautokokemus , Toimintamatka

Lämmin ja vähäsateinen tammikuu laski sähköauton keskikulutusta

Tammikuun 2017 keskilämpötila Tampere-Pirkkalan havaintopisteessä oli - 3,3 ºC, eli jopa yli 8 ºC viime vuotta lämpimämpi. (Lähde: Ilmatieteenlaitos.fi)

Tämä oli uskomukseni mukaan suurin vaikuttava tekijä siihen, että Nissan Leaf Acenta vm 2015 sähköautoni keskikulutus pieneni tammikuussa tuntuvasti edellisvuodesta.

Tämän vuoden tammikuun keskikulutus oli 18,41 kWh/100km, kun se edellisvuoden tammikuussa oli 20,11. Tämä asettuu myös hyvin linjaan 2016 joulukuun keskikulutuksen sekä lämpötilan suhteen.

Tammikuu oli myös hyvin niukkasateinen, mutta en usko sillä olleen merkittävää vaikutusta kulutuksen eroon tammikuiden välillä.


Tammikuun 2017 laskennallinen toimintamatka oli 119 km 24 kWh Leafilleni

Tammikuun keskinopeus 52,9 km/h oli hyvin lähellä edellisvuotta, joten lämpötilan muutos jää suurimmaksi selittäjäksi ja se on uskottavaa, koska sähköauton lämmittäminen syö energiaa ja minä käytän lämmityslaitetta siten, että tarkenen hyvin.
 
Tammikuun toteutuneella 18,41 kWh/100km keskikulutuksella Leafini 24 kWh akulla laskennalliseksi toimintamatkaksi muodostui 119 km.

 

 

Tammikuussa 2017 Renault Zoen 41 kWh akkua olisi joutunut lataamaan vain kerran kesken vuorokauden

Tammikuussa 2017 oli ennätyksellisen vähän ajoja ja se johtuu normaaleista vaihteluista ajotarpeissa.  Jos tammikuun noin 2500 km kuukaudessa toteutuisi ympäri vuoden, niin tarkoittaisi vielä silti noin 30 000 km vuosittaista ajomäärää.
 
Enimmillään tammikuussa kului sähköä koko vuorokauden aikana 41,4 kWh, joten Renault Zoe -sähköautoa olisi tarvinnut ladata vain yhden kerran kesken päivän. Hyundai Ioniqin 28 kWh akkukapasiteettikin olisi ylittynyt vain neljänä vuorokautena, eli silläkin ajaminen olisi ollut sangen vaivatonta. Etenkin kun totuus olisi voinut olla vielä parempi. Ioniqista on nimittäin raportoitu erittäin pieniä toteutuneita keskikulutuksia Suomessakin toteutuneista käytännön ajosuoritteista.
 

 

 

 

Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016

keskiviikko 04.01.2017 Avainsanat: Energiankulutus , Leaf , Nissan , sähköautokokemus

Nissan Leafini keskikulutus koko vuoden 2016 aikana oli 16,26 kWh/100 km.


Tämä tarkoittaa ajamisen kuluina noin 1,80 euroa / 100 km, jos oletuksena on, että olen ladannut kaiken sähkön kotona.
  • Todellisuudessa siihen vaikuttavat kuluja lisäävästi mm lataushäviöt sekä julkisten maksullisten latauspisteiden käyttö. 
  • Vastaavasti on uskottavaa, että saman verran kuluja laskee ilmaisten julkisten latauspisteiden käyttö.
  • Eli tuo on riittävällä tarkkuudella koko vuoden ajalta ajamisen liikenne-energian hinta.
 

Laskennallinen toimintamatka kuukausittain ollut 109 ja 154 km välillä.

Alla olevan kuvan sininen viiva havainnollistaa, että kulutus on vuoden varrella vaihdellut 14,23 ja 20,11 kWh/100 km välillä kuukausittain. Vastaavasti vihreät palkit havainnollistavat, että kuukauden keskikulutuksella laskettu keskimääräinen toimintamatka kuukausittain on vaihdellut 109 ja 154 km välillä. Keskimääräinen toimintamatka on laskettu 21,9 kWh akkukapasiteetin mukaan, joka Leafini 24 kWh akusta todellisuudessa ulos saatavan energian määrä. Akku on edelleen 72000 km ajettuna 100% uudenveroisessa kunnossa. Kuvassa harmaat palkit sekä viiva ovat edellisen vuoden tietoja.
 
 

 

 
 

Kelin vaikutus toimintamatkaan

Suomen olosuhteisssa kuukausien keskikulutukseen ja sitä kautta keskimääräiseen toimintamatkaan sähköautossa vaikuttaa eniten lämpötilat.
Seuraavasta kuvasta nähdään, että tammikuussa 2016 Pirkkalan havaintopisteen keskilämpötila oli -11,5 astetta ja silloin oli suurin kuukauden keskikulutus sekä vastaavasti lyhyin 109 km laskennallinen toimintamatka.
 
Korkein keskilämpötila oli heinäkuussa, 16,7 astetta ja silloin keskikulutus laski 15,02 kWh/100 km tasolle sekä laskennallinen toimintamatka nousi 146 km lukemaan.
Heinäkuun keskikulutus ei kuitenkaan ollut kahtena peräkkäisenä vuotena vuoden alhaisin, vaan touko- ja kesäkuu menivät reilusti sen alle. Mistä sitten johtui se, että lämpimin kuukausi ei ollutkaan kulutukseltaan alhaisin? Yksi selitys saattaa olla ilmastointilaitteen aiheuttama kulutus.
 

 

 
Vesisade ei selittänyt kuukausitasolla kulutusten muutoksia. Kesäkuu oli kahtena peräkkäisenä vuotena runsassateisin, mutta keskikulutus toiseksi alhaisin. (kuukauden keskilämpötilan sekä sademäärän lähde ilmatieteenlaitos.fi)
 

Keskinopeus vaikuttaa myös toimintamatkaan

Kuukausien toteutuneet keskinopeudet saattavat kuitenkin selittää ainakin osan heinä- ja elokuun korkeammista keskikulutuksista. Näinä kuukausina on ajettu enemmän moottoritiematkoja Tampereen ja Helsingin välillä ja se nostaa jopa kuukauden keskikulutusta. Leafin ilmanvastus ei ole erityisen alhainen ja sähköautossa vastuksen nouseminen nopeuden kasvaessa näkyy vahvasti kasvavana kulutuksena, koska sähkömoottorin hyötysuhde on aina niin hyvä. 
 
Keskinopeuden vaikutusteoriaa tukee myös kahden peräkkäisen vuoden keskinopeuksien ja keskikulutuksen vertailu touko- ja elokuussa. Edellisvuonna toukokuussa keskinopeus oli merkittävästi korkeampi, samoin keskikulutus. Elokuussa vuonna 2016 keskinopeus oli korkeampi, samoin keskikulutus.
 
 

40 - 60 kWh akku tulee tuomaan vaivattomuutta sähköautoiluun

Ajojeni kuukausien keskikulutuksilla Nissan Leaf 30 kWh:n käytettävissä olevalla 28 kWh:lla toimintamatka olisi ollut kuukausittain 139 ja 196 km välillä. Tuo olisi ollut kieltämättä jo hyvä lisä säännöllisiin Keski-Suomen matkoihini, koska Tampere - Jyväskylä 150 km pitkällä välillä ei vieläkään ole pikalatausta saatavilla. Toki tammikuun keskikulutuksella olisi vielä joutunut tyytymään hitaaseen 6 kW tehon lataukseen Jämsän Type2-latauslaitteesta.
 
Renault Zoen uusi 41 kWh akku olisi tarjoillut vastaavasti toimintamatkaa 203 ja 288 km välillä. Tuo olisi jo riittänyt parhaimmillaan 274 km mökkimatkaani kesällä ilman yhtään lisälatausta. Pirkanmaalta Keski-Suomeen olisi päässyt milloin vain ilman lisälatauksia.
 
60 kWh akku sitten olisikin riittänyt jopa tammikuun korkeimmalla keskikulutuksella mökillekin asti ilman välilatauksia. Toki sellaisia ei valitettavasti ole vielä saatavilla kuin Tesloihin.

40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon

torstai 01.12.2016 Avainsanat: Akku , akun koko , Energiankulutus , Renault , sähköauto , sähköautokokemus , sähköautomatkailu , Toimintamatka , Zoe

 Ajoin marraskuussa 3420 km ja koko vuodelle kertyy yli 41000 km, eli merkittävästi keskimääräisen 16000 km talouden ajojen. 

Sähköä marraskuussa kului 603,8 kWh, joka olisi tullut maksamaan 66,91 euroa, jos olisin ladannut kaiken sähkön kotona. Todellisuudessa tuosta on merkittävä osa ladattu kauppakeskusten ilmaisilla latauspisteillä. Toisaalta mukana on myös kalliimpaa pikalatausta. Myös lataushäviöt hieman kompensoivat tuota kulua. Niinpä uskallan pitää riittävän suuntaa-antavana tuota 66,91 euroa / 3420 km ajamisen hintaa. 
 
Eli marraskuussa sähköautolla ajamiseni maksoi noin 1,95 euroa/100 km.
Ei paha, kun vertailukohdaksi ottaa vaikka 5 l/100 km kuluttavan dieselauton 6,28 euroa/100 km. (Keskihinta dieselille tänään 1,256e/l.
 
Koko marraskuunajoista maksoin siis 66,91 euroa ja taloudellisella automaattivaihteisella dieselillä sama olisi maksanut noin 215 euroa.
Säästin siis noin 148 euroa yhden kuukauden ajamisen energiakuluissa. Ei tuokaan mitään haittaa :-)

 

Runsaasta ajonäärästä huolimatta marraskuussa olisi ollut vain kaksi päivää, jolloin esimerkiksi Renault Zoen 41 kWh akku ei olisi riittänyt koko vuorokauden ajoihin. Näiden kahden vuorokauden sähkön kulutukset olivat 63 ja 71,3 kWh.
 
Näinä päivinä esimerkiksi Zoe olisi tarvinnut siis 22 kWh tai 32 kWh lisää lataussähköä.
Tuon lisätarpeen Zoe olisi saanut 1 - 1,5 tunnin latauksella jossain vaiheessa päivää.
Eli vaikka ruokailujen aikana.
 
 
 
Uskallan siis väittää, että 41 kWh akku riittää yllättävän useille autoilijoille koko vuorokauden ajoihin. Jos vielä kotona tai töissä on mahdollisuus ladata autoa, on sähköautoilu useille vaivattomin, halvin ja hyvin ympäristöystävällinen vaihtoehto.
 
Marraskuussa 2016 sähköautoni keskikulutus nousi odotetusti lokakuulta ja etenkin kesän kuukausilta, koska ilmat jäähtyvät ja sähköautossa ei ole moottorin tuottamaa hukkalämpöä. Keskikulutus oli 17,65 kWh/100 km.
 
Tuolla keskikulutuksella Leafini pikkuisella 24 kWh akulla toimintamatka olisi ollut 124 km.
 
 
 
 
Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!