Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla sähköauto

Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat

perjantai 08.03.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Kirjoitin jo aiemmin Helmikuun ennätyksellisen korkeasta sähköautojen ensirekisteröintien määrästä. Tuosta intoutuneena ajattelin katsella sekä kirjoittaa miten sähköautojen, pluginhybridien sekä kaasuautojen ensirekisteröintien sekä käytettyinä tuotujen rekisteröintien osuus kaikista autoista on kuukausittain kehittynyt. 

Uusien henkilöautojen ensirekisteröintien osuudet

Uusina ensinrekisteröidyistä ajoneuvoista bensiinillä käyvien autojen suhteellinen osuus säilyy Suomessa edelleen vahvana. Dieselien osuus on laskenut jo pidemmän aikaa. Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen rekisteröintimäärät nousevat vääjäämättömästi ylöspäin, vaikka ovatkin edelleen niin marginaalisen pieniä, että kehitys mainaa väkisin kadota grafiikassa näkymättömiin.

Vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät uudet henkilöautot

Kun tarkasteluun otetaan uusina rekisteröidyistä henkilöautoista pelkästään vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävät, niin saadaan esiin paremmin niiden osuuden kehitys. Sähköautojen ensirekisteröintien osuus on jo parinakin kuukautena ylittänyt yhden prosentin osuuden. Pluginhybridien määrä on ollut jo pitkän aikaa vahvalla kehityksellä, mutta on tasaantunut viimeaikoina jonkin verran. Kaasuautojen ensirekisteröintien määrän leikkasi WLTP-päästöjen takia muutokseen joutunut valmistajien mallisto, jota edelleen odotetaan tuotantoon ja toimituksiin.

Käytettyinä tuodut + uusina rekisteröidyt henkilöautot

Kun lasketaan kuukausittaiset rekisteröintimäärät uusista sekä käytettyinä tuoduista henkilöautoista, niin dieselien osuuden lasku näyttää pienemmältä kuin pelkästään uusina rekisteritävissä. Niitä siis tuodaan käytettyinä enemmän maahan. Bensiiniautot näyttävät edelleen säilyttävän osuutensa vahvana. Vaihtoehtoiset energiamuodot ovat edelleen marginaalisen pieniä.

Vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät uudet + käytetyt henkilöautot

Kun käytettyinä tuotujen sekä uusien ensirekisteröintien osuudesta erotellaan vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät ajoneuvot, erottuu näidenkin kehitys selkeämmin. Yhteensä helmikuussa 2019 käytettyinä tuotujen sekä uusina ensirekisteröityjen henkilöautojen kokonaismäärästä sähkö, hybridi ja kaasuautot muodostivat 9,1% suuruisen osuuden. Yhteismäärä alkaa siis jo nousta merkittäväksi. Sähköautojen määrä on pysynyt edelleen hyvin maltillisella tasolla, mutta pluginhybridien lukumäärä nousee korkealle. Kaasuautojen tuonti käytettynä on korostunut viime kuukausinakin, toisin kuin pelkästään uusien rekisteröinnit.

Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä

torstai 07.03.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Helmikuussa 2019 ensirekisteröitiin 127 kappaletta täyssähköisiä henkilöautoja Suomessa. Tämä on kaikkien aikojen suurin määrä yksittäisen kuukauden aikana. Myös ladattavien hybridien ensirekisteröinnit olivat hyvällä kehityksellä. Kaikkien muilla käyttövoimilla kulkevien ajoneuvojen ensirekisteröintimäärät laskivat.

Sähköautojen ensirekisteröinneistä merkittävän osan tekivät uudet markkinoille tulleet mallit. Kaasuautoissa rekisteröinnit ovat kiinni edelleen päästömittausmuutoksen jälkeisessä muutoksessa olevasta mallistosta. 

Helmikuussa 2019 eniten rekisteröity sähköautomalli oli Teslan uusi Model 3:nen 37 kappaleellaan. Leaf oli toiseksi eniten rekisteröity 24 kappaleellaan, joka oli yhden enemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Audin sähköautomallia, eli e-Tronia rekisteröitiin 14 kappaletta. Hyundain Ioniq ylsi myös 14 kappaleen rekisteröintimäärään ja Konaakin rekisteröitiin 12 kappaletta.

Näistä uusista autoista Teslat ovat menneet todennäköisesti suoraan omistajilleen tai haltijoille toimituksiin. Arvelen, että Model 3:sia rekisteröidään vielä muutaman kuukauden ajan melko runsaasti Suomeen. Jaggen rekisteröintien uskoisin myös menneen asiakkaille toimituksiin. Audeista osa on todennäköisesti rekisteröity myös maahantuojan ja jälleenmyyjien esittelyautoiksi. Konan määrä on näinkin alhainen todennäköisimmin Hyundain pitkien toimitusaikojen takia. Leafin määrän ennakoin laskevan lähiaikoina, koska uusi 62 kWh malli on jo esitelty ja sen toimitukset alkanevat vasta ensi vuonna.

Pluginhybridien myynti kehittyi myös, mutta huomattavasti sähköautoja vähemmän. Plugareista jälleen ylivoimaisesti suosituin oli Volvo. Diesel-plugarit ovat melko harvinaisia Suomessa ja tämä johtunee kovasta verokohtelusta.

Kaasuautojen ensirekisteröintien määrä kärsii vielä voimakkaasti WLTP-päästömittauksen käyttöönoton jälkeen uusiksi menneestä valmistajien mallistosta. Edelleenkään autoja ei ole ollut tarjolla saati saanut toimituksiin. Olen hyvin vakuuttunut, että kaasuautojen kysyntä olisi huomattavasti helmikuun tilaston näyttämään suurempi. Näistä helmikuun vähäisistä rekisteröidyistä kaasuautoista Opel oli suosituin.

Käytettyjä sähköautoja tuotiin helmikuussa 2019 maahan yhteensä 31 kappaletta, joka on 20 enemmän kuin edellisvuonna. Eniten tuotiin käytettyinä Tesloja.

Pluginhybridejä tuotiin helmikuussa paljon Suomeen, yhteensä 374 kappaletta. Suosituin oli Mitsubishi, joka tarkoittanee käytännössä Outlander hybridiä.

Kaasuautoja tuotiin myös runsaasti käytettyinä helmikuussa 2019 maahamme, yhteensä 123 kappaletta. Käytetyissä kaasuautoissa suosituin merkki oli Volkswagen.

Kaikkien lukujen lähde: Trafi, Tilastotietokanta, tammi- ja helmikuut 2018 sekä 2019

Sähköauto Nissan Leaf hääautona

tiistai 05.03.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto

Saattelin esikoistyttäreni alttarille helmikuussa 2019 ja tuon kunniatehtävän lisäksi minua pyydettiin toimimaan sähköautollani myös hääauton kuljettajana. Otin pyynnön vastaan iloiten ja suurta arvostusta kokien.

Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen hiukan pilke silmäkulmassa arvostelun Leafin sopivuudesta hääautoksi sisältäen auton symbolisia puolia.

Ympäristöarvot ja kestävä kehitys

Sähköauto hääautona kuvastaa mielestäni symbolisesti hääparin kestävän kehityksen arvomaailmaa. Hääpari ja kaikki läheiset haluavat koko sydämestään pelkästään parasta ja ikuista rakkautta nuorelle parille.

Varmasti monilla hääpareilla siintää ajatus tai toive myös perheen laajentumisesta jälkikasvun kera. Hääpari ja häävieraat haluavat parasta myös tuleville sukupolville ja siinä sähköauton vähäiset kokonaispäästöt myös kuvastavat hienosti hääparin arvomaailmaa. Sähköauton elinkaaripäästöistä on erilaisia tilastoja esiintynyt, mutta uskottavimmat ovat sitä luokkaa, että 40 kWh akulla varustetun sähköauton tuotannon päästöt ovat kuitatut noin 40 tkm ajoilla Suomen sähköntuotannon päästöillä ajettuina ja vieläkin nopeammin, kun sähköautoa ladataan 100% uusiutuvilla energioilla.

Me kaikki tiedämme, että sähköauto ei yksin ratkaise mitään, mutta sen ei tarvitse estää tekemästä halukkaiden toimesta omia pieniä ratkaisuitaan, eikä sähköauto ainakaan pahenna ilmansaasteita tai kiihdytä ilmastonmuutosta.

Leaf siis toimii pienellä akullaan erinomaisesti hääautona ympäristöarvojen näkökulmasta.

Nykyaikainen ja tulevaisuuteen katsova

Hääpari haluaa myös olla vahvasti nykyaikainen ja katsoa positiivisesti kohti tulevaisuutta. He ansaitsevat vahvan uskon hyvään tulevaisuuteen. Sähköautot ovat todellisuutta monille meistä jo nyt ja ehdottomasti tulevaisuutta. Mitä ajonaikaisen energiavarastoinnin muotoja tulevaisuus tuokaan akkujen rinnalle, sitä en lähde nyt arvailemaan. Sähkömoottorit ovat kuitenkin niin ylivertaisia käyttömukavuudeltaan ja energiatehokkuudeltaan, että ne tulevat aivan varmasti korvaamaan vanhanaikaiset räjähdysmoottorit lähivuosina.

Leaf toimii siis erinomaisesti hääautona tulevaisuusnäkökulmasta.

Huomioarvo ja näyttävyys

Hääparin rakkaus ansaitsee tulla huomatuksi jopa näyttävällä tavalla ja usein he haluavat hääautonsa olevan sellainen, että se on jollain tavalla näyttävän näköinen ja huomiota positiivisesti herättävä. Leafi ei nyt oikein pääse loistamaan tässä kohdassa. Toisen sukupolven Leaf 40 kWh on niin valtavirta-auton näköinen, ettei sitä oikein enää edes erota sähköautoksi. Teslan Model S vetäisi linjakkuudessaan kyllä huomattavasti pidemmän korren. Silti täytyy todeta sulhaspoikana toimineen poikani sanoin: ”Toihan näyttää ihan hyvältä puhtaana”. Niin, musta erikoisväri on kieltämättä hienon näköinen auringonvalossa kimallellessaan juuri pestynä ja pyyhittynä. Hääauton koristelu on sitten oltava hääparin toiveiden mukainen ja tällä kertaa aika kevyt koristelu oli kyseessä.

Leafin huomioarvo ja näyttävyysnäkökulma siis varsin heikko.

Avarat tilat ja helppo saavutettavuus

Nuori pari tarvitsee ympärilleen sopivasti tilaa ja tilaan pitää olla helppo myös päästä. Hääautona Leafiin pääsy on todella kehno. Takaoven aukko on liian ahdas morsiamen häämekolle laahuksineen. Kaason avustuksella sisään päästiin kunnialla ja huolella puhdistetusta oviaukosta saatiin morsiamen häämekon helmatkin puhtaana sisään, mutta kyllähän Teslan Model X:n haukansiipiovi olisi ollut luksusta.

Tilojen puoleen Leaf toimii aivan riittävästi, koska minä toimin hääauton kuljettajana ja olen vain 176cm pitkä. Taakseni siis jäi sulhaselle riittävä jalkatila ja toiselle puolelle takapenkkiä saatiin morsiamelle ruhtinaallinen jalkatila, kun toinen etupenkki oli eteen siirrettynä.

Leafin saavutettavuus siis hääautona kehno, mutta tilat ovat ok varauksin.

Luotettavuus ja mukavuus

Hääparille toivotaan ikuista rakkautta ja siinä luottamus ja luotettavuus ovat todella tärkeitä asioita. Siksi hääautonkin tulee olla luotettava. Tässä Leaf on kyllä yksi parhaista autoista, mitä tarjolla voi olla. Kyseessä oli talvihäät, joten sähköauton täydellisen luotettava liikkeelle lähteminen ja nopea lämpiäminen olivat arvostettu ominaisuus. Sähköautohan lähtee aina kuin palmupuun juurelta liikkeelle.

Riisien heiton jälkeen sähköauto lipui äänettömästi ja eleettömästi sekä täydellisen pehmeän sulavasti kirkon pihasta poispäin hääparin vilkutellessa ja häävieraiden jäädessä katsomaan kaihoisasti parin perään.

Leafin luotettavuus ja mukavuus hääautona olivat täydelliset.

 

Paljon onnea ihanalle hääparille vielä kerran. Minun esikoistyttärelleni sekä upealle vävypojalleni.

 

Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla

torstai 28.02.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Vielä viime vuonna tein lasten hiihtolomaviikon, eli viikon 9 mökkimatkan edellisellä 24 kWh Leafillani. Silloin matka toteutui 280 kilometrin mittaisena, eli hiukan suorempana ja aikaa siihen kului yhteensä 7h45min. Tänä vuonna 40 kWh Leafilla matka oli jo huomattavasti joutuisamman tuntuista.

(kuvat, joissa näkyy Leafini ovat aiemmilla mökkireissuilla otettuja. Nyt minulla ei ollut aikaa kuvailla mökillä autoa)

Kangasalta Tampereen kautta Viitasaarelle 323 kilometriä

Tällä kertaa mökkimatkaan kuului pikkulenkki Tampereen kautta, josta kyytiin tuli vielä rakkaani sekä pari ihmisen parasta ystävää, eli koiraa. Meitä oli menomatkalla autossa matkatavaroidemme lisäksi kolme ihmistä ja kaksi keskikokoista koiraa. Kattotaakkaa emme tällä kertaa tarvinneet.

Leafissahan on mainiot tilat tällaiseen matkailuun. Tavaratila on suuri ja selkeän muotoinen ja eteen sekä taakse mahtuu hyvin istumaan, kunhan matkalaiset eivät ole paljon päälle 185cm mittaisia. Meidän seurueemme on onneksi selkeästi alle tuon mittaista.

Matka-ajelussa 40 kWh Leafilla ei ole oikeastaa mitään erityistä kerrottavaa näin lyhyillä reiteillä. Matkaa tehtiin aivan normaalisti muun liikenteen mukana aurinkoisessa noin +2°C..+4°C melko tyynessä kelissä. Kaistavahti otti pääosin kuivalla tiellä osaa auton ohjailuun ja adaptiivinen vakionopeussäädin toimi kuin unelma. Lämmönsäätö oli koko ajan automaattiasennolla +17,5°C pyynnillä, jolla autossa tarkenee paremmin kuin hyvin.

Matka-ajossahan Leaf on ihan ok auto, kunhan on tottunut sen Japanilaisen makuiseen ohjautuvuuteen ja pehmeään jousitukseen. Nämä siis ovat kokemuksena lähes ääripää esimerkiksi Volkswagen Groupin tuotteille. Sähköautojen tyyliin Leaf on äänetön moottorin osalta joka tilanteessa, mutta hyvistäkin Nokian kitkarenkaista tulee selkeästi havaittavaa huminaa sisälle. Minä satun olemaan Leafin kuljettajan paikalle sopivan kokoinen, joten siinä on hyvä ajoasento pidemmillekin matkoille, mutta useimmat jäävät kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä.

Moottorissa riittää puhtia reippaisiin ohituksiinkin ja väkevä sekä tasainen vääntö yhdessä hyvin toimivan vakionopeussäätimen kanssa pitävät huolen tasaisesta matkanopeudesta. En käyttänyt tällä matkalla auton e-Pedal -toimintoa lainkaan. Ajomoodiksi oli valittu B, eli runsaammin mootorijarrutuksissa regeneroiva.

Menomatkalle kertyi pituutta yhteensä 323,4 kilometriä ja sähköä kului 51 kWh, joten koko matkan kulutukseksi muodostui 15,8 kWh/100km. Uudella 62 kWh akulla varustetulla Leafilla tai Kona Electricin 64 kWh akulla olisi siis tämän matkan tehnyt ilman yhtään välilatausta.

Nyt teimme menomatkalla yhden välilatauksen taktiikalla pysähtyen Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla. Tarjolla olisi ollut myös Palokan Lidlillä maksuton pikatalaus. Halusin kuitenkin pysähtyä jo Kivääritehtaankadulle. Kävimme latauksen aikana syömässä latauspaikan vieressä olevassa Fazer Amican ravintolassa ja akkuun ehti kertyä tarpeettomankin paljon energiaa loppumatkaa ajatellen.

Hintaa Jyväskylässä Virtapisteen latauspisteellä lataamiselle kertyi 11,2 euroa ja energiaa otin 31,5 kWh. Auto siis oli latauksessa koko 55 minuutin pysähdyksemme ajan, jolla aikaa käytimme koirat lenkillä ja kävimme syömässä maittavan lounaan. Tämäkin pikalatuspiste on hinnoiteltu aikaperusteisesti maksaen 20c/min. Tarpeettoman pitkästä latauksesta johtuen lataamisessa kertyi sähkölle turhankin paljon hintaa ja sähkön hinnaksi muodostui 35 senttiä/kWh. Lataus käynnistyi ja toimi Virtapisteen RFID-kortilla tälläkin kertaa täysin odotetulla tavalla.

Lopumatka olikin sitten muun liikenteen virrassa ajelua mökille Viitasaarelle asti. Perillä akussa oli vielä sen verran sähköä, että vaikka heti olisi päästy jatkamaan matkaa kaupoille. Nyt ei ollut tarvetta lähteä mihinkään, joten laitoin auton saamaan latausta 10A:n virralla suoraan mökin sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta kolmivaihepistokkeesta.

Nyt oli aikaa keskittyä nauttimaan mökillä saunomisesta, kauniista talvisäästä sekä rakkaiden ihmisteni ja koirien seurasta.

Auton akku oli 100% täynnä johonkin aikaan seuraavana päivänä. En tullut edes katsoneeksi, että mihin aikaan, koska sillä ei ollut mitään merkitystä. Nopeampaa latausta tarvittaessa olisin voinut käyttää myös 16A:n latausvirtaa.

Viitasaarelta Tampereen kautta Kangasalle 330,3 kilometriä

Paluumatkalla kyydissä oli yksi lapsi lisää ja enemän matkatavaroita, kuin mennessä.  Keli oli nyt sähköautolle olennaisesti raskaampi, koska tie oli märkä ja satoi vettä ja räntää ja puuskittainen sivuvastainen tuuli oli navakka. Ilma oli noin +1°C ja jouduin pitämään autossa lämmityslaitteen manuaaliasennolla +18°C pyynnillä A/C-asetus käsin päälle asetettuna, koska kosteassa kelissä ikkunat olisivat muuten huurtuneet ikävästi. Leafin lämmityslaitteen automatiikka ei ole kovin fiksu. Se ei esimerkiksi osaa käyttää A/C-toimintoa automaattisesti sisäilman kuivaamiseen.

Paluumatkalla tein kaksi latauspysähdystä, vaikka yhdelläkin olisi pärjätty. Päätin ottaa ensin Jyväskylästä Kivääritehtaankadulta sähköä sen aikaa, kun käytimme koirat lenkillä. Oli tähän Jyväskylän pysähdykseen todellisuudessa toinenkin syy, kuin koirien ulkoilutus. Nimittäin Leafin toimintamatkalaskurissa sekä akun prosenttinäytön laskennassa on ikävä laskentavirhe. Pahimmilaan auto näyttää jopa noin 10% liian alhaista akun varausta. Tiesin, että olisimme päässet Jämsän Patalahdelle saakka ilman välilatausta, mutta tiesin myös, että vankasta Leaf-kokemuksesta huolimatta olisin kohdannut turhaa toimintamatkajännitystä vähän ennen laturille saapumista. Enkä siis siis sitä halunnut matkaseurani takia kokea. Jyväskylässä lyhyen koirien lenkityksen aikana tehty lataus kesti 14 minuuttia, hintaa kertyi 3 euroa ja energiaa siirtyi akkuun 10,4 kWh:n verran. Tuossa latauksessa sähkön hinnaksi muodostui siis 28,8 senttiä/kWh.

Loppumatkaan riittävän latauksen otin Jämsän Patalahden Teboililta päivällistämisemme aikana. Muilta osin paluumatkakin sujui aivan kuten millä tahansa autolla. Ajellen muun liikenteen mukana vakionopeussäädin päällä.

Patalahdenkin lataus tuli tehtyä päivällisen keston takia turhankin ylitäyteen ja siksi hintaakin kertyi tarpeettoman paljon. Tauko kesti yhteensä 42 minuuttia ja siinä ajassa akkuun kertyi 23,78 kWh ja hintaa lataukselle kertyi 8,60 euroa, eli 36 senttiä/kWh.  Paluumatkankin lataukset toimivat kuten niiden kuuluukin, eli ensikerralla RFID:llä aktivoimalla käynnistyen.

Paluumatkalle kertyi pituutta 330,3 kilometriä, sähköä kului yhteensä 56,6 kWh ja keskikulutus oli 17,1 kWh/100km. Paluumatkallekin siis olisi riittänyt 60 kWh akkuinen sähköauto ilman yhtään välilatausta.

Matkaan kulunut aika

Tällä kertaa lataamiseen kului aikaa menomatkalla 55 minuuttia ja paluumatkalla 56 minuutia. Tuon verran olisin halunnut taukoilla joka tapauksessa näin pitkällä matkalla, joten sähköautolla ajaminen ei aiheuttanut enää mitään ylimääräistä matka-aikaan. Toki vielä 40 kWh akullisellakin sähköautolla tulee pysähdyttyä välilatausten takia paikkoihin, joissa en ehkä muutoin tulisi pysähtyneeksi. Tämä kuitenkin vain rikastuttaa elämää.

Seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla

Vaikka tällä mökkimatkalla ei ollut mitään ylimääräistä vaivaa saati haasteita tai riskejäkään välilatausten tarpeesta, niin silti olen päättänyt, että seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla.

Nämä mökkimatkat ovat pisimmät minulla toistuvat ajomatkat ja haluan ne seuraavalla sähköautollani suorittaa ilman yhtään välilatauksen tarvetta. Tällä varmistan matkan täydellisen sujuvuuden vaikka sähköautojen pian tuleva räjähdysmäinen määrän kasvu ruuhkauttaisikin hetkellisesti latauspisteet. Ruuhkaahan on odotettavissa hetkittäin latauspisteille lähinnä liikenteen vilkkaimpina aikoina, eli lomien ja juhlapyhien aikaan. Kun sähköautojen määrä kasvaa voimakkaammin, on odotettavissa Suomenkin pääteiden varrelle vastaavia monen pikalaturin latauspaikkoja, joita Norjassa jo on runsaastikin. On myös realistista olettaa, että kaikissa vaiheissa pikalatausverkoston laajeneminen ei ehdi pysyä sähköautojen määrän kasvun mukana. 

Lisäksi tuollaisella yli 60kWh akulla varustetulla sähköautolla tämäkin matka olisi ollut vielä hieman edullisempi kuin se nyt toteutui. Yhteensä tälle 653,7 kilometrin mökkimatkalle kertyi nyt hintaa 22,8 euron pikalatausten lisäksi myös loppulatauksista noin 8 euroa, eli yhteensä matkalle kertyi hintaa noin 30 euroa, eli yhteensä non 4,6 euroa/100km. Taloudellisella dieselautolla olisi varmaan päässyt myös alle 40 euron tuon matkan. Mutta kun auto on varustettu yli 60 kWh akulla, niin lataan auton vain mökillä ja kotona ja silloin nyt toteutuneella 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella matkalle olisi kertynyt hintaa noin 13 euroa, eli noin 2e/100km. Ei näillä pikalatuksen hinnoilla ole todellisuudessa mitään merkitystä sähköautoiluni kuluihin, koska niitä on kuitenkin niin harvoin, mutta tulipahan tuokin nyt laskeskeltua.

Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019

keskiviikko 06.02.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Tammikuussa 2019 ensirekisteröitiin yhteensä 107 uutta sähköautoa Suomessa, eli lähes 200% enemmän, kuin vuoden 2018 tammikuussa. Pidän kehitystä hyvänä etenkin kun huomioidaan muita energiamuotoja käyttäviin autoihin. Diesel- ja bensiiniautot nimittäin menettivät tuntuvasti rekisteröintimääriään. Kaasuautojen rekisteröintimäärät olivat molempien vuosien tammikuussa kovin alhaisella tasolla ja arvelen tämän vuoden osalta syynä olevan edelleen vaihdoksessa olevan tarjooman.

Sähköautojen määrä on kehityksestään huolimatta edelleen marginaalisen pieni, vaikka yhden prosentin raja kaikkien autojen ensirekisteröinneistä olikin jo lähellä.

 

Nissan Leaf 40 kWh oli edelleen suosituin sähköauto 31 kappaleellaan. Arvelen, että Leafin rekisteröintimääriin on tulossa pian pieni tauko, koska autosta on jo julkaistu 62 kWh -versio. Pidän uskottavana, että 40 kWh -mallia rekisteröidään enää aiemmin myydyt ja valmistetut kappaleet ja 62 kWh -mallin toimitukset alkanevat vasta kesälomakauden jälkeen.

Hyundai oli toiseksi suosituin sähköautomerkki tammikuussa 2019. Ioniq Electricejä rekisteröitiin 15 kpl ja Kona Electricejä 8 kpl. Konalla on suurella varmuudella tuntuvasti suurempikin kysyntä. Nyt vuoden edetessä rekisteröintitilasto alkaa lähinnä osoittaa, että kuinka paljon autoja on saatu Suomeen kohtuullisella toimitusajalla.

Jaguar I-PACE nousi kolmanneksi suosituimmaksi sähköautoksi. On mielenkiintoista seurata vuoden mittaan, että mille tasolle Jaggen rekisteröintimäärät vakiintuvat. Nyt tammikuun määrässä on alkuvaiheen toimitusjonon purkua. Autohan tarjoaa uudelle kohderyhmälle houkuttelevan sähköauton kalliimpaan hintaluokkaan Teslan rinnalla.

Teslan Model X ja S -malleja rekisteröitiin yhteensä 16 kappaletta, mutta Model 3:sia ei vielä ehtinyt yhtään tilastoihin tammikuussa. Suurella todennäköisyydellä Model 3:sten toimitukset alkavat helmi-maaliskuussa ja niitä lienee on tulossa melko paljon rekisteriin Suomessakin.

Kun mukaan tarkasteluun otetaan kaikki ladattavat ajoneuvot, eli sähköautojen lisäksi myös ladattavat bensiini- ja dieselhybridit, niin rekisteröintien kokonaismäärä oli 622 kpl, jossa oli kehitystä 100 kappaletta, eli 19% ja osuus kaikista tammikuussa rekisteröidyistä autoista oli 5,3%.

Volvo oli jälleen eniten rekisteröity latausauto ja Bemari hyvänä kakkosena.

Hyvää ja tarkkaa dataa löytyy latausautojen rekisteröinneistä suoraan myös täältä: www.vasenvilkku.fi/patteriautot

Käytettyinä maahantuotuja sähköautoja rekisteröitiin tammikuussa yhteensä 24 kappaletta ja näistä enemmän kuin joka toinen oli Tesloja. Käytettyjen Teslojen maahantuonti on ymmärrettävää, koska Euroopassa käytettyjen tarjonta on merkittävästi runsaampaa kuin Suomessa ja sähköautoista peritään myös käytettynä tuodessa varsin maltillinen vero.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (9)
maaliskuu (5)
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!