Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla roadster

Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille

lauantai 18.11.2017 Avainsanat: BEV , Roadster , sähköauto , Tesla

Eikä tässä vielä kaikki...

Tänään 17.11.2017 Teslan Semin esittelyn perään tuli innokkaalle sähköautoilijalle todellinen uutis-pommi, nimittäin uusi Tesla Roadster.

kuva: https://www.tesla.com/presskit#roadster ja lisää kuvia https://www.tesla.com/roadster/

Auto näyttää todella hyvältä, on äärimmäisen suorityskykyinen sekä omaa huikean 1000 kilometrin toimintamatkan. Lisäksi sillä on superauton suorityskyky, mutta hinta ei ole aivan totutulla superautotasolla kuitenkaan.

Roadster on tärkeä malli Teslalle ja koko sähköiselle liikenteelle. Tesla aloitti tuotannon vuonna 2008 ostamalla Lotukselta 2500 rullaavaa Lotuksen urheiluautoa ja teki niistä sähköautoja, eli Tesla Roadstereita myyntiin yhteensä vain 2400 kappaletta. Lue myös Tesla Roadster Sport koeajoni. Roadsterista alkoi Muskin missio liikenteen sähköistäiseksi edetä vaihe kerrallaan.

Uutta Roadsteria on huhuiltu jo pitkään, mutta arvelen Semin yhteydessä tapahtuneen julkistuksen päässeen yllättämään iloisesti lähes kaikki sähköautoilijatkin.

Huikea suorituskyky

Roadster on ensimmäinen tuotantoauto, joka tulee alittamaan 0-100 km/h kiihtyvyydessä kahden sekunnin rajan. Roadster lyö pöytään ennätyslukemat: 1,9 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen sekä 4,2 sekuntia 0-160 km/h nopeuteen ja varttimaili 8,9 sekunnissa.  Nuo ovat todella vaikuttavia aikoja, nimittäin vielä ei mikään tuotantoauto ole varttimaililla alittanut yhdeksää sekuntia. Voin vain kuvitella tuon repäisyn tunnetta, kun Model S -mallinkin kiihdytys meinaa mennä käsityskyvyn yläpuolelle. Huippunopeutta Roadsterille luvataan yli 400 km/h verran. Ja nuo Roadsterille luvatut kiihtyvyys arvot ovat perusmallille. Mitähän onkaan luvassa vielä lisää?

Lähes 1000 km toimintamatka

Roadsterissa on 200 kWh akku ja sillä saavutetaan jopa tuhanen kilometrin (620 mailia) toimintamatka maantienopeuksia käyttäen. Tuo yhtälö on jopa erityisen uskottavan tuntuinen, koska se tarkoittaisi peräti 20 kWh/100 km keskikulutusta ja noin virtaviivainen auto pystyy taatusti pienempäänkin. 

Kolme moottoria

Roadsterin suorituskyky saadaan aikaan kolmella sähkömoottorilla ja nelivedolla. Autosta ilmoitettiin esittelytilaisuudessa vääntö pyöriltä, joka on pökerryttävän iso 10 000 Nm, mutta se ei ole suoraan verrannollinen yleisesti ilmoitettuun moottorin vääntömomenttilukemaan.

Nelipaikkainen supersähköauto saatavilla vuonna 2020

Roadster on siis jälleen sähköautot uuteen luokkaan vievä, nelipaikkainen supersuorituskyvyn omaava helposti ajettavissa oleva huikea matkailuato, jossa on jopa tavaratilaakin. Musk lupaili Roadsterin olevan tuotannossa vuonna 2020 ja tähän on jopa helpompi uskoa, kuin Model 3:sen aikatauluun oli alunperinkään.

Auto on vaikka heti varattavissa. Hinnat alkaen malli on 200 000 USD ja Ennakkotilattavissa on ilmeisesti myös jokin varustellumpi rajoitetun sarjan malli 250 000 USD hintaan.

 

Tesla Roadster Sport -koeajoraportti

keskiviikko 03.08.2016 Avainsanat: koeajoraportti , Roadster , sähköauto , Tesla

Helppo ajaa, äärimmäisen suorituskykyinen, riittävä toimintamatka: sitä oli sähköauto Tesla Roadster jo lähes kymmenen vuotta sitten!

Sain 3.8.2016 koeajettavakseni todellisen autoharvinaisuuden, sähköisen liikenteen uranuurtajan, Tesla Roadster Sportin. Tämä koeajossani oleva yksilö on toinen kahdesta Suomessa olevasta Roadsterista. Siitä toisesta minulla ei tosin ole tietoa, onko auto päivittäisessä ajokäytössä. Tämä yksilö on normaalissa liikennekäytössä. Ohessa on alla videokooste koeajosta:

 

 


Kannustan aivan ensin käymään tutustumassa sähköisen liikenteen historiasta kertovaan blogitekstiini, jossa samalla hahmottuu perustelu sille, miksi pidän Roadsteria sähköisen liikenteen uranuurtajatuotteena, todellisen käänteen tehneenä autona.
Tesla Roadster -sähköisen liikenteen vallankumouksesta autoharvinaisuudeksi

Muskin vision 1-vaihe: Tehdään pienivolyyminen auto, joka voi olla kalliskin

Muskin iso visio oli alunperin kolmivaiheinen, jonka ensimmäistä vaihetta toteuttamaan kehitettin Tesla Roadster. Roadster oli tarkoitettu näyttämään, mihin sähköauto pystyy. Se oli kallis ja epäkäytänöllinen urheiluauto pienellä tuotantomäärällä. 

Visioon kuului, että tällä vision ykkösvaiheella saadaan rahoitettua seuraavaa vaihetta, johon kuului suurempi volyyminen perheauto hieman edullisemmassa hintaluokassa, eli Model S. Vision kolmas vaihe on sitten tehdä edellisen vaiheen autolla saaduilla tuotoilla massatuotantoon tarkoitettu täyssähköauto. Uusin neljäs vaihe yhdistää näihin edellisiin myös aurinkokennoteknologian.
 
Koko vision taustalla on halu tehdä sähköisen liikenteen vallankumous.
Teslalla nyt vaan on automallisarja joka on s≣x tarinassa olen Model3 julkistustilaisuuden jälkeen kijoittanut tästä visiosta tarkemmin.
 

Tesla Roadster tuotannossa 2008 - 2012

Roadsterin valmistuksen aloittamiseksi Musk osti Lotukselta 2500 kappaletta Elisen rullaavia alustoja, jotka se muutti sähköautoksi. Roadsteria myytiin maailmalla yhteensä vain 2400 kappaletta.
 

Tesla Roadster Sport 

Tesla Roadsteriin sai 2010-vuonna Sport päivityksen sijoittamalla 19500 USD perushinnan 110950 USD päälle Yhdysvalloissa. lähde: www.caranddriver.com
 
Hinnalla sai esimerkiksi uudelleen ohjelmoidun moottorinohjauksen ja noin 20% nousseen väännön sekä enemmän tehoa. Myös jousitus oli kehittyneempi Sport-mallissa.

 

Tesla Roadster Sport tekniset tiedot

Mitat ja paino:
pituus: 3,946m
leveys: 1,873
korkeus: 1,12 m
akseliväli: 2,352 m
omapaino: 1305 kg
Tavaratila: 160l
kaksi paikkainen ohjaamo
 

Moottori ja voimansiirto:
3-vaiheinen, nelinapainen AC oikosulku sähkömoottori takana, alennusvaihde 8,27:1
teho: 215 kW
vääntö: 400 Nm
Renkaat: edessä 175/55 -16 ja takana 225/45 -17

Suorituskyky:
0-100 km/h: 4 sekuntia
1/4 maili: 12,757 s / 168,56 km/h
Huippunopeus: rajoitettu 201 km/h

Akku, Lataus ja toimintamatka
Akku: 53 kWh litium-ion, 6831 kpl 18650 akkuja.
toimintamatka: 393 km EPA
lataus: 16,8 kW, 70A, 240V, SAE J1772-2009 liittimellä varustetusta latauslaitteesta. Autossa vakiona kannettava latauskaapeli 40A, (noin 9,6 kW)
latausaika: 3,5 tuntia tehokkaimmalla latauslaitteella ja arviolta 6 tuntia 40A latauskaapelilla.

esimerkiksi www.zemotoring.com löytyy erittäin tarkkoja teknisiä tietoja lisää Roadsterista.

Korin muotoilu ja uusi väri Automatrixista teippaamalla

Auton kori on tosiaan saanut muotonsa Englannissa Lotuksen tehtaalla. Eikä niissä todellakaan ole mitään valittamista vielä tänäkään päivänä. Roadster-tyyliä virtaviivaisella, mutta siron pröystäilemättömällä tavalla.
 
Tämä auto on originaalina hopean harmaa väriltään. Automatrix on teipannut autoon erittäin onnistuneen mattasinisen värin. Teippaus on jopa henkeäsalpaavan hieno yksityiskohtia myöten. Löytyy hiilkuitua ja tarkkoja viimeistelyjä vaikeissa taitekohdissa. Hieno ykstiyiskohta on kohokuvioitu salaman kuva latausluukussa.
 
Värivalinta on myös niin onnistunut, että en ollut uskoa autoa samaksi, kuin näin muutamaa viikkoa aiemmin originaalivärissä. Tämä mattapintainen metallihohtosininen tuo niin vahvoja valon ja varjon taitoksia autoon, että se näyttää nyt matalammalta ja vielä urheilullisemmalta.

Myös auton vanteet on käsitelty mattamustalla muovipinnoitteella.
 

Autoon sisään istuminen ja tilat

Ulkoisen ihmetelyn jälkeen olikin aika istua autoon ja lähteä koeajolle.
Mutta ensin pitää opetella menemään roadsteriin sisälle!
 
 
Etuovi aukeaa reilusti, mutta jättää noin 30 senttiä leveän ja varmasti kymmenen senttiä penkin yläpuolelle asti ylettyvän kynnyksen, jonka yli kuljettajan ja matkustajan tulee onnistua sujauttamaan itsensä sisään. Tekniikka on kuitenkin etenkin katto auki helppo. Oikea jalka sisään penkin ja ratin välistä, sitten laskeutuu käsillä tukea pitäen istumaan penkille ja sen jälkeen nostaa vasemmankin jalan sisälle. Tuohon ei ehkä kovin huonojalkainen tai vahvasti ylipainoinen enää taipuisikaan.
 
Tähän autoon istutaankin sitten todella matalalle. Oman Leafini korkeus toki korostaa tuota mataluuden tunnetta. Tuntui, kuin istahtaisi suoraan maan pinnalla olevalle ohuelle penkille.


 

 
Kun kuljettajan paikalle oli istuutunut, tuntui kuin vasemmalla kädellä voisi poimia kivet kadulta ohiajaessaan vain ojentamalla kättään alas.

Ohjaamossa on muutoinkin roadster-tyyliin sopivasti tiivis tunnelma. Olen noin 176 cm pitkä ja sain kyllä erinomaisen ajoasennon, enkä voinut kuljettajan istuinta pitää lähellekään taaimmaisessa asennossa, joten pidemmällekin kuljettajalle säätövaraa vielä löytyy.

Istuin on urheiluautomaisen tukeva ja tukevuuden tunnetta lisää se, että molemmat jalat nojaavat tukevasti koko reiden ja säären matkalta seinämiin, silti jaloille oli aivan riittävä tila toimia luontevasti kaasulla ja jarrulla.

Penkit ovat lähellä toisiaan. Ville-poikani, joka oli kartturin paikalla kuvaajan roolissa, on vasta noin 145 cm pitkä ja kovin hoikka rakenteinen. Silti tunsimme olevamme hyvin lähellä toisiamme istuessamme. No meitähän se ei haitannut millään tavalla.


Minulla jäi pää vielä selkeästi ajoviima-alueen alapuolelle tuulilasin taakse, mutta pari kymmentä senttiä pidemmällä saattaa tulla haasteeksi "yläpään pituus". Tämä siis on joka kohdaltaan roadster.

Onhan autossa myös tavaratila, johon sopii kaikki roadsterilla matkaajalle tarpeellinen :-)
Tavaratila löytyy aivan auton takimmaisesta osasta suuren lujitemuovisen takaluukun alta. Tilasta kuitenkin suurimman osan vievät akkupaketti sekä PEM-yksikkö, joten tavaratila on auton levyinen, mutta vain muutaman kymmenen sentin pituinen syvä kaukalo. Sähkömoottori ja alennsuvahde eivät ole kovin suuria fyysisiltä mitoiltaan ja ne ovat kätkössä alempana taka-akselin yhteydessä.

 

Auton käynnistäminen ja liikkeelle lähteminen

Tesla Roadsterissa on vielä perinteinen avain, jolla autoon kytketään virrat päälle. Esimerkiksi Model S -mallisahan on jo erityisen edistyksellinen älyavainjärjestelmä, joka saa olla koko ajan taskussa.
 
Kun autoon on saanut virrat päälle ja ajonestolaitteen poistettua päältä, painevaan keskikonsolin D-napista ja vapautetaan manuaalinen käsijarru. 
 
Tämän jälkeen jarrua nostamalla auto lähtee liikkeelle todella loogisella kaasuvasteella sähköautomaiseen tapaan äänettömästi ja eleettömästi. Jos kaasua painaa voimakkaammin, niin kyllä alkaa tapahtua, onhan auton kiihtyvyys 0-100 km/h vain noin neljä sekuntia!
 
 
 

Tesla Roadsterin ajotuntumat

Ensimetreillä tulee hieman ristiriitainen olo. Liikkelle lähdössä oli hyvin paljon samaa tunnetta, kuin uusissakin sähköautoissa ja myös laadukkaassa Model S-autossa. 
 
Kuitenkin nyt ensi metreillä huomio kiinnittyy auton brittijuuriin. Ne näkyvät, tai paremminkin kuuluvat ohjaamossa Model S - malleista poiketen tämän auton olemukseen. Ne ovat erilaisia pintojen rapinoita ja nititöitä. Ensimetrien ja hiekkatieosuuksien jälkeen niihin ei kylläkään enää kiinnittänyt mitään huomiota.
 
Seuraavaksi huomio kiinnittyy hyvin pieneen, mikroautomaiseen rattiin ja ohjaustuntumaan. Ja tämä oli positiivinen huomio. Autossa on nopea ohjaus, mutta renkaiden kääntösäde on yllättävän pieni. Ohjaustehostimen puuttuminen tekee pysäköintikääntelystä kieltämättä raskasta, mutta vastaavasti sitten mutkatiellä ja maantiellä ohjaustunto on jotain, mihin vain hyvin harvat nykyiset autot pystyvät. Tarkka ja tunnokas. Myös raskaus on poissa. 
 
 
Tämä olisi varmasti hauska auto ajaa radallakin, mutta itse en sitä hennoisi koskaan sinne viedä. Mieluummin lipuisin tällä hiljaisesti rantakatuja pitkin auringonpaisteessa.
 
Autolla ajamista leimaa nimittäin sama vaivattomuuden tunne koko ajan, kuin on ollut kaikissa moderneissa sähköautoissa.  Ajat painamalla kaasua. Kun haluat hiljentää, nostat kaasua ja regenerointi hoitaa suurimman osan jarrutuksesta. Tunnokkaat jarrut sitten pysäyttävät lisää tarpeen mukaan yhtä eleettömän vaivattomasti.
 
Moottoritiellä katto auki ajettaessa vielä 80 - 95 km/h nopeuksissa on hyvin miellyttävän vedottoman tunne sisällä vaikka ulkona on vain 16 ºC enää lämmintä. Nopeuden nosto yli satasen tuo pyörteitä ohjaamoon, eikä ajomukavuus silloin ole enää yhtä hyvä katto auki.
 
Normaaleissa ajotilanteissa auton jousitus nielee yllättävän nöyrästi ja taitavasti tien epätasaisuudet. Auto ei siis ole missään nimessä ainakaan näissä alustan säädöissä kivikova pintajousitukseltaan. Vastaavasti isommissa heitoissa jousitus otti meidän kuormamme ainakin hyvin tasaisesti joustaen vastaan.
 
Mutkissa kori ei juurikaan kallistele. Tästä varmasti saadaan kiittää alustan lisäksi myös alhaista painopistettä. Hahmottelin alla olevan ottamani valokuvan päälle laatikoin suuntaa-antavasti Roadsterin akun, BEM ja moottorin sekä alennusvaihteen sijoittelua autossa. Tämäkin kuva mielestäni hyvin kuvastaa, kuinka alhaalla ja keskellä auton painopiste on todellisuudessa. Pitää muistaa, että auton on kokonaisuudessaan pieni ja matala.

 

Henkeä salpaava kiihtyvyys

Auton luvataan siis kiihtyvän noin neljässä sekunissa nollasta sataan. Tämän uskon helposti.
Paikaltaan kiihdytettäessä on lievää pehmeyttä esimerkiksi Model S:n Ludi -ohjelmoituun autoon verrattuna. Epäilen tuon johtuvan osittain luistonhallinnan aiheuttamasta tunteesta ja todellinen kiihtyvyys on tässäkin erittäin räjähtävää. Model S:n Ludi -ohjelmoidut autot eivät oikeastaan ole edes reilu vertailukohta tällekään autolle. Eihän sille Ludin kiihtyvyydelle nimittäin pärjää mikään superautokaan!
 
Ohituskiihtyvyys tuntuu jopa vielä räjähtävämmältä, kuin paikaltaan lähtö. Siinä varmastikaan ei enää ole niin paljoa luistoa takapyörillä, vaan voimaa voidaan antaa täysillä käyttöön.

Auton huippunopeus on rajoitettu 201 km/h -lukemaan, mutta sillähän nyt ei Suomen oloissa ole enää mitään merkitystä. Katto auki autolla tekee mieli ajella muutonikin alle 100 km/h. Katto kiinni tilanne varmasti on toinen.

Suorituskyky oli yksi keskeisistä asioista, jotka Musk onnistui Tesla Roadsterilla osoittamaan sähköauton ylivertaisuudesta. 

Varusteita

Autosta löytyy tietenkin radiolaitteet ja lämmityslaitteet sekä istuinlämmittimet. Lisäksi ylemmässä isossa näytössä on peruutuskamera. Auton ajotietokoneesta pystyy tarkastelemaan monipuolisesti auton tietoja sekä tekemään säätöjä. Pystyipä sillä jopa avaamaan kauko-ohjattavan autotallin ovenkin!

Autossa on nahkapenkit ja nahkapäällysteinen ohjauspyörä. Myös erittäin taitavasti ja huomaamattomasti toimiva luistonesto on vakiovarusteena.
 

Alhainen energian kulutus ja pitkä toimintamatka

Autossa oli ajotietokoneessa pitkän matkan ajalta keskikulutus noin 15 kWh/100 km.
Ja tuo on varmasti helppo alittaakin näin kevyellä ja pienen ilmanvastuksen omaavalla sähköautolla.
 
Tästä johtuen 53 kWh akku riittää varmasti hyvin lähelle luvattua 393 km toimintamatkaa. Saadessani auton koeajoon akku oli noin 80% ladattuna ja ajomatkaa luvattiin lähes 300 km.

Normaalissa arkiajossa riittävä toimintamatka oli toinen keskeisistä seikoista, jonka Roadster todisti sähköautoista.

 

Roadster, kangaskatto ja kovakatto

Auto on tietenkin parhaimmillaan auringonpaisteella roadsterina nautittuna! Siihen saa nerokkaan yksinkertaisen kangaskaton kuitenkin viritettyä hetkessä. Tavaratilasta vain otetaan kaksi rautaa, jotka taivutetaan tuulilasin yläkaaren ja penkkien takana olevan turvakaaren väliin kannakkeiksi. Sen jälkeen kangaskatto napsutellaan vaikka kuskin puolelta sille varattuihin kiinnikekohtiin ja rullataan yli. Kun vielä toiselta puolelta kangaskaton kiinnikkeet napsauttaa paikalleen, kiristyy kangas tiukalle katoksi. Aikaa koko hommaan meni ensikertailaiselta ehkä 4 minuuttia ilman kiirehtimistä.
 
 

Entä mitä nämä maksavat?

Jos sinä olet tästä autosta kiinnostunut, niin nyt voi oikeasti sanoa, että hinta ei ole oikea kysymys. Oikea kysymys on, että löydätkö myynnistä hyvän yksilön. Jos löydät ja haluat sen, niin osta.
 
Mobile.de sivustolla oli 4.8.2016 myynnissä 12 Tesla Roadsteria. Hinnat olivat 48000 - 117000 euron välillä. Kannattaa myös muistaa sellainen sanonta, että niille kaikkein halvimmille on syynsä, miksi ovat halvimpia. Veroahan näistä ei paljoa mene Suomeen tuodessa, nollapäästöisiä kun ovat.
 
Yhtä asiaa minä pidän varmaan näiden hinnoissa: se tulee nousemaan.
Hinnat tulevat nousemaan viimeistään siinä vaiheessa, kun uusi Roadster rullaa ulos tehtaalta.
Tämä Tesla Roadster on nimittäin todellista sähköautojen vallankumouksen lähdettä. Keräilijät tulevat varmuudella haalimaan kaikki kelvolliset yksilöt lähivuosina halleihinsa korkoa kasvamaan. Joten, jos olit oikeasti kiinnostunut, ole nopea. Äläkä katso ensimmäisenä hintalappua, vaan auton kuntoa ja historiaa.
 

Ylläpito, huoltaminen ja korjaaminen sekä varaosien saatavuus

Vaikka Roadsterin tuotanto on loppunut jo vuosia sitten, on varaosien saatavuus varmalla pohjalla. Teslan intressissä on pitää nämä alkutaipaleensa autot esimerkillisen hyvässä kunnossa. Lisäksi Lotus osathan käyvät autoon voimansiirtoa lukuunottamatta pääosin sellaisinaan. Teslallahan on Helsingissä huolto myyntipisteensä yhteydessä.

Akku päivitettävissä nyt 40% isompaan

Tesla tarjoaa nyt päivityspakettia, olla Roadsterin akun saa päivitettyä jopa 40% suuremmaksi.
Tämä on jälleen yksi osoitus Teslan halusta kehittää aktiivisesti sähköautoja paremmiksi. Toistaiseksi tiedossani on vain BMW i3, johon Teslan lisäksi voi ostaa akkupäivityksen isompaan.
 
Roadsterilla saavutetaan jopa yli 600 km toimintamatka uudella isommalla akulla!
 

Yhteenveto: Miksi enää valmistetaan avoautoja muilla kuin sähkömoottoreilla?

Tämän koeajon jälkeen jäi sellainen tunne, että en voi ymmärtää miksi kaikki avoautot eivät ole sähköautoja. Avoautoon jos johonkin sähkömoottori käy kuin nenä päähän!
 
Siinä on kiva nauttia hiljaisesta ja vaatimattomasta menosta lipuen rantakatuja pitkin. Tai sitten sähkömoottorin voimin pinkaista ajatuksen nopeudella huikeisiin nopeuksiin täysin tasaisen voiman ansiosta. 
 
No todellisuudessahan tällä hetkellä ei tehdä mitään sähköavoautoa. Ei edes Tesla. Ennen kuin julkaisee uuden Roadsterinsa.
 
Olen avoimesti niin iloisen positiivisesti ylpeä, että sain tilaisuuden koeajaa tämän Roadsterin. Tämä oli kokemus! Kiitos.
 
 
 

Sähköautoilun historiaa

perjantai 08.07.2016 Avainsanat: BEV , historia , Roadster , sähköauto , Tesla

Johdanto

 
Tämä tarina sain alkunsa osana vierailuani Tesla Club Finlandin kokoontumisessa heinäkuussa 2016. Voit lukea siitä tarinaa täältä: Leaf-kuljettaja vierailee Tesla Club Finlandin kokoontumisessa

Tarinan kerronnan kaari lähti ihan täysin lapasesta. Aikomus oli kertoa Roadsterista, mutta koska auto on viimeisimmän sähköautotulemisen alkulähteella, oli hyvä laajentaa hiukan aikasempaakin historiaa eri lähteistä. Olen silti yrittänyt erittäin tiiviisti ja oikoen kertoa sähköautojen sekä Teslan alkuhistoriaa, koska näistä löytyy pelkästään englanninkielisestä Wikipediasta erittäin kattavasti uskottavan oikeaa tietoa.

Lähteinä on ollut mm.

Lukijalle pyydän huomioitavaksi seuraavaa: Olen amatööri bloggari. En ole pystynyt olemaan ulkomailla sijaitseviin ja tarinaan liittyviin tahoihin suoraan yhteydessä, enkä väitä mitään tarinassa olevia asioita faktoina, vaan pohdin löytämiäni tietoja. Jokaisen lukijan tulee käyttää omaa lähdekritiikkiä, mutta kannustan mielenkiinnon herätessä itse tutustumaan aiheisiin syvemmin ja muodostamaan omia näkemyksiä. Yhtä oikeaa totuutta tuskin sähköautojen yleiseen kehityshistorian aiheeseen löytyy.

Sähköautojen ensimmäinen aikakausi: Autoilun alkuajoilla, 1800 - 1900 lukujen taitteessa sähköautot olivat yleisimpiä

Kuvasa: English: Thomas Parker's Electric car 1880s. Kuvan lähde: Wikipedia. Original publication: Unknown
Immediate source: http://www.electricvehiclesnews.com/History/historyearlyIII.htm


Autoilun alkuaikoina 1800 luvun lopussa ja 1900 luvun alussa sähköautot olivat yleisiä. Ne sai ladattua kätevästi kotona ja ne olivat äänettömiä ja mukavia sekä luotettavia käytössä. Kun taasen tuolloiset polttomoottoriautot olivat meluisia, vaativat suurta huomiota ja ylläpitoa sekä niiden pakokaasut aiheuttivat jo silloin pahennusta pahanhajuisuudellaan.  Suurin osa teillä olevista autoista oli sähköautoja. http://www.mnn.com/green-tech/ tietää kertoa, että Porschen ensimmäinen auto P1 oli sähkömoottorinen jo vuonna 1898.
Sähköautojen alkuajoista on erinomaista tekstiä: http://energy.gov/articles/history-electric-car

Sähköautojen lataaminen Manhattanilla oli vielä 1920-luvulla jopa helpompaa kuin nykyisin. Ohessa kuva  tuolloisesta Manhattanin latauskartasta.  Esimerkiksi Evobsession on kirjoittanut aiheesta. Silloin oli myös olemassa akkujen vaihtopalvelua sähköautoille.
Manhattanin latauspistekartta vuodelta 1923, Lähde Imgur.com,  kuva julkaistu Pluginsights toimesta alunperin Redditissä.
Vuodelta 1908 oleva sähköauton latauslaite eli tasasuuntaaja Baker Electric Car -sähköautoon on esitelty /www.edisontechcenter.org nettisivuilla sekä heidän Youtubevideolla. Laite toimii AC-sähköllä ja muuntaa sitä DC-sähköksi. Sen suoritusarvoiksi kerrotaan DC 120-20 + 40 amps. Tasasuuntaaja eli tämä latauslaite on suuri ja siihen asennetaan noin metrin pituinen "lasipullo", jonka alapäässä on kolme ulokketta, joissa on kontaktipinnat.  ja sisällä on elohopeaa. Lasipullon sivuilla olevista kontaktipinnoista syötetään olemmista AC-sähköä sisään ja pohjassa olevasta kontaktipinnasta saadaan ulos haluttua DC-sähköä. Saisikohan tuolla tekniikalla tehtyä kotiin Leafille CHAdeMOn? :-) No, ehkä en lähde yrittämään.
 
Pian kuitenkin polttomoottoriautot ajoivat sähköautojen kehityksen ohi. Polttomoottoriin kehitettiin sähköstartti ja polttomoottorien antama voima kehittyi silloisten sähköautojen ohi. Samoihin aikoihin myös tiet parantuivat ja ihmisten liikkuvuus lisääntyi, johon polttomoottorin toimintamatkan pidentyminen teki niistä houkuttelevampia etenkin kun myös polttoaineen jakeluasemat yleistyivät kovalla vauhdilla. Vauhtia polttomoottoriautoille antoi halpa öljy. Kuitenkin ehkä vahvin niitti muutokselle oli T-Fordin esittely. T-Ford ja muut sarjatuotantoon päätyneet polttomoottoriautot tekivät polttomoottoriautoista yli puolet halvempia kuin sähköautot olivat. Polttomoottoriauto maksoi 1912-vuonna 650 USD, kun sähköautosta sai pulittaa 1750 USD.
Sähköautot katosivat 1935 vuoteen mennessä katukuvasta ja jäivät unholaan pitkäksi aikaa. Alkoi öljyriippuvuuden aikakausi autoilevalle maailmalle.

Vuosien 1940 - 1980 välissä Japanissa Nissan kehitteli sähköautoja aktiivisesti, mutta vielä pienillä tuotantomäärillä

Japanissa ei oltu aivan hiljaiselossa sähköautorintamalla tässäkään välissä. Nissanilla oli esimerkiksi 1947-1950 Tama-sähköauto, jota käytettiin sodan jälkeisessä öljynpuutteessa esimerkiksi taksiautona ja vastaavissa tehtävissä. Toimintamatkaa autolla oli 93,2 km, tosin huippunopeus ei päätä huimannut jääden reilusti alle 40 km/h. Tarjolla oli myös sedan-mallinen Tama Senior.
 

1970- ja 1980-luvuilla Nissanilla oli useita sähköauton prototyyppejä ja pari erikoiskäyttöön tuotettuakin sähköajoneuvoa. Yksi erikoiskäyttöön valmistettu oli EV Resort -sähköinen pikkubussi, joita myytiin noin 40 kpl nimensä mukaiseen käyttöön. Myös sähköisiä jäteautoja valmistettiin 80-luvun lopulla Japanissa.

Sähköautojen toinen aikakausi: 1980-luvun lopulta vuoteen 2003

Kuvassa: Frontal view GM EV1, Kuvan lähde: Wikipedia,


   

Sähköautojen toinen aikakausi sai vauhtia mm ympäristötietoisuuden kehittymisestä ja esimerkiksi Kalifornian savusumuisista oloista. Vuodesta 1989 alkaen alettiin raportoida yhä huolestuneemmin polttomoottoriautojen pakokaasujen vaikutuksista terveyteen. Kaupungeissa lasten ei voitu enää antaa leikkiä ulkona saasteista johtuen. 1990 luvun alkupuolella myös heräsi tietoisuus kasvihuonekaasu CO2:sen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen. Esimerkiksi http://www.afdc.energy.gov sivustolla kirjoitetaan 1992 The Energy Policy Act (EPAct) lainsäädännöstä, jolla määrättiin autoteollisuus kehittämään ilmaston laatua päästorajoitteilla ja kannustettiin etsimään vaihtoehtoisia energiamuotoja.

Vuonna 1987 GM voitti aurinkokennoautollaan Austraaliassa kilpailun näiden autojen kisassa. Tästä poiki GM:lle toimeksianto kehittää käytettävissä oleva sähköauto markkinoille. GM kehitti sähköautoa vastaamaan Kalifornian ja muun maailman ympäristösaasteiden vähenemiseen sekä autoilun kehittyviin tarpeisiin. Syntyi GM EV1.

GM valmisti hyvin edistyksellistä EV1 -täyssähköautoa 1996 - 1999,  sekä 2.gen mallia vuoteen 2003 saakka. Toisen sukupolven autossa oli 18,7 kWh NiMH akku, jolla auto saavutti 128 - 160 km toimintamatkan. Aikamoinen saavutus jo kymmenen vuotta ennen Leafia, joka pystyy samaan. GM EV1 oli sen liisanneiden autoilijoiden keskuudessa hyvin pidetty auto. Se oli jälleen nopea, äänetön, helppo käyttöinen sekä hyvin edullinen ajaa.

GM EV1 oli alusta alkaen suunniteltu sähköautoksi. Samaan aikaan kuitenkin myös kilpailijoita heräsi uuteen tarpeesen ja he vastasivat lähinnä konversioautoillaan. Japanilainen Toyota kehitti ja alkoi valmistaa samaan aikaan RAV4 EV -täyssähköautoa myös Kalifornian tarpeisiin. Autoa valmistettiin 1997 alkaen runsaasti sen tyytäväisille asiakkaille.
Myös Japanissa tapahtui 1990-luvulla sähköautojen suhteen. Nissan esitteli 1996 maailman ensimmäisen Lithiun-ion akkuisen sähköauton, Prairie Joy EV:n. Litium-ion akun kehitti Sony Corporation ja pian he olivat Nissanin kanssa yhteistyössä. Prairie Joy EV:tä myytiin 30 kappaletta erilaisiin tehtäviin. Erikoismaininnan arvoinen ovat autot, jotka toimitettiin arktisten olosuhteiden testiin Norjan tutkimuskeskukseen Ny-Alesundiin. Nissan Global
Prairie Joyta seurasi jo vuonna 1997 Altra EV (Japanissa R'nessa) sähköauto, jota siis myytiin USAssa sekä Japanissa. Myyntimäärät valikoiduille kohderyhmille olivat edelleen alhaiset ja autoa valmistettiin vain noin 200 kpl. Autosta löytyy jo yllättävän paljon yhteneväisyyksiä myös nykyiseen Leafiin. Litium-ion akku (12 modulia), latausluukku maskissa auton edessä, akut matkustamon alla, real world range 130 km, ABS ja regenerointi.
 
 

"Kuka tappoi sähköautot?" Kysyy dokumentielokuvakin

Mutta sitten 2000-luvun alussa tapahtui jotain merkillistä. GM keräsi kaikki liisatut EV1-sähköautot takaisin tehtaalle. Haltijoille ei annettu mitään mahdollisuutta pitää EV1:sensä, vaan tehtiin selväksi, että jos ei autoa luovuta tehtaalle takaisin, se olisi sama asia kuin auton varastaminen.

Vuonna 2003 haettiin haltijaltaan pois viimeinenkin EV1 sähköauto. Pian sähköautoaktivistit, joissa mukana oli vahvasti EV1:sen lanseerauksessa mukaan ollut Chelsea Sexton saivat selville, että EV1 sähköautot oli kuljetettu autiomaahan ja ne oli jo murskattu.

Samaan aikaan tapahtui sama myös esimerkiksi Toyotan RAW4 EV-autoille. Myös niiden myymättömät kappaleet katosivat ja ne murskattiin.

Dokumentielokuvassa Revenge Of The Electric Car kerrotaan myös, että Chevron ja Texacon öljy-yhtiöiden yhdistymisen jälkeen GM:ltä olisi ostettu oikeudet ja patentit nikkeliakkujen  (NiMH) valmistamisesta. Uuden patenttien omistajan on väitetty sallineen vain järkevään autokäyttöön liian pienien akkujen valmistamisen. Todennäköisesti tästä syystä Toyota ei voinut valmistaa RAV4 EV-sähköautoja 2004 - 2010 -vuosina lainkaan. ja sen valmistus lopetettiin vuonna 2003 hyvin omituisissa olosuhteissa. Kaikki myymättömät autot murskattiin, vaikka niille olisi ollut pitkä jonotuslista.

Elokuvat Who Killed The Electric Car sekä Revenge of The Electric Car kertovat mm. näistä tapahtumista.
 
kuvan lähde: http://www.ev1.org/wp-content/uploads/gmboob8.jpg
 
Mutta miksi Nissanin sähköauton kehitys pysähtyi myös samaan aikaan yli kymmeneksi vuodeksi? Nissan Global sivusto kertoo Nissanin olleen mukana kehittämässä pienemmän tilavuuden ja suuremman kapasiteetin laminoituja litteitä akkuja. Hyvä niin että kehitti. En täysin osta tätä perusteeksi kuitenkaan noin pitkälle viiveelle etenkään kun ensimmäisten Leafien akut antoivat ulos alle 20 kWh energiamäärän vielä 2011 markkinoille tullessaankin. Jokin muu pysäytti Japanissakin kehityksen.
 

Ranska esimerkkinä yksittäisestä maasta, jossa 1990-luvun puolivälistä asti ollut halua yleistää sähköautoja

(edit: 7.8.2016 lisätty tämä kappale reissunainen-nimimerkillä hyvän kommentin kirjoittaneen lukijan kommentin johdosta)
 
Ranskassa tehtiin 1995 asetus sähköautojen yleistämiseksi lainsäädännöllä. Hallitus lupasi maksaa sähköauton ja polttomoottoriauton välisen hintaeron. Varmasti tämän innoittamana Ranskalaistehtaat PSA ja valtion omistama Renault kehittivät pienistä autoistaan sähköautokonversiomalleja. Autoja oli mm. Peugeot 106 Elecrique. Peugeotilla oli suuret oletukset tähän sähköautoon, jossa käytettiin NiCd-akkuja ja toimintamatka oli 100 km. Auton huippunopeus oli 90 km/h.
 
Tehtailla oli näille suuret odotukset, mutta menekki oli noin 6400 kpl, kun tehdas tavoitteli autolle jopa 100000 kappaleen tuotantoa. Auton valmistus lopetettiin vuonna 2003. Muutamia yksilöitä on tuotu käytettyinä Suomeenkin käytettyinä.

Oma arvioni on, että käyttöön saatu akkuteknologia sekä autojen valmistaminen konvertoimalla johtivat liian kalliiseen hintaan sekä pieneen toimintamatkaan, jotta nämä sähköautot olisivat suurempaa kiinnostusta tuolloin Ranskassa saaneet.
 

Vetyautojen aloite vuonna 2003

George W. Bushin aloitteesta alkoi massiivinen vetyä käyttävien polttokennoautojen kehittäminen. Vetyteknologian kehittämiseen pumpattiin huikeita määriä veronmaksajien rahoja.  www.latimes.com kertoo, että LA käytti yli 20 miljoonaa dollaria verorahoja vetyautotien rakentamiseen. Käsitykseni mukaan turhaan.

Entinen United States Department of Energy (DOE)  asiantuntija Joseph J. Romm kertoo Who Killed The Electric Car -elokuvassa seikkoja vetytekniikasta: "Vetyauto on hyötysuhteeltaan heikoin ja kallein tapa vähentää kasvihuonepäästöjä". Tuo taitaa pitää paikkaansa niin kauan, kunnes vedyn tuotanto saadaan teollisuuden hukkatuotteena ja esimerkiksi ylimääräisenä kerätystä aurinkoenergiasta.

Arnold Schwarzenegger on ollut puhtaamman luonnon asialla jo vuonna 2004, jolloin hän oli vahvasti Kalifornian vetyautotien keulakuvana ja puolestapuhujana. Vetyautohulluttelusta luovuttiin vuonna 2009 Obaman hallituksen todettua, että saavutukset ovat vielä aivan liian kaukana todellisuudesta.

Noin 12 vuotta myöhemmin Toyota toi markkinoille Mirain ja Hyundai oman vetyautonsa. Edelleen haasteena on tankkausverkoston järjestäminen sekä vedyn huono hyötysuhde verrattuna akkusähköautohin. Sähköä on kuitenkin jo valmiiksi joka paikassa olemassa.

Tässä välissä kuitenkin tuosta vetyautojen kehittämisestä saatiin akkusähköautojen kehittämiseen pitkää viivettä näyttämällä kohta tulossa olevaa uutta päästötöntä tekniikkaa.

Itse kuitenkin voin nähdä sijansa myös vetyautoilla tulevaisuudessa. En usko yhteen totuuteen tulevaisuudessakaan, kunhan akkusähköautojen kehittämistä ei lopeteta. Sitäpaitsi vetyauto on myös sähköauto, siinä vain mukana kuljetettava energia on varastoitu eri muotoon ja sen tuotanto on merkittävästi huonompaa hyöytysuhteeltaan.

Sähköautojen kolmas aikakausi: Sähköisen liikenteen vallankumous alkaa nousta uudelleen 2010 luvun lähestyessä

GM:lle palannut autoteollisuuden suurmies Bob Lutz oli tehnyt täydellisen käännöksen suhtautumisessaan sähköautoihin. Hänen johdolla alkoi GM:llä uuden sähköauton kehittely, jonka tuoksena oli tuleman Chevrolet Volt.

Nissanilla Carlos Ghosn myös samaan aikaan sai johtokunnan pään käännettyä ja tehtaalla kehiteltiin ensimmäistä massatuotantoon sopivaa sähköautoa edullisempaan hintaluokkaan. Helppoa ei ollut Ghosninkaan tie perustellessaan tämän järkevyyttä, mutta hänkään ei antanut periksi. Leafia edelsi muutamia prototyyppiautoja sekä testisähköautoja. Ghosn on kirjannut Nissanin visoon mm: "Me ivnestoimme vihreän teknologian portfolioon, osa on puhtaita dieseleitä, ICE:tä, hybrideitä ja keskiössä on Zero emission ajoneuvot, kuten BEV:t ja polttokennoajoneuvot. Vieläköhän tänä päivänäkin tuo "puhtaat dieselit" on oikeasti mukana kuvioissa?

Sähköautojen uskottavuus ja uusi nousu tarvitsi kuitenkin vielä voimakkaampaa ajuria. Sellainen löytyi suunnalta, joka yllätti Detroitin autojätit, Silicon Valleysta. Huomioitavaa on, että samoihin aikoihin koko USA:n autoteollisuus oli tehtaat tappavissa vaikeuksissa, kuten kaikki historiasta tiedämme.

Tesla Motors perustettiin vuonna 2003

Tesla Motorsin perustivat vuonna 2003 Martin Eberhard ja Marc Tarpenning. Molemmat miehet olivat yrityksen toiminnassa vahvasti päivittäisiä vaikuttajia. Eberhard joutui väistymään yrityksen johdosta vuonna 2007 ja hänestä tuli silloin yrityksen teknologiajohtaja. Molemmat miehet lähtivät yrityksestä vuonna 2008. Elon Musk oli noussut yrityksen johtoon. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Martin_Eberhard

Jo alkuvaiheessa Musk kirjasi Teslan missioon tuottaa massojen saavutettavissa olevan sähköauton.
Vuosina 2007 - 2008 tehdas oli taloudellisessa ahdingossa ja George W. Bushin lainaohjelma oli ilmeisesti Teslan todellinen pelastus. Näistä alkuvaiheenkin tapahtumista kertoo dokumenttielokuva Revenge Of The Electric car. Sain elokuvasta version käsiini ja kannustan kaikkia sähköautoilusta ja sen historiasta kiinnostuneista elokuvan katsomaan.

Tesla, Toyota ja Daimler omistussuhteita ja yhteistyötä

Myös Toyota ja Daimler olivat edistämässä Teslan toimintaa alkutaipaleella omistajan roolissa. Näiden omistussuhteiden mukana tehtiin myös muuta yhteistyötä, jonka tuloksena esimerkiksi osa Model S -auton katkaisijoista voi tuntua Mersu-kuskeille kovin tutuilta.

Vuodesta 2012 alkaen tehtiin Toyotan RAV4 EV 2gen-sähköautoa, jonka kehittämiseen myös Tesla osallistui. Myös MB:n B-sarjan sähköautolla on juurensa Teslan omistus- ja yhteistyösuhteisiin. Toyota ja Daimler myivät omistuksensa Teslasta vuonna 2014.

Teslalla oman sähköauton tekemisen opettelua 2006 vuodesta alkaen

kuvan lähde: https://www.teslamotors.com/fi_FI/about?redirect=no

Teslalle Roadster oli suuri oppimisen mahdollisuus kohti sähköauton valmistamista. Tesla osti 2500 Lotus-urheiluauton rullaavaa alustaa valmistaakseen niistä sähköautoja. Musk halusi päästä missioonsa: valmistaa massoille sähköautoja. Ensin piti kuitenkin osoittaa mihin sähköauto pystyy.
 
On huomioitava, että tuolloin elettiin aikaa, jolloin sähköautot olivat vielä ihmisten mielissä GM EV1 Wikissä kaltaisia omituisuuksia, tai siis sellaiseksi se onnistuttiin leimaamaan yleisessä mielikuvassa, vaikka erinomainen tuote aikalaisekseen olikin. 
 
Oikeastaan vielä pahempaa sähköauton kehittymisen mahdollisuuksille markkinaimun näkökulmasta tekivät mitä ihmeellisemmän näköiset koppimopot olemattoman energiamäärän omaavilla painavilla akuilla. Elcat edusti kotimaista sähköautokonversoinnin taidokkuutta, mutta jos rehellisesti sanon, on se hiukan sellaisen puuhastellun oloinen juttu. Mitsubishin iMiev/Citroen alkoivat sitten 2010 lähestyessä hiukan valottaa teollisemman sähköauton näkökulmaan.
 
Ei näistä esimerkeistä kuitenkaan mitään voi sanoa sellaiseksi, että suuret autoilijoiden massat niitä alkaisivat himoita omakseen. Jopa hinnasta piittaamatta.
 

Roadster näytti mihin sähköauto pystyy

kuvan lähde: https://www.teslamotors.com/fi_FI/about?redirect=no


Teslalla tehtiin oikea ratkaisu. Tehtiin nopea urheiluauto, jossa käytettiin ensimmäisenä tämän mittakaavan sarjatuotantoautossa litum-ion -akkuja. Autolla saatiin sen ajan mittapuun mukaan ällistyttävä suorituskyky auton kiihtyessä 0-100 km/h nopeuteen vain 3,7 sekunnissa. Edelleenkin tuo on kova lukema mille tahansa autolle.

Toimintamatkakin saatiin aivan uusiin lukemiin: 394 km EPA, eli hyvinkin käytännössä saavutettava lukema. Tämä oli mahdollista aivan uudenlaisen energiamäärän omaavan akuston ja alhaisen kulutuksen yhteisvaikutuksella. Akku on 53 kWh ja kulutus vain 13,5 kWh/100km. Tuo kulutus on mille tahansa nykyisellekin sähköautolle alhainen lukema, eikä noin isoja akkuja edelleenkään tarjoa kuin Tesla. 

Ei uuden auton tekeminen ollut todellakaan helppoa. Muskin kovastakin tsemppauksesta ja vaatimisesta huolimatta autojen toimitukset viivästyivät. Roadster nro 23 saatiin toimitukseen vuoden myöhässä. On raportoitu, että ensimmäiset Roadsterit olivat laadultaan aika huonoja autoja. Ei uuden sähköauton kehittäminen ole varmasti helppoa ollut kenellekään. 
 
Roadsterin julkistustilaisuudessa kuvatussa videossa "autotallissa" Elon Musk kertoo, kuinka ison muutoksen lähteellä he nyt ovat. Hän lupaa, että ei luovuta ennen kuin näkee, että kaikki autot kadulla kulkevat sähköllä. Pian tämän jälkeen hän naurahtaa: "tähän mennessä tämä on vain hiton kallis, 50 miljoonan dollarin auto". Eivätkä Teslan taloudelliset haasteet tähän Roadsterin esittelyyn päättyneet, vaan yritys oli hyvin lähellä loppuaan useampaankin otteeseen.

Mutta tämä oli todellinen nyt käynnissä olevan sähköautojen tulossa olevan vallankumouksen alku!

Vuonna 2009 tehdään lisää sähköisen liikenteen vallankumousta kun Nissan Leaf esitellään

Uskon, että Teslan Roadsterin näyttämät kyvyt vauhdittivat Japanissa Nissaninkin sähköauton kehitystyötä. Eikä ole lainkaan yllättävää historiaa katsoessa, että juuri Nissan julkaisi vuonna 2009 Leafin, joka oli tullessaan ensimmäinen massatuotantoon suunniteltu edullinen sähköauto. Leaf on edelleen maailman eniten myyty sähköauto.
 
 

Hienoa, että GM:lläkin asiat etenivät ja he julkistivat Chevrolet Voltin, joka Euroopassa tunnetaan Opel Ampera -merkillä. Volt/Ampera on hyvin erityislaatuisella hybriditekniikalla toteutettu auto, joka on edelleen BMW i3 REX -auton rinnalla hybrideistä lähimpänä sähköautoja. Varmasti Voltin tuoma positiivinen menestys on ollut vauhdittamassa piakkoin esiteltävän uuden täyssähköisen GM:n auton, Chevrolet Boltin/Opel Ampera-e:n kehitystyötä.

Tesla jatkaa tarinaansa kohti Muskin visiota

Olennaisinta sähköauton vallankumouksessa on se, että Teslalla on voitu jatkaa kehittymistä kohti kohti Elon Muskin visiota. Siitä Muskin visiosta vielä tässä vaiheessa sen verran, että hänellä taitaa olla todellisena tavoitteenaan nimenomaan saada aikaan sähköisen liikenteen vallankumous maailmaan. Tästä mielestäni on osoitus se, että Musk vapautti Teslan patentit jo varhaisessa vaiheessa poikkeuksellisen vapaasti käytettäviksi.

En löytänyt mistään lähteistä vahvistusta seuraavalle epäilylleni: arvelen Elon Muskin vapauttaneen patentit siltä varalta, että Tesla ei selviytyisikään taloudellisista riskeistä. Kun Teslan patenteilla on maailman laajuisesti useampia riippumattomia sähköauton valmistajia, ei sähköauton vallankumous pysähtyisi kuin seinään jos Teslalle kävisi huonosti ja siinä yhteydessä joku taho jälleen saisi ostettua arvokkaat patentit kassakaappeihin jemmaan. Nyt siis niitä patentteja ei kukaan voi kassakaapittaa!

Seuraavaksi on vihdoin aika keskittyä tämän tarinan itse pääasiaan, eli Teslan ensimmäiseen sähkautoon. Pikkuiseen urheiluauto Tesla Roadsteriin.

Marginaaliselle kohderyhmälle 2008-2012 vuosina tuotannossa pieni sähkömoottorinen urheiluauto

Tesla Roadster on pieni auto ja vieläpä todella matala. 
Pituutta autolla on 3,946m   (Leaf 4,45m)
ja leveyttä 1,873 (Leaf 1,77m)
ja mataluutta 1,12m (Leaf 1,55m)
Joten todelliset vanhan ajan britti-roadsterin mitat kirjaimellisesti.
Lähde Wikipedia
 
Sisällä on silti ainakin kokoiselleni 177cm ja 93kg miehelle täysin riittävä tila kuskin paikalla, kunhan ensin on saanut pudottauduttua hallitusti penkille, joka tuntuu Leafin jälkeen olevan aivan asfaltissa kiinni.
 
 
 

Roadster 

Roadsterissa on muutamilla ruuveilla irroitettava/kiinnitettävä kovakattopala, jolle ei kuitenkaan ole autossa säilytyspaikkaa irroittamisen jälkeen. Kangaskatto on tosin helpommin viriteltävissä kovakaton ollessa irroitettuna ja kotiin jätettynä.
 
Roadster-tunnelmaa ohjaamossa korostaa edelleen matalalla istumisesta tuleva tunnelma. On kuin takapuoli olisi tiessä kiinni ja tuntuu kuin vasemmalla kädellä ylettyisi koskettamaan avoimesta ikkunasta maata.
 

Tavaratilaakin on olemassa

 
 
 
 
Varsinainen matkailuautohan tämä ei ole. Kuljettajan takana olevasta ns tavaratilasta suuren osan haukkaa akusto. Etutilan täyttää muu teknikka erittäin tehokkasti. Mutta kyllä tuohon roadster henkeen sopivasti sopii kaikki olennainen kyytiin, eli kuljettaja ja yksi matkusta sekä luottokortti ja vähän jotain muutakin.
 

Koeajo tulossa!

 
Olen sopinut Suomeen hiljattain päätyneen Tesla Roadster Sportin omistajan kanssa jo alustavasti koeajosta hänen autollaan. Tavoitteeni on saada se onnistumaan elokuussa. Auto on siihen mennessä saanut näyttävän koko korin teippauksenkin.
 
Odotettavissa on siis sähköautoilun iloa puhtaimmillaan.
Kevyt ja varmasti sopivasti tehokas sähköauto, jossa painopiste on alhaalla.
Ohjaustakaan ei ole pilattu turhilla tehostimilla.

Tesla Roadster Sport

Auto jonka koeajosta olen sopinut on tarkemmin mallia Roadster Sport. Siinä on siis 215 kW tehoinen ja peräti 400 Nm vääntävä sähkömoottori. On siis helppo uskoa, että tässä vain 1305 kg painavassa sähköautossa on vaikuttava voimantunne. Tämä Roadsterin Sport -versio esiteltiin vuonna 2009. 

Keräilyharvinaisuus

Koska autoja on valmistettu hyvin rajallinen määrä ja se voidaan lukea yhdeksi selkeimmistä sähköisenliikenteen käännekohdista, tulee auto olemaan varmuudella keräilykohde. Jos haluaa saada auton vielä edes jotenkin kohtuulliseen hintaan, kannattaa olla Euroopan markkinoilla hereillä nopeasti. Näiden hinnat tulevat vain nousemaan. Nousupiikki tulee viimeistään uuden Roadster-mallin esittelyn jälkeen.

Keräilyharvinaisuuden varaosien saatavuus

Roadster on keräilyharvinaisuus jo nuoressa iässään, eikä sen osien saatavuudelle ole ongelmia. Sähköautoihin perehtymättömälle ajoakun kestävyys on kestohuolen aihe. Omasta Leaf-kokemuksestani voin sanoa, että turhaan. Akku kestää pitkään ja kovaa käyttöä. Toki Roadsteriin on tarjolla akkupäivitys.  Esimerkiksi www.autoblog.com on kirjoittanut, että Roadsterin akkupäivitys maksaa 29000 USD, joskin siinä samalla tulee isompi 70 kWh akku, joka pidentää auton toimintamatkaa peräti 40%.
 
Muita varaosia Suomalaisen Roadsterin omistajan mukaan myös saa suoraan tehtaalta, tosin toimitusaikaa kannattaa huomioida vähän normi lähivaraosakaupan hyllyä pidemmästi. Huomioitavaa myös on, että autohan on monilta osiltaan Lotus, joten sieltä löytyy myös paljon valmista osaa autoon. Ja jos osatoimitukset loppuvat, niin tosiharrastajat ja keräilijät teettävät tai tekevät itse sitten osia lisää. En tosin usko tässä tapauksessa vielä pitkään aikaan tuohon, koska hyvin varmasti Teslan intresseissä on pitää autot hyvässä kuosissa mahdollisimman pitkään.
 

Palaan Roadsterin koeajoasiaan elokuussa!

Olen tosiaan sopinut alustavasti Suomessa olevan Roadsterin omistajan kanssa koeajomahdollisuudesta elokuussa. Kirjoitan silloin varsinaisen koeajoraportin autosta.

Sähköautojen neljäs aikakausi: Sähköautot jälleen teillämme yleisimmäksi autoiksi noin vuonna 2025 - 2030



Itse olen asiaan perehtymisen jälkeen taipuvainen uskomaan, että sähköautojen kehittymistä on tietoisesti jarrutettu joidenkin tahojen toimesta jo vuosikaudet. Perinteisillä auton valmistuksen jättiläisillä on juurensa ja omistussuhteensa sekä yhteistyökumppaninsa, jotka saattavat jarruttaa sähköautojen nopeaa kehittymistä.
 
Yksi ilmiö, joka yhä edelleen saattaa kertoa tästä, on nykyisten low-range -sähköautojen kehitys. Joistain syistä hyvin pitkän näiden autojen akkukoot olivat noin 17 - 24 kWh. Hyvin tarkkaan samalla vaihteluvälillä. Sitten 2016-2018 vuosina ne oivt Leafin aloittamana kaikilla noin 28 - 34 kWh tasolla. Nyt 2018 taasen akut ovat 28-45 kWh tasolla. Kunnes 2019 pato murtunee. On uskottavissa, että Leafiin tulee 64 kWh akku. Hyundai Kona EV ja Kia Niro EV saavat myös 64 kWy akun. Näiden kolmen jälkimmäisen akkutoimittaja on kaikilla sama.  
 
Tällä hetkellä näyttää siltä, että akkukapasiteetin hinta autoissa saavuttaa pikkuhiljaa yhtä suurille massoille kriittistä pistettä. Pidän todenäköisenä nyt jo sitä, että Suomessakin saadaan noin 40000 euron hintaluokassa autoja, joiden akku on 45 - 65 kWh. Olennaista olisi saada myös 25000 - 35000 hintaluokkaan sähköautoja, joissa olisi noin 30 kWh akku. Uskottavasti Volkswagen nyt on pyrkimässä tähän murrokseen ryvettyään päästöskandaalista toiseen viimevuosien aikana.
(kahta edellistä kappaletta päivitetty merkittävästi 29.9.2018)

Yleinen mielipide on esimerkiksi ilmastosopimuksen myötä kehittynyt aivan uuteen suuntaan. 2000-luvun alkupuolella vetyautojen puolesta puhunut Arnold Schwarzernegger on nyt yksi voimakkaimmista sähköauton puolestapuhujista. Hänen parasta kommenttiaan olen soveltanut seuraavanlaiseksi: "laitetaan kahteen ilmatiiviiseen huoneeseen autot käymään. Toisessa on käynnissä polttomoottoriauto ja toisessa sähköauto. Kumpaan huoneeseen viet lapsesi leikkimään?"

2010-luvulla perinteisten polttomoottoriautojen valmistajia, etenkin Volkswagen on jäänyt kiinni päästöhuijauksista.  Ihmisten tietoisuus ympäristömyrkyistä ja sähköauton mahdollisuuksista alkaa kehittyä uudelle tasolle. Alkaa tuntua siltä, että kaikki tajuvat sen, ettei polttomoottoreita voida saada riittävän puhtaiksi koskaan. Miten voitaisiinkaan, koska aina kun poltetaan moottorissa jotain, syntyy myrkyllisiä päästöjä.
 
Onneksi Tesla on selviytynyt tähän asti voittajana. Toivottavasti Teslan kaltaisia perinteisistä auton valmistajista poikkeavia "juurettomia" sähköautojen valmistajia tulee lisää. Itse uskon, että sitten kun on olemassa yli viisi maailmanlaajuiseen toimituskapasiteettiin yltävää eri valmistajan massoille suunnattua täyssähköautoa näissä perinteisen autoteollisuuden ulkopuolisessa valmistuksessa, ei mikään mahti enää voi pysäyttää vääjämätöntä. Eli sähköautojen todellista ylivoimaa.

Haluan lainata soveltaen Audi-johtajan lausumaa: "Kun on kerran ajanut sähköautolla, ei halua enää palata polttomoottiriautolla ajamiseen".

Yhteenveto

Tesla Roadsterin näkeminen Tesla Club Finlandin kokoontumisessa vei minut yllättävän syvälle sähköauton historian tutkimiseen. Historin ymmärtäminen auttaa hahmottamaan tätä päivää sekä helpottaa tulevan ennakointia. Tämä oli itselle antoisa tutkielma, koska minulle selvisi useita asioita sähköauton historiasta, joita en ennen tiennyt.

Ehkä loppukevennyksenä tähän sopii, että nyt kun olen tarinan kirjoittanut googlasin asiasta Suomenkielisiä lähteitä vain todetakseni, että esimerkiksi http://www.sahkoautot.fi/wiki:historia sivulla on jo valmis erinomainen historiankertomus. Suosittelen.
Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!