Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla range

Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti

keskiviikko 01.02.2017 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , Leaf , Nissan , range , Sähköauto talvella , sähköautokokemus , Toimintamatka

Lämmin ja vähäsateinen tammikuu laski sähköauton keskikulutusta

Tammikuun 2017 keskilämpötila Tampere-Pirkkalan havaintopisteessä oli - 3,3 ºC, eli jopa yli 8 ºC viime vuotta lämpimämpi. (Lähde: Ilmatieteenlaitos.fi)

Tämä oli uskomukseni mukaan suurin vaikuttava tekijä siihen, että Nissan Leaf Acenta vm 2015 sähköautoni keskikulutus pieneni tammikuussa tuntuvasti edellisvuodesta.

Tämän vuoden tammikuun keskikulutus oli 18,41 kWh/100km, kun se edellisvuoden tammikuussa oli 20,11. Tämä asettuu myös hyvin linjaan 2016 joulukuun keskikulutuksen sekä lämpötilan suhteen.

Tammikuu oli myös hyvin niukkasateinen, mutta en usko sillä olleen merkittävää vaikutusta kulutuksen eroon tammikuiden välillä.


Tammikuun 2017 laskennallinen toimintamatka oli 119 km 24 kWh Leafilleni

Tammikuun keskinopeus 52,9 km/h oli hyvin lähellä edellisvuotta, joten lämpötilan muutos jää suurimmaksi selittäjäksi ja se on uskottavaa, koska sähköauton lämmittäminen syö energiaa ja minä käytän lämmityslaitetta siten, että tarkenen hyvin.
 
Tammikuun toteutuneella 18,41 kWh/100km keskikulutuksella Leafini 24 kWh akulla laskennalliseksi toimintamatkaksi muodostui 119 km.

 

 

Tammikuussa 2017 Renault Zoen 41 kWh akkua olisi joutunut lataamaan vain kerran kesken vuorokauden

Tammikuussa 2017 oli ennätyksellisen vähän ajoja ja se johtuu normaaleista vaihteluista ajotarpeissa.  Jos tammikuun noin 2500 km kuukaudessa toteutuisi ympäri vuoden, niin tarkoittaisi vielä silti noin 30 000 km vuosittaista ajomäärää.
 
Enimmillään tammikuussa kului sähköä koko vuorokauden aikana 41,4 kWh, joten Renault Zoe -sähköautoa olisi tarvinnut ladata vain yhden kerran kesken päivän. Hyundai Ioniqin 28 kWh akkukapasiteettikin olisi ylittynyt vain neljänä vuorokautena, eli silläkin ajaminen olisi ollut sangen vaivatonta. Etenkin kun totuus olisi voinut olla vielä parempi. Ioniqista on nimittäin raportoitu erittäin pieniä toteutuneita keskikulutuksia Suomessakin toteutuneista käytännön ajosuoritteista.
 

 

 

 

Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!

keskiviikko 28.09.2016 Avainsanat: Akku , akun koko , BEV , range , sähköauto , Zoe

Pariisin autonäyttelyssä tänään 29.9.2016 ensiesitelty Renaultin Zoe 41 kWh tulee heti Suomeenkin!

 
kuvan lähde: http://news.cision.com/fi/renault/i/zoe,c1978578
 
Zoe tulee olemaan 41 kWh akullaan erittäin kiinnostava auto.
Ja se on tosiaan heti 30.9.2016 ennakkotilattavissa Suomessakin!
Renaultin nettisivut

Suomeen kahdella varustelutasolla: Life ja Intens alkaen 32990 euroa!

Jo tuossa edullisemmassa Life-mallissa on kattava varustelu, joka sisältää esimerkiksi navigoinnin, automaattisen ilmastoinnin, vakionopeussäätimen ja paljon muuta.  Intens täydentää sitä entisestään ainoastaan 2000 euroa suuremmalla hintalapulla.
 
 
 

Zoe 41 kWh rikkoo Suomessakin alle 1000 e/kWh rajan, ja vieläpä kirkkaasti

Life mallin 32990 euron hinnalla ja 41 kWh akullaan rikkoo Zoe ensimmäisenä yhden merkittävän pykälän, joka tulee lisäämään sähköauton haluttavuutta. Nimittäin se tulee alittamaan 1000 euroa/kWh rajapyykin. Jopa niinkin reilusti, että 800 euroa/kWh on sitten todellisuutta.
 
Tässä vaiheessa vielä mikään muu sähköauto ei pysty samaan. Ennakkotietojen mukaan tulossa olevat Opel Ampera-e (kuvassa Chevrolet Bolt) ja Tesla Model 3 tulisivat myös alittamaan tämän 1000 euron tason.

 
 

41 kWh akku riittää helposti 250 - 300 km toimintamatkaan matka-ajossa

Tämä 41 kWh akkukapasiteetti on jo niin paljon esimerkiksi Leafini 24 kWh akkua merkittävämpi, että se tulee lisäämään potentiaalisten sähköauton ostajien lukumäärää paljon. Esimerkiksi omassa ajossani se muuttaisi jo paljon sähköautolla ajoa.
 
Olen jo maaliskuussa 2016 pohtinut blogissani 

minkälainen vaikutus 40 kWh akulla olisi sähköauton käytettävyyteen?

 
Esimerkiksi Tampereelta on Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin 170 km matka. Koko matka on moottoritietä, joten kesänopeusrajoituksia noudattaen saa laskea noin 22 kWh/100km keskikulutuksen. 
 
Tuolla ajolla Zoen 41 kWh akku siis riittäisi yli 180 km ajomatkaan, eli perille asti ilman yhtään välilatausta ja lentoasemallahan auton saa lataukseen. Toisaalta tuolla matkalla ei ole mikään ongelma tarvittaessa pysähtyä yhdelle lyhyelle kahvikupin ostolle ja ottaa samalla 5-10 minuuttia ja ottaa 5-8 kWh lisää sähköä varmistaakseen perille pääsyn. 
 
Oma mökkimatkani Kangasalta Viitasaarelle on noin 275 km. Tyypillisesti Leafini on tuolla matkalla kuluttanut reilusti alle 15 kWh/100 km. Usein jopa alle 14 kWh/10 km. Tuolla 15 kWh/100 km matka-ajon kulutuksella toimintamatka olisi 273 km. Eli tuolla mökkimatkallani ilman erityisiä säästöajon ratkaisuja ei vielä 41 kWh akullakaan pääse perille aivan ilman välilatausta. Uupumaan jää hyvin vähäinen sähköenergian määrä, jonka saa vaivatta ladattua vaikka Seppälän Prismasta Jyväskylässä muutamissa minuuteissa.
 
Tiedän, että monille laajan autojen kuluttajakunnan edustajille tuokin riski lataamisen tarpeelle omilla mökkimatkoilla voi olla kynnyskysymys. Joten jos säännöllinen pidempi mökki, mummola tai muu vastaava matkasi on alle 250 km, niin pääset uudelle Zoella aina vaivatta perille asti ilman yhtään välilatausta. Vaivattomammin, kuin millään polttomoottoriautolla voit päästä! Minulle tuo pieni välilatauksen tarve ei ole mikään ongelma. En ole koskaan ajanut tuota mökkimatkaa ilman välipysähdystä.

kuvan lähde: http://mb.cision.com/Public/5113/2088858/bab3d84b9f04bfec_800x800ar.jpg

Suomen tuontiohjelmassa oleviin autoihin ei tarjolla pikalatausta ainakaan alussa

Sain sähköpostilla esittämääni kysymykseen maahantuojalta vastauksen, joka ei ollut valitettavasti toivomani kaltainen. Harmillisesti pohjoismaihin ei ole ainakaan alussa saatavilla 43 kW AC Type2 pikalatauksella varustettua versiota. Muualla Euroopassa julkaistuissa hinnastoissa näkyy tarjolla hinnoitellut pikalatausmallit myös. Ohessa on maahantuojan edustajan vastauksesta suora lainaus, jonka julkaisuun sain luvan: "Moikka,

 

Tällä hetkellä ei ole saatavilla kylmälle ilmastolle tarkoitettua pikalatausversiota, joten siinä ei ole mm. riittävää sisätilan lämmitystä. Mikäli tehdas valmistaa sellaisen myöhemmin Pohjoismaiden olosuhteisiin sopivaksi, niin luonnollisesti asia otetaan uudelleen käsittelyyn. Tehdas on hyvin tarkka siitä, että toimittaa markkinoille vain sinne soveltuvia tuotteita eli nykyisellään tuon version tuominen Pohjoismaihin on mahdotonta. Toistaiseksi olemme iloisia, että voimme tarjota pitkän toimintamatkan ja 22 kW laturin."


Silti Zoen lataaminen on esimerkiksi Leafiin tottuneelle erittäin nopeaa. Auton sisäinen laturi on jo Suomeenkin tulevassa perusversiossa erinomainen 22 kW lataustehollaan. Lataukseen käytetään Type2-kaapelia, joita on nopeasti lisääntynyt esimerkiksi kauppakeskusten parkkipaikoille. Tunnin kauppa-asioinnin aikana Type2-kaapelin avulla auton akkuun lataa siis parhaimmillaan 22 kWh lisää sähköenergiaa.  Sillä määrällä Zoe kulkee taajama-ajossa helposti 200 km ja maantielläkin noin 150 km. Täyteen akku latautuu alle kahdessa tunnissa.

Matka-ajoa ajatellen toivon itse todella kovasti, että tämä 43 kW pikalataus saadaan Suomessakin valittavaksi lisävarusteeksi.

Kompaktin kokoluokan auto

Renault Zoen kori on Clion kanssa samaa sukua ja tekniikka on ollut aiemmin akkua myöten hyvin pitkälti Nissan Leafin sukua. Zoe on siis kompaktin kokoinen auto ja ulkomitoiltaan sitä on hiottu tuulitunnelissa vielä Clio-mallia virtaviivaisemmaksi. Tästä on erityisesti sähköautossa hyötyä ilmanvastuksen pienentyessä ja sen myötä toimintamatkan pidentyessä. Kyllä autoon kuitenkin sisälle viisi henkilöä mahtuu, toki takapenkki on mitoitettu tässäkin lähinnä kahdelle henkilölle.
 
 

Ennakkouutiset kertovat, että Pariisin autonäyttelyssä julkaistaan uudesta Zoesta myös Nissanin versio

Nissanista liikkuu ennakkotietoja, joiden mukaan Pariisin autonäyttelyssä olisi tulossa Zoen koriin perustuvat uusi Leafia pienempi sähköauto. On uskottavaa, että autossa on sama LG:n akusto, kuin Zoessakin oleva 41 kWh akusto.

Zoe teknisiä tietoja

CO2-päästöt: 0 g/km
Akku: 41 kWh litium-ion, LG Chem
Lataus: sisäinen 22 kW laturi (muualla Euroopassa saatavilla optiona 43 kW pikalataus)
Latausaika 0-80%: 1h 40 minuuttia
Toimintamatka: 400km (NEDC) todellisuudessa 270 - 300 km luokkaa
Moottori: sähkömoottori 65 kW, 22 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 13,5 s (aiempi malli)
Keskikulutus: noin 14,6 kWh/100 km
 
Omapaino: noin 1468 kg (aiempi malli, uuden akun luvattu olevan saman painoinen)
 
 
 

Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille

perjantai 12.08.2016 Avainsanat: Akku , akun koko , BEV , BMW , Energiankulutus , i3 , Leaf , Nissan , range , sähköauto

(edit 17.8.2016 lisätty loppuun hankintahintavertailu Aurikseen)

Sosiaalisen median kanavissa sekä kahvipöytäkeskusteluissa törmään hyvin usein vahvoihin yleistyksiin sähköautoista. Kaiken lisäksi nämä yleistykset on valitettavan usein tehty vailla omaa kokemusta tai ymmärrystä sekä vanhoilla tiedoilla.

 
Kovin usein sähköautot tyrmätään. "Ei niistä mihinkään ole, eikä ne koskaan voi yleistyä." tai "Ei pääse kertavedolla Espoosta jäämerelle traileria vetäen." Sekä muita tuon kaltaisia perusteluita ja yleistyksiä kuulee ja saa lukea, joiden perusteella sitten vedetään mutkat suoraksi johtopäätös, etteivät sähköautot voi toimia.
 
Vastaavasti sähköautoja kannatetaan välillä tulevaisuuden haavekuvilla, joista osa ei varmasti toteudu koskaan tai toteutuu joskus jossain määrin. Sitten näillä perusteilla myös sähköautoa tyrkytetään kaikille pakkona. 
 
Onneksi sähköautoa ei ole kenenkään pakko ostaa. Eikä se kaikille vielä ainakaan sovikaan, eikä kaikkiin tilanteisiin. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että meitä sähköautoilijoita on jo useita, joille se on erittäin hyvä valinta.
 
Kirjoitan nyt pari esimerkkiä, kenelle ja missä tilanteessa nämä low-range sähköautot voisivat toimia. Ja taas muistetaan: nämä ovat vain esimerkkejä, eivät yleistyksiä.
 

Keskituloinen perheellinen mies tai nainen, jolla työmatka päivittäin 100 km/suunta vaihtaa sähköauto Nissan Leaf 30 kWh (tai BMW i3 33 kWh)

 
 
Tämä henkilö on perheen pää. Isä tai äiti, jolla on työmatkaa noin 100 km/suunta päivittäin. Lisäksi perheen toinen päähenkilö käy työssä, jossa myös hän tarvitsee autoa pävittäin. Taloudella on siis joka tapauksessa oltava kaksi autoa.
 
Taloudessa on joka tapauksessa ollut noin 35000 - 45000 euron hintainen uusi auto muutaman vuoden välein ja toista autoa pidetään hieman pidempään.
 
Pitkää työmatkaa kulkeva perheen pää on jo etukäteen selvittänyt, että työnantaja tarjoaa maksullisen mahdollisuuden ladata autoa työpaikalla olevasta type2-rasiallisesta latauslaitteesta.
 
Nyt perhe vaihtaa jälleen kerran tuon arvokkaamman ajoneuvon uuteen. Tällä kertaa Nissan Leaf 30 kWh Acentaan hyödyntäen https://www.nissan.fi tarjouksen, jossa saa kaupan päälle laadukkaan kotilatauslaitteen. Autolle tulee hintaa 39850 euroa + talvirenkaat. Tämä on samassa hintaluokassa, kuin he olisivat joka tapauksessa ostaneet, joten pääoman erotusta ei tarvitse huomioida.
 
Pelkästään työmatka-ajoissa 200 työpäivän aikana kertyy taloudelle yli 100 euron säästöt kuukausittain polttoainekuluissa. Kaikki muut vapaa-ajan matkat tämän päälle vielä. Lisäksi vertailukohdakseni ottamasani dieselautosta tulee vuosittain maksettavaksi kalliimpi käyttövoimavero sekä kalliimmat huoltokulut.
 
 
Päätöksellään talous saa säästöjen lisäksi hyvää mieltä. Nissan Leaf on erittäin mukava ja vaivaton työmatka-autona. Koskaan ei tarvitse tankata. Akku on aina lähtiessä täysi ja se latautuu jälleen pysäköinnin aikana.
 
Hyvää mieltä saattaa tulla myös tietoisuudesta, että sähköauto on aina vähintään paikallisesti päästötön. Suomen keskiverto sähköllä se on myös kokonaisudessaan erittäin pieni päästöinen. Jos perheen kotona on vielä aurinkokenno ja/tai he muutoin saavat sitä ladattua uusiutuvilla energioilla tuotetulla sähköllä kokonaispäästöt vähenevät ennestään. Lähteitä:

 
Nissan Leaf on myös mukava matka-autona ja sen käyttöominaisuudet korostuvat kaupunkiajossa. Auton mukavuus korostuu vielä lisää talven pakkasilla, koska sähköauto on aina lämmin.
 
Jos tällä taloudella säännölliset mökki- ja mummola ja muut kyläilymatkat pysyvät alle 150 km tai pikalatauspisteen reitille sattuessa alle 300 km, niin myös nämä matkat tulevat tehdyiksi aina sähköautolla. Tämän uskallan väittää oman kokemuksen perusteella sekä muiden Leafistien kertomana. Hyvin usein on käynyt niin, että talouden kakkosautoksi ostettu sähköauto onkin ollut nopeasti se ehdoton ykkösauto taloudessa.
 
Lue lisää Nissan Leaf 30 kWh sähköauton koeajosta: Nissan Leaf 30 kWh koeajoraportti
Täältä voit lukea BMW i3 koeajoraporttini.
 

Talouden ainoaksi autoksi 30 kWh Leaf, BMW i3 tai uusi tulossa oleva Huyndai Ioniq BEV 28 kWh

Väitän, että edellisen esimerkin auto sopii useille Tampere - Lahti seudulla tai sen eteläpuolella asuvalle myös ainoaksi talouden autoksi.
 
Etenkin jos säännöllistä työmatka-ajoa tulee noin paljon tai muuton vuotuiset ajot ovat luokkaa 40000 km, niin säästö energiakuluissa vuodessa on niin suuri, että sille satunnaiselle lapinmatkalle hennookin lähteä junalla tai muulla mahdollisella ratkaisulla.
 
Vetokoukun asentaminen ei näihin autoihin ole mahdollista, joten se on useille omakotitalouksille rajoite näiden autojen ainoaksi autoksi hankkimiselle.
 

Edullisempiakin sähköautoja löytyy

Iltalehden artikkeli toukokuussa 2015 tiesi kertoa Suomessa ostettujen uusien autojen keskihinnaksi 32000 euroa ennen silloin tullutta veronalennusta. lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2015052719762028_au.shtml

Jos sähköautolla on tarkoitus ajaa pääosin hieman edellistä esimerkkiä lyhyempiä matkoja, löytyy myös sähköautoista edullisempia ratkaisuja, joten sähköauton valinta ei tarkoita välttämättä lisäinvestointia kaikille.
 
Nissan Leafin hinnat alkaen malli on 12.8.2016 hinnastossa 34990 euroa.
Nettiautossa edullisimmat lähes ajamattomat alle vuoden ikäiset esittelyautot ovat olleet alle 30000 euron kauppahintojen tasoilla.
 
Euroopasta löytää runsaasti tarjolle käytettyjä Leafeja selkeästi alle 20000 euron hintaan, alkaen noin 10000 euron hinnasta. Veroahan näistä menee tuotaessa tuhannen euron luokkaa, koska ovat nollapäästöisiä. Euroopasta tuodessa kannattaa olla tietoinen todennäköisestä akun lämmittimen puuttumisesta.
 
Käytettyä Leafia ostaessa kannattaa kokeneemman Leaf-kuljettajan avustuksella vaikka varmistua ajoakun kunnosta. Sen näkee tarkoin OBD-lukijan ja LeafSpy mobiilisovelluksen avulla. Akut näissä tuntuvat kestävän käyttöä erittäin hyvin. Itselläni on nyt noin 60000 km ajettu ja akku on edelleen 100% uuden veroisessa kunnossa. Erityisen kuumat olosuhteet tai pitkään jatkunut käyttämättömyys ja väärä varastointi ovat kokemusten mukaan nopeimmin syöneet akun kuntoa.
 

Myös erittäin hyviä ja kalliimpia sähköautoja löytyy Teslalta

Jos on kyvykkyyttä investoida noin 100000 euroa autoon, kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa Tesla. Esimerkiksi Teslan 90 kWh akulla ajaa helposti yli 500 km yhdellä latauksella! Uuden Teslan verollinen hinta Suomessa näyttää olevan elokuussa 2016 Model S 60 kWh mallille 83699 euroa.

Käytettyjä Tesla Model S -autoja on ollut Suomessa esimerkiksi Auto Outletilla myynnissä alkaen 69900 euroa.
 
Ostopäätöksen lisäksi on syytä vain varmistua, että auton saa kotonaan ladattua. Omakotitalouksilla tämä ei ole mikään ongelma ja taloyhtiöt ovat nyt useiden esimerkkien voimalla lähteneet mukaan sähköautojen latauspisteitä toteuttamaan.
 
 
 

Yksittäiset ja yksinkertaistetut esimerkit

Yllä kertomani olivat siis vain äärimmilleen yksinkertaistetut ja yksittäiset esimerkit. Sähköauto sopii hyvin moniin eri käyttökohteisiin ja käyttäjille. Jokaisen, jota asia kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti pyytää sähköauto pitkään koeajoon siihen aitoon omaan käyttötarkoitukseensa.
 

Kaikille sähköauto ei sovi, ainakaan vielä

Lisätään tähän tarinaan vielä linkki, johon jo vuosi sitten kirjoittelin tarinoita erilaisista ihmisistä, joille en sähköautoa halua suositella. Lisääkin löytyy. Onneksi siis kenenkään ei ole pakko ostaa sähköautoa.
 

Tilanne tulee parin seuraavan vuoden aikana muuttumaan

Kun markkinoille tulevat Model 3, Opel Ampera-e sekä Nissan Leafin uusi malli, muuttuu tilanne merkittävästi. Uskottavasti näistä autoista tullaan näkemään Suomessakin hinnat alkaen malleja, joissa on 45 - 60 kWh akku noin 40000 - 50000 euron hintaluokassa. Muitakin vastaavia on varmasti tulossa markkinoille.
 
Tulossa olevia sähköautoja olen kerännyt tänne: Tulossa olevia sähköautoja
 

Liikenteen vähäpäästöisempää tulevaisuutta kohti erilaisilla ratkaisuilla

Itse uskon ja toivon, että kohti vähäpäästöisempää liikennettä mennään monimuotoisilla ratkaisuilla. Erilaisilla hybrideillä on varmasti tärkeä rooli ja ne tulevat vielä kehittymään. Itse lasken aidosti vähäpäästöisyyttä edistäviksi sähköhybridit vasta kun niissä on vähintään 18 kWh akku ja nopeat latausmahdollisuudet.


Lisätty 17.8.2016:

Hankintahinnat sisältävä vertailu Toyota Auris -autoon

Lisään tähän sosiaalisessa mediassa nousseen keskustelun johdosta mukaan myös oman näkemykseni hankintahinnat sisältävästä vertailusta.
Murobbs-keskustelussa verrattiin Leafia Aurikseen ja valitsin tästä johtuen tämän auton vertailuun.
 
Itselleni tuo ei ollut vaihtoehto, koska olisin joka tapauksessa käyttänyt suunnilleen saman hinnan autooni, kuin nyt käytinkin. Olen pari kertaa aiemminkin kirjoittanut, että BMW 100-sarjan diesel automaatilla olisi ollut vaihtoehtoni. Minulla on tosiaan nytkin Bemari kakkosauton, joten tiedän erittäin hyvin mitä kaikkea se taasen olisi tarjonnut enemmän.

Olen myös uusimmalla Auris Hybridillä aika paljon ajanut, eikä se olisi ollut Leafin korvike minulle. Ei missään nimessä silti huono auto, tai ei pidä yleistää että olisi huonompi kuin Leaf. 
 
Nyt kun kuitenkin Aurikseen halutaan verrata, niin mielestäni oikea vertailukohta on automaattivaihteiset mallit. Niitä saa hybridiin sekä 1,2 bensiiniturboon.


Laskelma Toyota Auris Hybrid vs Toyota Auris 1,2T multidrive vs Nissan Leaf 24 kWh 45000 km vuotuisella ajolla

 
HUOM! nämä ovat vain esimerkkilaskelmia omista lähtökohdistani. Jokaisen kannattaa tietenkin laskea itse omilla valinnoillaan omat vertailulaskelmansa. Erot saattavat olla suuriakin.

Automaattivaihteisten ja edes lähelle Leafia olennaisilta varusteiltaan varustellun Auriksen hinnat nousevat lähelle 30000 euroa. Silti Leafin mukavuudesta jää pois mm. aina lämmin auto, myös lähdettäessä valmiiksi lämmin. Sähköauton vahva voiman tunne käytännön tilanteissa. Sähköauton mukavuus arkiajossa. Ei koskaan arkiajossa tankkaamisen vaivaa (uskokaa pois arkiajoissa sähköauto on huomattavan vaivaton käyttää, laitat vain latauskaapelin seinästä kotiin tullessa paikalleen. Töissä pitää laittaa kaapeli molemmista päistä kiinni. Kuitenkin etenkin pakkasilla hymyilyttää aina kun ajaa pakkasessa tankkaavien ohi.)
 
Laskelmani näyttäisi siltä, että ilman huoltokulujen huomiointia runsaasti ajavalla (45000 km/v) kestäisi noin 2 vuotta 9 kuukautta säästää takaisin bensiinimalliin verrattuna kalliimpi hankintahinta. Hybridin osalta tarvittaisiin noin 3 vuotta ja 3 kuukautta. En tiedä, mutta epäilen vahvasti, että hybridi ja bensa Auriksen huoltokulut ovat korkeammat kuin Leafin.  
 
Tämä laskelma ei ota huomioon sitä, että merkittävä osa sähköauton lataamisesta saattaa tapahtua maksuttomissa ostoskeskusten latauspisteissä. Toisaalta laskelma ei myöskään huomioi sitä, että pikalataaminen maksaa merkittävästi enemmän. Nämä kumulatiivisesti tarkastellen kumoavat toistensa vaikutukset aika hyvin. Laskelimissa en myöskään ole edes pyrkinyt huomioimaan polttoaineen hinnan muutoksia tai sähköautoilijan mahdollista omaa sähköntuotantoa esimerkiksi aurinkopaneeleilla.

Hybridi Auriksen kulutuksen olen ottanut omien kokemusteni perusteella. Tuo käyttämäni kulutus on vielä alakanttiin siitä, mitä omilla ajoillani toteutui. Bensa-Auriksen kulutuksen arvioin rehellisesti sanoen lonkalta. Leafin kulutus on omista yli vuoden mittaisista ajoistani keskiarvoa nostettu hieman ylöspäin kattaakseni lataushäviötä. Leafille on mitattu käyttämälläni mode2 eli Type1/2-latauksella 90,5% lataustehokkuus.
 
 
 
 
 

Laskelma Toyota Auris Hybrid vs Toyota Auris 1,2T multidrive vs. Nissan Leaf 30 kWh 45000 km vuodessa ajoilla

Tein laskelman myös 30 kWh Acenta Leafiin verraten. Tuo olisi se Leaf, jonka nyt ostaisin, jos olisin uutta ostamassa. Silloin hintaeron kerääminen kestäisi noin 3 - 4 vuotta.

Edelleen tunnutan, että ei rahan säästö ole ollut eikä tule olemaan päällimäinen motiivi sähköauton ostolleni. Minulle nämä laskelmat vain ennen ensimmäisen sähköauton ostopäätöstä osoittivat, että minulla on mahdollisuus se ostaa, koska se ei ole ainakaan kalliimpaa, kuin ajoni muutoin olisi.


 


 

Laskelma vähän ajavalle (16000 km / vuosi)

Kun 24 kWh Leafin laskelmaan laitetaan keskiverto Suomalaisen 16000 km / vuosi ajomäärä, nähdään että uuden Leafin korkeampi hinta, jos verrokkina on Auris, ei säästy kovinkaan nopeasti takaisin. Aikaa takaisin kertymiseen saa varata noin 5-6 vuotta.

Kaikissa laskelmissa on huomattavasti muuttujia, joita jokaisen kannattaa pyrkiä itse hahmottamaan, jos haluaa tämän tarkemmin laskea.

 

 

Sähköauton hinnan pudotus

Lisäsin vielä tänään 17.8.2016 Nettiauto.com tarjonnasta löytyvien 2013-vuoden mallisten autojen alimpien hintapyyntien keskiarvohinnat ja niistä lasketut hinnan pudotukset tämän hetken uusihinnoista.

Yllätykseni oli suuri, kun Leafin hinnan pudotus oli pienin.
Tässä tosin saattaa olla selityksenä se, että minä tiedän 24 kWh Leafin maksaneen 2013-vuonna noin 4000 euroa enemmän kuin nyt se maksaa. En kuitenkaan tiedä näillä varusteilla tehtyjen Auristen uusihintoja 2013-vuonna, joten en nyt tee tarkempaa vertailua. On myös lisättävä, että hyvin harva on ymmärtääksen maksanut uudesta Leafista listahintaa. Niistä on ollut niin usein tarjouskampanjoita sekä sen lisäksi olen lukenut aika suurista alennuksista kun on vain osannut tinkiä.

Tältä osin yhteenveto: Leafin hinnan pudotus ei olekaan ainakaan niin suurta, kuin siitä yleisesti kirjoitellaan ja puhutaan, tai itse olen kuvitellut. Tämäkään ei poista sitä seikkaa, että kaikkiin autoihin liittyy tällä hetkellä voimakas nopean hinnan pudotuksen riski, joka ehkä kieltämättä korostuu näissä low-range sähköautoissa.

 
Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!