Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla pikalataus

Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?

maanantai 15.07.2019 Avainsanat: BEV , Pikalataus , sähköautomatkailu , Sähköauton lataaminen

Latausautojen kanta kasvaa räjähdysmäisesti. Vuoden 2019 toisen neljänneksen lopussa latausautojen määrä henkilöautojen ajoneuvokannassa ylitti jo 20 000 kappaleen rajan. Lue tästä lisää: Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä

Olen itse jo useita kertoja törmännyt varattuihin latauspaikkoihin lähinnä Helsingin ja Tampereen välillä. Teslan Superchargereita ja Keskon tuplalatauspaikkoja lukuunottamatta toistaiseksi ainoastaan yksittäisiä DC-pikalatureita käytettävissä Suomessa. Norjassa on jo runsaasti useamman auton latauspaikkoja. 

Kuvassa alla jo tyypilliseksi osoittautunut tilanne Hämeenlinnan ABC:lta. Leaf oli latauksessa kun saavuin. Jatkoin tällä kertaa matkaan Riihiäen Citymarkettiin, jossa pääsinkin heti lataamaan.

Latauspaikan ruuhkasta tulee iso lisä sähköautoilijan matkantekoon, koska yksittäinen auto saattaa olla helposti 10 - 45 minuuttia pikalaturilla ja sitä ei voi käyttää kuin yksi kerrallaan (pl ne Keskon tuplapaikat ja Teslan Superchargerit). Jos jonossa on lataajan lisäksi jo yksikin auto, pettää matka-aikataulu useimmiten jo kohtuuttomasti.

Latauspaikkojen ruuhkan kehittymiseen lähivuosina liittyy muutama vahva muutosvoima, jotka vaikuttavat eri suuntiin:

  • Latausautojen kanta kasvaa nopeasti. Vielä toistaiseksi kuitenkin pikalarureista kilpailee pääsääntöisesti ainoastaan täyssähköautot, joita on nyt rekisterissä 3 523 kappaletta sekä joskus harvemmin pluginhybrideistä niitä käyttävät Mitsubishin Outlanderit. Latausautojen määrä tulee kuitenkin kasvamaan räjähdysmäisellä nopeudella ja on vain ajankysymys, kun tarjolla on myös lataushybrideitä, joita kannattaa ladata maksullisista DC-pikalatureista.
  • Täyssähköautojen toimintamatkat kasvavat nopeasti. Kun täyssähköautoilija valitsee autokseen yli 60 kWh akulla varustetun auton, tarvitsee hänen vain aniharvoin ladata matkan aikana autoaan. Tuollaisella autolla ajaa nimittäin jopa 400 kilometriä ilman välilatausta. Silloin sähköauton käyttö on tyypillisimmillään sitä, että lähdetään täydellä akulla ja ladataan perillä.
  • Latauspisteverkosto kasvaa koko ajan. Olemassa olevat latausoperaattorit lisäävät koko ajan lataupisteiden määrää ja uusia on tullut ja tulee varmasti lisää. Viimeisimpinä hyvinä kaupallisten latauspaikkojen tarjoajina on mukaan tullut Lidl sekä Kesko. On helppo ennustaa, että muutkin kaupalliset toimijat aktivoituvat lisää ja alkavat tarjota pikalatauspaikkoja runsaammin.
  • Latauspaikkojen määrää voidaan kasvattaa olemassa olevilla latauspaikoilla. 

Kuva Tiiriön ABC:ltä, jossa oli jälleen latausruuhkaa, kun palasin autolleni jatkaakseni matkaani. Laturilla jo AC:stä latasi Ioniq ja Leaf oli jonossa. Lisäksi parkissa oli toinenkin Leaf. Itse sain tuolla kertaa latauksen jonottamatta.

Latauspisteoperaattorit ovat vakuutelleet vuosia, että latausverkosto tulee kasvamaan ajoneuvokannan ja tarpeen mukaan. Näin varmasti tapahtuukin, mutta ennakoin seuraavan vuoden - kolmen aikana tulevan tilapäisiä ja alueelisia pullonkauloja. Tällaisia alkavat olla jo nyt esimerkiksi Hämeenlinna ja Hyvinkää. Epäilemättä myös muiden Helsingistä poisvievien moottoriteiden varret. 

Pääkaupunkiseudulta lähtevien moottoriteiden varrella olevien latauspisteiden määrän kasvua paineistaa suuren liikennemäärän lisäksi myös moottoritienopeuden kulutusta kasvattava vaikutus sekä etenkin pääkaupunkiseudulla oleva kotitaluksien kotilataamisen mahdolisuuksien todennäköisyyden pienempi määrä.

Tulemme näkemään pian tämän muutoksen todellisuudessa ja toivon keskeisimpien operaattoreiden Fortum Charge & Drive sekä Virtapisteen laittavan näille väylillä lisää tarjontaa latauspaikkohin nopeasti.

 

 

Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!

lauantai 11.11.2017 Avainsanat: BEV , Latauslaite , Leaf , Pikalataus , sähköauto , sähköautomatkailu , Sähköauton lataaminen

Sähköautoilu sai keskiviikkona 8.11. merkittävän parannuksen, kun Tampereelta vihdoin avautui pikalatausverkoston kattava sähköautotie Jyväskylään. Teboil Patalahdelle avattiin silloin ensimminen pikalaturi tällä välillä.

Ajan itse lähes viikoittain tätä Tampere - Jyväskylä väliä vuoden 2015 mallia olevalla Nissan Leafillani, jossa on 24 kWh akku. Tähän asti tuo matka on ollut mahdollista vain Jämsän Neste Jämsänportissa olevan Type2-latauslaitteen avulla. Talven pakkaskeleillä lataustauko on venähtänyt helposti parin tunninkin mittaiseksi. Vaikka elämän asenteeni onkin "kannattaa nauttia matkasta, koska perillä ei aina ole yhtään sen kivempaa", niin kyllä noin pitkä matka-ajan kasvu on usein myös sujuvan siirtymisen este. 

Koeajo Nissan Leaf 24 kWh sähköautolla Tampereelta Jyväskylään 10.11.2017

Lähdin perjantaina töistä suoraan täydellä akulla taittamaan 154 km matkaani kohti Jyväskylää. Keli oli mitä mainioin sähköautoiluun, eli kuiva ja noin +3..+4 ºC lämmintä. Leafini akku on edelleen yli 100 000 km ajettunakin 100% uuden veroisessa kunnossa, joten sinne oli varastoitunut 21,9 kWh energiaa. Tuo on hyvin tyypillinen uuden 24 kWh Leafin akusta ulos antama energiamäärä. 

Jo lähtiessä oli selvää, että pieniakkuisella Leafillani ei pääse perille Jyväskylään ilman välilatausta. Tällä kertaa ei kuitenkaan mitään huolta tai ennakoimisen tarvetta ollut, koska Jämsään Patalahden Teboilille on vihdoin avattu reitille ensimmäinen pikalatauspiste. Patalahden Teboilille on Tampereella olevalta työpaikaltani matkaa 99 km ja sen Leafini menee näin hyvällä kelillä aivan normaaleita maantieajonopeuksia käyttäen ja silti voi pitää normaalin  lämpötilan autossa sisällä.

Työpaikan päässä valitsin hieman pidemmän reitin, joten matkaa kertyi todellisuudessa 102 km ja sähköä kului tuolla välillä 15,4 kWh, joten perillä akussa oli 6,5 kWh, eli noin 29%. Tuolla varauksella ei olisi tietenkään ajanut perille Jyväskylään. Siis auto saamaan CHAdeMOsta DC-pikalatausta.

Teboililla on Fortum Charge&Driven pikalatauslaite, jossa on CCS ja CHAdeMO latausmahdollisuudet. Lisäksi on tarjolla kahdesta Type2-rasiasta 3x32A -tehoista AC-latausta. Joten käytännössä kaikki sähköautot hyötyvät tästä latauspisteestä. Fortumin latauslaitteet voi aktivoida RFID-avaimenperällä, internetsivuston kautta tai SMS-viestillä. Tällä ensimmäisellä kokeilukerralla en saanut aktivoitua kuin SMS-viestillä, mutta vika on ilman muuta vain tilapäinen häiriö ja raportoin sen jo palvelun tarjoajalle.

Pikalataaminen on nopeaa etenkin vajaaseen ja ajolämpöiseen akkuun ja Leafini nautti 42,7 kW:n tehoisesta latauksesta. Lataus hidastuu akun täyttyessä ja etenkin tässä 24 kWh Leafissa tuo vaikutus korostuu. Fortum Charge&Drive latauspisteet on täälläkin hinnoiteltu aikaperusteisesti. Pikalataaminen Patiksella maksaa 20 senttiä minuutilta ja AC-lataaminen neljä senttiä minuutilta. Joten turhan täyteen ei  kannata akkua ladata, koska siinä kuluu vain turhaan aikaa sekä rahaa. 

Minulla oli vielä 59 km matkaa jäljellä perille, joten arvioin tarvitsevani noin 6 kWh lisää energiaa, ja silloin jäisi vielä runsaasti virtaa jäljelle. Latasin siis vain noin 56% tasolle asti akun. Aikaa tuohon 6 kWh:n energiamäärän lataamiseen kuluu noin 9 minuuttia aikaa ja hinnaksi muodostuu hieman alle 2 euroa.

Loppumatka meneekin sitten aivan normaalin liikennevirran mukana ja autossa täydet mukavuuslämmöt päällä.

Yhteenveto koeajosta Tampereelta Jyväskylään, kun pikalatausverkosto on saatu kattamaan tämänkin välin: Edes 24 kWh Leafilla tuossa matkassa ei ole enää mitään erityisiä ponnisteluita tai aikaa vieviä lataustaukoja. Pikalatauksen hinnallakaan ei ole mitään käytännön merkitystä.

Leaf 24 kWh on varmasti pienimmän toimintamatkan sähköauto, jolla matka-ajoa kannattaa edes yrittää ja tämäkin jo edellyttää melkoista sähköautoharrastuneisuutta. Tarkennan vielä, että esimerkiksi 30 kWh Leaf, i3 94Ah, Zoe 40, Ioniq Electric menevät tässä kelissä heittämällä tuon välimatkan ilman välilatauksia. Niillekin kuitenkin voi tulla välilatauksen tarvetta tälläkin välillä erilaisista syistä. Kova pakkanen edellyttää jo esim. 30 kWh Leafille yhden välilatauksen. Myös oma seuraava sähkaöutoni, eli Nissan Leaf 40 kWh menee tuon matkan hyvissä olosuhteissa jopa edes takaisin ilman välilatauksia. Silti varmasti tulee tarpeita käyttää reitillä myös pikalatausta.

Paluumatka Jyväskylästä Tampereelle

Paluumatka Jyväskylästä Tampereelle tällä yhdellä pikalatauspisteellä aiheuttaisi edelleen 24 kWh Leafille aika runsasta lisäaikaa laturilla ja pikalataaminen tulisi melko kalliiksi. Tämä johtuu siitä, että Jämsän Patalahdelta on vielä noin 100 km matkaa Tampereelle, ja pieni akkuiseen Leafiin tarvitaan lähes täysi varaus perille päästäkseen. Leafin 24 kWh-mallissa pikalataamisen hidastuminen korostuu uudempia sähköautoja enemmän, koska se alkaa hidastella viimeistään 65% varaustason kohdalla. 

Onneksi huomasin ABC Oritupaa lähestyessäni aseman eteläpäädyssä jotain hienoa sähköautoilijan näkökulmasta. Sinne pihalle oli ilmestynyt myös Fortum Charge&Driven pikalatausasema! Vielä siinä ei ollut sähköjä kytketty, mutta epäilemättä pian ensi viikon alussa sekin on käytössä.

Jatkossa siis tuo paluumatka toimii täysin käänteisesti ja yhtä jouheasti, kuin Tampereelta Jyväskylään päin. Silloin vain matkan ainoa pikalatauspaikka on Orituvalla.

Kiitos Fortum Charge&Drive

Kiitos Fortum Charge&Drivelle hienosta panostuksesta sähköautoiluun Suomessakin. Eikä Fortum Charge&Drive ole todellakaan mikään kasvoton organisaatio, jossa asiat tapahtuisivat itsestään. Tekemisten takana on aina upeita ihmisiä. Heistä pari vaikuttaa aktiivisesti ja taitavasti myös sähköautoilijoiden sosiaalisen median kanavissa, kuten Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä.

Sähköautoileva Motoristi kiittää suuresti iloiten sähköautotien avaamisesta Tampere - Jyväskylä -välille. Kiitos.

 

Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?

lauantai 25.02.2017 Avainsanat: Liikennemyymälä , Pikalataus , TEM-tuki

Ajan noin 40 000 km vuosittain, mutta olen ostanut polttonestettä viimeksi joskus viime kesänä. Silläkin kertaa 4 litraa ruohonleikkurin kanisteriin. Pitäisi siis sekin vaihtaa akkulaitteeseen. Ja väitän olevani sangen tavallinen farkkujen takapuolen kuluttaja, jolla nyt vain sattuu olemaan sähköauto. Ja aika pian kaltaisiani on useita muitkakin. 

 Leaf kotilatauksessa

Kyllä uskallan väittää, että sähköautot tulevat yleistymään jopa useat yllättävällä nopeudella. Ainakin Ioniq Electric -sähköauton alku ja en ympärillä oleva positiivinen kuhina jo näyttävät merkkejä asiasta. Seuraava vaihe koittaa pian, kunhan saadaan Zoe 40 myyntiin Suomessakin vielä ennen kesää. Seuraava iso askel tulee olemaan, kun Model3 ja Ampera-e sekä muut pian esitettävät noin 60 kWh akkuiset sähköautot saapuvat markkinoillemme.

En usko enkä toivo kaikkien autojen muuttuvan ennakoitavissa olevassa tulevaisuudessa akkukäyttöisiksi sähköautoiksi (BEV), vaan ennemminkin toivon, että kirjo säilyy tai jopa kasvaa. Sähköautoilusta keräämälläni kokemuksellani kuitenkin arvioin, että sähköautojen yleistyminen tulee tekemään suurta muutosta "The Big Oil" valta-asetelmaan. Eivät sähköautot öljyn tuotantoa ja jalostusta sekä lopputuotteiden markkinoita tietenkään lopeta, mutta tulevat jakamaan markkinaa uusiksi.

Sähköisen liikenteen energiasta ylivoimaisesti suurin osa ladataan muualla, kuin perinteisten liikenne-energian jakeluverkoston paikoissa. Pääosin siis kotona, töissä, kaupoissa tai muissa vastaavissa paikoissa. Etenkin kun 60 kWh+ akkuja alkaa olla lähes 40000 euron autoissa. Silloin keskiverto autoilijan ei tarvitse kovin usein ladata autoaan kesken matkan.

Ei tuonkaan muutoksen silti tarvitse nykyisten liikenneasemien asemaa horjuttaa, mutta niiden on nyt syytä tarkistaa liikeideoitaan sekä liikenne-energian tarjoamansa varmistamaan tulevaisuuden asiakasvirtansa sekä sen myötä kassavirran pysymisen. Ja kyllä se on mahdollista sekä ennen kaikkea tarpeellista, muutoin on riski, että sähköautoilevat asiakkaat valitsevat jatkossa muut paikat pysähdyksilleen. 

Vaikka pääsisin Zoe40 tai tulevaisuuden Opel Ampera-e sähköautoilla ensi maanantaina hiihtoloman viettoon lasteni kanssa Viitasaaren mökille ilman ylimääräisiä lataustaukoja, niin silti pysähtyisin Jämsään ja Hirpparille vähintään kahville. Niin olen tehnyt aina ja tulen tekemään vaikka lataaminen ei sitä vaatisikaan. Samalla todennäköisesti kuitenkin lataisin autoani pikalaturista saadakseni joustoa jäljellä olevan matkan taittamiseen lataamisten suhteen. Niin, tai siis en nyt voi ladata, koska kummassakaan paikassa ei ole pikalaturia :-( 

Väittämäni siis kuuluu, että pikalaturit tulevat jatkossa ohjaamaan sähköautoilijoiden taukopaikkavalintoja, vaikka juuri sillä kertaa ei sähköautoiijalla lataustarvetta olisikaan. Siksi on tärkeää myös näille yrityksille, että ne nyt tajuavat investoida pikalatauslaitteisiin hyvissä ajoin. Ja se aika on NYT.

Keski-Suomen yritykset herätys: Nyt on oikea aika investoida pikalatauslaitteisiin

Keski-Suomessa ei ole sähköautojen pikalatauslaitteiden verkostoa alkuunkaan riittävästi. Pikalatauslaitteet löytyy vain Jyväskylän Kivääritehtaankadulta sekä seuraava sitten vasta Pihtiputaalta.  

 PlugShare-palvelusta latauspisteitä

Erittäin akuutti tarve olisi seuraaviin paikkoihin:

  • Jämsään, jotta Tampereelta pääsee sujuvasti Jyväskylään.
  • Joutsaan, jotta Lahdesta pääsee Jyväskylään vielä sujuvammin. Toki Jämsän kauttakin pääsee, jos sinne saadaan pikalaturi. Menihän vanha nelostie siitä kautta.
  • Hirvaskankaalle tarvittaisiin pikalaturi. Kartassa näkyy nyt oranssin merkki, mutta kyse on vain Tesloille taroitetusta SuperCharger-asemasta.¨

Näillä kahdella - kolmella suunnitelmallisella latauslaiteinvestoinnilla varmistettaisiin vihdoin, että edes Suomen päätieverkon osalta olisi Keski-Suomenkin kattava pikalatausverkosto käytettävissä.

TEM tukea on nyt jaossa sähköisen liikenteen latauslaiteinvestointiehin. http://www.lataustuki.fi

Pikalatauslaitteen tuki on 35% ja nyt kannattaisi olla pian liikenteessä, nimittäin käytössä olevat 5 miljoonaa euroa jaetaan hakemisjärjestyksessä.

Toivottavasti Keski-Suomen yrittäjät nyt heräävät varmistamaan tulevaisuudenkin autoilijoista asiakaskäynnit omiin toimipaikkoihinsa.

 

 

 

 

 

 

Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin

lauantai 14.01.2017 Avainsanat: Pikalataus , Sähköauton lataaminen , Tampere

Tampere on ollut pitkään sähköisen liikenteen musta-aukko isojen kaupunkien listalla sähköautojen latausmahdollisuuksien puitteissa. Tämän huomasi myös Vesa Linja-aho jo syyskuussa 2015 ja kirjoitti siitä Tuulilasin blogiinsakin. Pitkän aikaa kului, ettei asiassa tapahtunut mitään edistymistä.


Lähin pikalatauspaikka on ollut ABC Lahdesjärvellä Fortumin Charge&Drive ylläpitämä laturi, eli vajaan 10 km päässä keskustasta. Sinänsä tuo on erinomainen paikka pikalaturille palvellen ohiajavia sähköautoilijoita. Lahdesjärvellä pikalataus maksaa 0,20 euroa minuutilta, joka on hyvin yleinen pikalatauksen hinnoitteluna.
 
Tampereen keskustan alueella on ollut siis aiemmin vain hidasta tai vielä hitaampaa latausta tarjolla ja vain hyvin vähäisissä paikoissa.
Tampere on kuitenkin jo jonkin aikaa julkistanut sanomaa: "Tampere kulkee sähköllä".
Näkyyhän tämä teema myös jo liikenteessä olevina sähköbusseina, joka on erittäin hyvä uusi asia ja toivottavasti kokemukset ovat niin hyviä, että ne yleistyvät.
 
P-Hämpissä on nyt myös Type2 -latauspisteet.
 
P-Hämpissä oli pitkään vain schuko-lataumahdollisuus, mutta loppuvuonna 2016 sinne lisättiin neljä kappaletta Type2-rasiallisia latauspisteitä, joista saa jo 3*32A latausvirtaa, eli tehokkainta Tyoe2-latausta. Tämä siis tarkoittaa 6,6 kW laturilla varustetulle Leafille noin 37 km matkaa vastaavaa 6 kWh energian määrää tunnissa. Esimerkiksi Zoe 40 saa 22 kW laturillaan tunnissa 137 km matkaa vastaavan 22 kWh energiamäärän. Lataus käynnistetään ohjeen mukaan tekstiviestillä, mutta kaikki RFID-tunnistusvälineet myös ovat latauksen käynnistäneet. Lataaminen on ilmaista. 
Nämä Hämpin uudet Type2:set ovat erittäin tervetullut lisä Tampereelle.
 
P-Frenckelissä on edelleen tarjolla hitainta, eli schuko-latausta neljästä latauslaitteesta. Eli näistä saa enimmillään vain 16A latausvirtaa. Esimerkiksi Leafin mukana tuleva schuko-latauslaapeli on rajattu 10A latausvirralle joten tunnissa saa Leafiin vain noin 12 km matkaa vastaavan energiamäärän. Nämä latauslaitteet ovat kovin usein olleet täynnä lataamassa olevia sähköautoja sekä hybridiautoja.
 
Sähkötalolla Voionmaankadulla on myös Type2 ja schuko -latauslaite, mutta sen toiminnasta on raportoitu aika paljon ongelmia.
 
Mutta nyt on siis alkanut uusi aika Tampereen sähköisessä liikenteessä!
Rongankatu 9 kohdalle on asennettu sähköautojen pikalatauslaite, joka on Virtapisteen operoima Tampeeen kaupungin latauspiste.
 
Tarjolla on DC-latausta CHAdeMO sekä CCS -liittimillä varustetuille sähköautoille. Lisäksi oma kaapelissa on tarjolla nopeaan AC-lataukseen.
 
Lataus käynnistetään pitämällä hetken Virtapisteen RFID latauskorttia tai avainperää tunnistuskohtaan laturissa. Tämän jälkeen laite kehoittaa kytkemään oikean kaapelin ja käynnistämään latauksen start-nappia painamalla. Virtapisteen mobiilisovelluksella voi myös aktivoida latauksen.
 
Lataaminen oli ilmaista, mutta uskon tämän olevan vain väliaikaista ja todennäköistä on, että lähiaikoina hinnoittelu tulee noudattamaan samaa linjaa kuin yleensä pikalatureissa on. 
 
 
Lataamisen aloittaminen oli kokeneelle sähköautoilijalle jo yhtä helppoa kuin missä muualla tahansa. Laturin sijoitus suhteessa pysäköintiruutuihin sekä latauskaapelien lyhyys saattavat aiheuttaa joillekin sähköautoille päänvaivaa ajoneuvon asettelussa, jotta kaapelin saa riittämään. Leafissa ei tuota ongelmaa ollut, koska latauspistoke on keskellä auton keulassa.
 
Oma Leafini sai ajolämpimään ja 20% ladattuun akkuun alussakin vain 31,9 kW latausteholla sähköä. Se on jostain syystä jopa 24 kWh akulla varustetulle Leafille hieman totututtua vähemmän.
 
Latauksen voi lopettaa käyttämällä RFID-tunnistetta (kortti tai avaimenperä) laturin lukijakohdassa tai mobiilisovelluksella. Kun lataus on päättynyt, pistokkeesta sammuu punainen valo ja tämän jälkeen kaapelin saa irroitettua autosta.
 
Laturin kohdalle on kahdelle autolle varattu yhden tunnin kiekkopaikka lataamisen ajaksi.
 
Ehdotus Tampereen kaupungille merkinnän muuttamiseksi:
Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä sähköautoilijat esittivät toiveen, että sähköautojen latauspaikat varustettaisiin mieluummin oheisen kuvan kaltaisella kyltityksellä, kuitenkin yhdellä tärkeällä tarkenuksella. (Tämä esimerkkikuva on jossainpäin Suomea siis jo käytössä)
 
Pysäyttäminen kielletty -merkin sisältö ei voi jäädä kenellekään autoilijalle epäselväksi, joten vahingossa latauspaikalle pysäköintejä muissa, kuin Sähköajoneuvon lataustilanteissa sattuisi merkittävästi harvemmin. Toisaalta, voiko pysäyttäminen kiellettymerkissä olla aikakylttiä, kuten Kari tämän blogin kommentissa hyvin kyseenalaisti? 
 
Pysäköintikielto ei ole yhtä hyvä, koska sillä saatetaan tukkia matkustajien kyytiin saamiseksi liikennevirraltaan vilkkaassa paikassa juuri kriittiseksi ajaksi latauspisteen ruutu. Oikeastaan minulle sillä ei ole mitään merkitystä, kumpaa kylttiä käytetään, kunhan merkinnät ovat riittävän selkeästi ja yleisesti ymmärrettävissä.
 
Lisäkilvessä tulisi kuitenkin lukea "sähköajoneuvojen lataus sallittu"
Tuon pikalaturin tapauksessa tunnin kiekkorajoitus on perusteltua, koska pikalataus on niin paljon nopeampaa, kuin esimerkkikuvan Type2-rasiasta lataaminen.
 
Tämä kyltitys on niin laajalti ymmärretty, että sen noudattamatta jättäminen on ilman muuta pysäköintivirhemaksun arvoinen epäonnistunut suoritus.
 
 
 
 
 
 
Hyvä Tampereen kaupunki ja Virtapiste. Sähköautoilija kiittää pikalaturista iloisena.
 

Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa

torstai 03.09.2015 Avainsanat: BEV , Pikalataus , sähköauto

Neljässä kuukaudessa on ollut muutamia kertoja tarve, jossa on päivän ajosuoritteeksi muodostunut yli 450 km.
 
Nissan Leafilla realistinen matka-ajonopeuden toimintasäde on 100 - 115 km kesäkelillä.
Miten tämä sitten on ollut mahdollista?
 
Hyvin ja helposti!
Olennainen seikka on päivän reitillä oleva riittävä ja toimiva pikalatausverkosto.
Esimerkiksi Tampere - Helsinki (yhteensä 370 km edestakaisin reittini)
Ja normaalit ilta-ajot, kaupassa käynti ja muut tarpeet täyttivät tuon yli 450km.
 
Tampereen ja Helsingin välillä on hyvä pikalatausverkosto joka riittää hyvin tähän tarpeeseen.
Pikalatausta saa ABC-asemilta Lahdesjärveltä, Toijalasta, Hämeenlinnasta ja Hyvinkäältä sekä Helsingissä useista paikoista.
Käytännössä olen tuolla välillä ladannut Hämeenlinnasta ja Hyvinkäältä useimmiten.
Yksikin välilataus riittää, jos ajaa hieman hitaammin.
 
Mutta kuten alla oleva laskelmani osoittaa, ilman pikalatausta tuo ei olisi ollut mahdollista.
  • Auton mukana tulevalla 10A tilapäislaturilla on tuossa tilanteessa vain kirjaimellisesti hätäavun käyttöarvo.
  • Nopeimmillaankin Type2-laturista 32A virralla ei vieläkään päivän käytössä olevat tunnit olisi riittäneet.
  • Yhdistelmä reitillä olevia toimivia pikalatureita ja kohteissa pysäköinnin aikaisia Type2-latureita on avain onnistuneeseen matkailuun.
Eikä silloin tuo 450 km ole missään nimessä mikään päivän ajosuoritteen katto Leafille.
 
Totuus Tampereelta pohjoiseen on vielä toistaiseksi toinen. Koko Keski-Suomessa ei ole vielä yhtään pikalaturia, joten siihen suuntaan maksimi päivän ajosuorite on ehkä noin 300 km käytännössä. Tämäkin edellyttää Jyväskylässä noin neljän tunnin taukoa Type2-latauksen ajaksi. Silti jälleen ensi viikonloppuna on Leafin reitti Kangasala - Jämsä - JKL - Hirvaskangas - Viitasaari ja takaisin. 270 - 300 km / suunta.
 
Joten väittämäni kuuluu: Leafilla matkailu on mahdollista. Se on ympäristöratkaisu, joka tosin vaatii jonkin verran sähköautoharrastuneisuutta.
 
 
 
 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (44)
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!