Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla ostajan opas

Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas

lauantai 11.02.2017 Avainsanat: Käytetty sähköauto , Model S , ostajan opas , Tesla

 
 

Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas


lähteenä käytetty mm. Tesla Club Finland Facebook -ryhmästä saatuja tietoja julkaisemassani keskustelussa.

Musk on älynnyt sen, millä sähköautoja myydään. Siksi Model S on niin vetävän urheilullisen näköinen, hyvin kiihtyvä ja täynnä uutta sekä ennen kaikkea päivittyvää tekniikkaa.

Kuvassa Tesla Model S, malli ennen 2016/4 keulan faceliftiä. Kuva: M. Johansson


Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S3X! -blogitarinassa olen huhtikuussa 2016 tarkemmin avannut sitä, miksi Tesla on niin suosittu hinnastaan huolimatta.

Uutena Model S on useiden ihmisten saavuttamattomissa korkean hintansa johdosta. Niin myös minun. Onneksi niitä alkaa nyt olla koko ajan enemmän käytettyinä myynnissä. Model S toimintamatka ja lataamisen nopeus tekevät sen, että ne sopivat jo erittäin useille sähköautoa suunnitteleville.

Käytettyjen tarjontaa on jo olemassa ja kasvaa vauhdilla

Nettiautossa on tätä kirjoittaessa myynnissä 65 sähköautoa, joista 13 oli käytettyjä Tesla Model S -autoja. Hintahaarukka alkaa Tampereella myynnissä olevan Model S P85 - auton 79900 eurosta ja kalleimmassa päässä on Vantaalla myynnissä oleva käytännössä täysin uusi 189900 euron hinnallaan. Suomessa näitä on odotettavissa vuoden kuluessa merkittävästi lisää markkinoille, kun ensimmäisten autojen leasing-sopimukset alkavat päättyä ja ne tulevat siten vaihtoikään.

Mobile.de-sivustolla on myynnissä 3151 käytettyä sähköautoa, joista 221 autoa on Teslan eri malleja. Edullisin EU-mallinen S85 on Ranskassa myynnissä 59900 euron hintapyynnillä.

Jos sähköauton hankinta kiinnostaa, niin ei muuta kuin rohkeasti hankkimaan omakohtaista kokemusta ja sen myötä perusteltua näkemystä sähköauton soveltumisesta ja kiinnostavuudesta omaan käyttöön.

Sähköauto on erilainen ostettava

Käytetyn Tesla-sähköauton ostamisessa on useita samoja tarkastelun kohteita, kuin polttomoottorisissakin autoissa. Kuitenkin on myös muutamia olennaisia eroavuuksia. Ostamista helpottaa sähkömoottorin yksinkertaisuus, mutta toisaalta akku ja muu hieman vieraampi teknologia voivat aiheuttaa kokemattomalle yllätyksiä tai jopa pettymyksiä, ellei tiedä mitä on ostamassa. Käytetyn Teslan hankintaan mausteensa tuovat myös huikea määrä tarjolla ollutta elektroniikkaa sekä se, että Teslan mallipäivitykset eivät noudata perinteistä vuosimalliajattelua, vaan autojen rautaa tehdas on päivittänyt kun on kokenut sen tarpeelliseksi ja softaa  tulee autoihin langattomasti kuten tietokoneiden päivityksiä konsanaan.

Siksi pyrin kirjoittamaan tähän tarinaan omalla Leaf-kokemuksellani sekä Teslan kokeneiden käyttäjien haastatteluilla käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opasta.

Lue myös Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostajalle


Vastuuvapauslauseke: tämä tarina ei voi muodostua millään täysin kattavaksi Tesla Model S ostajan huomiointilistaksi, joten ostajan on aina oltava kaikilta osin itse tarkkana.

 

Älä maksa liikaa Teslastasi käytettynä
-mutta ole tarkkana jos harkitset käytetyn tuontia

Suomessa on liikkunut jo alle 70 000 euron pyyntihintaisia Model S -autoja. Euroopassa halvimmat ovat jopa alle 60 000 euron pyyntihintaisia. Koska käytettyinä tuotujen autojen veron määräytymisen perusteena on päästöt, niin näistä ei kovin paljoa mene veroihin etenkään vanhemmista yksilöistä. Esimerkiksi joulukuussa tuodusta 2013 vuoden mallisesta oli veropäätös hieman alle 2900 euroa.

Norjassa olisi runsaasti tarjolla edullisia Teslan Model S -autoja, mutta huomioi, että Norjasta EU:n ulkopuoleisena maana tulee verojen lisäksi maksuun tullimaksuja sekä varmasti muutama haaste rekisteröintiin muutoinkin.

Edullinen Tesla näyttää helposti houkuttelevalta hankinnalta. Ole kuitenkin tietoinen muutamasta olennaisesta seikasta, joita saattaa olla edullisen hinnan takana ja ne saattavat vaikuttaa auton käytettävyyteen paljonkin.

VAROITUS: Pysy erossa USA-tuontiautoista

Edullisimmat Teslat ovat pääsääntöisesti Mobile.de -palvelussa käytettyinä Eurooppaan tuotuja USA-malleja. Näissä on sen tasoisia rajoitteita ja ongelmia, että en kannusta ostamaan. Esimerkiksi SuperChargerien käyttö ei onnistu. Laturi on yksivaihevirtaa käyttävä ja jos sopivan kaapelin sattuu saamaankin, niin latausteho jää kovin alhaiseksi, eli 3,6 - 7,2 kW tasolle. Myös CHAdeMO-adapterin saaminen DC-pikalatauksia varten saattaa olla kovin haastavaa. Lisäksi navigaattori ei toimi ja olen lukenut takuunkin rajoitteista. USA-mallin tunnistaa ulkoisesti helposti latauspistokkeesta. Älä siis sekaannu näihin USA-malleihin täällä Europassa, on ehdoton mielipiteeni.

Kuvassa Euro-mallin latauspistoke, joka on Type2-tyyppiä ja löytyy kuljettajanpuoleisen takalampun sivusta. Kuva: itse ottamani




Useita eri kokoisia akkuja 60 - 100 kWh välillä

Model S -sähköautoa on ollut tarjolla useilla eri kokoisilla akuilla. Auton mallimerkintäkin jo kielii akun kapasiteetista. Esimerkiksi Model S 60 on varustettu 60 kWh akulla. Tesla painavampana sekä huikeasti tehokkaampana autona kuin oma Leafini kuluttaa enemmän, vaikka ilmanvastus onkin pienempi. Silti 60 kWh akullakin sen pitäisi mennä kesällä noin 300 km yhdellä latauksella. Talvella tietenkin vähän vähemmän ja ajotyyli, eli runsaampi kiihdyttely voi lyhentää toimintamatkaa reilustikin.

Hyvin erilainen ratkaisu Teslalta on ollut pariinkin otteeseen tarjolla olleet akut, joiden kapasiteettia oli myytäessä rajoitettu ohjelmalla pienemmäksi, kuin akun todellinen kapasiteetti oli. Näihin pystyy ymmärtääkseni edelleen ostamaan päivityksen täyteen kokoonsa.

Minkä kokoisella akulla sitten ostaisin käytetyn Teslan? Aika yleinen ajatus tuntuu olevan vähän saman suuntainen kuin omani. Osta niin iso, kuin koet mahdolliseksi tai järkeväksi investointisi rajoitteiden puitteissa.

Suomessa nyt myynnissä olevat autot näkyvät olevan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta 85 kWh akuilla varustettuja. Tuo on jo niin iso akku, että esimerkiksi minä en Leafillani ole 75 000 km ajon aikana yhtenäkään vuorokautena kuluttanut enempää. Ajaminen ei voisi enää vaivattomammaksi muuttua. Ajan päivän ajot ja yöllä auto latautuu kun nukun. Minun ajoihini siis riittäisi hyvin myös 60 kWh akku, mutta jos mahdollista olisi, niin ostaisin isommalla akulla.

Kuvan yläosassa takaluukun mallimerkintä ja alaosassa isosta näytöstä sama. Tämä auto on siis P85, eli Performance 85 kWh akulla. (itse ottamani kuvat)



Yksi vai kaksi moottorinen ja kaksi vai nelivetoinen

Teslan Model S -sähköauto on saanut aivan alun toimitusten jälkeen sekä taka- että nelivetoisena. Nelivetoisen tunnistaa mallimerkinnässä olevasta D-kirjaimesta. Esimerkiksi Tesla Model S P85D on kaksi moottorinen ja nelivetoinen sähköauto.

Tuo on toki erittäin helppoa todeta silmillä mallimerkinnän ja rekisteriotteen tekstin lisäksi. Nimittäin takavetoisessa yksimoottorisessa versiossa on olennaisesti suurempi (syvempi auton takaosaan päin) etutavaratila, eli frunkki.

Kaksimoottorisuus ja sen myötä nelivetoisuus ovat suuremman akun jälkeen ovat minulla varusteiden prioriteettilistalla heti toisena. Kaksimoottorisuus tekee Model Ässästä todella nopean ilman muita nopeuspäivityksiäkin ja nelivetoisuus on Suomessa pelkkää plussaa. Kuitenkin, itse joutunen tästä tinkimään hintatason ja oman mahdollisen budjettini rajallisuuden vuoksi. Omasta Leafilla keräämästäni sähköautoilun kokemuksesta voin sanoa kuitenkin senkin, että sähkömoottorinen auto kaksivetoisenakin etenee aivan huikean hyvin erityisen liukkaallakin kelillä. Tämä johtuu sähkömoottorin voiman annostelun helppoudesta.

Yksimoottorisen, eli takavetoisen Model äSsän frunkki, eli etutavaratila on syvempi auton takaosaan päin.



Hiljainen auto

Tesla Model S on minun korviini ollut koeajoillani hyvin hiljainen auto. Rengasääniä toki niin "reipas" rengastus herkästi lisää, mitä useissa Ässissä omistajat käyttävät. Omistajat ovat kertoneet myös, että rengasmelun määrä on jossain vuoden 2014 lopun aikoihin tehdyissä autoissa vähentynyt.
 
Moottorin ääntähän ei sähköautossa käytännössä ole. Omistajat ovat kertoneet, että kaksimoottorisen version etumoottorista saattaa ajoittain pientä sirinää kuulua, mutta itse en pysty sitä kokemaan ongelmaksi. Jos tuo ääni kuuluu merkittävämmin, kannattaa tarkistaa onko autossa range-mode päällä, koska omistajat ovat kertoneet sen nostavan tuota moottorin sirinää jonkin verran.

Performance-mallit

Kun mallimerkinnässä on P-kirjain numeroiden edessä, on kyseessä performance-malli. Kyseessä on tehoversio. Ikäänkuin Model S ei olisi tarpeeksi rivakka jo muutenkin. Mutta kaikki me moottoripäät, myös me sähköiset haluamme aina vielä hiukan lisää suorituskykyä. Siihen ovat vastauksena Teslalla nämä Performance-mallit.

Esimerkiksi nyt myynnissä oleva Model S P100D -malli kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 2,7 sekunnissa. Ja se tekee kiihdyttämisestä helpompaa kuin nopea kiihdyttäminen perheautolla on koskaan voinut olla. Uusimmassa mallissa ainakin Performance sisältää jo nopeimman Ludicrous-päivityksen.

Ludicrous-päivitys tuo lisää tehoa

Eri versioihin Model S:stä on saanut vuosien varrella mahdollisesti myös Ludicrous-päivityksiä erikseen ostamalla. Ludin jälkiasennus ei ole pelkkä softapäivitys, vaan siinä päivitetään myös esimerkiksi sulakkeet pyroteknisiin ja akun kontaktoreita.

Ludin on saanut P85D-malliin jälkiasennetuna ja 90/100-malleihin uudesta asti. Ludin tunnistaa ulkoisesti auton näytössä olevasta logosta. Kun autossa on Ludicrous, on P85D, P90D tai P100D logon alla on alaviiva. Tämä sama näkyy myös auton perässä olevassa logossa. Tämä päivitys parantaa siis vielä viimeisen piirun verran suorituskykyä. Tätä kirjoittaessa Ludin 0-60 mph kiihdytysennätys taitaa olla lukemassa 2,27 sekuntia!

Unohda perinteinen vuosimalliajattelu, kun ostat käytettyä Teslaa

Teslassa ei toimi perinteinen autovalmistajien vuosimalliajattelu. Teslaan on tullut raudan päivityksiä aina silloin, kun Teslalla ollaan oltu sitä mieltä, eikä jotenkin vuosimallien mukaisesti. Lisäksi vielä Teslalle leimaa antavaa ovat langattomasti tulevat datapäivitykset, kuten tietokoneisiinkin. Näissä päivityksissä on voinut tulla vaikka lisää voimaa entisestään nopeisiin autoihin.
 
Olennaisempaa on katsoa VIN-koodilla auton mallivuotta ja sen perusteella voi esimerkiksi teslamotorsclubub wikistä katsoa mitä ominaisuuksia niihin aikoihin autoihin on päivitetty. Ennen kaikkea olennaisempaa itselle on vain selvittää auton ikä ja kilometrit sekä kunto ja varusteet.
 

VIN-koodi kertoo paljon Teslasta

Useita tietoja saa selville helposti syöttämällä auton VIN-koodin http://teslatap.com/vin-decoder/ sivustolle. VIN-koodin saa selville useista paikoista autossa. Tuolla sivustossa niitä on avattu enemmänkin. Kaikkein parhaiten auton varusteet ja muut tiedot saa selville Tesla-huollosta kysymällä VIN-koodin perusteella.
 
Teslamotorsclub.com-sivustolla on myös avattu VIN-koodia omaehtoista tulkintaa varten. Poimin sieltä tähän muutaman:
  • Merkki 5 kertoo korityypin. A=ratti vasemmalla. Tämä voi kertoa jotain jos ulkomaista autoa etukäteen tutkailee netistä.
  • Merkki 6 kertoo turvajärjestelmistä. 
  • Merkki 7 on jo ehkä hyödyllisempi.
    • A= 10 kW laturi
    • B=  20 kW laturi
    • C= 10 KW laturi ja DC pikalataus
    • D= 20 kW laturi ja DC pikalataus
    • H= 85 kWh akku
    • S= 60 kWh akku (2015 puolivälissä korvattu 70 kWh)
    • V= 90 kWh akku
    • E= 90 kWh akku Ludicrous kyvykkyydellä
  • Merkki 8 kertoo mm mootorista. 1=yksi moottori, 2=kaksi moottoria ja 3=kaksi moottoria Performance
  • Merkki 10 kertoo mallivuoden
    • C=2012
    • D=2013
    • E=2014
    • F=2015
    • G=2016

Olennaisimmat varusteet, joita kokeneet omistajat suosittelevat tarkistettavaksi

Tesla on varsinainen teknologiapaketti renkailla. Edelleen tykkään itse vertauksesta Appleen (tykkään myös Omppu-laitteista).

Listaan seuraavaksi muutaman käyttäjän mielipiteitä olennaisimmista varusteista ja varustepaketeista, joita olisi hyvä oman maun mukaan osata tarkistaa harkinnan kohteesta.

Autopilot ja sen eri versiot

Autopilot on varuste, jonka ehdottomasti haluaisin mahdolliseen käytettyyn Teslaani, koska pystyn avoimesti tunnustamaan olevani teknologiafriikki. Autopilotista on olemamassa eri versioita, jotka voi tunnistaa helposti silmämääräisestikin. AP1-version tunnistaa yhdestä taustapeilin yläpuolella olevasta kamerasta. AP2-versiossa on kolme kameraa samaisessa paikassa sekä lisäksi B-pilareissa kamerat myös.

Kuvassa AP1 version kamera taustapeilin yläpuolella. Kuva: M. Johansson

Navi 

Teslasta saattaa tulla vastaan myös käytetty auto, jossa ei ole varsinaista opastavaa navigaattoria, joka etsii osoitteet, opastaa perille, laskee ajoajat ja paljon muutakin. Se on tullut teknologiapaketissa, jonka joku uuden ostaja on siis voinut jättää ostamattakin. Vaikka autossa ei teknologiapaketin tuomia navigaattorin ominaisuuksia olisikaan, niin on autossa silti aina iso näyttö ja siinä myös karttanäkymä käytettävissä. Eli ilman teknologiapaketin ominaisuuksiakin näet missä auto on kartalla, mutta reittiohjeita ei saa.
 

Pakkassään paketti

Tällä hetkellä pakkassään paketti näyttää 1150 euron hintaa. Itse arvostaisin tuota pakettia käytetyssäkin autossa. Se on tuonut mukaan autoon mm lämmitettävän ohjauspyörän ja lämmityksen myös takapenkille sekä lasinpesimien sähkölämmityksen.

Kuvassa pakkasäänpaketillisessa autossa lämmittimien hallinta. (kuva itse ottamani)
 

Premiumpaketti

Tuo ainakin tällä hetkellä autoon mm sähköisen takaluukun sekä tehokkaan aktiivihiilisuodattimen, joka sisältää jopa bioweapon defence mode -ominaisuuden, joka tekee autoon pienen ylipaineen ja huolehtii, että ulkoilman saastunut ilma ei pääse sisälle autoon.

Älykäs ilmajousitus

Perusvarusteena äSsässäkin on "normaalit" rautajouset. Uuten ostaja on kuitenkin voinut raksia Teslan varustelistalta ilmajousituksen, joka on älykäs. Tämä on myös varuste, jota itse arvostaisin kovasti käytetyssä. Se esimerkiksi tunnistaa missä autolla ajan ja osaa sen perusteella säätää auton maavaraa. Eli jos ajan mökkitielleni, niin auto itsestään nostaa maavaraa.

Lisäpenkit tavaratilassa

Autoon on myös saanut tehdastilauksena tavaratilaan selkä menosuuntaan sijoitetuilla pienten käyttöön tarkoitetuilla kahdella lisäpenkillä. Niillä voi olla jollekin arvoa, joten jos niitä tarvitset, niin tarkista ehdottomasti, että niistä on maininta sallittuina lisäistuimina myös rekisteriotteessa.

Lasikattoluukku ja kattotelineet

Teslan Model S tulee entistäkin paremman näköiseksi ulkoapäin sekä saa sisälle hienoa avaruutta, jos siinä on lasikatto. Lasikatosta myös iso osa avautuu. Lasikatossa on myös se etu, että jos se on autoon uutena valittu, niin siihen voi myös asentaa kattotelineet.
 
Kuvassa lasikattoluukku, joka mahdollistaa kattotelineiden käytön. Kuva: M. Johansson
 
Isossa kuvassa lasikattoluukku auki. Pikkukuvassa näkyy lasikattoluukun mukana tuleva kattotelineen kiinnityspaikka avattuna. (kuva itse ottamani)

Akun kunto kannattaa ehdottomasti selvittää pitkällä käytännön ajotestillä

Näyttäisi siltä, että Teslan akku kestää yllättävän paljon matkaa sekä aikaa. Tesla jatkoikin vuonna 2014 akun takuun rajoittamattomaan 8 vuoteen. Realiteetti kuitenkin on, että sähköauton akku hiipuu jossain vaiheessa, vaikka hitaamminkin tai myöhemmin. Se on sitten jokaisen itse arvioitava, mikä on mahdollisesti alentuneen akun kapasiteetin vaikutus auton käyttöarvoon omassa ajossa. Kovin helpolla Teslan akkukapasiteeteilla tuolla ei tule useimmille mitään merkitystä olemaan.

Tesloissa on sähköautojen suurimmat akut ja on päivän selvää, että jos niitä joutuu omalla kustannuksella joskus uusimaan, niin ovat ne varmasti melko arvokkaita.

Erilaisia latausominaisuuksia

Teslan Euro-malleissa on hitaampaan lataamiseen Type2-liitin, josta auton kolmivaihelaturi saa latausvirtaa sekä ohjaussignaalit.

Teslaa on ollut tarjolla myös eri tehoisilla sisäisillä latureilla.

  • Vakiona autossa on 11 kW tehoinen sisäinen kolmivaihelaturi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos ajat esimerkiksi marketin latauslaitteelle, voit saada jopa noin 50 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnissa. 
  • Vuoteen 2016 saakka autoon ollut tarjolla tuplalaturi, jolla sai parhaimmillaan jopa 22 kW tehoista latausta. Tämä taasen tarkoittaa siellä marketin latauslaitteella sitä että voit saada jopa 100 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnin latauksella.
  • Huhtikuun 2016 paikkeilla julkaistun faceliftin jälkeen tuota tuplalaturia ei ole tarjolla, vaan sen sijaan on olemassa High Power Charger Upgrade, joka nostaa sen 16,5 kW tehoiseksi. Tämäkin tarkoittaa Teslan ilmoitustavan mukaan jopa 81 km energiamäärän latautumista jokainen tunti.
  • Huomioitavaa näissä kuitenkin on se, että kaikki marketien latauslaitteet eivät anna ns. täyttä latausvirtaa. Täydellä latausvirralla tarkoitan tässä 3 x 32A latausvirtaa, eli kolmivaihevirtaa. Eli huomioitavaa on, että itse latauslaite on voitu rajoittaa antamaan merkittävästi pienempääkin latausvirtaa. Tämänkin Teslan ajotietokone osaa kyllä näyttää latauksen nopeutena näytössään.
Kuvassa Type2-kaapeli. Eli toinen pää käy Teslan Type2-latausliittimeen suoraan ja toinen pää käy esimerkiksi markettien parkkipaikoilla yleiseen Type2-rasialliseen latauslaitteeseen.
 


Teslassa itse arvostan erityisen korkealle Super Charger -ominaisuutta. Valitsemassani autossa tulisi ehdottomasti olla tämän toiminnassa. Teslan SuperChargen ohjesivuilla neuvotaan soittamaan Teslalle selvittääkseen SuperCharger-toiminnosta autossa ja mahdollisesti pyytää heiltä ominaisuuden aktivointia. Itse kävisin siis ehdottomasti testaamassa sen. SuperCharger on erittäin nopeaa DC-latausta Teslalle.

Tesla SuperCharger mallilaite Lontoossa Oxfordstreetin Show roomissa



Näiden lisäksi Teslaa voi ladata myös CHAdeMO-pikalatureista, kunhan omistaa siihen sopivan adapterin. Käytännössä jokaisesta pikalaturista löytyy Suomessa CHAdeMO pistoke, josta siis saa myös DC-latausta Teslaan. Tyypillinen latausteho on noin 35 - 50 kW, eli saat noin 200 km tunnissa lisää energiaa tai hiukan enemmänkin.

Isossa kuvassa Teslan CHAdeMO-adapteri, jolla voi ladata esimerkiksi pikkukuvassa näkyvän Jyväskylän Kivääritehtaan kadulla sijaitsevan pikalaturista DC-virtaa. (itse ottamani kuva)



Tietenkin Teslaakin voi ladata myös normaalista pistorasiasta, joskin se on sitten jo hieman hitaampaa. Tuntuvasti tätä nopeampaa on ladata sitä punaisesta kolmivaihepistorasiasta. Punaisesta voimavirtapistorasiasta itse esimerkiksi omassa kodissani uskaltaisin ottaa 3x25A pääsulakkeellisessa omakotitalossani noin 3x16A. Eli Tesla on hyvin "moniruokainen" moneen muuhun sähköautoon verrattuna.

Isossa kuvassa Teslan mukana tuleva latauskaapeli sekä punainen voimavirtapistorasiaan sopiva sovitin, josta siis saa kolmivaihervirtaa. Pikkukuvassa pistorasia- eli schuko-sovitin.



Testaa latauksen ja kaapeleiden toiminta

Itse testaisin AC, DC  sekä SuperCharger -latausten toimivuuden ajamalla akun lämpimäksi sekä selkeästi alle 60% lataustason ja viemällä näihin kaikkiin näihin lataustyyppeihin. Latauksen nopeus näkyy auton isossa ruudussa km/h-lukemana.

Jos auton mukaan saa Type2-kaapelin, on se helposti jopa 300-500 euron arvoinen! Tarkista tämänkin kaapelin kunto silmämääräisesti ja testaa sen toimivuus. Huomioi, että näissä kaapeleissakin voi olla sellaisia, jotka eivät mahdollista täyttä 11-22 kW lataustehoa.

Kuvassa Tesla Model S asioinnin aikaisessa Type2-rasiasta latauksessa. Kuva: M.Johansson

 

Moottorin ja tekniikan arviointi

Moottoria tai moottoreita ei Teslassa ihan samalla tavalla katsellakaan silmämääräisesti, kuin polttomoottoriautoissa. Moottorit kun ovat aika hyvin kätkettyjä akseleiden yhteydessä.

Oxford Street London, Show room, valokuvasin Model S takamoottorin

 

Oxford Street, London Show room, valokuvasin Model S takamoottorin



Jonkin verran olen lukenut takavetoisten ensimmäisten vuosien autojen drive unitin, eli käytännössä moottorin ongelmista. Tesla.com sivustollakin mainitaan, että akustolla ja voimansiirrolla on 8 vuoden takuu, joten vielä jonkin aikaa kyseessä on joka tapauksessa takuun alainen asia. Moottorin kuntoa voi myös itse kuulostella koeajolla, nimittäin takamoottorin sirinän kuulee kyllä, jos drive unit on hajoamassa. Lisäksi voi testailla välystä tasaisella alustalla eteen- ja taaksepäin vaihdetta vaihtamalla. Välystä on aina jonkin verran ja se on asiaan kuuluvaa, mutta jos välystä on kovin paljon, saattaa se enteillä drive unitin vaihtoa. Toki kannattaa huomioida, ettei sen vaihtaminen ole mitenkään polttomoottoriin verrattavan suuri remontti.

Teslassakin on 12V akku, josta käytetään auton apulaitteita. Tämä akku vanhenee Teslassakin, kuten muissakin autoissa, joten tarkista sen kunto. Onneksi sen vaihto on halpaa, joten siinä ei sitten kannata säästellä.

Olen jonkin verran kuullut tarinoita vioittuvista ovenkahvoista ja niiden kunnon näkee kun ovia normaalisti aukaisee ja sulkee. Viat ovat liittyneet poikkihankautuviin johdotuksiin kahvan mekanismissa. Uudemmissa malleissa tämä vika on korjattu jo kokonaan. Tesla.com sivusto kertoo, että autolla on 4 vuoden, 80000 km rajoitettu takuu, joten vielä toistaiseksi nämäkin ovat takuukorjauksia, mutta jo parin vuoden sisällä yhä useammassa autossa omistajan kuluriskinä.

 

 

Model S ovenkahvat tulevat hieman ulos, kun autoa lähestyy ja ne painuvat korin tasalle kun ovi sulkeutuu. Kuva: M. Johansson.
 



Yksittäisistä arvokkaimmista elektroniikan osien vioittumisista olen lukenut. Nämä viat ovat ymmärtääkseni onneksi hyvin harvinaisia, mutta herkästi hyvin kalliita korjattavia, joten takuun ja myyjän vastuun selvittäminen on tärkeää käytetyn Teslankin ostoaikeissa.

Tarkista jarrujen ja renkaiden kunto

Model S on aika painava, mutta jarruja säästää yllättävän paljon enimmillään tehokas regenerointi. Kannattaa silti tarkistaa jarrupalojen ja levyjen kunto Teslastakin. Hurja sähkömoottorin vääntö ja erityisesti sen käyttö kuluttavat Teslan renkaita joskus nopeastikin, joten kannattaa tarkistaa renkaiden kulutuspinta. Nelivetoisuus varmasti säästää hiukan renkaiden kulumista ainakin kaltaisillani kiihtyvyyden tunteesta nautiskelijoilla. Tarkista myös renkaiden kulumisen tasaisuus, Teslassa kuten muissakin autoissa on aina mahdollisuus rengaskulmien vääryydestä aiheutuvaan toispuoleiseen kulumiseen, jota on vaikea havaita nopealla vilkaisulla, joten mittaaminen on paikallaan. Teslan renkaat ovat kallista kokoluokkaa, tai vielä kalliimpaa luokkaa. Kannustan itse siitä huolimatta ostamaan sähköautoon vain alhaisimman vierintävastuksen omaavia renkaita. Renkaiden vierintävastuksella voi olla helposti jopa 15% vaikutus toimintamatkaan matka-ajossa.

Alumiinikori ja alusta eivät ruostu ja sisustus tuntuu kestävän hyvin käyttöä

Model S ei tule ruostumaan, koska se on alumiinia. Iskarit ja alustan nivelet ovat Teslassa kovilla, koska auto on painava ja räjähtävää voimaa riittää. Tarkista niiden kunto huolella. Alusta on huolella suojattu paneeleilla. Alustaan on myös vuosien varrella lisätty titaanilevyt suojaamaan akkuja. Tämä lisäys tehtiin myös aiemmin valmistettuihin autoihin jälkikäteen.

Yläkuvassa Teslan pohjaa perästä keulaan päin. Alakuvassa näkyy, kuinka pohjan suojakiskot ovat tehneet työtään ottaen vastaan katukiveytysten iskuja. (kuvat ja niiden käyttöoikeus saatu Tesla Club Finlandin Facebook -ryhmän keskustelusta)



Sisustus tuntuu kestävän hyvin kovaakin käyttöä
Istuinverhoilut ja muukin sisustus tuntuvat kestävän hyvin käyttöä. Teslassa on minun mielestä erinomainen ergonomia ja hyvät säätövarat, joten eripituisillekin kuskeille löytynee hyvä ajoasento.

Vuoden 2014 aikana tuli istuimiin päivitystä, josta käyttäjät ovat kertoneet, että niiden ergonomia parani entisestään jonkin verran.

Sähköauton ostoa suunnitteleva, selvitä tarvittaessa myös koti- ja työpaikkalataamisen mahdollisuutesi

Olen itse sitä mieltä, että sähköautoilun pitää palkita omistajaansa tai ajajansa myös helppoudella. Helppous edellyttää sen, että säännöllisessä arkiajossa sähköauto latautuu vaivattomasti aina kotona ja tarvittaessa töissä ollessa. Päivittäinen työmatka ei voi perustua matkan varrella lataamiseen.

Etenkin taloyhtiöissä asuvat, selvittäkää etukäteen isännöitsijän kautta, miten saatte helpommin ja halvimmalla pysäköintipaikallenne latausmahdollisuuden. Tähän on olemassa useita hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi Sähköautoilijat ry on koostanut
helppo latauspiste konseptin.

Pian myös Tesla Model X -sähköautoja on käytettyinäkin markinoilla

Model X on sitten jo taas monikäyttöisempi sähköauto. Siitä saa seitsemän paikkaisen version, jolla voi vetää aika vahvalla väännöllä vähän suurempaakin taakkaa vetokoukkuun kiinnitettynä.
 
Mutta palaan siihen tarinaan sitten joskus parin vuoden päästä.
 
Kuvassa Tesla Model X. Kuva: M. Johansson
 
 

Vihjeitä autokauppiaille käytetyn Teslan myyntiin


Huolehdi myyntivarastossasi olevan sähköauton akun kunnosta ja lataustasosta
Aja tai ajata asiakkaalla tai myyjällä sähköauton akku säännöllisesti aika tyhjäksi ja lataa heti täyteen. Toista tätä joitain kertoja. Sitten vasta, jos on oletettavaa että auto seisoo pidempään aseta 80% lataustason asetus ja lataa siihen.

Varmista hyvä koeajokokemus akun lataamisella!
Kun asiakas ilmoittaa haluavansa etukäteen koeajolle, niin lataa akku etukäteen ehdottomasti 100% asti. Muut koeajon edellytyksethän ovat kyllä autokauppiailla perinteisesti erinomaisessa kunnossa.

Investoi Type2-rasialliseen latauslaitteeseen
Nyt juuri on autokauppiaille oikea aika investoida liikkeisiinsä vähintään yksi sähköauton keskinopea latauslaite. Oikea laite on Type2-rasiallinen, joka antaa mielellään 3*32A latausvirtaa. Tämä on erittäin pieni, jopa alle 1000 euron kulu, joka tulee maksamaan itsensä varmasti takaisin monin verroin. Käytetyt sähköautot alkavat pian tulla myös halleihin.

Pyri tarjoamaan pitkiä viikonlopun koeajoja.
Sähköauto on edelleen useimmille kuluttajille vieras asia. Siksi ostoaikeisssa olevan autoilijan on selvitettävä harkinnassa olevan sähköauton ja ennen kaikkea sen toimintamatkan soveltuminen omaan arkeen.

Uskon, että näillä pienillä muutoksilla on huomattavasti helpompi myydä myös käytettyjä sähköautoja.

 

Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen

torstai 26.01.2017 Avainsanat: Käytetty sähköauto , Leaf , Nissan , ostajan opas

Olen kirjoittanut muutamia kertoja sähköautojen soveltuvan jo yllättävän useille Suomalaisille. Olen toki myös kirjoittanut Kenelle en halua sähköautoa suositella. Ja tuon jo vanhan tarinan case-tyypit pääosin eivät edelleenkään sähköautoa halunne.

Nyt kuitenkin alkaa olla jo käytettyjä sähköautoja edullisemmallakin hinnalla markkinoilla ja niitä tulee varmasti kiihtyvällä tahdilla myös Euroopasta käytettyinä lisää. Esimerkiksi Nettiautossa on tätä kirjoittaessa myynnissä 65 sähköautoa ja Mobile.de-sivustolla on myynnissä 3151 käytettyä sähköautoa.

Jos sähköauton hankinta kiinnostaa, niin ei muuta kuin rohkeasti hankkimaan omakohtaista kokemusta ja sen myötä perusteltua näkemystä sähköauton soveltumisesta ja kiinnostavuudesta omaan käyttöön.

! HUOM 40 kWh 2018 tai sitä uudempaa suunnitteleva: lue tämån tarinan loppupuolella oleva päivitys!

(Kirjoitusta päivitetty 5.4.2018)

Leaf on käytettynä erinomainen hankinta.

Nettiautossa käytettyjä Leafeja on myynnissä 51 kpl ja Mobile.de sivustolla 362 kappaletta.

Nissan Leaf on yleisin sähköauto ja siten käytettynäkin niitä on runsaammin tarjolla. Suurin osa vielä toistaiseksi on pienemmällä 24 kWh akulla varustettuja. 

24 kWh Leafeista 5.4.2018 edullisin Nettiautossa on 14990 euron hintapyynnillä varustettu vuoden 2012 mallinen ja on ilmeiseti Euroopasta joskus käytettynä tuotu, koska autossa ei ole ajovalon pesimiä, eikä siis myöskään akunlämmitystä. Akun kunto on jo jonkin verran laskenut, koska auto ns 1BL, eli akun kuntoisuuden mittaristossa osoittavista palkeista yksi puuttuu. 30 kWh Leafeista edullisin on samaan aikaan myynnissä 27880 euron pyyntihinnalla. Auto näyttäisi olevan alkuperäinen Suomi-auto, joten siinä on kaikki olennaisimmat talvivarusteet varmasti olemassa.

Valinnanvaraa käytetyn Nissan Leafin etsijälle siis riittää ja hinnat ovat jo tuntuvasti edullisempia kuin uusissa. Näistä edullisemmista saattaisi löytyä jo erinomaisia kakkos-autoja niille talouksille, joissa on pakko olla kaksi autoa.

Yksinkertainen sähköauton tekniikka helpottaa käytetyn ostoa

Käytetyn sähköauton ostamisessa on useita samoja tarkastelun kohteita, kuin polttomoottorisissakin autoissa. Kuitenkin on myös muutamia olennaisia eroavuuksia. Ostamista helpottaa sähkötekniikan yksinkertaisuus, mutta toisaalta akku ja muu hieman vieraampi teknologia voivat aiheuttaa kokemattomalle yllätyksiä tai jopa pettymyksiä, ellei tiedä mitä on ostamassa. Siksi pyrin kirjoittamaan tähän tarinaan omalla Leaf-kokemuksellani käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostajan opasta. Rajaan tämän kirjoituksen vielä tässä vaiheessa koskemaan 24 kWh ja 30 kWh akuilla varustettuja Leafeja.

Vastuuvapauslauseke: tämä tarina ei voi muodostua millään täysin kattavaksi Leafin ostajan huomiointilistaksi, joten ostajan on aina oltava kaikilta osin itse tarkkana. 

Älä maksa liikaa Leafistasi käytettynä -mutta ole erityisen tarkkana halvimpien kanssa

Suomessa on liikkunut jo alle 14000 euron pyyntihintaisia Nissan Leafeja. Euroopassa halvimmat Leafit ovat jopa alle 10000 euron pyyntihintaisia. Koska käytettyinä tuotujen autojen veron määräytymisen perusteena on päästöt, niin näistä ei montaa sataa euroa mene veroihin etenkään vanhemmista yksilöistä. 

Edullinen Leaf näyttää helposti houkuttelevalta hankinnalta. Ole kuitenkin tietoinen muutamasta olennaisesta seikasta, joita saattaa olla edullisen hinnan takana ja ne saattavat vaikuttaa auton käytettävyyteen olennaisestikin. 

Suomessa myynnissä olevissa Leafeissa käytännössä aina akku kuuluu hintaan

Meillä täällä Suomessa ei ole ollut sähköautoissa akku-leasing mallia lainkaan käytössä. Tämä johtunee ehkä autoverotusmallistamme. Siitä on kuitenkin seurannut selkeyttä Suomessa myytävien sähköautojen hintoihin, koska en ole vielä koskaan nähnyt Suomeen rekisteröityä uutta tai käytettyä sähköautoa myynnissä, jossa olisi vuokra-akku, tai akku ei ylipäätään kuuluisi kauppahintaan.

Euroopassa näin ei todellakaan ole. Jos suunnittelet käytetyn Leafin itse hakemista Euroopasta, niin huomioi aivan ensin, että kuuluuko akku kauppahintaan.  

Talvipaketti ei välttämättä sisällä akunlämmitystä -akunlämmitys ja lampunpesimet tulevat samassa varustepaketissa

Suomessa myytävissä autoissa voi olla maininta talvipaketista ja Euroopan autoissa esimerkiksi "Winter-paket". Nämä paketit pitävät kyllä sisällään Suomen talveen erittäin mukavat ja jopa hyödylliset varusteet: ratinlämmityksen sekä etu- ja takaistuinten lämmityksen.

Nuo eivät kuitenkaan vielä takaa esimerkiksi minulle sitä toimintavarmuuden kannalta olennaisinta talvivarustetta, eli akunlämmitintä. Akun lämmitystoiminnon tarpeellisuus on käyttäjäkohtaista. Jos auto on pääosin säilytyksessä lämpimässä tallissa niin sille ei ole tarvetta. Myös eteläisimmässä Suomessa harvemmin on yli -25c kireämpiä pakkasia, jolloin akku lakkaa toimimasta, ellei se lämpiä joko lämmittimellä, ajamalla tai lataamalla. Akun toiminta estetään ohjelmallisesti, jos se menee liian kylmäksi. Minulle akunlämmitys on ehdottoman tärkeä varuste. Olen useammankin kerran sen toiminnan todennut kojelaudan vilkkuvasta led-valosta ja aina on voinut luottaa, että Leafi lähtee millä tahansa pakkasella yhtä vetreästi, kuin kesällä. 

Akunlämmittimen olemassaolon tunnistat erittäin helposti, koska se on vain autoissa, joissa on lampunpesimet. Tämä on ns. Nordic-pakettia. Euroopassa myynnissä olevista se useimmiten puuttuu, sekä yllättävän usein jo nyt myös Suomessa myynnissä olevista käytetyistä.

Mobile.de -palvelussa olevista Leafeista halvimmista suurin osa on alunperin USA-autoja. Nämä tunnistaa mm keltaisista etuvalojen sivuheijastinista/lampuista tai takavaloissa olevista kahdesta sivuille päin palavista ledeistä. Näissä autoissa voi olla lisäksi esimerkiksi navigaattorin päivittämisestä pientä lisähaastetta sekä kuluja.

 

Erilaisia toimintamatkoja eri vuosimalleissa

Sähköauton toimintamatka ilmoitetaan yleisesti joko NEDC- tai EPA-normien mukaisina. Näistä NEDC on Nissanin virallisesti käyttämä. Tuo toimintamatka on kuitenkin ollut uutenakin mahdollinen vain erittäin suotuisissa olosuhteissa (lue ei normaaliliikenteessä). Uudenkin Leafin toimintamatkan odotusarvo on kasvanut muutamaan otteeseen seuraavasti.

  • MY 2011/12 Ilmoitettiin 175 km NEDC, toimintamatka, joka oli todellisuudessa ennemminkin noin 117 km.
  • MY 2013 kerrottiin NEDC-rangen kasvaneen jopa 199 km tasolle. Todellisuus oli kuitenkin lähempänä 120 km tasoa.
  • MY 2014/15 tarjolle tuli myös malli, jossa oli lämmityslaitteena pohjoisen oloissakin energiatehokas ilmalämpöpumppu. Tämä kasvatti käytännön toimintamatkan noin 135 km tasolle. NEDC-lukema pidettiin edelleen 199 km:ssa.
  • MY 2016 24 kWh akkullisen mallin toimintamatka pysyi samana kuin edellisessä. Rinnalle tuli kuitenkin 30 kWh akkuinen malli, jonka todellinenkin toimintamatka oli jo helposti jopa 175 km tai yli.
  • 2018 eli 40 kWh-malli tulee myöhemmin eri tarinaan!

Muita vuosimallikohtaisia huomioitavia seikkoja

Jos myynnissä on ennen huhtikuuta 2012 rekisteröity Leaf, on se varmuudella tuotu jostain käytettynä jossain vaiheessa. Leafien maahantuonti nimittäin alkoi Suomessa vasta huhtikuussa 2012.

2011 - 2012 

  • mallisissa autoissa oli kaikissa perinteisempi vastuslämmityslaite, joka kulutti enemmän sähköä.

2013

  • Suomeenkin tuotujen Leafien kokoonpano siirtyi Englannin Sunderlandiin.
  • Käsijarru siirtyi jalkapoljinmalliseksi.
  • Latausluukkuun tuli valaistus
  • 2013 alkaen lämpöpumppu on ollut tarjolla lisävarusteena tai esimerkiksi Acenta-varustepaketin mukana.
  • laturin möykky poistui peräkontista ja pohjasta tuli tasainen, kun laturi siirrettiin moottorin päälle.

2015

  • Uusi kestävämpi akkukemia
  • Ainakin Acenta-mallissa vakiona mm rengaspaineanturit.

2016

  • Myös 30 kWh akku
  • Carwings ajotietokone muuttui Nissan Connectiksi ja näyttö kasvoi hieman.
  • Eri vuosimalleissa on ollut myös tarjolla erinomaisia LED-ajovaloja. Itse arvostaisin niitä myös käytettyä ostaessani. 

2018 eli 40 kWh Leafista tulee myöhemmin oma tarinansa

Leafin takuu

Jos olen ymmärtänyt oikein, on Leafilla mahdollisesti eri pituinen takuu riippuen mistä osista on kyse sekä akun koosta.

Vuonna 2013 Nissanilla todettiin Leafin akkujen olevan odotettua kestävämpiä ja niinpä akuston takuuta jatkettiin tuolloin jopa takautuvasti jo ajosss olleille autoille. 

Edelleen takuu on Leafille määritelty näin: 

(lähde: Nissan Leaf esite)

  • 5 vuotta / 100 000 km sähköauto-osien osalta
  • 5 vuotta / 100 000 km 24 kWh akulle. Myös akun kapasiteetin lasku alle 9 palkin (12 uudessa)
  • 8 vuotta / 160 000 km 30 kWh akulle. Myös akun kapasiteetin lasku alle 9 palkin (12 uudessa)
  • 3 vuotta / 100 000 km vakio-osille (oma kysymys, missähän tuo raja menee?)
  • 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu

Leafia ei muuten kovin tiuhaan onneksi tarvitse huoltaakaan. Huoltoväli on 30 000 km / 1 vuosi ja huollot ovat ainakin omaan autooni olleet tuntuvasti polttomoottoriautoissa tottumiani edullisempia. Leafin huoltopisteitä on myös hyvin ympäri Suomen.

Akun kunto on erittäin tärkeä tietää

Nissan ilmoittaa Leafin akun kapasiteetiksi 24 kWh ja siitä on uutenakin käytössä tyypillisesti noin 22 kWh. (2016 myös 30 kWh/28kWh).

Leafien akkujen kestossa tuntuu olevan vuosimalliin liittyviä eroja. On myös koettu, että erityisen kuumat olosuhteet, joita on Suomea olennaisesti kuumemmissa maissa, saavat akun väsymään nopeammin.

Akun keston suhteen voin omasta kokemuksesta painokkaasti suositella vuoden 2015 tai sitä uudempaa Leafia. Siihen vaihdettiin akkukemiaa sellaiseksi, että se ei tunnu menettävän kuntoisuuttaan kovallakaan käytöllä.

Leafin mittaristosta näkee suuntaa-antavasti akun kuntoisuuden. Akun varaustilan osoittavan näytön palkkien oikealla puolella olevat ohuemmat palkit ilmaisevat akun kuntoisuutta. Täydet 12 ohutta palkkia kertoo, että akku on osimoilleen hyvässä kunnossa.

  • Ensimmäisen palkin osan putoaminen tarkoittaa, että akku varaa enää 85% uuden akun varauksesta. Tämä tarkoittaa enimmillään enää noin 18,7 kWh maksimi energiamäärää, eli matka-ajon toimintamatka on pudonnut jo noin 113 km tasolle. (Uudella noin 137 km)
  • Kahden palkin kadotus vastaa enää 78,75% kapasiteettia uudesta. Tämä tarkoittaa enää noin 17,3 kWh energiamäärää ja noin 105 km toimintamatkaa.
  • Kolmen palkin kadotus tarkoittaa enää 72,5% kyvykkyyttä uudesta, eli enää noin 16 kWh energiamäärää ja jo reilusti alle 100 km toimintamatkaa.

Akun kunnon näkee melko yksinkertaisilla välineillä merkittävästi tarkemminkin. Tarvitaan vain OBD-lukija ja puhelimeen LeafSpy-sovellus. Alla on tekemäni video LeafSpyn käyttöönottamiseksi. Vaikka se onkin yksinkertaista, on varsin ymmärrettävää, että kovin moni käytettyä autoa ostava ei tuota lähde asettelemaan. Siksi on hyvä pyytää esimerkiksi kokenutta Leaf-kuljettajaa mukaan omilla laitteillaan akun kunnon toteamiseksi. Tuolla yhdistelmällä kuitenkin näkee tarkasti akun kunnon. SOH-lukema 100 kertoo omassa 73000 km ajetussa Leafissani, että akku on edelleen täysin uudenveroisessa kunnossa. 

LeafSpy käyttöönotto iPhonessa

106 näyttökertaa

 

Akun kunto kannattaa testata myös pitkällä koeajolla. Oma testini on tuon linkin päästä luettavissa:

Toimintamatka- ja akkutesti Nissan Leafille ajamalla

Se on sitten jokaisen itse arvioitava, mikä on mahdollisesti alentuneen akun kapasiteetin vaikutus auton käyttöarvoon omassa ajossa. Jos matkat ovat hyvin lyhyitä, ei tuolla ole vaikutusta.

Kannattaa kuitenkin olla selvillä, että Leafin akun vaihto maksaa noin 5500 - 6500 euroa.

 

Erilaisia latausominaisuuksia

Leafissa on hitaampaan lataamiseen Type1-liitin, josta auton sisäinen yksivaihelaturi saa latausvirtaa sekä ohjaussignaalit. 

Leafia on käytettyinä tarjolla kahdella eri tehoisella sisäisellä laturilla. Ole tietoinen tämänkin vaikutuksesta omaan käyttöarvoosi sekä jälleenmyyntiarvoon.

  • Hitaampi 3,3 kW -tehoinen laturi lataa siis parhaimmillaankin vain noin 20 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnissa.
  • Tuplasti tehokkaampi 6,6 kW sisäinen laturi on sekin vielä lohduttoman hidas esimerkiksi Zoen 22 kW laturiin verrattuna, mutta sen tarjoama noin 40 km lisä energiaan on jo kuitenkin joillekin tärkeä. Itselleni tuo on ainoa olennainen lisävaruste. Ilman sitä olisivat Keski-Suomen matkat olleet mahdottomia toteuttaa, enkä ehtisi kunnolla työpäivän jälkeen enää käymään kaupassakaan.

Mistä sitten auton ostoa suunnitteleva tietää, kumpi sisäinen laturi kohdeautossa on? Sen näkee helposti auton mittariston näytöstä etsimällä latauksen kestoarvionäytön. Tarjolle tulee 6 kWh latausaika vain autoissa, joissa on tuo tehokkaampi laturi.

Huomioi, että joillain ulkomaisilla markkinoilla Leafia on ollut tarjolla jopa ilman DC-pikalatauksen mahdollistavaa CHAdeMO-liitintäkin. Pikalataus on useille Leaf-käyttäjille tärkeä lisä, jos autolla meinaa yhtään matkailla. Uutena Suomeen maahantuojan kautta tuoduissa autoissa on kaikissa pikalataus ollutkin.

Testaa latauksen ja kaapeleiden toiminta

Itse testaisin AC sekä DC -latausten toimivuuden ajamalla akun selkeästi alle 60% lataustason ja viemällä näihin molempiin lataustyyppeihin. LeafSpy jälleen kertoo tarkoin latauksen toimivuuden ja lataustehon. Huomioi kuitenkin, että molemmissa latauksen maksimi tehoa saattaa rajoittaa latauslaite.

Leafin mukana toimitetaan schuko-latauskaapeli, jonka käyttöä Nissan suosittelee vain tilapäisesti. Tarkista että kaapeli löytyy ja katso tämän latauskaapelin kunto silmämääräisesti. Sen tulee olla kaikilta osin täysin ehjä, eikä kummassakaan päässä saa olla mitään palamiseen tai sulamiseen viittaavia piirteitä. Testaa tämän kaapelin toiminta normaalista pistorasiasta. Jos käytössäsi on LeafSpy, niin voit katsoa, että kaapelin kautta latautuu  noin 1,9 kW teholla energiaa. 

Jos auton mukaan saa Type2-type1 -kaapelin, on se helposti jopa 300-500 euron arvoinen! Tarkista tämänkin kaapelin kunto silmämääräisesti ja testaa sen toimivuus. Jälleen LeafSpy kertoo tarkkaa tietoa. Huomioi, että näissä kaapeleissakin voi olla sellaisia, jotka eivät mahdollista 6,6 kW lataustehoa, vaikka auton laturi tehokkaampi olisikin.

Moottoritilan ja tekniikan arviointi

Nissan Leafin sähkömoottori on käytännön ajossa erittäin hyvin vääntävä ja se tuntuu kestävän hyvin käyttöä. Siinä ei ole käytännössä juurikaan tarkistettavaa. Uudemmissa Leafeissa, joissa laturi on siirretty jo moottoritilaan, on ttse moottori piilossa alhaalla laturin alla. 

Tarkista moottoritilasta, että kaikki kaapelit ovat ehdottomasti ehjiä, siistejä ja varmasti kunnolla kiinni. Tarkista myös jäähdytys- ja jarrunesteiden taso ja laatu. Leafissahan jäähdytysneste taitaa jäähdyttää lähinnä laturia. Se ei jäähdytä esimerkiksi akkuja tai moottoria.

Leafin moottoritilassa on myös 12V akku, josta käytetään auton apulaitteita. Akku latautuu automaattisesti myös mahdollisen varusteena olevan pienen aurinkokennon avulla. Tämä akku vanhenee Leafissakin, kuten muissakin autoissa, joten tarkista sen kunto. Onneksi sen vaihto on halpaa, joten siinä ei sitten kannata säästellä.

Yksittäisistä arvokkaimmista elektroniikan osien vioittumisista olen lukenut Nissan Sähköautoilijat -Facebookryhmästä. Nämä viat ovat ymmärtääkseni onneksi hyvin harvinaisia, mutta herkästi hyvin kalliita korjattavia, joten takuun ja myyjän vastuun selvittäminen on tärkeää käytetyn Leafinkin ostoaikeissa.

Jarrut kaipaavat herkistelyä

Leaf on kokoisekseen autoksi aika painava, mutta jarruja säästää yllättävän paljon enimmillään 30 kW-tehoinen regenerointi. Tyypillisin vaiva Leafin jarruissa taitaakin olla vähäisestä käyttötarpeesta johtuva laahaaminen. Tämän saa korjattua tai korjautettua helposti putsaamalla ja herkistelemällä jarrusatulat. 

Tarkista kuitenkin jarrupalojen kulutuspinta ja levyjen vahvuus, koska jos jarruja ei ole herkistelty riittävän usein, ovat jarrut voineet kulua nopeastikin. Tarkista myös milloin jarruneste on vaihdettu.

 

Renkaat ovat yleistä ja kohtuullisen edullista kokoa

Voimakas sähkömoottorin vääntö ja erityisesti sen käyttö kuluttavat Leafin renkaita joskus nopeastikin, joten kannattaa tarkistaa renkaiden kulutuspinta. Onneksi Leafin renkaat ovat edullista kokoluokkaa, mutta osta vain alhaisimman vierintävastuksen omaavia renkaita Leafiin. Renkaiden vierintävastuksella voi olla helposti jopa 15% vaikutus toimintamatkaan matka-ajossa. 

Leafiin uudet kesärenkaat

Talveksi nasta- vai kitkarenkaat Leafiin? No tässä asiassa on jo itsessään niin vahvoja mielipiteitä, että olennaista on kuunnella omaa mieltänsä. Leafilla ajon kokemuksella itse kuitenkin valitsen Leafiin ehdottomasti mahdollisimman matalan vierintävastuksen kitkarenkaat. Leaf on muutoin hiljainen auto, mutta se on hieman herkkä rengasmelulle, jota nastarenkaistakin aiheutuu. Lisäksi Leafin moottorin ohjaus on niin tarkka, että sillä pärjää erinomaisesti kitkarenkailla.

 

Leafin koripaneeleista osa on alumiinia

Joissain aiemmissa vosimalleissa Leafissa konepelti ja ovet ovat alumiinia, joten ne ja puskurit eivät ainakaan ruostu. Kaikissa vuosimalleissa katto, lokasuojat ja peräluukku peltiä, joten kannattaa tarkistaa niiden ruostevapaus. Itse en ole vielä onnistunut näkemään yhtään pintaruostunutta Leafia. 

Alusta joutuu koville painon ja voiman takia

Iskarit ja alustan nivelet ovat Leafissa kovilla, koska auto on hieman painava ja vääntöä riittää. Tarkista niiden kunto huolella. 

Alusta on huolella suojattu muovipaneeleilla, mutta esimerkiksi takalokasuojien etuosassa on erikoiset "hyllyt", joihin rapaa ja kiviä kertyy. Tarkista muutoinkin pyöräholvien ja alustan ruostevapaus. Olen nähnyt parikin Leafia, joissa moottoritilan pohjalla jäähdyttimen ja moottorin välistä näkyvä poikittainen runkopalkki on ruostunut jo muutamassa vuodessa. Samoin akselistot ja niihin liittyvät osat ovat taipuvaisia ruostumaan. Olen myös lukenut jo muutamassa vuodessa ruosteen heikentämänä katkenneesta etujousesta. Uskottavasti Leafinkin elämää olisi helppo jatkaa pitkästikin laadukkaalla ja varhaisella ruostesuojauksella.

 

Sisustus tuntuu kestävän hyvin kovaakin käyttöä 

Istuinverhoilut ja muukin sisustus tuntuvat kestävän hyvin käyttöä. Tarkista ehdottomasti ajoasennon sopiminen omalle kropallesi, koska Leafissa ei ole ohjauspyörässä kuin korkeussäätö. Kuljettajan istuimessa on korkeussäätö, mutta muutoin istuimen säädettävyys on useisiin saman hintaluokan polttomoottoriautoihin verrattuna hiukan rajallista ja esimerkiksi istuinosa on Japanilaisten autojen tapaan hiukan lyhyt pitkille kuljettajille. 

 

Leafin ajotietokoneesta käytetään myös nimitystä Carwings

Riisutummissa varustepaketeissa ei ole ollut tarjolla monipuolista Carwings-ajotietokonetta. Ilman sitäkin kyllä tulee toimeen, mutta Carwings tarjoaa helppoutta ja monipuolisuutta auton lämmityksen ja lataamisen ohjailuun.

Kuitenkin mielestäni vielä olennaisempaa on tarkistaa myyjän osaaminen Nissan Carwingsin data-yhteyksien ja uuden käyttäjän toimintaan saamiseksi. Muut kuin valtuutetut Nissan kauppiaat, jotka ovat Leafien myyntiin koulutettuja tuskin osaavat asiassa auttaa. Kannattaa siis jo ennen ostopäätöstä mahdollisesti myös selvitellä auton vin-numerolla Carwingsin rekisteröinti ja toimintaan saaminen omiin nimiisi. Tuolla yhteydellä ja puhelinsovelluksella on erittäin suuri käyttöarvo todellisuudessa. Sen avulla laitan autoni aina etukäteen lämpiämään ja tarkastelen latauksen tilannetta usein, kun auto on hitaammmassa latauksessa.

 

Sähköauton ostoa suunnitteleva, selvitä tarvittaessa myös koti- ja työpaikkalatsamisen mahdollisuutesi

Olen itse sitä mieltä, että sähköautoilun pitää palkita omistajaansa tai ajajansa myös helppoudella. Helppous edellyttää sen, että säännöllisessä arkiajossa sähköauto latautuu vaivattomasti aina kotona ja tarvittaessa töissä ollessa. Päivittäinen työmatka ei voi perustua matkan varrella lataamiseen.

Etenkin taloyhtiöissä asuvat, selvittäkää etukäteen isännöitsijän kautta, miten saatte helpommin ja halvimmalla pysäköintipaikallenne latausmahdollisuuden. Tähän on olemassa useita hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi Sähköautoilijat ry on koostanut 

helppo latauspiste konseptin

2018 tai myöhempää 40 kWh-mallia suunnitteleva lue tämä

Tämä blogitarina ei siis koske juuri miltän osin vuonna 2018 esiteltyä 40 kWh Leafia. Kirjoitan siitä oman tarinansa, kunhan siitä saadaan enemmän kokemuksia. Kuitenkin jokaisen 40 kW Leafia suunnittelevan on syytä olla tietoinen #rapdigate-ongelmasta. Se tarkoittaa akun kuumenemista puutteellisen lämmönhallinnan takia sekä sen johdosta pikalataamisen hidastumista. #rapdidgate ei vaivaa eikä haittaa sellaisia, jotka eivät 40 kWh Leafillaan aja yli 400 km kertasuorituksia etenkään moottoritienopeuksia käyttäen. 

 

Vihjeitä autokauppiaille käytetyn Leafin myyntiin

Hinnoittele sisäänostettava Leaf akun kunnon mukaan! 

Selvitä aina ennen käytetyn Leafin sisäänostoa sen akun todellinen kunto, eli SOH-lukema. 

  • Jos akun SOH on esimerkiksi 95-100, niin arvioisin akun osuuden hinnasta edelleen täydeksi. 
  • Jos akku on esimerkiksi SOH 85-95, niin lähtisin pudottamaan jo hyvityshintaa, voidakseni hyvittää ostajallekin. Jos ajatellaan, että SOH 70 on jo aika lopussa, niin SOH 85 olisi jo puolivälissä siitä. Siksi itse vähentäisin hyvitysarvosta noin 2500 euroa, eli hiukan alle puolet akun hinnan vaihdosta.
  • Jos akun SOH on 70, niin vähentäisin hyitysarvosta aika lähelle akun vaihdon arvoa, esimerkiksi noin 4000 euroa.

Hinnoittele myytävä Leafi akun kunto huomioiden ja ilmota se jo myynti-ilmoituksessa

Ilmoita aina siis jo myynti-ilmoituksessa akun kunto uudesta SOH100, tai mikä se nyt sitten onkin. Kuva LeafSpysta tai yksinkertaisimmillaan mittaristosta riittää vakuuttamaan asian oikeellisuutta netissä kohteeseen tutustujalle.

Huolehdi myyntivarastossasi olevan sähköauton akun kunnosta ja lataustasosta

Aja tai ajata asiakkaalla tai myyjällä Leafin akku säännöllisesti aika tyhjäksi ja lataa heti täyteen. Toista tätä joitain kertoja. Sitten vasta, jos on oletettavaa että auto seisoo pidempään aseta 80% lataustason asetus ja lataa siihen. Tällä on uskottavasti vaikutusta akun balansointiin ja siihen, mitä SOH-lukua näyttää.

Varmista hyvä koeajokokemus akun lataamisella!

Kun asiakas ilmoittaa haluavansa etukäteen koeajolle, niin lataa akku etukäteen ehdottomasti 100% asti. Muut koeajon edellytyksethän ovat kyllä autokauppiailla perinteisesti erinomaisessa kunnossa.

Investoi Type2-rasialliseen latauslaitteeseen

Nyt juuri on autokauppiaille oikea aika investoida liikkeisiinsä vähintään yksi sähköauton keskinopea latauslaite. Oikea laite on Type2-rasiallinen, joka antaa mielellään 3*32A latausvirtaa. Tämä on erittäin pieni, jopa alle 1000 euron kulu, joka tulee maksamaan itsensä varmasti takaisin monin verroin. Käytetyt sähköautot alkavat pian tulla myös halleihin.

Pyri tarjoamaan pitkiä viikonlopun koeajoja. 

Sähköauto on edelleen useimmille kuluttajille vieras asia. Siksi ostoaikeisssa olevan autoilijan on selvitettävä harkinnassa olevan sähköauton ja ennen kaikkea sen toimintamatkan soveltuminen omaan arkeen.

 

Uskon, että näillä pienillä muutoksilla on huomattavasti helpompi myydä myös käytettyjä sähköautoja.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (9)
maaliskuu (5)
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!