Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla model s

Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian

torstai 10.08.2017 Avainsanat: BEV , Model S , moottoriurheilu , Tesla

Marraskuussa 2017 starttaa Ranskan Paul Ricard -moottoriradalla kaikkien aikojen ensimmäinen Electric GT -ratasarjan kilpailu. Tarkemmat tiedot rataviikonlopun ohjelmasta kertovat, että lauantaina 25.11 kello 9.00 ajetaan ensimmäiset harjoitukset ja sunnuntaina 26.11 starttaa viikonlopun viimeinen kisalähtö.

kuvan lähde: Electric GT Press&Media/Pictures/Test Paul Ricard

Suomalainen Emma Kimiläinen mukana sarjassa

Hienoa, että heti alusta alkaen tähän uuteen autosarjaan saadaan mukaan Suomalaista rataosaamista. Nimittäin kuljettajaksi on ilmoittatunut Emma Kimiläinen.  Emma on kisannut käytännössä koko ikänsä ja menestynyt useissa eri autosarjoissa hienosti. Emman lisäksi sarjassa nähdään enemänkin naisosaamista, nimittäin Leilani MünterVittoria "Vicky" Piria ja Alice Powell ovat myös ilmoittatuneet sarjan kilpa-ajajiksi. Toivon kovasti menestystä etenkin Emmalle!

Tasaväkiset autot lisäävät kilpailuun tapahtumia

Luvassa on mielenkiintoista ja tapahtumarikasta rata-ajoa, koska Electric GT -autot ovat tasaväkisiä. Autoissa on 585 kW tehoa ja 995 Nm vääntöä, joiden avulla ne kilpa-autoksi suuresta painosta huolimatta kiihtyvät peräti 2,1 sekunnissa nollasta 100 km/h nopeuteen. Autojen huippunopeus on 250 km/h. Rata-autot siis pohjautuvat Tesla P100Dl -mallisiin sähköautoihin, jotka vakiona jo kiihtyvät 2,3 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen.

Kilpa-autossa on myös samankokoiset, eli 100 kWh energiamäärän sisältävät Teslan akut auton alustassa. Rata-ajossa 100 kWh akulla kerrotaan päästävän 90 km matkan yhdellä latauksella. Akuston energiatiheys on 285 Wh/kg.

Auton alusta ja aerodynamiikka on muokattu ratakäyttöön soveltuvaksi.  Kisassa käytetään kuivalla kelillä Pirellin P Zero sliksejä ja sadekelillä Pirellin sadekelin renkaita. Renkaiden koko on edessä 265/655 R18 ja takana 305/665 R18.  

Siivekkeillä saadaan runsaasti lisää pitoa suurissa nopeuksissa. Massiivinen takasiiveke painaa 250 km/h nopeudessa autoa 900 Nm ja etuspoileri 500 Nm voimalla maan pintaa kohti. 

Kilpa-autossa on luonnollisesti täydellinen turvakaarivarustus sekä kuppipenkit asianmukaisilla kisavöillä varustettuina.

Kalenterissa yhdeksän kisaviikonloppua

Electric GT:n ensimmäisen kauden kalenterissa on 9 kilpailuviikonloppua eri puolilla Eurooppaa. 

  • 25.-26.11.2017 Ranska, Paul Ricard
  • maaliskuu 2018 Portugal
  • huhtikuu 2018 Italia
  • toukokuu 2018 Saksa
  • kesäkuu 2018 Belgia
  • heinäkuu 2018 Hollanti
  • syyskuu 2018 Englanti
  • lokakuu 2018 Espanja
  • tammikuu 2019 paikka on vielä avoin.

Kisaviikonloput sisältävät runsaasti katsottavaa. Jokainen kisaviikonloppu pitää sisällään:

  • 1. päivän harjoitusajot
  • 1. päivän aika-ajot
  • 1. päivän 1. kilpalähdön
  • 1. päivän 2. kilpalähdön
  • 2. päivän harjoitusajot
  • 2. päivän aika-ajot
  • 2. päivän 1. kilpalähdön
  • 2. päivän 2. kilpalähdön

Esimerkiksi Paul Ricard -radan pituus on 3,841 km ja sillä ajetaan kilpailuisssa yhteensä 261,2 km viikonlopun aikana. Yhdessä lähdössä siis ajetaan 17 kierrosta, eli 65 km.

Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas

lauantai 11.02.2017 Avainsanat: Käytetty sähköauto , Model S , ostajan opas , Tesla

 
 

Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas


lähteenä käytetty mm. Tesla Club Finland Facebook -ryhmästä saatuja tietoja julkaisemassani keskustelussa.

Musk on älynnyt sen, millä sähköautoja myydään. Siksi Model S on niin vetävän urheilullisen näköinen, hyvin kiihtyvä ja täynnä uutta sekä ennen kaikkea päivittyvää tekniikkaa.

Kuvassa Tesla Model S, malli ennen 2016/4 keulan faceliftiä. Kuva: M. Johansson


Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S3X! -blogitarinassa olen huhtikuussa 2016 tarkemmin avannut sitä, miksi Tesla on niin suosittu hinnastaan huolimatta.

Uutena Model S on useiden ihmisten saavuttamattomissa korkean hintansa johdosta. Niin myös minun. Onneksi niitä alkaa nyt olla koko ajan enemmän käytettyinä myynnissä. Model S toimintamatka ja lataamisen nopeus tekevät sen, että ne sopivat jo erittäin useille sähköautoa suunnitteleville.

Käytettyjen tarjontaa on jo olemassa ja kasvaa vauhdilla

Nettiautossa on tätä kirjoittaessa myynnissä 65 sähköautoa, joista 13 oli käytettyjä Tesla Model S -autoja. Hintahaarukka alkaa Tampereella myynnissä olevan Model S P85 - auton 79900 eurosta ja kalleimmassa päässä on Vantaalla myynnissä oleva käytännössä täysin uusi 189900 euron hinnallaan. Suomessa näitä on odotettavissa vuoden kuluessa merkittävästi lisää markkinoille, kun ensimmäisten autojen leasing-sopimukset alkavat päättyä ja ne tulevat siten vaihtoikään.

Mobile.de-sivustolla on myynnissä 3151 käytettyä sähköautoa, joista 221 autoa on Teslan eri malleja. Edullisin EU-mallinen S85 on Ranskassa myynnissä 59900 euron hintapyynnillä.

Jos sähköauton hankinta kiinnostaa, niin ei muuta kuin rohkeasti hankkimaan omakohtaista kokemusta ja sen myötä perusteltua näkemystä sähköauton soveltumisesta ja kiinnostavuudesta omaan käyttöön.

Sähköauto on erilainen ostettava

Käytetyn Tesla-sähköauton ostamisessa on useita samoja tarkastelun kohteita, kuin polttomoottorisissakin autoissa. Kuitenkin on myös muutamia olennaisia eroavuuksia. Ostamista helpottaa sähkömoottorin yksinkertaisuus, mutta toisaalta akku ja muu hieman vieraampi teknologia voivat aiheuttaa kokemattomalle yllätyksiä tai jopa pettymyksiä, ellei tiedä mitä on ostamassa. Käytetyn Teslan hankintaan mausteensa tuovat myös huikea määrä tarjolla ollutta elektroniikkaa sekä se, että Teslan mallipäivitykset eivät noudata perinteistä vuosimalliajattelua, vaan autojen rautaa tehdas on päivittänyt kun on kokenut sen tarpeelliseksi ja softaa  tulee autoihin langattomasti kuten tietokoneiden päivityksiä konsanaan.

Siksi pyrin kirjoittamaan tähän tarinaan omalla Leaf-kokemuksellani sekä Teslan kokeneiden käyttäjien haastatteluilla käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opasta.

Lue myös Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostajalle


Vastuuvapauslauseke: tämä tarina ei voi muodostua millään täysin kattavaksi Tesla Model S ostajan huomiointilistaksi, joten ostajan on aina oltava kaikilta osin itse tarkkana.

 

Älä maksa liikaa Teslastasi käytettynä
-mutta ole tarkkana jos harkitset käytetyn tuontia

Suomessa on liikkunut jo alle 70 000 euron pyyntihintaisia Model S -autoja. Euroopassa halvimmat ovat jopa alle 60 000 euron pyyntihintaisia. Koska käytettyinä tuotujen autojen veron määräytymisen perusteena on päästöt, niin näistä ei kovin paljoa mene veroihin etenkään vanhemmista yksilöistä. Esimerkiksi joulukuussa tuodusta 2013 vuoden mallisesta oli veropäätös hieman alle 2900 euroa.

Norjassa olisi runsaasti tarjolla edullisia Teslan Model S -autoja, mutta huomioi, että Norjasta EU:n ulkopuoleisena maana tulee verojen lisäksi maksuun tullimaksuja sekä varmasti muutama haaste rekisteröintiin muutoinkin.

Edullinen Tesla näyttää helposti houkuttelevalta hankinnalta. Ole kuitenkin tietoinen muutamasta olennaisesta seikasta, joita saattaa olla edullisen hinnan takana ja ne saattavat vaikuttaa auton käytettävyyteen paljonkin.

VAROITUS: Pysy erossa USA-tuontiautoista

Edullisimmat Teslat ovat pääsääntöisesti Mobile.de -palvelussa käytettyinä Eurooppaan tuotuja USA-malleja. Näissä on sen tasoisia rajoitteita ja ongelmia, että en kannusta ostamaan. Esimerkiksi SuperChargerien käyttö ei onnistu. Laturi on yksivaihevirtaa käyttävä ja jos sopivan kaapelin sattuu saamaankin, niin latausteho jää kovin alhaiseksi, eli 3,6 - 7,2 kW tasolle. Myös CHAdeMO-adapterin saaminen DC-pikalatauksia varten saattaa olla kovin haastavaa. Lisäksi navigaattori ei toimi ja olen lukenut takuunkin rajoitteista. USA-mallin tunnistaa ulkoisesti helposti latauspistokkeesta. Älä siis sekaannu näihin USA-malleihin täällä Europassa, on ehdoton mielipiteeni.

Kuvassa Euro-mallin latauspistoke, joka on Type2-tyyppiä ja löytyy kuljettajanpuoleisen takalampun sivusta. Kuva: itse ottamani




Useita eri kokoisia akkuja 60 - 100 kWh välillä

Model S -sähköautoa on ollut tarjolla useilla eri kokoisilla akuilla. Auton mallimerkintäkin jo kielii akun kapasiteetista. Esimerkiksi Model S 60 on varustettu 60 kWh akulla. Tesla painavampana sekä huikeasti tehokkaampana autona kuin oma Leafini kuluttaa enemmän, vaikka ilmanvastus onkin pienempi. Silti 60 kWh akullakin sen pitäisi mennä kesällä noin 300 km yhdellä latauksella. Talvella tietenkin vähän vähemmän ja ajotyyli, eli runsaampi kiihdyttely voi lyhentää toimintamatkaa reilustikin.

Hyvin erilainen ratkaisu Teslalta on ollut pariinkin otteeseen tarjolla olleet akut, joiden kapasiteettia oli myytäessä rajoitettu ohjelmalla pienemmäksi, kuin akun todellinen kapasiteetti oli. Näihin pystyy ymmärtääkseni edelleen ostamaan päivityksen täyteen kokoonsa.

Minkä kokoisella akulla sitten ostaisin käytetyn Teslan? Aika yleinen ajatus tuntuu olevan vähän saman suuntainen kuin omani. Osta niin iso, kuin koet mahdolliseksi tai järkeväksi investointisi rajoitteiden puitteissa.

Suomessa nyt myynnissä olevat autot näkyvät olevan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta 85 kWh akuilla varustettuja. Tuo on jo niin iso akku, että esimerkiksi minä en Leafillani ole 75 000 km ajon aikana yhtenäkään vuorokautena kuluttanut enempää. Ajaminen ei voisi enää vaivattomammaksi muuttua. Ajan päivän ajot ja yöllä auto latautuu kun nukun. Minun ajoihini siis riittäisi hyvin myös 60 kWh akku, mutta jos mahdollista olisi, niin ostaisin isommalla akulla.

Kuvan yläosassa takaluukun mallimerkintä ja alaosassa isosta näytöstä sama. Tämä auto on siis P85, eli Performance 85 kWh akulla. (itse ottamani kuvat)



Yksi vai kaksi moottorinen ja kaksi vai nelivetoinen

Teslan Model S -sähköauto on saanut aivan alun toimitusten jälkeen sekä taka- että nelivetoisena. Nelivetoisen tunnistaa mallimerkinnässä olevasta D-kirjaimesta. Esimerkiksi Tesla Model S P85D on kaksi moottorinen ja nelivetoinen sähköauto.

Tuo on toki erittäin helppoa todeta silmillä mallimerkinnän ja rekisteriotteen tekstin lisäksi. Nimittäin takavetoisessa yksimoottorisessa versiossa on olennaisesti suurempi (syvempi auton takaosaan päin) etutavaratila, eli frunkki.

Kaksimoottorisuus ja sen myötä nelivetoisuus ovat suuremman akun jälkeen ovat minulla varusteiden prioriteettilistalla heti toisena. Kaksimoottorisuus tekee Model Ässästä todella nopean ilman muita nopeuspäivityksiäkin ja nelivetoisuus on Suomessa pelkkää plussaa. Kuitenkin, itse joutunen tästä tinkimään hintatason ja oman mahdollisen budjettini rajallisuuden vuoksi. Omasta Leafilla keräämästäni sähköautoilun kokemuksesta voin sanoa kuitenkin senkin, että sähkömoottorinen auto kaksivetoisenakin etenee aivan huikean hyvin erityisen liukkaallakin kelillä. Tämä johtuu sähkömoottorin voiman annostelun helppoudesta.

Yksimoottorisen, eli takavetoisen Model äSsän frunkki, eli etutavaratila on syvempi auton takaosaan päin.



Hiljainen auto

Tesla Model S on minun korviini ollut koeajoillani hyvin hiljainen auto. Rengasääniä toki niin "reipas" rengastus herkästi lisää, mitä useissa Ässissä omistajat käyttävät. Omistajat ovat kertoneet myös, että rengasmelun määrä on jossain vuoden 2014 lopun aikoihin tehdyissä autoissa vähentynyt.
 
Moottorin ääntähän ei sähköautossa käytännössä ole. Omistajat ovat kertoneet, että kaksimoottorisen version etumoottorista saattaa ajoittain pientä sirinää kuulua, mutta itse en pysty sitä kokemaan ongelmaksi. Jos tuo ääni kuuluu merkittävämmin, kannattaa tarkistaa onko autossa range-mode päällä, koska omistajat ovat kertoneet sen nostavan tuota moottorin sirinää jonkin verran.

Performance-mallit

Kun mallimerkinnässä on P-kirjain numeroiden edessä, on kyseessä performance-malli. Kyseessä on tehoversio. Ikäänkuin Model S ei olisi tarpeeksi rivakka jo muutenkin. Mutta kaikki me moottoripäät, myös me sähköiset haluamme aina vielä hiukan lisää suorituskykyä. Siihen ovat vastauksena Teslalla nämä Performance-mallit.

Esimerkiksi nyt myynnissä oleva Model S P100D -malli kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 2,7 sekunnissa. Ja se tekee kiihdyttämisestä helpompaa kuin nopea kiihdyttäminen perheautolla on koskaan voinut olla. Uusimmassa mallissa ainakin Performance sisältää jo nopeimman Ludicrous-päivityksen.

Ludicrous-päivitys tuo lisää tehoa

Eri versioihin Model S:stä on saanut vuosien varrella mahdollisesti myös Ludicrous-päivityksiä erikseen ostamalla. Ludin jälkiasennus ei ole pelkkä softapäivitys, vaan siinä päivitetään myös esimerkiksi sulakkeet pyroteknisiin ja akun kontaktoreita.

Ludin on saanut P85D-malliin jälkiasennetuna ja 90/100-malleihin uudesta asti. Ludin tunnistaa ulkoisesti auton näytössä olevasta logosta. Kun autossa on Ludicrous, on P85D, P90D tai P100D logon alla on alaviiva. Tämä sama näkyy myös auton perässä olevassa logossa. Tämä päivitys parantaa siis vielä viimeisen piirun verran suorituskykyä. Tätä kirjoittaessa Ludin 0-60 mph kiihdytysennätys taitaa olla lukemassa 2,27 sekuntia!

Unohda perinteinen vuosimalliajattelu, kun ostat käytettyä Teslaa

Teslassa ei toimi perinteinen autovalmistajien vuosimalliajattelu. Teslaan on tullut raudan päivityksiä aina silloin, kun Teslalla ollaan oltu sitä mieltä, eikä jotenkin vuosimallien mukaisesti. Lisäksi vielä Teslalle leimaa antavaa ovat langattomasti tulevat datapäivitykset, kuten tietokoneisiinkin. Näissä päivityksissä on voinut tulla vaikka lisää voimaa entisestään nopeisiin autoihin.
 
Olennaisempaa on katsoa VIN-koodilla auton mallivuotta ja sen perusteella voi esimerkiksi teslamotorsclubub wikistä katsoa mitä ominaisuuksia niihin aikoihin autoihin on päivitetty. Ennen kaikkea olennaisempaa itselle on vain selvittää auton ikä ja kilometrit sekä kunto ja varusteet.
 

VIN-koodi kertoo paljon Teslasta

Useita tietoja saa selville helposti syöttämällä auton VIN-koodin http://teslatap.com/vin-decoder/ sivustolle. VIN-koodin saa selville useista paikoista autossa. Tuolla sivustossa niitä on avattu enemmänkin. Kaikkein parhaiten auton varusteet ja muut tiedot saa selville Tesla-huollosta kysymällä VIN-koodin perusteella.
 
Teslamotorsclub.com-sivustolla on myös avattu VIN-koodia omaehtoista tulkintaa varten. Poimin sieltä tähän muutaman:
  • Merkki 5 kertoo korityypin. A=ratti vasemmalla. Tämä voi kertoa jotain jos ulkomaista autoa etukäteen tutkailee netistä.
  • Merkki 6 kertoo turvajärjestelmistä. 
  • Merkki 7 on jo ehkä hyödyllisempi.
    • A= 10 kW laturi
    • B=  20 kW laturi
    • C= 10 KW laturi ja DC pikalataus
    • D= 20 kW laturi ja DC pikalataus
    • H= 85 kWh akku
    • S= 60 kWh akku (2015 puolivälissä korvattu 70 kWh)
    • V= 90 kWh akku
    • E= 90 kWh akku Ludicrous kyvykkyydellä
  • Merkki 8 kertoo mm mootorista. 1=yksi moottori, 2=kaksi moottoria ja 3=kaksi moottoria Performance
  • Merkki 10 kertoo mallivuoden
    • C=2012
    • D=2013
    • E=2014
    • F=2015
    • G=2016

Olennaisimmat varusteet, joita kokeneet omistajat suosittelevat tarkistettavaksi

Tesla on varsinainen teknologiapaketti renkailla. Edelleen tykkään itse vertauksesta Appleen (tykkään myös Omppu-laitteista).

Listaan seuraavaksi muutaman käyttäjän mielipiteitä olennaisimmista varusteista ja varustepaketeista, joita olisi hyvä oman maun mukaan osata tarkistaa harkinnan kohteesta.

Autopilot ja sen eri versiot

Autopilot on varuste, jonka ehdottomasti haluaisin mahdolliseen käytettyyn Teslaani, koska pystyn avoimesti tunnustamaan olevani teknologiafriikki. Autopilotista on olemamassa eri versioita, jotka voi tunnistaa helposti silmämääräisestikin. AP1-version tunnistaa yhdestä taustapeilin yläpuolella olevasta kamerasta. AP2-versiossa on kolme kameraa samaisessa paikassa sekä lisäksi B-pilareissa kamerat myös.

Kuvassa AP1 version kamera taustapeilin yläpuolella. Kuva: M. Johansson

Navi 

Teslasta saattaa tulla vastaan myös käytetty auto, jossa ei ole varsinaista opastavaa navigaattoria, joka etsii osoitteet, opastaa perille, laskee ajoajat ja paljon muutakin. Se on tullut teknologiapaketissa, jonka joku uuden ostaja on siis voinut jättää ostamattakin. Vaikka autossa ei teknologiapaketin tuomia navigaattorin ominaisuuksia olisikaan, niin on autossa silti aina iso näyttö ja siinä myös karttanäkymä käytettävissä. Eli ilman teknologiapaketin ominaisuuksiakin näet missä auto on kartalla, mutta reittiohjeita ei saa.
 

Pakkassään paketti

Tällä hetkellä pakkassään paketti näyttää 1150 euron hintaa. Itse arvostaisin tuota pakettia käytetyssäkin autossa. Se on tuonut mukaan autoon mm lämmitettävän ohjauspyörän ja lämmityksen myös takapenkille sekä lasinpesimien sähkölämmityksen.

Kuvassa pakkasäänpaketillisessa autossa lämmittimien hallinta. (kuva itse ottamani)
 

Premiumpaketti

Tuo ainakin tällä hetkellä autoon mm sähköisen takaluukun sekä tehokkaan aktiivihiilisuodattimen, joka sisältää jopa bioweapon defence mode -ominaisuuden, joka tekee autoon pienen ylipaineen ja huolehtii, että ulkoilman saastunut ilma ei pääse sisälle autoon.

Älykäs ilmajousitus

Perusvarusteena äSsässäkin on "normaalit" rautajouset. Uuten ostaja on kuitenkin voinut raksia Teslan varustelistalta ilmajousituksen, joka on älykäs. Tämä on myös varuste, jota itse arvostaisin kovasti käytetyssä. Se esimerkiksi tunnistaa missä autolla ajan ja osaa sen perusteella säätää auton maavaraa. Eli jos ajan mökkitielleni, niin auto itsestään nostaa maavaraa.

Lisäpenkit tavaratilassa

Autoon on myös saanut tehdastilauksena tavaratilaan selkä menosuuntaan sijoitetuilla pienten käyttöön tarkoitetuilla kahdella lisäpenkillä. Niillä voi olla jollekin arvoa, joten jos niitä tarvitset, niin tarkista ehdottomasti, että niistä on maininta sallittuina lisäistuimina myös rekisteriotteessa.

Lasikattoluukku ja kattotelineet

Teslan Model S tulee entistäkin paremman näköiseksi ulkoapäin sekä saa sisälle hienoa avaruutta, jos siinä on lasikatto. Lasikatosta myös iso osa avautuu. Lasikatossa on myös se etu, että jos se on autoon uutena valittu, niin siihen voi myös asentaa kattotelineet.
 
Kuvassa lasikattoluukku, joka mahdollistaa kattotelineiden käytön. Kuva: M. Johansson
 
Isossa kuvassa lasikattoluukku auki. Pikkukuvassa näkyy lasikattoluukun mukana tuleva kattotelineen kiinnityspaikka avattuna. (kuva itse ottamani)

Akun kunto kannattaa ehdottomasti selvittää pitkällä käytännön ajotestillä

Näyttäisi siltä, että Teslan akku kestää yllättävän paljon matkaa sekä aikaa. Tesla jatkoikin vuonna 2014 akun takuun rajoittamattomaan 8 vuoteen. Realiteetti kuitenkin on, että sähköauton akku hiipuu jossain vaiheessa, vaikka hitaamminkin tai myöhemmin. Se on sitten jokaisen itse arvioitava, mikä on mahdollisesti alentuneen akun kapasiteetin vaikutus auton käyttöarvoon omassa ajossa. Kovin helpolla Teslan akkukapasiteeteilla tuolla ei tule useimmille mitään merkitystä olemaan.

Tesloissa on sähköautojen suurimmat akut ja on päivän selvää, että jos niitä joutuu omalla kustannuksella joskus uusimaan, niin ovat ne varmasti melko arvokkaita.

Erilaisia latausominaisuuksia

Teslan Euro-malleissa on hitaampaan lataamiseen Type2-liitin, josta auton kolmivaihelaturi saa latausvirtaa sekä ohjaussignaalit.

Teslaa on ollut tarjolla myös eri tehoisilla sisäisillä latureilla.

  • Vakiona autossa on 11 kW tehoinen sisäinen kolmivaihelaturi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos ajat esimerkiksi marketin latauslaitteelle, voit saada jopa noin 50 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnissa. 
  • Vuoteen 2016 saakka autoon ollut tarjolla tuplalaturi, jolla sai parhaimmillaan jopa 22 kW tehoista latausta. Tämä taasen tarkoittaa siellä marketin latauslaitteella sitä että voit saada jopa 100 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnin latauksella.
  • Huhtikuun 2016 paikkeilla julkaistun faceliftin jälkeen tuota tuplalaturia ei ole tarjolla, vaan sen sijaan on olemassa High Power Charger Upgrade, joka nostaa sen 16,5 kW tehoiseksi. Tämäkin tarkoittaa Teslan ilmoitustavan mukaan jopa 81 km energiamäärän latautumista jokainen tunti.
  • Huomioitavaa näissä kuitenkin on se, että kaikki marketien latauslaitteet eivät anna ns. täyttä latausvirtaa. Täydellä latausvirralla tarkoitan tässä 3 x 32A latausvirtaa, eli kolmivaihevirtaa. Eli huomioitavaa on, että itse latauslaite on voitu rajoittaa antamaan merkittävästi pienempääkin latausvirtaa. Tämänkin Teslan ajotietokone osaa kyllä näyttää latauksen nopeutena näytössään.
Kuvassa Type2-kaapeli. Eli toinen pää käy Teslan Type2-latausliittimeen suoraan ja toinen pää käy esimerkiksi markettien parkkipaikoilla yleiseen Type2-rasialliseen latauslaitteeseen.
 


Teslassa itse arvostan erityisen korkealle Super Charger -ominaisuutta. Valitsemassani autossa tulisi ehdottomasti olla tämän toiminnassa. Teslan SuperChargen ohjesivuilla neuvotaan soittamaan Teslalle selvittääkseen SuperCharger-toiminnosta autossa ja mahdollisesti pyytää heiltä ominaisuuden aktivointia. Itse kävisin siis ehdottomasti testaamassa sen. SuperCharger on erittäin nopeaa DC-latausta Teslalle.

Tesla SuperCharger mallilaite Lontoossa Oxfordstreetin Show roomissa



Näiden lisäksi Teslaa voi ladata myös CHAdeMO-pikalatureista, kunhan omistaa siihen sopivan adapterin. Käytännössä jokaisesta pikalaturista löytyy Suomessa CHAdeMO pistoke, josta siis saa myös DC-latausta Teslaan. Tyypillinen latausteho on noin 35 - 50 kW, eli saat noin 200 km tunnissa lisää energiaa tai hiukan enemmänkin.

Isossa kuvassa Teslan CHAdeMO-adapteri, jolla voi ladata esimerkiksi pikkukuvassa näkyvän Jyväskylän Kivääritehtaan kadulla sijaitsevan pikalaturista DC-virtaa. (itse ottamani kuva)



Tietenkin Teslaakin voi ladata myös normaalista pistorasiasta, joskin se on sitten jo hieman hitaampaa. Tuntuvasti tätä nopeampaa on ladata sitä punaisesta kolmivaihepistorasiasta. Punaisesta voimavirtapistorasiasta itse esimerkiksi omassa kodissani uskaltaisin ottaa 3x25A pääsulakkeellisessa omakotitalossani noin 3x16A. Eli Tesla on hyvin "moniruokainen" moneen muuhun sähköautoon verrattuna.

Isossa kuvassa Teslan mukana tuleva latauskaapeli sekä punainen voimavirtapistorasiaan sopiva sovitin, josta siis saa kolmivaihervirtaa. Pikkukuvassa pistorasia- eli schuko-sovitin.



Testaa latauksen ja kaapeleiden toiminta

Itse testaisin AC, DC  sekä SuperCharger -latausten toimivuuden ajamalla akun lämpimäksi sekä selkeästi alle 60% lataustason ja viemällä näihin kaikkiin näihin lataustyyppeihin. Latauksen nopeus näkyy auton isossa ruudussa km/h-lukemana.

Jos auton mukaan saa Type2-kaapelin, on se helposti jopa 300-500 euron arvoinen! Tarkista tämänkin kaapelin kunto silmämääräisesti ja testaa sen toimivuus. Huomioi, että näissä kaapeleissakin voi olla sellaisia, jotka eivät mahdollista täyttä 11-22 kW lataustehoa.

Kuvassa Tesla Model S asioinnin aikaisessa Type2-rasiasta latauksessa. Kuva: M.Johansson

 

Moottorin ja tekniikan arviointi

Moottoria tai moottoreita ei Teslassa ihan samalla tavalla katsellakaan silmämääräisesti, kuin polttomoottoriautoissa. Moottorit kun ovat aika hyvin kätkettyjä akseleiden yhteydessä.

Oxford Street London, Show room, valokuvasin Model S takamoottorin

 

Oxford Street, London Show room, valokuvasin Model S takamoottorin



Jonkin verran olen lukenut takavetoisten ensimmäisten vuosien autojen drive unitin, eli käytännössä moottorin ongelmista. Tesla.com sivustollakin mainitaan, että akustolla ja voimansiirrolla on 8 vuoden takuu, joten vielä jonkin aikaa kyseessä on joka tapauksessa takuun alainen asia. Moottorin kuntoa voi myös itse kuulostella koeajolla, nimittäin takamoottorin sirinän kuulee kyllä, jos drive unit on hajoamassa. Lisäksi voi testailla välystä tasaisella alustalla eteen- ja taaksepäin vaihdetta vaihtamalla. Välystä on aina jonkin verran ja se on asiaan kuuluvaa, mutta jos välystä on kovin paljon, saattaa se enteillä drive unitin vaihtoa. Toki kannattaa huomioida, ettei sen vaihtaminen ole mitenkään polttomoottoriin verrattavan suuri remontti.

Teslassakin on 12V akku, josta käytetään auton apulaitteita. Tämä akku vanhenee Teslassakin, kuten muissakin autoissa, joten tarkista sen kunto. Onneksi sen vaihto on halpaa, joten siinä ei sitten kannata säästellä.

Olen jonkin verran kuullut tarinoita vioittuvista ovenkahvoista ja niiden kunnon näkee kun ovia normaalisti aukaisee ja sulkee. Viat ovat liittyneet poikkihankautuviin johdotuksiin kahvan mekanismissa. Uudemmissa malleissa tämä vika on korjattu jo kokonaan. Tesla.com sivusto kertoo, että autolla on 4 vuoden, 80000 km rajoitettu takuu, joten vielä toistaiseksi nämäkin ovat takuukorjauksia, mutta jo parin vuoden sisällä yhä useammassa autossa omistajan kuluriskinä.

 

 

Model S ovenkahvat tulevat hieman ulos, kun autoa lähestyy ja ne painuvat korin tasalle kun ovi sulkeutuu. Kuva: M. Johansson.
 



Yksittäisistä arvokkaimmista elektroniikan osien vioittumisista olen lukenut. Nämä viat ovat ymmärtääkseni onneksi hyvin harvinaisia, mutta herkästi hyvin kalliita korjattavia, joten takuun ja myyjän vastuun selvittäminen on tärkeää käytetyn Teslankin ostoaikeissa.

Tarkista jarrujen ja renkaiden kunto

Model S on aika painava, mutta jarruja säästää yllättävän paljon enimmillään tehokas regenerointi. Kannattaa silti tarkistaa jarrupalojen ja levyjen kunto Teslastakin. Hurja sähkömoottorin vääntö ja erityisesti sen käyttö kuluttavat Teslan renkaita joskus nopeastikin, joten kannattaa tarkistaa renkaiden kulutuspinta. Nelivetoisuus varmasti säästää hiukan renkaiden kulumista ainakin kaltaisillani kiihtyvyyden tunteesta nautiskelijoilla. Tarkista myös renkaiden kulumisen tasaisuus, Teslassa kuten muissakin autoissa on aina mahdollisuus rengaskulmien vääryydestä aiheutuvaan toispuoleiseen kulumiseen, jota on vaikea havaita nopealla vilkaisulla, joten mittaaminen on paikallaan. Teslan renkaat ovat kallista kokoluokkaa, tai vielä kalliimpaa luokkaa. Kannustan itse siitä huolimatta ostamaan sähköautoon vain alhaisimman vierintävastuksen omaavia renkaita. Renkaiden vierintävastuksella voi olla helposti jopa 15% vaikutus toimintamatkaan matka-ajossa.

Alumiinikori ja alusta eivät ruostu ja sisustus tuntuu kestävän hyvin käyttöä

Model S ei tule ruostumaan, koska se on alumiinia. Iskarit ja alustan nivelet ovat Teslassa kovilla, koska auto on painava ja räjähtävää voimaa riittää. Tarkista niiden kunto huolella. Alusta on huolella suojattu paneeleilla. Alustaan on myös vuosien varrella lisätty titaanilevyt suojaamaan akkuja. Tämä lisäys tehtiin myös aiemmin valmistettuihin autoihin jälkikäteen.

Yläkuvassa Teslan pohjaa perästä keulaan päin. Alakuvassa näkyy, kuinka pohjan suojakiskot ovat tehneet työtään ottaen vastaan katukiveytysten iskuja. (kuvat ja niiden käyttöoikeus saatu Tesla Club Finlandin Facebook -ryhmän keskustelusta)



Sisustus tuntuu kestävän hyvin kovaakin käyttöä
Istuinverhoilut ja muukin sisustus tuntuvat kestävän hyvin käyttöä. Teslassa on minun mielestä erinomainen ergonomia ja hyvät säätövarat, joten eripituisillekin kuskeille löytynee hyvä ajoasento.

Vuoden 2014 aikana tuli istuimiin päivitystä, josta käyttäjät ovat kertoneet, että niiden ergonomia parani entisestään jonkin verran.

Sähköauton ostoa suunnitteleva, selvitä tarvittaessa myös koti- ja työpaikkalataamisen mahdollisuutesi

Olen itse sitä mieltä, että sähköautoilun pitää palkita omistajaansa tai ajajansa myös helppoudella. Helppous edellyttää sen, että säännöllisessä arkiajossa sähköauto latautuu vaivattomasti aina kotona ja tarvittaessa töissä ollessa. Päivittäinen työmatka ei voi perustua matkan varrella lataamiseen.

Etenkin taloyhtiöissä asuvat, selvittäkää etukäteen isännöitsijän kautta, miten saatte helpommin ja halvimmalla pysäköintipaikallenne latausmahdollisuuden. Tähän on olemassa useita hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi Sähköautoilijat ry on koostanut
helppo latauspiste konseptin.

Pian myös Tesla Model X -sähköautoja on käytettyinäkin markinoilla

Model X on sitten jo taas monikäyttöisempi sähköauto. Siitä saa seitsemän paikkaisen version, jolla voi vetää aika vahvalla väännöllä vähän suurempaakin taakkaa vetokoukkuun kiinnitettynä.
 
Mutta palaan siihen tarinaan sitten joskus parin vuoden päästä.
 
Kuvassa Tesla Model X. Kuva: M. Johansson
 
 

Vihjeitä autokauppiaille käytetyn Teslan myyntiin


Huolehdi myyntivarastossasi olevan sähköauton akun kunnosta ja lataustasosta
Aja tai ajata asiakkaalla tai myyjällä sähköauton akku säännöllisesti aika tyhjäksi ja lataa heti täyteen. Toista tätä joitain kertoja. Sitten vasta, jos on oletettavaa että auto seisoo pidempään aseta 80% lataustason asetus ja lataa siihen.

Varmista hyvä koeajokokemus akun lataamisella!
Kun asiakas ilmoittaa haluavansa etukäteen koeajolle, niin lataa akku etukäteen ehdottomasti 100% asti. Muut koeajon edellytyksethän ovat kyllä autokauppiailla perinteisesti erinomaisessa kunnossa.

Investoi Type2-rasialliseen latauslaitteeseen
Nyt juuri on autokauppiaille oikea aika investoida liikkeisiinsä vähintään yksi sähköauton keskinopea latauslaite. Oikea laite on Type2-rasiallinen, joka antaa mielellään 3*32A latausvirtaa. Tämä on erittäin pieni, jopa alle 1000 euron kulu, joka tulee maksamaan itsensä varmasti takaisin monin verroin. Käytetyt sähköautot alkavat pian tulla myös halleihin.

Pyri tarjoamaan pitkiä viikonlopun koeajoja.
Sähköauto on edelleen useimmille kuluttajille vieras asia. Siksi ostoaikeisssa olevan autoilijan on selvitettävä harkinnassa olevan sähköauton ja ennen kaikkea sen toimintamatkan soveltuminen omaan arkeen.

Uskon, että näillä pienillä muutoksilla on huomattavasti helpompi myydä myös käytettyjä sähköautoja.

 

Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!

lauantai 10.09.2016 Avainsanat: Akku , akun koko , BEV , Energiankulutus , Model S , sähköauto , sähköautomatkailu , Tesla

Esipuhe

Tämä on ensimmäinen tarina blogissani, johon lainaan suoraan toisten kirjoitusta.
Teslaclubin blogiin julkaistiin niin hyvin kirjoitettu matkatarina, että pyysin ja sain luvan linkittää sen sellaisenaan omaan blogiini.

kuvan lähde: http://www.teslaclub.fi/blog/39/Sähköautolla+Lappiin?/

 

Tekeekö sähköautolla mitään? Voiko sähköautolla ajaa lappiin?

Toistuvasti kuulen ja luen sähköautoja vastustavia kannanottoja, joista yhtenä kestoperusteena sanotaan, ettei sillä voi ajaa lappiin. Toki niitä väittämiä on lukuisia muitakin, mutta tämä on yksi kestoväittämistä. 
 
Putsataan taas aivan ensin hieman pöytää vastakkainasettelulta. Omalla Leafillani en ole lähtenyt lappiin, koska pikalatausverkosto ei siihen riitä tuolla matalan toimintamatkan autolla. Eikä se oikeasti sillä olisi järkevää siltikään. 
 
Tällä hetkellä sähkautoista vain Tesla on aidosti tehtykin matkailukäyttöä varten. Omalta kannaltani harmillisesti ne vielä toistaiseksi maksavat uusina minulle ja monelle muulle liian paljon. Onneksi tilanne on muuttumassa. Model 3 on tulossa merkittävästi edullisempaan hintaluokkaan ja käytettyjen Model S:ienkin hinnat alkavat lähennellä sellaista, että itseäni ainakin ne alkavat todella kiinnostamaan.
 
Rajaan tämän tarinan nyt siis koskemaan Teslalla jo tehtyä matkatarinaa.
 

Teslalla Espoosta lappiin ja saman tien Nordkapiin asti! Ja paluumatkalla poikkesivat Nuorgamissa.

Täällä on alkuperäinen tarina. Kannustan todella tutustumaan 


En edes lähde tähän referoimaan matkatarinaa, koska se on tuolla Teslaclubissa kirjoitettu sekä kuvitettu niin hyvin.

Tyydyn tässä kohdassa vain toteamaan, että sähköautolla voi ajaa Espoosta lappiin ja vieläpä erittäin edullisesti, mukavasti ja lataamisen haittaamatta lainkaan matkantekoa. Eikä tarinan kirjoittajille riittänyt edes lappiin ajaminen, vaan he jatkoivat siitä Nuorgamiin sekä tietenkin takaisin Espooseen asti.

Sähköautolla viisi vuorokautta ja 3660 km!

Matkaa kertyi siis 3660 km. Sähköä kului 725 kWh ja hintaa ajamiselle kertyi vaivaiset 63 euroa sisältäen kotonakin tapahtuneet lataukset.
 
Pisimmässä ajopäivässä ajosuorite oli 878 km, joten teen itse sellaisen johtopäätöksen, että matka olisi voitu halutessa tehdä merkittävästi nopeamminkin, mutta miksi pitää kiirettä, kun voi pitää myös hauskaa matkalla!
 

Eikä tässä vielä kaikki näitä Teslalla tehtyjä matkoja ja matkailijoita on enemmänkin

Teslaclub Finlandin Facebook sivuilta olen saanut lukea useista muistakin hienoista ja menestyksekkäistä matkatarjoista, joita suomalaiset Teslailijat ovat tehneet myös Eurooppaan suuntautuen.

Tähän halua vielä linkittää Kroatialaisen Sasa Cvetojevicin matkatarinaan. Kannattaa ehdottomasti tutustua myös siihen. Hän ajaa Kroatiasta Jäämerelle Suomen halki ja palaa Norjan kautta takaisin. Ja hän on  sivuillaan olevan aikataulut sisältävän kartan mukaan tulossa Helsinkiin 15.9.2016.

Seuraa Sasan matkaa täältä:
 

Kiitos tarinasta!

Kiitos matkan tehneille ja kirjoittaneille tarinasta. 
Sähköautot tarvitsevat näitä esimerkkitarinoita.
Tesla on useille Suomessakin varmasti erinomainen vaihtoehto ja tämä allekirjoittaa samaa.
Kun saadaan markkinoille jossain vaiheessa Model3, kasvaa käyttäjäkohderyhmä erittäin nopeasti ja paljon. On ennakoitavissa, että Model3 hinnat alkaen malli ei sisällä ilmaista Supercharger-latausta, mutta oma lähtökohtani on se, että haluan ehdottomasti ko. omianisuuden maksaa jo auton ostovaiheessa.
 
 
Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (9)
maaliskuu (5)
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!