Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla leaf40kwh

BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa

perjantai 07.06.2019 Avainsanat: #rapdigate , Akku , BEV , Leaf40kWh , Sähköauton lataaminen

Nissan Leaf 40 kWh 2. sukupolven (gen2) sähköautoissa on maailmanlaajuisesti tunnettu akuston ylikuumenemisongelma, joka tunnetaan paremmin sähköautopiireissä #rapidgate-nimellä. Itse ongelma johtuu Leafin akuston lämmönhallintajärjestelmästä, tai paremminkin sen puutteellisuudesta. Autossa ei ole nestejäähdytteistä tai edes puhallinjäähdytteistä akuston lämmönhallintaa, kuten useimmissa kilpailijoissa on. Leafin akustoa jäähdytetään siis vain ajoviimalla ja silläkin kokemusten perusteella sangen huonosti.

Uskottavasti nykyisten sähköautojen akustojen kulutuskestävyyden suurin haitta ja uhka on toistuva ylikuumentaminen. Siksi on tärkeää, että akuston lämpöä hallitaan jäähdytyksen lisäksi myös BMS:llä, eli akustoa ohjaavalla ohjelmistolla (Battery Management System). Leafin tapaauksessa akuston kuumeneminen aiheuttaa kaksi seurausta: 1. pikalataustehoa lasketaan ja 2. moottorin tehoa rajoitetaan. Näistä ensimmäinen on on ongelma 40 kWh Leafilla pidempää matkaa taittaessa, kun taasen rajoitettukin teho on ainakin itselläni riittänyt aina maantienopeuksien ylläpitämiseen.

BMS-päivitys saatavilla 40 kWh Leafiin

Tiesin, että 40 kWh Leafiin on saatavilla BMS-päivitys, joka toisi edes jonkinlaista helpotusta #rapdigate-ongelmaan, joten pyysin sitä päämäärätietoisesti Tampereen Autokeskukseen autoni 60.000 km huoltoon jättäessä. Olin tosin tätä pyytänyt jo huoltoa varatessakin, mutta jouduin silti vaatimaan päivitystä vielä autoa luovuttaessani. Päivitys tehtiin autooni pyyntöni mukaisesti ja se ilmenee oheisesta kuvasta punaisella ympäröidyn kohdan muuttumisesta. Kuva on LeafSpy-sovelluksen ECU-tiedoista.

Sivujounteena sanottakoon, että Tampereen Autokeskuksella on sähköautoilijan imagoon hyvin sopiva huollon laina-Jopo saatavilla huollon ajaksi. Halusin jälleen sen ehdottomasti käyttööni huollon ajaksi.

#rapdigate ennen BMS-päivitystä

Ennen BMS-päivitystä viime kesän noin +27..29 °C lämpimillä keleillä ajettuani maantieajossa akun täydestä alle 40% tasolle, akku oli kuumentunut 36.1..38,6 °C välille ja jo ensimmäinen pikalataus saattoi rajoittua 31 kW:n tehon tasolle, kun parhaimmillaan se toteutuu noin 43-45 kW:n tasolla.

#rapdigate BMS-päivityksen jälkeen

BMS-päivityksen jälkeen vastaava maantieajo +29..30 °C kelissä Tampereelta Jyväskylään sekä takaisinpäin Patalahden pikalaturille asti nosti jälleen akkujen lämpötilat punaiselle 38,1..40,5 °C tasolle. Totesin, että nyt pääsen ekan kerran vertailemaan päivityksen vaikutusta lataamisen tehoon.

Havaintoni oli positiivinen. Nimittäin akkuun meni nyt sähköä 40 kW:n teholla, kun tosiaan ennen päivitystä latausteho olisi ollut noin 31 kW:n verran. Akku siis latautuisi nopeammin ja näillä Fortumin aikaperusteisilla pikalatureilla säästyisi rahaakin hieman. 

Pidempien matkojen ja siis useamman peräkkäisen pikalatuksen tuloksiin myös palaan, kunhan niitä tulee ajettavakseni. 40 kWh Leafin toimintamatka kuitenkin riittää niin pitkiin ajoihin, että harvoin minulle vallankaan kesäkeleissä tulee saman päivän aikana yhtä useampaa pikalataustarvetta.

Mitä uusi BMS ja kuumemmat akut vaikuttavat akkujen kestoon?

Tuohon ylläolevan otsikon kysymykseen en tiedä vielä kokemuspohjaista vastausta. Tuleva kesä asiasta varmaan tulee antamaan jotain lisäkäsitystä ja tulen syksyllä aiheeseen varmasti palaamaan blogissani. Se ainakin nyt näyttäisi kuitenkin olevan selvää, että akkuun menee myös korkealle varaustasolle asti hyvällä teholla sähköä. Nimittäin vielä 70% varauksessa olevaan akkuun upposi sähköä 33 kW:n teholla. Akku tosin oli tuolloin jo peräti 49,4..53,3 °C lämmöissä. Tältä päivän ensimmäiseltä ja viimeiseksi jääneeltä pikalataukselta matkaa jatkettaessa moottorin tehoa oli hieman rajoitettu seuraavien noin 40 kilometrin ajan ja sen jälkeen BMS antoi moottorillekin jälleen täydet tehot.

Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla

maanantai 01.04.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto , sähköautokokemus

Olen nyt ajanut reilun vuoden Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani. Tämä on jo toinen sähköautoni, joten kokemusta on kertynyt sähköautolla ainoana autonani yli 200 000 kilometrin matkalta. Kirjaan tähän muutamia käyttäjäkokemuksia Leaf 40 kWh:sta.

Arjen ajoissa ylivertaisen vaivaton sähköauto

Leaf on vaivattomin ja helpoin auto, mitä voi kuvitella, kunhan käyttäjällä on sujuva mahdollisuus kotonaan lataamiseen. Joillakin voi riittää myös töissä lataamisen mahdollisuus. Leafilla ajo on silloin yksinkertaisuudessaan seuravanlaista: Aamulla lähden täydellä akulla, ajan päivän ajot ja laitan illalla yöksi lataukseen. Eikä normaalissa arjessa muuta tarvita. Leafin akku riittää talvellakin jopa 200 kilometrin ajomatkoihin pahimpia pakkasia lukuunottamatta, joten suurimman osan ei tarvitse ladata autoaan koskaan päivän aikana.

Todellisuudessa käytän lähes päivittäin työpaikallani olevaa latausmahdollisuutta (nykyisin 30 euron verotusarvoinen). Omaa arkeani on siis enemmänkin se, että autossa on aamulla töihin lähtiessä akku täynnä tai lähes täynnä. Töissä akku täyttyy aina aamun aikana ja lyhyistä työpäivän keikoista huolimatta akku on täynnä kotiin lähtiessä. Ajan paljon myös iltaisin, joten toisinaan akku on illalla kotiin viimeiseltä ajolta saapuessa aika tyhjä. Kotonani on kiinteästi asennettuna autokatoksessa 8A:n latasvirralla varustettu latausmahdollisuus sekä aivan kiinteistöni oven edessä 20A:n latausvirtaan säädetty latauslaite. Käytän tyhjälläkin akulla myöhäänkin kotiin saavuttuani käytännössä aina autokatoksen 8A:n latausta, vaikka tiedän ettei akku ehdi aamuksi täyteen asti latautua. Tuolla kun ei ole mitään merkitystä, koska aamulla akussa on joka tapauksessa enemmän energiaa, kuin tarvitsen.

Leaf sopii erinomaisesti jopa noin 180 kilometrin/suunta työmatkaa kulkevalle päivittäiseen ajeluun, jos työpaikallakin saa latauksen. Ellei työpaikalla ole latausmahdollisuutta, niin en suositteleisi talven kovimpien pakkasten takia kovin paljon yli 80 kilometrin työmatkalaiselle, koska kylmällä autolla lähtö kuluttaa enemmän sähköä matkustamon lämmittämiseen. Näissä matkoissa on suurta vaihtelua riippuen siitä, kuinka suuret nopeusrajoitukset omalla työmatkareitillä on.

Matkailukäytössä toivomisen varaakin

Itse matka-ajelen Leafille useimmiten Kangasala - Viitasaari -väliä, eli noin 290 kilometrin mökkimatkaani sekä Tampere - Helsinki -väliä työkeikoilla. Näihin Leaf soveltuu minulle riittävän pienellä vaivalla. Toki lataustarpeet viivettä matkailuun aiheuttavat. Menomatkalla lataan useimmiten Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla Virtapisteen pikalaturista ja paluumatkalla pysähdyn useimmiten Patalahden Teboilille syömään sekä lataamaan. Eli yhdellä noin 20 minuutin lataustauolla nuo mökkimatkani sujuvat.

Pidemmillä matkoilla 40 kWh Leafin haasteeksi nousee ennekaikkea kesäisin #rapidgate-ongelma. Tuo tarkoittaa akun ylikuumenemista kun autolla ajetaan niin, että tarvitaan useampia pikalatauksia ajomatkan aikana. Auton BMS (akuston hallinta) alkaa rajoittamaan lataustehoa todella voimakkaasti ja lataustauot venyvät huomattavasti pidemmiksi. Leafiin on tarjolla BMS-päivitys, joka sallii korkeammat lataustehot kuumaankin akkuun, mutta en ole päivitystä vielä teettänyt autooni.

Toinen matkailukäytössä lievemmin haittaava tekijä on Leafin korkea kulutus etenkin kun itsellä on kokemusta myös Hyundain Ioniqilla ja Konalla ajelusta. Olisihan se juhlaa ajella samalla akulla noin 20% pidempiä toimintamatkoja.

Kolmas aiempia tuntuvasti vähemmän matkailukäytössä minua haittaava tekijä on Leafin kilpailijoitaan heikompi ajettavuus ja istuinmukavuus. Näitä eri vertailuissa moititaan, mutta onneksi oma vartaloni sopii Leafin kuljettajan paikalle hyvin ja Leafin ajo-ominaisuuksiin olen tottunut.

Edellämainituista johtuen sanoisin, että 40 kWh Leaf on parhaimmillaan noin 300 kilometrin mittaisilla matkailureiteillä. Tosin kävin poikani kanssa sillä viime kesänä myös Lofooteilla asti kääntymässä. Ja Hossan luonnonpuistossa tuli myös käytyä.

 

Kulutus vaihtelee kelien ja vuodenajan mukaan

Leafillani on ajettu vuoden kaikkina kuukausina hyvin samankaltaista ajoa ja samantasoisia määriä. Kokonaiskulutusta minun ajoissani nostaa toistuva kattotaakan käyttäminen. Arviolta nopa 2/3 ajetuista kilometreistä katolla on ollut kattoteline, suksiboksi tai polkupyöriä. Siksi kenen tahansa on helppo päästä minun ajojani pienempiin kulutuslukemiin omalla Leafillaan.

Pieninen kulutus on ollut heinäkuussa 2018, jolloin koko kuukauden keskikulutus toteutui 15,2 kWh/100 km tasolla. Merkittävimpinä seikkoina pienempään kulutukseen olivat kesän kauniit kelit sekä muita kuukausia runsaampi matka-ajon määrä. Heinäkuun keskikulutuksella Leafilleni olisi toteutunut noin 250 kilometrin laskennallinen toimintamatka.

Suurimman kulutuksen kuukausi on ollut tammikuu 2019, jolloin toteutui 21,3 kWh/100 km lukema. Tuolloin taasen tammipakkaset ja jatkuva kattotaakan kuljettaminen nostivat runsaasti kulutusta. Joulukuun kulutuksella olisi toteutunut hieman alle 180 km laskennallinen toimintamatka.

Akun kunto vuoden ajettuna

Sähköautoa harkitsevaa kiinnostaa riittävän toimintamatkan lisäksi myös akun kesto. Minulla on nyt kokemusta Leaf 40 kWh:sta yhden vuoden ja noin 50 000 kilometrin ajalta. Tämän ja edellisen Leafin kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että Leafin akku pitää tasaisesta rasituksesta eniten. Kun olen vertaillut toisten 40 kWh Leafien akun kuntoa osoittaviin SOH (State Of Health) lukemiin, niin omani ovat hyvällä tasolla.

Vuoden ikäisessä ja noin 50 tkm ajetusta autossani akun kuntoisuutta osoittava SOH-lukema oli 96,95%. Eli akku oli siinä vaiheessa Nissanin oman BMS:n laskennan mukaan lähes uuden veroinen. Jos tuosta nyt yrittäisi tehdä jotain johtopäätöstä, niin voisi olettaa lineaarisella kaavalla, että 4 vuotta ja 200 000 kilometriä ajettuna auton akun kunto olisi laskenut 12,2%, eli SOH olisi 87,8.

Nyt alkava kesä tosin vasta näyttää miten SOH:n lasku jatkuu. Viime kesänä oli akun kuntoisuudessa voimakas lasku, joka antaisi olettaa kuuman kelin sulattavan akun kuntoa nopeammin. Toisaalta voi olla myös niin, että SOH:n lasku on alussa nopeampaa ja on nyt tasoittunut loivemmalle tasolle, kuten kuvaajasta myös näkyy.

Luotettavaa ajamista

Leaf on erittäin luotettava auto. Sillä vain ajetaan, ladataan ja ajetaan. Huollot tehdään 30 000 kilometrin välein tai kerran vuodessa. Itse olen sitä mieltä, että 60 000 kilometriä tai kerran vuodessa olisi sopivampi Leafille huoltovälinä. Tai vielä parempi olisi Teslan melko tuoreen ilmoituksen mukainen koko pakollisen huolto-ohjelman poistaminen.

Huolloille on kertynyt merkkiliikeessä tehtynä hintaa 200 - 280 euron välille huoltoa kohden. Tuo hintataso toteutui jo edelliselläkin Leafillani. Edullisemminkin Leafin saisi huollettua, koska ei siinä juuri nimeksikään ole merkityksellistä huollettavaa. Raitisilmasuodattimen vaihto vuosittain ja perässä olevan noin litran öljymäärä olisi varmasti hyvä vaihtaa jossain vaiheessa sisäänajon jälkeen. Jarrunesteet kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa. Toki Nissan tekee huolto-ohjelman mukaisesti paljon muutakin samalla kertaa.

Omassa Leafissani ei ole ollut yhtään korjattavaa vikaa.

(kuva alla Kirsi Immonen, Sähköautoilijoiden ratapäivältä Alastarolta)

Pari harmillista tyyppivikaa

Leaf 40 kWh:ssa on luotettavuudestaan huolimatta muutama harmillinen tyyppivika. #rapidgate-nimellä tunnettu ongelma aiheuttaa akun ylikuumenemista etenkin kesän kuumilla keleillä moottoritieajossa tai toistuvissa peräkkäisissä pikalatauksissa. Akun ylikuumentuessa akuston hallinta (BMS) rajaa lataustehoa. Nyt on kuitenkin jo olemassa päivitys BMS:ään, joka antaa merkityksellisen helpotuksen lataustehon rajaukseen.

Akun varaustilan laskenta prosenteina sekä toimintamatka-arvio lasketaan Leafissa väärin. Laskuvirhe ei ole edes lineaarinen, vaan se se on hyvin vaikeasti hahmotettavissa. Suurimmillaan akun prosenttinäyttö autossa väittää akun varausta jopa 11 prosenttiyksikköä todellista käytettävissä olevaa alhaisemmaksi. Tuo vaikeuttaa tarpettomasti muutoinkin hieman rajoituneen toimintamatkan autossa matkan tekoa. Itse olen tosin tottunut ulosmittaamaan virheen käyttämällä LeafSpy-sovellusta OBD-lukijan kautta.

 

Teknologisten avustimien toimivuutta ja epätoimivuutta

Oma Leafini on 2.Zero limited edition, eli ennakkotilattua erikoisvarusteltua sarjaa. Siinä tuli varusteluun mukaan mm automaattisesti toimivat LED-kaukovalot LED-lähivalojen rinnalle. Kuten myös ProPilot-niminen ajoavustin, joka ohjailee autoa kaistaviivojen mukaisesti. Varusteisiin kuuluu myös adaptiivinen vakionopeussäädin. Toki paljon muutakin varustelua autosta löytyy, mutta nämä nyt luettelen, koska niissä kaikissa on sama riemu sekä vaiva. Ne ovat mukavia avustimia kunhan ne toimivat. Talvella ja kurakelissä ne kaikki kuitenkin harmillisen helposti lakkaavat toimimasta. Haitta on tosin käsittääkseni kovin tyypillinen ko varusteilla olevissa autoissa. 

Useimmiten näistä vaivoista on päässyt putsaamalla auton keulan kurasta tai loskasta. Leafissa kuitenkin etututkien edessä oleviin maskin kerroksiin kertyy pölyä ja likaa niin paljon, että aion pyytää 60 tkm huollossa putsaamaan nuo maskin muovit tutkien edestä.

Sisusta, alusta ja renkaat

Leafini penkit ovat mustaa kangasta. Minulla on sellainen tuntuma, että ne keräävät hiukan aiempien autojeni mustia penkkejä hanakammin likaa itseensä. Myös kojelauta kerää mielestäni kovin herkästi pölyä ja likaa, vaikka autossa on tietenkin raitisilmasuodatin. Autoni sisustus näyttää nyt siltä, että taidan teettää sille alkukesästä jossain pesupaikassa ulko- sekä sisäpesun.

Alusta on 40 kWh Leafissa pehmeämpi kuin oli 24 kWh:ssani, vaikka TM moittikin sitä jäykäksi. Tämän Leafin jousitus pohjaa helposti esimerkiksi hidastetöyssyssä, jos siihen sattui ajamaan vähän liian lujaa. Näitä pohjaamisia on joitain kertoja tullut aika lujan tuntuisesti. Silti alusta tuntuu olevan uuden veroinen ajossa. Mitään ylimääräisiä kolinoita ei kuulu.

Auton toimitukseen mukaan ostamani Nokian kitkarenkaat ovat nyt tänä keväänä vaihtokunnossa. Kesärenkaat ovat vielä hyvässä pinnassa. Voin uskoa, että sähköauton renkaat kuluvat hiuman polttomoottorisia autoja nopeammin, koska sähköauto painaa hieman enemmän ja siinä on todella paljon nopeasti tulevaa vääntöä käytettävissä.

Edullista ajamista

Tarkistin juuri että maksan sähköstäni siirtokuluineen ja kaikkine veroineen 11,2 senttiä / kWh. Olen ajanut vuoden aikana melko tarkkaan 50 000 kilometrä, mutta Nissanin verkkopalveluun siitä on kirjautunut vain 45 423,4 kilometrin ajot. Erotus johtuu siitä, että Nissan kysyy joka kerta luvan lähettää ajodatat verkkopalveluun ja muutamia kertoja tuon luvan kuittaaminen on jäänyt tekemättä. Tarkastelen kuluja ja kulutusta siis vain näiden verkkopalveluun kirjautuneiden ajojen osalta. 

Sähköä tuon 45 423 kilometrin aikana on kulunut yhteensä 7739,2 kWh:n verran. Jos olettaisin, että olisin kaiken tuon ladannut kotona, niin sähköön olisi kulunut rahaa 866,79 euroa. Arviolta puolet tuosta olen todellisuudessa ladannut kotona. Kotona ladattuun sähköön ja sen kuluihin olisi hyvä huomioida myös lataamisen hävikki, mutta se hukkuu kohinaan, kun yhtälöön lisätään maksuttomat lataukset sekä vastaavasti arvokkaammat julkiset maksulliset lataukset. Siis tuo 866 euroa on riittävän oikea summa. 

Kuluneesta sähköstä ja sen hinnasta sekä ajomäärästä saadaa laskettua jälleen saman tasoinen ajamiseen kuluneen liikenne-energian hinta, joka on ollut aiemminkin sähköautolullani eli 1,90 euroa/100km. Jokainen voi itse laskea omilla ajoillaan, millaiseen sähkautoon on halukas investoimaan, kun vertailee omiin ajamisen kuluihinsa. Jos olisin ajanut tuon matkan 6 litraa sataselle kuluttavalla bensa-autolla, niin hintaa olisi kertynyt noin 9 euroa/100km, joten vuoden ajojen liikenne-energiaan olisi kulunut yli 4000 euroa rahaa. Eroa on siis vuodessa kertynyt yli 3000 euroa, joka tarkoittaa osamaksussa mahdollisuutta huomioida yli 250 euron ero niin halutessaan.

Tuo laskelma ei poista sitä tosiseikkaa, että Leaf on kallis ostaa suhteessa saman koko luokan samanteholuokan perheautoihin, mutta ajamiseen kuluvalla rahamaarällä voi halutessaan kompensoida helposti hankintahintaeroa.

Tyytyväisyyteni Leafiin?

Olenko itse tyytyväinen Leafiini vuoden ajon jälkeen? Kyllä ja ei. Ohessa muutamia plussia:

  • luotettava sähköauto
  • 30 tkm huoltoväli (vs Ioniq 15tkm)
  • edullista ajoa (noin 1,9 e/100km liikenne-energiakulut)
  • LED-valot automatiikalla
  • kattotaakkamahdollisuus
  • riittävät sisätilat ja erittäin suuri tavaratila
  • sähköauton mukavuus voimalinjan toimivuuden osalta
  • välitön tasaisesti vääntävä moottori ja riittävä suorituskyky arjen ajoihin
  • ProPilot kaista-avustin ja adaptiivinen vakionopeussäädin

Ja tässä muutamia miinuksia:

  • iso kulutus (vs Hyundain sähköautot)
  • omaan käyttöön vieläkin hiukan liian pieni toimintamatka (60 kWh on optimi omiin ajoihin)
  • #rapidgate (haittaa kesäisin pitkillä matkoilla)
  • kilpailevia sähköautoja heikompi ajettavuus (autovertailujen perusteella)
  • ei koukkua (haluaisin seuraavaan sähköautooni koukun)
  • muutamia kilpailijoita hitaampi AC- sekä DC-lataus

Mitä sähköautoilun kokemuksia sinä haluaisit kuulla käyttäjältä? Kysy rohkeasti tässä blogissa kommentoimalla, Facebook-tililläni tai vaikka Twitterissä https://twitter.com/sahkoautmotoris.

Sähköauto Nissan Leaf hääautona

tiistai 05.03.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto

Saattelin esikoistyttäreni alttarille helmikuussa 2019 ja tuon kunniatehtävän lisäksi minua pyydettiin toimimaan sähköautollani myös hääauton kuljettajana. Otin pyynnön vastaan iloiten ja suurta arvostusta kokien.

Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen hiukan pilke silmäkulmassa arvostelun Leafin sopivuudesta hääautoksi sisältäen auton symbolisia puolia.

Ympäristöarvot ja kestävä kehitys

Sähköauto hääautona kuvastaa mielestäni symbolisesti hääparin kestävän kehityksen arvomaailmaa. Hääpari ja kaikki läheiset haluavat koko sydämestään pelkästään parasta ja ikuista rakkautta nuorelle parille.

Varmasti monilla hääpareilla siintää ajatus tai toive myös perheen laajentumisesta jälkikasvun kera. Hääpari ja häävieraat haluavat parasta myös tuleville sukupolville ja siinä sähköauton vähäiset kokonaispäästöt myös kuvastavat hienosti hääparin arvomaailmaa. Sähköauton elinkaaripäästöistä on erilaisia tilastoja esiintynyt, mutta uskottavimmat ovat sitä luokkaa, että 40 kWh akulla varustetun sähköauton tuotannon päästöt ovat kuitatut noin 40 tkm ajoilla Suomen sähköntuotannon päästöillä ajettuina ja vieläkin nopeammin, kun sähköautoa ladataan 100% uusiutuvilla energioilla.

Me kaikki tiedämme, että sähköauto ei yksin ratkaise mitään, mutta sen ei tarvitse estää tekemästä halukkaiden toimesta omia pieniä ratkaisuitaan, eikä sähköauto ainakaan pahenna ilmansaasteita tai kiihdytä ilmastonmuutosta.

Leaf siis toimii pienellä akullaan erinomaisesti hääautona ympäristöarvojen näkökulmasta.

Nykyaikainen ja tulevaisuuteen katsova

Hääpari haluaa myös olla vahvasti nykyaikainen ja katsoa positiivisesti kohti tulevaisuutta. He ansaitsevat vahvan uskon hyvään tulevaisuuteen. Sähköautot ovat todellisuutta monille meistä jo nyt ja ehdottomasti tulevaisuutta. Mitä ajonaikaisen energiavarastoinnin muotoja tulevaisuus tuokaan akkujen rinnalle, sitä en lähde nyt arvailemaan. Sähkömoottorit ovat kuitenkin niin ylivertaisia käyttömukavuudeltaan ja energiatehokkuudeltaan, että ne tulevat aivan varmasti korvaamaan vanhanaikaiset räjähdysmoottorit lähivuosina.

Leaf toimii siis erinomaisesti hääautona tulevaisuusnäkökulmasta.

Huomioarvo ja näyttävyys

Hääparin rakkaus ansaitsee tulla huomatuksi jopa näyttävällä tavalla ja usein he haluavat hääautonsa olevan sellainen, että se on jollain tavalla näyttävän näköinen ja huomiota positiivisesti herättävä. Leafi ei nyt oikein pääse loistamaan tässä kohdassa. Toisen sukupolven Leaf 40 kWh on niin valtavirta-auton näköinen, ettei sitä oikein enää edes erota sähköautoksi. Teslan Model S vetäisi linjakkuudessaan kyllä huomattavasti pidemmän korren. Silti täytyy todeta sulhaspoikana toimineen poikani sanoin: ”Toihan näyttää ihan hyvältä puhtaana”. Niin, musta erikoisväri on kieltämättä hienon näköinen auringonvalossa kimallellessaan juuri pestynä ja pyyhittynä. Hääauton koristelu on sitten oltava hääparin toiveiden mukainen ja tällä kertaa aika kevyt koristelu oli kyseessä.

Leafin huomioarvo ja näyttävyysnäkökulma siis varsin heikko.

Avarat tilat ja helppo saavutettavuus

Nuori pari tarvitsee ympärilleen sopivasti tilaa ja tilaan pitää olla helppo myös päästä. Hääautona Leafiin pääsy on todella kehno. Takaoven aukko on liian ahdas morsiamen häämekolle laahuksineen. Kaason avustuksella sisään päästiin kunnialla ja huolella puhdistetusta oviaukosta saatiin morsiamen häämekon helmatkin puhtaana sisään, mutta kyllähän Teslan Model X:n haukansiipiovi olisi ollut luksusta.

Tilojen puoleen Leaf toimii aivan riittävästi, koska minä toimin hääauton kuljettajana ja olen vain 176cm pitkä. Taakseni siis jäi sulhaselle riittävä jalkatila ja toiselle puolelle takapenkkiä saatiin morsiamelle ruhtinaallinen jalkatila, kun toinen etupenkki oli eteen siirrettynä.

Leafin saavutettavuus siis hääautona kehno, mutta tilat ovat ok varauksin.

Luotettavuus ja mukavuus

Hääparille toivotaan ikuista rakkautta ja siinä luottamus ja luotettavuus ovat todella tärkeitä asioita. Siksi hääautonkin tulee olla luotettava. Tässä Leaf on kyllä yksi parhaista autoista, mitä tarjolla voi olla. Kyseessä oli talvihäät, joten sähköauton täydellisen luotettava liikkeelle lähteminen ja nopea lämpiäminen olivat arvostettu ominaisuus. Sähköautohan lähtee aina kuin palmupuun juurelta liikkeelle.

Riisien heiton jälkeen sähköauto lipui äänettömästi ja eleettömästi sekä täydellisen pehmeän sulavasti kirkon pihasta poispäin hääparin vilkutellessa ja häävieraiden jäädessä katsomaan kaihoisasti parin perään.

Leafin luotettavuus ja mukavuus hääautona olivat täydelliset.

 

Paljon onnea ihanalle hääparille vielä kerran. Minun esikoistyttärelleni sekä upealle vävypojalleni.

 

Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla

torstai 28.02.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Vielä viime vuonna tein lasten hiihtolomaviikon, eli viikon 9 mökkimatkan edellisellä 24 kWh Leafillani. Silloin matka toteutui 280 kilometrin mittaisena, eli hiukan suorempana ja aikaa siihen kului yhteensä 7h45min. Tänä vuonna 40 kWh Leafilla matka oli jo huomattavasti joutuisamman tuntuista.

(kuvat, joissa näkyy Leafini ovat aiemmilla mökkireissuilla otettuja. Nyt minulla ei ollut aikaa kuvailla mökillä autoa)

Kangasalta Tampereen kautta Viitasaarelle 323 kilometriä

Tällä kertaa mökkimatkaan kuului pikkulenkki Tampereen kautta, josta kyytiin tuli vielä rakkaani sekä pari ihmisen parasta ystävää, eli koiraa. Meitä oli menomatkalla autossa matkatavaroidemme lisäksi kolme ihmistä ja kaksi keskikokoista koiraa. Kattotaakkaa emme tällä kertaa tarvinneet.

Leafissahan on mainiot tilat tällaiseen matkailuun. Tavaratila on suuri ja selkeän muotoinen ja eteen sekä taakse mahtuu hyvin istumaan, kunhan matkalaiset eivät ole paljon päälle 185cm mittaisia. Meidän seurueemme on onneksi selkeästi alle tuon mittaista.

Matka-ajelussa 40 kWh Leafilla ei ole oikeastaa mitään erityistä kerrottavaa näin lyhyillä reiteillä. Matkaa tehtiin aivan normaalisti muun liikenteen mukana aurinkoisessa noin +2°C..+4°C melko tyynessä kelissä. Kaistavahti otti pääosin kuivalla tiellä osaa auton ohjailuun ja adaptiivinen vakionopeussäädin toimi kuin unelma. Lämmönsäätö oli koko ajan automaattiasennolla +17,5°C pyynnillä, jolla autossa tarkenee paremmin kuin hyvin.

Matka-ajossahan Leaf on ihan ok auto, kunhan on tottunut sen Japanilaisen makuiseen ohjautuvuuteen ja pehmeään jousitukseen. Nämä siis ovat kokemuksena lähes ääripää esimerkiksi Volkswagen Groupin tuotteille. Sähköautojen tyyliin Leaf on äänetön moottorin osalta joka tilanteessa, mutta hyvistäkin Nokian kitkarenkaista tulee selkeästi havaittavaa huminaa sisälle. Minä satun olemaan Leafin kuljettajan paikalle sopivan kokoinen, joten siinä on hyvä ajoasento pidemmillekin matkoille, mutta useimmat jäävät kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä.

Moottorissa riittää puhtia reippaisiin ohituksiinkin ja väkevä sekä tasainen vääntö yhdessä hyvin toimivan vakionopeussäätimen kanssa pitävät huolen tasaisesta matkanopeudesta. En käyttänyt tällä matkalla auton e-Pedal -toimintoa lainkaan. Ajomoodiksi oli valittu B, eli runsaammin mootorijarrutuksissa regeneroiva.

Menomatkalle kertyi pituutta yhteensä 323,4 kilometriä ja sähköä kului 51 kWh, joten koko matkan kulutukseksi muodostui 15,8 kWh/100km. Uudella 62 kWh akulla varustetulla Leafilla tai Kona Electricin 64 kWh akulla olisi siis tämän matkan tehnyt ilman yhtään välilatausta.

Nyt teimme menomatkalla yhden välilatauksen taktiikalla pysähtyen Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla. Tarjolla olisi ollut myös Palokan Lidlillä maksuton pikatalaus. Halusin kuitenkin pysähtyä jo Kivääritehtaankadulle. Kävimme latauksen aikana syömässä latauspaikan vieressä olevassa Fazer Amican ravintolassa ja akkuun ehti kertyä tarpeettomankin paljon energiaa loppumatkaa ajatellen.

Hintaa Jyväskylässä Virtapisteen latauspisteellä lataamiselle kertyi 11,2 euroa ja energiaa otin 31,5 kWh. Auto siis oli latauksessa koko 55 minuutin pysähdyksemme ajan, jolla aikaa käytimme koirat lenkillä ja kävimme syömässä maittavan lounaan. Tämäkin pikalatuspiste on hinnoiteltu aikaperusteisesti maksaen 20c/min. Tarpeettoman pitkästä latauksesta johtuen lataamisessa kertyi sähkölle turhankin paljon hintaa ja sähkön hinnaksi muodostui 35 senttiä/kWh. Lataus käynnistyi ja toimi Virtapisteen RFID-kortilla tälläkin kertaa täysin odotetulla tavalla.

Lopumatka olikin sitten muun liikenteen virrassa ajelua mökille Viitasaarelle asti. Perillä akussa oli vielä sen verran sähköä, että vaikka heti olisi päästy jatkamaan matkaa kaupoille. Nyt ei ollut tarvetta lähteä mihinkään, joten laitoin auton saamaan latausta 10A:n virralla suoraan mökin sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta kolmivaihepistokkeesta.

Nyt oli aikaa keskittyä nauttimaan mökillä saunomisesta, kauniista talvisäästä sekä rakkaiden ihmisteni ja koirien seurasta.

Auton akku oli 100% täynnä johonkin aikaan seuraavana päivänä. En tullut edes katsoneeksi, että mihin aikaan, koska sillä ei ollut mitään merkitystä. Nopeampaa latausta tarvittaessa olisin voinut käyttää myös 16A:n latausvirtaa.

Viitasaarelta Tampereen kautta Kangasalle 330,3 kilometriä

Paluumatkalla kyydissä oli yksi lapsi lisää ja enemän matkatavaroita, kuin mennessä.  Keli oli nyt sähköautolle olennaisesti raskaampi, koska tie oli märkä ja satoi vettä ja räntää ja puuskittainen sivuvastainen tuuli oli navakka. Ilma oli noin +1°C ja jouduin pitämään autossa lämmityslaitteen manuaaliasennolla +18°C pyynnillä A/C-asetus käsin päälle asetettuna, koska kosteassa kelissä ikkunat olisivat muuten huurtuneet ikävästi. Leafin lämmityslaitteen automatiikka ei ole kovin fiksu. Se ei esimerkiksi osaa käyttää A/C-toimintoa automaattisesti sisäilman kuivaamiseen.

Paluumatkalla tein kaksi latauspysähdystä, vaikka yhdelläkin olisi pärjätty. Päätin ottaa ensin Jyväskylästä Kivääritehtaankadulta sähköä sen aikaa, kun käytimme koirat lenkillä. Oli tähän Jyväskylän pysähdykseen todellisuudessa toinenkin syy, kuin koirien ulkoilutus. Nimittäin Leafin toimintamatkalaskurissa sekä akun prosenttinäytön laskennassa on ikävä laskentavirhe. Pahimmilaan auto näyttää jopa noin 10% liian alhaista akun varausta. Tiesin, että olisimme päässet Jämsän Patalahdelle saakka ilman välilatausta, mutta tiesin myös, että vankasta Leaf-kokemuksesta huolimatta olisin kohdannut turhaa toimintamatkajännitystä vähän ennen laturille saapumista. Enkä siis siis sitä halunnut matkaseurani takia kokea. Jyväskylässä lyhyen koirien lenkityksen aikana tehty lataus kesti 14 minuuttia, hintaa kertyi 3 euroa ja energiaa siirtyi akkuun 10,4 kWh:n verran. Tuossa latauksessa sähkön hinnaksi muodostui siis 28,8 senttiä/kWh.

Loppumatkaan riittävän latauksen otin Jämsän Patalahden Teboililta päivällistämisemme aikana. Muilta osin paluumatkakin sujui aivan kuten millä tahansa autolla. Ajellen muun liikenteen mukana vakionopeussäädin päällä.

Patalahdenkin lataus tuli tehtyä päivällisen keston takia turhankin ylitäyteen ja siksi hintaakin kertyi tarpeettoman paljon. Tauko kesti yhteensä 42 minuuttia ja siinä ajassa akkuun kertyi 23,78 kWh ja hintaa lataukselle kertyi 8,60 euroa, eli 36 senttiä/kWh.  Paluumatkankin lataukset toimivat kuten niiden kuuluukin, eli ensikerralla RFID:llä aktivoimalla käynnistyen.

Paluumatkalle kertyi pituutta 330,3 kilometriä, sähköä kului yhteensä 56,6 kWh ja keskikulutus oli 17,1 kWh/100km. Paluumatkallekin siis olisi riittänyt 60 kWh akkuinen sähköauto ilman yhtään välilatausta.

Matkaan kulunut aika

Tällä kertaa lataamiseen kului aikaa menomatkalla 55 minuuttia ja paluumatkalla 56 minuutia. Tuon verran olisin halunnut taukoilla joka tapauksessa näin pitkällä matkalla, joten sähköautolla ajaminen ei aiheuttanut enää mitään ylimääräistä matka-aikaan. Toki vielä 40 kWh akullisellakin sähköautolla tulee pysähdyttyä välilatausten takia paikkoihin, joissa en ehkä muutoin tulisi pysähtyneeksi. Tämä kuitenkin vain rikastuttaa elämää.

Seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla

Vaikka tällä mökkimatkalla ei ollut mitään ylimääräistä vaivaa saati haasteita tai riskejäkään välilatausten tarpeesta, niin silti olen päättänyt, että seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla.

Nämä mökkimatkat ovat pisimmät minulla toistuvat ajomatkat ja haluan ne seuraavalla sähköautollani suorittaa ilman yhtään välilatauksen tarvetta. Tällä varmistan matkan täydellisen sujuvuuden vaikka sähköautojen pian tuleva räjähdysmäinen määrän kasvu ruuhkauttaisikin hetkellisesti latauspisteet. Ruuhkaahan on odotettavissa hetkittäin latauspisteille lähinnä liikenteen vilkkaimpina aikoina, eli lomien ja juhlapyhien aikaan. Kun sähköautojen määrä kasvaa voimakkaammin, on odotettavissa Suomenkin pääteiden varrelle vastaavia monen pikalaturin latauspaikkoja, joita Norjassa jo on runsaastikin. On myös realistista olettaa, että kaikissa vaiheissa pikalatausverkoston laajeneminen ei ehdi pysyä sähköautojen määrän kasvun mukana. 

Lisäksi tuollaisella yli 60kWh akulla varustetulla sähköautolla tämäkin matka olisi ollut vielä hieman edullisempi kuin se nyt toteutui. Yhteensä tälle 653,7 kilometrin mökkimatkalle kertyi nyt hintaa 22,8 euron pikalatausten lisäksi myös loppulatauksista noin 8 euroa, eli yhteensä matkalle kertyi hintaa noin 30 euroa, eli yhteensä non 4,6 euroa/100km. Taloudellisella dieselautolla olisi varmaan päässyt myös alle 40 euron tuon matkan. Mutta kun auto on varustettu yli 60 kWh akulla, niin lataan auton vain mökillä ja kotona ja silloin nyt toteutuneella 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella matkalle olisi kertynyt hintaa noin 13 euroa, eli noin 2e/100km. Ei näillä pikalatuksen hinnoilla ole todellisuudessa mitään merkitystä sähköautoiluni kuluihin, koska niitä on kuitenkin niin harvoin, mutta tulipahan tuokin nyt laskeskeltua.

Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä

tiistai 22.01.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Sähköauto talvella

Pirkanmaalla oli 21.1.2018 vihdoin edes pienen hetken vähän reilumpaa pakkasta, kun elohopea laskeutui mittarissa näyttämään -28°C lukemaa. Keli oli täysin tyyni ja kirkas. Sain siis tilaisuuden testata Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoni kulutusta vakioimallani kulutusreitillä. Kirjoitan tähän tulokset tuosta testistä. Teen vertailua samalla autolla kesäkelissä tehtyihin aiempiin testeihin, sekä kirjoitan myös vertailua aiempaan 24 kWh Leafini kulutukseen.

Testiolosuhteet, ajoneuvo sekä asetukset

Ulkolämpömittari näytti kotipihassa -25°C ja ajolenkin varrella se vaihteli -24..-28C°C välillä. Tie oli hyvässä talvisessa kunnossa, mutta kovalle lumipalanteelle painunutta lunta oli runsaasti ja pinta oli jäinen. Erittäin tyyni ilma ei tehnyt eroa meno- ja paluumatkojen kulutusten välille.

Auto on vuoden 2018 mallia oleva Nissan Leaf 40 kWh Zero2 limited edition ja siinä on talvirenkaina Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkat 205/60 -16" kokoisina. Renkaissa oli jokseenkin ajoneuvon suosituksen mukaiset paineet, mutta kova pakkanen oli hieman pudottanut paineita.

Auto oli seisonut ulkona pakkasessa viisi tuntia ennen testiajoon lähtöä. Esilämmitin autoa 15 minuuttia ja esilämmityksen tavoitelämpö oli 22°C. Tuossa ajassa autossa oli sisälle ehtinyt muodostua riittävä mukavuuslämpö ja lasit olivat sulat. (eivät olleet itseasiassa umpeen jäätyneetkään).

Auton akuston kennot olivat reitille lähtiessä -6,5..-1,2°C lämmöissä, eli pakkasen puolella. Reitiltä palatessa ne olivat lämmenneet -2,6..+4,3°C välille.

Asetin reitille lähteissä autoon kuljettajan istuimen lämmityksen ensin täysille sekä ratinlämmityksen päälle. Lämmityslaitteen asetetin lähtiessä manuaaliasetuksella puhallusnopeudelle kaksi ja tavoitelämmöksi 18,5°C

Testireitti ja ajotapa testissä

Testireitti on vakioimani sama edestakainen reitti kotipihastani 325-tietä 30,4 kilometriä Kuhmoisten suuntaan ja sitten samaa reittiä takaisin. Edestakaisen reitin käyttämisellä pyrin vähentämään mahdollisen tuulen vaikutusta kulutukseen. Reitillä on pääosin 80 km/h nopeusrajoitusta, mutta risteysalueilla on 40-60 km/h kohtia. Korkeuseroja reitillä on jonkin verran. (alla oleva kuva on edelliseltä ajotestikerralta)

Ajan reitin joka kerta mahdollisimman tarkoin navigaattorilla tarkistettuja nopeusrajoitusten mukaisia nopeuksia käyttäen. En yritä käyttää mitään erityisiä hypermailaus-kikkoja ajon aikana, vaan ajan käyttäen vakionopeussäädintä.

Testin aikana puhallusnopeus kaksi riitti aivan vimeisiä kilometrejä lukuunottamatta pitämään täysin riittävän mukavuuslämmön, mutta noin kolme kilometriä ennen perille pääsyä nostin lämmön pyynnön 19,5°C ja puhallusnopeuden kolmoselle, koska lievää jäähtymisen tunnetta alkoi esiintyä. Istuinlämmitys ja ratinlämmitys sammutettiin muutaman kilometrin päässä lähdön jälkeen.

Kulutustestin tuloksia

Lasken kultuksen LeafSpy-mobiilisovelluksella tarkistetuista tiedoista. Lähtiessä akussa oli 82,6% varaustaso, eli 32 kWh energiaa ja 60,7 kilometrin lenkin jälkeen akussa oli 19,2 kWh energiaa ja 49,6% lataustaso. Energiaa siis kului reitillä 12,8 kWh, eli keskikulutus edestakaisella reitillä oli 21,09 kWh/100km. Auton mittaristo näytti hieman pienempää 20,6 kWh/100km kulutusta.

Olen jo aiemmin suorittanut Leaf 40 kWh:n akun kokoaiskapasiteetin selvittävän kokeen ajamalla akun täysin tyhjäksi, siis pysähdyksiin asti. Kirjoitin testistä blogitarinan: Leafissa on todellisuudessa käytettävissä 36,7 kWh energiaa. Tuolla 21,09 kWh/100 km kulutuksella Leafini toimintamatka olisi siis toteutunut 174 kilometrin mittaisena. 

Lämmityslaite käytti reitillä 2500-3000 watin tehoa, mutta pääsääntöisesti 2750W. Näin kovalla pakkasella lämmitys tapahtuu pelkästään sähkövastuksilla. Energiatehokas ilmalämpöpumppu ei tuota enää lämpöä. Puhallusnopeus 2-3 riitti koko reitin ajan pitämään mukavan lämmön sisällä ja tuulilasin täysin avoimena. Etusivuikkunat alkoivat jäätyä takareunoistaan ja takasivuikkunat olivat umpijäässä. Tämä sama tilanne olisi ollut vaikka olisin antanut auton yrittää lämmittää matkustamoa automaattiasetuksilla. Uudenkin Leafin lämmityslaitteen lämmöntuottokyky alkaa jäädä liian alhaiseksi noin -20°C kelissä maantienopeuksia ajaen vakiovarustuksella. Tiedän jo vanhasta 24 kWh Leafistani, että pelkästään puskurin alla olevan ilmanottoaukon tukkiminen poistaisi kerralla tämän lievän haitan. Lisäksi monet Leafistit ovat lämpöeristäneet lämmityslaitteen putkistot moottoritilassa ja saaneet merkittäviä energiasäästöjä lämmittämiseen. Itse en kuitenkaan ole kokenut tarvetta tehdä mitään tämän asian eteen, koska näin kovia pakkasia Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueilla on niin harvoin ja 40 kWh akku riittää joka tapauksessa arjen ajoihini erinomaisesti talvellakin.

Sähköauto Nissan Leafista voisi vielä mainita, että se on mitä mainioin talviauto kaikin puolin. Lähtee aina kovallakin pakkasella yhtä ketterästi liikenteeseen, kuin kesällä ja lämpiää tosi nopeasti. Koskaan kohta viiden vuoden ja noin 200 tkm Leafilla ajojen aikana ei ole akku ollut minulla niin kylmä, että moottoritehoa olisi rajoitettu edes liikkeelle lähtiessä.

Kulutuksen muutos kesän optimikelistä

Tein 40 kWh Leafillani kulutustestit samalla reitillä myös kesällä mitä parhaimmassa kelissä. Sillä kertaa vertailin kulutuksen muutosta kattotelineet, kattotaakat sekä ilman kattotaakkaa ajaen.

Nyt jopa -28°C kelissä ajaessa kulutus toteutui 62% korkeampana kesään verrattuna ja toimintamatka lyheni 282 kilometristä 174 kilometriin. Huomioitavaa talvisessa pakkasajossa on myös, että kulutus olisi siis ollut korkeampi, jos autoa ei olisi esilämmitetty tai lämmityslaitetta olisi pidetty automaattipuhalluksella.

Vertailu vuoden 2015 mallia olevan Leaf 24 kWh:n kulutukseen.

Vertailutarina Nissan Leaf 24 kWh:lla, josta löytyy myös linkki -22ºC kelissä tehtyyn kulutustesti videoon. Siinä 24 kWh Leafin kulutuksesksi samalla lenkillä muodostui 26,8 kWh/100km.

Tuohon "kakkosnelosen" kulutukseen verraten yllätyin 40 kWh:n pakkaskulutuksen maltillisuudesta. Olen aina välillä kuvitellut uuden Leafin kuluttavan useissa tilanteissa vanhaa merkittävästi enemmän, mutta toistuvasti saan itselleni todisteita, että näin ei ole. Ilmeisesti mielikuvani uuden Leafin korkeammasta kulutuksesta muodostuu siitä, että sillä ei tule ajettua koskaan säästellen, koska ei ole pakko. Lisäksi ajan ehkä noin 75% ajoistani taakkatelineet, suksiboksi ja vielä usein fillaritkin katolla uudella Leafillani. 

On muuten harmi, että nykyisin Pirkanmaalla tai Keski-Suomessa on niin harvoin ja vähän aikaa kunnon pakkasia, etten vielä ainakaan päässyt toistamaan testiä ilman esilämmitystä ja lämmityslaite automaattiasennolla.

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!