Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla leaf

Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa

sunnuntai 23.12.2018 Avainsanat: Akku , BEV , Leaf , Nissan , sähköauto

Sain yhdeltä lukijaltani hiljattain pitkän kirjeen, jossa hän kertoi haasteista 30 kWh Leafinsa osalta. Katson velvollisuudekseni kirjoittaa siitä nyt hyvin lyhyen tarinan blogiini, koska haluan antaa aina mahdollisimman realistista kuvaa sähköautoista.

Kyseisellä lukijalla oli ollut huomattavasti keskimääräistä suuremmalla vuotuisella ajomäärällä Suomessa 30 kWh Leaf. Ajoja oli hänellä ollut niin paljon, että toistuvia DC-pikalatauksia tuli usein. Hänen havaintonsa oli, että 30 kWh Leafin BMS ei rajoittanut DC-latauksen tehoa vaikka akku ylikuumeni aika pahasti.

(huom kuvan tilanteessa akku ei ole vielä lähellekään ylikuumentunut)

Lukijani oli ollut asiasta useita kertoja yhteydessä maahantuojaan ja jokin päivityskin oli autoon tehty, mutta varsinainen ongelma ei ollut poistunut. Ilmeisesti toistuvista akun ylikuumenemisista johtuen akun SOH oli laskenut merkittävästi. Oma tulkintani: Akkujen kuumenemisen vaikutus SOH:n lasksemiseen on uskottavasti merkittävä, kun katselee yleisesti käytettyjen Leafien SOH-tasoja Suomessa ja vertaa niitä kuumien maiden autojen SOH-lukemiin.

Sanaselitys: SOH, State Of Healt, kuvaa ainakin Nissan Leafissa akun kuntoisuutta suhteessa uuteen. Luku ilmaistaan prosenttilukuna.

Akun SOH laski lukijani Leaf 30 kWh autossa tasolle 82%, mutta lukijani kertoman mukaan todellinen toimintamatka laski merkittäväst vieläi enemmän.Arvailuani: Leafin BMS toiminee siten, että jos akustossa on joitain merkittävästi heikompia kennoja, antaa akku käytettäväksi vain näiden heikoimpien kennojen mukaisesti virtaa. Joka tapauksesa tästä käytännön toimintamatkan voimakkaasta laskusta johtuen lukijalleni tuli kohtuuttomia ongelmia työnsä suorittamiseen autollaan. Kilometrejä autossa oli kuitenkin jo enemmän kuin akun takuu kattaa.

Lukijani kirjoitti vielä, että tässä vaiheessa hänen oli tehtävä ratkaisunsa ja hän vaihtoi toisen sähköauton, jolla pystyy työmatkansa suorittamaan.

Tärkeä viesti siis 30 kWh Leafia suunnittelevalle (ja yhtäläilla mielestäni muillekin): Tarkistakaa aina akun todellinen kunto ennen ostopäätöstä LeafSpylla ja käytännön toimintamatkatestillä ajamalla akku pari kertaa täydestä mahdollisimman tyhjäksi.

Tärkeä havainto 30 kWh Leafien omistajille: Tämä esimerkkitapaus antaa olettaa jälleen vahvemmin, että akun kuumeneminen aiheuttaa helposti SOH:n laskua. Vältä siis omalla latauksien hallinnalla ylikuumentamasta akkua toistuvasti. Eli älä anna auton ladata DC-latauksessa liian pitkään jos akku kuumenee liikaa. Tämä sama on toki pyrittävä nyt jatkossa huomioimaan tarkemmin myös omassa 40 kWh #rapdigage -Leafissanikin.

Huomautus: en halua yleistää tätä yhtä lukijani kokemusta. En siis väitä että vastaavaa ongelmaa olisi säännön mukaisesti kaikissa 30 kWh Leafeissa, vaan kehoitan tarkkuuteen asian suhteen.

LeafSpy on Leafistin paras ystävä

sunnuntai 05.08.2018 Avainsanat: Leaf , sähköauto

Mobiilisovellus LeafSpy antaa sähköauto Leafin kuljettajalle paljon lisätietoa autosta. Osalla näistä tiedoista on kuljettajalle arvoa jopa ajamisen aikana, etenkin jos joutuu ajamaan akun kantaman äärirajoille.

Nissan sähköautoilijoiden Facebook-ryhmässä tulleen pyynnön johdosta kirjoitan tähän tarinaan nyt sen, mitä itse käytän ja katson LeafSpysta aktiivisesti.

Tämä tarina on IOS-puhelimen täyteen, eli maksulliseen versioon LeafSpysta. Huomautus: tämä ei korvaa LeafSpyn sisällä olevaa omaa englanninkielistä hyvää opasta, vaan on omaa tulkintaani ja käyttötapaani. Huomioitavaa on myös vielä sellainen, että LeafSpyta voi mukauttaa asetuksissa ja varmuudella eroja on nyt hetikin Androidiin ja päivitykset vanhentavat tämän tarinan nopeasti. Alle kuvaamani näkymäthän toimivat kaikki puhelimen pysty- ja vaaka-asennossa ja näyttävät kovin erilaisilta tietenkin eri päin, mutta skaalautuvat hyvin.

Ennen LeafSpyn käyttöä

LeafSpyn käyttöön tarvitaan OBD-lukija/lähetin. Näitä on useita erilaisia ja en pysty antamaan kovin luotettavaa tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Eroja toimintaan tekee myös käytetty mobiililaite sekä Leafin malliversiot. Lisäksin olen lukenut, että samasta kaupasta tilattu OBD-lukija on jollain toiminut ja sitten myöhemmin ei olekaan toiminut. Nissan Sähköautoilijat -Facebookryhmässä on hyviä ja tuoreita vinkkejä saatavilla siitä, minkälaisilla ja mistä ostetuilla lukijoilla käyttäjät tuoreeltaan ovat saaneet kokonaisuuden toimimaan.

Itse olen jo vuonna 2015 tilannut Amazonista jonkun kaapelilla varustetun WiFin tekvän lukijan. Olen myös vuonna 2016 tehnyt Youtube-videon pätkän ko mokkulan käyttöönotosta ja laitan tähän linkin tuohon videoon.

https://youtu.be/9l4Aj0WOyF4

Sitten LeafSpyn sisältöä, jota olen eniten käyttänyt.

1. näyttö

Ensimmäisellä näytöllä on akuston kennoista grafiikka. Olennaisempia tietoja mitä tästä itse katselen:

  • SOH = 97,84% kuvassa kertoo, että 40 kWh Leafini akku on 97,84% uudenveroisessa kunnossa. Pidän tätä tietoa edelleen varsin luotettavana, vaikka 30 kWh Leafeista BMS-kaavavirhe juuri SOH-lukemaa koskien löydettiinkin. Edellisen 24 kWh Leafini SOH oli vielä lähes 120000 km ajettuna ja kolme vuotta vanhana 103% ja ajokokeetkin osoittivat, että käytännön rangekin oli vähintään uudenveroinen.
  • 57 QCs & 480 L1/L2 kertoo latauskertojen määrän. Eli tässä tapauksessa 57 pikalatausta ja 480 sitten Type2:sia tai muita pistorasialatauksia
  • 5MV isolla grafiikan oikeassa yläkulmassa (vähän kuin päälleliimattuna) kertoo kennojen jännite-eron sillä hetkellä. Etenkin akun vanhetessa on hyvä seurata, että mitä jännite-eroa alkaa näyttämään täydelä akulla. Uudemmallakin akulla on hyvä hiukan olla selvillä, minkälaisia jännite-eroja alkaa syntyä akun tyhjässä päässä. Suuret jännite-erot voivat kertoa kuolevasta kennosta/kennoista, joka taasen alkaa ilmentää SOH:n laskua. Edellisellä 24 kWh Leafillani alkoi SOH103 lukemasta huolimatta muutaman kerran akun lähestyessä tyhjyyttä kennoerot kasvaa jo esimerkiksi yli 300 mV. Oletan, että muutaman kerran todella nopealla akun loppupään prosenttien sukeltamisella ja kennojen jännite-erolla oli syy-yhteys.

  • Edellämainitut ovat ykkösnäytöltä seuraamiani asioita. Lisäksi siitä ilmenee matkamitarin lukema km
  • AHr kuvastaa myös akun kokonaiskapasiteettia, eli omalta osaltaan akun kuntoisuutta uudesta. Uutena se oli Leaf40 kWh:ssani noin 114 Ahr, mutta tätä juttua kirjoitettaessa, eli noin 22000 km ajettuna se on enää noin 112,90.
  • Tässä näytössä oleva V, eli voltit näyttäisi kuvastavan sen hetkistä akun jännitettä ja tämä lukema siis vaihtelee akun kulloisenkin varaustason mukaan, eli ei kuvastane akun kuntoisuutta.
  • Auton VIN-koodin olen asetuksista asettanut sekoitetuksi, jotta kuvakaappauksia jakaessa en aina jaa oikeaa autoni VIN-koodia.
  • Kuvaajan skaalausta voi muuttaa napauttamalla sormella kuvaajan alaosaa tai yläosaa.
  • Kuvaajan X-akselilla on lukemat 1..96, tämä tulee siitä, että Leafi akustossa on 96 kennoparia. Uudessa 40 kWh Leafissa on 24 modulia ja jokaisessa on 8 kennoa. Näistä 192 kennosta muodostetaan 96 kennoparia.

2. näyttö

Kun 1-näytöllä pyyhkäisee sormella vasemmalla, saa kakkosnäytön näkyviin. Tämä kakkosnäyttö sisältää useita sisäkkäisiä näyttöjä, joita voi vaihtaa näyttöä sormella tökkimällä.

Ensimmäisenä käsittelen näytön, jolla voi seurata latauksen etenemistä. Y-akselilla on latausteho kW ja x-akselilla on aika minuutteina. Aika skaalautuu tarpeen mukaan latauksen keston perusteella. 

  • Sininen viiva kertoo nettolataustehoa, eli paljonko DC-laturilta tai AC-latauslaitteesta tehoa otetaan. Vihreä viiva taasen kertoo akkuun päätyvän "nettolataustehon". Tuo erotus ei suinkaan ole lataushävikkiä, vaan tyypillisimmillän se ero on esimerkiksi auton lämmityslaitteen tai ilmastoinnin viemää tehoa. Pieni harmi 40 kWh Leafiin ainakin minulla ilmeni, ettei tuota sinistä viivaa enää piirretä. Kunkin hetken lataustehon näkee myös näytän yläreunasta Charging Power kohdasta.
  • Tummemman punainen viiva kertoo akun varauksen tilan SOC%
  • Musta viiva kertoo akkujen lämmön kehityksestä. Viiva kuvaa akkujen max-lämpöä.

Toisena tästä kakkosnäytön alla olevaista seuraan akun lämpöjä.

  • Vasen palkki kuvaa akun kennojen maksimilämpöä
  • Oikeanpuolimmainen kuvaa akun kennojen minimilämpöä
  • Keskimmäinen kuvaa akun kennojen keskilämpötilaa
  • Lisäksi kuvaajan alla kerrotaan sen hetken maksimi ja minimi sekä lämpötilaero.

Matkaa tehdessä on ollut toisinaan hauska seurata vielä yhtä näyttöä, johon kertyy matkan aikana korkeuserot sekä nopeus.

 3. näyttö

Kolmas LeafSpyn näytöistä on sellainen, jota erityisesti seuraan usein ajon aikana, etenkin jos pitää vetää akun äärirajoille.

  • Ylimpänä näytöllä näkyy akun SOC%, joka kuvan hetkellä on 32,7%. Tuo ei suoraan siis ole sama asia, kuin auton mittariston akku-%. Sitä en oikeastaan seuraa lainkaan, koska se ei minulle ole ollut mitenkään relevantti tieto.
  • Kuvan ottohetkellä akussa on ollut 12,6 kWh energiaa, joka muodostuu 36,93Ah x 344,14V  / 1000 (tästä on ollut kuitenkin poikkeamiakin nähtävissä, ettei tuo tulos olekaan sama kuin kWh)
  • Seuraavana kuvassa on nyt 0 Wh. Siihen kertyy ajon tai latauksen aikainen kulutettu tai ladattu energiamäärä siinä ajassa, kun LeafSpy on ollut aktiivisena päällä. Luku nollautuu, jos LeafSpy suljetaan ja avataan uudelleen.
  • Seuravana alaspäin näyttöä katsellessa on akun lämmöt. Lämpötilan tarkastelun kohdetta voi vaihdella sormella harmaata laatikkoa tökkimällä. Nyt kuvassa näkyy keskilämpö 39,9 C. Näytettäväksi saa myös maksimilämmön tai minimilämmön.
  • Seuraava alaspäin näytöllä tullessa on LeafSpyn arvio siitä, kuinka monta kilometriä on rangea matalan akun varauksen ilmoitukseen. Kuvan ottohetkellä 13,7 kWh/100 km keskikulutuksella pääsisi vielä 65 kilometriä ennen low battery -ilmoitusta. Tuota kilometrimäärää voi itse kalkuloida muuttamalla keskikulutusta. Vasenta laatikkoa tökkimällä keskikulutus nousee ja oikeaa tökkimällä keskikulutus nousee. Kovin paljoa tuotakaan ei tule seurattua.
  • Seuraavana alaspäin tullessa on GIDs. Tämä on kuvaavin tieto akun todellisesta varaustilasta. Kuvan ottohetkellä akun varaus on 32,6%. Tämä lukema on Leaf 40 kWh:ssa huomattavasti luotettavampi kuin auton mitttariston prosenttinäyttö. Pahimmillaan 40 kWh Leafin mittariston akkuprosenttinäyttö väittää jopa 10 prosenttiyksikköä pienempää varausta, kuin todellisuudessa akussa on. Ja kun auton mittaristo väittää olevan 0%, niin LeafSpy tietää tässä kertoa, että akussa on vielä 8% ja se on siis oikeasti käytettävissäkin. Testasin sen ja nyt tiedän, että meno loppuu oikeasti 1,2% GIDs kohdalla, kun akussa oli 500 Wh energiaa jäljelllä.
  • Alimpana vielä näkyy lämmityksen/ilmastoinin käyttämä teho ja puhallussuunnat.

 

Tämän kolmosnäytön saa myös mukautettua pyyhkäisemällä alhaalta ylöspäin näytöllä sormellaan.

4. näyttö

Neljäs näytö kertoo paljon tietoa ajon aikana. Tiedän, että joillekin Leafisteille tämä on se seuratuin näyttä. Minun seurattua tätä tulee yllättävän harvoin seurattua ajaessani. Ilmeisesti siinä on minun putkiavoilleni jo "Too much information".

  • Kuvassa kohdasta, jossa nyt lukee Chrg 185 km sormella tökkimällä saa paljon tietoa. Esimerkiksi hetkellisen moottoritehon. Näistä kuitenkin hetkellisen moottorin kierroslukumäärän ja moottorin lämpötilan seuraaminen on ollut joskus kovassa moottoritieajossa ihan hauskaa tietoa. 
  • Energian kulutuksen kuvaajat ovat joskus ihan mielenkiintoisia katsottavia. Paljonko akusta otetaan/regenergoidaan/ladataan, muut sähkölaitteet eli Aux, sähkövastuslämmitys Hetr ja A/C eli ilmalämpöpumpun ottama teho. Tiedän, että vastuksen ja ilmalämpöpumpun ottaman tehon seuraaminen on ollut joillekin Leafisteille tärkeää rangen maksimoinnissa ja he ovatkin tehneet ansiokkaita ILPin lämpöeristyksiä ja saaneet selkeitä säästöjä lämmityksen energiatarpeeseen.
  • Alempana näkyy vaihdellen akun lämmöt tai rengaspaineet. Jostain syystä Leaf40 kWh:ssa rengaspaineet eivät ole enää päivittyneet LeafSpyhin, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska nyt ne näkyvät selkeästi auton ajotietokoneen näytöltä, enkä siksi ole jaksanut selvitellä asialle korjausta.

5. näyttö

Viides näyttö on huoltoikkuna. Sen saa aktivoitua näkymään, kun painaa aivan oikeassa yläkulmassa olevaa valikkonappia ja sen jälkeen alhaalta keskeltä asetukset-ratasta sekä tämän jälkeen avatuvasta asetukset valikosta asettaa Service Screen Enabled.

Huoltoikkunasta itse olen esimerkiksi asettanut ovien automaattilukituksen liikkelle lähtiessä ja avautumisen P-napista. Sieltä pystyy myös katsomaan vikailmoitukset ja taitaapa pystyä jopa nollaamaankin niitä, mutta siitä minulla ei ole omakohtaista kokemusta, koska olen ajanut vasta noin 150000 kilometriää reilun kolmen vuoden aikana kahdella eri Leafillani, joten yhtään vikaa ei ole ollut nollattavna :-) . Vaikka valikosta löytyy myös headlight settigsin alta mahdollisuus säätää automaattivalojen toimintaa, en ole saanut toimimaan valintojeni mukaan siten, että ajovalot kytkeytyisivät kun sadetunnistin alkaa pyyhkiä vettä tuulilasilta.

Huoltoikkunasta pystyy myös vaimentamaan uloskuuluvat surinat ja peruutuspiipitykset VSP Settings-kohdan alta. Leaf muistaa nämä valinnat, kunnes ne käy uudestaan muuttamassa huoltoikkunasta.

Aina näkyvissä

Oikeassa alakulmassa on aina näkyvissä (ellei ole poistettu asetusissa) yhteyden tila. Vihreä kertoo, että yhteys OBD-lukijan ja sovelluksen välillä toimii kuten pitää. Keltainen kertoo, että yhteyttä valmistellaan. Sininen on ainakin minulla ollut merkki siitä, että yhteys ei tule onnistumaan. Tähän on yleensä auttanut, kun suosiolla tekee virtakatkon saman tien OBC-lukijalle sekä koko puhelimelle. Jostain syystä nyt kesällä jouduin vuosiin ensimmäisen kerran määrittelemään uusiksi kiinteän IP-osoitteen puhelimeni WiFi-asetuksissa.

Vielä tarkempaa tietoa saatavissa nettiin analysoitavaksi

Kun LeafSpyn asetuksista laittaa päälle Dropboxiin lähettämisen, saa Dropboxiin todella tarkkaa tietoa analysoitavaksi. Tiedosti pitää sisällään mm:

  • ajohetken ja paikan (latitude, longitude) sekä ajonopeuden
  • GIDs, SOH, AHr, Volts, Amps
  • Kennojen maksimi, minimi ja keskiarvo mV sekä erot
  • Jokaisesta kennoparista jonkun lukeman, jonka merkitys ei minulle ole auennut
  • Hx:n eli sisäisen vastuksen
  • 12V akun voltit
  • matkamittarilukeman
  • Pikalatausten (QC) ja L1/L2-latausten määrän
  • SOH-lukeman
  • Moottorin ottaman tehon W
  • Moottorin lämpötilan
  • Ja tosi paljon muutakin.

Tietojen kertymistiheyden voi myös määrittää asetuksista. Tätä tietojen Dropboxiin lähetystä olen pari kertaa käyttänyt ihan mielenkiinnosta. Tämän lisäksi LeafSpy voi lähettää tietoja jollekin serverille, mutta tämän käytö on minulta täysin selvittämättä.

Hyvä Leafistit ja LeafSpyn käyttäjät: Antakaa vain rohkeasti kokemuksia ja kommentteja, mitä muuta tässä pitäisi LeafSpysta kertoa. Miten te sitä olette vielä muutoin käyttäneet.

Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille

lauantai 21.07.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto , sähköautomatkailu

Nissan Leafilla on mukava matkailla, toki pienin varauksin. Kirjoitan tähän blogitarinaan kokemukseni partioleirimatkastamme 8-vuotiaan tyttäreni kanssa Hossan kanssallispuistoon ja takaisin kotiin Kangasalle.

Matkan suunnittelu

Edelleen 40 kWh Leafillakin on syytä suunnitella näin pitkä matka etukäteen, etenkin kun ollaan menossa kohteeseen, josta ei ole ennestään kokemusta. Itse käytän Plugshare mobiilisovellusta tai internetsivustoa apuna. Hiljattain Plugsharen nettiversioon on lisätty hyvin toimiva reittisuunnitteluominaisuus. Sivusto huomioi autolleni määrittelemän toimintamatkan sekä etsii reitiltä valmiiksi parhaat latauskohdat.

Tällä kertaa menomatkaani rytmitti muista kuin autosta johtuvat pakolliset pysähdykset Jyväskylässä ja Viitasaarella. Jyväskylän stoppi sattui kätevästi lyhyimmälle reitille, mutta mökillä käynti ohjasi ajamaan pidempä reittiä käyttäen.

Perillä olevassa leiripaikassa ei saatujen ennakkotietojen mukaan ole sähköä saatavilla, joten matkassa piti huomioida myös päätepisteen latausmahdollisuus. Päätimme mennä edellisenä iltana Hossan kansallispuiston leirintäpaikkaan ja siellä majoittuisimme karavaanaripaikalle nukkuen autossamme. 

Muuta reittisuunnittelua ei kotimaassa kokenut sähköautoilija tarvitse koska kahden suurimman latausoperaattorin mobiilisovellukset sekä RFID-avaimenperät ja kortit on jo olemassa.

Lähtö kotoa 12.7.2018 kello 17.00

Auton pakkaaminen päivällä ennen lähtöä oli ollut helppoa, koska Viitasaarelle asti meitä olisi kyydissä minun lisäksi kaksi lastani. Teimme pakatessa jo valmiiksi 2/3 takapenkistä kaataen pedinkin auton peräosaan kokeen vuoksi. Testasin, että mahdun siinä nukkumaan suorana, kunhan etuistuimet siirtää täysin eteen. Leiriytyessä voisimme kaataa vielä tosienkin puolen takaistuimesta. Pedistä tuli täysin tasainen, kun peräkontin syvennys sekä takaistuimen jalkatila täytettiin matkatavaroilla, joita kyllä oli vähintään tarpeeksi mukaan tuohonkin käyttöön.

Liikkeelle lähtiessä akussa oli luonnollisesti 100% lataus, mutta ajoakuston lämpötila oli jo valmiiksi peräti 29,3 Cº ja ulkolämpötila vaihteli +25..28 Cº, joten #rapdigate tulisi olemaan edessä jo heti alkumatkasta alkaen. #rapidgate on kansainvälisesti tunnettu Nissan Leaf 40 kWh:n akuston ylikuumenemisominaisuus, joka taasen johtuu puutteellisesta akuston lämmönhallinnasta.n

Noin 140 km menomatkassa Jyväskylään ei 40 kWh Leafilla ole enää mitään raportoitavaa. Aivan normaalia ajoa muun liikenteen ja nopeusrajoitusten mukaan seka ilmastointilaite mukavasti viileänä automaattiasennolla sisätilat pitäen. Kaukaisilta nyt tuntuvat jo ne 24 kWh Leafille vietetyt tunnit Jämsän Nesteellä Type2-latausta odotellessa.

Nyt matkaa siivitti tyttäreni innostunut puheensorina, mukava musiikki radiosta ja poikani torkkuminen vieressäni.

Esimmäinen pikalataus Jyväskylän Kivääritehtaankadulla

Menomatkan ensimmäinen pikalataus siis tehtiin Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla olevasta Virtapisteen laturista. Laturille saapuessa akussa oli vielä energiaa jäljellä niin runsaasti, ettei sitä tule enää edes mitenkään erityisesti noteerattua.

Auto kiinni CHAdeMO-kaapeliin, kirjautuminen Virran RFID-kortilla ja lataus käyntiin. Auto lukittiin ja menimme kävellen noin 800 mertrin päässä asuvan sisareni luokse saadakseni lainaan viimeisiä leiritarvikkeita. Pieni välipala myös samalla.

Tälle lataustauolle kertyi pituutta 34 minuuttia ja hintaa 6,80 euroa. Energiaa saimme akkuun 17,1 kWh, eli runsaasti yli tarpeemme päästäksemme mökille.

Myöskään noin 130 kilomertrin matkasta Jyväskylästä Viitasaarelle ei ole enää oikeastaan mitään raportoitavaa. Matka taittuu aivan kuin millä tahansa muullakin autolla. 

Mökkeilyä ja yön yli latausta

Mökille saapuessa matkaa oli kertynyt 275 kilometriä ja keskikulutus oli 15,2 kWh/100km. Matkaa taitettiin sangen ripeitä nopeuksiakin käyttäen. Akkujen lämmöt olivat jälleen peräti 47,7 Cº tasolla, joten seuraava pikalataus olisikin ollut kovin hidasta touhua.

Akkujen kuumentumisesta ei ollut haittaa, koska laitoin auton saamaan 10A latausvirtaa punaisesta työmaapistokkeesta ja aloimme viettämään mökkiaikaa helteistä ja auringosta nauttien.

13.7.2018 matka Viitasaaren mökiltä kohti Hossan kansallispuistoa alkaa

Perjantaina 13.7 pakattiin rinkka leirivalmiuteen ja auto matkailuautomoodiin loppumatkaa varten. Aamulla akku oli taas 100% ladattu ja LeafSpy paljasti akussa olevan 38,7 kWh energiaa ja akkujen olevan jälleen jo valmiiksi helteistä johtuen kovin lämpimät.

Reittisuunnitteluun tehtiin tarkistus, koska Sähköautot -NYT! Facebookryhmästä tuli vihje, että Kajaanin pikalaturi olisi todennäköisesti epäkunnossa. Soitto operaattorina toimivan Plugitin asiakaspalveluun oli tämän vahvistanut myöskin. Siksi reittisuunnitelmaan lisättiin ylimääräinen pikalataus Kärsämäen Juustoportille.

Matkaan lähdettiin mökiltä noin kello 14.30 ja Juustoportin laturilla oltiin jo noin kello 15.20. Juustoportin laturi on Fortum Charge&Driven hallinnoima ja lataaminen maksaa 20 senttiä minuutilta. Latausta aloitellessani pohjoisen suunnasta ajaen saapui Renault Zoe selkeästi pyrkien myös lataamaan. Hän ei DC-lataamisesta mitään hyödy, joten saan ainakin sen puoleen ladata rauhassa, ajattelin.

Siispä Leafi CHAdeMoon jälleen kiinni ja lataus käyntiin RFID-avaimenperän avulla. Lataus käynistyi ensikerralla jälleen kerran täysin moitteetta. Sitten siirryin autooni ja totesin, että Jo nyt akku oli lämmennyt niin paljon, että saimme vain 39 kW:n tehoista latausta. Toisaalta akkukin oli 62% tasolla laturille saapuessa. 

Latasin 33 minuuttia ja 50 sekuntia ja sain siinä ajassa 13,77 kWh ja hinnaksi lataukselle muodostui 6,80 euroa.

Kärsämäen Juustoportilta Kajaaniin

Tämän päivän kokonaispituus olisi 416 kilometriä. Juustoportin jälkeen matkaa olisi jäljellä vielä 315 kilometria, joten edelleen tarvittiin lisää sähköä ja Kajaanin pikalaturin ilmoitetun toimimattomuuden takia yritin hiukan pihistellä sähköä ajamalla ajoitain hieman alle 100 km/h nopeuksia.

Päätin kuitenkin mennä sitkeästi Kajaanissa Ravintola Anorakiin kokeilemaan pikalatausta, koska meillä oli joka tapauksessa nälkä. Jos emme saisi pikalatausta, niin yrittäisin edes Type2.

Anorakin pihassa olevaa pikalaturia hallinnoi melko harvinaisesti Plugit ja sen omistaja on Lumme-energia. Lueskelin tovin laturissa olevia aiemmista menetelmistä poikkeavia aloitustomia. Ensin CHAdeMO kiinni autoon. Sitten laturissa olevalle netisivustolle kännykällä. Siellä sivustolla maksukorttini tiedot syötettyäni painoin käynnistä lataus -painiketta. Kuten minulle oli asiakaspalvelu vahvistanutkin, ei laturilta ollut yhteyttä kunnossa ja mitään ei tapahtunut. Sen sijaan kännykän selaimessa jäi pyörimään tyhjää lataus käynnistetään -imoitus. Päätin kuitenkin vielä kokeilla ja painelin pitkiä jaksoja laturissa olevaa vihreää fyysistä nappia. Yllätykseni oli iloinen, kun lataus yllättäen jonkun ajan kuluttua käynnistyikin. Mahtavaa.

Siten taasaen autoon tarkistamaan latauksen tehoa. Akku oli lämmennyt jo 39,6 asteeseen ja latausta tuli enää 27 kW:n teholla. Auto sai jäädä nauttimaan latausta ja siirryimme nauttimaan Ravintola Anorakin hampurilaisannoksista tyttäreni kanssa. Hyvää oli.

Tälläkään kertaa #Rapdigate ei haitannut mitään, koska lataus valmistui nopeammin kuin syömisemme. Kävin vapauttamassa ihan periaatteen vuoksi laturin syömiseni lomassa, jos vaikka joku muu sattuisi paikalle kokeilemaan onneaan. Ei tullut muita.

Kajaanista yhdellä muonatäydennyspysähdyksellä Hossan kansallispuistoon

Akku olisi riittänyt hyvin loppumatkan Hossan kansallispuistoon, mutta päätin ajoittaa muonatäydennystaukomme Suomussalmelle Jaloniemitalon Type2-latauspisteeseen. Siellä auto sai sen aikaa 6,6 kW:n tehoista AC-latausta, kun kävelimme tyttäreni kanssa läheiseen S-markettiin ostoksille ja takaisin.

Näillä siirtymillä ei enää ollut mitään tarvetta säästellä, joten ajoin aivan normaaleita ajonpeuksia käyttäen. Paitsi että maisemat alkoiva olla niin hienoja, että eihän siinä aina malttanut kovin lujaa ajaa ja pysähdelläkin piti porojen sekä maisemien takia.

Leiriytyminen ja lataus Hossan kansallispuiston leirintäalueella

Perillä leirintäalueella olimme lukuisten maisemapysäysten takia joskus 22.30 kieppeillä. Akussa oli  vielä niin pajon energiaa, ettei siihen kiinnittänyt taaskaan mitään huomiota. Leiriydyimme muiden matkailuautojen joukkoon. Laitoin säädettävän matkalatauskaapelini tolpasta löytyvään suko-pistorasiaan ja säädin saamaan ensin 16A latausvirtaa. Sulake tuntui kestävän sen. Sitten iltapesulle ja nukkumaan. Autossa oli hyvin tilaa meille kahdelle nukkua pehemällä pedillä ja korkeuskin rittii nukkumiseen hyvin. Auton ollessa kytkettynä latauskaapeliin voi auton käynnistysnappia kahdesti painamalla käyttää automaatti-ilmastointia joten meillä oli täydellinen mukavuuslämpö ja kosteudenpoistokin mukavuutta lisäämässä. Ennnen nukkumaan alkamistani kävin pudottamassa latausvirran 10A:n tasolle, jottei nukkuessani ainakaan sattuisi mitään sukopistorasian ylikuumenemista täydellisen rutikuivassa maastossa. Tuokin latausteho riittäisi meille ruhtinaallisesti.

Aamulla kymmenen paikkeilla alkoi tyttärenikin vihdoin heräillä. Aamupalaa, aamupesut ja sen jälkeen hiukan ympäristöön jalkaisin tutustumista ja auton akkukin ehti jo täyttyä.

Sähköttömälle leiripaikalle sähköautolla leiriytyminen

Ennakkotietojen mukaan Seipiniemen leiripaikalla ei pitänyt olla mitään sähköä. Paikalle päästyäni totesin kuitenkin, että olisihan siellä ollut huoltorakennuksen päässä joko suoraan pääkeskuksesta voimavirtarasiasta tai rakennuksen päästä auton lämmityslaitetolpasta otettavissa virtaa. Oikeastaan siis tulimme turhaan edellisenä iltana auton tarpeisiin nähden, mutta todellinen syy ennalta saapumiseen olikin ennemminkin matkailullinen yhdessä tyttäreni kanssa.

Leirillä olimme neljä päivää. Auto sai sen aikaa seisoa parkissa paria pientä paikallisajoa lukuunottamatta. Noiden käyntien aikana akun varaus laski 97% tasolle, joten en kokenut tarpeelliseksi ladata leirillä autoa lainkaan.

Leirin aikana meitä ja muita partiolaisia suosi aivan ennätyksellinen helle ja auringonpaiste. Ehdimme käydä karhunkierroksella, suurpetokeskuksessa, koskenlaskussa ja vaikka mitä muuta. Vesi oli kaikissa järvissä ja koskissa niin lämmintä, että siellä olisi voinut vaikka asua. Ihastuin Hossan kansallispuiston kirkkaisiin vesiin ja kuivaan kangasmaastoon sekä hiekkarantoihin kovasti. Tänne pitää tulle uudestaan.

Paluumatkalle lähtö 11.7.2018 kello 22.30

Partiolasten upeasti järjestetty erittäin elämyksellinen leiri oisi jatkunut vielä kolmen päivän ajan, mutta meidän oli pakko lähteä tyttäreni kanssa kotimatkalle, koska minulla itselläni oli pakottava aikatulu sekä pian edessä jo seuraava matka Norjan Lofooteille poikani kanssa.

Tein Plugsharen avulla reittipäätöksen kotimatkaa varten. Ajaisin läpi yön ja sovin Jyväskylään siskoni luo aamupalan torstaille noin kello 7.00. Reitti siis menisi suorempaa ja nopeampaa reittiä Kuopion kautta ja kokonaispituutta matkalle kertyisi noin 660 kilometriä. Välilataukset tekisimme Kajaanin Anorakissa, Kuopion ABC Pitkälahdella sekä Jyväskylän Kivääritehtaankadulla.

Kotimatka alkoi auringon jo alkaessa painua kohti horisonttia. Päivä oli ollut pitkä, olimmehan heränneet kello 6.30 ja lähteneet pikaisen aamupalan jälkeen koskenlaskuun ja takaisin leiriin saavuimme vasta 22.15. Sitten vain meidän leiri nopesti kasaan ja kamat autoon, pikainen iltapala ja alkureitillä järven rannalla iltapesu. Tyttäreni saisi nukkua autossa kun ajan yön yli Jyväskylään.

Paluumatkan ensimmäinen etappi Ravintola Anorakiin Kajaaniin oli pituudeltaan noin 205 kilometriä ja matka olisi kokonaisuudessaan aika merkittävästikin laskeutuva. Lisäksi keli oli aika optimaalinen, tyyni ja noin +22 astetta lämmintä. En siis kokenut mitään tarvetta erityiseen säästelyyn ajossa. Silti päätin kuitenkin alkumatkasta jonkin aikaa ajaa noin 90 km/h nopeutta, koska jostain syystä Leafin kulutus kasvaa suhteettoman paljon nopeutta tuosta nostettaessa.

Akuthan olivat jälleen jo lähtiessä noin +28C lämmöissä, joten ensimmäiselle pikalatauspisteelle ehtiessä niien lämmöt olivat nousseet jo niin korkealle, että lataustehoa jälleen rajoitettiin 33 kW:n tasolle. Tiesin, että tästä tulisi ensimmäinen todellinen #rapidgate -matkani.

Paluumatkan toinen etappi Kuopion ABC Pitkälahdelle oli noin 178 kilometriä, joten lopetin Ravintola Anorakin pihassa latauksen noin 91% kohdalla. Ehdin itsekin tuossa välissä ottaa noin 10 minuutin pikku-unet.

Kajaanista lähdin 35,2 kWh energiamäärä akussani, joten tiesin, ettei minulla ollut myöskään toisella etapilla mitään syytä säästellä ja ajoin normaaleita ajonopeuksia käyttäen alkumatkan. Viimeiset 50 kilometriä en kuitenkaan ajanut suurinta sallittua 100 km/h nopeutta, vaan noin 80 km/h nopeutta välttääkseni akun kuumenemista vieläkin lisää.

Kuopion Pitkälahden ABC:lle saavuin kello 4.36 ja akut olivat jo saavuttaneet 44,7 asteen lämpötilan. Nyt lataus kestäisi sitten jo aika pitkään, koska akkujen kuumuuden takia Leafini huoli enää 22 kW:n tehoista DC-latausta. Tunnin lataamisen jälkeen, eli kello 5.35 lopetin latauksen. Tiesin, että akussa oli jälleen jo turhankin paljon energiaa, mutta valitsin mieluummin hiukan pidemmän latauksen ja noin 45 minuutin unet.

Jyväskylään oli matkaa enää 137 kilometriä ja akussa oli Kuopiosta lähtiessä 31,1 kWh, joten nyt ei ainakaan ollut mitään syytä säästellä. Lisäksi Jyväskylässä olisi edessä joka tapauksessa yli tunnin tauko, koska kävisin latauksen aikana siskoni luona aamupalalla.

Jyväskylässä olin kello 7.15, mutta pikalaturilla vasta kello 7.29, koska vein tyttäreni ensin siskoni talon eteen asti ajamalla ja vasta sen jälkeen pikalaturille. Akussa oli edelleen 11,3 kWh energiaa, joten mitään jännitettävää ei tälläkään matkalla saa aikaiseksi toimintamatkan riittävyydestä tällä 40 kWh Leafilla. Nyt akut olivat jo todella kuumissaan, LeafSpyn paljastaessa jopa 55 asteen lämpötilan. Pikalatauksen teho oli rajoitettu 17 kW:iin. Zoe esimerkiksi saisi Type2-latauksesta huomattavasti nopeampaa latausta! Surkeaa Nissanilta! No onneksi tämä ei tälläkään kertaa minua haitannut, koska aamupalani kesti pidempään kuin lataaminen ja kävin siirtämässä välillä auton parkkihalliin saamaan pistorasialatausta. Aamupalan jälkeen auto oli 100% tasolle ladattu.

Paluumatkan viimeinen osuus Jyväskylästä kotiin oli noin 140 kilometrin mittainen, joten täydellä akulla ei taaskaan mitään tuskaa akun riittävyyden suhteen ollut ja kun enää ei tarvinnut välittää latausnopeudestakaan, niin ajoin suhteellisen reippaita ohituksiakin tehden. Toki heti ensimmäisessä ohituksessa ennen Muuramen moottorien alkua jyrkässä ylämäessä ohituskaistalle siirtyessäni totesin, että akun kuumenemisen johdosta oli moottoriteho rarjoitettu 80 kW:n tasolle. Tuosta rajoituksesta ei kuitenkaan ollut mitään haittaa, koska auto kulki yli kotimaamme suurimpien sallittujen nopeuksien edelleen ja ohikin pääsi muista, joskin hiukan pienemmällä kiihtyvyydellä.

Paluumatka 675 kilometriä sujui hyvin #rapidgatesta huolimatta Leafilla

Paluumatkalle kertyi pituutta paikallispyörimisten myötä yhteensä 675 kilometriä. Koko paluumatkan keskikulutus oli 14,3 kWh/100 km. Täydellä akulla pystyy suotuisissa olosuhteissa ajamaan helposti yli 200 km latauspisteiden välejä. #rapidgate on täyttä totta ja se hidastaa kuumina päivinä pikalataamista ärsyttävän pian. Minulle ei ollut mitään haittaa tälläkään kertaa lataamisen hidastumisesta, koska nautin mielelläni ne ajat lyhyitä unia sekä aamupalaa rauhassa.

Tuon paluumatkan perusteella sanoisin, että Leafilla pystyy ajamaan #rapidgatesta huolimatta noin 600-650 km matkan 10 tunnissa. Tosin esimerkiksi Ioniqilla se on mielekkäämpää akuston lämmänhallinan ja sen kautta hidastumattomien lataustaukojen ansiosta. 

Mielenkiintoisena sattumana paluumatkallani oli, että en maksanut sen liikenne-energiasta senttiäkään! Kajaanin ravintola Anorakin laturi ei keskustellut eteenpäin. Kuopion Pitkälahdella on edelleen tarkoituksellisesti ilmainen lataus. Jyväskylän Kivääritehtaankadulla Virtapiste oli tehnyt asiakaslähtöisen ratkaisun ja sallinut tunnistatumattomat lataukset laitevian takia. Ymmärrän, että useita 40 kWh Leafin omistajia #rapidgate saattaa ärsyttää ennenpitkää latauksen hidastumisesta aiheutuvien matkaviiveiden lisäksi myös nousevan energiakulun myötä. Nimittäin pikalaturit ovat normaalisti hinnoiteltu aikaperusteisesti ja se on mielestäni oikea ratkaisu. 

Seuraava matkani onkin hiukan pidempi

Kirjoitaessani tätä blogitarinaa olen jo matkalla kohti seuraavaa sähköautoseikkailuani. Olen mökillä ja kirjoitan tarinaa kauniin auringonlaskun siivittämänä. Aamulla matka Leafillani jatkuu vielä pidemälle, nimittäin jatkamme poikani kanssa matkaa käsivarren kautta Norjan Lofooteille. Palaan siihen uudessa erillisessä tarinassa matkani jälkeen. 

 

 

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus

maanantai 28.05.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto , sähköautokokemus

 

Olen ajanut nyt 10000 km Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani.

Yritän kirjoittaa blogiini tarinaa. Vaikeaa on, kun tuntuu ettei ole uutta kerrottavaa.

 

 

Se vain toimii ja on pirun mukava auto!

Kokonaisuutena parasta autoilua, mitä minulla on koskaan ollut.

Jos olet lukenut aiempia postauksiani 40 kWh Leafista, voit lopettaa lukemisen tähän. :-)

Suuri ilonaihe on ollut kattoteline ja talviharrastuksiin boksin kuljettaminen sekä kesällä pyörätelineessä alamäkipyörän kuljettelu.

Toinen ja vielä suurempi ilonaihe on ollut myös upeasti vääntävä ja hyvän kiihtyvyyden takaava sähköinen voimalinja. Ilo ajaa.

Lopputalven pimeinä öinä nautin suuresti Zero 2.0 -mallin autoni hyvin valaisevista LED-ajovaloista sekä  kaukovaloautomatiikasta.

Kaikista olennaisin ja paras ominaisuus on 40 kWh akun tarjoama toimintamatka. Se nyt vain kertakaikkisesti poisti range anxietyn minulta täysin. Se myös ratkaisi Tampereelta Jyväskylään tai Helsinkiin ajomatkojen yksinkertaisuuden. Jyväskylään pääsee aina ilman yhtään välilatausta. Helsinkiin käytännössä tulee yksi lyhyt välilataus otettua, koska moottoritieajo kuluttaa niin paljon enemmän energiaa. Pakko sekään ei olisi, olen ajanut tuon välin myös ilman yhtään välilatausta muutamia kertoja.

#rapidgate hidastanut kaksi kertaa matkantekoa. Ei siis kohtuuton ongelma sittenkään minullekaan välttämättä. Rapidgaten lisäksi olen pannut merkille, että uuden Leafini SOH%, eli State Of Health, eli akun kuntoisuutta suhteessa uuteen osoittava prosenttiluku laskee tasaisesti, ehkä jopa hiukan kiihtyen. 10000 kilometriä ajetussa autossani SOH on 98,79%, kun se uutena oli 99,52%. En ole tästä laskusta huolissani vielä ainakaan, koska edellisen 24 kWh Leafinikin akun SOH laski noin ensimmäisen puolen vuoden ajan, kunnes nousi takaisi 100% ja pysyi 120 tkm luovutettunakin jopa yli 100% tasolla. Seuraan tuota kuitenkin säännöllisesti mielenkiinnolla, vaikka sillä ei ole vielä ollut mitään havaittavaa vaikutusta täyden akun kWh-lukemaan tai käytännön toimintamatkaan.

Leafihan on tilava auto neljälle matkustajalle sekä suurelle määrälle matkatavaroita. Takapenkki on tämän ns Golf-kokoluokan autoissa yleensäkin liian kapea kolmannen aikuisen pitkän matkan viihtyvyyteen takapenkillä.

Ajaminen on edelleen erittäin halpaa. Alle 1,80 euroa/100 km, jos lataisin kaiken sähkön kotona. Todellisuudessa pikalataaminen on tuntuvasti kalliimpaa, mutta sitä tarvitsen niin harvoin, että ilmaiset kauppakeskusten lataamisen korvaavat sen moniverroin. 

Vastailen mielelläni Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoon liittyviin kysymyksiin kommenteissa.

 

 

 

 

 

Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta

tiistai 20.03.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf40kWh , Nissan

Kävin tänään 19.3.2018 hakemassa uuden Nissan Leafin Mikkeliläisestä autokaupasta. Kirjoitan tähän muutaman ensikokemuksen autosta ja Leafin etähallinnan käyttöönotosta uudessa autossa. Yritän tämän ensimmäisen kirjoituksen 40 kWh Leafistani rajoittaa olennaisimpiin ensikokemuksiini. Palaan kyllä kymmeniä kertoja auton kokemuksiin.

Menomatka vanhalla Leafilla Mikkeliin uutta hakemaan

Ensin kuitenkin piti päästä Tampereelta Mikkeliin vielä kerran 120 000 kilometriä ajetulla 24 kWh Leafilla. Talvikeleissä se olisi ollut hieman liian riski matka ajaa suorinta reittiä Lahden kautta, koska Tuuloksessa ei ole välillä pikalatausta tarjolla. Niinpä päätin ajaa Jyväskylän kautta. Tuota kautta pikkuakkuisellakin Leafilla homma on lastenleikkiä pikalatureiden ollessa juuri optimaalisilla väleillä. Tampere - Oritupa - Patalahti - Jyväskylän Kivääritehtaankatu - Kangasniemi ja sitten perille Mikkeliin. Aikaahan tuossa kuluu melko runsaasti noin monella lataustauolla.

Paperitöitä ja auton etähallinta toimintakuntoon

Ennen autoon tutustumista oli paperitöiden lisäksi tehtävä hieman tietoteniikka-asioita. Kirjauduin ensin läppärilläni You+ Nissan -sivustolta omalle tililleni ja poistin vanhan Leafin tililtäni. Uuden Leafin VIN-koodin syöttämällä sain välittömästi rekisteröityä uuden auton tililleni. Sitten vielä kännykän Nissan EV -sovellukselle alasajo ja uudelleen kirjautuminen. Ja vain viiden minuutin askartelun jälkeen kännykkäsovellus kertoi, että auton akku on 100% ladattu ja sillä pääsisi peräti yli 300 km jos ei tarttisi lämmityslaitetta. Tein vielä testin lämmityslaitteen etäkäynnistyksellä, vaikka auto olikin lämpimässä hallissa. Hyvin toimii taas etäohjaukset. Hyvä. Halusin tuon etähallinnan muutoksen tehdä itse, koska tiesin hallitsevani sen hyvin.

Autoon sisätiloihin pikainen tutustuminen

Uusi Leaf 40 kWh tuntuu erittäin tutulta edellisen vuodelta 2015 olevan 24 kWh:n akulla varustetun Leafin jälkeen. Hallintalaitteet ovat tutun tuntuisilla paikoilla ja toiminnoiltaankin pääosin intuitiivisesti käytettävissä. Uusi ohjauspyörä on erityisen hyvin käteen sopivan tuntuinen.

Muutamat nappulat jäävät edelleen ratin taakse piiloon, kun säädän istuimen itselleni tutusti melko lähelle siten, että ranteet ylettyvät hyvin ratin yläosaan olkapäiden ollessa tukevasti selkänojassa. Edelleen Leafin ratissa on ainoastaan korkeussäätö. Itse en kaipaa pituussäätöä, mutta varmasti monet sitä jäävät kaipaamaan.

Keskikyynärnoja on uudessakin mallissa liian takana. Muodostin jo päätöksen tehdä tai teettää siihen noin viisi senttiä pidemmän kannen. Kojelaudan uudet materiaalit ovat omaan makuuni miellyttävän näköisiä ja tuntuisia.

Vanha Leaf huusi koko olemuksellaan: "Huomatkaa minut kaikki, olen outo". Uusi Leaf taasen on selvästi päätetty tehdä mahdollisimman tavalliseksi. Tämä näkyy ulkotilojen lisäksi myös mittaristossa. En usko nimittäin että Nissanilta olisi sattumanvarainen valinta laittaa perinteinen viisarinäyttöinen nopeusmittari digitaalinäytön viereen. Onneksi sen digitaalisen nopeuslukeman saa myös näkyviin siihen vasemman puoleiseen näyttöön. Digitaalinäytössä on muutoinkin melko runsaasti tietoa valittavissa. Keskikonsolin hieman suurempi näyttö toimii myös hyvin pitkälti samalla logiikalla kuin vanhassa. Pääosin uskon sen olevan uudellekin käyttäjälle melko helppo omaksua.

Minulla olevassa 2.Zero -varusteversiossa käsijarru on muuttunut jalkapolkimesta sähköiseksi vivuksi keskikonsoliin. Joissain varusteversioissa se on edelleen jalkapoljinmallia. Ajosuunnanvalitsin on täysin sama kuin vanhassakin. Takavasemmalla käyttäminen asettaa ajovaihteen ja toinen kerta runsaammin regeneroivan B-ajomoodin. Etuvasemmalla käyttäminen saa auton pakittamaan ja keskeltä painamalla menee vaihde parkille. ECO-nappi on siirtynyt ratista nyt myös keskikonsoliin ja sen vieressä on yhden polkimen ajotakeniikan mahdollistavan e-Pedalin nappi. Autoni asetuksissa oli sellainen valinta jo valmiiksi, että tuo e-Pedalin valinta pysyy muistissa, eli sitä eri tarvitse joka ajokerta laittaa erikseen päälle.

Kartturilla ja takamatkustajilla tilat ja olosuhteet ovat pääosin kuten ennenkin. Ainoastaan kojelaudan uusi muotoilu ja pintamateriaalit tuovat merkittävästi modernipaa tunnelmaa.

Ulkoinen katselmus ja moottoritila

Ulkomuotohan uudessa Leafissa on nyt onnistunut vanhaa mallia huomattavasti paremmin. Auto ei enää ole ruman sammakon näköinen, vaan ennemminkin hyvin tyypillisen hatchbackin näköinen. Musta metalliväri sopii yllättävän hyvin tähän autoon. Kori näyttää silmäilyn perusteella virheettömältä maalipinnaltaan ja sovituksiltaan, kuten näiltä Japskeilta saattoi olettaakin.

Konepellin alta paljastuu pääosin samat näkymät kuin oli vanhassakin Leafissa. Tiedän että merkittävin uusi asia moottoritilassa on uusittu invertteri, jonka ansiosta moottoriin on taiottu runsaasti lisää käytännön tehoa. Nyt tehoa on 110 kW ja vääntöä 320 Nm. Ilmalämpöpumpun putket ovat edelleen lämpöeristämättömät. Pitänee ensi talven pakkasille hommata vähän matkaa lämpöeristysmateriaalia ja parantaa energiatehokkuutta.

Latausluukku on edelleen keulassa ja sen alta paljastuu edelleen CHAdeMO-pikalatausliitin ja tässä uudessa AC-lataus on muuttunut Type2-liittimelliseksi, vaikka auton sisäinen laturi on edelleen yksi vaiheinen 6,6 kW:n tehoinen. Auton mukana tulee nyt 8 Ampeerin latausvirtaa käyttävä pistorasiasta virtansa ottava latauskaapeli sekä 32A latauksen mahdollistava Type2-kaapeli.

Renkaat ja vanteet

Autossa on alla pyyntöni mukaisesti kitkarenkaat 16" alumiinivanteilla ja peräkontissa on 215 leveät kesäkumit 17" alumiinivanteilla. Olen itse sitä mieltä, että kesärenkaillekin 205 leveät 16" pyörät olisivat olleet paremmat pienemmän kulutuksen takia. Kesäpyörien vanteet ovat varmasti alle laitettuina jopa hyvän näköiset. Talvirenkaiden vanteet sen sijaan kieltämättä näyttävät hieman alimitoitetuilta.

Ensimmäiset ajotunnelmat

Käynnistämistä ei enää seuraa vanhasta Leafista tuttua "Pimpeli Pom" ääntä. Oikeastaan jäin sitä kaipaamaan, enkä vieläkään parin päivän aikana ole sitä saanut takaisin aktivoitua. Vanhasta Leafista taasen ilmeisesti jotkut ovat sen äänen menestyksekkäästi pois taituroineet.

Liikkeellelähtö on e-Pedal toiminnon päällä olemisen ja automaattisen sähköisen käsijarrun ansiosta uudenlainen kokemus vanhan Leafin jälkeen. Auto ei lähtenytkään ryömimään, kun laitoin D-vaihteen päälle. Pieni kosketus vauhtipolkimeen sai kuitenkin auton ryömimään hyvin rauhallisesti ja hallitusti ulos autokaupan hallista. 

Päivänvalo on kirkas, joten en pääse heti testaamaan autossani olevia täysin automaattisesti toimivia LED-valoja, joten niistä kirjoitan sitten myöhemmin lisää. 

Autokaupan parkkipaikalta pois päästyäni olen jo tottunut e-Pedalin toimintaan ja epäilen sen jäävän itselleni aina päälle. Paitsi jos on joskus tarvetta venyttää toimintamatkaa. Nimittäin taloudellisinta ajoa e-Pedal voimakkaine regenerointeineen ja jarrujen yhteiskäytöllään ei taatusti tarjoa. Mutta siis sen käyttö on hyvin mielekästä ja loogista. Pian jarrupolkimen käytön huomaa olevan erityisen harvinaista normaalissa kaupunkiajossa.

Kun pääsen maantienopeuksiin huomaan uuden Leafin olevan korvinhavaittavasti vanhaa Leafia hiljaisempi. Rengasäänet ovat selkeästi vaimeammat. Myös takapyörien holvikaarista aimmin todella selkeästi kantautuneet veden ja loskan roiskeäänet ovat nyt poissa. 

Ohjaustuntuma on hyvin tyypillinen Japanilaisille autoille ja en osaa sanoa onko jotain muutosta verrattuna aiemman mallin ohjattavuuteen uutena ja uusilla renkailla. Nimittäin omani oli luovutettaessa jo 120 000 km ajettu ja alla oli aivan loppuun ajetut kitkarenkaat.

Istuin osoittautuu matkan edetessä hyvin samanlaiseksi kuin edellisessäkin mallissa oli. Koska olen vain 176 cm pätkä, niin istuinosan pituus riittää antamaan minulle kohtuullisesti riittävän reisituen pitkälläkin matkalla. Tunnistan toki, että pidempijalkaiset jäävät tässäkin autossa kaipaamaan pidempää istuinosaa. Selkänojassa ei ole erillistä ristiseläntuen säätöä, mutta en sitä kyllä tuntunut kaipaavankaan. Istuin on minun makuuni melko mukava, ehkä 8 arvoinen.

Kotimatka alkaa

Teen kotimatkan jo ihan vertailunkin vuoksi samaa reittiä, kuin tulin vanhalla Leafillani. Ajan siis Mikkelistä Jyväskylän kautta kohti Tamperetta, vaikka 40 kWh akulla olisin päässyt helposti Lahdenkin kautta. 

Matkan alussa heti havainnoin, että uuden Leafini adaptiivinen vakionpeussäädin toimii erinomaisen hyvin ja pitää todella tarkasti tavoitellun nopeuden, jos vain edessä on tilaa riittävästi.  Edellä ajavaan pidettävää välimatkaa voi säätää ratin napista kolmeen eri tasoon. Itse tykkään pisimmästä välimatkasta ja se tuntuu turvalliselta talviolosuhteissakin. Propilot osaa ohjata yllättävän hyvin, kunhan kaistamerkinnät näkyvät. Paremmin tämä tuntuu toimivan kuin Ioniqin vastaava. Teslaan nyt ei voi verrata miltään osin, koska se on aivan omaa luokkaansa.

Ajelen koko matkan Jyväskylään asti tarkoin navigaattorilla tarkistettua suurinta sallittua nopeutta. Samalla ilmenee, että valittavasti Leafin nopeusmittarin virhe on ainakin nyt alla olevilla talvirenkailla yhtä paha kuin vanhassa. Noin 10% luokkaa. Itseäni tuo ei enää häiritse koska olen oppinut virheen poislaskemaan, mutta mielestäni tuollainen on käsittämättömän turhaa nykyaikana. Yhtä hyvin nopeusmittarin voisi käyttäjä kalibroida näyttämään täsmälleen oikeinkin.

Uudenkin Leafin ilmalämpöpumpun automatiikka on mielestäni hieman tyhmä. En koe mitään järkeä yksin ajaessa antaa sen pauhata automaattiasennolla turhaan ylimääräistä energiaa tuhlaten, vaan asetan tavoitelämmöt 18C tasolle ja säädän puhalluksen manuaalisesti ykköstasolle. Ulkona keli on hiukan haastava vahvan lumipyryn ja -2..+1 C lämpötilan johdosta, mutta näillä asetuksilla autoa tarkenee hyvin ajaa ilman kenkiä ja paitahihasillaan.

Matkalla parin ohituksen aikana noteeraan myös, että uusi Leaf tuntuu erityisen helpon voimakkaalta kiihdytellä. Internetistä löytyykin video, jossa uusi Leaf on saatu kiihtymään luvattuakin nopeammin, eikä luvattu 7,9 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen ole kovin paha sekään. Ohituskiihtyvyyttä tuntuu myös riittävä erittäin hyvin.

Noin 135 kilometriä myöhemmin Jyväskylässä totean erittäin tyytyväisenä toimintamatkan pidentyneen uudessa Leafissa kuten 40 kWh:n kokoinen akku antaa olettaakin. Vanhalla 24 kWh Leafilla tuo matka Mikkelistä Jyväskylään vaati siis yhden noin 30 minuutin lataustauon Kangasniemellä. Nyt uudella ajoin suoraan Jyväskylään ja perillä akussa oli vielä 41% akkua jäljellä ja yllättävän realistinen toimintamatka-arvion kertoi vielä päästävän 102 km matkan verran lisääkin. Kulutus auton mittarin mukaan toteutui tuolla reitillä hyvin uskottavalla 16,5 kWh/100 km tasolla.

Ensimmäinen arvioni rangesta

Tuon Mikkelistä Jyväskylään siirtymän perusteella tein toimintamatkasta pari johtopäästöstä. Ensinnäkin uuden Leafini toimintamatka-arvio piti vanhaan Leafiin verrattuna käsittämättömän hyvin paikkaansa koko matkan ajan. Toisekseen tuolla toteutuneella kulutuksella autolla olisi ajanut noin 237 km matkan hiukan haastavassa talvipyryssä. Se on hyvin linjassa kasvaneen akkukapasiteetin ja ennallaan säilyneen kulutuksen kanssa.

Ensimmäinen pikalataus

Vaikka matkan tekoni kannalta asialle ei ollut tarvetta, niin tein Jyväskylän Kivääritehtaankadun Virtapisteen pikalaturilla ensimmäisen pikalatauksen uudelle 40 kWh Leafilleni. Pikalatauksen alku veti suun hymyyn. Heti alusta alkaen yli 40 kW:n teholla alkanut pikalataus vain kiihdytti vauhtiaan varauksen kasvaessa saavuttaen noin 45 kW:n tason. Kuitenkin pienoisen pettymyksen hetken koin, kun latauksen teho lähti laskuun akun saavutettua 50% tason. Silti pikalataus on todella paljon nopeampaa kuin vanhassa 24 kWh Leafissa. Palaan tähänkin asiaan myöhemmin tarkemmin, kunhan saan hieman monipuolisempaa kokemusta.

Auton mittariston akun varausprosentin näytössä outo epälineaarisuus

Jyväskylästä lähdin vajaalla akulla kotiin. Länkipohjasta Sahalahdelle välillä iski todella rankka talvikeli. Tiellä oli erittäin raskasta sohjoa ja taivaalta tuli pienten marmorikuulien kokoisia rakeita. Länkipohjan tielle käännyttyäni koin jo ennemmin netistä lukemani uuden Leafin akun varaustason prosenttinäytön epäloogisuuden. Noin 30% kohdalla akun varaus lähti auton näytöllä laskemaan erittäin nopeasti. Auton mittariston toimintamatkan arvio sekä LeafSpy kuitenkin laskivat selkeästi loogisemmin. Auton mittariston prosenttien nopea lasku kääntyi hitaaseen laskuun puolestaan noin 16% kohdalla. Tuotakin pitää tarkkailla myöhemmin lisää.

Kotona auto saamaan 8A pistorasialatausta

Uudessa Leafissa on aiemmasta mallista poiketen AC-lataukseen Type2-liitin. Niinpä vanha kotilatauslaitteeni ei voi ladata uutta Leafiani. Laitoin sen siis saamaan hyvin hidasta 8A latausta pistorasiasta. Sekin tosin riittää hyvin siihen, että pääsen aamulla töihin ja vielä jää ylimääräistäkin. Selvittelen huhtikuun aikana rauhassa miten ratkaisen uuden autoni kotilatauksen. Tällä hetkellä pidän todennäköisimpänä, että vaihdatan nykyisen latauslaitteen pistokeeen uuteen autoon sopivaksi, jolloin saan uuteenki Leafiini 4 kW:n lataustehoa kotona.

Ensivaikutelmat autosta: olen hyvin tyytyväinen.

Aiemmat Nissan Leaf 40 kWh tarinani:

Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä

 

 

 

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!