Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla latauslaite

Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!

torstai 27.09.2018 Avainsanat: BEV , Latauslaite , sähköauto , Sähköauton lataaminen

Esitin otsikossa väittämän, johon liittyy useita muuttujia, mutta silti pidän sitä tosiasiana ja perustelen sitä tähän muutamalla yksinkertaistetulla esimerkkitarinalla.

Pertti Tuulipukukansalainen

Pertti käy töissä 16 kilometrin päässä kotoa, eikä saa sähköautoaan ladattua töissä. Työmatkojen lisäksi hänelle tulee keskimäärin noin 30 kilometriä päivässä muita ajoja. Yhteensä siis noin 62 kilometriä päivässä, eli hän on hyvin tyypillinen keskivertoautoilija ajomäärältään vuotuisella noin 16 000 km ajomäärällään.

Pertille riittäisi vaikka vanhan 24 kWh Leafin toimintamatka kaikkiin arjen ajoihin ja kotona riittää kovasti vaikka 6 Ampeerin latausvirta, jolla hän saisi 10 tunnin yön aikana jo reilusti yli päivittäisen lataustarpeensa. Pertti muuten pääsisi todella edullisesti mukavaan sähköautoilun kokemusmaailmaan ostamalla edullisen käytetyn Leafin.

Vaikka Pertti ostaisi tulossa olevan 64 kWh Kona Electricin, niin hän ei tarttisi koskaan yhtään kovempaa latausvirtaa kotona, vaan päin vastoin. Hänelle riittäisi vaikka lataisi vain silloin tällöin autoaan kaupassa käydessä 3x32A latauslaitteista 7,2 kW:n latausteholla, eikä lataisi oikeastaan koskaan kotonaan.

Tiina Duunari

Tiina käy töissä 45 kilometrin päässä, eikä hänkään saa tehtaalla koskaan autoaan lataukseen. Työmatkojen lisäksi Tiinalle tulee keskimäärin 50 kilometriä muita ajoja päivittäin. Tiina siis ajaa suomalaisittain todella paljon, yli 40 000 kilometriä vuodessa.

Tiinalle työmatkojen osalta riittäisi jopa vanha 24 kWh Leafi, mutta vapaa-ajan ajojen lisätarpeen vuoksi en suositeleisi sitä. (omakohtainen kokemus kolmen vuoden ajalta juuri vastaavaa ajomäärää). Sen sijaan tiinalle voisi suositella jo 30 kWh Leafia jolla päivän ajot jo sujuisivat pääosin ilman välilatauksia. Talven kovimmat pakkaset houkutteleisivat suosittelemaan 40 kWh Leafia.

 

Jos Tiinalla olisi 30 kWh Leafi, niin hän todennäköisesti arvostaisi esimerkiksi 20A:n, eli noin 4,6 kW:n lataustehon latauslaitetta kotona, jotta auto ehtisi latautua töistä kotiin tultua ruokaa laittaessa ennen lasten harrastusajoja enemmän. 

40 kWh Leafi riittäisi jo joka päivä siihen, että kesken päivän ei tarvitseisi ladata. Päivittäinen 140 kilometrin energiatarve ehtisi normaalisti jo 10 tunnin yölatauksilla täyttyä 10A:n latausvirralla, eli vieläkin aivan normaalista pistorasiasta.

Tiinalle 64 kWh Kona toisi myös joustavuutta siten, että hänenkään ei tarttisi edes joka yö ladata autoaan ja muutaman päivän välein tehty kauppareissu auttaisi kovasti keventämään ylipäätään kotilatauksen tehotarvetta ja jopa 6 Ampeerin latausvirta taloyhtiön modatusta lohkolämppäritolpasta riittäisi.

Elisa Myyntijohtaja

Elisa haluaa nauttia merenrantahuvilastaan ympäri vuoden ja pendelöi käytännössä joka päivä 150 kilometrin matkan töihin sähköautollaan. Elisa saa töissä autonsa aina 3x32A latauslaitteeseen. Työmatkojen lisäksi Elisalle tulee noin 30 kilometriä päivittäin muita ajoja. Hän on siis todellinen autoilun suurkuluttaja ja siksi etenkin hänelle sähköautoon siirtyminen on taloudellisestikin todella kannattavaa.

Elisalle en suositteleisi missään tapauksessa vanhaa 24 kWh Leafia työmatkan pituuden takia. 30 kWh Leafiakin suositteleisin painokkaalla varauksella, koska kovimmilla pakkasilla ja suuremmilla ajonopeuksilla saattaisi tulla jännittäviä tilanteita. Ja kenellekään en suosittele päivittäisillä työmatkoilla lähtökohdaksi kesken matkan pikalataustarvetta. Siis 40 kWh Leaf olisi minimisuositukseni.

Elisa siis saa töissä aina auton akun täyteen. Kun hän tulee 40 kWh Leafillaan kotiin, on auton akussa ehkä noin 10-20%, eli noin 4-8 kWh energiaa jäljellä. Se rittää ainakin tunnin kotona käynnin ja 20A, eli 4,6 kW:n latauksen jälkeen iltapäivän kauppa- ja harrastusajoihin. 

10 tunnin yölatauksen aikana hän saa 16 Ampeerin latausvirralla auton akun käytännössä riittävän täyteen päästäkseen aina töihin. 

64 kWh Kona antaisi sellaisen joustavuuden, että kun Elisa tulee töistä kotiin olisi auton akussa vielä riittävästi energiaa illan ajoihin ja silti akussa olisi illalla reilusti yli 10 kWh:n verran jäljellä. Aamulla töihin päästäkseen Elisa tarvitsee noin 20 kWh energiamäärän, joten 10 tunnin yölataukseen riittäisi vaikka 6 Ampeerin latausvirta.

Mainitsen vielä, että näin suurilla ajomäärillä kannattaisi vakavissaan harkita vaikka Teslan hankkimista vähintään käytettynä. Siinähän on sisäänrakennettu kolmivaihelaturi ja aivan normaalista voimavirtapistokkeesta saa yön aikana todella paljon lisää energiaa alhaisemmillakin Ampeereilla. Teslan lisäksi huomattavasti edullisempi BMW:n i3-sähköauton voi varustaa kolmivaihelaturilla. Ja vielä Bemariakin edukkaampi Renault Zoe on aina varustettu kolmivaihelaturilla.

Suurempi akun kapasiteetti antaa vain joustavuutta sähkauton lataamiseen

Eli yllä pyrin kertomaan muutamalla yksinkertaistetulla esimerkillä, että mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä enemmän omistajalla on joustavuutta myös kotilataamisen tehon tarpeen suhteen. 

Eri asia on se, että esimerkiksi itse arvostan kovasti kotonani olevaa 20 Ampeerin, eli noin 4,6 kW:n tehoista latauslaitetta, vaikka noin 40 000 - 50 000 km vuotuisille ajoilleni 40 kWh Leafilla jopa 8A riittäisi täysin. Se vain on mukava tunne tietää, että akku on nopeammin mahdollisimman täysi.

Toki tämäkään asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen, vaan jokaisen sähköautoa suunnittelevan on syytä pyrkiä saamaan sähköauto pitkään koeajoon, jossa pääsee testaamaan sitä ja sen lataamista juuri niissä omissa arjen ajoissa.

Matkailukäytössä akun suuri koko sekä etenkin nopea pikalataus ovat valttia

Sitten kun lähdetään sille kuuluisalle joka viikkoiselle Lapin matkalle sähköautolla, eikä malttaisi kusellakaan käydä saati lounastaukoa pitää, niin akun suuri koko sekä etenkin nopea DC-lataus ovat ehdottomia valtteja. Siinä ei sitten taasen kotilatauslaitteen teholla ole oikeastaan mitään merkitystä.

 

Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto

tiistai 10.04.2018 Avainsanat: BEV , Latauslaite , sähköauto

Sähköautoa voi ladata turvallisesti ja suositukset sekä määräykset täyttäen 3x16A tai jopa jopa 3xs32A latausvirralla kotonaan tai mökilläkin, kunhan on siihen tarkoitettu oikeanlainen kaapeli tai kiinteästi asennettu latauslaite käytössä.

Kirjoitin blogiini tarinan siitä, kun mittasin 40 kWh Leafin akun todellisen käytettävissä olevan kapasiteetin. Tarinan loppuun kirjoitin, että auto jäi nauttimaan 16A latausta uudesta hienosta latauskaapelistani. Tämä kommentti herätti Facebook-tililläni ja muuallakin somemaailmassa kysymyksiä, että mikä on tämä hieno kaapeli.

No siispä kerron siitä tässä. Ensimmäisenä kuitenkin totean, että se sana "hieno" on tuossa kirjoituksessani kovin subjektiivinen ja suhteellinen käsite.

Vastuuvapauslausekkeeni: Kirjoitan tämänkin blogitarinan yksityisenä sähköautoilijana. En edusta millään tavalla ko. kaapelia valmistavaa, maahantuovaa tai myyvää tahoa. Enkä ole millään tavalla sähkötekniikan ammattilainen.

Latauskaapeli, latauslaite vai laturi

Ensin kuitenkin hieman sähköautoon liittyvää sanastoa. Latauskaapeli, josta myös EVSE-nimitystä näkee joskus käytettävän, on sähköauton lataamisen tarkoitettu kaapeli, jota voidaan käyttää normaalista suojamaadoitetusta pistorasiasta, sinisestä CEE-rasiasta tai punaisesta kolmivaiherasiasta. Latauskaapeli pitää sisällään sähköauton lataamisen edellyttämän ohjauselektroniikan. Näistä latauskaapeleista ainakin Nissan puhuu omissa käyttöohjeissaan tilapäislatauskaapeleina. Tuo on hiukan ehkä hämäävää, koska useat sähköautoilijat käyttävät vain näitä auton mukana tulleita tai erikseen ostamiaan kaapeleita lataukseen. 

Toisaalta latauskaapelina voidaan puhua myös Type2-type2 -latauskaapelista (tai Type2 - type1), jolla voidaan sähköautoa ladata sähköauton lataamiseen tarkoitetusta latauslaitteesta.

Latauslaitteesta puhutaan yleensä kiinteämmin asennetusta latauslähteestä. Näitä on monilla sähköatoilijoilla kodeissaan ja erityisesti kauppakeskusten pihoissa. Näissä on kiinteä type2- tai type1 kaapeli tai vaihtoehtoisesti type2-rasia, johon edellämainitsemani latauskaapeli sopii.

Näissä kaikissa edellläkuvaamissani tilanteissa käytetään autossa olevaa sisäistä AC-laturia. Auton lataaminen käynnistyy vasta, kun ohjauselektroniikka on tunnistanut autoon kytketyn latauskaapelin turvalliseksi aloittaa latauksen.

Sitten on vielä eri asia DC-virtaa suoraan akkuun syöttävä pikalaturi.

Lataustehon tarpeen määrittely on käyttäjäkohtaista

EU:n suositus on, että suojamaadoitetusta pistorasiasta, eli sukosta voi ladata sähköautoa vain 8A latausvirralla. Niinpä esimerkiksi oman 40 kWh Leafini mukana tuli kaapeli, joka on tuohon 8A rajoitettu. Tuo tarkoittaa noin 1,7 kW:n lataustehoa. Eli tyhjä akku täyttyisi noin vuorokaudessa. Toisin ilmaisten pelkästään yöllä esimerkiksi kello 21.00 - 06.00 lataamalla saisi noin 15 kWh verran energiaa. Tuo riittäisi kesällä vähän alle 100 km päivittäiseen ajoon ja talvella vähempään. Tuo latausteho riittää todella monille sähköautoilijoille tai sellaisen ostoa suunnittelevalle.

Minulla on kotona myös kiinteästi asennettuna 20A latausvirtaa antamaan säädetty latauslaite ja nyt uuden Leafin myötä etsin itselleni sopivaa lataustehoa ja tapaa.

Ajan aika paljon ja pitkiä matkoja sähköautollani. Vaikka uuden Leafini noin 38 kWh:n käytetävissä oleva akkukapasiteetti verrattuna vanhan Leafini noin 21 kW:n käytettävissä olevaan kapasiteettiin verrattuna lisää sähköauton käyttöni joustavuutta ja vähentää korkeiden lataustehojen tarvetta kotona, niin on tilanteita, joissa haluan nopeampaa latausta. Haluan nopeuttaa latausta kotona ja mökillä sekä tarvittaessa jopa matkoilla ja satunnaisissa kyläpaikoissa mukana kukevana tilapäisenä latausmahdollisuutena.

Ratio Electric matkalatausjohto 16A(11kW) 3-vaihe

Ostin huhtikuun alussa Arctic EV Omaverkkokaupasta otsikon mukaisen latauskaapelin. Kaapeli on varustettu punaiseen kolmivaihepistoriasiaan sopivalla päällä ja toinen pää on Type2, joka siis sopii esimerkiksi uuteen 40 kWh Leafiin, Renault Zoeen, Ioniq Electriciin tai Teslaan.

Punaisesta työmaapistokkeesta voi turvallisesti ottaa pitkänkin aikaa esimerkiksi 3x16A latausvirtaa ilman ylikuumenemisriskiä, koska tämä pistorasia on tarkoitettu korkeisiin virtoihin. Näitä punaisia työmaapistokkeita on usein tarjolla talojen ulkoseinissä etenkin maaseudulla.

Kolmivaihevirtaan kytkettävä latauskaapeli tulee olla varustettu B-tyypin vikavirtasuojalla ja tässä Ratio Electricin kaapelissa sekin on kunnossa, joten kaapelin käyttö on senkin puoleen turvallista.

Tällä kyseisellä kaapelillä voi ladata siis Renault Zoe tai Tesla sähköautoja peräti 11 kW:n teholla monissa talouksissa, koska omakotitaloihin tyypillinen 3x25A pääsulaikkeisto todennäköisesti kestää jopa tuon 3x16A latausvirran käyttämisen. Kannattaa kuitenkin vieraissa paikoissa kiinteistön omistajan tai haltijalta lataamiseen lupaa kysessään myös varmistaa kuinka korkeaa latausvirtaa voi ottaa muut kuormat ja kaapelin vedon laadukkuus pääkeskukselle asti huomioiden. 

Tämä kaapeli myyjäliikkeeltä saamani viestin mukaan siis sopii myös Renault Zoen lataamiseen, joka joidenkin lähteiden mukaan on kovin kranttu latauskaapelistaan.

Sähköautot, joiden laturi on yksivaiheinen saavat tällä kaapelilla turvallisesti ja luotettavasti 1x16A:n latausvirtaa, eli noin 3,3 kW:n lataustehoa. Näitä autoja on mm uusi 40 kWh Leaf ja Hyundai Ioniq Electric. 

Kaapeli on viisi metriä pitkä ja suora. Kaapeli on melko jämäkän tuntuista, toisinsanoen ehkä hiukan kankeaa käsitellä lämpimässäkin ilmassa. Toisaalta sen materiaali on sellaisen tuntuista, että en usko sen kovin mahdottomaksi jäykistyvän kovassakaan pakkasessa.

Tämä kaapeli on varustettu melkoisen suurella kaapelin 3-vaihepistorasian pistoketta lähellä olevalla laatikolla, jossa on sisällä ohjauselektroniikka. Mötikän ylöosassa on myös pikalukituksin varustetun lukittavan läpinäkyvän kannen alla vikavirran katkaisija. Tämän samaisen mötikän alaosassa on led-valot havainnoimassa toimintaa sekä latausvirtaa ja alimmaisena painike latausvirran valintaan.

Muut vastaavat kaapelit

Arctic Electricin valikoimista löytyy myös vastaava kaapeli peräti 3x32, eli Zoelle peräti 22 kW:n latautehoa tarjoavana versiona. Itse en katsonut tarpeelliseksi siitä maksaa lisähintaa, koska en kotona kuitenkaan pysty ottamaan yhdestäkään vaiheesta 32A:ta.

Heiltä löytyy valikoimista myös 10A latausvirtaa hyödyntäviä suko-pistorasiasta virtansa ottavia kaapeleita. Itse ajattelin, että 8A:sta 10A:han latausvirran nostaminen ei ole investoinnin väärtti.

Maailmalta löytyy tarjolla myös useita erilaisia säädettäviä matkalatauskaapeleita. Niistä kannattaa kuitenkin selvittää, että ne omaavat myös vikavirtasuojan. Ja jos valitsee punaiseen voimavirtapistoraisaan soveltuvan mallin, niin on oltava B-tyypin vikavirtasuoja. Näitä ei kaikissa ulkomailla tarjottavissa edullisemmissa etenkään aina ole. Esimerkiksi tuolla eauto.si myynnissä on B-tyypin vikavirtasuoajattu 1-vaihe 32A kaapeli punaiseen työmaapistokkeeseen ja hinta tuolla vikavirtasuojalla on 738 euroa.

Ostamani kaapeli maksoi Arctic EV Omakaupassa 740 euroa. Se on paljon rahaa kaapelista. Toisaalta kun katselin ulkomailta vastaavia, niin kun ne varusteli myös vikavirran omaavaksi, niin hinnat eivät enää ainakaan minulle merkittävän paljoa edullisempia olleetkaan. Saihan siinä samalla tuettua kotimaista sähköautovarusteiden myyjää ja toimitus oli ajatustakin nopeampi, nimittäin paketti tuli tilauksesta seuraavana arkipäivänä postin tuomana kotiovelle.

Kaapelin käyttö

Ratio Electric kaapelin käyttö on helppoa ja toimii intuiviivisesti, vaikka selkeä suomenkielinen käyttöohjemonistekin kaapelin mukana toimitettiin. 

Ensin kaapeli kytketään punaiseen 3-vaihepistorasiaan. Ainakin niissä pistorasioissa, joita olen itse käyttänyt, on kansiläppä ja siinä kansiläpässä on koukku, joka lukitsee kaapelin pistorasiaan tukevasti. Näin painava kaapeli pysyy turvallisesti kytkettynä, kun läpällä lukitsee kaapelin. Silti taidan tehdä kaapelissa olevalla painavalle möykylle narut, joista sen voi ripustaa rasittamasta pistorasiaa painollaan.

Kun kaapeli on kytketty pistorasiaan, kytketään Type2-pää autoon. Leafi piippaa heti merkiksi keskustelun onnistumisesta ja latauskaapelissa olevasta möykystä kuuluu naksahdus ja lataus alkaa välittömästi.

Jos latauskaapeli on ollut virrattomana, alkaa lataus aina 6A:n latausvirralla, joka on siitä hyvä, että käyttäjä voi turvallisesti ja sulakkeita turhaan polttamatta nyt oman harkintansa mukaan nostaa latausrvirtaa. Kaapelin möykyn led-valo siis palaa ensin 6A:n kohdalla. Kun möykyn painiketta painaa kerran, siirtyy led-valo 10A:n kohdalle ja toisella painalluksella syttyvät molemmat 6A ja 10A ledit merkiksi siitä, että lataus on nyt 16A latausvirralla käynnissä.

Kun kaapeli on ollut käyttökertojen välillä kytkettynä virtaan, muistaa se edellisen kerran latausvirran. Tämä taasen saattaa olla mukava käyttöominaisuus niille, jotka suunnittelevat tällaisen käyttämistä kotilatauslaitteena. Kaapelin uskaltanee jättää pistorasiaan kytketyksi, koska näistä saa virtaa ulos vasta kun ohjausvirta on antanut kaapelissa olevalle elektroniikalle luvan siihen.

Kun lataus lopetetaan tai jo valmistuneen latauksen jälkeen ajoon lähtöä varten kaapeli halutaan irroittaa tehdään se aina ensin auton päästä ja sitten seinästä. Uudessa Nissan Leafissa on sellainen latauskaapelin automaattinen lukitus, jonka saa avaimesta tai kojelaudan napista vapautettua. Tämä on ihan hyvä asia, joka ehkäisee mahdollisia kaapelivarkauksia.

Kaapelin takaisin peräkonttiin keriminen on hiukan jäykähköstä kaapelista ja painavasta mötikästä johtuen hieman kömpelön tuntuista ennen kuin oikeat otteet vakiintuvat. Kaapeli mahtui Leafin mukana tulleen 10A:n latauskaapelin pussiin ja peräkontin laidalla olevan verkkotaskuun. Siellä sen on hyvä olla turvallisesti säilytyksessä myös mahdolliset kolaritilanteet huomioiden.

1x16A latausvirran merkitys käytännön ajossani

Totuuden nimissä en ole vielä tarvinnut kuin yhden ainoan kerran yli 8A latausvirtaa uudella Leafillani kotona tai mökillä. Sen ainoan kerran taustalla oli Helsingistä kotiutuminen iltapäivällä ja tarkoituksellinen akun täysin tyhjäksi ajaminen. Vastaavasti aamulla oli neljän aikaan pitkälle työkeikalle lähtö edessä ja siihen halusin akun täyteen ennen lähtöä.

8A kaapelilla siis tuo lataaminen olisi kestänyt noin vuorokauden ja toisinsanoen aamuvarhaisella lähtiessäni akussa olisi ollut vasta noin 19 kWh:n eli noin 50% verran energiaa. Nyt lähtiessäni totesin akun olevan 98% täynnä ja olin hyvin tyytyväinen.

Ensi talven pakkasilla tulee olemaan mielenkiintoista nähdä myös miten tämä 16A kaapeli vaikuttaa Leafini esilämmitykseen. Rajoittaako uusi Leaf 8A-kaapelilla ladatessa esilämmitystehoa vai syökö osan lämmitysenergiasta auton ajoakusta, kuten vanha Leaf teki? Riittääkö 16A:n latausvirta täysipainoiseen esilämmitykseen ilman, että akun enerigaa kuluu ainakaan havaittavaa määrää. Tämä jää nyt odottaman kokemuksia, koska kevät tuli niin vauhdilla.

Mökillä tämä 16A latauskaapeli on enemmän henkinen tuki. Tietoisuus siitä, että kun olen iltamyöhällä tullut mökille ja akku on aamulla täysi, eikä vasta puolillaan on hyvä asia ja lisää joustavuutta mökillä käyntiin entisestään isomman akun lisäksi.

Uskon, että tämä matkalatauskaapeli toimisi monilla sähköautoilijoilla erittäin hyvin myös kotilatauslaitteen korvaajana.

 

Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!

lauantai 11.11.2017 Avainsanat: BEV , Latauslaite , Leaf , Pikalataus , sähköauto , sähköautomatkailu , Sähköauton lataaminen

Sähköautoilu sai keskiviikkona 8.11. merkittävän parannuksen, kun Tampereelta vihdoin avautui pikalatausverkoston kattava sähköautotie Jyväskylään. Teboil Patalahdelle avattiin silloin ensimminen pikalaturi tällä välillä.

Ajan itse lähes viikoittain tätä Tampere - Jyväskylä väliä vuoden 2015 mallia olevalla Nissan Leafillani, jossa on 24 kWh akku. Tähän asti tuo matka on ollut mahdollista vain Jämsän Neste Jämsänportissa olevan Type2-latauslaitteen avulla. Talven pakkaskeleillä lataustauko on venähtänyt helposti parin tunninkin mittaiseksi. Vaikka elämän asenteeni onkin "kannattaa nauttia matkasta, koska perillä ei aina ole yhtään sen kivempaa", niin kyllä noin pitkä matka-ajan kasvu on usein myös sujuvan siirtymisen este. 

Koeajo Nissan Leaf 24 kWh sähköautolla Tampereelta Jyväskylään 10.11.2017

Lähdin perjantaina töistä suoraan täydellä akulla taittamaan 154 km matkaani kohti Jyväskylää. Keli oli mitä mainioin sähköautoiluun, eli kuiva ja noin +3..+4 ºC lämmintä. Leafini akku on edelleen yli 100 000 km ajettunakin 100% uuden veroisessa kunnossa, joten sinne oli varastoitunut 21,9 kWh energiaa. Tuo on hyvin tyypillinen uuden 24 kWh Leafin akusta ulos antama energiamäärä. 

Jo lähtiessä oli selvää, että pieniakkuisella Leafillani ei pääse perille Jyväskylään ilman välilatausta. Tällä kertaa ei kuitenkaan mitään huolta tai ennakoimisen tarvetta ollut, koska Jämsään Patalahden Teboilille on vihdoin avattu reitille ensimmäinen pikalatauspiste. Patalahden Teboilille on Tampereella olevalta työpaikaltani matkaa 99 km ja sen Leafini menee näin hyvällä kelillä aivan normaaleita maantieajonopeuksia käyttäen ja silti voi pitää normaalin  lämpötilan autossa sisällä.

Työpaikan päässä valitsin hieman pidemmän reitin, joten matkaa kertyi todellisuudessa 102 km ja sähköä kului tuolla välillä 15,4 kWh, joten perillä akussa oli 6,5 kWh, eli noin 29%. Tuolla varauksella ei olisi tietenkään ajanut perille Jyväskylään. Siis auto saamaan CHAdeMOsta DC-pikalatausta.

Teboililla on Fortum Charge&Driven pikalatauslaite, jossa on CCS ja CHAdeMO latausmahdollisuudet. Lisäksi on tarjolla kahdesta Type2-rasiasta 3x32A -tehoista AC-latausta. Joten käytännössä kaikki sähköautot hyötyvät tästä latauspisteestä. Fortumin latauslaitteet voi aktivoida RFID-avaimenperällä, internetsivuston kautta tai SMS-viestillä. Tällä ensimmäisellä kokeilukerralla en saanut aktivoitua kuin SMS-viestillä, mutta vika on ilman muuta vain tilapäinen häiriö ja raportoin sen jo palvelun tarjoajalle.

Pikalataaminen on nopeaa etenkin vajaaseen ja ajolämpöiseen akkuun ja Leafini nautti 42,7 kW:n tehoisesta latauksesta. Lataus hidastuu akun täyttyessä ja etenkin tässä 24 kWh Leafissa tuo vaikutus korostuu. Fortum Charge&Drive latauspisteet on täälläkin hinnoiteltu aikaperusteisesti. Pikalataaminen Patiksella maksaa 20 senttiä minuutilta ja AC-lataaminen neljä senttiä minuutilta. Joten turhan täyteen ei  kannata akkua ladata, koska siinä kuluu vain turhaan aikaa sekä rahaa. 

Minulla oli vielä 59 km matkaa jäljellä perille, joten arvioin tarvitsevani noin 6 kWh lisää energiaa, ja silloin jäisi vielä runsaasti virtaa jäljelle. Latasin siis vain noin 56% tasolle asti akun. Aikaa tuohon 6 kWh:n energiamäärän lataamiseen kuluu noin 9 minuuttia aikaa ja hinnaksi muodostuu hieman alle 2 euroa.

Loppumatka meneekin sitten aivan normaalin liikennevirran mukana ja autossa täydet mukavuuslämmöt päällä.

Yhteenveto koeajosta Tampereelta Jyväskylään, kun pikalatausverkosto on saatu kattamaan tämänkin välin: Edes 24 kWh Leafilla tuossa matkassa ei ole enää mitään erityisiä ponnisteluita tai aikaa vieviä lataustaukoja. Pikalatauksen hinnallakaan ei ole mitään käytännön merkitystä.

Leaf 24 kWh on varmasti pienimmän toimintamatkan sähköauto, jolla matka-ajoa kannattaa edes yrittää ja tämäkin jo edellyttää melkoista sähköautoharrastuneisuutta. Tarkennan vielä, että esimerkiksi 30 kWh Leaf, i3 94Ah, Zoe 40, Ioniq Electric menevät tässä kelissä heittämällä tuon välimatkan ilman välilatauksia. Niillekin kuitenkin voi tulla välilatauksen tarvetta tälläkin välillä erilaisista syistä. Kova pakkanen edellyttää jo esim. 30 kWh Leafille yhden välilatauksen. Myös oma seuraava sähkaöutoni, eli Nissan Leaf 40 kWh menee tuon matkan hyvissä olosuhteissa jopa edes takaisin ilman välilatauksia. Silti varmasti tulee tarpeita käyttää reitillä myös pikalatausta.

Paluumatka Jyväskylästä Tampereelle

Paluumatka Jyväskylästä Tampereelle tällä yhdellä pikalatauspisteellä aiheuttaisi edelleen 24 kWh Leafille aika runsasta lisäaikaa laturilla ja pikalataaminen tulisi melko kalliiksi. Tämä johtuu siitä, että Jämsän Patalahdelta on vielä noin 100 km matkaa Tampereelle, ja pieni akkuiseen Leafiin tarvitaan lähes täysi varaus perille päästäkseen. Leafin 24 kWh-mallissa pikalataamisen hidastuminen korostuu uudempia sähköautoja enemmän, koska se alkaa hidastella viimeistään 65% varaustason kohdalla. 

Onneksi huomasin ABC Oritupaa lähestyessäni aseman eteläpäädyssä jotain hienoa sähköautoilijan näkökulmasta. Sinne pihalle oli ilmestynyt myös Fortum Charge&Driven pikalatausasema! Vielä siinä ei ollut sähköjä kytketty, mutta epäilemättä pian ensi viikon alussa sekin on käytössä.

Jatkossa siis tuo paluumatka toimii täysin käänteisesti ja yhtä jouheasti, kuin Tampereelta Jyväskylään päin. Silloin vain matkan ainoa pikalatauspaikka on Orituvalla.

Kiitos Fortum Charge&Drive

Kiitos Fortum Charge&Drivelle hienosta panostuksesta sähköautoiluun Suomessakin. Eikä Fortum Charge&Drive ole todellakaan mikään kasvoton organisaatio, jossa asiat tapahtuisivat itsestään. Tekemisten takana on aina upeita ihmisiä. Heistä pari vaikuttaa aktiivisesti ja taitavasti myös sähköautoilijoiden sosiaalisen median kanavissa, kuten Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä.

Sähköautoileva Motoristi kiittää suuresti iloiten sähköautotien avaamisesta Tampere - Jyväskylä -välille. Kiitos.

 

Sähköauton latauslaitteen valinta

lauantai 06.02.2016 Avainsanat: BEV , Latauslaite , Leaf , sähköauto , Sähköauton lataaminen

Olennainen osa sujuvaa sähköautoilua on pysäköinnin aikainen lataus.

Suurimmalla osalla tämä varmasti tapahtuu useimmiten kotona.
Sähköauton käyttäminen poikkeaakin polttomoottoriautolla ajamisesta olennaisimmin nimenomaan siinä, että se ladataan pääsääntöisesti auton ollessa yksinään johonkin pysäköitynä, kun taasen polttomoottoriautot tankataan poikkeuksetta siten, että kuljettaja matkan aikana pysähtyy tankkauksen ajaksi.

Olennaista sähköautoilussa on myös ymmärtää lataamisen nopeus tai hitaus. Kummin päin asian nyt sitten haluaakin kulloinkin ilmaista.

Rajaan tämän koskemaan Nissan Leafin latauslaitteiden valintaa.
Nissan Leafissa on autoon sisäisesti rakennettu laturi. Vakiona se on 3,3 kW, mutta lisävarustelistalta minulle ainoa merkityksellinen varuste oli 6,6 kW tehoinen laturi. .

Auton päässä Leafissa on hidaslatauksiin Type1 -liitin. Eli on tärkeää varmistua, että Leafiin tuleva pää latausjohdosta on aina Type1. (Olemassa mm. myös Type2)






Kotona lataaminen on oltava turvallista.

 

Jos käytetään normaaleita ulkotiloissa olevia pistorasioita sähköauton lataamiseen, on syytä ensin varmistaa rasian, sekä koko linjan vedon kestävyys jatkuvalla suuremmalla rasituksella. Suositeltavaa on, että joka tapauksessa sähköauton lataamisen käytetty pistoke on vedetty suoraan pääkeskukselle omalla sulakkeella ilman muita rasitteita. Suositeltavaa on käyttää vain laadukkaita sekä aina ehjiä rasioita. Tämä sama koskee yksi- ja kolmivaihesähköjä.

Auton käyttömäärä ratkaisee kotilatauslaitteen ominaisuuksista suurimman osan.

10-16A (noin 1,8kW - 3,3 kW) yksivaihevaihelataus:
Nissan Leafissa on autossa sisäinen latauslaite, joka pystyy hyödyntämään vain yhtä vaihetta. Tämä rajoittaa käytännössä schukosta ja punaisesta kolmivaihevirrasta otetavan latauksen enintään 16A tasolle.

Jos autolla ajetaan Suomalaistaloudelle tyypilliset 16 000 km vuodessa ja etenkin jos auton saa ladatua myös työpaikalla, niin riittää lataamiseen 10-16A tehot. Esimerkiksi Leafin mukana toimitetaan schukosta (se normaali ulkopistorasia) virtansa ottava 10A rajoitettu latauskaapeli. Nissan itsekin suosittelee tätä kuitenkin vain tilapäislaturiksi.

Myynnissä on myös 6-16A välillä säädettäviä schukosta virtansa ottavia latauskaapeleita. Itse valitseisin mieluummin sellaisen, jos schukosta joutuisin lataamaan.
Charge Amps Spark matkalatausjohto Arctic EV-kaupasta

Esimerkkinä latausajoista:

  • 10A kaapelilla schukosta tyhjä (esim. 3%) akku täyteen: 24 kWh (täysi akku) ja jäljellä 0,7 kWh, joten tarvitaan noin 23 kWh lataus. Latauksen kesto noin 12 tuntia.
  • Tyypilinen työmatka töistä kotiin 25 km, töistä lähdetty täydellä akulla: Sähköä kulunut matkalla 4-7 kWh (riippuen ajonpeuksista ja kelistä). Lasken että 5 kWh lisälataustarpeella akku on jälleen täysi noin 2h 45 minuutin kuluttua.
  • Itselleni tyypillinen työmatka 41 km moottoritienopeuksiakin käyttöen on kuluttaut noin 14 kWh sähköä, ja sen lataaminen kestää noin 7 tuntia 45 minuuttia. Eli kestämättömän kauan. Jäisi vähintään 1/3 tarpeellisista ajoista ajamatta.
  • 16A käyttömahdollisuus pienentää latausaikoja suoraan ampeerien kasvun suhteessa.

Mainitsen vielä tästä pistorasialataamisesta, että jos ajattelet lataavasi esimerkiksi uutta 30 kWh akulla varustettua Leafia 10A latausvirralla, niin tyhjästä täyteen kestää jo yli 15 tuntia. Kun markkinoille tulevat 60 kWh-akkukapasiteetin Bolt ja Model 3, kestääkin sitten tyhjästä täyteen lataaminen 10A virralla jo pitkästi yli vuorokauden. En näe pistorasiasta lataamista järkevänä sähkautoilijalle pidemmällä aikavälillä.

Ulkoimaisista verkkokaupoista löytyy myös punaisesta kolmivaiherasiasta virtansa ottavia vastaavia säädettäviä latausjohtoja. Nissan Leafin tapauksessa niiden hyötypotentiaali rajoittuu tilanteisiin, joissa olisi saatavilla esimerkiksi jopa 3x64A latausvirtaa. Silloin saattaa olla, että pystyisi lataamaan jopa 32A. Mutta jos autossa sattuu olemaan kolmivaihelaturi, on 3x16A latausvirta jo ratkaisevasti nopeampaa. Toivottavasti kolmivaihelaturit yleistyvät muissakin autoissa kuin Teslassa ja Suomen tuontiohjelmasta vielä puuttuvassa Renault Zoessa.

16-32A (3,3 kW - 6,6 kW) latauslaitteella yksivaihelataaminen:

Kun sähkautolla ajaa enemmän (esimerkiksi 40 000km vuodessa) tarvitaan kotiinkin nopeampaa latausta.

Koska omat ajomääräni ovat merkittävästi keskivertotaloutta suuremmalla tasolla päädyin järjestämään kotiin Plugitista KEBA KeContact P20 kiinteällä Type1 4m kaapelilla
Se on aika hinnakas laite, mutta on kyllä ollut erinomainen.

Aluksi se asennettiin ottamaan vain 16A latausvirtaa, koska talouteni pääsulakkeet ovat 3x25A. Nostin kuitenkin muutaman kuukauden käytön jälkeen latausvirran 20A tasolle. Tarve olisi saada jopa 32A, mutta se edellyttää kalliita ratkaisuja ennen kuin on mahdollista.

Laturi on käytettävyydeltään ja laadultaan ensiluokkainen. Kiinteä Type1 kaapeli lisää toistuvassa kotilatailussa käyttömukavuutta merkittävästi.  Toisaalta jatkuvasti mielessä liikkuu, olisiko sittenkin ollut pitkäaikaisempi ratkaisu Type2-rasiallinen latauslaite, koska uskon tulevaisuudessa sähköautoissa Type1:sen jäävän vähemmistöön. Merkittävin ero näissä käyttäjälle on se, että Type2 tukee myös kolmivaihelatausta. Leafiin sillä ei tosiaankaan ole merkitystä, mutta sähköautolle, jossa on kolmivaihelaturi asialla on merkitystä.

Kiinteästi seinään asennettavia latauslaitteita on tarjolla hyvin eri hintaisia, ja jo noin 500 euron panostuksella saa toimivia ratkaisuja.

Esimerkkinä latausajoista:

  • 20A  (n. 4 kW) kaapelilla schukosta tyhjä (esim. 3%) akku täyteen: 24 kWh (täysi akku) ja jäljellä 0,7 kWh, joten tarvitaan noin 23 kWh lataus. Latauksen kesto noin 5 tuntia 45min.
  • Tyypilinen työmatka töistä kotiin 25 km, töistä lähdetty täydellä akulla: Sähköä kulunut matkalla 4-7 kWh (riippuen ajonpeuksista ja kelistä). Lasken että 5 kWh lisälataustarpeella akku on jälleen täysi noin 1h 15 minuutin kuluttua.
  • Itselleni tyypillinen työmatka 41 km moottoritienopeuksiakin käyttöen on kuluttaut noin 14 kWh sähköä, ja sen lataaminen kestää noin 3,5, tuntia.
  • Huomioitavaa on että 16A schukosta tai kiinteästä laturista otettuna on tietenkin yhtä nopea lataus. 
 
Sähköautoilijat Ry on laatinut helppo latauspiste konseptin.
Siitä voi yksittäinen sähköautoilija lukea vinkkejä oman kotilaturinsakin valintaan.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!