Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla kona

Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?

keskiviikko 19.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto

Minulla oli Hyundai Kona Electric viikon verran koeajolla. Tein sillä pitkänmatkan ajokokeen ajamalla Vantaalta suoraan Viitasaaren mökille, eli 408 km matkan ja siitä Kona suoriutui erinomaisesti.

Mutta miten Kona suoriutuisi jatkuvasta arjestani, jos sellaisen ostaisin. Otan tutkittavaksi vähän reilun viikon mittaisen ajanjakson ensi vuoden puolelta. Ajankohta on siis kuvitteellinen ja ajotarpeita olen hiukan muokannut aidoista, mutta sangen tyypillinen viikko tuo voisi olla minulle ajojeni suhteen.

Maanantaina 7.1.2019

Töihinlähtö aamulla kello 7.00 täydellä akulla, ajomatka 42 km ajastimella valmiiksi lämmitetyllä autolla. Käytän joka aamu töihin lähtiessä sekä töistä lähtiessä ajastettua lämmitystä, koska Konassa ei vielä ole tarjolla kännykkäohjausta. Uskottava kulutus tuolloin olisi noin 17 kWh/100 km hieman haastavasta kelistä ja maantienopeuksista johtuen. Sähköä matkalla kului 7,14 kWh, eli perillä töissä akussa olisi siis noin 56 kWh. Saan auton työpaikan 3x32A Type2 latauslaitteeseen, josta Kona ottaa 7,2 kW:n teholla latausta. Työpaikalla on 1.1.2019 alkaen käytössä 30 euron latausedun verotusarvo.

Tunnin päästä on lähtö työkeikalle Parkanoon. Akku on jälleen täysi. Matkaa kertyi yhteensä 188 kilometriä edestakaisin ja kulutus oli jälleen tuon saman 17 kWh/100 km, joten sähköä kului noin 32 kWh ja takaisin töihin saapuessa akussa on siis 50%, eli noin 32 kWh energiaa. Kello 14.00 työpaikalle saavuttuani saan auton jälleen lataukseen. Kello 16.30 lähden kotiin ja auton akussa on 50 kWh energiaa, eli noin 78% lataustaso.

Kotimatka 42 km kuluttaa akusta jälleen 7 kWh energiaa, joten kotona on jäljellä 43 kWh, eli noin 67% energiaa. En jaksa laittaa autoa lataukseen, koska illalla ei ole enää ajoa ja akku riittää seuraavan päivän tarpeisiin.

Tiistaina 8.1.2019

Jälleen rutiininomainen työmatka samoihin aikoihin samoja reittejä. Töissä akussa on jäljellä 36 kWh, eli noin 56% energiaa. Laitan auton jälleen saamaan latausta. Tänään minulla ei ole työkeikkaa, joten auton akku täyttyy noin viidessä ja puolessa tunnissa. Kotiin lähtö siis täydellä akulla kello 16.15.

Tiistaisin on tyttären partiopäivä. Kotona siis pikainen päivällisen valmistus ja syönti. Auto saa olla pihassa ilman latausta, koska akussa on vielä 56 kWh, eli noin 88% lataustaso. Vien tyttären partioon ja käyn tekemässä loppuviikolle ostokset Kangasalan Prismasta ja haen paluumatkalla pikku-partiolaisen pois. Matkaa kertyy yhteensä 70 kilometriä ja energian kulutus toteutui nyt hiukan matalampana alhaisempien nopeuksien takia, 15 kWh/100km. Energiaa siis kului yhteensä 10,5 kWh ja akussa on kotiin saapuessa noin 45 kWh, eli noin 70%. En jaksa taaskaan laittaa autoa lataukseen.

Keskiviikkona 9.1.2019

Arki toistaa itseään. Ajan töihin ja akussa on noin 37 kWh:n, eli noin 57% varaus. En saanutkaan tänään autoa töissä lataukseen, koska paikat olivat varattuina, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska tänään on niin vähän työajoa, vain yksi käynti Tampereen keskustassa. Tuolla keikalla energiaa kului vain 1 kWh ja akussa on 36 kWh. En laita töihin palatessa autoa latautumaan.

Kotiin lähden kello 16.00 ja perille saapuessa akussa on 28,86 kWh eli 45 kWh:n lataus. Tänään menemme Sappeen rinteisiin laskettelemaan, joten laitan auton katolle suksiboksin ja pakkaan sinne lasketteluvarusteet itselle ja kahdelle mukaan lähtevälle lapselleni. Edestakaisella laskettelureissulla mittariin kertyy 36 kilometriä lisää. Suksiboksi lisää kulutusta 18kWh/100km tasolle, joten sähköä kului matkalla 6,48 kWh ja kotiin takaisin saapuessa akussa on vielä 22 kWh:n verran, eli 34% ajoenergiaa. Laitan auton kello 20.30 saamaan kotona 20A:n latausvirtaa, eli noin 4,6 kW:n tehoa antavasta latauslaitteestani latausta.

Torstaina 10.1.2019

Tänään on päivän työkeikka Helsinkiin. Lähden kotoa liikenteeseen kello 6.00, eli yön aikana akkuun on ehtinyt latautua noin 30 kWh lisää energiaa, eli akku on lähtiessä 81% varaustasolla ja energiaa siellä on 51,9 kWh. 

Olen päättänyt käydä Helsingissä junalla ja lähteä matkaan Hämeenlinnan rautatieasemalta, koska sinne on helpoin ajaa kotoani ja siellä on ilmainen pysäköinti. Asiointilatausta parkkipaikalla ei ole tarjolla, mutta eipä sille ole tarvettakaan. Matkaa Hämeenlinnan rautatieasemalle ja takaisin kotiin kertyy yhteensä 148 kilometriä ja sillä matkalla energiaa kului yhteensä 23,68 kWh. Kotiin työkeikalta palatessa akussa on siis noin 28 kWh, eli 44% verran sähköä.

Torstai-iltapäivän ohjelmaan kuuluu tyttären tanssitunti Kangasalan keskustassa ja päätän käydä tuon harrasteen aikana Kangasalan Prismalla kahvilla ja täydentämässä hiukan ruokavarastoa. Prismalla on latauslaite, jonka tehoa on hieman rajoitettu ja Kona saa siistä 5 kW:n tehoista latusta asiointi, eli yhden tunnin ajan. 

Matkaa tuolta keikalta kertyi yhteensä 47 kilometriä ja energiaa kului 6,58 kWh ja toisaalta Prismassa käynnin aikana sain 5 kWh lisää, joten kotona akussa on noin 26 kWh energiaa, eli noin 41% verran. En jaksa laittaa autoa lataukseen.

Perjantaina 11.1.2019

Jälleen vuorossa normipäivä. Töihin saapuessa saan auton lataukseen ja akussa on silloin noin 18 kWh, eli 29% lataus. Akku ehtii täyttyä työpäivän aikana ja lähden siis täydellä akulla kotiin kello 16.00.

Tänään on vuorossa mökille Viitasaarelle ajo. Töistä kodin kautta mökille kertyy matkaa yhteensä 301 kilometriä. Kona on todella taloudellinen auto matka-ajossa ja tuolla reitillä energiaa kuluu 48 kWh, eli perille mökille päästessä akussa on vielä 16 kWh, eli 25%. Laitan mökille päästyäni auton saamaan punaisesta kolmivaihepistorasiasta säädettävällä latauskaapelillä 16A:n eli 3,6 kW:n tehoista latausta ja menen saunaan. Akku täyttyy mökkeillessa non 14 tunnissa täyteen asti, mutta sillä ei olsi ollut alkuunkaan noin kiire, koska lähdemme vasta sunnuntaina kotiin, enkä ajele autolla tuossa välissä.

Sunnuntai 13.1.2019

Sunnuntaina ajamme mökiltä 290 kilmetrin mittaisen reitin kautta kotiin ja olemme perillä kello 21.00 ja akussa on 20 kWh energiaa. Laitan auton latautumaan jälleen kotini kiinteästi asennettuun 20A:n latauslaitteeseen. 

Maanantai 14.1.2019

Jälleen arki koittaa kello 7.00 töihin lähdöllä. Akku on ehtinyt juuri täyttyä ennen töihin lähtöä. Uusi viikko uusine työkeikkoineen on alkanut. Tällä viikolla käymme useammin Sappeessa laskettelemassa, mutta Konan 64 kWh:n akun suoma joustavuus riittää erinomaiseti kaikkiin tarpeisiini.

Yhteenveto:

Minun arjen ja viikonloppujen ajoihin Kona 64 kWh olisi todella mukava ja täydellistä sähköauton vaivattomuutta tarjoava auto. Merkillepantavaa Konan kuvitteellisessa käytössäni on myös se, että yhtään ainoatakaan pikalatausta tai edes maksullista julkista latausta ei tarvinnut tehdä. Tuon viion aikana oli yksi maksuton hypermarket-lataus, kotilatausta sekä verotustarvollista työpaikkalataamista.

Tuohon yläpuolelle laskin kulutuksia mielestänin melko korkeillakin tasoilla. Kona on nimittäin todella taloudellinen sähköauto. Kannustan yhä useampia pyrkimään Konan koeajolle. Kun hiukan miettii omia arjen ajotarpeita, pystyy aika helposti laskemaan sähköauton soveltuvuutta omiin tarpeisiin. Facebookista löytyy oma ryhmä Hyundai/Kia -sähkautoille. Sieltä kannattaa tarvittaessa kysellä tarkemmin Konalle omistajien arjessa muodostuvista kulutuksista.

Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta

perjantai 14.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , Sähköauto talvella

Mikä olisi helpointa ja sangen edullista työmatka-ajoa vähän pidemmällekin? Miten olisi lähteä aamulla kotoa sähköautolla akku täynnä, käydä heittämässä 340 kilometrin työmatka ja palata kotiin ja laittaa auto latautumaan omaan kiinteään latauslaitteeseen yhdellä kädenliikkeellä? Hyundai Kona Electricillä tuokin onnistuu.

Tein 12.12.2018 päivän työkeikan kotoa Helsinkiin ja takaisin, yhteensä 340 kilometriä tekemättä koko päivän aikana yhtään välilatausta. Molemmissa päissä lähdöt tapahtuivat kylmällä autolla ilman esilämmitystä. Molempiin suuntiin ajoin koko matkat noudattaen navigaattorilla tarkistettuja sallittuja nopeuksia, paitsi Helsingin päässä ruuhkan hiukan hidastamana. Lämmityslaite oli asetettu 20,5C pyyntiin automaattiasetuksella ja tällä kertaa oli käytössä Driver only -toiminto koska olin matkassa yksin.

Menomatkalla kertyi matkamittariin 169,2 kilometriä ja keskikulutus oli perille päästyäni 15,4 kWh/100 km. Kotimatkalla kertyi 169,4 kilometriä ja kulutus toteutui 16,9 kWh/100km. Yhteensä siis matkaa kertyi 338,6 kilometriä ja energiaa kului 54,7 kWh, joten keskikulutus toteutui 16,2 kWh/100km.

Kotiin palatessa kello 17.00 auton akussa oli vielä 12% sähköä ja toimintamatka-arvion mukaan sillä olisi ajanut vielä 45 kilometriä. Ja kävinkin pikaisen päivällistämisen ja lyhyen kotilatauksen jälkeen vielä hakemassa tyttäreni Kangasalan keskustasta, jossa kertyi sen verran lisää ajoa, että koko päivän ajoiksi ilman välilatauksia muodostui neljällä kylmälähdöllä 372 kilometriä tuolla yhdellä lyhyellä välilatauksella. Koko päivän kulutus toteutui 16,9 kWh/100km. Nyt kotiin saapuessa akku oli kieltämättä melko tyhjä ja toimintamatkaa auto ennusti enää noin 20 kilometriä.

Illalla laitoin auton kotona latautumaan 20A:n latausvirralla, eli 4,6 kW:n teholla. Aamulla lähdin jälleen ajamaan Vantaalle Konalla kello 6.36 ja akussa oli virtaa tarjolla 335 kilometrin ajoja varten. Vaikka akku ei siis ollut 100% täynnä, sillä ei olliut mitään merkitystä, koska aamun ajot olivat vain noin 170 kilometriä. 

Sähköautossa yhä vieläkin monille käyttäjille olennainen seikka hankintapäätöstä miettiessä on toimintamatkan soveltuvuus omaan käyttöön. Pitkä toimintamatka ei ole kiinni pelkästään isommasta akusta, vaan siinä auttaa myös alhainen kulutus. Hyundain erinomaisin ominaisuus on sen pieni kulutus ja tämä toteutuu Ioniq Electricissa sekä Kona Electricissä. Pieni kulutus myös nopeuttaa seuraavaan matkaan tarvittavan energian latausta tai vaihtoehtoisesti mahdollistaa pienemmän latausvirran käyttämisen. 

Konassa siis yhdistyy erinomainen energiatehokkuus 64 kWh:n akkuun, joten toimintamatka tarjoaa mahdollisuuksia yhä useammalle erittäin helppoon autoiluun.

Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , Sähköauton lataaminen

Toteutin Kona Electricillä kaksi pitkän matkan ajoa, joista blogitarinat löytyvät Menomatkan 408 kilometrin osalta täältä ja paluumatkan 208 kilometrin osalta täältä. Tuolla 208 kilometrin paluumatkalla sohjossa ja lumituiskussa ajon keskellä päätin kokeilla Jämsän Patalahdella pikalatausta, vaikka ei sille mitään tarvetta olisi ollutkaan. Törmäsin yllättävään ongelmaan latausta aloittaessani. 

Hyundai Kona Electricin latausluukku on auton keulalla, hiukan keskilinjan vasemmalla puolella. Luukku avautuu sisäänpäin hieman painamalla, jolloin lukitus vapautuu. Tai niin ainakin kuuluisi tapahtua.

Jämsässä luukku oli kuin sementissä. Se ei antanut painaa milliäkään sisäänpäin, vaikka kuinka yritin. Olin hyvin ihmeissäni, mitä en nyt osaa käyttää tässä autossa. Päätin kuitenkin jatkaa varovaisesti voimaa lisäämällä. Noin 15 minuutin kuluttua luukku antautui ja painui sen verran sisäänpäin, että sen lukitus vapautui ja sain kynsillä nostettua luukun auki. Yllätys, joka luukun alta paljastui oli aika iso. Se oli aivan täynnä tiiviiksi pakkautunutta lunta, joka oli osittain jo jäätynyt teräksen kovaksi.

Kaikki tuo luukun sisään päässyt lumi oli siis kertynyt noin 200 kilometrin tuiskussa ajon aikana. Ja luukku siis oli täydellisellä varmuudella ollut oikein suljettuna. Lisää lunta löytyi jopa sisempien Type2- sekä CCS-korkkien alta. Kaikki syvällä latausliitimen sisällä ollut lumi ei millään kuvaan tallentunut, koska sitä ei oikein nähnyt silminkään.

Yritin ohuella ja pitkällä terällä kaapia lunta ja jäätä pois latausluukusta ja liittimistä. Useista kertoja toistui kuitenkin CCS-latauskaapelin kiinnittämisen ja latauksen käynnistämisen jälkeen ongelma. Latauskaapeli ei lukittunut oikein autoon eikä laturi saanut auton elektroniikalta lupa latauksen alkamiseen.

Kerta toisensa jälkeen kaavin lisää lunta pois latausliittimen syövereistä, kunnes useiden yritysten jälkeen lataus viimein käynnistyi. Kaikki siis olisi ollut lopulta hyvin, vaikka latausta olisin tarvinnutkin, jota siis en tällä kertaa edes tarvinnut.

Nyt esitän Hyundain maahantuojalle toiveen: korjatkaa tämä puute. Kovin usein ei vastaava keli kohtaa Suomen talvessa autoilijoita, mutta jokainen kerta on liikaa, kun latausluukku on täyttynyt lumesta ja jäästä. Korjaus olisi helpoimmillaan yksinkertainen laittamalla huulitiivisteen latausluukkuun, kuten on esimerkiksi Leafissa. Leafin latausluukkuun ei ole koskaan ajaessa päässyt lunta. Jos luukku tiivistetään on varmasti syytä tehdä luukun pohjaan vedenpoistolle reikä, koska lataamisen aikana sinne kuitenkin ennenpitkää tuiskuaa lunta. Jos asian haluaisi tehdä erittäin hyvin, olisi tuo huulitiiviste pienellä sähkövastuksella lämpiävä. Konassa ei latausluukkua avata mistään napista, joten autoon sisälle pitäisi varmaan laittaa lämmityksen aktivointia varten katkaisin.

Toivoisin saavani maahantuojalta vastauksen, miten he aikovat tilanteen korjata.

Haluan korostaa, että tämä on yksi todella harvoista Kona Electricin heikoista puolista, joihin olen törmännyt. Pääosin auto on erittäin hyvä ja sen ylivoimaisesti hienoin ominaisuus on pienen kulutuksen ja 64 kWh akun yhdessä mahdollistama jopa 400 kilometrin toimintamatka. Edelleen Kona on sähköautojen tämän hetken ostettavissa olevasta tarjoomasta itsellenikin varteenotettavin seuraava autoni. 

Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Ajoin Hyundai Kona Electric -sähköautolla 408 kilometriä Vantaalta Viitasaarelle mökkeilemään. Lue matkatarina täältä. Nyt oli vuorossa kotiin Kangasalle paluu mökiltä, eli 285 kilometrin matka-ajo. Tiesin jo valmiiksi, että 64 kWh akulla tuossa ei ole mitään ihmeellistä, vain ajoa.

Periaatteessa siis tämä matkatarina sähköautolla ajosta olisi ollut tosi lyhyt: "lähdin matkaan, ajoin perille ja laitoin auton kotona latautumaan". Koska ajokeli poikkesi niin oleellisesti menomatksta, niin päätin kuitenkin kirjoitan lyhyen tarinan tästäkin matkasta.

94% ladatulla akulla lähtö mökiltä

Kona oli ollut mökillä saamassa 10A:n, eli 2,3 kW:n tehoista latausta ja akku oli lähdön hetkellä Lauantai iltana 94% täynnä. Olisin voinut ladata akun myös täyteen asti 16A:n latausvirtaa käyttäen jo huomattavasti ennen lähtöämme, mutta annoin auton olla tuolla pienemmällä latausvirralla, koska tiesin vajaankin akun riittävän helposti kotiin asti.

Matkaan lähdettiin samoilla asetuksilla, kuin oli ollut tulomatkallakin. Eco-ajoasetus, lämmitys 20C automaattiasennossa ja akuston talviasetus poistettuna käytöstä, koska akku ei ehdi missään vaiheessa kuitenkaan jäähtyä.

Talviajokeli raskaimmasta päästä sähköautolle

Tällä kertaa ajokeli oli hyvin raskas sähköautolle. Lunta pyrytti puuskittaisessa vastatuulessa, lämpötila oli nollan vaiheilla ja lumi suli sohjoksi tielle. Ja tätä keliä riitti koko matkan, mutta etenkin viimeiset 80 kilometriä Jämsästä Joustan kautta kotiin oli eritysen raskasta. Tie niin paksussa sohjossa, että monin paikoin oli hiljennettävä vauhtia tuntuvasti turvallisen ajon varmistamiseksi.

Koko matkalla keli oli sen verran haastava, että reitillä näkyi useampiakin autoja tienposkessa, kaiteessa ja yhden kerran poliisikin oli liikennettä ohjaamassa. Me pääsimme kuitenkin ajamaan tavoitereittiämme perille asti pienistä viivytyksistä huolimatta.

Hyundai Kona Electricin ajo-ominaisuudet sohjokelissä

Suunnilleen Jyväskylään asti pystyimme pitämään lähes normaalit liikennenopeudet, koska sohjo ei ollut vielä niin pehmeää ja auto ohjautui normaalisti ja oli muutonkin hallittavissa turvallisen tuntuisesti. Oikeastaan missään vaiheessa ei kaista-avustimesta ollut apua, koska mitään kaistamerkintöjä ei näkynyt. Adaptiivinen vakionpeussäädin kuitenkin toimi Jämsään asti, kunnes pysäköin auton hetkeksi tiensivuun ja puhdistin lumiharjalla auton keulaa. Tuon jälkeen vakionopeussäädin jälleen toimi. Luistonoesto reagoi vakionopeussäätimen sammuttamalla niin nopeasti, että sitä uskalsi käyttää sohjossakin ajaessa.

Sitten Jyväskylän jälkeen ja etenkin viimeiset 80 kilometriä Jämsästä Kuhmoisten kautta kotiin asti oli sohjoa jo niin paljon, että vahtia piti laskea. Syvässä sohjossa Kona eteni mielestäni aivan tyypillisen etuvetoisen auton tavoin. Sohjoa oli jo niin paljon, että auto nousi helposti sohjoliirtoon. Silloin ohjatuvuus ja hidastuvuus ovat todella heikkoja. Auto kuitenkin varoitti loogisen tuntuisesti orastavaan luistoon ja vauhtipolkimen nosto aiheutti viipymätä regeneroinnin kautta hidastuvuuden alun. Regenertointi osasi huomioida myös kitkan, eikä missään vaiheessa tuntunut riskiä, että se lukitsisi etupyöriä. Luistoissa auto tuntui käyttäytyvän ennemmin puskevasti kuin yliohjautuvasti, joka on hyvä ominaisuus yhtään kokemattomammille liukkaankelin kuljettajille. Ajovakauden hallinta ja luistonesto tekivät työtään melkoisen huomaamattomasti ja turhaan itsestään meteliä pitämättä.

Jämsästä Kuhmoisiin ja siitä kotiin matka-ajonopeuden pudottamisen lisäksi vastaantulijoiden kohdalla hidastin nopeuttani hieman, koska en voinut luottaa vastaantulijoiden hallitsevan ajoneuvojaan. Pienikin vauhdin pudotus mahdollisen törmäysriskin uhatessa pienentää tuntuvasti loukkaantumisriskiä. Hidastetusta vauhdista huolimatta saavutin yhden itseäni hitaamman auton, joka väistyi melkein heti levikkeelle päästäen minut ohitse. Itse taasen päästin yhden nopeammin ajavan vuorostaan ohitse. Pääosin ilmeisesti muutkin olivat todenneet kaahailun olevan turhaa. 

Kulutus nousee raskaassa kelissä

Akku olisi raskaasta kelistäkin huolimatta riittänyt erittäin hyvin koko 285 kilometrin matkaan ilman yhtään välilatausta. Jämsän Patalahden lähestyessä pienen poliisien liikenteen ohjauksen aiheuttaman viivästyksen jälkeen oli meillä matkailijoilla jo niin kova tauon tarve, että pysähdyin Patikselle. Ostin mukaan kahvin, vichyä ja kävin vessassa. Otin tuon aikaa myös pikalatausta ihan vain muodon vuoksi. Kuuden minuutin tauon aikana akkuun ehti kertyä 4,6 kWh lisää energiaa.

Onnistunutta latausta kuitenkin edelsi aikamoinen yllätys ja taisto. Siitä kirjoitan pian tarkemmin erillisesssä tarinassa, koska tuo ongelma ei sinänsä liity tähän mökkimatkaan mitenkään. Olisin tosiaan päässyt perille hyvin ilman välilatausta. Halusin vain selvittää, että onnistunko ongelmasta huolimatta lataamaan.

Perillä kotona 285 kilometriä myöhemmin ajotietokone kertoi keskikulutuksen olevan 18,1 kWh/100km. Eli aika paljon enemmän kuin mökille mennessä toteutunut 15,8 kWh/100km. Tuolla raskaamman kelin kulutuksella toimintamatkaksi olisi toteutunut noin 350 kilometriä. 

Yhteenveto

Hyundai Kona Electricin toimintamatka 64 kWh akulla riittäisi minulle kaikkiin omiin tarpeisiini hyvin. Pisin matka, jota ajan on tämä mökkimatka. Raskaallakin talvikelillä jäi vielä runsaasti pelivaraa akkuun.

Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , sähköautomatkailu

Olen blogissani edustanut mielipidettä, että sähköauto ei sovi vielä kaikille. Olen myös käyttänyt sähköauton sopivuuden mittarina sitä, että toimintamatkan tulee riittää kaikkiin arjen säännöllisiin ajoihin ilman välilatausta sekä säännöllisesti toistuviin mökki- ja mummolamatkoihin joko ilman välilatausta tai yhdellä välilatauksella.

Nyt Hyundai Kona Electric tarjoaa pääkaupunkiseudun ihmisillekin aivan uudenlaista sähköautoilun mahdollisuutta pitkän toimintamatkansa ansiosta. Testasin tätä ajamalla Konalla Autoverkkokaupan pihasta Vantaalta Viitasaarelle mökkeilemään, eli 408 kilometrin mökkimatkan.

Tässä blogitarinassa on kokemukset tuosta mökkimatkasta, joka alkoi Autoverkkokaupan nopean ja ytimekkään koeajoon luovutusmuodollisuuden jälkeen. Auton luovuttanut herrasmies tiesi, että tunnen sähköautot ja Hyundainkin entuudestaan, joten emme keskittyneet auton tekniikkaan juuri lainkaan ja tässä hän todella luki ajatukseni.

Konan pakkaaminen matkaa varten

Hyundain Kona on selkeästi pienempi auto kuin oma Leafini ja sen tuntuu lähinnä tavaratilan koossa, joka on suunnilleen samaa kokoluokkaa (373l) kuin VW Polossa. Meitä oli nyt kaksi miestä, minä ja poikani matkalla, joten saimme helposti tavarat mahtumaan konttiin. Jos tyttäristäni kaksi olisi ollut myös mukana, olisi tavaratilan hattuhylly pitänyt irroittaa.

Tavaratilan pohjan alla on hieman lisätilaa, joka on täytetty suurella latauskaapelin kuljetuspussilla. Itse jättäisin tuon aika herkästi pois matkasta ja täyttäisin senkin tilan tarpeen mukaan matkatavaroilla. Itse latauskaapeli nimittäin mahtuu huomattavasti pienempäänkin tilaan, kuin mitä sen kuljetuspussi vie.

Konaan on sallittu peräti 80 kg kattotaakka, joten tavaratilaa voi hakea lisää myös katolta. Valitettavasti tähänkään sähköautoon ei ole vetomassaa tyypitetty, joten jos vetokoukun saakin asennettua, voi sitä käyttää lähinnä polkupyörän kuljettamiseen telineessä.

Kuljettaja saa erinomaisen ajoasennon

Tavaroiden pakkaamisen jälkeen oli edessä ajoasennon säätäminen. Tässä koeajoyksilössä oli lisävarusteinen nahkasisustus ilmastoiduilla etupenkeillä. Molempien istuimien runsailla sähkösäädöillä ja ratin riittävällä pituus- ja korkeussäädöllä hyvä ja tukeva ajoasento löytyi hetkessä. 

Noteerasin välittömästi, että 176 cm pitkälle kuskille istuin on kuin tehty myös istuinosan pituuden osalta, joka ei ole kovinkaan yleistä nykyautoissa Volvoa ja joitain Bemarin erikoisistuimia ja vastaavia lukuunottamatta.

Totesin myös, että omien istuinsäätöjeni jälkeen kuskin taakse mahtuu itseni mittainen matkustaja vielä mukavan väljästi joka suunnassa. Polville on riittävästi tilaa, pääntilaa riittää vaikka hattupäässä istuen ja kengätkin sopivat hyvin. Usein sähköautoissa, joissa akku on matkustamon alla on etuistuimen alla turhan matala tila takamatskustajan varpaille, mutta ei siis tällä kertaa. Istuinlämmitystä takaistuimelle ei ole.

Matkaanlähtö 99% ladatulla akulla

Matkaanlähtövalmisteluina tarkistin ensin eco-ajon asetukset ja poistin käytöstä talviajosetuksen, joka ylläpitää akun lämpöjä sähköllä. Totesin tuon olevan tällä matkalla turhaa. Valitsin ajotilaksi eco, koska ajaisin käytännössä koko matkan vakionopeussäätimellä tasaista nopeutta ylläpitäen, eikä muiden ajotilojen mahdollisesti ripeämmästä kaasuun vastaavuudesta olisi mitää hyötyä. Lämmityksen asetin 20 asteen pyyntöön automaatti asetuksella. Kuljettaja ainoastaan -lämmityksen asetusta en tietenkään käyttänyt, koska poikani oli kyydissä. Asetusten asettelun jälkeen auton ilmoittama toimintamatka arvio oli 393 kilometriä. Ei ollenkaan paha!

Keskikulutusmittarissa oli auton saadessani korkea 29,9 kWh/100 km lukema joistain lyhyistä siirtelyajoista johtuen. Nollasin tuon kulutusmittarin sekä keskikonsolissa olevan eco-ajon historiatiedot kerätäkseni tietoa vain omista ajoistani.

Lyhyt tutustuminen navigaattoriin auttoi syöttämään kohteeksi Viitasaaren mökin. Navigaattori ilmoitti pikaisen laskutoimituksen jälkeen jäljellä olevaksi matkaksi 396 kilometriä, mutta tiesin sen toteutuvan yli 400 kilometrin mittaisena. Kaikki navigaattorit haluavat ajattaa mökille reittiä, jossa tulee hidasta hiekkatieosuutta huomattavasti enemmän. Tämä hiukan pidempi reitti on itseasiassa nopeampi. Navigaattori myös herjasi, että kohdetta ei välttämättä saavuteta ja kysyi etsimään latauskohdetta reitiltä. Päätin jättää sen nyt väliin ja katsella tilannetta matkalla.

Mukavaa ja sujuvaa matkantekoa

Lähdimme etenemään englanninkielisen navigointiohjeistuksen mukaisesti kehätietä kohti Lahdentietä. Ajaisimme Lahden kautta Jyväskylään ja siitä Viitasaaren ohi lähes Pihtipuutaalle ja siitä pientä hiekkatietä mökille.

Heti kehätielle päästyäni laitoin autossa vakionopeussäätimen päälle ja aloin nauttimaan matkanteosta. Konan adaptiivinen vakionopeussäädin toimii mielestäni pehmeämmin edessä ajaviin autoihin reagoiden kuin oman Leafini. Konassakin se kuitenkin ylireagoi edestä erkanemiskaistalle hidastavien autojen takia jarruttelemalla liikaa. Niihin tosin on jo oppinut ennakoimaan painamalla kevyesti valmiiksi kaasua.

Konan ajolinja-avustin toimii mielestäni paremmin ja pehmeämmin kuin Leafini tai Ioniqin vastaava. Tästä ajoavustimesta todella tykkään, kun taasen omassa Leafissani edelleen 45 tkm jälkeenkin mietin, että pidänkö siitä vai enkö ja ajan kuitenkin käytännössä aina se päällä. Nyt kun keli oli selkeä tunnisti kaista-avustin hyvin tiemerkinnät ja osasi toimia siis erinomaisesti.

Matka vain sujui meidän nauttiessa hyvästä musiikista. Konan poppivehkeet jytkivät aika kivasti ainakin tässä yksilössä. Noin 50 kilometriä Lahden moottoritietä ajettuani säädin sähköllä penkkini etureunan ylöspäin, istuimen eteenpin ja pudotin istuimen takaosan alimpaan asentoon, säädin selkänojaa hiukan enemmän kallelleen ja korostin hieman ristiseläntukea. Nyt kelpaa istuskella ja nauttia matkasta. Kokeilimme myös istuinten tuuletustoimintoa, mutta nyt ei ollut tarvetta sen päällä pitämiseen.

Lahden moottoritiellä hetken aikaa mietin auton melutasoa. Se on erilaatuinen kuin omassa Leafissani. Molemmissa kuuluu ainoastaan rengasääniä. Konassa mielestäni jostain takaa kuuluu hiukan voimakkaampi rengasmelu. Totesin, ettei tämä melutaso minua häiritse, mutta saisihan se olla tämän hintaisessa autossa vähäisempikin.

Ajan yleensäkin nopeusrajoitusten mukaisesti, mutta näissä koeajoissa pyrin ajamaan korostuneen tarkasti navigaattorilla tarkistettua suurinta sallittua tai muun liikenteen mahdollistamaa nopeutta. Nyt liikenne oli niin vähäistä, että ajoimme siis tarkoin 100 km/h nopeutta moottoriteitä eteenpäin.

Nyt oli joulukuulle aika ihanteellinen sähköautokeli. Pääosin kuiva tie, ehkä pientä pintakosteutta paikoitellen. Lämpötila nollan kieppeillä ja melko tyyntä. Konan kulutus asettui moottoritiellä 17,2 kWh/100 km tasolle, kun moottoritie päättyi Heinolan jälkeen. Olimme siis ajaneet Vantaalta Lahteenpäin niin pitkälle, kuin moottorietietä riitti, eli 150 kilometriä. Toimintamatka-arvio näytti, että akulla pääsisi vielä 231 kilometriä. Eli tässä vaiheessa olisi ollut toteutumassa 381 kilometrin kokonaisrange, mutta se tulisi muuttumaan, koska tästä eteenpäin käytettävissä olevan nopeus laskee.

Olisin halunnut ajaa yhtä soittoa vähintään Jyväskylään asti nähdäkseni riittäisikö akku perille asti ilman yhtään välilatausta, mutta kuskit tarvitsivat tauokoa ennen kuin auto latausta.

Lounas ja vessatauko Hartolassa Neste Jari-Pekassa sekä pikalatausta samalla

Hartolan lähestyessä emme pojan kanssa tienneet kumpi on kovempi paine: kauhea vessahätä vai nälkä. Kaksi miestä suljetussa tilassa kupla otsassa ja nälkäkiukkua potien ei voi olla liikenneturvallisuutta lisäävä tekijä, joten käänsin auton Hartolan Neste Jari-Pekkaan. Ennen lounaalle ja vessaan menoa laitoin Konan saamaan CCS-pikalatausta, vaikka akussa oli vielä 53% lataustaso. Mittaristo näytti latausta tulevan ensin 40 kW:n teholla, mutta arvelen sen kivunneen nopeasti 50 kW:n tasolle. En kuitenkaan jäänyt seurailemaan tilannetta, koska en olisi tarvinnut kuin ihan pikkuisen varmuuslatauksen päästäkseni perille. Menin siis sisälle Jari-Pekkaan.

Todella pikaiseksi tarkoitetun lounaan ja vessatauon mitta venyi ruokaa odotellessa 33 minuuttiin ja akkuun ehti kertyä 18,8 kWh lisää energiaa. No ainakin nyt riittää akussa virtaa vaikka pitäisi heti lähteä mökiltä takaisin päin. Pitkän matkan optimointia varten autoa ei olisi vielä tuossa kohtaa kannattanut ladata ainakaan näin kauaa, koska Konassakin latausteho laskee akun täyttyessä. Tosiaalta näin lyhyellä mökkimatkalla sähköauton latailun järjestelyillä ei ollut mitään merkitystä, joten voi keskittyä täysin kuljettajan ja matkustajan huoltamiseen.

Pelkästään ajelua mökille asti

Tuon Jari-Pekan pysähdyksen jälkeen sitten olisin vuorossa pelkästään ajelua mökille asti. Jyväskylässä olisi ollut tarjolla pikalatauksia, mutta ohitimme ne tyytyväisinä ajellen. Hirvaskankaalla olisi kyllä edelleen yksi maan tärkeimmistä pikalatauspaikan lisäystarpeista, mutta Konalla ohitimme senkin nyt hymyillen ja musiikista nauttien.

Perille mökille saavuimme kello 17.55 ja akussa oli vielä 26% varaustaso jäljellä ja toimintamatka-arvio näytti vielä autolla pääsevän 97 kilometriä. Autolla olisi voinut vaikka siis heti lähteä kotimatkalle ottaen kivenheiton päässä olevasta Niemanharjun Nesteeltä hiukan lisää sähköä päästäkseni Jyväskylään asti.

Koko matkan pituudeksi toteutui 408 kilometriä ja keskikulutus toteutui koko matkalla 15,8 kWh/100 km. Koko matkan kulutuksesta 92% kului auton liikuttamiseen, 5% lämmittämiseen ja 3% muuhun elektroniikkaan. Akun ylläpitolämmitykseen tai jäähdytykseen ei kulunut tällä matkalla lainkaan energiaa.

Auto lataukseen ja saunaan

Laitoin auton mökillä suoraan sähköpääkeskuksessa olevaan punaiseen voimavirtapistorasiaan saamaan latausta. Käytin siis omaa säädettävää latauskaapeliani ja asetin sen käyttämää 10A:n latausvirtaa, eli noin 2,1 kW:n lataustehoa. Suuremmalle ei ollut tarvetta, koska tuokin riittäisi yllinkyllin tarpeisiimme ja kotimatkaamme. Auton mukanahan tulee 12A:n latausvirtaa käyttävä sukokaapeli, mutta pidän varmempana ja turvallisempana käyttää näin pitkissä lataussessioissa voimavirtarasiaa, joka on kokonaisuudessaan tehty kestämään paljon suurempiakin rasituksia.

Yhteenveto Konalla tehdystä 408 kilometrin mökkimatkasta

Konan kulutus toteutui siis koko matkalla 15,8 kWh/100 km tasolle, eli akku olisi riittänyt 405 kilometrin matkaan. Perustellusti siis otin pienen latauksen matkalla. Siihen olisi riittänyt kovastikin noin 5-10 minuutin pikatauko Jyväskylässä. Akku olisi myös riittänyt koko matkaan, jos olisin hypermailannut ajamalla esimerkiksi moottoritien hitaammin. Mutta siihen ei todellakaan ole tarvetta näin isolla akulla, enkä minä ainakaan jaksaisi saati haluaisi moisia aikoja istua yhtä kyytiä autossa. Mieluummin ajan rajoitusten mukaan ja pidän tauon ja samalla lataan hiukan.

Jos tuosta muodostuneesta kulutuksesta ja akun koosta hiukan spekuloin, niin esimerkiksi 600 kilomerin mökki- tai mummolamatka olisi vielä ainakin minun makuuni sangen jouhevaa Konalla tehden, jos vain pikalataus sattuu edes suunnilleen sopivalle kohdalle. Oletetaan, että ensin ajetaan 350 kilometriä yhtä soittoa. Akussa on silloin noin 8 kWh energiaa jäljellä, eli  noin 12,5% (laskin 16kkWh/100km). Silloin tauko ja auto pikalataukseen. Noin 45 minuutin ruokailun ja muun virkistäytymisen aikana akkuun on ehtinyt kertyä noin 45,5 kWh:n energiamäärä, eli akussa on silloin 71% varaustaso. Tuolloin lataus alkaa jo hidastua merkittävästi ja kannattaa matkaa jatkaa senkin takia. Nyt akkuun kertyneellä energialla pääsee noin 285 kilometriä. Eli noin 600 kilometrin mökkimatkaan jää vielä reilusti akkuun varallekin energiaa. Jos perheen matka kestää parikin lataustaukoa, niin noin 900 kilometrin matka sujuu kahdella noin 45 minuutin lataustauolla. Toki sitten kun suurteholaturit lisääntyvät, putoaa tuo latausaika tuosta tauoilla alle 30 minuutin, mutta niitä on Suomessa vasta yksi kappale.

Hintaahaan tuollaiselle 408 kilometrin matkalle kertyy lähinnä oman sähkön hinnan mukaan. Energiaa koko matkalla kului 64,5 kWh ja jos maksaa sähköstä varsin yleisen 0,12 - 0,13 euroa/kWh (sisältäen myynti, siirto ja kaikki verot), niin koko matkan lataamiseen kuluu sähköä noin 8,20 euron arvosta. Matkalla otettu pikalataus on kalliimpaa, mutta sitä tarvitaan niin vähän, ettei sillä ole mitään merkitystä kuluihin.

Kyllä Konalla kelpaa siis ajelle pidempiäkin matkoja.

Tulossa Kona Electricista lisää tarinoita

Pysy kuulolla... Tulossa lisää tarinoita Konasta. Ainakin tarina paluumatkasta lumipyryssä mökiltä kotiinpäin. Silloin kulutus nousi aika merkittävästi, tosin keli ei paljon raskaammaksi voi tulla sähköautolle. Tulossa on myö erillinen tarina pienistä lataushaasteista lumipyryn takia. Koeajoni siis jatkuu ja tarinoita on tulossa lisää.

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (24)
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!