Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla kaasuauto

Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4

perjantai 12.07.2019 Avainsanat: BEV , kaasuauto , sähköauto

Aloitin heinäkuun 2019 alussa pohdinnan ekologisen ajoneuvon valinnasta vuonna 2019 kolmelle erilaiselle taloudelle. Tässä blogitarinassa perehdyn hieman syvemmin esimerkkitalouden "Hellä Henkilöstöpäällikön" auton valintaan.

Hellä Henkilöstöpäällikkö

Henkilöstöpäällikkö asuu kaupungin keskustassa yli 50-vuotta vanhassa arvokkaassa kerrostalo-osakkeessa ja hänellä on lämmitystolpallinen autopaikka käytössään taloyhtiön parkkipaikalla. Taloyhtiössä ei ole vielä kenelläkään latausautoa saati sellaisen latausmahdollisuutta, eikä tiedossa ole taloyhtiön suunnalta mitään suunnitelmia valmiina lataamisen mahdollistamiseen autopaikan haltijoille. Kaasuautoa harkitessa huomioitavaa on, että kaupungista löytyy parikin Gasumin tankkauspistettä ja lisäksi lähellä on kaksi muiden toimijoiden paikkaa tarjolla. Gasumin tankkauspaikoista toinen on vieläpä Hellän kodin läheisyydessä.

Auton tulee soveltua enimmillään viiden henkilön ja kahden keskikokoisen koiran kuljettamiseen. Ajoista valtaosa koostuu noin 40 kilometriä suuntaansa olevasta työmatkasta, suunnilleen samanmittaisista mökkimatkoista sekä lasten harrastuksiin kuljettamisista. Pidemmät matkat autolla ovat hyvin harvinaisia. Kilometrejä autoon kertynee noin 20 000 vuodessa.

Taloudessa auto on lähinnä pakon sanelema kulkuväline, jota tarvitaan vähintään työmatkojen ja satunnaisten työkeikkojen ajamiseen. Autolla ei ole taloudessa mitään statusarvoa, joten siihen on päätetty panostaa maksimissaan 30 000 euroa ja sillä rahalla pitäisi saada erittäin hyvä uusi tai käytetty luotettava ja ajossa turvallinen ajoneuvo. Iso plussa valinnassa olisi kuitenkin myös vähäpäästöisyys.

Minkä auton Hellä taloudelleen hankkisi vuonna 2019? 

Sähköauto uutena tai vähän käytettynä kiinnostaisi Hellää, kuten myös pluginhybridit. Kaasuautoakaan hän ei sulje missään nimessä pois vaihtoihdoista, etenkin kun latausauton osalta olisi ensin suoritettava ainakin ennalta hankalan tuntuinen selvittely taloyhtiön kanssa. Täyssähköuton sujuva käyttö edellyttää vaivatonta kotilataamista. Lähellä on kyllä kauppakeskuksia ja parkkihalleja, joissa on mahdollisuus ladata, mutta se nyt vaan ei ole kätevää oman auton käyttöä ajaa sitä johonkin muutamankaan kilometrin päähän latautumaan ja palata myöhemmin joskus sitä hakemaan. Jos taasen parkkihalleissa aikoo alkaa latailemaan pääsääntönä, niin ajamiselle kertyy yllättävän paljon hintaa.

Koska Hellälle sopii hyvin myös laadukas käytetty auto, laajenee tarjonta niin paljon, että teen suosiolla rajauksia autoista joita esittelen. Mielelläni täydennän kuitenkin tarinaa lukijoiden kommenteilla.

Uusi sähköauto: Renault Zoe

Uusista sähköautoista hintansa puolesta tällä hetkellä mukaan mahtuu ainoastaan Renault Zoe, jonka saa alennuskampanjahintaan juuri nyt jopa alle 30 000 euron hinnalla ulos kaupasta (sisältäen sähköautotuen). Renaultissa on 40 kWh akulla riittävä yli 240 kilometrin toimintamatkakin ja sisätilat riittäisivät erinomaisesti. Zoen tavaratila ei kuitenkaan ole riittää koirien kuljettamiseen ja takatilatkin käyvät liian ahtaiksi kahdelle koiralle ja kahdelle lapselle. Lisäksi siis Zoen tapauksessa pitää selvittää taloyhtiön kanssa lataamisen mahdollisuus. 

Käytetty sähköauto: runsaasti tarjontaa

Käytetyissä sähköautoissa on runsaasti tarjontaa alle 30 000 euronkin hintaluokassa. Niistä toimintamatkaltaan ja tiloiltaan sopivisivat Ioniq Electricit ja Leaf 40 kWh:t. Näissäkin on siis kuitenkin ensin selvitettävä kotona lataamisen onnistuminen.

Uusi kaasuauto: Seat Leon TGI DSG

Seat Leon kaasuversiona ja automaattivaihteistolla tulee maksamaan Style-varusteltuna noin 24 000 euroa. Uuteen autoon saisi myös Gasumilta vuoden ajaksi kiinteähintaisen biokaasun tankkauksen ja lisäksi juuri nyt näyttää Seatin maahantuoja tarjoavan Gasumin kaasutankkaukset vuoden ajaksi kaupan päälle.

Leonista on olemassa farmari ja viistoperäinen versio ja näistä viistoperäinen olisi kiinostavampi. Sen tavaratila riittää hattuhyllyn kotiin jättämällä koirien turvalliseen ja viihtyisään kuljettamiseen. Autossa on riittävän rivakka 96 kW:n tehoinen ja 200 Nm väännön tarjoava moottori sekä DSG-automaattivaihteisto. Kaasua säiliöhin mahtuu 17,7 kg ja niillä pitäisi päästä noin 400 - 500 kilometrin ajomatkan verran eteenpäin. Tämän lisäksi autossa on 9 litran bensiinisäiliö, jolla ajaa noin 150 kilometrin matkan verran.

Hellän kodin lähellä on parikin kaasun tankkauspistettä, joten tässä on erittäin kova vaihtoehto hänen taloutensa seuraavaksi ajoneuvoksi.

Vastaavia kaasuatutoja löytyy myös Volkkarilta, Audilta ja Skodalta, mutta tämän Seatin hinta/laatusuhde miellyttää eniten.

Käytetty pluginhybridi: autotie.com:ista tarjontaa piisaa

Kun laitoin https://www.autotie.fi/vaihtoautot/ - hakuun pluginhybrideitä tuloksiksi tuottavat rajoitteet seuraavasti, sain 32 kohdetta tarjolle:

  • alle 35 000 euroa
  • CO2 päästöt alle 50g/km
  • 2016 tai uudempi
  • alle 50 000 km ajettu

Näistä joku saattaisi olla se kaikkein kiinnostavin auto, kunhan vain saisi selville kotona sekä töissä lataamisen onnistumisen. Otan tähän nostoina muutamia kiinnostavimpia.

Volkkarin GTE:t ja Audin E-troni

Passat farmari GTE Kuopiossa Rinta-Joupilla. Tässä olisi heti erittäin kiinnostava yksilö, jolla on ajettu 49 000 kilometriä. Passat on vakaa ja laadukas auto viimeistelyltään. Ajaminen olisi edullista, koska GTE kulkee todennäköisesti noin 40 kilometrin työmatkan talvia lukuunottamatta pelkällä sähköllä. Tavaratilaa sekä sisätiloja riittäisi yllin kyllin. Aivan vastaava löytyy myös Espoosta Autolle.com -myynnistä.

Volkkareista löytyy hakutuloksissa tarjolle myös ainoastaan 17 000 kilometriä ajettu GTE Golf vuosimallia 2018. GTE Golfin tavaratila on mataluutensa takia hieman haastavampi, mutta kyllä koirat sinne sopisivat.

Myös Audin A3 E-TRONia tulee tarjolle hakukriteeteillä yksi kappale, mutta se jää nyt harkinnassa Golfin varjoon vanhempana sekä enemmän ajettuna, vaikka edullisempi onkin.

Kia Nirot ja Optimat sekä Ioniq Plugin

Kian Niron ja Optiman plugareita tarjolle tulee 12 kappaletta. Näissä on siis valinnan varaa. Tilojensa puoleen kiinnostavammaksi nousevat Optima Wagonit, joita hausta on viisi kappaletta. Hintahaarukka on 31 990 eurosta 33 900 euroon (katto oli asetettu 35 000 e). Näillä yksilöillä on ajettu 9 800 ja 45 000 kilometrin väliltä. Kiinnostavimmaksi nousee ainoastaan 9 800 kilometriä ajettu vuoden 2017 yksilö 31 990 euron hinnallaan Autolle.com:issa.

Hyundain Ioniq plugareita hakuun tulee seitsemän kappaletta, mutta Optiman tilojen jälkeen Ioniqit jäävät nyt huomiotta, vaikka edullisin olisi ollut 28 800 euron hintainen.

BMW 225 hybrid ja i3 REX

Bemareita tulee haulla neljä kappaletta, joista kolme on 225-mallin hybrideitä. Sen pienen sähköisen toimintamatkan takia se jätetään huomioimatta tällä kertaa ja i3:sen tilat eivät nyt riitä.

Toyota Prius plugarit

Toyotan Prius pluginhybrideita oli tarjolla viisi kappaletta. Vaikka perheessä ei suoranaisesti ole merkittävää tarvetta kolmen lapsen takapenkillä olemiseen, päätettiin jättää kuitenkin sen vara tarpeen niin vaatiessa ja siksi Toyotat jäävät myös huomioimatta.

Yhteenveto

Hellän on nyt ensin pyrittävä saamaan selville, onko hänellä mahdollisuutta ladata kotonaan autoa, jotta selviää mahdollisuudet täyssähköauton ostoon. Hänen on myös selvitettävä töissä lataamisen mahdollisuudet saadakseen selville pluginhybridin järkevyys omaan käyttöön. Kaasuauton on näistä ainoa, jonka toimivuus olisi heti varma.

 

Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019

keskiviikko 03.07.2019 Avainsanat: BEV , kaasuauto , sähköauto

Minkä auton ympäristötietoinen autoilija ostaisi vuonna 2019, kun auton vaihtamisesta tulee väistämätöntä työn tai muun elämäntilanteen takia? Aloitan tällä blogitarinalla muutaman jutun sarjan, jossa pohdin ensin muutaman erilaisen talouden tarvetta ja mahdollisuuksia ekologisen auton ostamiseen muiden rajoittavien tekijöiden puitteissa. Tässä ensimmäisessä osassa kuvaan kolmen talouden ajoneuvotarvetta ja pohdin heille erilaisten ympäristöystävällisten ratkaisujen soveltuvuutta.

Hellä Henkilöstöpäällikkö

Henkilöstöpäällikkö asuu kaupungin keskustassa yli 50-vuotta vanhassa arvokkaassa kerrostalo-osakkeessa ja hänellä on lämmitystolpallinen autopaikka käytössään taloyhtiön parkkipaikalla. Taloyhtiössä ei ole vielä kenelläkään latausautoa saati sellaisen latausmahdollisuutta, eikä tiedossa ole taloyhtiön suunnalta mitään suunnitelmia valmiina lataamisen mahdollistamiseen autopaikan haltijoille. Kaasuautoa harkitessa huomioitavaa on, että kaupungista löytyy parikin Gasumin tankkauspistettä ja lisäksi lähellä on kaksi muiden toimijoiden paikkaa tarjolla. Gasumin tankkauspaikoista toinen on vieläpä Hellän kodin läheisyydessä.

Auton tulee soveltua enimmillään viiden henkilön ja kahden keskikokoisen koiran kuljettamiseen. Ajoista valtaosa koostuu noin 40 kilometriä suuntaansa olevasta työmatkasta, suunnilleen samanmittaisista mökkimatkoista sekä lasten harrastuksiin kuljettamisista. Pidemmät matkat autolla ovat hyvin harvinaisia. Kilometrejä autoon kertynee noin 20 000 vuodessa.

Taloudessa auto on lähinnä pakon sanelema kulkuväline, jota tarvitaan vähintään työmatkojen ja satunnaisten työkeikkojen ajamiseen. Autolla ei ole taloudessa mitään statusarvoa, joten siihen on päätetty panostaa maksimissaan 30 000 euroa ja sillä rahalla pitäisi saada erittäin hyvä uusi tai käytetty luotettava ja ajossa turvallinen ajoneuvo. Iso plussa valinnassa olisi kuitenkin myös vähäpäästöisyys.

Minkä auton Hellä taloudelleen hankkisi vuonna 2019? 

Tytti Työpsykologi

Työpsykologi asuu omakotitalossa suuren kaupungin lähellä olevassa taajamassa, joten autolle ja sen mahdolliselle lataamiselle löytyy mahdollisuudet kotoa helposti ja ilman erillisiä kuluja seinässä olevasta ulkopistorasiasta. Kaasuauton harkintaan liittyen naapurikaupungista löytyy kaksi Gasumin tankkauspistettä, jotka sijoittuvat hänen työmatkansa varrelle kohtuullisesti.

Tytin taloudessa tarvitaan omien lasten sekä näiden kavereiden säännöllisesti toistuvien kuljetusten takia seitsemän paikkaista autoa. Säännöllisten ulkomaille suuntautuvien lomamatkojen ja harrastusarpeiden johdosta autolla tulee voida vetää peräkärryä ja suksiboksinkin pitää kulkea katolla tarvittaessa. Auton tulee olla myös automaattivaihteinen.

Tässäkään perheessä auto ei edusta statusta, mutta siihen halutaan panostaa hieman enemmän ja hintakatto uudelle autolle on asetettu 40 000 euroon, koska autolla ajetaan jonkin verran myös työkeikkaa ja siihen kertyy noin 35 000 - 45 000 kilometriä vuodessa.

Hyvin mielellään Tytinkin taloudessa valittaisiin ympäristöarvoiltaankin hyvä auto. Mitä mahtaa markkinoilta löytyä heidän tarpeisiinsa?

Lue Tytin talouden ajoneuvon ostopäätös ja siihen johtanut selvittely tämän linkin takaa

Martti marketpäällikkö

Martilla on koti kaupungin laitamilla omakotitaloalueella ja täysin varusteltu mökki noin 30 kilometrin päässä kotoa. Kotona ja mökillä on siis helposti ja kuluitta järjestettävissä latausauton lataaminen auton mukana tulevalla kaapelilla. Lähimmälle kaasutankkauasemalle on kotoa matkaa yli 40 kilometriä, eli siis enemmän kuin mökille ja sekin väärään suuntaan. Työmatkaa Martilla on noin 15 kilometriä päivässä.

 

Taloudessa on neljä henkilöä ja kaksi koiraa, joista toinen on suurikokoinen saksanpaimenkoira. Lemmikkien sekä matkatavaroiden kuljetustarpeiden vuoksi auton halutaan olevan riittävän korkealla tavaratilalla varustettu farmarimallinen, jotta isompi koira mahtuu matkustamaan turvallisesti ja mukavasti.

Martin taloudessa autoon tulee ajoa noin 30 000 kilometriä vuodessa ja auton ei tässäkään taloudessa tarvitse olla premium-merkkinen. Uuteen autoon ollaan kuitenkin valmiita kuitenkin noin 50 000 euroa. Martin taloudessa ollaan tietoisia ympäristöasioista ja myös auton arvon muutos pohdituttaa ostopäätöstä mietittäessä. Miten eri käyttövoimilla toimivat autot tulevat säilyttämään arvonsa tulevina vuosina? 

Martti Marketpäällikön autonvalinta -blogitarinaan tästä

Minkälaisiin ratkaisuihin taloudet mahtavat päätyä?

Auton osto on taloudessa iso päätös, jonka tulee toimia vuosia eteenpäin. Usein halvinta olisi ostaa alle tonnin ritsa ja ajaa se paaliin asti. Nyt kuitenkin kaikki esimerkkieni taloudet  ovat sellaisessa elämäntilanteessa, että autoon on mahdollista ja halua myös hieman panostaa. Kaikkein ympäristöystävällisintä olisi olla ostamatta autoa ja kulkea jalan, pyörällä tai julkisilla. Esimerkkieni talouksilla on kuitenkin sellainen työ- ja elämäntilanne, että oman auton omistaminen on perusteltua ja sen halutaan olevan ensisijaisesti luotettava ja turvallinen kulkuneuvo.

Minkälaisiin voimalinjoihin taloudet voisivat päätyä vuonna 2019. Kulkevatko autot bensiinillä, dieselillä vai kenties kaasulla? Olisiko sittenkin latausauto sopivampi valinta pelkästään akkukäyttöisenä vai sittenkin pluginhybridinä osuvampi?

Otan mielelläni vastaan lukijoiden näkemyksiä ja ajatuksia. Jatkan tarinoita omilla pohdinnoillani lähiaikoina uusissa blogipostauksissani.

Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi

maanantai 25.06.2018 Avainsanat: kaasuauto

Jatkoin tänään kaasuautoilun maailmaan tutustumistani koeajamalla uudenkarheaa kaasu-Seattia maantiellä. Hyvinhän se kulkee ja sopiii makuuni, koska pidän VW Groupin tuotteiden maantietuntumasta sekä laatuvaikutelmasta sekä sisustasta.

Maantieajoa ja kiihdyttelyä kaasuautolla

Moottoritielle paikaltaan rivakasti kiihdytettäessä 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto tekee pyyteetöntä työtään sangen huomaamattomasti. Sähköautoilijana korviin kantautuu kuitenkin kiihdytyksissä epämiellyttävää meteliä, joka vielä seilaa edes takaisin voimakkuudellaan. Minulle kerrottiin, että tuollainen äänimaailma kuuluu vielä joissain autoissa asiaan ja tulee moottorista. Outoa, ei minun Leafini moottorista mitään ääntä kuulu. Toinen moottoritienopeuteen kiihdyttäminen alkoi ylämäkeen matalasta 40 km/h nopeudesta. Vauhtipolkimen painaminen noin 2/3 verran ei aiheuttanutkaan alkuunkaan odottamaani reaktiota, eli rivakkaa ja välitöntä kiihtymistä, kuten Leafillani. Sen sijaan auto tuntui vatuloivan ikuisuuden, kunnes se sai taas moottorin äänen nousemaan kovaksi ja vasta sitten alkoi kiihtymään. Ilmeisesti siis näissä kaasuautoissa voima tulee jotenkin tuosta äänestä. Pidän enemmän sähkömoottorista ja olisin ollut Leafillani jo kaukana moottoritiellä ennen kuin kaasuauto edes keksi lähteä kiihtymään.

Kaupunkiajelua kaasuautolla

Matka sisälsi myös pienet siirtymät kaupunkimaista ajelua, mikäli nyt Jyväskylässä voi sellaista oikeasti kokea. Jonoksi asti kun autoja riittää kovin harvoin, mutta onneksi sentään muutamat punaiset liikennevalot yrittivät keskeyttää rullailuani. Kaupungissa ajaessa tuntui, että auto reagoi koko ajan just sellaisella viiveellä, että ajosta tuli hirvittävää tökkimistä. Lisäksi valoihin pysähtyessä tapahtui jotain mukavaa ja samalla omituista. Se värinä ja ääni, joka kuulemma aiheutui moottorista lakkasi, kun moottori sammuu valoissa. Olipas hetken valoissa ollessa kotoisa tunnelma, kun ei kuulu ääniä eikä mikään värise eikä tärise. Sitten kun oli aika lähteä valoista vasta ikäviä tapahtuikin. Tuntui ikuisuudelta ennen kuin auto suostui liikkumaan valoista. Kuulemma auto sähkömoottorilla käynnistelee sen moottorin, joka ensin käy pienen hetken bensiinillä ja sitten se siirtyy kaasulle. Kuulostaa kauhean vaivalloiselta ja monimutkaiselta. Miksi ei voisi vain suoraan ajaa sähkömoottorilla. Olisin taas ollut valoista jo todella kaukana omalla Leafilla ennen kuin kaasu-Seatti edes hievahti.

Kaasuauton toimintamatkaa

Tämän kaasuauton toimintamatka on vähän parempi kuin Leafissani. Tällä ajelee vähän yli 400 km kaasulla samoja reittejä, joilla Leafini kantama on noin 300 km. Tai niinno, onhan siellä kuulemma silti vielä bensiiniä vaikka melkein lappiin asti kusematta ajaisi, mutta en ota sitä huomioon ollenkaan, koska en halua sellaisilla päästöillä ajella.

Sitten se kaasuauton tankkaus

Sitten se kaasun tankkaus. Eihän sitä auton omistajan kotoa saakaan! Ei löydy Prisman parkkipaikalta eikä lähimmästä parkkihallista. Eikä sitä saa lähimmiltä huoltoasemiltakaan. Mitä ihmettä nyt, mistä sitä saa? No lähin Gasumin piste auton omistajan kotoa löytyy Vaajakoskelta, eli noin 15 minuutin ja 11 km matkan päästä. Tämäpäs vasta onkin työlästä. Sen sijaan, että auto latautuisi kotona, niin pitää käydä varta vasten jossain lähes kolmen vartin ajan tankkaamassa.

Ensimmäinen kaasuntankkaukseni muistutti kieltämättä ensimmäistä sähkön pikalataustani. Tuli melkoisen tyhmä olo, kun en osaa toimia intuitiolla oikein. Onneksi tolpasta löytyi pienellä etsinnällä ihan ok ohjeistus. Mutta jo ohjeiden kohdassa 2 tuli ongelma vastaan. Kaasuletku ei lähdekään ohjeen mukaan lepuutuspaikastaan kahvaa kääntämällä. Aikani temusin mokoman letkun kanssa ja olin jo luovuttamassa, mutta sitten sain läsnäolijoilta ohjeen vetää liikkuvat letkun päästä samalla taaksepäin. Vihdoin letku irtosi. Autoon kytkeminen sentään oli ohjeen mukaan helppoa, kuten maksaminen ihan normaalilla pankkikortilla sekä kaasun laadun valinta.

Miksi ihmeessä Biokaasu on kalliimpaa? No nuukana miehenä valitsin maakaasun, kuinkahan moni valitsee ylipäätään biokaasun? Miksi biokaasua ei ole verotuksellisesti subventoitu vähän edes halvemmaksi kuin maakaasua? Ymmärtääkseni biokaasun kotimaisen tuotannon kasvattamiseen olisi potentiaalia vaikka kuinka ja sen suosimisella olisi epäilemättä ympäristövaikutusten lisäksi myös positiivista vaikutusta ulkomaankaupan taseeseen.

Kaasun tankkaus sujuu vauhdilla melkoisen suhinan säestäessä tapahtumaa. Hiukan pelottaa, kestääköhän ne säiliöt? Mieleen nousee kauheat Youtube-videot räjähdelleistä kaasu-Volkkareista kesken tankkauksen. Tietenkään tankkaamisessa ei mitään draamaa eikä vaaraa oikeasti ollut. Jonkin aikaa kaasua syötettyään muutamien viimeisten lirautteluiden jälkeen kaasumittariin syttyi vihreä valo merkiksi, että nyt on tankkaus valmis. Joten juuri opitulla kahvan kääntö ja liikkuvat taa -otteella kaasuletku irti autosta, kuitti tankkauksesta, korkki kiinni ja baanalle takaisin.

Kaasuautoilun hinta

Kohtuullisen halvaksihan tällä kaasullakin ajaminen tulee. Kyseinen Seatti on rauhallisessa Keski-Suomalaisessa maantieajelussa kuluttanut 3,4 kg/100 km kaasua. Maakaasu maksoi 1,24e/kg, joten 100 km hinnaksi tulee 4,22. Sehän on vain noin 163% kalliimpaa kuin sähköautollani ajelu. Toisaalta, onhan se saman auton diesel- tai bensiiniversioon nähden edullista ajoa.

Mutta mitä tuo kaasun tankkaaminen minulle oikeasti tarkoittaisi käytännössä? Lähden normaalille mökkimatkalleni Kangasalta ja minun pitää tankata ainoalta reitille sattuvalta kaasutankkausasemalta kahdesta syystä. Ensinnäkin asun niin kaukana kaasun tankkausasemilta, että tankki olisi jo lähtiessä vajaa ja toisekseen en pääsisi kaasulla mökiltä takaisin Vaajakoskelle.  Nyt siis poikkean reitiltäni Jyväskylän rantaväylän risteyksestä ajaakseni 10 km ja 11 minuuttia tankkausasemalle, tankkaan noin 15 minuuttia ja palaan takaisin 10 km ja 11 minuuttia takaisin reitilleni. Aikaa kului yhteensä siis noin 40 minuuttia. Sähköauton lataan Jyväskylän kivääritehtaankadulla 8 minuutin poikkeamalla. Lataan autoani vaikka 15 minuuttia, jossa ajassa saan noin 11 kWh energiaa lisää. Se riittää yllin kyllin mökille asti. Yhteensä siis sähköauton lataaminen kesti siirtymineen 31 minuuttia, eli selkeästi vähemmän, kuin kaasuauton tankkausmatkailu. Paluumatkalla tuo ero vielä korostuu, koska Jämsän Patalahti sattuu parhaalle kohdalle lisälatausta varten ja se on aivan reitillä. Tästähän olisikin saanut tälle blogikirjoitukselle oivan klikkiotsikon: "Sähköauton lataaminen on nopeampaa kuin kaasuauton tankkaaminen".

Sitten vähän vakavammin

No, tuo yllä oleva on kirjoitettu kieli poskella, yritin hiukan sarkasmia viljellä. Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä näitä pidä ottaa liian tosissaan. Silti siis yllekirjoittamani perustuu omaan kokemukseeni ja tapahtumat ovat siis minulle täyttä totta.

Tuo kokemukseni alleviivasi useita kokemuksiani:

  1. Sähköauto on edelleen itselleni ykkösvalinta.
  2. Kaikille sähköauto ei sovi, joten on erittäin hyvä, että on olemassa muitakin ympäristöystävällisiä valittavissa. Nimittäin kaasuauto on myös hyvä vaihtoehto.
  3. Kaasuautolla ajaminen ei oikeastaan voi olla kuin halvempaa, kuin vastaavalla bensa- tai dieselversiolla. Jos paljon ajaa, niin Gasumin kiinteä kuukausihinta vielä pudottaa kuluja tuntuvasti.
  4. Kaasun tankkausverkosto on säälittävän huono! Tosin puutteellinen on myös sähköauton pikalatausverkosto edelleen.
  5. Kaasulla käyvä Seat on kuin mikä tahansa VW Groupin tuote hyvällä vaihteistollaan ja varmasti on parempi kuin monet kilpailijansa. Eihän se kaasu sen vaihteiston toimintaa miksikään muuta. Sähköautossa nyt vain on siitä vielä mukavampi ja tasaisempi veto joka tilanteessa.
  6. Kaasuautolla pärjää todella hyvin, kunhan on valmis tinkimään tankkausmukavuudesta ainakin vielä toistaiseksi. Tankkauspisteitä siis ei ole ainakaan kovin tiheään päätieverkoston ääressä ja esimerkiksi Vaajakosken Gasumin yhteydessä ei ole mitään palveluita. Siis kun pitää matkalla pysähtyä aterioimaan, vessaan, kahville, niin kaasuautoilija joutuu esimerkiksi Keski-Suomessa tekemään kaksi pysähdystä.
  7. Nythän VW Groupin tuotteisiin juuri tuli seuraaviin myytäviin autoihin isompi kaasutankki ja muistaakseni 15l bensatankki. Tuo on varmaan monille parempi yhdistelmä.

 

Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin

lauantai 02.06.2018 Avainsanat: kaasuauto , sähköauto

Olen aina edustanut avoimesti sitä näkemystä, että sähköauto ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin, vaikka minulle sopiikin ja pidän sähköautoilla ajamisesta suuresti. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja pienentää autolla ajamisestaan aiheutuvia päästöjä sekä kuluja.

Auto, johon sain tutustua on minulle hyvin läheisellä ihmisellä, jolle sähköauto ei ole vaihtoehto, koska hän usein vetää satojen kilometrien matkoja peräkärryä. Eikä Teslan Model X:n hintaa pysty perustelemaan kovin helpolla, tulee nimitäin vetokoukun kiinnitysalustalle aika paljon lisähintaa siinä :-) Onneksi kaasuautoista löytyy vastaavat veto-ominaisuudet, kuin diesel- ja bensiiini sisaristaan.

Nyt sain itsellenikin tilaisuuden tutustua ensi kerran kaasuautoon. Tämän blogitarinan kohdeauto on Seat Leon ST 1,4 TGI DSG. Ei autossa on 81 kW:n tehoinen moottori ja sen jatkona VW Groupin 7-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto farmarimaisessa korissa. Tästä tarinasta tulee nyt ennemminkin kevyttä vertailua kaasuauton ja sähköauton välillä, vaikka autot ovatkin varmasti eri kohderyhmän tavoitteina.

Yleissilmäily kaasu-Seattiin

Omaan silmääni auton ulkomuodot näyttävät hyvin sopuisilta. Pieni mittojen ja painojen vertailu Seatin ja Leaf 40 kWh:n välillä:

  • Pituutta ST-Leonilla on 4,549 metriä, eli 6,4 senttiä enemmän kuin Leafillani
  • leveyttä Leonilla on 1,816 metriä, eli 2,6 senttiä enemmän, kuin Leafillani
  • korkeutta Seatilla on 1,54 metriä, eli tasan saman verran kuin Leafillani
  • akseliväli on farkkukorisessa Leonissa 2.636 metriä, eli 6,4 senttiä Leafiani vähemmän.
  • Omapainoa kaasukäyttöisellä DSG ST Leonilla on 1421 kg, eli tuohon nesteet ja kaasut päälle niin ollaan jonkin verran yli 1500 kg painossa ajokuntoisella autolla. Leafini on siis noin 40-55 kg painavapi, kuin tämä Seatti.

ST-korisen Seatin tavaratila on selkeä ja suuren oloinen. Kaasuversiosssa pohja on noin 10 senttiä diesel- ja bensiiniversioita korkeammalla. Yllättävän vähän kaasusäiliöt pienentävät tavaratilaa. Bensiiniversion tavaratilan kooksi löysin 585 litraa, eli tämä kaasuversio lieneee jotan vähän alle 500l vedoltaan. Leafini suuren tuntuinen ja 435 litran vetoinen tavaratila jää siis selkeästi toiseksi farmarimalliselle Seatille kaasuversionakin. Itse sanoisin, että tässä ST-koppaisessa Seatissa tuo tavaratilan pieni madaltuminen ei ainakaan minua haittaisi millään tavalla.

Sisätilat tässäkin tuotteessa ovat jo tutun tutuisia useista VW Groupin tuotteista. Vaikka minulla on ollut Volkkari itselläni noin kymmenen vuotta sitten viimeksi, niin silti joka kerta, kun näiden kuljettajan penkille istun, niin kaikki vain tuntuu olevan heti oikeilla paikoillaan ja toimivan jotenkin luotettavan ja laadukkaan oloisesti. 

Kuljettajan istuin tuntuu napakalta ja kohtuullisen hyvin tukevan vartaloani. Reisituki on tässäkin autossa jo minun mittaiselleni kuljettajalle hiukan lyhyt. Ohjauspyörä säätyy vähintään riittävästi pysty- sekä pituussuunnassa. Hyvän ajoasenon tähän siis saa varmamasti useampi kuljettaja, kuin omaan Leafiini, josta puuttuu ratin pituussäätö kokonaan.

Takaistuimella on myös hyvin ryhdikkäällä istuimella riittävästi tilaa 176 senttiselle miehelle joka suunnassa. Jälleen takapenkin leveydessä on tyypillinen tilanne, että kolmatta aikuista sinne ei viitsi pistää pitkää matkaa istumaan. Takapenkin keskellä on kyynärnoja ja siitä aukeaa suksiluukku, jota Leafissani ei ole. Takapenkit kääntyvät tässäkin autossa 1/3 ja 2/3 suhteessa ja tavaratilasta tulee kaasu-Seatissa tasainen, toisin kuin Leafissani.

Kun sähköautoilija lähtee kaasu-Seatilla ajamaan

Nopeasti sitä tottuu pieniin elämän helpotuksiin. Ensialkuun ihmettelin, että mitäs nyt tehdään kun ei starttinappulaa löydy. Omistaja valisti, että käytetään sitä avainta starttaamiseen. Pienen etsinnän jälkeen löysin ohjauspylväästä avaimelle paikan ja käänsin vähän matkaa. Hetken aikaa auton tietotekniikkaan perehdyttyäni kytkin R-vaihteen automaattilaatikkoon ja nostin jalkani jarrulta sekä painoin hieman kaasua peräyttääkseni tallista ulos. Mitään ei tapahtunukaan. Mitäs nyt? Omistaja valisti, että en tainnut laittaa autoa käyntiin. Nolona käänsin avaimesta lisää ja moottori pörähti käyntiin. Toinen kohta jo, johon sähköautolla on ehtinyt tottua. Nimitäin täydelliseen hiljaisuuteen ja värinättömyyteen ja vaivattomuuteen ajoon lähdössä. No totuuden nimissä, ei näissä kaaasu-Seatinkaan lähtömanöövereissä mitään dramaattisen vaikeita asioita takaisinopittavana olisi.

Seatissa ja Leafissa on samanlaiset automaattisesti toimivat sähköiset käsijarrut. Seatissa on myös paikallaanpitonappi, joka päälle asetettuna pitää auton paikallaan valoissa, eikä se pyri valumaan tai ryömimään. Kiva siis löytää pieni lisäyhtäläisyys Leafiini, vaikka ePedal yhden polkimen tekniikka onkin paljon enemmän.

Pian ajoon lähdettyäni totesin, että 7-nopeuksinen DSG-automaatti vaihtelee todella huomaamatta ja nopeasti isompaa vaihdetta. Ainakin hiljaisilla nopeuksila ylämäkeen saavuttaessa voi havaita pienen viiveen ja nykäyksen, kun vaihde vaihtuu pienempään, mutta ylöspäin vaihdot voi havaita oikeastaan vain kierroslukumittarista, ainakin kevyellä kaasuttelulla ajellessa. Silti itse arvostan suuresti sähkömoottorin ja kiinteän perävälityksen tuomaa välitöntä vetoa ja täydellistä vedon tasaisuuden tunnetta. Tosin, ei tuo Seattikaan ole ollenkaan paha.

Kaasu-Seatin suorituskyky

Tässä autossa on 1,4 litrainen ja 81 kW:n tehoinen moottori 7-portaisella DSG kaksoiskytkinvaihteistolla. Tehdas lupaa autolle 0-100 km/h kiihtyvyydeksi 11,0 sekuntia, joka on aivan riittävä perheautolle. Tosin itse nautin suunnattomasti Leafin vain vähän yli 7 sekunnin kiihtyvyydestä ja sähköauton välittömöstä lähdöstä arjen tilanteissa. Vääntöä kaasu-versiossa on 200 Nm, joka riittää normaalikäytössä erittäin hyvin etenkin kiitos hyvin toimivan DSG:n Tosin Leafin 320 Nm on jotain aivan toista voimallaan.

Kaasun kulutus ja kulut

Tämä auto on nyt niin vähän aikaa ollut ajossa, että vielä ei pääse tekemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kaasulla ajamisen kuluista. Todennäköisesti omistajalleen tulee edullisemmaksi tankata kilohintaista kaasua, kuin Gasumin 89e/kk kiinteällä hinnoittelulla tulisi. (vuonna 2019 kiinteä tarjous on 65e/kk ja se sisältää yhteensä 1000 kg kaasua, eli vastaa Gasumin ilmoituksen mukaan noin 25 000 km ajoa.)

Auton kaasutankki on nyt ensimmäisen kerran lähes tyhjä ja ajotietonkone näytti kulutukseksi tankkauksesta 3,9 kg/100 km kaasulla. Bensiiniä ei ole poltettu vielä lainkaan. Tuolla kulutuksella ja Gasumin maakaasun 1,24 e/kg hinnoittelulla liikenne-energian hinnaksi muodostuu 4,84 euroa/100 km ja biokaasun 1,45 e/kg hinnalla hinnaksi tulisi 5,66 e/100 km. Nuo ovat bensiiniin tai dieseliin verrattuna edullisia, mutta sähköautoiluni noin 1,6 euroa/100 km verrattuna kovin korkeita. Silti uskon vahvasti, että tällä kaasu-Seatilla ajo tulee omistajalleen tuntuvasti edullisemmaksi, kuin olisi tullut diesel- tai bensiiversiolla ajo.

Ja ei tuolla kaasu-Seatilla ajaminen minun ymmärryksen mukaan mitenkään onnistu bensa- tai dieselversioita kalliimmaksi muodostumaan, koska vaikka esimerkiksi nyt kaasutankin tyhjennyttyä bensiinillä ajoa tulee ehkä pari sataa kilometriä, niin on silti ehkä noin 60% ajettu halvemmalla sekä etenkin ympäristöystävällisemmällä kaasulla.

Kaasun tankkaaminen ja toimintamatka

Autolla on nyt ajettu noin 300 km ja ajotietokone kehoittaa toistuvasti hakeutumaan kaasutankille. Noin 330 km toimintamatka on nyt toteutumassa kaasutankkauksesta ennen, kuin ajo vaihtuu bensiinille. Sen jälkeenhän autossa on vielä peräti 50 litraa bensiiniä, eli matka ei suinkaan katkea. 

Todella iso harmi vain on se, että kaasutankkausasemia on jopa vielä säälittävämmin tarjolla kuin sähköautojen pikalatauspaikkoja. Esimerkiksi nyt minun koeajoni jäi lyhyeksi ja vaille kaasutankkauksen kokemusta, koska lähimmälle kaasutankkausasemalle on matkaa yli 130 km ja seuraavasi lähin olisi 160 km päässä. Ei kauhean kätevää, kun vertaa siihen, että sähköautoni latautuu nytkin tätä kirjoittaessa tuossa mökin vieressä suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta punaisesta kolmivaihe työmaapistokkeesta täyteen asti ennen seuraavaa ajoon lähtöä.

Kaasu-Seatin hinta

TGI DSG Seatti on hinnaltaan lähes samaa tasoa tai halvempi, kuin vastaava diesel-tai bensiinisisarensa automaattivaihteistolla. Vähän riippuu haluaako verrata 1,0 bensaan vai 1,4 bensaan, jossa on enemmän tehoa. Vai dieseliin. Hinnastohinta tälle autolle oli 24735 euroa. Jos huomioidaan, että saadaan lähellekään Leafiani vastaavaa tasoa, niin hintaa pitä lisätä Eberi päälle ja silti jää puutumaan adaptiivisuus vakkarista, älykkäät led-valot, ajoavustin, 360-kamerat jne jne. Niinpä itse rankaan auton mielessäni samoilla varusteilla ehkä noin 5000 euroa Zero2.0 Leafini noin 35900 euron kauppahintaa halvemmaksi. Eli kyllä, edelleen hankintahinta perustelee mm kaasuauton ostoa. Sitten on eri asia, mitä ajaminen maksaa ja kuinka paljon kukin ajaa sekä se, että mikä on oletettu jälleenmyyntihinta niille, jotka omiksi autoja ostavat. Jotenkin minun on helppo povata näille 15kg kaasutankilla ja 50 litran bensiinitankilla varustetuille kaasu-Seateille hyvää jälleenmyyntiarvoa. Nimittäin jatkossa nämä on varustettu hieman suuremmalla kaasutankilla ja vaivaisella 15 litran bensatankilla.

Yhteenveto kaasu-Seatin ensitunnelmistani

Erinomainen autohan tuo Seatti on ja ehdottomasti suosittelen kaasuversiona kaikille niille, joille sähköauto ei ole realistinen vaihtoehto. Ja tosiaan kovin useille sähköauto ei vielä sitä ole. Kannustan rohkeasti tutustumaan. Silti itse pysyn vielä hyvin tyytyväisenä sähköautoilijana.

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (56)
joulukuu (6)
Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!