Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla käytetty sähköauto

Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019

keskiviikko 09.10.2019 Avainsanat: BEV , Käytetty sähköauto , sähköauto

Sähköautot yleistyvät kovalla vauhdilla. Uusia malleja on tullut ja tulee lisää etenkin ensi vuoden aikana. Osa näistä uusista malleista tarjoaa 50-64 kWh akuillaan erinomaista toimintamatkaa alle 50 000 euron hintaluokassa. Monille sähköautosta haaveilevalle nämäkin ovat tarpeettoman tai liian kalliita hankittaviksi, jolloin käytetty sähköauto olisi vielä houkuttelevampi. Jotta olisi käytetettyjä edullisempia sähköautoja ostettavissa, pitäisi ensin kuitenkin niitä rekisteröidä uusina. Tai sitten tuoda lisää valmiiksi käytettyinä edullisesti myytäväksi tai itselle omaan käyttöön.

Olen sähköautoillut viitisen vuotta ja kirjoitellut aika paljon sähköautoista ja kirjoitan tähän muutamia tämän hetken ajatuksiani vihjeiksi käytettyjen autojen maahantuojille. Saa käyttää vapaasti soveltaen tai olla käyttämättä. Vastuuta en suostu kuitenkaan ottamaan, koska nämä ovat tunnepitoisia omia tulkintojani.

Tuokaa näitä autoja meille ostettaviksi etenkin ykkösautokäyttöön tai ainoaksi talouden autoksi:

  • BMW i3 on erinomainen auto Suomen oloihin etenkin koska se ei ruostu eksoottisten materiaaliensa ansiosta. Uudemman 120Ah -mallin toimintamatka on sellainen, että se on varmasti kiinnostava auto jos löydät hyviä yksilöitä järkevään hintaan, eli noin 30 000 euron pintaan. Toinen todennäköisesti kiinnostava i3-versio on 94 Ah REX -malli.
  • Hyundai Ioniqit menee varmasti kaupaksi. Katso kuitenkin että on varusteltu meidän tarpeisiin ilmalämpöpumpulla. Vaikka autossa on vain 28 kWh:n akku, niin sen todella alhainen kulutus tekee siitä mielenkiintoisen monelle perheelle ainoaksi autoksi myös.
  • Hyundai Kona 64 kWh autot menevät suurella varmuudella kaupaksi niin hyvin, että tuo vaikka kaikki mitä saat yli 6000 kilometriä ajettuna järkihintaan ostettua. En kannusta tuomaan sitä pienempi akkuista Konaa lainkaan.
  • Jaguar I-Pacet saattaisivat käytettyinä kiinnostaa ostajia jopa uusia enemmän, koska niitä alkaa Euroopassa saada jo alle 70 000 euron hintaan hyvillä varusteilla.
  • Kia e-Nirossa sama juttu kuin Kona 64:ssä. Jos läydät käytettyinä, niin varmasti menee täällä kaupaksi. Valitettavasti on kuitenkin sen verran yksisarvinen, että tuskin löytyy.
  • Nissan Leafin 40 kWh-mallit ovat edullisia Suomessakin käytettyinä, mutta kiinnostusta niille varmasti riittää kun vain hinta on alle 30 000 euroa.
  • Renault Zoe 40 on myös useille hyvä ykkösautoksi, vaikka siitä Suomi-malleissa pikalataus puuttuukin. Zoe on kuitenkin hieman haastavampi tuotava ja autoa on syytä tuntea hyvin. Nimittäin siitä on olemassa useita erilaisia versioita myynnissä ja osaa niistä ei ole tuotu uusina Suomeen koska maahantuojan kommenttien mukaan niistä puuttui pohjoisen kylmiin oloihin vaaditut ominaisuudet. Lisäksi lähes kaikki Zoet ovat Euroopassa vuokra-akuilla.
  • Teslat menevät varmasti kaupaksi Suomessa, jos saat ehjiä ja hyviä yksilöitä myyntiin alle 50 000 euron hinnalla. Hienoa olisi nähdä myös alle 40 000 euron Tesloja myynnissä. Kalliimmatkin varmasti menee, mutta niille taitaa olla suoraan hakijoitakin aika paljon. Tesloissa on syytä olla tarkkana, että autossa on Teslan takuu ja muu tuki voimassa Euroopassa. Nimittäin esimerkiksi USA-malleja on aika ajoin ollut kaupan edullisella hinnalla ja hiukan harhaanjohtavilla ilmoituksilla.
  • VW:n e-Golf isommalla akulla on varmaan kanssa ihan ok ykkösautoksi, jos saa edullisesti tuotua.

Audia tai MB:n EGC:tä ei taida vielä olla käytettyinä tarjolla. (saattoi joku hyvä jäädä mainitsematta, ei ole tarkoitus mitään automallia oikeusmurhat ja mielelläni täydennän listaa lukijoiden kommenttien perusteella)

Kakkosautoiksi sopivia tuotavia mielestäni olisivat esimerkiksi:

  • BMW i3 60 Ah -versiot, jos niitä myyntiin Suomessa selkeästi alle 20 000 euron hinnalla Suomalaisille asiakkaille asti. Tarjontaa Euroopassa tuohon noin 15 000 euron hintaan näkyy riittävän runsaasti. Näissä kakkosautoksikin tuotavissa kannattaa varmistua, että autoissa on pikalatausominaisuudet varusteena.
  • Nissan Leaf 30 kWh on hyvä kohde tuoda kakkosautoa suunnittelevalle, jos sen löytää hyväkuntoisilla akuilla ja sopuhintaan. Pienemmille 24 kWh akulla varustetuille on myös käyttöä kakkosautoina, mutta ne pitäisi jo pystyä myymään alle 10 000 euron hinnalla asiakkaalle Suomessa.

Ostitpa mitä tahansa sähköautoa myyntiin, varmistu aina sen ajoakun kuntoisuudesta, jos se mitenkään on mahdollista. Näin vältyt mahdollisilta kallillta kuluriskeiltä rikkinäiseen ajoakkuun liittyen.

Sähköautojen myyntiin vinkkejä

Sähköauton hinnan ilmoittaminen ja laskeminen osamaksuksi sekä vertailu liikenne-energiakuluihin:

  • Sähköauton myyjällä olisi kova myyntivaltti, kun netti-ilmoituksiin ja auton tuulilasilappuun laskisi valmiiksi sopivan osamaksuerän korkeammalla, mutta vielä järkevän suuruisella viimeisellä erällä. Näin saisi näytettyä ostamista suunnittelevalle esimerkiski: "Osta tästä Kona 64 kWh alkaen 175 euroa kuukaudessa (*huomioitu säästöt polttonesteissä 25 000km/vuosi ajolla).
  • Tuo ei ehkä ole tyylikästä eikä kestävää markkinointia, mutta sähköauton kaupankäyntiä edistäsii varmasti vaikka ilmoitukseen laittaisi: "Osamaksu alkaen 350e/kk ja 25 000 vuotuisilla ajoilla saatat säästää bensiinissä jopa yli puolet kuukausierästä liikenne-energiassa! Eli *Teslamainen hintailmoitus.

Käyttäkää sähköautoja, ladatkaa niitä ja ajakaa niillä. Sähköautot pitävät käyttämisestä, eivätkä niiden akut pidä pitkästä arkistoinnista. Samalla kun ajatte itse niillä tustustte niiden toimintaan paremmin. 

  • Ladatkaa sähköautojen akut aina 100% täyteen asiakkaalle koeajoa varten. Jos sähköauto on aktiivisessa ajossa, voi sen ladata oman kokemukseni perusteella aina täyteen asti. (en ota tästä kommentista vastuuta, koska niin paljon näkee toisensuuntaisiakin kommentteja, mutta omat kokemukset tukevat aina täyteen lataamisen olevan aivan ok. Sähköauton akussa on runsaasti piilossa olevaa reserviä joka tapauksessa, jota ei käyttäjä pääse käyttämään.)

Tunne myynnissä olevat sähköautosi. On huomattavasti mukavampi myydä kohdetta, kun aidosti tuntee sen mahdollisuudet sekä rajoitteet. Olisi hyvää palvelua, jos autokauppias olisi niin valistunut, että osaisi tehdä käytettyä autoa ostavalle yhdessä asiakkaan kanssa luovutuksen yhteydessä autoon mahdollisesti kuuluvien internet- ja mobiilisovelluspalveluiden rekisteröinnit ja käyttöönotot.

Tarjotkaa ja antakaa sähköautoa vähänkin harkitsevalle mahdollisuus pitkään koeajoon hänen omissa olosuhteissaan. Ensimmäistä sähköautoa suunnittelevalle on tärkeää päästä kokeilemaan, miten se auto toimii hänen työmatkoillaan tai vaikka jopa mökkireissulla. 

  • Varautukaa ennalta miten teidän vakuutukset ja muut tekniset seikat mahdollistavat viikonlopun yli koejot.

Ja sitten aina ilmoituksiin netissä ja tuulilasissa näkyvilleä vähintään seuraavat tiedot sähköauton ollessa kyseessä:

  • Akun kapasiteetti ja toimintamatka WLTP
  • Akun kuntoisuus uudesta, jos millään saat selville, vaikka sitten ajokokeella, joka ehdottomasti pitäisi myyntiin ostaessakin selvittää enne kaupan tekoa, koska muutoin voi tulla kallis auto kauppiaalle.
  • Sisäisen laturin tiedot: kW ja onko 1-, 2- vai kolmivaihelataus.

Varusta myymäläsi keskeisimmillä sähköautojen latauksen mahdollistavilla RFID-lukijoilla. Näitä on ainakin Fortum Charge&Drive, Virtapiste, K-lataus. Alueellisesti on olemassa muitakin. Näitä on hyvä olla 2-4 nippua, jotta ne voi aina antaa koeajoauton mukaan.

Varusta myymäläsi sisältä sekä ulkoa sähköutojen latauslaitteilla. Sisälle riittää todennäköisesti pistorasialataus, mutta varmista, että niitä on riittävästi käytettävissä. Ulos on hyvä varustaa Type2-latauslaite tai laitteita, joista saa 3x32A:n latausvirtaa. Jos liiketoimintasi on oikeasti suurella mittakaavalla, kannattaa selvittää myös DC-pikalaturin asennuttamisen mahdollisuutta, mutta ne ovat sitten hyviin arvokkaita investointeja.

  • Olennaista on saada omassa myynnissä olevat autot sekä asiakkaiksi tulevien sähköautoilijoiden autot ladattua helpolla ja luotettavasti.

Jos haluat olla todella pro-luokan sähköautokauppias, niin varusta myymäläsi myös sähköautotarvikkeilla. Silloin myymälästäsi voisi löytyä aina pieni käsivarasto mm:

  • Type2 -latauskaapeleita
  • Type2-Type1 -latauskaapeli
  • Jokin perusmalli Type2-latauslaitteesta
  • Suko (eli normaali pistorasia) latauskaapeli Type2-autolle sekä toinen Type1-autolle.
  • 3-vaihe, eli voimavirtapistorasiasta virtansa ottava matkalatauslaite tai kaapeli.

Olen aiemmin kirjoittanut vähän samaan aiheeseen mm:

Jos haluat tutustua tarkemmin sähköautosanastoon, niin tuolta löytyy amatöörisähköautoilijan tekemää sähköautosanastoa muutaman vuoden takaa 

 

Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana

perjantai 12.07.2019 Avainsanat: Akku , Käytetty sähköauto , Leaf40kWh

Sähköauton akun kuntoisuus hiipuu latauskertojan, käytön ja jopa käyttämättömyyden takia pikkuhiljaa. Kuinka nopeasti hiipumista tapahtuu, riippuu useista eri asioista ja tämän blogikirjoitukseni perusteella ei pidä tehdä yleistyksiä muihin sähköautoihin, akkukemioihin tai edes muihin 40 kWh Leafeihin liian suoraan. 

Edellinen sähköautoni oli vuoden 2015 Leaf 24 kWh akulla ja sen akkukemia tuli tunnetuksi hyvästä kulutuksen kestosta. Auton akku suorastaan tuntui tykkäävän kovasta käytöstä ja ajosta ja 120 000 kilometriä ajettuna sen akku oli vielä 103% uudenveroinen! Tämän nykyisen 40 kWh Leafini akku on aivan toista maata. Se ei tunnu tykkäävän edes ihan peruskäytöstä. Lasken nimittäin peruskäytöksi päiväreissun suorittamisen Tampereelta Helsinkiin ja takaisin kesänopeurajoituksia noudattaen. Tuollainen reissu saa valitettavasti 40 kWh Leafin akun tulikuumaksi ja akun kuntoisuuden pahin surma on tiettävästi ylikuumeneminen.

Olen seurannut tarkoin oman Leafini akun kuntoisuuden kehittymistä ottamalla säännöllisesti kuvan LeafSpyn akku-näytöstä ja tallettamalla taulukkoon tiedot. Hämmästyin nyt suuresti heinäkuun suurta akun kuntoisuuden laskua. Akun kuntoisuutta osoittaa SOH (State Of Heath) -lukema. SOH tipahti 7.7 - 9.7 välisenä aikana peräti 2 prosenttiyksikköä 96,44 % tasolta 94,48 % tasolle. Droppaus näkyy koko auton elinkaaren aikaisen sinisen SOH-käyrän jyrkkänä droppina, kun taasen kilometrien nousu on ollut edelleen tasaista. Tuon dropin jälkeen pudotus on tasaantunut, mutta jatkuu edelleen.

Mahdolliset selittävät tekijät auton käyttämisessäni ovat:

  • kesä: vaikka kesä onkin nyt viileä, niin näyttää siltä, että Leafin SOH korreloi aina kelin lämpenemistä. Edellinen voimakkaampi SOH-lukeman lasku oli viime kesänä ja talvikuukaudet mentiin hyvin pienellä laskulla.
  • akun lämpiäminen normaalissa matka-ajokäytössä: hieman ennen droppia, eli noin 3.-7.7 autolla oli parikin lähekkäin tapahtuvaa Tampere - pääkaupunkiseutu päivässä tapahtunutta edestakaisin ajoa, joissa akku kuumeni hidastelupyrkimyksistäkin huolimatta aivan tappiin asti mittariston näytössä.
  • epäsäännöllinen täyteen latailu: auto on nyt ollut tänä kesänä paljon ajojen välissä pysäköitynä kadunvarsiparkkiin öiden ajaksi vailla latausmahdollisuutta. Aiemmin auto on pääsääntöisesti kytketty hidaslataukseen heti ajon jälkeen ja akku on saanut aina latautua 100% tasolle asti.

Olipa tuon SOH-dropin syy mikä tahansa, on oman Leafini akun kuntoisuus vieläkin hyvällä tasolla suhteessa muiden 40 kWh Leafien ajokilometreihin ja SOH-lukemiin, nimittäin vieläkin alempia SOH-lukemia näkee usein huomattavasti vähemmän ajetuissakin yksilöissä.

Mitä akun kuntoisuuden lasku SOH:n lasku käytännössä merkitsee auton käytölle?

Uudenkarheaan akkuun (3 386 km ajettuun) sain viime kesänä ladattua 38,4 kWh:n verran energiaa ja SOH oli tuolloin 99,37%. Nyt 66 433 kilometriä ajettuun ja 15 kuukautta vanhaan akkuun sain täyteen ladattuna menemään 37 kWh:n verran energiaa, kun SOH oli 94,36%. Ajoin akun eilen käytännössä tyhjäksi asti käytännön tilanteista johtuen ja akun varauksen alapäässä varaustaso laski edelleen aivan normaalisti ja tasaisesti, joten siellä ei ole ainakaan vielä ongelmia yksittäisten kennojen kanssa.

Eroa täyteen akkuun lataamisessa on siis 1,4 kWh:n verran, eli akkuun varautuvan energiamäärän lasku 3,65% näyttäisi olevan suhteessa pienempi kuin SOH:n lasku. Tässä minula oli kuitenkin käytösä sellainen kokeneiden Leafistien kikka, eli akun "röyhtäytys", jossa ladataan akku 100% tasolle ja käynnistetään lataus pari kertaa uudelleen sen valmistuttua. Ensimmäisen 100% latauksen energiamäärä oli nyt vain 36,3 kWh, jolla energiamäärän lasku olisi ollut täsmälleen samassa suhteessa kuin akun SOH:n lasku on ollut.

Mutta akkuun siis varautuu nyt 37 kWh:n verran, eli 1,4 kWh vähemmän energiaa täynnä ollessaan, kuin uutena. Mitä tuo tarkoittaa käytännössä auton käytettävyyteen toimintamatkan suhteen? Otetaan muutama erilainen tyypilinnen Leafin kulutustilanne esimerkiksi:

  • Matalimmat kulutukset minulla toteutuvat kesällä rauhallisessa maalaismaisemassa maantiellä lipuessa. Silloin toteutuu noin 12kWh/100km. Tuolla kulutuksella uudella akulla olisi päässyt noin 320 kilometriä. Nyt SOH 94,36% olevalla akulla vastaavassa ajossa pääsee enää 308 kilometriä, eli 12 kilometriä vähemmän. Todellisuudessa tuolla ei ole minulle mitään merkitystä, enkä edes käytännössä huomaa tätä eroa.
  • Koko 67 000 kilometrin ajon keskikulutukseni on 16,7 kWh/100km. Tuolla kulutuksella uutena pääsi noin 230 kilometriä ja nyt pääsee enää noin 222 kilometriä. Eroa on siis vain kahdeksan kilometriä. Ei senkään vertaa merkitystä, kuin edellisessä esimerkissä.
  • Talvella kulutus maantieajossa saattaa hyvinkin olla 20 kWh/100km. Uutena tuolla kuluksella pääsi 192 kilometriä ja nyt pääsee 185 kilometriä, eli eroa on 7 kilometriä. Tuolla on oikeastaan yllättäen vähän enemmän merkitystä, koska omilla ajoillani Jyväskylästä Viitasaaren mökille väli on talvella hiukan tiukilla. Onneksi Äänekoskelle on nyt avattu uusi Virtapisteen pikalaturi, jotta Jyväskylässä ei tarvitse pikalaturista odotella hitaimpia kWh:ta pikalaturissa.

Niin, sanoisipa siis tässä vaiheessa kuitenkin tuolle SOH:n laskulle ja jopa hiljatain tapahtuneelle droppaukselle, että mitäpä sitten. Jatketaan ajoa ja auton käyttöä, koska käytännön ajoon sillä ei ole vielä pitkiin aikohin mitään merkitystä. Silti en voi kuin toivoa, että Nissan pian korjaisi Leafien akuston ainoan ongelman, eli jäähdytyksen puutteen. Edes pienen pieni puhallin riittäisi, kuten Ioniq Electric osoittaa. Epäilen myös, että kun näistä alkaa olla takuuajan päättyneitä yksilöitä, niin tullaan näkemään Suomessakin tehtyinä muutostöitä, joissa akkuun rakennetaan pieni puhallinjäädytys, joka ottaa ilmaa auton sisältä, kuten Ioniq tekee. Nyt jo löytyy toimijoita, jotka päivittävät ja korjaavat vanhempien Leafien akkuja.

Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan

perjantai 18.08.2017 Avainsanat: BEV , Käytetty sähköauto , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Sähköautoja tuodaan edelleen kovin vähäisiä määriä käytettyinä maahan. Selkeästi runsaampaa on ollut lähimpänä sähköautoa olevan "epäsähköauto" Opel Amperan käytettynä maahantuonti. Sitä on tuotu tammi-heinäkuussa 2017 maahan käytettyinä 89 kappaletta, joka on enemmän kuin kaikki maahantuodut BEV-autot yhteensä. Opel Amperaa ei tule sotkea juuri markkinoille tulleeseen Opel Ampera-e:hen, joka taasen on täyssähköauto ja niiden toimitukset Eurooppaankaan eivät ole vielä alkaneet siinä määrin, että niitä olisi voitu tuodakaan käytettyinä.

Leafieja on tuotu käytettyinä eniten tämän alkuvuoden aikana, yhteensä 22 kappaletta. Itse pidän hiukan typeryytenä sitä, että näistä suurin osa on 24 kWh-mallisia. Nimittäin 30 kWh malli olsi huomattavasti houkuttelevampi kauppatuote käytettynä Suomessa. 30 kWh mallisia Leafeja saa Euroopasta jo noin 22000 euron hintaan ja veroahan näistä ei paljoa peritä. Esimerkiksi 2015 vuoden lopussa rekisteröidystä noin 20 tkm ajetusta Leafista on peritty noin 1000 euroa autoveroa maahantuodessa. Näissä 30 kWh Leafeissa on tuntuvasti hintaeroa Suomessa ja euroopassa. Toki pitää muistaa, että Suomeen uutena rekisteröidyissä on kaikissa vakiona akunlämmitys, jota ei etelämmästä juuri voi löytää. Jos harkitset käytetyn Leafin ostoa, saattaa olla apua Opas käytetyn Nissan Leafin ostajalle

BMW:n i3 -malleja on tuotu heinäkuun loppuun mennessä 20 kappaletta. Näissäkin toivoisin ammattimaisten maahantuojien tuovan enemmän 94 Ah-malleja, kuin pienempiakkuisia.

Teslan Model S -malleja on tuotu alkuvuoden aikana 17 kappaletta ja uskon tuon vielä kasvavan muita nopeammin, koska nyt alkaa Euroopasta jo saada selkesti alle 60 000 eurolla Tesloja valittavaksi asti. Näissä kannattaa olla aina tarkkana, että ei sekaannu ainakaan tiedostamattaan USA-tuontimalliin. Kannustan tutustumaan myös Opastusta käytetyn Teslan ostamiseen

Uskon, että tulemme loppuvuonna tai viimeistään ensi vuoden alussa näkemään myös käytettyjen Ioniq Electric -sähköautojen maahantuontia, nimittäin auto on uutena niin suosittu, että sitä jonotetaan jo lähes vuosi.

lähde Vero.fi:  https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/

HUOM! Nostokuvan auto ei ole käytettynä maahantuotu, vaan on aiemman juttuni kuvitusta.

Nissan Leaf 90000 km kokemuksia

tiistai 01.08.2017 Avainsanat: Akku , BEV , Energiankulutus , Käytetty sähköauto , Leaf , Nissan , sähköauto , Toimintamatka

Nissan Leafin 90 000 km "kestotestin" raportti

Vuoden 2015 Nissan Leaf Acentallani on nyt kilometrejä 90 000 takanaan. On yhden väliraportin paikka. Varsinaisten käyttäjäkokemusten osalta kaikki 60 000 km raporttiin kirjoittamani on edelleen voimassa. Pidän Leafistani suunnattomasti kaikilta muilta osin, paitsi isompi akku toki olisi toivelistalla.

Miten Leaf on sitten toiminut nämä 90 000 km matkan koettelemukset? Onko ollut vikoja? Onko akku kulunut käytöstä? Ainakin vikalistan perusteella tästä blogitarinasta tulisi kovin lyhyt, mutta otetaan ne viat nyt ensin käsittelyyn.

Vika 1: Jäähdytinnesteen termostaatti ei toimi

Noin 50 000 kilometrin kohdalla huomasin oireena autossa, että jäähdyttimen tuuletin pauhasi koko ajan täysillä. Viaksi paljastui Autokeskuksessa vioittunut termostaatti, joka korjattiin tietenkin takuuseen.

Siinäpä ne Leafin viat sitten olivatkin koko 90 000 km matkan ajalta! Ei yhtään mitään muuta vioittunutta korjauskohdetta. Nyt 90 000 km huollossa kehoitettiin vaihtamaan lähiaikoina etupäähän jarrupalat ja ilmeisesti levytkin.

Siinäpä ne Leafissa olleet viat sitten olivatkin.

Yksi tehtaan tai maahantuojan takaisinkutsu

Yhden kerran auto on käynyt huollossa maahantuojan huoltokutsusta. Tuolloin jarrut ohjelmoitiin uusiksi jossain päin maailmaa ilmenneen jonkun satunnaisen ongelman johdosta. Omassa autossani ei ollut mitään ongelmia ollut esiintynyt.

Huolto-ohjelman mukaisesti 30 000 km välein huollettu

Leaf tulee huoltaa 30 000 km tai vuoden välein. Minulla kilometriraja tulee vastaan ensin. Huolloissa on siis kolme kertaa tehty käytännössä samat toimet: tarkistettu peräöljyt, vaihdettu raitisilmasuodatin ja herkistelty jarrut sekä otettu akkuraportti. Nyt 90 000 km huollossa vaihdettiin myös jäähdyttäjän neste sekä kiveniskemästä hajonnut tuulilasi.

Akku edelleen 100% uudenveroisessa kunnossa

Yksi yleisimpiä sähköautoihin tottumattomien kauhukuvia on akun kesto ja sen vaihtamisen hinta. Tämä auto nyt voi todistaa huolen näissä uudemman akkukemian omaavissa Leafeissa sangen turhaksi. Autolla on siis ajettu 90 000 km ja minkäänlaista akun kulumista ei ole havaittavissa mittareilla eikä käytännön toimintamatkassakaan.

Akun kunnon näkee LeafSpy ohjelmistolla. Oheisessa kuvassa SOH100% kuvastaa akun kuntoa. Kuvasta myös ilmenee, että Leafini on AC-ladattu 3348 kertaa. Näistä lähes kaikki on tehty 6,6 kW:n latausteholla Type2-Type1 kaapelin avulla. DC-pikaladattu autoa on 173 kertaa. Enemmänkin näitä olisi kertynyt, jos Tampere-Jyväskylä -välillä vain olisi pikalatureita tarjolla.

Kori hyvässä kunnossa

Autolla on nyt ikää noin 2,5 vuotta, joten kori on odotetusti edelleen erinomaisessa kunnossa. Ainoastaan etupuskurin oikeassa syrjässä näkyy osuman jälkiä, mutta nekään eivät haittaa mitään, koska ovat muoviosassa. Huolimaton peräkontin lastaus näkyy kieltämättä myös takapuskurin yläpinnassa takaluukun alla. Muutoin kori on siis erinomaisessa ja ruosteettomassa kunnossa.

Sisusta säilynyt ryhdikkäänä

Sisustus on vain puhdistusta vailla. Istuimet ovat säilyttäneet ryhdikkyytensä ja kankaat ovat ehjät, eikä kulumisjälkiäkään ole havaittavissa. Kojelaudan materiaalit myös ovat säilyneet erinomaisesti. Myös keskikonsolin kosketusnäyttö on selvinnyt hyvin vähäisillä pintanaarmuilla. Keskikonsolissa istuinten välissä on ehkä eniten käytön jäljiltä hiusnaarmuja, joilla tosin ei ole mitään merkitystä käytön kannalta.

Apulaitteet toimivat kuin uutena

Ilmastointi, lämmitys, lasinpesimet ja pyyhkimet, sähköikkunat ja muut tekniset apuvälineet toimivat aivan kuten uutenakin. Missään niistä ei ole havaittavissa ongelmia. Eipä toisaalta näin uudessa autossa olettaisi olevankaan ongelmia.

Keskikulutus vaihtelee runsaasti

Leafin keskikulutus kuukausitasoilla summattuna on vaihdellut 13,87 kWh/100km ja 20,11 kWh/100km välillä. Pienin kuukausittainen kulutus koko ajalta oli nyt heinäkuu 2017  ja suurin on ollut 2016 tammikuussa, kun kovempaa pakkasta oli jonkin verran pidempään. Pakkanen sekä ajokeli ylipäätään vaikuttavat eniten Leafin kulutukseen. Toinen voimakkaasti vaikuttava tekijä on ajonopeus. 

Edullista ajoa

Sähköä on kulunut noin 15 000 kWh, ja se on tullut maksamaan noin 1500 euroa sisältäen siirtokulut ja verot olettaen, että olisin ladannut kaiken sähkön kotona. Totuushan on, että sähköä on saanut merkittävän määrän toisaalla ilmaiseksi ja vastaavasti taasen pikalatauksissa hintaa on ollut runsaammin. Nuo kuitenkin kumuloivat riittävissä määrin toisensa pois. Eli energiasta on tullut kulua noin 1,67 euroa/100km.

Leafin huoltaminen on kohtuuhintaista, vaikka sekin mielestäni menee hieman turhaan. Noin 250 euroa taitaa olla aika yleinen hinta Leafin huollolle merkkiliikkeessä, joten siihen olisi kulunut noin 750 euroa. Eli huolloista on aiheutunut kulua noin 83 senttiä/100 km.

Autoon on ostettu kahdet uudet kesärenkaat sekä yhdet uudet talvirenkaat. Kesärenkaista jälkimmäiset kuluivat pahasti etuajassa loppuun, koska olin jossain törmyyttänyt auton aurauskulmat niin pahasti pieleen, että eturenkaiden ulkosyrjistä tuli jo kankaat esille kesken Neste Rally Finlandin kokemusten. Renkaista on kulua noin 1500 euron verran eli noin 1,66 euroa/100 km.

Pääomakulujahan sähköautossa on ollut suhteessa enemmän, toki riippuen hieman mihin vertaa. Karkeasti voin arvioida, että auton hinta on pudonnut tällä hetkellä noin 20 000 euroa siitä hinnasta, mikä sillä oli toimitettuna ja varusteltuna vuonna 2015. Se on aika iso pudotus ja tekee kokonaiskuluihin noin 22 euroa/100km.

Yhteensä siis noin 26,16 senttiä/km on ollut sähköautoilun kulut. Siitä sitten voi jokainen vertailla omia kulujaan. Hyvin varmaa on, että hyvällä pääomakulujen hallinnalla säästää autoilussa eniten ja uuden sähköauton ostaminen ei kovinkaan usein sitä ole. Toisaalta monille meistä esimerkiksi töiden vaateiden takia uusi auto on oikeastaan hyvin välttämätön asia.

Onhan näiden kulujen lisäksi autosta vielä vakuutuskuluja sekä muita menoja, mutta en nyt pyrkinytkään tästä täydellistä kulutaulukkoa tekemään.

 

Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas

lauantai 11.02.2017 Avainsanat: Käytetty sähköauto , Model S , ostajan opas , Tesla

 
 

Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas


lähteenä käytetty mm. Tesla Club Finland Facebook -ryhmästä saatuja tietoja julkaisemassani keskustelussa.

Musk on älynnyt sen, millä sähköautoja myydään. Siksi Model S on niin vetävän urheilullisen näköinen, hyvin kiihtyvä ja täynnä uutta sekä ennen kaikkea päivittyvää tekniikkaa.

Kuvassa Tesla Model S, malli ennen 2016/4 keulan faceliftiä. Kuva: M. Johansson


Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S3X! -blogitarinassa olen huhtikuussa 2016 tarkemmin avannut sitä, miksi Tesla on niin suosittu hinnastaan huolimatta.

Uutena Model S on useiden ihmisten saavuttamattomissa korkean hintansa johdosta. Niin myös minun. Onneksi niitä alkaa nyt olla koko ajan enemmän käytettyinä myynnissä. Model S toimintamatka ja lataamisen nopeus tekevät sen, että ne sopivat jo erittäin useille sähköautoa suunnitteleville.

Käytettyjen tarjontaa on jo olemassa ja kasvaa vauhdilla

Nettiautossa on tätä kirjoittaessa myynnissä 65 sähköautoa, joista 13 oli käytettyjä Tesla Model S -autoja. Hintahaarukka alkaa Tampereella myynnissä olevan Model S P85 - auton 79900 eurosta ja kalleimmassa päässä on Vantaalla myynnissä oleva käytännössä täysin uusi 189900 euron hinnallaan. Suomessa näitä on odotettavissa vuoden kuluessa merkittävästi lisää markkinoille, kun ensimmäisten autojen leasing-sopimukset alkavat päättyä ja ne tulevat siten vaihtoikään.

Mobile.de-sivustolla on myynnissä 3151 käytettyä sähköautoa, joista 221 autoa on Teslan eri malleja. Edullisin EU-mallinen S85 on Ranskassa myynnissä 59900 euron hintapyynnillä.

Jos sähköauton hankinta kiinnostaa, niin ei muuta kuin rohkeasti hankkimaan omakohtaista kokemusta ja sen myötä perusteltua näkemystä sähköauton soveltumisesta ja kiinnostavuudesta omaan käyttöön.

Sähköauto on erilainen ostettava

Käytetyn Tesla-sähköauton ostamisessa on useita samoja tarkastelun kohteita, kuin polttomoottorisissakin autoissa. Kuitenkin on myös muutamia olennaisia eroavuuksia. Ostamista helpottaa sähkömoottorin yksinkertaisuus, mutta toisaalta akku ja muu hieman vieraampi teknologia voivat aiheuttaa kokemattomalle yllätyksiä tai jopa pettymyksiä, ellei tiedä mitä on ostamassa. Käytetyn Teslan hankintaan mausteensa tuovat myös huikea määrä tarjolla ollutta elektroniikkaa sekä se, että Teslan mallipäivitykset eivät noudata perinteistä vuosimalliajattelua, vaan autojen rautaa tehdas on päivittänyt kun on kokenut sen tarpeelliseksi ja softaa  tulee autoihin langattomasti kuten tietokoneiden päivityksiä konsanaan.

Siksi pyrin kirjoittamaan tähän tarinaan omalla Leaf-kokemuksellani sekä Teslan kokeneiden käyttäjien haastatteluilla käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opasta.

Lue myös Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostajalle


Vastuuvapauslauseke: tämä tarina ei voi muodostua millään täysin kattavaksi Tesla Model S ostajan huomiointilistaksi, joten ostajan on aina oltava kaikilta osin itse tarkkana.

 

Älä maksa liikaa Teslastasi käytettynä
-mutta ole tarkkana jos harkitset käytetyn tuontia

Suomessa on liikkunut jo alle 70 000 euron pyyntihintaisia Model S -autoja. Euroopassa halvimmat ovat jopa alle 60 000 euron pyyntihintaisia. Koska käytettyinä tuotujen autojen veron määräytymisen perusteena on päästöt, niin näistä ei kovin paljoa mene veroihin etenkään vanhemmista yksilöistä. Esimerkiksi joulukuussa tuodusta 2013 vuoden mallisesta oli veropäätös hieman alle 2900 euroa.

Norjassa olisi runsaasti tarjolla edullisia Teslan Model S -autoja, mutta huomioi, että Norjasta EU:n ulkopuoleisena maana tulee verojen lisäksi maksuun tullimaksuja sekä varmasti muutama haaste rekisteröintiin muutoinkin.

Edullinen Tesla näyttää helposti houkuttelevalta hankinnalta. Ole kuitenkin tietoinen muutamasta olennaisesta seikasta, joita saattaa olla edullisen hinnan takana ja ne saattavat vaikuttaa auton käytettävyyteen paljonkin.

VAROITUS: Pysy erossa USA-tuontiautoista

Edullisimmat Teslat ovat pääsääntöisesti Mobile.de -palvelussa käytettyinä Eurooppaan tuotuja USA-malleja. Näissä on sen tasoisia rajoitteita ja ongelmia, että en kannusta ostamaan. Esimerkiksi SuperChargerien käyttö ei onnistu. Laturi on yksivaihevirtaa käyttävä ja jos sopivan kaapelin sattuu saamaankin, niin latausteho jää kovin alhaiseksi, eli 3,6 - 7,2 kW tasolle. Myös CHAdeMO-adapterin saaminen DC-pikalatauksia varten saattaa olla kovin haastavaa. Lisäksi navigaattori ei toimi ja olen lukenut takuunkin rajoitteista. USA-mallin tunnistaa ulkoisesti helposti latauspistokkeesta. Älä siis sekaannu näihin USA-malleihin täällä Europassa, on ehdoton mielipiteeni.

Kuvassa Euro-mallin latauspistoke, joka on Type2-tyyppiä ja löytyy kuljettajanpuoleisen takalampun sivusta. Kuva: itse ottamani




Useita eri kokoisia akkuja 60 - 100 kWh välillä

Model S -sähköautoa on ollut tarjolla useilla eri kokoisilla akuilla. Auton mallimerkintäkin jo kielii akun kapasiteetista. Esimerkiksi Model S 60 on varustettu 60 kWh akulla. Tesla painavampana sekä huikeasti tehokkaampana autona kuin oma Leafini kuluttaa enemmän, vaikka ilmanvastus onkin pienempi. Silti 60 kWh akullakin sen pitäisi mennä kesällä noin 300 km yhdellä latauksella. Talvella tietenkin vähän vähemmän ja ajotyyli, eli runsaampi kiihdyttely voi lyhentää toimintamatkaa reilustikin.

Hyvin erilainen ratkaisu Teslalta on ollut pariinkin otteeseen tarjolla olleet akut, joiden kapasiteettia oli myytäessä rajoitettu ohjelmalla pienemmäksi, kuin akun todellinen kapasiteetti oli. Näihin pystyy ymmärtääkseni edelleen ostamaan päivityksen täyteen kokoonsa.

Minkä kokoisella akulla sitten ostaisin käytetyn Teslan? Aika yleinen ajatus tuntuu olevan vähän saman suuntainen kuin omani. Osta niin iso, kuin koet mahdolliseksi tai järkeväksi investointisi rajoitteiden puitteissa.

Suomessa nyt myynnissä olevat autot näkyvät olevan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta 85 kWh akuilla varustettuja. Tuo on jo niin iso akku, että esimerkiksi minä en Leafillani ole 75 000 km ajon aikana yhtenäkään vuorokautena kuluttanut enempää. Ajaminen ei voisi enää vaivattomammaksi muuttua. Ajan päivän ajot ja yöllä auto latautuu kun nukun. Minun ajoihini siis riittäisi hyvin myös 60 kWh akku, mutta jos mahdollista olisi, niin ostaisin isommalla akulla.

Kuvan yläosassa takaluukun mallimerkintä ja alaosassa isosta näytöstä sama. Tämä auto on siis P85, eli Performance 85 kWh akulla. (itse ottamani kuvat)



Yksi vai kaksi moottorinen ja kaksi vai nelivetoinen

Teslan Model S -sähköauto on saanut aivan alun toimitusten jälkeen sekä taka- että nelivetoisena. Nelivetoisen tunnistaa mallimerkinnässä olevasta D-kirjaimesta. Esimerkiksi Tesla Model S P85D on kaksi moottorinen ja nelivetoinen sähköauto.

Tuo on toki erittäin helppoa todeta silmillä mallimerkinnän ja rekisteriotteen tekstin lisäksi. Nimittäin takavetoisessa yksimoottorisessa versiossa on olennaisesti suurempi (syvempi auton takaosaan päin) etutavaratila, eli frunkki.

Kaksimoottorisuus ja sen myötä nelivetoisuus ovat suuremman akun jälkeen ovat minulla varusteiden prioriteettilistalla heti toisena. Kaksimoottorisuus tekee Model Ässästä todella nopean ilman muita nopeuspäivityksiäkin ja nelivetoisuus on Suomessa pelkkää plussaa. Kuitenkin, itse joutunen tästä tinkimään hintatason ja oman mahdollisen budjettini rajallisuuden vuoksi. Omasta Leafilla keräämästäni sähköautoilun kokemuksesta voin sanoa kuitenkin senkin, että sähkömoottorinen auto kaksivetoisenakin etenee aivan huikean hyvin erityisen liukkaallakin kelillä. Tämä johtuu sähkömoottorin voiman annostelun helppoudesta.

Yksimoottorisen, eli takavetoisen Model äSsän frunkki, eli etutavaratila on syvempi auton takaosaan päin.



Hiljainen auto

Tesla Model S on minun korviini ollut koeajoillani hyvin hiljainen auto. Rengasääniä toki niin "reipas" rengastus herkästi lisää, mitä useissa Ässissä omistajat käyttävät. Omistajat ovat kertoneet myös, että rengasmelun määrä on jossain vuoden 2014 lopun aikoihin tehdyissä autoissa vähentynyt.
 
Moottorin ääntähän ei sähköautossa käytännössä ole. Omistajat ovat kertoneet, että kaksimoottorisen version etumoottorista saattaa ajoittain pientä sirinää kuulua, mutta itse en pysty sitä kokemaan ongelmaksi. Jos tuo ääni kuuluu merkittävämmin, kannattaa tarkistaa onko autossa range-mode päällä, koska omistajat ovat kertoneet sen nostavan tuota moottorin sirinää jonkin verran.

Performance-mallit

Kun mallimerkinnässä on P-kirjain numeroiden edessä, on kyseessä performance-malli. Kyseessä on tehoversio. Ikäänkuin Model S ei olisi tarpeeksi rivakka jo muutenkin. Mutta kaikki me moottoripäät, myös me sähköiset haluamme aina vielä hiukan lisää suorituskykyä. Siihen ovat vastauksena Teslalla nämä Performance-mallit.

Esimerkiksi nyt myynnissä oleva Model S P100D -malli kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 2,7 sekunnissa. Ja se tekee kiihdyttämisestä helpompaa kuin nopea kiihdyttäminen perheautolla on koskaan voinut olla. Uusimmassa mallissa ainakin Performance sisältää jo nopeimman Ludicrous-päivityksen.

Ludicrous-päivitys tuo lisää tehoa

Eri versioihin Model S:stä on saanut vuosien varrella mahdollisesti myös Ludicrous-päivityksiä erikseen ostamalla. Ludin jälkiasennus ei ole pelkkä softapäivitys, vaan siinä päivitetään myös esimerkiksi sulakkeet pyroteknisiin ja akun kontaktoreita.

Ludin on saanut P85D-malliin jälkiasennetuna ja 90/100-malleihin uudesta asti. Ludin tunnistaa ulkoisesti auton näytössä olevasta logosta. Kun autossa on Ludicrous, on P85D, P90D tai P100D logon alla on alaviiva. Tämä sama näkyy myös auton perässä olevassa logossa. Tämä päivitys parantaa siis vielä viimeisen piirun verran suorituskykyä. Tätä kirjoittaessa Ludin 0-60 mph kiihdytysennätys taitaa olla lukemassa 2,27 sekuntia!

Unohda perinteinen vuosimalliajattelu, kun ostat käytettyä Teslaa

Teslassa ei toimi perinteinen autovalmistajien vuosimalliajattelu. Teslaan on tullut raudan päivityksiä aina silloin, kun Teslalla ollaan oltu sitä mieltä, eikä jotenkin vuosimallien mukaisesti. Lisäksi vielä Teslalle leimaa antavaa ovat langattomasti tulevat datapäivitykset, kuten tietokoneisiinkin. Näissä päivityksissä on voinut tulla vaikka lisää voimaa entisestään nopeisiin autoihin.
 
Olennaisempaa on katsoa VIN-koodilla auton mallivuotta ja sen perusteella voi esimerkiksi teslamotorsclubub wikistä katsoa mitä ominaisuuksia niihin aikoihin autoihin on päivitetty. Ennen kaikkea olennaisempaa itselle on vain selvittää auton ikä ja kilometrit sekä kunto ja varusteet.
 

VIN-koodi kertoo paljon Teslasta

Useita tietoja saa selville helposti syöttämällä auton VIN-koodin http://teslatap.com/vin-decoder/ sivustolle. VIN-koodin saa selville useista paikoista autossa. Tuolla sivustossa niitä on avattu enemmänkin. Kaikkein parhaiten auton varusteet ja muut tiedot saa selville Tesla-huollosta kysymällä VIN-koodin perusteella.
 
Teslamotorsclub.com-sivustolla on myös avattu VIN-koodia omaehtoista tulkintaa varten. Poimin sieltä tähän muutaman:
  • Merkki 5 kertoo korityypin. A=ratti vasemmalla. Tämä voi kertoa jotain jos ulkomaista autoa etukäteen tutkailee netistä.
  • Merkki 6 kertoo turvajärjestelmistä. 
  • Merkki 7 on jo ehkä hyödyllisempi.
    • A= 10 kW laturi
    • B=  20 kW laturi
    • C= 10 KW laturi ja DC pikalataus
    • D= 20 kW laturi ja DC pikalataus
    • H= 85 kWh akku
    • S= 60 kWh akku (2015 puolivälissä korvattu 70 kWh)
    • V= 90 kWh akku
    • E= 90 kWh akku Ludicrous kyvykkyydellä
  • Merkki 8 kertoo mm mootorista. 1=yksi moottori, 2=kaksi moottoria ja 3=kaksi moottoria Performance
  • Merkki 10 kertoo mallivuoden
    • C=2012
    • D=2013
    • E=2014
    • F=2015
    • G=2016

Olennaisimmat varusteet, joita kokeneet omistajat suosittelevat tarkistettavaksi

Tesla on varsinainen teknologiapaketti renkailla. Edelleen tykkään itse vertauksesta Appleen (tykkään myös Omppu-laitteista).

Listaan seuraavaksi muutaman käyttäjän mielipiteitä olennaisimmista varusteista ja varustepaketeista, joita olisi hyvä oman maun mukaan osata tarkistaa harkinnan kohteesta.

Autopilot ja sen eri versiot

Autopilot on varuste, jonka ehdottomasti haluaisin mahdolliseen käytettyyn Teslaani, koska pystyn avoimesti tunnustamaan olevani teknologiafriikki. Autopilotista on olemamassa eri versioita, jotka voi tunnistaa helposti silmämääräisestikin. AP1-version tunnistaa yhdestä taustapeilin yläpuolella olevasta kamerasta. AP2-versiossa on kolme kameraa samaisessa paikassa sekä lisäksi B-pilareissa kamerat myös.

Kuvassa AP1 version kamera taustapeilin yläpuolella. Kuva: M. Johansson

Navi 

Teslasta saattaa tulla vastaan myös käytetty auto, jossa ei ole varsinaista opastavaa navigaattoria, joka etsii osoitteet, opastaa perille, laskee ajoajat ja paljon muutakin. Se on tullut teknologiapaketissa, jonka joku uuden ostaja on siis voinut jättää ostamattakin. Vaikka autossa ei teknologiapaketin tuomia navigaattorin ominaisuuksia olisikaan, niin on autossa silti aina iso näyttö ja siinä myös karttanäkymä käytettävissä. Eli ilman teknologiapaketin ominaisuuksiakin näet missä auto on kartalla, mutta reittiohjeita ei saa.
 

Pakkassään paketti

Tällä hetkellä pakkassään paketti näyttää 1150 euron hintaa. Itse arvostaisin tuota pakettia käytetyssäkin autossa. Se on tuonut mukaan autoon mm lämmitettävän ohjauspyörän ja lämmityksen myös takapenkille sekä lasinpesimien sähkölämmityksen.

Kuvassa pakkasäänpaketillisessa autossa lämmittimien hallinta. (kuva itse ottamani)
 

Premiumpaketti

Tuo ainakin tällä hetkellä autoon mm sähköisen takaluukun sekä tehokkaan aktiivihiilisuodattimen, joka sisältää jopa bioweapon defence mode -ominaisuuden, joka tekee autoon pienen ylipaineen ja huolehtii, että ulkoilman saastunut ilma ei pääse sisälle autoon.

Älykäs ilmajousitus

Perusvarusteena äSsässäkin on "normaalit" rautajouset. Uuten ostaja on kuitenkin voinut raksia Teslan varustelistalta ilmajousituksen, joka on älykäs. Tämä on myös varuste, jota itse arvostaisin kovasti käytetyssä. Se esimerkiksi tunnistaa missä autolla ajan ja osaa sen perusteella säätää auton maavaraa. Eli jos ajan mökkitielleni, niin auto itsestään nostaa maavaraa.

Lisäpenkit tavaratilassa

Autoon on myös saanut tehdastilauksena tavaratilaan selkä menosuuntaan sijoitetuilla pienten käyttöön tarkoitetuilla kahdella lisäpenkillä. Niillä voi olla jollekin arvoa, joten jos niitä tarvitset, niin tarkista ehdottomasti, että niistä on maininta sallittuina lisäistuimina myös rekisteriotteessa.

Lasikattoluukku ja kattotelineet

Teslan Model S tulee entistäkin paremman näköiseksi ulkoapäin sekä saa sisälle hienoa avaruutta, jos siinä on lasikatto. Lasikatosta myös iso osa avautuu. Lasikatossa on myös se etu, että jos se on autoon uutena valittu, niin siihen voi myös asentaa kattotelineet.
 
Kuvassa lasikattoluukku, joka mahdollistaa kattotelineiden käytön. Kuva: M. Johansson
 
Isossa kuvassa lasikattoluukku auki. Pikkukuvassa näkyy lasikattoluukun mukana tuleva kattotelineen kiinnityspaikka avattuna. (kuva itse ottamani)

Akun kunto kannattaa ehdottomasti selvittää pitkällä käytännön ajotestillä

Näyttäisi siltä, että Teslan akku kestää yllättävän paljon matkaa sekä aikaa. Tesla jatkoikin vuonna 2014 akun takuun rajoittamattomaan 8 vuoteen. Realiteetti kuitenkin on, että sähköauton akku hiipuu jossain vaiheessa, vaikka hitaamminkin tai myöhemmin. Se on sitten jokaisen itse arvioitava, mikä on mahdollisesti alentuneen akun kapasiteetin vaikutus auton käyttöarvoon omassa ajossa. Kovin helpolla Teslan akkukapasiteeteilla tuolla ei tule useimmille mitään merkitystä olemaan.

Tesloissa on sähköautojen suurimmat akut ja on päivän selvää, että jos niitä joutuu omalla kustannuksella joskus uusimaan, niin ovat ne varmasti melko arvokkaita.

Erilaisia latausominaisuuksia

Teslan Euro-malleissa on hitaampaan lataamiseen Type2-liitin, josta auton kolmivaihelaturi saa latausvirtaa sekä ohjaussignaalit.

Teslaa on ollut tarjolla myös eri tehoisilla sisäisillä latureilla.

  • Vakiona autossa on 11 kW tehoinen sisäinen kolmivaihelaturi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos ajat esimerkiksi marketin latauslaitteelle, voit saada jopa noin 50 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnissa. 
  • Vuoteen 2016 saakka autoon ollut tarjolla tuplalaturi, jolla sai parhaimmillaan jopa 22 kW tehoista latausta. Tämä taasen tarkoittaa siellä marketin latauslaitteella sitä että voit saada jopa 100 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnin latauksella.
  • Huhtikuun 2016 paikkeilla julkaistun faceliftin jälkeen tuota tuplalaturia ei ole tarjolla, vaan sen sijaan on olemassa High Power Charger Upgrade, joka nostaa sen 16,5 kW tehoiseksi. Tämäkin tarkoittaa Teslan ilmoitustavan mukaan jopa 81 km energiamäärän latautumista jokainen tunti.
  • Huomioitavaa näissä kuitenkin on se, että kaikki marketien latauslaitteet eivät anna ns. täyttä latausvirtaa. Täydellä latausvirralla tarkoitan tässä 3 x 32A latausvirtaa, eli kolmivaihevirtaa. Eli huomioitavaa on, että itse latauslaite on voitu rajoittaa antamaan merkittävästi pienempääkin latausvirtaa. Tämänkin Teslan ajotietokone osaa kyllä näyttää latauksen nopeutena näytössään.
Kuvassa Type2-kaapeli. Eli toinen pää käy Teslan Type2-latausliittimeen suoraan ja toinen pää käy esimerkiksi markettien parkkipaikoilla yleiseen Type2-rasialliseen latauslaitteeseen.
 


Teslassa itse arvostan erityisen korkealle Super Charger -ominaisuutta. Valitsemassani autossa tulisi ehdottomasti olla tämän toiminnassa. Teslan SuperChargen ohjesivuilla neuvotaan soittamaan Teslalle selvittääkseen SuperCharger-toiminnosta autossa ja mahdollisesti pyytää heiltä ominaisuuden aktivointia. Itse kävisin siis ehdottomasti testaamassa sen. SuperCharger on erittäin nopeaa DC-latausta Teslalle.

Tesla SuperCharger mallilaite Lontoossa Oxfordstreetin Show roomissa



Näiden lisäksi Teslaa voi ladata myös CHAdeMO-pikalatureista, kunhan omistaa siihen sopivan adapterin. Käytännössä jokaisesta pikalaturista löytyy Suomessa CHAdeMO pistoke, josta siis saa myös DC-latausta Teslaan. Tyypillinen latausteho on noin 35 - 50 kW, eli saat noin 200 km tunnissa lisää energiaa tai hiukan enemmänkin.

Isossa kuvassa Teslan CHAdeMO-adapteri, jolla voi ladata esimerkiksi pikkukuvassa näkyvän Jyväskylän Kivääritehtaan kadulla sijaitsevan pikalaturista DC-virtaa. (itse ottamani kuva)



Tietenkin Teslaakin voi ladata myös normaalista pistorasiasta, joskin se on sitten jo hieman hitaampaa. Tuntuvasti tätä nopeampaa on ladata sitä punaisesta kolmivaihepistorasiasta. Punaisesta voimavirtapistorasiasta itse esimerkiksi omassa kodissani uskaltaisin ottaa 3x25A pääsulakkeellisessa omakotitalossani noin 3x16A. Eli Tesla on hyvin "moniruokainen" moneen muuhun sähköautoon verrattuna.

Isossa kuvassa Teslan mukana tuleva latauskaapeli sekä punainen voimavirtapistorasiaan sopiva sovitin, josta siis saa kolmivaihervirtaa. Pikkukuvassa pistorasia- eli schuko-sovitin.



Testaa latauksen ja kaapeleiden toiminta

Itse testaisin AC, DC  sekä SuperCharger -latausten toimivuuden ajamalla akun lämpimäksi sekä selkeästi alle 60% lataustason ja viemällä näihin kaikkiin näihin lataustyyppeihin. Latauksen nopeus näkyy auton isossa ruudussa km/h-lukemana.

Jos auton mukaan saa Type2-kaapelin, on se helposti jopa 300-500 euron arvoinen! Tarkista tämänkin kaapelin kunto silmämääräisesti ja testaa sen toimivuus. Huomioi, että näissä kaapeleissakin voi olla sellaisia, jotka eivät mahdollista täyttä 11-22 kW lataustehoa.

Kuvassa Tesla Model S asioinnin aikaisessa Type2-rasiasta latauksessa. Kuva: M.Johansson

 

Moottorin ja tekniikan arviointi

Moottoria tai moottoreita ei Teslassa ihan samalla tavalla katsellakaan silmämääräisesti, kuin polttomoottoriautoissa. Moottorit kun ovat aika hyvin kätkettyjä akseleiden yhteydessä.

Oxford Street London, Show room, valokuvasin Model S takamoottorin

 

Oxford Street, London Show room, valokuvasin Model S takamoottorin



Jonkin verran olen lukenut takavetoisten ensimmäisten vuosien autojen drive unitin, eli käytännössä moottorin ongelmista. Tesla.com sivustollakin mainitaan, että akustolla ja voimansiirrolla on 8 vuoden takuu, joten vielä jonkin aikaa kyseessä on joka tapauksessa takuun alainen asia. Moottorin kuntoa voi myös itse kuulostella koeajolla, nimittäin takamoottorin sirinän kuulee kyllä, jos drive unit on hajoamassa. Lisäksi voi testailla välystä tasaisella alustalla eteen- ja taaksepäin vaihdetta vaihtamalla. Välystä on aina jonkin verran ja se on asiaan kuuluvaa, mutta jos välystä on kovin paljon, saattaa se enteillä drive unitin vaihtoa. Toki kannattaa huomioida, ettei sen vaihtaminen ole mitenkään polttomoottoriin verrattavan suuri remontti.

Teslassakin on 12V akku, josta käytetään auton apulaitteita. Tämä akku vanhenee Teslassakin, kuten muissakin autoissa, joten tarkista sen kunto. Onneksi sen vaihto on halpaa, joten siinä ei sitten kannata säästellä.

Olen jonkin verran kuullut tarinoita vioittuvista ovenkahvoista ja niiden kunnon näkee kun ovia normaalisti aukaisee ja sulkee. Viat ovat liittyneet poikkihankautuviin johdotuksiin kahvan mekanismissa. Uudemmissa malleissa tämä vika on korjattu jo kokonaan. Tesla.com sivusto kertoo, että autolla on 4 vuoden, 80000 km rajoitettu takuu, joten vielä toistaiseksi nämäkin ovat takuukorjauksia, mutta jo parin vuoden sisällä yhä useammassa autossa omistajan kuluriskinä.

 

 

Model S ovenkahvat tulevat hieman ulos, kun autoa lähestyy ja ne painuvat korin tasalle kun ovi sulkeutuu. Kuva: M. Johansson.
 



Yksittäisistä arvokkaimmista elektroniikan osien vioittumisista olen lukenut. Nämä viat ovat ymmärtääkseni onneksi hyvin harvinaisia, mutta herkästi hyvin kalliita korjattavia, joten takuun ja myyjän vastuun selvittäminen on tärkeää käytetyn Teslankin ostoaikeissa.

Tarkista jarrujen ja renkaiden kunto

Model S on aika painava, mutta jarruja säästää yllättävän paljon enimmillään tehokas regenerointi. Kannattaa silti tarkistaa jarrupalojen ja levyjen kunto Teslastakin. Hurja sähkömoottorin vääntö ja erityisesti sen käyttö kuluttavat Teslan renkaita joskus nopeastikin, joten kannattaa tarkistaa renkaiden kulutuspinta. Nelivetoisuus varmasti säästää hiukan renkaiden kulumista ainakin kaltaisillani kiihtyvyyden tunteesta nautiskelijoilla. Tarkista myös renkaiden kulumisen tasaisuus, Teslassa kuten muissakin autoissa on aina mahdollisuus rengaskulmien vääryydestä aiheutuvaan toispuoleiseen kulumiseen, jota on vaikea havaita nopealla vilkaisulla, joten mittaaminen on paikallaan. Teslan renkaat ovat kallista kokoluokkaa, tai vielä kalliimpaa luokkaa. Kannustan itse siitä huolimatta ostamaan sähköautoon vain alhaisimman vierintävastuksen omaavia renkaita. Renkaiden vierintävastuksella voi olla helposti jopa 15% vaikutus toimintamatkaan matka-ajossa.

Alumiinikori ja alusta eivät ruostu ja sisustus tuntuu kestävän hyvin käyttöä

Model S ei tule ruostumaan, koska se on alumiinia. Iskarit ja alustan nivelet ovat Teslassa kovilla, koska auto on painava ja räjähtävää voimaa riittää. Tarkista niiden kunto huolella. Alusta on huolella suojattu paneeleilla. Alustaan on myös vuosien varrella lisätty titaanilevyt suojaamaan akkuja. Tämä lisäys tehtiin myös aiemmin valmistettuihin autoihin jälkikäteen.

Yläkuvassa Teslan pohjaa perästä keulaan päin. Alakuvassa näkyy, kuinka pohjan suojakiskot ovat tehneet työtään ottaen vastaan katukiveytysten iskuja. (kuvat ja niiden käyttöoikeus saatu Tesla Club Finlandin Facebook -ryhmän keskustelusta)



Sisustus tuntuu kestävän hyvin kovaakin käyttöä
Istuinverhoilut ja muukin sisustus tuntuvat kestävän hyvin käyttöä. Teslassa on minun mielestä erinomainen ergonomia ja hyvät säätövarat, joten eripituisillekin kuskeille löytynee hyvä ajoasento.

Vuoden 2014 aikana tuli istuimiin päivitystä, josta käyttäjät ovat kertoneet, että niiden ergonomia parani entisestään jonkin verran.

Sähköauton ostoa suunnitteleva, selvitä tarvittaessa myös koti- ja työpaikkalataamisen mahdollisuutesi

Olen itse sitä mieltä, että sähköautoilun pitää palkita omistajaansa tai ajajansa myös helppoudella. Helppous edellyttää sen, että säännöllisessä arkiajossa sähköauto latautuu vaivattomasti aina kotona ja tarvittaessa töissä ollessa. Päivittäinen työmatka ei voi perustua matkan varrella lataamiseen.

Etenkin taloyhtiöissä asuvat, selvittäkää etukäteen isännöitsijän kautta, miten saatte helpommin ja halvimmalla pysäköintipaikallenne latausmahdollisuuden. Tähän on olemassa useita hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi Sähköautoilijat ry on koostanut
helppo latauspiste konseptin.

Pian myös Tesla Model X -sähköautoja on käytettyinäkin markinoilla

Model X on sitten jo taas monikäyttöisempi sähköauto. Siitä saa seitsemän paikkaisen version, jolla voi vetää aika vahvalla väännöllä vähän suurempaakin taakkaa vetokoukkuun kiinnitettynä.
 
Mutta palaan siihen tarinaan sitten joskus parin vuoden päästä.
 
Kuvassa Tesla Model X. Kuva: M. Johansson
 
 

Vihjeitä autokauppiaille käytetyn Teslan myyntiin


Huolehdi myyntivarastossasi olevan sähköauton akun kunnosta ja lataustasosta
Aja tai ajata asiakkaalla tai myyjällä sähköauton akku säännöllisesti aika tyhjäksi ja lataa heti täyteen. Toista tätä joitain kertoja. Sitten vasta, jos on oletettavaa että auto seisoo pidempään aseta 80% lataustason asetus ja lataa siihen.

Varmista hyvä koeajokokemus akun lataamisella!
Kun asiakas ilmoittaa haluavansa etukäteen koeajolle, niin lataa akku etukäteen ehdottomasti 100% asti. Muut koeajon edellytyksethän ovat kyllä autokauppiailla perinteisesti erinomaisessa kunnossa.

Investoi Type2-rasialliseen latauslaitteeseen
Nyt juuri on autokauppiaille oikea aika investoida liikkeisiinsä vähintään yksi sähköauton keskinopea latauslaite. Oikea laite on Type2-rasiallinen, joka antaa mielellään 3*32A latausvirtaa. Tämä on erittäin pieni, jopa alle 1000 euron kulu, joka tulee maksamaan itsensä varmasti takaisin monin verroin. Käytetyt sähköautot alkavat pian tulla myös halleihin.

Pyri tarjoamaan pitkiä viikonlopun koeajoja.
Sähköauto on edelleen useimmille kuluttajille vieras asia. Siksi ostoaikeisssa olevan autoilijan on selvitettävä harkinnassa olevan sähköauton ja ennen kaikkea sen toimintamatkan soveltuminen omaan arkeen.

Uskon, että näillä pienillä muutoksilla on huomattavasti helpompi myydä myös käytettyjä sähköautoja.

 
Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!